W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak powinny być robione modyfikacje? Tylko w wersji papierowej, czy elektronicznej? A może oba sposoby są poprawne? Kiedy należy modyfikować plan? W jakich sytuacjach?
- Jak wygląda kontrola IPD? Co jest wtedy sprawdzane, kontrolowane? Czy kontrole muszą być zapowiedziane?
- Jak opracować IPD dla obywateli Ukrainy?
- Jakie są sposoby postępowania w sytuacji przerwania IPD, odmowy udziału w IPD, zgłoszenia braku gotowości do podjęcia zatrudnienia z tytułu urodzenia dziecka i in.?
- Jak postępować z osobą, które rejestruje się w urzędzie tylko dla ubezpieczenia? Czy da się to zweryfikować?
- IPD dla osób oddalonych od rynku pracy i osób niezainteresowanych wsparciem PUP – jakie są przykłady takich rozwiązań?
- Przygotowanie do opracowania IPD – analiza informacji warunkujących opracowanie skutecznego IPD
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Poza prezentacją otrzymają Państwo materiały ściśle związane z poszczególnymi zagadnieniami. Dodatkowo spis literatury i wykaz linków do publikacji online.
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jakie są aktualne informacje i zmiany w obszarze IPD w dostępnych źródłach (pismach, raportach z MRiPS)?
• Jak opracować IPD dla obywateli Ukrainy?
• Przy osobach z Ukrainy jeśli są w towarzystwie osoby tłumaczącej mamy dopisywać, że przedstawiono IPD w obecności osoby tłumaczącej na język ukraiński
• Jaka jest rola doradcy klienta? Jakie powinien mieć cechy kompetentny doradca klienta? Jakie są jego zadania i jakie ma znaczenie w procesie aktywizacji zawodowej osób zarejestrowanych?
• Kto może sporządzać IPD? tzn. czy tylko pośrednik/doradca po okresie 12 miesięcy pracy?
• Na jak długo sporządzane są plany IPD?
• Jaki jest związek ustawowego IPD z planem działania przygotowywanym przez doradców zawodowych?
• Jakie źródła określają metodologię IPD? Skąd czerpać inspirację do pracy?
• Jakie elementy zawiera IPD jako zadanie ustawowe?
• Jakie są wytyczne zawarte w protokołach pokontrolnych?
• Jak przygotować się do opracowania IPD? Jakie informacje zebrać i z jakich pomocniczych narzędzi skorzystać?
• Jak zachęcić klientów do realizacji IPD?
• Jak postępować z osobą, które rejestruje się w urzędzie tylko dla ubezpieczenia? Czy da się to zweryfikować?
2. Elementy IPD
• Na czym polega metodologia tworzenia IPD w doradztwie zawodowym?
• Jaka jest geneza IPD? – historia i doświadczenia na gruncie krajowym i zagranicznym
• Jakie cechy musi posiadać dobry plan?
• W jaki sposób zaplanować i prowadzić ewaluację IPD?
• Jak odróżnić cele główne od szczegółowych w trakcie planowania?
• Co powinno być warunkiem zakończenia IPD?
• Co stanowi termin zakończenia?
• Czy podjęcie pracy stanowi skuteczne zakończenie IPD?
• Jak ustalać dostępność form wsparcia i planować terminy ich realizacji?
• Jakie działania powinna podjąć osoba do samodzielnej realizacji?
• Czy są jakieś wytyczne co do liczby i terminów kontaktów z doradcą klienta?
• W jaki sposób zaplanować i prowadzić ewaluację IPD?
3. Dokumentowanie IPD
• Jak udokumentować udział klienta w opracowaniu IPD? zatwierdzanie zmian, wydruki dokumentu
• Jakie informacje wprowadzać do IPD?
• Jak należy monitorować realizację IPD, w szczególności w zakresie liczby, terminów i form kontaktów, w tym kontaktów z innymi pracownikami PUP?
• Czy jest możliwość wprowadzenia narzędzia do kontroli klientów?
• Czy w IPD powinno się wpisywać, co ile dni mają się zgłaszać klienci?
• Jak wygląda kontrola IPD? Co jest sprawdzane, kontrolowane?
• Czy kontrole zawsze są zapowiedziane?
• Na co zwracać uwagę wiedząc, że taka kontrola się odbędzie?
4. Modyfikacja IPD – przykłady sytuacji wymagających wprowadzenie zmian
• IPD dla osób oddalonych od rynku pracy i osób niezainteresowanych wsparciem PUP – jakie są przykłady takich rozwiązań?
• Jak powinny być robione modyfikacje? Tylko w wersji papierowej, czy elektronicznej? A może oba sposoby są poprawne?
• Kiedy należy modyfikować plan? W jakich sytuacjach?
• IPD dla osoby ze statusem poszukującego pracy
• Jak identyfikować problemy zawodowe klienta?
• Jak analizować możliwości i ograniczenia klienta?
• Jak diagnozować motywację klienta do realizacji przyjętych działań?
• W jaki sposób przygotowywać plany na odległość?
• Jak dostosować plan do indywidualnych potrzeb klienta?
• Co w sytuacji gdy osoba chce szkolić się w innej dziedzinie, bo zdobyła jakieś dodatkowe kwalifikacje?
• IPD w systemie informatycznym i jego obsługa przez doradców klienta oraz pracowników merytorycznych realizujących poszczególne usługi i instrumenty rynku pracy – zasady wprowadzania i uzupełniania poszczególnych zapisów.
• Jakie problemy występują bądź mogą wystąpić w pracy doradców klienta?
• Jakie są sposoby postępowania w sytuacji przerwania IPD, odmowy udziału w IPD, zgłoszenia braku gotowości do podjęcia zatrudnienia z tytułu urodzenia dziecka i in.?
• Czy fakt przebywania na zwolnieniu lekarskim od początku ciąży, być może do końca jego trwania nie koliduje z przepisem mówiącym, że klient może przebywać na zwolnieniach lekarskich ciągiem przez max. 90 dni ?
• Praktyczne wskazówki w zakresie zapisów w IPD, przygotowania IPD na odległość, współpracy doradcy klienta z osobami zarejestrowanymi w ramach IPD.
Prowadzący
Jadwiga Burda – pracownik Powiatowego Urzędu Pracy w Rzeszowie, od 2008 roku kierownik działu odpowiedzialna za poradnictwo zawodowe i obsługę osób zarejestrowanych, doktor nauk humanistycznych, wykładowca i dydaktyk.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.