Wideoszkolenie: Strefy płatnego parkowania

W jaki sposób oznaczyć strefę, aby uniknąć wątpliwości? Jak ustalać stawki w SPP? Czy istnieje ustalona odległość, która musi być zachowana między parkomatami?

od 549.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do wydziału drogownictwa, pracowników biur stref płatnego parkowania, do osób zajmujących się tworzeniem i zarządzaniem strefą płatnego parkowania oraz oznakowaniem strefy

Dowiedz się, kiedy należy uznać reklamację, gdy ktoś kupił bilet po czasie!
Podczas szkolenia uczestnik dowie się, kiedy należy podjąć reklamacje decyzją administracyjną, a kiedy zwykłym pismem, otrzyma gotowy wzór regulaminu strefy, dzięki czemu zaoszczędzi czas. Podpowiemy również, co jest niezbędne przy tworzeniu strefy

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Czy w sytuacji, gdy auto zajmuje dwa miejsca w strefie, należy płacić za jedno czy za dwa miejsca?
  • Kiedy traktować/uwzględnić reklamację, gdy ktoś kupił bilet po czasie?
  • Czy w strefie zarządca może wydać karty ulgowe - bilety miesięczne na parkowanie, aby było taniej?
  • Czy w przepisach ustalona jest odległość, która musi być zachowana między parkometrami, np. przy długiej, kilkukilometrowej ulicy?
  • Czy można dodatkowo ukarać osobę, jeśli zaparkuje równolegle na miejscu prostopadłym w strefie? Kto karzetaką osobę? Policja czy mogą również kontrolerzy?
  • Co należy zrobić w przypadku, gdy w strefie zaparkuje autokar lub inny pojazd, który przekracza limit ciężaru i nie stoi przepisowo, bo zajmuje więcej miejsca lub ma większy ciężar?
  • Czy kontroler może wystawić opłatę dodatkową/mandat w sytuacji, gdy jest linia wyznaczająca strefę, a auto częściowo w niej stoi, a częściowo nie?


Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Odpowiedź na reklamację w sprawie naliczonej opłaty dodatkowej
  • Ujednolicenie, jak postępować, gdy ktoś zgłasza reklamację z wystawionego zawiadomienia
  • Wzory regulaminów stref płatnego parkowania

Szczegółowy program szkolenia:

Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:

  • Czy można wyznaczyć miejsca postojowe przy pomocy innego koloru kostki brukowej?
  • Co w przypadku, gdy kostka innego koloru wyznacza konstrukcyjnie znakowanie poziome?
  • Czy tabliczka informacyjna o sposobie parkowania jest niezbędna?
  • Czy oznakowanie pionowe jest nadrzędne przy złych warunkach atmosferycznych?
  • Czy straż miejska powinna wystawić mandat, jeżeli pojazd stoi nieprawidłowo?
  • Co w przypadku parkowania pojazdów o masie całkowitej ponad 2,5 tony? Zgodnie z przepisami, gdy jest oznakowanie pionowe D-18 z tabliczką informującą o sposobie parkowania, to pojazdy powyżej 2,5 tony nie powinny w ogóle parkować. Czy tak należy postępować?
  • Co w sytuacji, gdy w sezonie letnim nagminne jest parkowanie w obszarze strefy na chodnikach i terenach zielonych?
  • Jak radzić sobie z pojazdami zaparkowanymi w bramach, na wysepkach i w zimie, gdy oznakowanie jest niewidoczne z uwagi na zalegający śnieg i kierowcy przez to parkują na przejściach na pieszych?
  • Czy sama reklamacja jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa?
  • W jaki sposób naliczać 5 min?
  • Co w przypadku, gdy na wezwaniu został popełniony błąd w nazwie ulicy?
  • Czy przy elektronicznym potwierdzeniu odbioru nie ma papierowej zwrotki?
  • Co w przypadku, gdy na bilecie jest inny numer rejestracyjny niż na zawiadomieniu? Czy uwzględniać reklamacje?
  • Jeżeli strefą płatnego parkowania zarządza spółka z o.o., która podlega pod urząd, to czy ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji?
  • Co w sytuacji, gdy zamiast numeru rejestracyjnego KR 2345 wpisze w parkometrze KRR 2345? Czy można uznać taką omyłkę?
  • Jak rozwiązać problem zawiadomień wystawionych na numery rejestracyjne, tzw. „obce” - spoza Polski?
  • Jeżeli kontroler nie wykonał dokumentacji z wyłożonym zawiadomieniem, to czy opłata jest wtedy do anulowania?
  • Co z prywatnymi strefami parkowania, które są płatne 24/7?
  • Co w przypadku postoju pojazdu osoby uprawnionej poza kopertą w obszarze strefy płatnego parkowania?
  • Miejsce postojowe dla osoby niepełnosprawnej jest większe. Co w sytuacji, gdy jeden pojazd z kartą parkingową będzie zaparkowany na całej kopercie, a drugi pojazd zostanie zaparkowany w taki sposób, że zajmie połowę koperty oraz połowę miejsca ogólnodostępnego?
  • Jak traktować odwołania osoby z kartą niepełnosprawności w przypadku złożonych wyjaśnień i braku wolnej koperty?
  • Co w przypadku, gdy kierowca zaparkuje na kopercie, ale nie wyłoży karty parkingowej? Czy po okazaniu karty w biurze SPP można anulować dokument opłaty dodatkowej?
  • Czy prawidłowe jest nakładanie opłaty dodatkowej na kopercie? Czy nie jest to wyłączną kompetencją straży miejskiej lub policji?
  • Czy zgodnie z ustawą jedynie eklektyczne pojazdy są w 100 % zwolnione z opłat?
  • Czy kontroler może wystawić zawiadomienie, jeżeli kierowca zaparkuje pojazd na zastrzeżonej kopercie? Czy tylko straż miejska może wystawić mandat?
  • Co z parkowaniem na miejscach do ładowania elektryków w SPP?
  • Jaki przepis prawny Kodeksu postępowania administracyjnego wskazuje na możliwość złożenia reklamacji?
  • Jak ma się pomyłka do udowodnienia prawidłowości zakupu dla pojazdu i udowodnienia tego przed organem kontrolnym?
  • Jak się mają pomyłki w przypadku stosowania e-kontroli dokonywanych przez pojazdy?
  • Na podstawie jakich przepisów opisać przebieg reklamacji?
  • Czy rozszerzenie katalogu abonamentów nie jest zaprzeczeniem w stosunku do tworzenia strefy w celu rotacji pojazdów?
  • Co w sytuacji, gdy karta parkingowa należy do innej osoby niż właściciel lub kierowca pojazdu?
  • Czy uznajemy hybrydy i auta elektryczne na tablicach zagranicznych?
  • Co w przypadku postoju pojazdu na zagranicznej karcie parkingowej niekoniecznie wzoru europejskiego? Czy należy się obywatelom zagranicznym abonament osoby niepełnosprawnej w świetle zapisu uchwały na podstawie karty parkingowej danego kraju?
  • Co w przypadku osób siedzących w samochodach zaparkowanych w strefie bez biletu?
  • Czy miejsce parkingowe zastrzeżone ze znakiem i tabliczką (tylko dla zaopatrzenia na czas rozładunku do 30 min) uprawnia do postoju bez biletu parkingowego przez ten czas? Czy takie miejsce parkingowe jest wyłączone ze strefy?
  • Co z motocyklem pozostawionym w SPP i nakrytym plandeką?


Prawidłowe oznakowanie stref kluczem do uniknięcia wątpliwości

  • Co należy zrobić w przypadku, jeśli białą linią nie da się wyznaczyć miejsc parkowania, np. nie ma na to zgody konserwatora zabytków? Czy w takich miejscach można faktycznie pobierać opłaty?
  • Czy można wyznaczyć miejsca postojowe przy pomocy innego koloru kostki brukowej?
  • Co w przypadku, gdy kostka innego koloru wyznacza konstrukcyjnie znakowanie poziome?
  • Czy tabliczka informacyjna o sposobie parkowania jest niezbędna?
  • Co należy zrobić w przypadku, gdy w strefie zaparkuje autokar lub inny pojazd, który przekracza limit ciężaru i nie stoi przepisowo, bo zajmuje więcej miejsca lub ma większy ciężar?
  • Czy w sytuacji, gdy auto zajmuje dwa miejsca w strefie, należy płacić za jedno czy za dwa miejsca?
  • Organizacja oznakowania
  • W jaki sposób oznaczyć strefę, aby uniknąć wątpliwości?
  • Procedura prawidłowego oznakowania poziomego i pionowego miejsc postojowych (wymiary znaków, zawartość)
  • Czy oznakowanie pionowe jest nadrzędne przy złych warunkach atmosferycznych?
  • Oznakowanie miejsca dla osób niepełnosprawnych w SPP
  • Jak oznaczać płatne miejsca – koperty? Kto jest uprawniony do korzystania z nich i w jaki sposób?
  • Czy kontroler może wystawić opłatę dodatkową/mandat w sytuacji, gdy jest linia wyznaczająca strefę, a auto częściowo w niej stoi, a częściowo nie?
  • Kto zajmuje się przypadkiem, gdy auto w strefie nie stoi w miejscu wyznaczonym znakami poziomymi i np. zajmuje 2 miejsca? Czy w tym wypadku kontrolerzy powinni wystawiać wezwanie do opłaty czy tym już powinna się zajmować straż miejska lub policja?
  • Czy straż miejska powinna wystawić mandat, jeżeli pojazd stoi nieprawidłowo?
  • Co w przypadku parkowania pojazdów o masie całkowitej ponad 2,5 tony? Zgodnie z przepisami, gdy jest oznakowanie pionowe D-18 z tabliczką informującą o sposobie parkowania, to pojazdy powyżej 2,5 tony nie powinny w ogóle parkować. Czy tak należy postępować?
  • Co w sytuacji, gdy w sezonie letnim nagminne jest parkowanie w obszarze strefy na chodnikach i terenach zielonych?
  • Jak radzić sobie z pojazdami zaparkowanymi w bramach, na wysepkach i w zimie, gdy oznakowanie jest niewidoczne z uwagi na zalegający śnieg i kierowcy przez to parkują na przejściach na pieszych?
  • Czy można dodatkowo ukarać osobę, jeśli zaparkuje równolegle na miejscu prostopadłym w strefie? Kto karze taką osobę? Policja czy mogą również kontrolerzy?


Reklamacje i wystawianie wezwań

  • Reklamacja - przebieg procesu
  • Czy sama reklamacja jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa?
  • W jaki sposób naliczać 5 min?
  • Co w przypadku, gdy na wezwaniu został popełniony błąd w nazwie ulicy?
  • Kiedy traktować/uwzględnić reklamację, gdy ktoś kupił bilet po czasie?
  • Czy przy elektronicznym potwierdzeniu odbioru nie ma papierowej zwrotki?
  • Co w przypadku, gdy na bilecie jest inny numer rejestracyjny niż na zawiadomieniu? Czy uwzględniać reklamacje?
  • Jeżeli strefą płatnego parkowania zarządza spółka z o.o., która podlega pod urząd, to czy ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji?
  • Jak postępować, gdy ktoś zgłasza reklamację wystawionego zawiadomienia?
  • Jakie są najlepsze rozwiązania, gdy osoby nie wiedzą, gdzie się płaci?
  • Wystawianie wezwań - postępowanie
  • Co w sytuacji, gdy zamiast numeru rejestracyjnego KR 2345 wpisze w parkometrze KRR 2345? Czy można uznać taką omyłkę?
  • Jak rozwiązać problem zawiadomień wystawionych na numery rejestracyjne, tzw. „obce” - spoza Polski?
  • Jeżeli kontroler nie wykonał dokumentacji z wyłożonym zawiadomieniem, to czy opłata jest wtedy do anulowania?
  • Jak udokumentować wystawianie wezwań?
  • Obsługa klientów z wezwaniem


Tworzenie strefy, regulaminu, ustalanie stawek w SPP

  • W jaki sposób ustalać/podwyższać stawki w SPP?
  • Zmiana uchwały w sprawie stawek
  • Opłata parkingowa
  • Opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty parkingowej
  • Obowiązek zapłaty opłaty dodatkowej
  • Wysokość opłaty dodatkowej za brak biletu parkingowego
  • Jak stworzyć regulamin SPP?
  • Regulamin – przykłady
  • Uchwała utworzenia strefy
  • Podstawy prawne utworzenia i funkcjonowania SPP
  • Cel utworzenia SPP
  • Co z prywatnymi strefami parkowania, które są płatne 24/7?


Jak wygląda proces wykupienia miejsca parkingowego w strefie?

  • Nadzór nad funkcjonowaniem SPP
  • Karta parkingowa
  • Kwestia wykupienia miejsca parkingowego w strefie (np. dla sklepów, firm)
  • Czy SPP dotyczy busów?
  • Czy SPP dotyczy osób niepełnosprawnych?
  • Reklama strefy
  • Czy mniejsze miasta mogą mieć płatne strefy w święta i na weekendzie?
  • Czy w przypadku braku naklejki należy wystawić mandat?
  • Eksploatacja
  • Gdzie zgłaszać sytuacje awaryjne? W jaki sposób zgłaszać sytuacje awaryjne?
  • Czy osoba parkingowa może wylegitymować kierowcę, który np. zajął dwa miejsca postojowe?


Komu mogą przysługiwać ulgi w strefie?


  • Czy w SPP należy się jakaś ulga osobom niepełnosprawnym?
  • Jakie uprawnienia w spp mają osoby niepełnosprawne?
  • Co w przypadku postoju pojazdu osoby uprawnionej poza kopertą w obszarze strefy płatnego parkowania?
  • Miejsce postojowe dla osoby niepełnosprawnej jest większe. Co w sytuacji, gdy jeden pojazd z kartą parkingową będzie zaparkowany na całej kopercie, a drugi pojazd zostanie zaparkowany w taki sposób, że zajmie połowę koperty oraz połowę miejsca ogólnodostępnego?
  • Jak traktować odwołania osoby z kartą niepełnosprawności w przypadku złożonych wyjaśnień i braku wolnej koperty?
  • Co w przypadku, gdy kierowca zaparkuje na kopercie, ale nie wyłoży karty parkingowej? Czy po okazaniu karty w biurze SPP można anulować dokument opłaty dodatkowej?
  • Czy prawidłowe jest nakładanie opłaty dodatkowej na kopercie? Czy nie jest to wyłączną kompetencją straży miejskiej lub policji?
  • Czy motorowery powinny płacić tak, jak auta, skoro nie zajmują całego miejsca?
  • Co w przypadku, gdy motorower zajmuje jakieś poboczne miejsce?
  • Czy w strefie zarządca może wydać karty ulgowe - bilety miesięczne na parkowanie, aby było taniej?


Parkomaty i aplikacje mobilne od strony technicznej

  • Czy w przepisach ustalona jest odległość, która musi być zachowana między parkomatami, np. długa, kilkukilometrowa ulica?
  • Jak powinny być rozmieszczane parkomaty?
  • Co w sytuacji, gdy SPP posiada 7 parkomatów, a 2 dostawców i w sytuacji awarii długo należy czekać na naprawę?
  • Aplikacje mobilne i parkomaty
  • Smart City SPP
  • Parkomaty od strony technicznej (obsługa)


Miejsca parkingowe dla pojazdów elektrycznych w strefie

  • Jak wygląda tworzenie miejsc dla pojazdów elektrycznych w SPP?
  • Czy ładowarka do pojazdu elektrycznego, która jest postawiona w spp, może tam stać?
  • Jak wygląda kwestia pojazdów elektrycznych, które mają wyznaczone miejsce w spp i nie płacą za parkowanie?
  • Czy zgodnie z ustawą jedynie eklektyczne pojazdy są w 100 % zwolnione z opłat?


Jakie dokumenty dot. stref warto znać?

  • Aktualne przepisy prawa związane z funkcjonowaniem SPP
  • Omówienie orzecznictwa sadów administracyjnych w zakresie prawnych aspektów funkcjonowania stref płatnego parkowania

Prowadzący

Rafał Wójciak - od maja 2018 roku zajmuje się obsługą biura strefy płatnego parkowania w Tomaszowie Mazowieckim na stanowisku samodzielny specjalista do spraw obsługi SPP. Wcześniej przez 4 lata pełnił funkcję serwisanta w firmie Projekt-Parking z Poznania, gdzie montował i serwisował parkometry

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 549.00
18 kwietnia 2024
od 549.00
19 czerwca 2024
od 549.00
19 sierpnia 2024
od 549.00
09 grudnia 2024

Podobne szkolenia