W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy w sytuacji, gdy auto zajmuje dwa miejsca w strefie, należy płacić za jedno czy za dwa miejsca?
- Kiedy traktować/uwzględnić reklamację, gdy ktoś kupił bilet po czasie?
- Czy w strefie zarządca może wydać karty ulgowe - bilety miesięczne na parkowanie, aby było taniej?
- Czy w przepisach ustalona jest odległość, która musi być zachowana między parkometrami? (przykładowo: długa ulica, kilka kilometrów)
- Czy można dodatkowo ukarać osobę, jeśli zaparkuje równolegle na miejscu prostopadłym w strefie? Kto taką osobę karze? Policja czy mogą również kontrolerzy?
- Co należy zrobić w przypadku, gdy w strefie zaparkuje autokar lub inny pojazd, który przekracza limit ciężaru i nie stoi przepisowo, bo zajmuje więcej miejsca lub ma większy ciężar?
- Kiedy traktować/uwzględnić reklamację, gdy ktoś kupił bilet po czasie?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Odpowiedź na reklamację w sprawie naliczonej opłaty dodatkowej
Ujednolicenie, jak postępować, gdy ktoś zgłasza reklamację z wystawionego zawiadomienia
Wzory regulaminów stref płatnego parkowania
Szczegółowy program szkolenia:
Prawidłowe oznakowanie stref kluczem do uniknięcia wątpliwości
- Co należy zrobić w przypadku, jeśli białą linią nie da się wyznaczyć miejsc parkowania, np. nie ma na to zgody konserwatora zabytków? Czy w takich miejscach można faktycznie pobierać opłaty?
- Co należy zrobić w przypadku, gdy w strefie zaparkuje autokar lub inny pojazd, który przekracza limit ciężaru i nie stoi przepisowo, bo zajmuje więcej miejsca lub ma większy ciężar?
- Czy w sytuacji, gdy auto zajmuje dwa miejsca w strefie, należy płacić za jedno czy za dwa miejsca?
- Organizacja oznakowania
- W jaki sposób oznaczyć strefę, aby uniknąć wątpliwości?
- Procedura prawidłowego oznakowania poziomego i pionowego miejsc postojowych (wymiary znaków, zawartość)
- Oznakowanie miejsca dla osób niepełnosprawnych w spp
- Jak oznaczać płatne miejsca – koperty? Kto jest uprawniony do korzystania z nich i w jaki sposób?
- Czy kontroler może wystawić opłatę dodatkową/mandat w sytuacji, gdy jest linia wyznaczająca strefę, a auto częściowo w niej stoi a częściowo nie?
- Kto zajmuje się przypadkiem, gdy auto w strefie nie stoi w miejscu wyznaczonym znakami poziomymi i np. zajmuje 2 miejsca? Czy w tym wypadku kontrolerzy powinni wystawiać wezwanie do opłaty czy tym już powinna się zajmować straż miejska lub policja?
- Czy można dodatkowo ukarać osobę, jeśli zaparkuje równolegle na miejscu prostopadłym w strefie? Kto taką osobę karze? Policja czy mogą również kontrolerzy?
Reklamacje i wystawianie wezwań
- Reklamacja proces
- Kiedy traktować/uwzględnić reklamację, gdy ktoś kupił bilet po czasie?
- Jak postępować, gdy ktoś zgłasza reklamacje z wystawionego zawiadomienia?
- Jakie są najlepsze rozwiązania, gdy osoby nie wiedzą, gdzie się płaci?
- Wystawianie wezwań - postępowanie
- Jak udokumentować wystawianie wezwań?
- Obsługa klientów z wezwaniem
Tworzenie strefy, regulaminu, ustalanie stawek w spp
- W jaki sposób ustalać/podwyższać stawki w spp?
- Zmiana uchwały w sprawie stawek
- Opłata parkingowa
- Opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty parkingowej
- Obowiązek zapłaty opłaty dodatkowej
- Wysokość opłaty dodatkowej za brak biletu parkingowego
- Jak stworzyć regulamin spp?
- Regulamin – przykłady
- Uchwała utworzenia strefy
- Podstawy prawne utworzenia i funkcjonowania spp
- Cel utworzenia spp
Jak wygląda proces wykupienia miejsca parkingowego w strefie?
- Nadzór nad funkcjonowaniem spp
- Karta parkingowa
- Kwestia wykupienia miejsca parkingowego w strefie (np. dla sklepów, firm)
- Czy spp dotyczy busów?
- Czy spp dotyczy osób niepełnosprawnych?
- Reklama strefy
- Czy mniejsze miasta mogą mieć płatne strefy w święta i na weekendzie?
- Czy w przypadku braku naklejki należy wystawić mandat?
- Eksploatacja
- Gdzie zgłaszać sytuacje awaryjne? W jaki sposób zgłaszać sytuacje awaryjne?
- Czy osoba parkingowa może wylegitymować kierowcę, który np. zajął dwa miejsca postojowe?
- Czy osobom niepełnosprawnym w spp należy się jakaś ulga?
- Jakie uprawnienia w spp mają osoby niepełnosprawne?
- Czy motorowery powinny płacić tak, jak auta skoro nie zajmują całego miejsca?
- Co w przypadku, gdy motorower zajmuje jakieś poboczne miejsce?
- Czy w strefie zarządca może wydać karty ulgowe - bilety miesięczne na parkowanie, aby było taniej?
Parkometry i aplikacje mobilne od strony technicznej
- Czy w przepisach ustalona jest odległość, która musi być zachowana między parkometrami? (przykładowo: długa ulica, kilka kilometrów)
- Jak powinny być rozmieszczane parkometry?
- Co w sytuacji, gdy spp posiada 7 parkometrów, a 2 dostawców i w sytuacji awarii długo należy czekać na naprawę?
- Aplikacje mobilne i parkometry
- Smart City SPP
- Parkometry od strony technicznej (obsługa)
Miejsca parkingowe dla pojazdów elektrycznych w strefie
- Jak wygląda tworzenie miejsc dla pojazdów elektrycznych w spp?
- Czy ładowarka do pojazdu elektrycznego, która jest postawiona w spp, może tam stać?
- Jak wygląda kwestia pojazdów elektrycznych, które mają wyznaczone miejsce w spp i nie płacą za parkowanie?
Jakie dokumenty dot. stref warto znać?
- Aktualne przepisy prawa związane z funkcjonwoaniem spp
- Omówienie orzecznictwa sadów administracyjnych w zakresie prawnych aspektów funkcjonowania stref płatnego parkowania
Prowadzący
Rafał Wójciak - od maja 2018 roku zajmuje się obsługą biura strefy płatnego parkowania w Tomaszowie Mazowieckim na stanowisku samodzielny specjalista do spraw obsługi SPP. Wcześniej przez 4 lata pełnił funkcję serwisanta w firmie Projekt-Parking z Poznania, gdzie montował i serwisował parkomaty
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.