Wideoszkolenie: Publiczny transport zbiorowy

+ 7 dniowe darmowe konsultacje
dostępny również do kupienia 5 dniowy dostęp do nagrania

Jak rozliczyć nałożone kary dla operatora w związku z FRPA? Jak organizator powinien sprawdzić, czy bilety sprzedane przez operatora były przy użyciu kas rejestrujących, spełniających wymogi?

od 599.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland jest skierowane do pracowników urzędów miast i gmin oraz starostw, którzy zajmują się publicznym transportem zbiorowym. Zapraszamy również pracowników urzędów, w których publiczny transport zbiorowy ma dopiero zostać uruchomiony.

Jakie duże zmiany do u.f.r.p.a. wprowadziła nowelizacja? Jak aktualnie zawierać umowy?
Podczas szkolenia dowiedzą się Państwo, jakie zmiany wprowadziła nowelizacja z czerwca 2023 r., jakie są wymagania do funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, jak należy prowadzić księgowość z nim związaną, w jaki sposób uzyskać dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych oraz w jaki sposób wybrać operatora. Uwaga! Decydując się na udział w tym wideoszkoleniu otrzymują Państwo 7-dniowe darmowe konsultacje po wideoszkoleniu, podczas których jest możliwość zadawania dodatkowych pytań, otrzymania przydatnych porad, rozwiązania sytuacji problemowych z codziennej pracy oraz skorzystania z bogatej wiedzy eksperckiej.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jakie zezwolenia oraz licencje należy uzyskać, aby utworzyć publiczny transport zbiorowy lub linię?
  • Jakie są procedury składania wniosków o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?
  • Jak zweryfikować, czy dane bilety ulgowe zostały poprawnie sprzedane?
  • Jakie zapisy powinna zawierać umowa zawierana z operatorem?
  • Przykładowy wzór umowy z operatorem
  • W jaki sposób powinno się wybrać przewoźnika?
  • W jaki sposób ułożyć rozkład jazdy?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Uchwała dotycząca nadania ulg biletowych
  • Szablon raportu miesięcznego
  • Szablon raportu kwartalnego
  • Szablon raportu rocznego
  • Przykładowy wzór umowy z operatorem

Szczegółowy program szkolenia:

Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:

  • Jak uruchomić dowóz dzieci do szkół na podstawie przepisów Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z dopłatami, gdy rozkłady jazdy wymagają zmian ilości przystanków lub schematu połączeń?
  • Czy umowy wieloletnie mają być zawierane od roku 2025?
  • Jak organizator powinien sprawdzić, czy bilety sprzedane przez operatora były przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymogi określone w przepisie art. 57 Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, jeżeli gmina nie posiada oprogramowania do weryfikacji biletów z kas? Czy powinniśmy żądać od operatora oświadczenia o stosowaniu takich kas?
  • Czy można w kolejnych latach uruchomić dowóz dzieci do szkół z dopłatami w kolejnych latach?
  • Jak oszacować kurs sobotni lub niedzielny?
  • Czy odsetki zwracane są co miesiąc do 7 dnia każdego miesiąca?
  • Czy w umowach z operatorem można bazować tylko na kwotach netto i rozliczać się tylko notą?
  • Co w sytuacji, gdy operator nie posiada wskazanego kodu PKD 49.31.Z? Czy taką ofertę powinniśmy odrzucić?
  • Czy ceny biletów powinny być takie same jak przewoźników komercyjnych?
  • Czy uzgadniamy przystanki na terenie miasta, czy zgodnie z uchwałą?
  • Czy rekompensata jest obowiązkowa? Mamy zawartą umowę w trybie bezpośrednim, powołując się, że przyjmuje ona formę koncesji. Jak zapisać w umowie, że należy się rekompensata, jeżeli zlikwidowano zapisy w umowie koncesji, a operator będący prywatnym przedsiębiorcą pobiera opłaty z tytułu sprzedaży biletów i ma stawkę za wozokilometr?
  • Konieczność wydania ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub zawarcia umowy.
  • Czy publiczny transport zbiorowy można łączyć z dowozem dzieci do szkół?
  • Jak powinna wyglądać procedura wyboru operatora na podstawie przepisu art. 22 ust. 1 pkt 4? Czy w tej formie przewidziane są tylko zapytania ofertowe?
  • Co w przypadku upadłości operatora?
  • Czy organizator jest zobowiązany do stosowania biletów ulgowych? Czy może prowadzić komunikację bezpłatną?
  • Co w sytuacji, gdy powiat wykonał plan transportowy nie uwzględniając potrzeb zgłaszanych przez gminę? Czy są jakieś konsekwencje dla gminy przy uruchomieniu nowej linii o charakterze użyteczności publicznej nieuwzględnionej w planie transportowym powiatu?
  • Czy powiat powinien zaktualizować aktualny plan po uruchomieniu linii?
  • Czy w umowie można mieć zapis o waloryzacji umów na podstawie wskaźnika?
  • Czy wybierając operatora w trybie Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym niezbędne jest ogłoszenie o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie ww. ustawy?
  • Czy konieczne jest przeprowadzenie postępowania zamówienia publicznego przed zawarciem umowy bezpośredniej w trybie Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
  • Umowa może zawierać tylko kwoty netto za usługę. Jak to rozliczać?
  • Czy ceny maksymalne powinny być podobne do cen stosowanych przez przewoźników komercyjnych?
  • Czy mając umowę z wojewodą zawartą na 10 lat można zawierać umowy roczne z operatorem w trybie bezpośredniego zawarcia umowy? Czy konieczne jest ogłoszenie przetargu na wszystkie lata?
  • Czy po przekroczeniu kwoty 130 tys. zł netto można nie ogłaszać przetargu przy bezpośrednim zawarciu umowy zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
  • Czy analiza sytuacji rynkowej powinna być wykonana przed wydaniem zaświadczenia operatorowi?
  • Jak rozliczyć nałożone kary dla operatora w związku z FRPA?

1. Nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym - czego dotyczy nowelizacja?

  • Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja z czerwca 2023 r.?
  • Jak nowelizacja wpływa na inne przepisy?
  • Jakie zmiany w ustawie o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych niesie ze sobą nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
  • Jakie zmiany w ustawie o transporcie drogowym niesie ze sobą nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
  • Jak będzie wyglądało w świetle nowelizacji uzyskanie dofinansowania do biletów ulgowych? Kto będzie składać wniosek do marszałka? Organizator czy operator?
  • Na jaki okres będzie gwarantowana stawka dofinansowania do wozokilometra po nowelizacji?
  • Na jaki okres po nowelizacji można będzie zawierać umowy z operatorami? Jakie jest tego ryzyko?
  • Jak przygotować się do nowelizacji?
  • Kiedy ma wejść obowiązek funkcjonowania na zasadach publicznego transportu zbiorowego?
  • Jak przygotować plan transportowy pod zmianę przepisów?

2. Planowanie publicznego transportu zbiorowego

  • Co oznacza “eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego”? Z czym to się konkretnie wiąże?
  • W jakiego rodzaju gminach powinien być jaki rodzaj transportu?
  • Czym różni się transport miejski od gminnych przewozów pasażerskich?
  • Czy w gminie wiejsko-miejskiej powinna funkcjonować komunikacja miejska, czy gminne przewozy pasażerskie?
  • Jakie mogą być konsekwencje źle przyjętego trybu przewozu przez gminę?
  • Czy gminy muszą finansować publiczny transport zbiorowy?
  • Kto powinien być organizatorem publicznego transportu zbiorowego?
  • Kiedy plan transportowy jest wymagany, a kiedy nie?
  • Jak uruchomić publiczny transport zbiorowy? W jaki sposób się do tego zabrać? Jakie są procedury?
  • W jaki sposób należy rozpocząć tworzenie publicznego transportu zbiorowego? Na co zwrócić uwagę? Jak on funkcjonuje w późniejszym czasie?
  • Jakie zezwolenia oraz licencje należy uzyskać, aby utworzyć publiczny transport zbiorowy lub linię?
  • Jak poradzić sobie z brakami kadrowymi obejmującymi urzędników znających się na temacie publicznego transportu zbiorowego?
  • Co zrobić, jeżeli nie ma osób z odpowiednimi kompetencjami, które mogłyby się zajmować publicznym transportem zbiorowym?

3. Jak powinna wyglądać infrastruktura, która umożliwi funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego?

  • Jak stworzyć infrastrukturę pod sprawnie funkcjonujący publiczny transport zbiorowy?
  • Jakie warunki techniczne powinna spełniać droga/trasa, aby mógł na niej odbywać się transport publiczny?
  • Co zrobić, jeżeli dany obszar nie spełnia warunków technicznych, aby móc zapewnić dojazd do danego miejsca?
  • Jakie warunki powinna spełniać infrastruktura (pętle, toalety dla kierowców)?
  • Jakie warunki techniczne powinny spełniać przystanki?
  • Czy można wymagać od projektantów zachowania pewnych standardów co do warunków technicznych osiedla, aby mogła tam wjechać komunikacja publiczna?
  • Co zrobić, jeśli projektanci osiedli nie stosują się co do wytycznych, przez co nie ma później możliwości doprowadzenia tam publicznej komunikacji zbiorowej?
  • Co zrobić w sytuacji nowo powstałego osiedla, które nie spełnia warunków skomunikowania go z resztą gminy (za wąskie ulice, brak miejsca na pętle lub przystanek), a deweloper ma pretensje do gminy, że nie zapewniła komunikacji?

4. Finansowanie publicznego transportu zbiorowego oraz Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych - wypełnianie wniosku, tworzenie planu wydatków, obliczenia

  • Kto jest odpowiedzialny za finansowanie publicznego transportu zbiorowego?
  • W jaki sposób uzyskać dofinansowanie do publicznego transportu zbiorowego?
  • Jak funkcjonuje Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych?
  • Jakie są procedury składania wniosków o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?
  • W jaki sposób uzyskać dopłaty z Funduszu Rozwoju Przejazdów Autobusowych? Jakie są wymagania?
  • W jaki sposób należy wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie?
  • Czy jest szansa, aby zwiększyć dotację na publiczny transport zbiorowy?
  • W jaki sposób należy wypełnić wniosek na dotację z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?
  • Jak szybko wypełnić wniosek do wojewody?
  • Jak sprawnie dokonać uchwały oraz wypełnić wniosek, aby zdążyć z terminem?
  • Czy do wniosku do województwa można dołączyć jedynie projekt uchwały?
  • W jaki sposób stworzyć plan wydatków?
  • Jak stworzyć plan wydatków na cały rok?
  • W jaki sposób stworzyć plan na rok, gdy ceny środków transportu są niestabilne?
  • W jaki sposób należy dokonywać obliczeń przy wypełnianiu wniosku do wojewody?
  • Jak obliczyć dofinansowanie? Jaka jest metoda obliczania dofinansowania?
  • W jaki sposób oszacować ilość wozokilometrów do złożenia wniosku?
  • Jak prawidłowo przewidzieć koszt danej linii? Czy jest na to jakiś wzór? Jak powinna wyglądać analiza?
  • Jaką liczbę dni w miesiącu należy wziąć pod uwagę robiąc analizę kosztów linii?
  • Jak dokonywać rozliczeń z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych? Na co zwracać uwagę?
  • Kiedy dotacje są wypłacane przez wojewodę?
  • Jak zaplanować środki wypłacane operatorowi, jeśli dotację od wojewody dostaje się po pewnym czasie? Jakie są możliwe rozwiązania tej sytuacji? Jakie są możliwe zapisy w umowie z operatorem?
  • Jakie są konsekwencje niezłożenia wniosków do wojewody w wyznaczonym terminie?
  • Jak stworzyć plan na rok, gdy pojawia się problem dostępności przewoźników transportowych?
  • Od kiedy można będzie wnioskować na dofinansowanie na więcej niż jeden rok? I na ile lat będzie można uzyskać takie dofinansowanie?
  • Co zrobić w przypadku, gdy w Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych zabrakło pieniędzy na dotację? Jak wnioskować o przyznanie pieniędzy z rezerw? Jaka jest procedura?
  • Skąd dodatkowo można pozyskać środki na publiczny transport zbiorowy?
  • Jak powinna wyglądać uchwała na dotację celową dla ZTM?

5. Rozliczanie - jak prowadzić księgowość?

  • W jaki sposób należy prowadzić finansowanie oraz rozliczanie publicznego transportu zbiorowego?
  • Jak prowadzić księgowość w zakresie publicznego transportu zbiorowego od strony organu organizacyjnego?
  • Jak rozliczać publiczny transport zbiorowy? Jak powinno to wyglądać?
  • W jaki sposób rozliczyć organizację z publicznego transportu zbiorowego?
  • Jak szybko przygotować dokumenty dla wojewody w krótkim czasie rozliczeniowym?
  • W jaki sposób rozlicza się dofinansowanie?
  • W jaki sposób należy rozliczać koszty z wojewodą? Na co należy zwracać uwagę?
  • W jaki sposób powinno się rozliczyć urząd do urzędu marszałkowskiego? Czy jest to określone prawnie?
  • Czy część opłacana przez organizatora powinna być obarczona kwotą brutto?
  • W jaki sposób dokonywać rozliczeń operatora?
  • Czy rozliczanie operatora jest określone prawnie?
  • Czy przy rozliczeniu operatora należy wymagać noty czy faktury?
  • Czy od przewoźników należy wymagać jedynie not dotyczących rozliczeń czy pełnej dokumentacji?
  • Terminy z wojewodą są bardzo krótkie. Jak pomóc operatorowi szybko wystawić faktury? Wydruki, bilety jednorazowe, bilety ulgowe, urlopy
  • W jaki sposób należy rozliczać linie?
  • Jak w rozliczeniach ująć trasy, przystanki, bilety ulgowe i wozokilometry? Jak ująć te składowe w rozliczeniu?
  • W jaki sposób należy rozliczać bilety ulgowe?
  • Jak w rozliczeniach uwzględniać bilety miesięczne?
  • W jaki sposób należy rozliczać bilety ulgowe, jeśli nie posiada się do tego odpowiedniego programu?
  • Jak zweryfikować, czy dane bilety ulgowe zostały poprawnie sprzedane?
  • Organizatorzy nie mają dostępu do programów, które umożliwiają weryfikację biletów ulgowych. Jak powinni więc jej dokonywać?
  • Jakie narzędzia są potrzebne do weryfikacji czy dany bilet ulgowy został poprawnie sprzedany?
  • Ile kosztuje oprogramowanie do sprawdzania biletów ulgowych? Czy jego zakup się opłaca?
  • Jak weryfikować wydruki z kas rejestrowych oraz oświadczenia o ilości sprzedanych biletów?
  • Jak sprawnie zrobić zestawienie ze sprzedanych biletów ulgowych?
  • Jak zweryfikować wielkość pracy eksploatacyjnej, deficyty, liczbę sprzedanych biletów?
  • Jak powinien wyglądać raport miesięczny, kwartalny i roczny? Co powinien zawierać? Jak szybko go stworzyć?
  • Kto powinien się zająć kwestiami rozliczeniowymi, jeśli jednostka administracyjna należy do związku?
  • W jaki sposób można zmniejszyć koszty?
  • Gdzie na koniec roku należy przelać odsetki?
  • Jak obliczyć, ile powinno dokonać się zwrotu za niewykorzystane środki?

6. Bilety, bilety ulgowe, cenniki - jak je ustalać i zatwierdzać?

  • Jakie grupy mieszkańców są ustawowo zwolnione z opłat za bilety?
  • Jakie grupy mieszkańców ustawowo mogą korzystać z ulg na bilety?
  • Jakie grupy mieszkańców dodatkowo można zwolnić z opłat za bilety lub pozwolić im na korzystanie z ulg?
  • Jak powinna brzmieć uchwała dotycząca nadania ulg jakiejś grupie pasażerów?
  • W jaki sposób uzyskać dofinansowanie do biletów ulgowych?
  • Jak powinno się ustalić cenniki?
  • Jak zatwierdzać cenniki?
  • Czy cenniki powinny być w jakiś sposób opieczętowany, czy mogą być jedynie wydrukowane przez operatora?
  • Czy cenniki powinny być w tych samych stawkach czy stopniowane?
  • Jak ustalić maksymalne ceny biletów, które może zaproponować operator?
  • Jak przeprowadzić zmianę cennika w ciągu roku?
  • W jaki sposób należy rozpatrywać wnioski o zmianę cen biletów?
  • Jak radzić sobie z pytaniami od mieszkańców o darmowe bilety? Kiedy można rozszerzyć grupę z biletami ulgowymi?

7. Jak zorganizować przetarg?

  • W jaki sposób powinno się wybrać przewoźnika?
  • Jakie są tryby przetargowe? Czym się charakteryzują? Czym się różnią?
  • Czym różni się wybór operatora w trybie ustawy o zamówieniach publicznych od trybu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
  • Jaka jest procedura wybierania operatora w trybie ustawy o zamówieniach publicznych?
  • Jak przebiega procedura wybierania operatora w trybie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
  • Jak zorganizować przetarg?
  • W jaki sposób należy przeprowadzić przetarg?
  • Kto powinien przeprowadzić przetarg?
  • Kto powinien ogłosić przetarg na przewoźnika?
  • Co oznacza wyrażenie “zamiar” w sprawie ogłoszenia przetargu? Do czego nas to zobowiązuje, a do czego nie?
  • Z jakim wyprzedzeniem należy ogłosić przetarg?
  • Kiedy należy ogłosić przetarg? Jakie powinno być wyprzedzenie przy określonych kwotach?
  • Na jakich stronach należy ogłosić przetarg? Od jakich kwot należy ogłosić przetarg?
  • Jakie, ile oraz kiedy należy umieścić ogłoszenia w biuletynie Unii Europejskiej?
  • Jaką kwotę powinien osiągnąć przetarg, żeby musiał być umieszczony na stronie Unii Europejskiej?
  • Kiedy przetarg należy zamieścić na stronie unijnej?
  • Kiedy należy ogłosić przetarg, a kiedy ofertę/zapytanie na wyłonienie operatora?
  • W jaki sposób powinno się tworzyć (oszacować) dane do przetargu?
  • Kiedy powinien być określony wolumen wozokilometrów?
  • Kiedy należy zgłosić zapytanie ofertowe?
  • Kiedy gmina jest zwolniona z organizowania przetargu lub zgłoszenia zapytania ofertowego?
  • Jak wygląda procedura wyboru operatora?
  • W jaki sposób należy wybrać operatora? Czym się kierować?
  • Jakie kary mogą obowiązywać, gdy przetarg nie zostanie odpowiednio wcześniej ogłoszony?

8. Tworzenie rozkładu jazdy - na czymopierać się przy tworzeniu rozkładu jazdy?

  • Na czym się należy opierać, aby stworzyć rzetelny rozkład jazdy?
  • Jak dopasować kursy do mieszkańców? Jaka powinna być hierarchia ustania kursów?
  • Jakie powinny być priorytety i zasady podczas tworzenia rozkłady jazdy?
  • Jak ustalić priorytety obejmujące trasy i godziny?
  • Jak ustalić, kto będzie naszym głównym pasażerem?
  • Jak ustalić, gdzie i kiedy będziemy przewozić naszych pasażerów?
  • Jak zrobić rozeznanie wśród mieszkańców przed utworzeniem rozkładu jazdy?
  • Na jakim etapie tworzenia rozkładu jazdy zbierać wnioski od mieszkańców?
  • Jak przeprowadzić konsultacje społeczne?
  • W jaki sposób powinno się tworzyć rozkłady? Jak analizować ruch? Jakie są sposoby na analizowanie ruchu?
  • Jak przeprowadzić "analizę rynku” (jakie linie należy utworzyć, czy będą rentowne)? Kto powinien ją wykonać? Jakie kompetencje trzeba mieć do jej wykonania?
  • Jak dokonać analizy ruchu do stworzenia rozkładu?
  • Jak powinno przebiegać kompleksowe badanie ruchu?
  • Jak samodzielnie dokonać analizy ruchu, aby stworzyć dobry rozkład jazdy? Czym się kierować? Na co zwracać uwagę?
  • Jakie są wymagania co do tras organizowanych w ramach publicznego transportu gminnego?
  • Jak ustalić, ile tras jest potrzebnych?
  • W jaki sposób należy opracować rozkład?
  • W jaki sposób ułożyć rozkład jazdy?
  • Jak układać rozkład jazdy szybko i efektywnie?
  • W jaki sposób powinny zostać wytyczone trasy autobusowe? Jakie kryteria muszą spełniać?
  • W jaki sposób tworzyć rozkłady jazdy, aby godziny oraz linie na siebie nie nachodziły?
  • Czy istnieje jakiś program do układania rozkładów jazdy?
  • Gdzie powinno się szukać i sprawdzać informacje o kilometrach trasy oraz przystankach?
  • Jak dokonać analizy i zdecydować czy dana linia powinna powstać?
  • Kiedy należy ogłosić utworzenie nowej linii?
  • Na jakich stronach należy ogłosić utworzenie linii?
  • Są trasy bardzo rentowne na których jeżdżą prywatni przewoźnicy. Czy można utworzyć na ten samej trasie linię transportu publicznego?
  • Czy można utworzyć linię do miasta w innym powiecie? Jeśli tak, to w jaki sposób? Jakich działań to wymaga?
  • W jaki sposób wytyczyć trasę w ramach związku samorządu terytorialnego?
  • Jaka powinna być częstotliwość kursów?
  • Ile kursów dziennie powinno być, aby linia była rentowna?
  • Jakie minimalne odstępy czasowe powinni zachować przewoźnicy, aby móc transport odbywał się sprawnie, bez zakłóceń czy kłótni?
  • Jak reagować na prośby mieszkańców?
  • W jaki sposób rozpatrywać wnioski od mieszkańców?
  • Jak rozstrzygać wnioski od mieszkańców o dodatkowe linie/zmiany w godzinach/zmiany tras?
  • Jak rozpatrywać wnioski od mieszkańców jeśli chodzi o zmianę rozkładu jazdy? Na co powinno się zwracać uwagę?
  • Jakich danych należy wymagać od mieszkańców, aby móc rozpatrzyć ich wniosek?
  • Jak radzić sobie z dużą liczbą zgłoszeń związanych ze zmianą trasy lub godzin np. na początku roku szkolnego?
  • Jak rozwiązywać spory między zgłoszeniami pasażerów np. o zmianę godziny?
  • Jak wytłumaczyć mieszkańcom, że nie ma możliwości wymuszenia na prywatnym przedsiębiorcy utworzenia kursu, który jest potencjalnie nierentowny?
  • Czy można dokonać zmiany rozkładu w ciągu roku? Jak tego dokonać?
  • W jaki sposób modyfikuje się linie po jej utworzeniu? Jaka jest procedura zmiany trasy?
  • Jak zweryfikować dane i przeprowadzić obserwację przed utworzeniem linii lub zmianą jej trasy, aby zmiana była trafna?
  • Jak przeprowadzić zmianę rozkładu jazdy pod względem godzinowym w ciągu roku? Jaki jest proces?
  • Czy jest możliwość wydłużenia lub zmniejszenia linii w ciągu roku? Jeśli tak, jak taka zmiana wygląda?
  • Jak dokonać zmiany długości linii podczas roku w przypadku zmian w infrastrukturze? Jaka jest procedura tej zmiany?
  • Ile trwa procedura zmiany linii?

9. Operatorzy i prywatni przewoźnicy - umowy, wydawanie zezwoleń, wymagania wobec operatora, korzystanie z przystanków,konflikty między przewoźnikami,braki kadrowe wśród kierowców

  • Jaka powinna być forma zawarcia umowy z operatorem?
  • Jaka forma powinna przewozu powinna być wybierana? Czy powinno być to bezpośrednie zawieranie umowy czy w formie umowy koncesji?
  • Z czym wiąże się bezpośrednie zawieranie umowy?
  • Z czym wiąże się forma umowy koncesji?
  • Co powinno znajdować się w umowie zawieranej z operatorem? Jakie zapisy powinna zawierać umowa?
  • Co można, a czego nie można zamieścić w umowie operatora?
  • Jakie zapisy dotyczące rozliczania biletów ulgowych powinna zawierać umowa z operatorem?
  • Czy umowa z operatorem może zawierać dowóz dzieci do szkół? Czy musi być to osobna umowa?
  • Czy można przedłużyć umowę roczną? Jeśli tak, to w jaki sposób?
  • Czy operator powinien być opłacany kwotą netto czy brutto?
  • Kiedy należy wydać zezwolenie, a kiedy zaświadczenie?
  • Jaka jest różnica między zezwoleniem a zaświadczeniem?
  • Czy zaświadczenia i zezwolenia są zamienne?
  • Kiedy powinno się wydawać zaświadczenia operatorom? Jak takie zaświadczenia powinny wyglądać?
  • Jak należy interpretować ust. 1 artykułu 28 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
  • Czy zawsze trzeba wydawać zaświadczenia operatorom?
  • W jaki sposób powinno wydawać się zezwolenia (zaświadczenia)? Jak to powinno wyglądać? Jaka jest procedura? Czy jest to określone w przepisach?
  • Operator ma uprawnienia w CEIDG. Urząd takie uprawnienie powinien wydać. W CEIDG jest możliwość dodania zezwolenia na transport drogowy, natomiast nie ma możliwości dodania zezwolenia. Co w takiej sytuacji zrobić? Co powinno się wprowadzić?
  • Co można a czego nie można wymagać od operatora?
  • Jakie wymagania powinien spełniać operator gminnych przewozów pasażerskich?
  • Czy operator przy sprzedaży biletów ulgowych ma obowiązek stosowania kasy biletowej, która zapewnia szczegółowe dane dotyczące zniżek (jaka forma zniżki, na jakiej podstawie)?
  • Czy można wymagać od operatora zapisu z kas rejestrowych? Jeśli tak, to w jaki sposób umieścić taki obowiązek w umowie?
  • Czy można wymagać od operatora posiadania konkretnej kasy rejestrowej (np. która rejestruje szczegółowych informacji)?
  • Co w sytuacji, gdy operator posiada kasę biletową, która umożliwia sprzedaż jednorazowych biletów, a nie biletów ulgowych/miesięcznych?
  • Jaki standard powinny spełniać pojazdy operatora?
  • Jakie powinny być wymagania co do autobusów?
  • Jakie są wymogi co do wyposażenia pojazdu operatora?
  • Co zrobić, jeżeli przewoźnik nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań?
  • Czy można wymusić na prywatnym przedsiębiorcy utworzenie nowej linii?
  • Jak powinno wyglądać pobieranie opłat za korzystanie z przystanków? Czy powinno się je pobierać na podstawie umowy cywilnoprawnej czy jako opłata administracyjna?
  • Jak powinno się wyliczać, ile wynosi opłata za korzystanie z przystanku? Jaka jest podstawa prawna do tych obliczeń? Czy w takim przypadku powinno się wystawiać noty księgowe?
  • Co rozumieć pod pojęciem “uzgodnienia korzystania z przystanku"?
  • Czy kierowca zawsze powinien zatrzymywać się na przystankach?
  • W jaki sposób należy rozpatrywać skargi składane przez przewoźników?
  • Jak radzić sobie z konfliktami prywatnych przewoźników?
  • Co zrobić w przypadku braku kadry wśród kierowców?
  • Jak poradzić sobie z brakami kadrowymi wśród kierowców?
  • W mieście wybudowano nowy prywatny dworzec, który spełnia wszystkie wymagane standardy. Korzystanie z niego wiąże się jednak z opłatami. Jak namówić prywatnych przewoźników do korzystania z niego? Czy można tego od nich wymagać?
  • Co zrobić, jeśli operator wnioskuje o podwyżkę i grozi ewentualnym zerwaniem umowy?
  • Jak poradzić sobie z konfliktem z przewoźnikami komercyjnymi, gdy tworzone są linie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?
  • W jaki sposób pomóc operatorom wypełnić wniosek dla wojewody?

10. Przeprowadzenie kontroli operatora

  • Jak powinna zostać przeprowadzona kontrola publicznego transportu zbiorowego?
  • Jak rzetelnie kontrolować przewoźnika? Jak przeprowadzić taką kontrolę?
  • Kto powinien dokonać kontroli operatora?
  • Kto powinien przeprowadzać kontrolę? Organizator czy Inspekcja Ruchu Drogowego?
  • Ile razy w roku powinno się dokonać kontroli operatora?
  • Jak należy kontrolować prywatnych przewoźników?
  • Jak powinno wyglądać przeprowadzenie kontroli przewoźnika? Czy są jakieś wytyczne? Czy jest to określone w jakichś przepisach? Jak często powinna być dokonywana?
  • Co powinien skontrolować organizator?
  • Czego można wymagać od operatora podczas kontroli?
  • Co organizator może skontrolować u operatora: przystanki, cenniki, regulaminy?
  • Jak przeprowadzić kontrolę?
  • Czy kontrola powinna być przeprowadzona w siedzibie operatora?
  • Czy kontrola powinna być przeprowadzona w autobusie podczas kursu?
  • Ile osób powinno być przy kontroli?
  • Czy osoby przeprowadzające kontrolę powinny mieć jakieś upoważnienia przy sobie?
  • Czy osoby kontrolujące powinny mieć identyfikatory?
  • Jak spisywać protokół z kontroli?
  • Co zrobić w przypadku zgłoszenia nieprawidłowości w przewozie?
  • Za co można nałożyć karę na operatora?
  • Jaka jest procedura nakładania kary?
  • Jak obliczać karę dla operatora? Jakie to są kwoty?
  • Jak sprawdzić i kontrolować to, czy przewoźnicy jeżdżą zgodnie z rozkładem jazdy?
  • Jakie są możliwości kontroli tego, czy operator wykonuje odpowiednie kursy w odpowiednim czasie?
  • Jak powinna przebiegać kontrola wykonywanych kursów przez przewoźników?
  • W jaki sposób można kontrolować, czy dany bus zatrzymuje się na odpowiednich przystankach? Jak rzetelnie to sprawdzić?
  • Jakie są sposoby kontroli operatorów?
  • Jakie są narzędzia do kontroli operatorów?
  • Czy dokonując nadzoru nad wykonywaniem kursów przez przewoźników można stosować nadajniki gps lub monitoring? Co jest bardziej odpowiednie?
  • Co zrobić, aby kursy wykonywane przez operatora się odbywały i były na czas? Jak to kontrolować i maksymalizować skuteczność tych przejazdów?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy autobusy się spóźniają lub jadą za szybko? Jak zareagować? Jak dokonać kontroli?
  • Jak efektywnie kontrolować to, czy prywatny przewoźnik nie zatrzymuje się na przystankach na które nie ma zgody?
  • Jakie są możliwości kontroli liczby przewożonych osób?
  • Czy należy kontrolować sprzedaż biletów?
  • Jak kontrolować sprzedaż biletów?
  • Jak dokonywać weryfikacji finansowej operatora?
  • Czy organizator może skontrolować dokumenty finansowe operatora?
  • Na jakich dokumentach przeprowadzać kontrole?
  • Czy kontrola przewoźnika może opierać się jedynie na wykazaniu przez niego dochodów?
  • Czy jeśli samorząd funkcjonuje jedynie w oparciu o ustawę Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, to czy może on kontrolować koszty/dokumenty finansowe operatora?

11. Współpraca z innymi jednostkami - z czym wiąże się uczestniczenie w porozumieniu?

  • Jak powinna wyglądać współpraca z wojewodą w zakresie publicznego transportu zbiorowego?
  • Jak usprawnić współpracę z wojewodą w zakresie publicznego transportu zbiorowego?
  • W jaki sposób funkcjonują porozumienia, a w jaki sposób związki?
  • Jak związki samorządów terytorialnych funkcjonują? Jak to wygląda w praktyce?
  • Z czym wiąże się wstąpienie do związku z innymi gminami lub powiatami?
  • Jak założyć związek samorządów terytorialnych?
  • Jak złożyć propozycję założenia związku? W jaki sposób dokonywać mediacji?
  • W jaki sposób finansuje się związek samorządów terytorialnych?
  • Z czym wiąże się uczestniczenie w porozumieniu?
  • W jaki sposób zawrzeć porozumienie między samorządami terytorialnymi? Jak takie porozumienie funkcjonuje?
  • Jak zawierać porozumienia międzygminne? Jaka jest procedura? Jakie działania należy podjąć?
  • Jak powinno wyglądać porozumienie jeśli chodzi o to kto ma być organizatorem publicznego transportu zbiorowego? Czy można to ustalić przed porozumieniem?
  • Gdy samorządy podpisały porozumienie, to które z nich będzie pełnił funkcję organizatora?
  • Jak przekonać gminę do utworzenia związku lub zawarcia porozumienia?
  • Na co można wpływać będąc członkiem porozumienia? W jaki sposób negocjować?
  • Czy w porozumieniu międzygminnym gminy muszą dzielić się finansowaniem transportu?
  • W jaki sposób finansuje się porozumienie?
  • Jeżeli jest zawarte porozumienie i powiat otrzymuje dotacje od gmin, kto powinien zapłacić rekompensatę operatorowi?

Prowadzący

Michał Jambor - Inspektor w Referacie Urbanistyki, Transportu i Utrzymania Infrastruktury w Urzędzie Miasta i Gminy Olsztyn. Sprawuje kompleksowy nadzór nad funkcjonowaniem bezpłatnej komunikacji gminnej organizowanej przez Miasto i Gminę Olsztyn. Swoje obowiązki realizuje poprzez m.in. stały kontakt z koordynatorem operatora, codzienną kontrolę poprawnej realizacji umowy, składanie wniosķów do wojewody o dofinansowanie z FRPA, opisywanie faktur, odpowiadanie na wnioski pasażerów, układanie rozkładów jazdy we współpracy z ekspertami, przygotowywanie tabliczek rozkładowych, kontrolę przystanków autobusowych, przygotowywanie uchwał, nadzór nad przestrzeganiem wnoszenia opłat przez przewoźników za korzystanie z przystanków. Odpowiada również za organizację transportu regularnego specjalnego (dowóz osób niepełnosprawnych, dowóz dzieci do szkół) na terenie gminy jak i poza nią. Jest również oficerem rowerowym z ramienia urzędu.

Osiągnięcia: pozyskanie ponad 3 milionowego wsparcia finansowego z FRPA w ciągu 2 lat, wdrożenie rozwiązań rozkładowych i informacyjnych, które poprawiły skomunikowanie między gminną komunikacją a autobusami miejskimi dowożącymi pasażerów z Olsztyna do Częstochowy.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
28 lutego 2025

Podobne szkolenia