W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy jest możliwa zmiana kategorii drogi publicznej na drogę niepubliczną i jakie mogą być tego konsekwencje?
- Petent złożył wniosek o wyrażenie zgody na dysponowanie nieruchomością gminną. Czy możemy udzielić zgody? Jaka jest podstawa prawna?
- Jaka jest procedura zmiany klasy technicznej drogi gminnej z L na D?
- Czy wymiana progów zwalniających z płytowych na wyspowe na drodze publicznej wymaga stworzenia projektu zmiany stałej organizacji ruchu na tę okoliczność?
- Co w przypadku budowy sieci i przyłączy na drogach wewnętrznych? Czy obowiązuje opłata za zajęcie i umieszczenie?
- Jedna firma miała zajęcie pasa drogi wewnętrznej, której gmina była właścicielem, a droga okazała się bardzo trudnym "gliniastym" terenem. Firma już dwa razy poprawiała tę drogę, wyrównywała i utwardzała. Po ulewie i przejechaniu np. śmieciarki znowu samochody się zapadają i "toną" w błocie. Wykonawca przekonuje, że jeżeli zrobił wykop otwarty to tym samym materiałem będzie utwardzać drogę, i nie będzie dowozić np. kruszywa, aby to bardziej utwardzić. Niestety droga "gliniasta" jeżeli raz się ją ruszy to jest ciężko doprowadzić do ładu. Co w takiej sytuacji. Czy można i w jaki sposób przymusić wykonawcę aby dostarczył i utwardził tę drogę?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wzór zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego
- Wzór odmowy przejazdu pojazdu nienormatywnego
- Wzór opinii dotyczącej przejazdu pojazdu nienormatywnego
- Rozpiska kategorii dróg
- Wytyczne tworzenia książki obiektu
Szczegółowy program szkolenia:
Zezwolenia, podstawy prawne, techniczne aspekty dróg gminnych – omówienie spornych sytuacji
- Czy na drodze wewnętrznej, zarządzanej przez gminę, można wprowadzać swoje nakazy lub zakazy?
- Czy za stan techniczny i zgodność oznakowania na drogach gminnych odpowiada gmina czy starostwo?
- Czy wnioskodawca powinien określić we wniosku lokalizację zjazdu?
- Czy można wydać zgodę na umieszczenie urządzenia w drodze wewnętrznej, powołując się na uchwałę rady gminy o zasadach i stawkach, przyjętą na podstawie ustawy o drogach publicznych?
- Co zrobić, jeśli droga publiczna nie ma wymaganych parametrów?
- Jak powstępować w przypadku niezgodności stanu faktycznego z treścią na mapie?
- Co zrobić, jeśli słupy są zakładu energetycznego, a nie z gminy?
- Czy wydawanie zezwolenia na zjazd z drogi wewnętrznej będącej w zarządzie lub własnością gminy wydawane jest w formie decyzji, pomimo że jest to droga wewnętrzna?
- Czy można wydawać zezwolenia uzgodnienia na prowadzenie sieci na drogach wewnętrznych?
- Jaka jest podstawa prawna do obowiązku uzgadniania lokalizacji płotu z zarządcą drogi?
- Od jakiego miejsca najlepiej liczyć km drogi w momencie, gdy krzyżują się droga gminna z powiatową?
- Czy tymczasowy kabel energetyczny do zasilania budynku mieszkalnego powinien być zgłoszony przez właściciela nieruchomości czy przez energetykę? Mamy sytuację, w której zakład energetyczny zrzuca na właściciela procedury i koszty umieszczenia urządzenia i zajęcia pasa drogowego.
- Co zrobić, jeśli właściciele nieruchomości przylegających do dróg mają płoty przesunięte na gminną działkę drogową sadzą na gminnej nieruchomości drzewa i krzewy.
- Co zrobić, jeśli właściciel, który uzyskał decyzję na lokalizację zjazdu z drogi publicznej, nie wybudował go w ciągu 3 lat, a zgodnie z przepisami taka decyzja wygasa, więc jak to wygląda w praktyce, czy właściciel jest wzywany do wypełnienia obowiązków decyzji? Co zrobić w takich przypadkach?
- Jak wygląda procedura postępowania w przypadku powzięcia informacji o nielegalnym zajęciu
- pasa drogowego w celu prowadzenia robót? Czy o tym nielegalnym zajęciu pasa należy zawiadamiać policję, czy nie ma takiej potrzeby?
- Czy na umieszczenie w pasie drogowym drogi wewnętrznej urządzeń elektromagnetycznych wymagana jest zgoda rady gminy?
- Czy właściciele muszą uzgadniać lokalizację ogrodzenia, jeżeli nie jest to droga publiczna, tylko wewnętrzna?
- Czy drzwi sklepowe mogą otwierać się na zewnątrz na chodnik?
- Co w przypadku, gdy droga publiczna gminna jest częściowo zlokalizowana na działkach prywatnych, a gmina nie ma środków na wykupy działek? Czy można zmienić kategorię drogi na niepubliczną wewnętrzną?
- Czy jest możliwa zmiana kategorii drogi publicznej na drogę niepubliczną i jakie mogą być tego konsekwencje?
- Czy do przesunięcia drogi konieczne jest zgłoszenie przebudowy drogi?
- Droga publiczna. Uchwała z 1986 r. Lasy Państwowe ujawniły się jako właściciel tej drogi w księdze wieczystej. Kto jest zarządcą drogi?
- Czy można wydać decyzję na 2 zjazdy do działki umiejscowionej na skrzyżowaniu dwóch ulic, jeżeli warunki zabudowy pozwalają wyłącznie na jeden zjazd?
- Czy można pozbawić kategorii drogi publicznej, jeżeli nie spełnia wymaganych parametrów?
- Na jakie przepisy można się powołać przywołując inwestora do przywrócenia drogi do stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji, jeżeli stan techniczny drogi znacznie się pogorszył?
- Czy można zaliczyć do kategorii dróg publicznych działki oznaczone jako „rola”? Czy powinny mieć dr?
- Czy pobiera się opłatę skarbową za zaświadczenie o dostępie działki do drogi publicznej?
Modernizacje i naprawy dróg, dofinansowania, opłaty i kary
- Jakie są sprawdzone metody na częste telefony mieszkańców, którzy naciskają na naprawę drogi?
- Czy można uniknąć ustalania służebności na drogach wewnętrznych?
- Mieszkaniec nie jest zameldowany w gminie, a wymaga naprawy drogi wewnętrznej. Czy fakt zameldowania może być argumentem do oddalenia prac naprawczych?
- Czy za obiekty liniowe, do których nie są zaliczone kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej, można pobierać opłatę zgodnie z przepisem art. 40 Ustawy o drogach publicznych?
- Czy znana jest podstawa prawna, z której wynikałoby zwolnienie z pobierania opłat (kabel światłowodowy)?
- Jak radzić sobie z przebudową dróg, które nie mają wymaganych szerokości?
- Remonty dróg w skrzyżowaniach/kolizjach z drogami wojewódzkimi i powiatowymi - co należy do czyich kompetencji?
- Jak kontrolować i egzekwować opłaty roczne? Jak naliczać opłaty za urządzenia i jak je wprowadzać?
- Co robić, kiedy drogi są zniszczone, a nie ma pieniędzy na ich modernizację?
- Co zrobić, aby odszkodowania spadały na ubezpieczenie własne, a nie gminne?
- Czy Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne odpowiedzialne za utrzymanie i wykonywanie sieci wodociągowych powinno występować do gminy o zajęcie pasa i umieszczenie urządzenia i czy musi wnosić opłaty do gminy?
- Jedna firma miała zajęcie pasa drogi wewnętrznej, której gmina była właścicielem, a droga okazała się bardzo trudnym "gliniastym" terenem. Firma już dwa razy poprawiała tę drogę, wyrównywała i utwardzała. Po ulewie i przejechaniu np. śmieciarki znowu samochody się zapadają i "toną" w błocie. Wykonawca przekonuje, że jeżeli zrobił wykop otwarty to tym samym materiałem będzie utwardzać drogę, i nie będzie dowozić np. kruszywa, aby to bardziej utwardzić. Niestety droga "gliniasta" jeżeli raz się ją ruszy to jest ciężko doprowadzić do ładu. Co w takiej sytuacji. Czy można i w jaki sposób przymusić wykonawcę aby dostarczył i utwardził tę drogę?
- Jak postępować w przypadku problemów z deweloperami, którzy niszczą drogi gruntowe, a policja nie pomaga?
- Co w przypadku, gdy deweloper nie podpisze porozumienia o remoncie drogi po skończonej inwestycji? Czy można nałożyć taki obowiązek?
- Jakie działania można podjąć w przypadku, gdy chcemy dokonać przebudowy drogi, której pas drogowy nie ma wymaganej szerokości do uzyskania przepisowych 5,5 m dla klasy drogi L. Jak można przejąć działki znajdujące się wzdłuż drogi celem wymaganego poszerzenia?
- Co w przypadku, gdy wewnętrzna, asfaltowa droga gminna została zniszczona przez inwestora budującego dom?
- Co w przypadku, gdy droga publiczna została zalana przez wodę z powodu wysokiego stanu jezior i rzek, a Wody Polskie nie zareagowały na sugestie dotyczące spuszczenia wody?
- Na terenie naszej gminy Orlen planuje prowadzić prace, a jedyną drogą dojazdową jest droga publiczna z ograniczeniem tonażu do 3,5 t. Czy na czas prac powinniśmy zmienić organizację ruchu?
- Kto powinien ponieść koszty usunięcia lodu na drodze, gdy problem zamarzającej wody uniemożliwia przejazd?
- Co w przypadku, gdy część publicznych dróg gminnych należy do Skarbu Państwa? Czy można pobierać opłaty za umieszczenie w pasie drogowym?
- Co w przypadku, gdy prywatny inwestor proponuje przebudowę drogi publicznej gminnej na własny koszt?
- Czy można zobowiązać inwestora domu jednorodzinnego do utrzymania przejezdności na drodze dojazdowej do inwestycji na czas budowy?
- W ciągu drogi gminnej dwie działki należą do Skarbu Państwa. Kto wydaje zgody na zaprojektowanie drogi i pobiera opłaty za umieszczenie urządzeń?
Organizacja ruchu, znaki drogowe i bezpieczeństwo – formy, wytyczne, rozpatrywanie wniosków
- Czy wymiana progów zwalniających z płytowych na wyspowe na drodze publicznej wymaga stworzenia projektu zmiany stałej organizacji ruchu na tę okoliczność?
- Omówienie prowadzenia organizacji ruchu drogowego - zatwierdzenie organizacji ruchu drogowego; czasowa i stała
- Kto odpowiada i w jakim zakresie za oznakowanie dróg?
- Czy na drogach wewnętrznych nieobjętych strefą ruchu lub strefą zamieszkania można stosować znaki drogowe, skoro znaki drogowe i sygnały drogowe - ich stosowanie i egzekwowanie określa ustawa prawa o ruchu drogowym i odpowiednie rozporządzenia do tej ustawy? Na drogach wewnętrznych nie obowiązują przepisy prawa o ruchu drogowym. Jeśli na drodze wewnętrznej są ustawione znaki drogowe i są „nielegalne” to musimy je respektować?
- Czy zmiana znaku drogowego na drodze gminnej wymaga podjęcia uchwały, w przypadku zmiany z terenu zabudowanego na strefę zamieszkania na podstawie petycji mieszkańców? Co zrobić w przypadku, gdy mieszkańcy chcą, aby postawić znak „strefa zamieszkania”?
- Jaka jest procedura zmiany klasy technicznej drogi gminnej z L na D?
- Co jeśli wystąpi nagła potrzeba ustawienia znaków z powodu awarii drogi, na jaki czas możemy taki znak ustawić?
- Kiedy można odstąpić od czasowej organizacji ruchu?
- Czy gmina opiniuje projekt czasowej organizacji ruchu w przypadku budowy mostu w ciągu drogi powiatowej?
- Co w przypadku, kiedy na terenie gminy są drogi, na których obowiązuje projekt organizacji ruchu o dopuszczalnym tonażu 5 ton? Czy wydaje się zezwolenie w formie umowy cywilno-prawnej, czy nic nie wydajemy?
- Czy projekt czasowej organizacji ruchu do zaopiniowania w gminie musi być w 4 egzemplarzach?
- Co z projektem organizacji ruchu na czas wykonywania robót metodą podwiertu spoza pasa drogowego?
- Czy przy zajęciu pasa drogowego (droga publiczna) powinien zawsze być projekt organizacji ruchu?
- Organizacja ruchu w trakcie wykonywania robót budowlanych i utrzymaniowych
- Czy do dróg wewnętrznych gruntowych z bardzo małym ruchem też należy wymagać zmiany organizacji ruchu?
- W jakich wypadkach stosuje się zmianę organizacji ruchu?
- Kto może planować zmianę organizacji ruchu?
- Jakie elementy mają zawierać projekty stałe, a jakie tymczasowe?
- Jakie urzędy/ jednostki muszą mieć wgląd w projekt organizacji ruchu?
- Jakie organy są potrzebne do wprowadzenia organizacji ruchu?
- Jakie są schematy i znaki wykorzystywane podczas zmiany organizacji ruchu?
- Na co zwrócić szczególną uwagę przy zastosowaniu oznakowania poziomego i pionowego?
- Jak przejść kontrolę?
- Jak rozpatrywać wnioski mieszkańców dotyczące oznakowania dróg publicznych i gminnych?
- Kwestia ograniczenia prędkości i bezpieczeństwa ruchu drogowego – jakie są normy i wytyczne?
- Co zrobić w sytuacji, gdy gmina chce wprowadzić progi zwalniające, a mieszkańcy ich nie chcą?.
- Czy na drodze wewnętrznej gminnej stałą organizację zatwierdza burmistrz? Czy w takim przypadku należy wystąpić o opinię do policji?
- Czy należy wykonać nową organizację ruchu w przypadku zmiany drogi wewnętrznej na publiczną?
- Czy na słupek z nazwą ulicy wymagana jest organizacja ruchu?
- Czy do wykonania organizacji ruchu musi być osoba z uprawnieniami?
- Czy na drogach wewnętrznych przy wprowadzaniu organizacji ruchu informujemy starostwo i policję?
- Na jakim etapie najlepiej poinformować inwestora o konieczności podpisania umowy o przebudowie/budowie drogi?
- Jeżeli starosta jest zarządcą ruchu na drogach gminnych, to czy on powinien opłacać znaki?
- Czy w przypadku zmiany kategorii drogi z wewnętrznej na publiczną należy zmienić projekt organizacji ruchu?
Prowadzenie ewidencji dróg i książek obiektów krok po kroku
- Czy wpisów do dziennika objazdów dokonuje jedynie osoba posiadająca uprawnienia do wpisów w książce drogi, czy dowolny pracownik dokonujący objazdu?
- Jakie są konsekwencje wynikające z braku prowadzenia dziennika objazdów?
- Czy w dziennik wpisujemy objazd wykonywany przez firmę zewnętrzną w ramach przeglądu, czy wystarczy wpisać protokół do książki drogi?
- Decyzje umieszczenia urządzeń obcych i telekomunikacyjnych w pasie drogowym
- Jak sprawnie wykonywać służebność przesyłu?
- W jaki sposób nadać numer dla przepustu i gdzie lub do kogo go zgłosić?
- Czy książkę drogi prowadzi się tylko do dróg publicznych, czy również do dróg wewnętrznych będących własnością lub w zarządzie gminy?
- Czy przepusty drogowe zaliczane są do obiektów mostowych i wymagane są dla nich książki obiektów?
- Procedura zawierania umów na dzierżawę
- Czy Powiatowy Zarząd Dróg ma obowiązek prowadzić ewidencję działek w pasie drogowym?
- Kiedy można samemu przeprowadzić ewidencję, a kiedy się ją zleca?
- Jak nadaje się numery JNI?
- Jak prowadzić książki obiektów?
- Kto ma prowadzić książkę obiektu?
- Jakie są wymaganie kancelaryjne dotyczące prowadzenia książek obiektów?
- Kiedy się aktualizuje książkę obiektu?
- Na jakiej podstawie przeprowadza się aktualizację książki obiektu?
- Jak nadać numer drodze gminnej, która wcześniej była drogą wewnętrzną?
- Kto nadaje numery drogom wewnętrznym?
- Jeżeli mamy stare mosty, przepusty i nie mają JNI, to w jaki sposób je nadać? Czy jest obowiązek JNI dla tych obiektów?
- Czy należy wykonać pomiary nośności MLC na mostach zlokalizowanych na drogach gminnych?
- Działka drogowa styka się z torami. Jeden numer geodezyjny przypisany jest do dwóch działek rozdzielonych działką torów. Czy starostwo postąpiło prawidłowo nadając ten sam numer dwóm działkom?
- Czy jest konieczność pobrania nowej mapy ze starostwa, jeżeli zmiany nastąpiły w przeciągu miesiąca?
Drogi wewnętrzne i klasyfikacja dróg – zmiany nr dróg, wytyczne, regulacje prawne, procedury dotyczącedróg gminnych
- Czy wykonawców do bieżącego utrzymanie dróg, tzn. utwardzanie dróg gruntowych, koszenie poboczy, czyszczenie rowów, równanie i profilowanie dróg należy wyłaniać w ramach jednego przetargu czy raczej w osobnych?
- Przeglądy dróg wewnętrznych: wszystkich gruntów sklasyfikowanych jako "dr" czy tylko tych urządzonych, utrzymywanych i faktycznie wykorzystywanych jako drogi?
- Jak wygląda procedura włączania dróg gminnych do dróg wyższego rzędu?
- Obiekt w pasie drogowym wynikający z modernizacji - jak reagować?
- Obiekt nie był w pasie drogowym, a teraz się znajduje - co robić?
- Jak wygląda procedura przejęcia prywatnej drogi na rzecz gminy?
- Co jest podstawą do ustalenia klasy drogi?
- Procedury postępowania z drogami wewnętrznymi w przypadku uregulowania części drogi w księdze wieczystej
- Jak ustanawiać nowe przystanki autobusowe na drodze wewnętrznej, jaka jest procedura?
- Czy jako gmina możemy uzgadniać lokalizacje przyłączy albo sieci w drodze wewnętrznej, gdzie właścicielem jest Skarb Państwa?
- Czy w przypadku pozbawienia kategorii drogi powiatowej do kategorii drogi gminnej wymagany jest akt notarialny przejęcia?
- W jakich odległościach mogą być sytuowane przystanki?
- Jaka jest procedura zmiany nazwy drogi, w sytuacji gdy jest ona już nieaktualna? Numer nadal obowiązuje, jednak nazwy nadawane były z początkiem lat 90
- Rozwiązywanie problemów współpracy i łagodzenia wymogów związanych z z budową dróg
- gminnych w powiązaniu z ZDW i drogami gminnymi - jak uprościć procedury?
- Co zrobić w sytuacji, kiedy wydano decyzję w 2009 r. na lokalizację zjazdu, okazuje się, że zjazd został wykonany niezgodnie z wydaną decyzją, a teraz właściciele chcą zalegalizować wykonany zjazd? Czy muszą złożyć wniosek o przebudowę zjazdu, z załączeniem poprzedniej decyzji?
- Jak pozbawić drogę numeru?
- Jak zmienić przebieg drogi?
- Jak zmienić nr drogi, która przeszła z powiatowej na gminną?
- Na jakich zasadach określa się drogę jako wewnętrzną?
- Czy drogi wewnętrzne podlegają przeglądom technicznym?
- Jaka dokumentacja jest potrzebna do uzgodnienia wjazdu z drogi wewnętrznej na drogę publiczną?
- Czy do jednej posesji może być więcej wjazdów, jeżeli chodzi o drogi publiczne jak i drogi wewnętrzne?
- Prawa i obowiązki zarządcy drogi
- Jak określić własność drogi? W Małopolsce mają statut „władanie” (to nie jest równorzędne z właścicielem gruntu) – jak to rozwiązać?
- Jakie warunki musi spełniać droga wewnętrzna, żeby zostać zakwalifikowana jako droga publiczna?
- Co w przypadku utrzymania dróg publicznych na działkach prywatnych? Czy powinien utrzymywać je właściciel prywatny?
- Czy komisja powołana przez starostę może wypowiadać się na temat dróg wewnętrznych zarządzanych przez gminę?
- Kto powinien wydać informację o dostępie do drogi publicznej w przypadku, gdy nieruchomość graniczy z działką drogową będącą własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu gminy, a kolejne działki stanowią odpowiednio własność Skarbu Państwa, ale starostwo powiatowe gospodaruje zasobem gminy?
- Czy każda decyzja w dniu jej wydania staje się ostateczna?
Kontrola dróg, usługi geodezyjne - praktyczne wskazówki
- Jak nie ponosić dużych kosztów w usługach geodezyjnych?
- Skargi na zarządcę dróg w przypadku zepsucia samochodu, a zniszczonej czy przyoranej drogi. Co robić, jeśli poszkodowany domaga się o odszkodowanie i został wezwany geodeta?
- Kiedy można wykonać objazdy kontrolne dróg gminnych?
- Jak powinien wyglądać dziennik objazdów?
- Kto może przeprowadzić kontrolę dróg?
- Jak napisać protokół z takiej kontroli?
- Diagnostyka stanu technicznego nawierzchni dróg, ulic i placów
- Diagnostyka stanu technicznego przepustów, kładek, mostów
- Utrzymanie i modernizacja dróg i ulic oraz obiektów mostowych
- Kosztorysowanie robót drogowych – remonty cząstkowe nawierzchni
- Drogi gruntowe -profilowanie, zabezpieczenie dróg gruntowych, dobór materiałów wykorzystywanych do uzupełniania ubytków
- Czy oznakowanie D-46 i D-47 obowiązuje również przy drogach wewnętrznych gruntowych?
- Co z drogami dojazdowymi do gruntów rolnych, też trzeba dla tych dróg robić przeglądy?
- Skąd czerpać środki na utwardzanie dróg?
- Czy jest dopuszczalne prowadzenie przeglądów dróg z których protokoły spisywane są jedynie w wersji elektronicznej i podpisane są kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę wykonującą przegląd?
- Zakup kruszywa – czy są jakieś specjalne wytyczne i procedury?
- Jakie działanie prewencyjne można podjąć, by zapobiec niszczeniu dróg?
- Jakie są trwałe materiały, które można wykorzystać, by przeciwdziałać niszczeniu dróg
- Przejazdy kolejowe w praktyce – obowiązki zarządcy drogi
- Czyszczenie znaków, przystanków, uzupełnianie – czy są jakieś wymogi, np. co ile trzeba to robić?
- Jak uświadomić mieszkańców co do ich praw i obowiązków związanych z utrzymaniem czystości chodników?
- Jak w przypadku posiadłości prywatnych egzekwować obowiązki związane z utrzymaniem chodników?
- Kto ma sprzątać drogi?
- Jaka jest procedura w przypadku otrzymania zgłoszenia o padłym zwierzęciu?
- Czy osoba, która nie posiada żadnych uprawnień budowlanych może dokonywać przeglądu dróg?
- Jak powstrzymać handel w pasie drogowym?
Przejazdy pojazdów nienormatywnych – zgody, odmowy i wytyczne
- Jakie są standardy normatywności – interpretacje prawne i przykładowe wyroki
- Jak rozpatrywać odwołania od odmowy wydania zezwolenia?
- Do kogo należy kierować pismo w sprawie wydania zezwolenia na ponadgabaryt?
- Czyli zezwolenie na przejazd o masie większej niż przewidziana dla danej drogi jest dopuszczalna w formie zwykłego pisma czy zezwolenia?
- Wyjaśnienie procedury wystawiania pozwoleń na przejazdy nienormatywne – omówienie przykładowej decyzji
- Jak wygląda od strony organizacyjnej wydawanie opinii potrzebnej do uzyskania zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego?
- Co muszą dostarczyć osoby chcące uzyskać zgodę na przejazd pojazdu nienormatywnego
- Na co zwrócić uwagę przy wystawianiu opinii dotyczącej przejazdu pojazdu nienormatywnego?
- Względy bezpieczeństwa: na co trzeba zwrócić uwagę w przypadku przejazdów pojazdów nienormatywnych?
- Kiedy nie można wydać zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego?
- Kiedy można zastosować znaki B-5,B-18 B-19? Jakie warunki, obostrzenia muszą być spełnione, żeby można było je zastosować?
- Jak możemy wydać zezwolenie na przejazd samochodu ciężarowego gminnego przez most, na którym z uwagi na stan, jest ograniczenie tonażowe do 3,5t? Nie ma możliwości dojechania do drogi z innej strony, a droga wymaga naprawy, uzupełnienia kruszywem, które trzeba w jakiś sposób dowieźć; sam samochód waży więcej niż ograniczenie na moście. Co w takim przypadku?
- Kto wydaje zezwolenia na przejazdy ponad obowiązujący tonaż na drogach gminnych?
- Czy na przejazd ponadnormatywny po drodze gminnej publicznej gmina wydaje jedynie opinię, a zgodę starostwo?
- Co w przypadku przejazdu ponadnormatywnego po drogach wewnętrznych?
Sezonowe utrzymanie dróg i ulic
- Procedura wyłonienia firmy, która zajmie się odśnieżaniem wąskich dróg. Co jeśli ogłoszenie w biuletynie nie daje żadnych efektów?
- Czy można podpisać umowę na zimowe utrzymanie dróg na podstawie ilości zużytego piasku bądź mieszanki i czasu trwania odśnieżania tj. ilości godzin? Jak kontrolować wykonawcę w takim przypadku?
- Co w przypadku, gdy w gminie nie ma straży miejskiej, czy policja też może nałożyć mandat lub pouczenie mieszkańcowi, który nie odśnieża chodnika?
- Podstawy prawne zimowego utrzymania dróg
- Jaki jest standard odśnieżenia drogi gminnej?
- Kto ma obowiązek zająć się chodnikami rowerowymi w czasie zimy?
- Umowy na odśnieżanie – jak je konstruować, żeby gmina była zabezpieczona
- Jak sobie poradzić w sytuacji, kiedy firma rezygnuje ze zlecenia odśnieżania?
- Jakie zapisy warto zawrzeć w umowie, by zabezpieczyć się z rezygnacji zlecenia odśnieżania?
- Przechowywanie materiałów: jak zabezpieczyć sól, piach?
- Jakiego materiału używać do zimowego utrzymania alejek w parkach?
- Jak rozpatrywać wnioski o odszkodowanie za upadek na śliskim chodniku, za kolizję drogową na śliskiej nawierzchni drogi?
- Jeżeli chodnik nie leży bezpośrednio przy granicy posesji, to czy właściciel nieruchomości ma obowiązek go odśnieżać?
- Co w przypadku, gdy starostwo nie zatwierdza ograniczenia tonażu, pomimo braku nośności?
Prowadzący
Dariusz Kupiec– ekspert w dziedzinie infrastruktury drogowej, od 2007 roku powołany przez Ministra Rozwoju Regionalnego oraz Marszałka Województwa Dolnośląskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji i nadzorze projektów infrastrukturalnych oraz inwestycji drogowych, w tym w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej RP – Republika Czeska.
Jako specjalista w Pionie Infrastruktury i Rozwoju Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu zajmuje się zagadnieniami związanymi z gospodarką nieruchomościami w pasie drogowym. Były inspektor nadzoru na inwestycjach autostradowych w renomowanych firmach doradczych (Scetauroute S.A., Jacobs Gibb, Kampsax, WS Atkins Scetauroute JV) oraz Dyrektor Naczelny Zarządu Dróg Powiatowych w Kłodzku.
Pełnił także funkcję zastępcy Burmistrza Polanicy-Zdroju, gdzie odpowiadał za inwestycje miejskie, infrastrukturę, architekturę, ochronę środowiska, przetargi oraz pozyskiwanie środków zewnętrznych.
Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu na Wydziale Geodezji oraz studiów podyplomowych z wyceny nieruchomości. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z infrastrukturą drogową, obsługą inwestycji i procedurami budowlanymi.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.