Wideoszkolenie: Porzucone i odholowane pojazdy

+ 7 dniowe darmowe konsultacje
dostępny również do kupienia 5 dniowy dostęp do nagrania

Jak ustalać właściciela pojazdu? Jak radzić sobie w przypadku pojazdów z innych krajów? Jak skutecznie egzekwować należności? Śmierć właściciela odholowanego auta. Postępowanie sądowe. Ubezpieczenia pojazdów, które są na parkingu.

od 599.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland jest skierowane do pracowników urzędów miast i gmin oraz starostw odpowiedzialnych za procedury dotyczące postępowania z porzuconymi pojazdami.

Ekspert omówi procedurę poszukiwania właściciela pojazdu z zagranicy.
Odpowiedzialność za usunięcie porzuconego pojazdu spoczywa na pracownikach urzędów miast i gmin lub starostw. Nasz prelegent omówi procedury postępowania z porzuconym pojazdem, w tym poszukiwanie i zawiadamianie właściciela czy egzekwowanie płatności, co z pewnością ułatwi i przyspieszy wykonywanie codziennych obowiązków. Porzucone przez właścicieli auta nadal stanowią duży problem dla mieszkańców, ponieważ zabierają miejsca na parkingach, zanieczyszczają środowisko, a nawet mogą zagrażać bezpieczeństwu. To szkolenie daje Państwu gotowe i skuteczne rozwiązania.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak ustalić właściciela pojazdu?
  • Jak ustalić adres właściciela pojazdu w czasach, gdy obowiązek meldunkowy został zniesiony?
  • Jak egzekwować należności od osoby odbierającej pojazd z parkingu?
  • Jak radzić sobie z porzuconymi autami, których właścicielem są obcokrajowcami?
  • Czy urząd musi ubezpieczać pojazdy mimo ich złego stanu technicznego?
  • Jak angażować inne urzędy w sprawy odholowanych aut?
  • Co jest bardziej opłacalne i kiedy: własny parking czy podpisywanie umowy z prywatną osobą?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Wniosek o odebranie pojazdu
  • Wyliczenie kosztów dla odbierającego
  • Oświadczenie odbierającego o stanie pojazdu
  • Dyspozycja usunięcia pojazdu
  • Wniosek do sądu
  • Wzór decyzji z art. 130a ust. 10h PoRD

Szczegółowy program szkolenia:


1. Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia


  • Przypadek: zmarł właściciel pojazdu. Starosta wystąpił do sądu o wskazanie spadkobierców. Sąd wskazał spadkobierców, jednakże w chwili powiadomienia okazało się, że oboje ojciec z córka nie żyją. Czy można zezłomować pojazd bez orzeczenia sądu?
  • Przypadek: postępowanie o przepadek pojazdu było prowadzone z przepisu art. 130a, ale po 3 miesiącach, gdy starosta miał dać pojazd na przepadek do sądu, uzyskał wiadomość, że kierujący miał powyżej 1,5 promila alkoholu we krwi, dlatego też sprawa prowadzona była równolegle przez urząd skarbowy i orzeczono przepadek pojazdu na rzecz Skarbu Państwa. Starosta o tym nie wiedział, gdyż nie został przez policję zmieniony tryb postępowania z administracyjnego na procesowy. Sąd orzekł przepadek na rzecz Skarbu Państwa. W wyroku była wzmianka, że pojazd został dany na przechowanie Panu X, tymczasem przechowywany był w rzeczywistości na parkingu strzeżonym powiatu), za które powiat poniósł koszty w wysokości 2 tys. złotych. Powiat dowiedział się o wyroku sądu i złożył wniosek o jego udostępnienie ze względu na swój interes prawny. Sąd udostępnił wyrok, jednakże w wyniku orzeczenia nie została zmieniona dyspozycja pojazdu z trybu administracyjnego na procesowy. Pojazd został sprzedany przez Urząd Skarbowy. Kto powinien ponieść koszty w wysokości 2 tyś. zł za przechowywanie pojazdu na parkingu strzeżonym?. Napisaliśmy pismo do policji, iż w związku ze złym zakwalifikowaniem na tryb administracyjny z art.130a zobowiązaliśmy ich do zapłaty oraz wysłaliśmy im faktury. Policja uchyla się od zapłaty faktur. W rzeczywistości kierujący miał powyżej 1,5 promila alkoholu we krwi, wiec pojazd zabrany został przez Urząd Skarbowy i sprzedany. Kto ma opłacić koszty faktur? Czy obciążyć nimi byłego właściciela pojazdu?.
  • Co zrobić z ukraińskimi samochodami, które stoją na parkingu blisko 10 lat i brakuje polskiej dokumentacji? Czy możliwe jest przejęcie auta przez zasiedzenie w celu zezłomowania bez wyroku sądu i orzeczenie o przepadku?
  • Przypadek: w trakcie postępowania administracyjnego w sprawie usunięcia, przechowywania, oszacowania i zniszczenia pojazdu usuniętego z drogi ustalono, że właściciel zmarł. Czy w takim przypadku postępowanie administracyjne podlega umorzeniu?
  • Jakie podjąć czynności w przypadku śmierci właściciela pojazdu przed skierowaniem wniosku o przepadek na rzec powiatu? Co zrobić, jeżeli zmarł po orzeczeniu przepadku na rzecz powiatu, ale przed wszczęciem postępowania administracyjnego?
  • Czy właściciel pojazdu obierając pojazd usunięty w trybie przepisu art. 50 jest zobowiązany do pokrycia kosztów jego usunięcia?
  • Jaka jest podstawa prawna ustalenia kosztów holowania i przechowywania pojazdu usuniętego w trybie przepisu art. 50a?
  • Co z pojazdem spalonym (brak VIN, brak danych), który został usunięty na podstawie przepisu art. 130a?
  • Co zrobić, gdy policja wydała dla jednego pojazdu - ciągnik siodłowy dwie dyspozycje usunięcia pojazdu: dla ciągnika i naczepy?
  • Na jakiej podstawie ustalić opłaty za usuwanie w trybie przepisu art. 50a?
  • Czy na terenie PSZOK dopuszczalne jest wyodrębnienie miejsca do przechowywania pojazdów usuniętych na podstawie przepisu art. 50a?
  • Co z obowiązkiem rejestracji przez powiat pojazdów w terminie 30 dni od dnia nabycia?
  • Pojazd na zagranicznych numerach rejestracyjnych został usunięty na podstawie przepisu art. 130a. Jeżeli nie uda się ustalić właściciela pojazdu, to czy koszty usunięcia można nałożyć na kierującego pojazdem?
  • Gmina zgłosiła do starostwa, że na poboczu drogi powiatowej stoi pojazd porzucony na łotewskich tablicach rejestracyjnych. Zarządca drogi powiatowej poinformował, że sprawa ich nie dotyczy, tylko dotyczy gminy. Co w tym przypadku?
  • Pojazd został usunięty na podstawie przepisu art. 50. Dyspozycja została przekazana do starostwa, które zgodnie z właściwością przekazało dokumenty do urzędu gminy. Gmina natomiast nie chce przyjąć dokumentów, bo nie wyraziła zgody na usunięcie pojazdu. W międzyczasie Policja zmieniła dyspozycję na przepis art. 130a. Kto powinien prowadzić sprawę?
  • Jaką podać podstawę prawną wnioskując o dane do US?
  • Po jakim czasie wydać dyspozycję odholowania pojazdu z pobocza drogi?
  • Pojazd był kierowany przez osobę X. Właścicielem pojazdu jest osoba Y, która nie odebrała powiadomienia od Policji, a w międzyczasie zmarła. Spadkobiercy odrzucili spadek. Czy koszty należy nałożyć na kierującego, czy należy umorzyć postępowanie?
  • Czy zawiadomienie wysłane za granicę ma być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego?
  • Jeżeli US i ZUS przy podaniu przepisu art. 7b k.p.a. odmawiają podania adresu, to jakie inne podstawy prawne podać?
  • Czy pojazd należy zarejestrować na powiat po prawomocnym orzeczeniu przepadku przez sąd?
  • Pojazd został usunięty w trybie przepisu art. 130a. Został złożony wniosek do sądu o przepadek. Okres od momentu złożenia wniosku do orzeczenia przepadku to około półtorej roku. Bardzo duże koszty za parkowanie. Właściciel nie zgodził się na zapłatę kwoty w związku z tym, że sprawa w sądzie dość długo była rozpatrywana. Czy można w jakiś sposób zmniejszyć te koszty?
  • Czy kurator ustalony przez sąd może działać również w postępowaniu administracyjnym ws. decyzji dotyczących kosztów?


2. Poszukiwanie właściciela pojazdu – pomoc innych organów, ustalanie i namierzanie osoby odpowiedzialnej za pojazd.


  • Jak ustalić, poszukiwać właściciela pojazdu?
  • Co zrobić w przypadku pojazdu, który nie musi być oznakowany? Jak szukać właściciela roweru czy hulajnogi?
  • Jak wygląda postępowanie w przypadku braku możliwości ustalenia właściciela pojazdu (brak wysłanych powiadomień, ponieważ nie ma do kogo)?
  • Jak napisać pismo do starostwa tak, aby nie odmówiło udzielenia informacji dotyczących danych osobowych? Jeżeli US i ZUS przy podaniu przepisu art. 7b k.p.a. odmawiają podania adresu, to jakie inne podstawy prawne podać?
  • Czy kierującego pojazdem należy utożsamiać z osobą dysponującą pojazdem i wobec niego prowadzić postępowanie
  • Co zrobić w przypadku, gdy ostatni właściciel pojazdu twierdzi, że nie był właścicielem, ponieważ umowa została sfałszowana?
  • Co zrobić w przypadku, gdy samochód miał przebity nr i tabliczkę znamionową silnika?
  • Co z pojazdem spalonym (brak VIN, brak danych), który został usunięty na podstawie przepisu art. 130a?


3. Zawiadamianie właściciela pojazdu o odholowaniu – dostarczanie powiadomień. Co zrobić, jeżeli nie są one odbierane?


  • Jak ustalić adres właściciela pojazdu?
  • Jakie organy można prosić o pomoc w ustaleniu adresu zamieszkania właściciela pojazdu?
  • Jak poprawnie i na kogo należy wystawiać zawiadomienie o wszczęciu postępowania, jeżeli nikt się nie przyznaje do samochodu?
  • Jak dostarczyć powiadomienie o odholowaniu?
  • Czy powiadomienie podpisane przez właściciela wydane przez policję jest właściwym powiadomieniem? Czy organ ma obowiązek wysłać powiadomienie i powiadomić o skutkach nieodebrania pojazdu?
  • Co w przypadku, gdy policja ustaliła właściciela pojazdu, który odmówił podpisania stosownych powiadomień argumentując, że nie jest właścicielem pojazdu, nie posiada dokumentów lub dokumenty zgubił
  • Co w przypadku, gdy policja lub straż miejska nie dostarczy zawiadomienia ze względu na brak możliwości ustalenia miejsca pobytu właściciela
  • Co w przypadku nieczytelnych umów kupna-sprzedaży, w których ucięte są podpisy sprzedającego i kupującego, a osoba sprzedająca twierdzi, że nie posiada egzemplarza umowy
  • Czy wysyłamy powiadomienie za granicę? Czy zawiadomienie wysłane za granicę ma być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego?
  • Jakie metody można wykorzystać, żeby takie doręczenie faktycznie dotarło do właściciela?
  • Co zrobić w przypadku, kiedy właściciel nie odbiera zawiadomień? Ile razy należy dostarczać pismo, jeżeli awizo nie jest odbierane?
  • Kiedy można stosować fikcję doręczenia?
  • Co w sytuacji, gdy właściciel odebrał powiadomienie, a kierujący nie został powiadomiony? Czy można złożyć wniosek do sądu o przepadek pojazdu?


4. Egzekwowanie płatności – skuteczna procedura. Co zrobić w przypadku śmierci właściciela pojazdu?


  • Jak radzić sobie z porzuconymi autem, którego właścicielem jest obcokrajowiec?
  • Skąd czerpać informacje o właścicielu auta, które ma obce numery rejestracyjne? CEPiK nie ma możliwości, aby ustalić takiego właściciela. Jakie organy mogą pomóc w ustaleniu właściciela, który jest obywatelem UE? Jakie organy mogą pomóc w ustaleniu właściciela, który prawdopodobnie nie jest z UE?
  • Co z osobami niebędącymi obywatelami Polski, którzy się meldują i po chwili wyjeżdżają? Gdzie ich szukać?
  • Co jeżeli nie mamy danych właściciela a pojazd jest spoza UE?
  • Pojazd niezarejestrowany w Polsce. Ustalono, że ma opłacony podatek akcyzowy. Gmina wystąpiła do Izby Celno-Skarbowej o udostępnienie informacji o płacącym podatek. Niestety odmówiono udzielenia tej informacji. Czy Izba Celno-Skarbowa mogła tak zrobić?
  • Jeżeli współwłaścicielem auta jest obcokrajowiec, którego nie można namierzyć, to wystarczy zawiadomić drugiego właściciela i wobec niego wszcząć postępowanie?
  • Jeżeli pojazd nie ma oznaczeń, bądź nie jest zarejestrowany w Polsce, to czy można wnioskować do sądu o przekazanie praw bez wcześniejszego ustalania właściciela (osoba kierująca nim nie jest, nie wie, skąd go ma i kto jest jego właścicielem)?
  • Czy po 5 latach od śmierci właściciela złomujemy pojazd?


5. Pojazdy właścicieli z innych krajów – procedura poszukiwania. Jakie kroki można podjąć? Jakie organy mogą pomóc w ustaleniu właściciela? Co zrobić w przypadku braku reakcji na zawiadomienia?


  • Jak egzekwować należności od osoby odbierającej pojazd z parkingu, które nie zapłaciły w momencie odbioru auta. Na jakiej podstawie należy wydać decyzję o zwrocie kosztów za pojazd odebrany bez uiszczenia opłaty? Jak radzić sobie w przypadku, gdy osoba odmawia zapłaty ze względu na konflikt ustawy z konstytucją?
  • Ile dni powinno być na pokrycie kosztów odebrania i postoju pojazdu?
  • Czy 7-dniowy termin zapłaty można zastosować wyłącznie w przypadku osób posiadających stały adres zamieszkania na terenie RP? Czy w przypadku osób nieposiadających stałego adresu zameldowania lub posiadających czasowe zameldowanie wydanie pojazdu następuje po uiszczeniu opłat
  • Egzekwowanie kwoty za odstąpienie od holowania - jak to zrobić skutecznie?
  • Kiedy można stosować odpowiedzialność solidarną?
  • Czy można pociągnąć do odpowiedzialności leasing?
  • Z czego wynika, że przy art. 130a nie ma egzekucji kosztów u spadkobierców, skoro samochód jest częścią masy spadkowej?
  • Właściciel zmarł, nie ma żadnych informacji o spadkobiercach, a sąd nie chce przekazać prawa własności na urząd. Co można zrobić w takim przypadku?
  • Co zrobić w przypadku śmierci dłużnika? Jak radzić sobie w przypadku, gdy zapadła decyzja 10H, a właściciel nie żyje?
  • Jak szybko i skutecznie ustalić spadkobiercę takiego pojazdu?
  • Czy koszty usuwania i przechowywania pojazdu można ściągać z majątku wspólnego małżonków
  • Na podstawie art. 50a za pojazd usunięty z drogi gminnej właściciel pojazdu pokrywa koszty za holowanie. Czy można obciążyć właściciela pojazdu kosztami za przechowywanie samochodu na parkingu? Jeżeli nie, to kto pokrywa koszty za przechowywanie samochodu na parkingu?
  • Co w przypadku, gdy nie posiadamy numeru PESEL obcokrajowca, sąd orzekł przepadek na rzecz powiatu, ale urząd skarbowy odrzuca tytuł wykonawczy w wersji przesłanej elektronicznie z podpisem elektronicznym i brakiem możliwości przesłanie przez ETW z powodu braku numeru PESEL


6. Dodatkowe opłaty – ubezpieczenia, kary za jego brak


  • Co zrobić z ubezpieczeniem odholowanego samochodu?
  • Czy urząd musi ubezpieczać pojazdy mimo ich złego stanu technicznego?
  • Orzeczenie o przepadku, a postanowienie o prawomocności orzeczenia. Co z okresem pomiędzy w zakresie OC? Kiedy trzeba ubezpieczyć pojazd? Sąd orzekł przepadek pojazdu na rzecz powiatu. Właścicielem powiat stał się już w dniu uprawomocnienia się postanowienia przez sąd, ale dowiedział się o tym po jakimś czasie. Co z tym ubezpieczeniem w czasie, kiedy nie wiedzieli, że są właścicielami?
  • Kto staje się posiadaczem pojazdu w przypadku jego usunięcia w aspekcie obowiązku ubezpieczenia pojazdu?
  • Ubezpieczenie samochodu kończy się w trakcie przetrzymywania go na parkingu przez gminę, ale przed przejściem na jej własność - co wtedy?
  • Co zrobić w przypadku kary za brak opłaconego ubezpieczenia?
  • Czy można zezłomować samochód, który jest własnością urzędu, ale nie ma opłaconego ubezpieczenia?
  • Ile trzeba czekać, żeby móc zezłomować pojazd? Co z wyceną pojazdu przed złomowaniem? Czy można to zrobić przed przejściem pojazdu na własność gminy lub powiatu.
  • W jakim trybie przekazywać pojazdy do stacji demontażu zgodnie z przepisami art. 50a
  • i art. 130a
  • Czy przed demontażem pojazdu zawsze trzeba go wycenić i spróbować sprzedać? Co, jeśli rzeczoznawca stwierdzi, że cena pojazdu jest bardzo niska
  • Czy urząd może sprzedawać takie samochody?


7. Współpraca z innymi organami – zakres pomocy. Obowiązki i dobre praktyki podczas pracy z policją


  • Jak angażować inne urzędy w sprawy odholowanych aut? Jak współpracować z Izbą Celną? Jaką podać podstawę prawną wnioskując o dane do US?
  • Jak efektywnie współpracować z policją? Jak powinna przebiegać współpraca z policją, zarówno w przypadkach usunięcia z ramienia przepisu 50a, jak i 130a? Jaki jest zakres działań policji w takich postępowaniach? Co zrobić w przypadku, gdy policja nie sprawdza, czy kierujący jest właścicielem pojazdu? Jak i czy można domagać się od policji uzupełnienia brakujących informacji? Ile czasu można wymagać na odesłanie poprawnych dokumentów?
  • Co z regulacją przepisu art. 130a ust. 10b Ustawy Prawo o ruchu drogowym? Co oznacza uregulowanie sytuacji pojazdu, który nie jest zarejestrowany w żadnych z państw członkowskich UE zgodnie z przepisami Prawa celowego przez Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego? Czy Naczelnik jest właściwy, aby przejąć fizycznie pojazd i uregulować prawnie jego sytuację? Czy jego rola sprowadza się jedynie do stwierdzania czy pojazd posiada status celny? Został usunięty pojazd, który zarejestrowany jest w GB. Właścicielem jest Polak z adresem zamieszkania w Polsce. Pojazd nie jest więc na obecną chwilę zarejestrowany w UE. Czy powinniśmy pojazd odesłać do UC, jeżeli nie odbierze go właściciel? Czy w tym przypadku wszczynamy normalną procedurę i kierujemy wniosek do sądu?
  • Kiedy potrzebne jest zezwolenie policji/straży na odbiór pojazdu?
  • Jakie dokumenty policja powinna przekazać do urzędu?
  • Czy można podważyć przydzielenie przez policję zdarzenia pod art. 130a? Pojazd usunięty z pola kukurydzy (z wyjaśnień policjanta wynika, iż kierujący nie zatrzymał się do kontroli i wjechał na pole kukurydzy). Została wydana dyspozycja z art. 130a ust 2 pkt.2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Czy w tym przypadku ma tutaj zastosowanie art. 130a. skoro pojazd nie został usunięty z drogi tylko z pola kukurydzy? Czy wydanie dyspozycji było zasadne?
  • Co w przypadku błędnie wystawionej dyspozycji? Brak tablic rejestracyjnych, a na dyspozycji wpisany przepis art. 130. Policja anulowała dyspozycję, ale pojazd już został przywieziony na parking powiatowy. Kto ma zapłacić holownikowi? Czy policja nie ponosi kosztów błędnie wystawionej dyspozycji?
  • Czy policja może zmienić kwalifikację czynu z art. 130a na 50a? Co w przypadku, gdy na podstawie przepisu art. 130a policja usunęła na parking powiatowy pojazd bez tablic rejestracyjnych, który miał oznaki porzucenia i nie chce zmienić dyspozycji na przepis art. 50a?
  • Czy gmina może „przerzucić” w pełni odpowiedzialność za holowanie pojazdów na policję?
  • Jak wygląda procedura usunięcia porzuconego pojazdu od momentu uzyskania informacji, że taki pojawił się na drodze gminnej? Po jakim czasie od otrzymania informacji o porzuconym pojeździe wystąpić do Policji o wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu? Jak gmina powinna zawiadamiać policję o porzuconym aucie?
  • Ile czasu ma policja na odholowanie zgłoszonego auta?


8. Holowanie i parking – przetargi, zawieranie umów. Jak radzić sobie z brakiem chętnych do wykonania usługi? Parkingi dla pojazdów przewożących towary niebezpieczne


  • Co jest bardziej opłacalne (i kiedy): własny parking czy podpisywanie umowy z prywatną osobą?
  • Czy gmina ma obowiązek wyznaczenia holującego i parkingu w oparciu o przepis art. 50a ustawy PoRD
  • Jak ustanowić parking powiatowy dla samochodów?
  • Wyznaczanie parkingu dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne (brak oferentów a wymóg posiadania ww. parkingu)? Co w przypadku braku parkingu dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne? Jest wyznaczony parking dla pojazdów przewożących zgodnie z przepisem art. 24a Ustawy o odpadach.
  • Co z pojazdami przewożącymi materiały niebezpieczne? Czy możemy je przyjmować na parking, jeżeli parking nie spełnia warunków technicznych dla pojazdów niebezpiecznych?
  • Czy parking musi być na terenie powiatu? Czy holownik może być spoza powiatu?
  • W jakim trybie można zrobić przetarg na parking i holowanie?
  • Na jaki czas można podpisać umowę z podmiotem prowadzącym parking strzeżony? Jeżeli parking jest prowadzony przez prywatny podmiot, to czy możemy zawrzeć umowę na 2 lata?
  • Co zrobić w przypadku, gdy nikt nie zgłosił się do przetargu na holowanie? Co zrobić w przypadku sytuacji, gdy zdarzają się pojedyncze pojazdy do holowania, nie ma środków na własny parking, a do przetargu na parking i holowanie nikt się nie zgłosił?
  • Czy można korzystać z parkingów, które należą do jednostek/organów podległych powiatowi/gminie? Jeżeli tak, to jak to zrobić?
  • Na co zwrócić szczególną uwagę podczas zawierania umów na holowanie/parking? Jakie zapisy w umowie warto zawrzeć, żeby zabezpieczyć interes gminy/powiatu?
  • Czy w umowie z holownikiem powinny być uwzględnione koszty związane z odstąpieniem od holowania?
  • Czy właściciel parkingu, na którym jest przechowywany pojazd, powinien obciążać gminę co miesiąc opłatą za przechowywanie porzuconego pojazdu?
  • Jak gmina może sobie radzić z wyznaczeniem parkingu, na który będą odholowywane pojazdy?
  • Co zrobić w przypadku, gdy holowanie należy przeprowadzić w oparciu o przepis 50a, a umowa oparta jest na zadania związane z artykułem 130a?
  • Jak niwelować koszty związane z postojem na parkingu danego samochodu?
  • Jakie czynniki należy brać pod uwagę, ustalając stawki?
  • Co powinno znajdować się w uzasadnieniu do Uchwały Rady Powiatu dotyczącej ustalenia stawek za usuwanie i przechowywanie pojazdów?
  • Jak należy rozróżnić opłaty wyznaczone przez Radę Powiatu i koszty, które powiat płaci za pojazd trzymany na parkingu?
  • Co oznacza „powstanie kosztów”? Kiedy można to ustalić? Jaki ma wpływ na przebieg procedury odstąpienia?
  • Kto wskazuje lawetę, która ma odebrać samochód?
  • Czy można korzystać z doraźnych usług lawety (bez umowy stałej)?
  • Czy można wykorzystać lawetę wskazaną przez powiat w przypadku holowania z ramienia przepisu 50a? Jeżeli tak, to na jakich zasadach?
  • Czy można wymagać podania nr PESEL przy odbiorze auta z parkingu?
  • Czy możemy wydać pojazd usunięty w trybie przepisu art. 130a lub art. 50a każdemu potencjalnemu spadkobiercy, nawet jeśli nie ma przeprowadzonego postępowania spadkowego lub aktu poświadczenia dziedziczenia?
  • Jeśli mamy ustalonych spadkobierców, a nie mamy postanowienia w myśl art 130a, to może zgłosić się jeden ze spadkobierców i odebrać pojazd z parkingu, a ponadto nie zostanie on obciążony kosztami chociażby za usuwanie i przechowywanie?
  • Czy dysponujący pojazdem może odebrać go z parkingu? W jaki sposób prowadzić postępowanie wobec dysponującego pojazdem, jeżeli ten nie może go odebrać?


9. Tereny prywatne


  • Czy gmina może wydać dyspozycje usunięcia pojazdu z terenu prywatnego? W jakich przypadkach można usuwać takie pojazdy? Kiedy można obejść przepisy jeżeli chodzi o teren prywatny (np. zaśmiecanie czy zanieczyszczenie środowiska)?
  • Z jakich przepisów można skorzystać, gdy trzeba odholować pojazd z prywatnego parkingu?
  • Co zrobić w przypadku zgłoszenia od spółdzielni mieszkaniowej?
  • Co może zrobić właściciel placu z samochodem, który zalega np. na parkingu supermarketu?
  • Kto powinien wydać dyspozycję usunięcia pojazdu / wraku z terenów gminnych, jeżeli gmina nie posiada straży gminnej?


10. Rozróżnienie przepisów i kwalifikacja aut jako wraków


  • Na podstawie czego należy ustalać, kiedy powiat zajmuje się samochodem, a kiedy gmina? Jak rozróżniać przepisy 130a i 50a? Na podstawie czyjej decyzji można zdecydować, że pojazd jest holowany z ramienia powiatu lub gminy? Jak powiat może udowodnić gminie, że to holowany pojazd podlega jednak pod art. 50a?
  • Co należy zrobić w przypadku, gdy auto jest bez tablic, ale stwarza zagrożenie w ruchu drogowym?
  • Kto zajmuje się wrakami samochodów?
  • Ile czasu wrak ma być na parkingu, zanim można go zutylizować? Kiedy można pozbyć się wraku, który generuje koszty?
  • Kiedy i co należy brać pod uwagę, żeby zaklasyfikować stan techniczny pojazdu jako zły? Co oznacza pojazd nieużywany?
  • Samochody - reklamy: czy powinny być klasyfikowane jako wrak, czy jednak sprawny samochód, którym powinien zająć się urząd? Jak szukać właściciela auta- reklamy?
  • Jak zmniejszyć koszty przetrzymywania pojazdów na parkingu?


11. Sądy – składanie wniosków, wymagania formalne. Omówienie orzecznictwa i sytuacji problemowych


  • Dlaczego powiat musi przejść drogę sądową, żeby uzyskać prawo do pojazdu, a gmina nie musi?
  • Do którego sądu kierujemy wniosek, jeżeli osoba jest z innego województwa?
  • Jak przygotować się do postępowania przed sądem tak, aby uzyskać przepadek własności? Jakie dokumenty należy przygotować do postępowania sądowego? Jak napisać wniosek tak, by sędzia go nie odrzucił?
  • Co mamy zrobić z pojazdem w przypadku, gdy sąd stwierdził, że nie było podstawy do usunięcia pojazdu? Czy mamy go przekazać policji? Kto pokrywa koszty usunięcia i parkowania pojazdu?
  • Czy wniosek o przepadek powinno się składać na właściciela, czy również na kierującego pojazdem w dniu wydania dyspozycji?
  • Jaki termin jest na wystąpienie do sądu, jeżeli w przeciągu 3 miesięcy pojazd nie został odebrany?
  • Czy trzeba powiadomić właściciela pojazdu o złożeniu wniosku w sądzie, jeżeli została ta informacja podana wcześniej w piśmie z prośbą o odebranie pojazdu z parkingu?
  • Czy wniosek o przepadek powinno się składać na właściciela, czy również na kierującego pojazdem w dniu wydania dyspozycji?
  • Pojazd został odholowany z drogi w czerwcu 2022 r. Pierwszy wniosek o orzeczenie przepadku został przez sąd oddalony z powodu niewykazania przez organ należytej staranności w poszukiwaniu właściciela. Drugi przepadek został orzeczony w lipcu 2023 r. Postanowienie uprawomocniło się w lipcu tego roku. Spadkobiercy zmarłego zrzekli się spadku. Kierujący pojazdem zostanie obciążony kosztami wynikającymi z usunięcia i przechowywania pojazdu na parkingu. Czy uzasadnionymi kosztami będą koszty, które kierujący poniesie od dnia wydania dyspozycji do dnia uprawomocnienia się postanowienia, tj. za 2 lata? Czy jest możliwość zmniejszenia tych kosztów z uwagi na fakt, iż pierwszy wniosek do sądu został oddalony, a postanowienia o przepadku uprawomocniało się ponad rok? Czy są to niezawinione przez kierującego działania organów, których skutkami nie powinniśmy obciążyć kierującego?
  • Kto występuje o ustalenie kuratora? Urząd czy podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu?
  • Kiedy należy występować o kuratelę? Czy zasadne jest ustanawianie kuratora, jeżeli mamy informację, że właściciel pojazdu jest osobą bezdomną?
  • Jak nałożyć kuratora na sprawę?
  • Kto wyznacza kuratora dla osoby nieznanej z miejsca pobytu? Sąd właściwy miejscowo do usunięcia pojazdu, czy sąd właściwy miejscowo do spisania umowy kupna pojazdu?
  • Czy komornik ma obowiązek znalezienia właściciela pojazdu i doprowadzenia go na salę sądową? Co zrobić w przypadku, gdy komornik nie może ustalić miejsca zamieszkania?
  • Motorower usunięty w trybie art.130a., nie zarejestrowany w Polsce ani za granicą. Czy należy składać wniosek o przepadek czy przekazać pojazd Naczelnikowi Urzędu Celnego zgodnie z art 130a ust.10b. ustawy PRD? Czy w przypadku, gdy Naczelnik odmówi jego przejęcia, błędem będzie złożenie wniosku o przepadek pojazdu?
  • Pojazd został usunięty w 2005 r., właściciel zmarł rok później. Sąd wskazał 3 uczestników postępowania tylko z imienia i nazwiska, a następnie zobowiązał do doręczenia korespondencji jednemu z pracowników za pośrednictwem komornika w terminie 2 miesięcy. Jak i gdzie mamy ustalić numery PESEL bądź ostatni adres zamieszkania tych osób? Komornik potrzebuje więcej danych niż imię i nazwisko, umożliwiające zweryfikowanie i zidentyfikowanie uczestnika postępowania?
  • Przypadek: zmarł właściciel pojazdu. Starosta wystąpił do sądu o wskazanie spadkobierców. Sąd wskazał spadkobierców, jednakże w chwili powiadomienia okazało się, że oboje ojciec z córka nie żyją. Czy można zezłomować pojazd bez orzeczenia sądu?
  • Przypadek: postępowanie o przepadek pojazdu było prowadzone z przepisu art. 130a, ale po 3 miesiącach, gdy starosta miał dać pojazd na przepadek do sądu, uzyskał wiadomość, że kierujący miał powyżej 1,5 promila alkoholu we krwi, dlatego też sprawa prowadzona była równolegle przez urząd skarbowy i orzeczono przepadek pojazdu na rzecz Skarbu Państwa. Starosta o tym nie wiedział, gdyż nie został przez policję zmieniony tryb postępowania z administracyjnego na procesowy. Sąd orzekł przepadek na rzecz Skarbu Państwa. W wyroku była wzmianka, że pojazd został dany na przechowanie Panu X, tymczasem przechowywany był w rzeczywistości na parkingu strzeżonym powiatu), za które powiat poniósł koszty w wysokości 2 tys. złotych. Powiat dowiedział się o wyroku sądu i złożył wniosek o jego udostępnienie ze względu na swój interes prawny. Sąd udostępnił wyrok, jednakże w wyniku orzeczenia nie została zmieniona dyspozycja pojazdu z trybu administracyjnego na procesowy. Pojazd został sprzedany przez Urząd Skarbowy. Kto powinien ponieść koszty w wysokości 2 tyś. zł za przechowywanie pojazdu na parkingu strzeżonym?. Napisaliśmy pismo do policji, iż w związku ze złym zakwalifikowaniem na tryb administracyjny z art.130a zobowiązaliśmy ich do zapłaty oraz wysłaliśmy im faktury. Policja uchyla się od zapłaty faktur. W rzeczywistości kierujący miał powyżej 1,5 promila alkoholu we krwi, wiec pojazd zabrany został przez Urząd Skarbowy i sprzedany. Kto ma opłacić koszty faktur? Czy obciążyć nimi byłego właściciela pojazdu?.
  • Co zrobić z ukraińskimi samochodami, które stoją na parkingu blisko 10 lat i brakuje polskiej dokumentacji? Czy możliwe jest przejęcie auta przez zasiedzenie w celu zezłomowania bez wyroku sądu i orzeczenie o przepadku?
  • Jakie podjąć czynności w przypadku śmierci właściciela pojazdu przed skierowaniem wniosku o przepadek na rzec powiatu? Co zrobić, jeżeli zmarł po orzeczeniu przepadku na rzecz powiatu, ale przed wszczęciem postępowania administracyjnego?
  • Pojazd został usunięty w trybie przepisu art. 130a. Został złożony wniosek do sądu o przepadek. Okres od momentu złożenia wniosku do orzeczenia przepadku to około półtorej roku. Bardzo duże koszty za parkowanie. Właściciel nie zgodził się na zapłatę kwoty w związku z tym, że sprawa w sądzie dość długo była rozpatrywana. Czy można w jakiś sposób zmniejszyć te koszty?
  • Czy kurator ustalony przez sąd może działać również w postępowaniu administracyjnym ws. decyzji dotyczących kosztów?
  • Skarżenie przez prokuraturę uchwał miast/powiatów, które wprowadziły „zawyżone” opłaty za holowanie pojazdów – jak udowodnić swoją niewinność?
  • Orzecznictwo sądowe - omówienie różnych przypadków


12. Procedura wydawania decyzji o zwrocie opłat za holowanie i przechowywania na parkingu strzeżonym pojazdów usuniętych na podstawie art. 130a PoRD i 50a PoRD


  • Jak prawidłowo wyliczyć koszty na decyzji kosztowej? Jakie są składniki poniesionych opłat do decyzji? Jeśli stawka spada po 3 miesiącach, to jak liczyć koszty na decyzji?
  • Kto szacuje wartość pojazdu po przepadku – biegły sądowy czy rzeczoznawca?
  • Na podstawie przepisu art.130a na parking strzeżony został usunięty ciągnik siodłowy wraz z naczepą. Zostały wydane dwie dyspozycje na ciągnik i naczepę. Czy w takim przypadku należy pobrać osobno opłatę za ciągnik siodłowy i osobno za naczepę? Czy ma znaczenie fakt, że została wydana jedna dyspozycja lub dwie przy naliczeniu kosztów? Jak liczyć opłatę za holowanie zestawu pojazdów? Osobno ciągnik i osobno naczepa? Czy jako jeden zestaw? Co zrobić, gdy policja wydała dla jednego pojazdu - ciągnik siodłowy dwie dyspozycje usunięcia pojazdu: dla ciągnika i naczepy?
  • Kto ponosi koszty za prowadzone postępowanie nie z winy właściciela?
  • Jeśli kierujący nie jest właścicielem, to decyzja o kosztach dla właściciela czy kierującego? Co to znaczy wg ustawy „solidarnie”? Właściciel i kierujący odpowiadają solidarnie. Jak jest w przypadku współwłaścicieli? Czy dzielimy koszty na pół?
  • Od uprawomocnienia przepadku minęło 5 lat, nie wydaje się decyzji. Czy należy w zakończyć lub umorzyć postępowanie?
  • W jaki sposób wyegzekwować opłaty za pojazdy usunięte w trybie przepisu art. 130a, odebrane i nieopłacone? Pozew o zapłatę czy postępowanie administracyjne?
  • Pojazd był kierowany przez osobę X. Właścicielem pojazdu jest osoba Y, która nie odebrała powiadomienia od Policji, a w międzyczasie zmarła. Spadkobiercy odrzucili spadek. Czy koszty należy nałożyć na kierującego, czy należy umorzyć postępowanie?
  • Przypadek: w trakcie postępowania administracyjnego w sprawie usunięcia, przechowywania, oszacowania i zniszczenia pojazdu usuniętego z drogi ustalono, że właściciel zmarł. Czy w takim przypadku postępowanie administracyjne podlega umorzeniu?
  • Co z obowiązkiem rejestracji przez powiat pojazdów w terminie 30 dni od dnia nabycia?
  • Pojazd na zagranicznych numerach rejestracyjnych został usunięty na podstawie przepisu art. 130a. Jeżeli nie uda się ustalić właściciela pojazdu, to czy koszty usunięcia można nałożyć na kierującego pojazdem?
  • Pojazd był kierowany przez osobę X. Właścicielem pojazdu jest osoba Y, która nie odebrała powiadomienia od Policji, a w międzyczasie zmarła. Spadkobiercy odrzucili spadek. Czy koszty należy nałożyć na kierującego, czy należy umorzyć postępowanie?
  • Co w przypadku umorzenia decyzji naliczającej opłatę za usunięcie i parkowanie na wniosek strony? Kto prowadzi postępowanie dot. umorzenia płatności publicznoprawnych z Ustawy o finansach publicznych.


13. Procedury usuwania pojazdów z art. 50a PoRD


  • Czy właściciel pojazdu obierając pojazd usunięty w trybie przepisu art. 50 jest zobowiązany do pokrycia kosztów jego usunięcia?
  • Na podstawie art. 50a za pojazd usunięty z drogi gminnej właściciel pojazdu pokrywa koszty za holowanie. Czy można obciążyć właściciela pojazdu kosztami za przechowywanie samochodu na parkingu? Jeżeli nie, to kto pokrywa koszty za przechowywanie samochodu na parkingu?
  • Czy w przypadku dochodzenia należności z tytułu usuwania pojazdów na podstawie przepisu art. 50a właściciel może zostać obciążony kosztami przechowywania pojazdu? Czy wyłącznie kosztami usunięcia?
  • Jaka jest podstawa prawna ustalenia kosztów holowania i przechowywania pojazdu usuniętego w trybie przepisu art. 50a?
  • Na jakiej podstawie ustalić opłaty za usuwanie w trybie przepisu art. 50a?
  • Czy na terenie PSZOK dopuszczalne jest wyodrębnienie miejsca do przechowywania pojazdów usuniętych na podstawie przepisu art. 50a?
  • Gmina zgłosiła do starostwa, że na poboczu drogi powiatowej stoi pojazd porzucony na łotewskich tablicach rejestracyjnych. Zarządca drogi powiatowej poinformował, że sprawa ich nie dotyczy, tylko dotyczy gminy. Co w tym przypadku?
  • Pojazd został usunięty na podstawie przepisu art. 50. Dyspozycja została przekazana do starostwa, które zgodnie z właściwością przekazało dokumenty do urzędu gminy. Gmina natomiast nie chce przyjąć dokumentów, bo nie wyraziła zgody na usunięcie pojazdu. W międzyczasie Policja zmieniła dyspozycję na przepis art. 130a. Kto powinien prowadzić sprawę?
  • Po jakim czasie wydać dyspozycję odholowania pojazdu z pobocza drogi?


Prowadzący

Leszek Pałosz - główny specjalista w Urzędzie Miasta Opola. Urzędnik samorządowy z 20 letnim doświadczeniem w pracy w różnych jednostkach samorządu terytorialnego na szczeblu gminnym, powiatowym i wojewódzkim. Od 8 lat zajmuje się w Urzędzie Miasta Opola sprawami związanymi z usuwaniem pojazdów z dróg na podstawie art. 130a oraz porzuconych pojazdów na podstawie art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

W swojej pracy zajmuje się sprawami:

  • pojazdów usuniętymi z drogi, w tym takimi, które nie zostały odebrane przez właścicieli;
  • przygotowuje wnioski do sądu o przepadek nieodebranych z parkingu pojazdu na rzecz powiatu;
  • prowadzi postępowania zmierzające do likwidacji przejętych przez powiat pojazdów;
  • prowadzi postępowania administracyjne na podstawie art. 130a ust. 10h o zwrot od właściciela pojazdu z kosztów jego usunięcia i przechowywania na parkingu strzeżonym;
  • prowadzi postępowania zmierzające do uzyskania zwrotu kosztów od właściciela pojazdu wobec, którego odstąpiono od usunięcia pojazdów;
  • przygotowuje coroczne uchwały rady powiatu o stawkach opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów z dróg;
  • przygotowuje, nadzoruje i rozlicza umowę z firmą usuwająca pojazdy z dróg;
  • współpracuje przy sprawach związanych z usuwaniem porzuconych przez właścicieli pojazdów.

Prelegent jest magistrem administracji. Studia ukończył na Uniwersytecie Opolskim.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
09 września 2025
od 599.00
24 listopada 2025

Podobne szkolenia