W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak przyjmować zgłoszenia konkretnej instalacji? Omówienie krok po kroku
- Czy zgłoszenie powinno być przyjmowane na formularzu?
- Jakie informacje powinny być obowiązkowe w sprawozdaniu?
- Czym jest „zmiana istotna”?
- Jak prawidłowo prowadzić bazę danych SI2PEM?
- Czy urzędnicy mogą kwestionować wyniki pomiarów laboratoryjnych?
- W jaki sposób wyznaczane jest promieniowanie?
- Jak sumuje się nakładanie oddziaływań dwóch nadajników?
- Jaki jest najlepszy sposób na rozmowę z mieszkańcami, którzy twierdzą, że mieszkają wokół szkodliwych promieniowań i nie satysfakcjonuje ich odpowiedź, że normy w pomiarze nie wykazały przekroczeń.
Szczegółowy program szkolenia:
1. Zgłoszenia - przyjmowanie zgłoszeń instalacji PEM - omówienie krok po kroku
- W jaki sposób prawidłowo weryfikować zgłoszenia?
- Czy zgłoszenie powinno być przyjmowane na formularzu?
- Co powinien zawierać formularz zgłoszenia?
- Jak organ może sprawdzić przyjęte zgłoszenia?
- Na ile organ ma kompetencje do wgłębiania się w to, co złoży dana spółka, jeżeli wyniki pomiarów wykonane są przez laboratorium?
- Czy w sprawozdaniu powinno być zdjęcie anteny?
- Czego należy wymagać od operatorów?
- Co zrobić w sytuacji, gdy dane są nieprawidłowe /sfałszowane?
- Czy badania, które wykonują laboratoria, są wystarczające? Czy zgłoszenie powinno zawierać jeszcze jakieś inne badania?
- Czy zmiany dotyczące wysokości emisji stacji to informacja o zmianie danych, czy traktować to już jako zmianę zgłoszenia?
- Jak sprawdzić, czy wartość nie przekracza normy?
- Jakie wartości należy porównywać z poprzednim zgłoszeniem?
- Czy wymiana nadajnika wymaga zmiany zgłoszenia, czy nie ma takiej konieczności? Czy wymaga pozwolenia na budowę nowego?
- Czy pełnomocnik może wnieść zgłoszenie, jeśli nie jest przedstawicielem, tylko składa w imieniu pracodawcy?
2. Dozwolone normy
- Jakie są dozwolone normy promieniowania w miejscu, w którym przebywają ludzie?
- Jakie są dopuszczalne wartości pól elektromagnetycznych?
3. Sprawozdania
- Jak sprawdzić, czy pomiary są faktycznie poprawne?
- Stacja bazowa ma różne sieci, a każda daje inne sprawozdania - czy to powinno się sumować?
- Jak porównać informacje ze sprawozdania względem dopuszczalnych norm?
- Na co powinno się zwracać uwagę podczas sprawdzania?
- Jakie informacje powinny być obowiązkowe w takim sprawozdaniu?
- Na co urzędnicy powinni być wyczuleni w związku ze sprawozdaniem?
- Czy urzędnicy są uprawnieni do oceny sprawozdań?
- Jak przeliczyć wartości dopuszczalne?
- [PRZYKŁAD] Ktoś zgłasza zmiany w stacji bazowej bez sprawozdań - z przepisów nie wynika ,że przy aktualizacji zmian muszą być sprawozdania. Co w takim przypadku?
- [PRZYKŁAD] Sprawozdanie musi być wykonywane przez laboratorium, ale czasem jest tak, że sieć ma swoje prywatne laboratorium. Czy może wyniknąć taka sytuacja, że firma podaje wyniki badań, pochodzące ze swojego laboratorium? Czy nie powinna być to firma bezstronna?
4. Zmiana istotna
- Czym jest zmiana istotna?
- Kiedy stwierdzić, że zmiana jest istotna?
- Czy jeżeli wnioskujący pisze, że zmiana jest „nieistotna”, a organ twierdzi, że “jest istotna” to mają prawo żądać zmiany klasyfikacji tej zmiany?
- Czy komentarze firmy, która zgłasza sprawę, że zmiana jest „nieistotna” są wiążące?
- Czy mogą zrobić odmowę w momencie, gdy zmiana jest „istotna”?
- W którym momencie kwalifikować instalacje do zmiennych istotnych?
- Czy we wniosku powinno być jasno napisane, że zmiana jest „istotna”? Czy urząd ma sam to stwierdzić?
5. Zmiany
- Jest już instalacja, która istnieje, a co 4 miesiące są jej zmiany np. dokładne anteny. Czy wtedy nie jest potrzebna decyzja?
- Co zrobić w sytuacji, gdy nie ma zgłoszenia pierwotnego, a wpływają zmiany?
6. Baza danych SI2PEM
- Kiedy należ rejestrować zgłoszenie w bazie?
- Czy zamieszczane mają być tylko nowe stacje bazowe, czy też starsze?
- Czy należy wprowadzać pierwotne instalacje do bazy? Czy tylko te ich zmiany?
- Czy musi być tam zawarta każda informacja o zmianie danych ? Czy tylko istotne zmiany?
- Jeśli są nowe instalacje, to nie wyskakuje dana stacja - czy taki wpis jest prawidłowy? Dlaczego tak się dzieje?
- Jak prawidłowo prowadzić taką bazę?
- Czy to urzędnicy mają wpisywać instalacje do bazy? Czy może firmy?
- Od kiedy należy uaktualniać tę bazę ?
- Czy należy dodawać skany z lat ubiegłych?
- Czy należy dodawać jakiekolwiek zmiany badań?
- Jaki jest czas na wprowadzenie aktualizacji bazy?
- Co w przypadku, gdy program nie przyjmuje PDF, a są tylko trzy dni na wprowadzenie tego do bazy?
- Czy zlikwidowane maszty też trzeba wpisywać, jeśli były wprowadzone po 2021 r.?
7. Sposób wykonywania pomiaru promieniowania
- W jaki sposób wyznaczane jest promieniowanie?
- Czy promieniowanie jest wyznaczane przez jakiś program podczas badania?
- Jak wykonanie pomiaru na jednej stacji ma się do tych pozostałych?
- W jaki sposób dobierane są punkty pomiaru?
- Czy w takim pomiarze mogą uczestniczyć mieszkańcy?
- Jak wygląda wiązka?
- Jak obliczyć promień maksymalnego zasięgu promieniowania?
- [PRZYKŁAD] Pan zauważył, że badania są robione w okresach małego użytkowania telefonów, nigdy w okresie największych ilości rozmów telefonicznych. Dlaczego tak jest, gdy wtedy mniej osób rozmawia przez telefon?
- Jak faktycznie wysokość anten wpływa na promieniowanie
- Czy są jakieś „sztuczki”, które mogą naciągać pomiary?
- Czy przy zmianach nieistotnych także powinny być pomiary?
- Jak liczy się promieniowanie?
- W jaki sposób są robione obliczenia, które przekazywane są do starostw?
- Co zrobić w sytuacji, gdy przekroczenia ciągle się zdarzają?
8. Zaświadczenie
- Jak wydaje się zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu? Czy wydaje się na wniosek urzędu?
9 . Skumulowane oddziaływanie
- Jak sumuje się nakładanie oddziaływań dwóch nadajników?
- Kiedy brać pod uwagę skumulowane oddziaływanie?
- Co w przypadku, jeżeli zasięg masztów pokrywa się bądź styka?
10. Reagowanie na sprzeciwy/skargi mieszkańców
- Jaki jest najlepszy sposób na rozmowę z mieszkańcami, którzy twierdzą, że mieszkają wokół szkodliwych promieniowań, skoro nie satysfakcjonuje ich odpowiedź, że normy w pomiarze nie wykazały przekroczeń?
- Jak rozmawiać z trudnymi klientami, którzy twierdzą, że badania nie są wykonywane prawidłowo (mimo że mamy pewność, że pomiar jest prawidłowo wykonany)?
- Jak odnieść się do sytuacji, w której w pobliżu portu znajdują się mieszkania (port posiada dużą liczbę radarów)?
- [PRZYKŁAD] Wpływają skargi mieszkańców, że 5G szkodzi i my jako urzędnicy musimy walczyć z tym, a sami nie mamy instrumentów prawnych z ustawy, na ile możemy w to wnikać?
- Ludzie obawiają się 5G. W jaki sposób informować, że jest to na ich korzyść?
- [PRZYKŁAD] Ludzie piszą skargi na stacje np., że “jest za gęsto”. Urzędnicy nie mają jak tego sprawdzić. Co mamy zrobić w tej sytuacji?
- [PRZYKŁAD] Zarzucane jest starostwom, że papier wszystko przyjmie. Jak do tego podchodzić? Jak „zbijać” takie uwagi?
11. Korelacje pozwolenia na budowę a zgłoszenie instalacji wytwarzającej pola elektromagnetyczne
- Co zrobić w sytuacji, jeżeli plan dopuszcza zabudowę i powstaje nowy budynek, który wchodzi w wiązkę stacji?
- [PRZYKŁAD] Oni weryfikują na etapie, czy dana instalacja pozwala na budowę, czy nie, jeżeli dana instalacja nie jest wyższa niż 3 metrów, to nie wymaga ona pozwolenia ani zgłoszenia. Jednak wydział architektury wymaga od nich takiego pozwolenia. Jak to rozwiązać? Czy wymagać pozwolenia?
- Skąd wiedzieć, czy to jest na zgłoszenie, czy na pozwolenie?
12. Współpraca z WIOŚ i Sanepidem
- Co znaczy “szybko powiadomić” Sanepid i WIOŚ po zmianie?
- Czy jeżeli wystawia zaświadczenie, że nie wniosą sprzeciwu, to można wnieść to do WIOŚ-u wcześniej niż po 30 dniach?
13. Kompetencje
- [PRZYKŁAD] Mamy w miejscowości Pana, który każe nam się sprzeciwić, ponieważ powstaje druga stacja. Czy organ ma kompetencje, by się sprzeciwić ?
- Czy mamy kompetencje, by sprawdzić, gdzie stacja jest umiejscowiona?
- Czy urzędnicy mogą kwestionować wyniki pomiarów laboratoriów?
- Czy urzędnicy mogą nakładać kontrole pomiarów?
- Czy WIOŚ może przeprowadzać badania kontrolne?
Prowadzący
Katarzyna Ząbek
Główny specjalista w Referacie Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Sosnowcu. Od kilkunastu lat prowadzi sprawy związane z interwencjami i skargami na oddziaływanie pól elektromagnetycznych (PEM) w środowisku i przyjmuje zgłoszenia instalacji PEM od chwili wprowadzenia takiego obowiązku. Posiada bogate doświadczenie w zakresie oceny i weryfikacji przedkładanych zgłoszeń pod względem formalnym i merytorycznym, oceny prawidłowości pomiarów PEM, prowadzeniu baz danych i innych form informacji o środowisku, oraz w zakresie konfliktów społecznych, a także współpracy z innymi jednostkami w zakresie monitoringu PEM. Posiada wiedzę techniczną w zakresie telefonii komórkowej oraz innych instalacji emitujących PEM.
Jako absolwent i wieloletni pracownik naukowy Politechniki
Śląskiej w Gliwicach na Wydziale Fizyki Technicznej ze specjalizacją Fizyka
Środowiska, posiada szeroką wiedzę merytoryczną z zakresu oddziaływań na
środowisko (w szczególności emisji energii, w tym PEM) i ich oceny, oraz
doświadczenie w przekazywaniu wiedzy, zdobyte podczas pracy jako nauczyciel
akademicki. W swojej jednostce dodatkowo samodzielnie zajmuje się sprawami
związanymi z ochroną środowiska przed hałasem, oraz prowadzi postępowania w
sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.