Wideoszkolenie: Drogi gminne - ewidencja, zarządzanie i utrzymanie

Drogi gminne i wewnętrzne – zasady klasyfikacji, organizacja ruchu, zezwolenia, ewidencja, modernizacje i utrzymanie. Prawa i obowiązki zarządców, inwestorów i mieszkańców oraz rozwiązania problemów technicznych i prawnych.

od 649.00 zł

Wideoszkolenie PPC Poland skierowane do wydziałów dróg i mostów, pracowników samorządowych zajmujących się utrzymaniem dróg i ulic w urzędach miast i gmin oraz osób zajmujących się tematyką dróg gminnych

W jaki sposób powinna być uregulowana kwestia umieszczenia obcych obiektów liniowych w drogach wewnętrznych?
Podczas szkolenia dowiedzą się Państwo, jakie są zasady przejęcie drogi wewnętrznej na rzecz gminy. Nasz ekspert szeroko omówi formy, zasady i wytyczne związane z planowaniem organizacji ruchu, a także kwestie związane z książką obiektów i prowadzeniem ewidencji ulic. Nasz prelegent poruszy także kwestie usług geodezyjnych i kontroli dróg, gdzie udzieli praktycznych wskazówek jak nie ponosić dużych kosztów w usługach geodezyjnych, a także kto może przeprowadzić kontrolę dróg. Poruszymy również problem wydawania pozwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych: jakie dokumenty musi dostarczyć przewoźnik, na jakie kwestie związane z bezpieczeństwem należy zwrócić uwagę oraz kiedy można wydać decyzję odmowną. Nie zabraknie także tematów sezonowego utrzymania dróg i ulic.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Czy jest możliwa zmiana kategorii drogi publicznej na drogę niepubliczną i jakie mogą być tego konsekwencje?
  • Petent złożył wniosek o wyrażenie zgody na dysponowanie nieruchomością gminną. Czy możemy udzielić zgody? Jaka jest podstawa prawna?
  • Jaka jest procedura zmiany klasy technicznej drogi gminnej z L na D?
  • Czy wymiana progów zwalniających z płytowych na wyspowe na drodze publicznej wymaga stworzenia projektu zmiany stałej organizacji ruchu na tę okoliczność?
  • Co w przypadku budowy sieci i przyłączy na drogach wewnętrznych? Czy obowiązuje opłata za zajęcie i umieszczenie?
  • Jedna firma miała zajęcie pasa drogi wewnętrznej, której gmina była właścicielem, a droga okazała się bardzo trudnym "gliniastym" terenem. Firma już dwa razy poprawiała tę drogę, wyrównywała i utwardzała. Po ulewie i przejechaniu np. śmieciarki znowu samochody się zapadają i "toną" w błocie. Wykonawca przekonuje, że jeżeli zrobił wykop otwarty to tym samym materiałem będzie utwardzać drogę, i nie będzie dowozić np. kruszywa, aby to bardziej utwardzić. Niestety droga "gliniasta" jeżeli raz się ją ruszy to jest ciężko doprowadzić do ładu. Co w takiej sytuacji. Czy można i w jaki sposób przymusić wykonawcę aby dostarczył i utwardził tę drogę?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Wzór zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego
  • Wzór odmowy przejazdu pojazdu nienormatywnego
  • Wzór opinii dotyczącej przejazdu pojazdu nienormatywnego
  • Rozpiska kategorii dróg
  • Wytyczne tworzenia książki obiektu

Szczegółowy program szkolenia:

Zezwolenia, podstawy prawne, techniczne aspekty dróg gminnych – omówienie spornych sytuacji

  • Czy na drodze wewnętrznej, zarządzanej przez gminę, można wprowadzać swoje nakazy lub zakazy?
  • Czy za stan techniczny i zgodność oznakowania na drogach gminnych odpowiada gmina czy starostwo?
  • Czy wnioskodawca powinien określić we wniosku lokalizację zjazdu?
  • Czy można wydać zgodę na umieszczenie urządzenia w drodze wewnętrznej, powołując się na uchwałę rady gminy o zasadach i stawkach, przyjętą na podstawie ustawy o drogach publicznych?
  • Co zrobić, jeśli droga publiczna nie ma wymaganych parametrów?
  • Jak powstępować w przypadku niezgodności stanu faktycznego z treścią na mapie?
  • Co zrobić, jeśli słupy są zakładu energetycznego, a nie z gminy?
  • Czy wydawanie zezwolenia na zjazd z drogi wewnętrznej będącej w zarządzie lub własnością gminy wydawane jest w formie decyzji, pomimo że jest to droga wewnętrzna?
  • Czy można wydawać zezwolenia uzgodnienia na prowadzenie sieci na drogach wewnętrznych?
  • Jaka jest podstawa prawna do obowiązku uzgadniania lokalizacji płotu z zarządcą drogi?
  • Od jakiego miejsca najlepiej liczyć km drogi w momencie, gdy krzyżują się droga gminna z powiatową?
  • Czy tymczasowy kabel energetyczny do zasilania budynku mieszkalnego powinien być zgłoszony przez właściciela nieruchomości czy przez energetykę? Mamy sytuację, w której zakład energetyczny zrzuca na właściciela procedury i koszty umieszczenia urządzenia i zajęcia pasa drogowego.
  • Co zrobić, jeśli właściciele nieruchomości przylegających do dróg mają płoty przesunięte na gminną działkę drogową sadzą na gminnej nieruchomości drzewa i krzewy.
  • Co zrobić, jeśli właściciel, który uzyskał decyzję na lokalizację zjazdu z drogi publicznej, nie wybudował go w ciągu 3 lat, a zgodnie z przepisami taka decyzja wygasa, więc jak to wygląda w praktyce, czy właściciel jest wzywany do wypełnienia obowiązków decyzji? Co zrobić w takich przypadkach?
  • Jak wygląda procedura postępowania w przypadku powzięcia informacji o nielegalnym zajęciu
  • pasa drogowego w celu prowadzenia robót? Czy o tym nielegalnym zajęciu pasa należy zawiadamiać policję, czy nie ma takiej potrzeby?
  • Czy na umieszczenie w pasie drogowym drogi wewnętrznej urządzeń elektromagnetycznych wymagana jest zgoda rady gminy?
  • Czy właściciele muszą uzgadniać lokalizację ogrodzenia, jeżeli nie jest to droga publiczna, tylko wewnętrzna?
  • Czy drzwi sklepowe mogą otwierać się na zewnątrz na chodnik?
  • Co w przypadku, gdy droga publiczna gminna jest częściowo zlokalizowana na działkach prywatnych, a gmina nie ma środków na wykupy działek? Czy można zmienić kategorię drogi na niepubliczną wewnętrzną?
  • Czy jest możliwa zmiana kategorii drogi publicznej na drogę niepubliczną i jakie mogą być tego konsekwencje?
  • Czy do przesunięcia drogi konieczne jest zgłoszenie przebudowy drogi?
  • Droga publiczna. Uchwała z 1986 r. Lasy Państwowe ujawniły się jako właściciel tej drogi w księdze wieczystej. Kto jest zarządcą drogi?
  • Czy można wydać decyzję na 2 zjazdy do działki umiejscowionej na skrzyżowaniu dwóch ulic, jeżeli warunki zabudowy pozwalają wyłącznie na jeden zjazd?
  • Czy można pozbawić kategorii drogi publicznej, jeżeli nie spełnia wymaganych parametrów?
  • Na jakie przepisy można się powołać przywołując inwestora do przywrócenia drogi do stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji, jeżeli stan techniczny drogi znacznie się pogorszył?
  • Czy można zaliczyć do kategorii dróg publicznych działki oznaczone jako „rola”? Czy powinny mieć dr?
  • Czy pobiera się opłatę skarbową za zaświadczenie o dostępie działki do drogi publicznej?

Modernizacje i naprawy dróg, dofinansowania, opłaty i kary

  • Jakie są sprawdzone metody na częste telefony mieszkańców, którzy naciskają na naprawę drogi?
  • Czy można uniknąć ustalania służebności na drogach wewnętrznych?
  • Mieszkaniec nie jest zameldowany w gminie, a wymaga naprawy drogi wewnętrznej. Czy fakt zameldowania może być argumentem do oddalenia prac naprawczych?
  • Czy za obiekty liniowe, do których nie są zaliczone kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej, można pobierać opłatę zgodnie z przepisem art. 40 Ustawy o drogach publicznych?
  • Czy znana jest podstawa prawna, z której wynikałoby zwolnienie z pobierania opłat (kabel światłowodowy)?
  • Jak radzić sobie z przebudową dróg, które nie mają wymaganych szerokości?
  • Remonty dróg w skrzyżowaniach/kolizjach z drogami wojewódzkimi i powiatowymi - co należy do czyich kompetencji?
  • Jak kontrolować i egzekwować opłaty roczne? Jak naliczać opłaty za urządzenia i jak je wprowadzać?
  • Co robić, kiedy drogi są zniszczone, a nie ma pieniędzy na ich modernizację?
  • Co zrobić, aby odszkodowania spadały na ubezpieczenie własne, a nie gminne?
  • Czy Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne odpowiedzialne za utrzymanie i wykonywanie sieci wodociągowych powinno występować do gminy o zajęcie pasa i umieszczenie urządzenia i czy musi wnosić opłaty do gminy?
  • Jedna firma miała zajęcie pasa drogi wewnętrznej, której gmina była właścicielem, a droga okazała się bardzo trudnym "gliniastym" terenem. Firma już dwa razy poprawiała tę drogę, wyrównywała i utwardzała. Po ulewie i przejechaniu np. śmieciarki znowu samochody się zapadają i "toną" w błocie. Wykonawca przekonuje, że jeżeli zrobił wykop otwarty to tym samym materiałem będzie utwardzać drogę, i nie będzie dowozić np. kruszywa, aby to bardziej utwardzić. Niestety droga "gliniasta" jeżeli raz się ją ruszy to jest ciężko doprowadzić do ładu. Co w takiej sytuacji. Czy można i w jaki sposób przymusić wykonawcę aby dostarczył i utwardził tę drogę?
  • Jak postępować w przypadku problemów z deweloperami, którzy niszczą drogi gruntowe, a policja nie pomaga?
  • Co w przypadku, gdy deweloper nie podpisze porozumienia o remoncie drogi po skończonej inwestycji? Czy można nałożyć taki obowiązek?
  • Jakie działania można podjąć w przypadku, gdy chcemy dokonać przebudowy drogi, której pas drogowy nie ma wymaganej szerokości do uzyskania przepisowych 5,5 m dla klasy drogi L. Jak można przejąć działki znajdujące się wzdłuż drogi celem wymaganego poszerzenia?
  • Co w przypadku, gdy wewnętrzna, asfaltowa droga gminna została zniszczona przez inwestora budującego dom?
  • Co w przypadku, gdy droga publiczna została zalana przez wodę z powodu wysokiego stanu jezior i rzek, a Wody Polskie nie zareagowały na sugestie dotyczące spuszczenia wody?
  • Na terenie naszej gminy Orlen planuje prowadzić prace, a jedyną drogą dojazdową jest droga publiczna z ograniczeniem tonażu do 3,5 t. Czy na czas prac powinniśmy zmienić organizację ruchu?
  • Kto powinien ponieść koszty usunięcia lodu na drodze, gdy problem zamarzającej wody uniemożliwia przejazd?
  • Co w przypadku, gdy część publicznych dróg gminnych należy do Skarbu Państwa? Czy można pobierać opłaty za umieszczenie w pasie drogowym?
  • Co w przypadku, gdy prywatny inwestor proponuje przebudowę drogi publicznej gminnej na własny koszt?
  • Czy można zobowiązać inwestora domu jednorodzinnego do utrzymania przejezdności na drodze dojazdowej do inwestycji na czas budowy?
  • W ciągu drogi gminnej dwie działki należą do Skarbu Państwa. Kto wydaje zgody na zaprojektowanie drogi i pobiera opłaty za umieszczenie urządzeń?

Organizacja ruchu, znaki drogowe i bezpieczeństwo – formy, wytyczne, rozpatrywanie wniosków

  • Czy wymiana progów zwalniających z płytowych na wyspowe na drodze publicznej wymaga stworzenia projektu zmiany stałej organizacji ruchu na tę okoliczność?
  • Omówienie prowadzenia organizacji ruchu drogowego - zatwierdzenie organizacji ruchu drogowego; czasowa i stała
  • Kto odpowiada i w jakim zakresie za oznakowanie dróg?
  • Czy na drogach wewnętrznych nieobjętych strefą ruchu lub strefą zamieszkania można stosować znaki drogowe, skoro znaki drogowe i sygnały drogowe - ich stosowanie i egzekwowanie określa ustawa prawa o ruchu drogowym i odpowiednie rozporządzenia do tej ustawy? Na drogach wewnętrznych nie obowiązują przepisy prawa o ruchu drogowym. Jeśli na drodze wewnętrznej są ustawione znaki drogowe i są „nielegalne” to musimy je respektować?
  • Czy zmiana znaku drogowego na drodze gminnej wymaga podjęcia uchwały, w przypadku zmiany z terenu zabudowanego na strefę zamieszkania na podstawie petycji mieszkańców? Co zrobić w przypadku, gdy mieszkańcy chcą, aby postawić znak „strefa zamieszkania”?
  • Jaka jest procedura zmiany klasy technicznej drogi gminnej z L na D?
  • Co jeśli wystąpi nagła potrzeba ustawienia znaków z powodu awarii drogi, na jaki czas możemy taki znak ustawić?
  • Kiedy można odstąpić od czasowej organizacji ruchu?
  • Czy gmina opiniuje projekt czasowej organizacji ruchu w przypadku budowy mostu w ciągu drogi powiatowej?
  • Co w przypadku, kiedy na terenie gminy są drogi, na których obowiązuje projekt organizacji ruchu o dopuszczalnym tonażu 5 ton? Czy wydaje się zezwolenie w formie umowy cywilno-prawnej, czy nic nie wydajemy?
  • Czy projekt czasowej organizacji ruchu do zaopiniowania w gminie musi być w 4 egzemplarzach?
  • Co z projektem organizacji ruchu na czas wykonywania robót metodą podwiertu spoza pasa drogowego?
  • Czy przy zajęciu pasa drogowego (droga publiczna) powinien zawsze być projekt organizacji ruchu?
  • Organizacja ruchu w trakcie wykonywania robót budowlanych i utrzymaniowych
  • Czy do dróg wewnętrznych gruntowych z bardzo małym ruchem też należy wymagać zmiany organizacji ruchu?
  • W jakich wypadkach stosuje się zmianę organizacji ruchu?
  • Kto może planować zmianę organizacji ruchu?
  • Jakie elementy mają zawierać projekty stałe, a jakie tymczasowe?
  • Jakie urzędy/ jednostki muszą mieć wgląd w projekt organizacji ruchu?
  • Jakie organy są potrzebne do wprowadzenia organizacji ruchu?
  • Jakie są schematy i znaki wykorzystywane podczas zmiany organizacji ruchu?
  • Na co zwrócić szczególną uwagę przy zastosowaniu oznakowania poziomego i pionowego?
  • Jak przejść kontrolę?
  • Jak rozpatrywać wnioski mieszkańców dotyczące oznakowania dróg publicznych i gminnych?
  • Kwestia ograniczenia prędkości i bezpieczeństwa ruchu drogowego – jakie są normy i wytyczne?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy gmina chce wprowadzić progi zwalniające, a mieszkańcy ich nie chcą?.
  • Czy na drodze wewnętrznej gminnej stałą organizację zatwierdza burmistrz? Czy w takim przypadku należy wystąpić o opinię do policji?
  • Czy należy wykonać nową organizację ruchu w przypadku zmiany drogi wewnętrznej na publiczną?
  • Czy na słupek z nazwą ulicy wymagana jest organizacja ruchu?
  • Czy do wykonania organizacji ruchu musi być osoba z uprawnieniami?
  • Czy na drogach wewnętrznych przy wprowadzaniu organizacji ruchu informujemy starostwo i policję?
  • Na jakim etapie najlepiej poinformować inwestora o konieczności podpisania umowy o przebudowie/budowie drogi?
  • Jeżeli starosta jest zarządcą ruchu na drogach gminnych, to czy on powinien opłacać znaki?
  • Czy w przypadku zmiany kategorii drogi z wewnętrznej na publiczną należy zmienić projekt organizacji ruchu?

Prowadzenie ewidencji dróg i książek obiektów krok po kroku

  • Czy wpisów do dziennika objazdów dokonuje jedynie osoba posiadająca uprawnienia do wpisów w książce drogi, czy dowolny pracownik dokonujący objazdu?
  • Jakie są konsekwencje wynikające z braku prowadzenia dziennika objazdów?
  • Czy w dziennik wpisujemy objazd wykonywany przez firmę zewnętrzną w ramach przeglądu, czy wystarczy wpisać protokół do książki drogi?
  • Decyzje umieszczenia urządzeń obcych i telekomunikacyjnych w pasie drogowym
  • Jak sprawnie wykonywać służebność przesyłu?
  • W jaki sposób nadać numer dla przepustu i gdzie lub do kogo go zgłosić?
  • Czy książkę drogi prowadzi się tylko do dróg publicznych, czy również do dróg wewnętrznych będących własnością lub w zarządzie gminy?
  • Czy przepusty drogowe zaliczane są do obiektów mostowych i wymagane są dla nich książki obiektów?
  • Procedura zawierania umów na dzierżawę
  • Czy Powiatowy Zarząd Dróg ma obowiązek prowadzić ewidencję działek w pasie drogowym?
  • Kiedy można samemu przeprowadzić ewidencję, a kiedy się ją zleca?
  • Jak nadaje się numery JNI?
  • Jak prowadzić książki obiektów?
  • Kto ma prowadzić książkę obiektu?
  • Jakie są wymaganie kancelaryjne dotyczące prowadzenia książek obiektów?
  • Kiedy się aktualizuje książkę obiektu?
  • Na jakiej podstawie przeprowadza się aktualizację książki obiektu?
  • Jak nadać numer drodze gminnej, która wcześniej była drogą wewnętrzną?
  • Kto nadaje numery drogom wewnętrznym?
  • Jeżeli mamy stare mosty, przepusty i nie mają JNI, to w jaki sposób je nadać? Czy jest obowiązek JNI dla tych obiektów?
  • Czy należy wykonać pomiary nośności MLC na mostach zlokalizowanych na drogach gminnych?
  • Działka drogowa styka się z torami. Jeden numer geodezyjny przypisany jest do dwóch działek rozdzielonych działką torów. Czy starostwo postąpiło prawidłowo nadając ten sam numer dwóm działkom?
  • Czy jest konieczność pobrania nowej mapy ze starostwa, jeżeli zmiany nastąpiły w przeciągu miesiąca?

Drogi wewnętrzne i klasyfikacja dróg – zmiany nr dróg, wytyczne, regulacje prawne, procedury dotyczącedróg gminnych

  • Czy wykonawców do bieżącego utrzymanie dróg, tzn. utwardzanie dróg gruntowych, koszenie poboczy, czyszczenie rowów, równanie i profilowanie dróg należy wyłaniać w ramach jednego przetargu czy raczej w osobnych?
  • Przeglądy dróg wewnętrznych: wszystkich gruntów sklasyfikowanych jako "dr" czy tylko tych urządzonych, utrzymywanych i faktycznie wykorzystywanych jako drogi?
  • Jak wygląda procedura włączania dróg gminnych do dróg wyższego rzędu?
  • Obiekt w pasie drogowym wynikający z modernizacji - jak reagować?
  • Obiekt nie był w pasie drogowym, a teraz się znajduje - co robić?
  • Jak wygląda procedura przejęcia prywatnej drogi na rzecz gminy?
  • Co jest podstawą do ustalenia klasy drogi?
  • Procedury postępowania z drogami wewnętrznymi w przypadku uregulowania części drogi w księdze wieczystej
  • Jak ustanawiać nowe przystanki autobusowe na drodze wewnętrznej, jaka jest procedura?
  • Czy jako gmina możemy uzgadniać lokalizacje przyłączy albo sieci w drodze wewnętrznej, gdzie właścicielem jest Skarb Państwa?
  • Czy w przypadku pozbawienia kategorii drogi powiatowej do kategorii drogi gminnej wymagany jest akt notarialny przejęcia?
  • W jakich odległościach mogą być sytuowane przystanki?
  • Jaka jest procedura zmiany nazwy drogi, w sytuacji gdy jest ona już nieaktualna? Numer nadal obowiązuje, jednak nazwy nadawane były z początkiem lat 90
  • Rozwiązywanie problemów współpracy i łagodzenia wymogów związanych z z budową dróg
  • gminnych w powiązaniu z ZDW i drogami gminnymi - jak uprościć procedury?
  • Co zrobić w sytuacji, kiedy wydano decyzję w 2009 r. na lokalizację zjazdu, okazuje się, że zjazd został wykonany niezgodnie z wydaną decyzją, a teraz właściciele chcą zalegalizować wykonany zjazd? Czy muszą złożyć wniosek o przebudowę zjazdu, z załączeniem poprzedniej decyzji?
  • Jak pozbawić drogę numeru?
  • Jak zmienić przebieg drogi?
  • Jak zmienić nr drogi, która przeszła z powiatowej na gminną?
  • Na jakich zasadach określa się drogę jako wewnętrzną?
  • Czy drogi wewnętrzne podlegają przeglądom technicznym?
  • Jaka dokumentacja jest potrzebna do uzgodnienia wjazdu z drogi wewnętrznej na drogę publiczną?
  • Czy do jednej posesji może być więcej wjazdów, jeżeli chodzi o drogi publiczne jak i drogi wewnętrzne?
  • Prawa i obowiązki zarządcy drogi
  • Jak określić własność drogi? W Małopolsce mają statut „władanie” (to nie jest równorzędne z właścicielem gruntu) – jak to rozwiązać?
  • Jakie warunki musi spełniać droga wewnętrzna, żeby zostać zakwalifikowana jako droga publiczna?
  • Co w przypadku utrzymania dróg publicznych na działkach prywatnych? Czy powinien utrzymywać je właściciel prywatny?
  • Czy komisja powołana przez starostę może wypowiadać się na temat dróg wewnętrznych zarządzanych przez gminę?
  • Kto powinien wydać informację o dostępie do drogi publicznej w przypadku, gdy nieruchomość graniczy z działką drogową będącą własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu gminy, a kolejne działki stanowią odpowiednio własność Skarbu Państwa, ale starostwo powiatowe gospodaruje zasobem gminy?
  • Czy każda decyzja w dniu jej wydania staje się ostateczna?

Kontrola dróg, usługi geodezyjne - praktyczne wskazówki

  • Jak nie ponosić dużych kosztów w usługach geodezyjnych?
  • Skargi na zarządcę dróg w przypadku zepsucia samochodu, a zniszczonej czy przyoranej drogi. Co robić, jeśli poszkodowany domaga się o odszkodowanie i został wezwany geodeta?
  • Kiedy można wykonać objazdy kontrolne dróg gminnych?
  • Jak powinien wyglądać dziennik objazdów?
  • Kto może przeprowadzić kontrolę dróg?
  • Jak napisać protokół z takiej kontroli?
  • Diagnostyka stanu technicznego nawierzchni dróg, ulic i placów
  • Diagnostyka stanu technicznego przepustów, kładek, mostów
  • Utrzymanie i modernizacja dróg i ulic oraz obiektów mostowych
  • Kosztorysowanie robót drogowych – remonty cząstkowe nawierzchni
  • Drogi gruntowe -profilowanie, zabezpieczenie dróg gruntowych, dobór materiałów wykorzystywanych do uzupełniania ubytków
  • Czy oznakowanie D-46 i D-47 obowiązuje również przy drogach wewnętrznych gruntowych?
  • Co z drogami dojazdowymi do gruntów rolnych, też trzeba dla tych dróg robić przeglądy?
  • Skąd czerpać środki na utwardzanie dróg?
  • Czy jest dopuszczalne prowadzenie przeglądów dróg z których protokoły spisywane są jedynie w wersji elektronicznej i podpisane są kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę wykonującą przegląd?
  • Zakup kruszywa – czy są jakieś specjalne wytyczne i procedury?
  • Jakie działanie prewencyjne można podjąć, by zapobiec niszczeniu dróg?
  • Jakie są trwałe materiały, które można wykorzystać, by przeciwdziałać niszczeniu dróg
  • Przejazdy kolejowe w praktyce – obowiązki zarządcy drogi
  • Czyszczenie znaków, przystanków, uzupełnianie – czy są jakieś wymogi, np. co ile trzeba to robić?
  • Jak uświadomić mieszkańców co do ich praw i obowiązków związanych z utrzymaniem czystości chodników?
  • Jak w przypadku posiadłości prywatnych egzekwować obowiązki związane z utrzymaniem chodników?
  • Kto ma sprzątać drogi?
  • Jaka jest procedura w przypadku otrzymania zgłoszenia o padłym zwierzęciu?
  • Czy osoba, która nie posiada żadnych uprawnień budowlanych może dokonywać przeglądu dróg?
  • Jak powstrzymać handel w pasie drogowym?

Przejazdy pojazdów nienormatywnych – zgody, odmowy i wytyczne

  • Jakie są standardy normatywności – interpretacje prawne i przykładowe wyroki
  • Jak rozpatrywać odwołania od odmowy wydania zezwolenia?
  • Do kogo należy kierować pismo w sprawie wydania zezwolenia na ponadgabaryt?
  • Czyli zezwolenie na przejazd o masie większej niż przewidziana dla danej drogi jest dopuszczalna w formie zwykłego pisma czy zezwolenia?
  • Wyjaśnienie procedury wystawiania pozwoleń na przejazdy nienormatywne – omówienie przykładowej decyzji
  • Jak wygląda od strony organizacyjnej wydawanie opinii potrzebnej do uzyskania zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego?
  • Co muszą dostarczyć osoby chcące uzyskać zgodę na przejazd pojazdu nienormatywnego
  • Na co zwrócić uwagę przy wystawianiu opinii dotyczącej przejazdu pojazdu nienormatywnego?
  • Względy bezpieczeństwa: na co trzeba zwrócić uwagę w przypadku przejazdów pojazdów nienormatywnych?
  • Kiedy nie można wydać zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego?
  • Kiedy można zastosować znaki B-5,B-18 B-19? Jakie warunki, obostrzenia muszą być spełnione, żeby można było je zastosować?
  • Jak możemy wydać zezwolenie na przejazd samochodu ciężarowego gminnego przez most, na którym z uwagi na stan, jest ograniczenie tonażowe do 3,5t? Nie ma możliwości dojechania do drogi z innej strony, a droga wymaga naprawy, uzupełnienia kruszywem, które trzeba w jakiś sposób dowieźć; sam samochód waży więcej niż ograniczenie na moście. Co w takim przypadku?
  • Kto wydaje zezwolenia na przejazdy ponad obowiązujący tonaż na drogach gminnych?
  • Czy na przejazd ponadnormatywny po drodze gminnej publicznej gmina wydaje jedynie opinię, a zgodę starostwo?
  • Co w przypadku przejazdu ponadnormatywnego po drogach wewnętrznych?

Sezonowe utrzymanie dróg i ulic

  • Procedura wyłonienia firmy, która zajmie się odśnieżaniem wąskich dróg. Co jeśli ogłoszenie w biuletynie nie daje żadnych efektów?
  • Czy można podpisać umowę na zimowe utrzymanie dróg na podstawie ilości zużytego piasku bądź mieszanki i czasu trwania odśnieżania tj. ilości godzin? Jak kontrolować wykonawcę w takim przypadku?
  • Co w przypadku, gdy w gminie nie ma straży miejskiej, czy policja też może nałożyć mandat lub pouczenie mieszkańcowi, który nie odśnieża chodnika?
  • Podstawy prawne zimowego utrzymania dróg
  • Jaki jest standard odśnieżenia drogi gminnej?
  • Kto ma obowiązek zająć się chodnikami rowerowymi w czasie zimy?
  • Umowy na odśnieżanie – jak je konstruować, żeby gmina była zabezpieczona
  • Jak sobie poradzić w sytuacji, kiedy firma rezygnuje ze zlecenia odśnieżania?
  • Jakie zapisy warto zawrzeć w umowie, by zabezpieczyć się z rezygnacji zlecenia odśnieżania?
  • Przechowywanie materiałów: jak zabezpieczyć sól, piach?
  • Jakiego materiału używać do zimowego utrzymania alejek w parkach?
  • Jak rozpatrywać wnioski o odszkodowanie za upadek na śliskim chodniku, za kolizję drogową na śliskiej nawierzchni drogi?
  • Jeżeli chodnik nie leży bezpośrednio przy granicy posesji, to czy właściciel nieruchomości ma obowiązek go odśnieżać?
  • Co w przypadku, gdy starostwo nie zatwierdza ograniczenia tonażu, pomimo braku nośności?

Prowadzący

Dariusz Kupiec– ekspert w dziedzinie infrastruktury drogowej, od 2007 roku powołany przez Ministra Rozwoju Regionalnego oraz Marszałka Województwa Dolnośląskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji i nadzorze projektów infrastrukturalnych oraz inwestycji drogowych, w tym w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej RP – Republika Czeska.

Jako specjalista w Pionie Infrastruktury i Rozwoju Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu zajmuje się zagadnieniami związanymi z gospodarką nieruchomościami w pasie drogowym. Były inspektor nadzoru na inwestycjach autostradowych w renomowanych firmach doradczych (Scetauroute S.A., Jacobs Gibb, Kampsax, WS Atkins Scetauroute JV) oraz Dyrektor Naczelny Zarządu Dróg Powiatowych w Kłodzku.

Pełnił także funkcję zastępcy Burmistrza Polanicy-Zdroju, gdzie odpowiadał za inwestycje miejskie, infrastrukturę, architekturę, ochronę środowiska, przetargi oraz pozyskiwanie środków zewnętrznych.

Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu na Wydziale Geodezji oraz studiów podyplomowych z wyceny nieruchomości. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z infrastrukturą drogową, obsługą inwestycji i procedurami budowlanymi.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 649.00
09 kwietnia 2025

Podobne szkolenia