
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Instrukcja wypełniania protokołu szacowania szkód – krok po kroku
- Uproszczenia procedur wniosków suszowych – na jakich zasadach?
- Jak rozwiązać problem wynikający z braku możliwości edytowania protokołu? Nie można dopisać upraw czy też trudności w zakwalifikowaniu roślin do odpowiedniej grupy upraw
- Jak radzić sobie z koniecznością oczekiwania na protokoły częściowe, sporządzane przez inne gminy w celu sporządzenia protokołu głównego, które wydłuża całe postępowanie?
- Brak precyzyjnych zasad szacowania szkód np.: uprawy ekologiczne m.in. łąki jednokośne – jaki termin koszenia oraz jaki maksymalny procent poziomu szkody?
- Jak rozwiązać ograniczenia kadrowe – gminy są w stanie oddelegować najwyżej jednego pracownika, na którym spoczywa przyjmowanie wniosków analiza, wzywanie do uzupełnienia braków formalnych, pomoc rolnikom w wypełnianiu wniosków, praca w terenie, sporządzanie protokołów i ich korekt oraz inne czynności z tym związane
- Jak rozwiązać problem wynikający z ograniczeń sprzętowych? Gminy nie są w stanie zapewnić pojazdów do dotarcia do wszystkich trudnych terenów objętym szacunkiem, co znacząco utrudnia realizację zadań i wydłuża czas procesu szacowania
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Prowadzący - Jarosław Haleniuk - współautor ujednoliconego wzoru protokołu szacowania strat wprowadzonego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi do stosowania na terenie całego kraju przygotował materiał w postaci prezentacji z odpowiedziami na wszystkie szczegółowe zagadnienia znajdujące się w programie, którą otrzymają Państwo podczas wideoszkolenia jako materiał do wykorzystania w codziennej pracy
Szczegółowy program szkolenia:
Zadania gmin w procedurze szacowania szkód
- Czy pomysł z aplikacją faktycznie usprawni szacowanie szkód spowodowanych przez suszę?
- Co robić w momencie kiedy rolnicy już dzwonią – czy przyjmować wnioski suszowe od rolników i powołać komisję, czy czekać i odsyłać do aplikacji?
- Czy jak przez aplikacje rolnik złoży wniosek to kto generuje protokół i przesyła do Wojewody?
- Czy rolnicy mają obowiązek założenia profilu zaufanego i składania wniosku przez aplikację? Jeśli tak, to kto będzie odpowiedzialny za szkolenie rolników?
- Czy przy suszy nie trzeba powoływać komisji czy trzeba na te 5 % jak będą wnioski do weryfikacji?
- Rozumiem, że weryfikacja tych 5 % gospodarstw wylosowanych będzie spoczywać na komisji?
- Na czym będzie polegała weryfikacja wniosków 5%?
- Czy weryfikację tych 5% wniosków musi przeprowadzić cała komisja, czy wystarczy jeden członek komisji?
- Czy Wojewoda wylosuje 5% wniosków do weryfikacji przez komisje pod kątem potwierdzenia, czy na danej działce rośnie zadeklarowana uprawa? Co w przypadku, jeśli rolnik w międzyczasie zebrał plon i na polu nie będzie żadnej uprawy?
- Czy aplikacja będzie jedyną możliwością szacowania strat suszowych przez rolników?
- Czy wiadomo coś więcej na temat ewentualnych stawek pomocy (odszkodowań) za straty dla rolników?
- Co w przypadku, gdy rolnik oszacuje stratę, a jeśli udam się zweryfikować uprawy będą one już zebrane ?
- Czy aplikacja suszowa będzie dostępna tylko dla rolników czy będzie też forma testowa/podglądowa udostępniona dla Komisji celem zaznajomienia się, aby odpowiadać na pytania/wątpliwości rolników?
- Czy jeśli komisja nie będzie miała dostępu do aplikacji to nie będziemy wiedzieć jakie uprawy rolnik tam podał i jak mamy wtedy to zweryfikować?
- Czy aplikacja dotyczy tylko suszy? Czy tez innych zjawisk atmosferycznych? 23. Czy aplikacja jest na plus? Czy będzie opcja zapisania wniosku jako roboczy, ponieważ np. w e - wniosek w 1 roku jak aplikacja powstała nie było opcji zapisu wniosku jako roboczy?
- Zapowiada się że wypełnienie wniosku jest proste i szybkie. Spory % rolników będzie miało problem ze złożeniem wniosku przez aplikację – jak rozwiązać taki problem?
- Co w przypadku kiedy rolnicy słabo potrafią korzystać z Internetu i aplikacji? czy nie okaże się że to pracownik Urzędu będzie musiał to w rzeczywistości robić?
- Pełnomocnik – czy każdy rolnik może wyznaczyć swojego pełnomocnika? Czy ma to być jeden pełnomocnik w gminie który będzie pomagał wszystkim rolnikom?
- Czy są przeszkody, aby zamiast profilu zaufanego wykorzystać nr rejestracyjny gospodarstwa nadany przez ARiMR?
- Do kogo będą przesyłane wnioski z aplikacji?
- Co jeśli producent rolny np. w czerwcu/lipcu złoży e-wniosek o wystąpieniu suszy w uprawach dot. zbóż, a we wrześniu stwierdził, że susza dotknęła również buraki cukrowe czy wtedy już nie będzie mógł zgłosić dodatkowej uprawy?
- Jeżeli rolnik zadeklarował, że będzie składał wniosek na suszę przez aplikację, a złożył na deszcz nawalny to kiedy pisać protokół z oszacowania strat?
- Kto występuje z wnioskiem o powołanie komisji?
- Skąd wiadomo, kiedy złożyć wniosek do Wojewody o powołanie komisji ds. szacowania strat - rolnik nie musi informować Gminy, że złożył wniosek przy pomocy aplikacji?
- Z ilu osób składa się komisja?
- Czy wśród komisji musi być przedstawiciel ośrodka doradztwa rolniczego, izby rolniczej?
- Czy są wymagania dotyczące wykształcenia członków komisji – wyższe lub średnie w zakresie rolnictwa, wykształcenie/doświadczenie zawodowe w zakresie budownictwa?
- Czy członek komisji, który posiada własne gospodarstwo rolne, może brać udział w pracach komisji we własnym gospodarstwie? Co w takim przypadku?
- Czy istnieje możliwość, aby w skład komisji wchodził członek z ARiMR, który mógłby na bieżąco weryfikować uprawy podane przez rolnika w podanym wniosku o płatność? Taki sposób wyeliminowałby błędy i usprawniłby cały proces szacowania strat
- Czy możemy powołać do pracy w komisji ds. szacowania szkód przymrozkowych i gradowych pracownika ARiMR?
- Kiedy komisja przystępuje do szacowania strat, jeżeli uległ zmianie skład osobowy ubyła jedna osoba i zgłoszona została dodatkowa osoba. Czy komisja czeka na zarządzenie Wojewody czy przystępuje do szacowania jak najszybciej?
- Co musi się znajdować we wniosku o powołaniu komisji?
- Gdzie możemy znaleźć wzór wniosku o powołanie komisji?
- Gdzie możemy znaleźć informacje potwierdzające szkodę?
- Co w przypadku, gdy jedna uprawa znajduje się na więcej niż jednej kategorii glebowej i według danych z systemu susza występuje tylko w części uprawy, co jest niezgodne ze stanem faktycznym?
- Kto zbiera wnioski od rolników w sprawie przeprowadzenia szacowania?
- Czy podczas zbierania wniosków trzeba zebrać również informację o poniesionych stratach?
- Czy należy sprawdzać, czy informacje zawarte w dokumentach składanych przez rolnika, dotyczą całego gospodarstwa i wszystkich rodzajów produkcji?
- Kto odpowiada za poinformowanie rolnika o terminie przeprowadzenia szacowania szkód?
- W jakiej formie przekazać rolnikom informację o terminie przeprowadzenia szacowania szkód? Czy takie informacje może przekazać sołtys?
- Czy jest koniecznością weryfikacja powierzchni gospodarstwa w oparciu o dane, będące w posiadaniu gminy?
- Czy szacowanie szkód u rolników odbywa się wyłącznie w oparciu o lustrację w terenie? Czy można dokonać szacowania zdalnie?
- Czy w protokole umieszczamy informację dotyczące tego, kto jest dzierżawcą gospodarstwa, mimo że nie jest jego właścicielem?
- Jakie zwierzęta należy uwzględnić w załączniku nr 2? Czy należy uwzględnić zwierzęta, które posiada rolnik, czy też średnią liczbę zwierząt, sprzedanych przez niego w ciągu trzech ostatnich lat?
- "Prosięta od jednej maciory" liczbę jakich zwierząt wpisujemy w załączniku dotyczącym produkcji zwierzęcej?
- Mleko krowie – co w pisujemy w złączniku?
- Gdy rolnik posiada konie - hodowlę , z przeznaczeniem na rekreację, sport, jak uwzględnić je w protokole?
- W jakiej pozycji umieścić facelię? Jak przyporządkować inne rośliny.
- Szacowanie w uprawach ekologicznych - czy powinny być tak samo szacowane jak normalne uprawy czy jednak uwzględniany % strat powinien być mniejszy?
- Gdy rolnik wskazuje że posiada facelię na nasiona to czy uwzględniamy ją w protokole jako pozostałe plantacje nasienne?
- W załączniku nr 1 po uzupełnieniu kol. nr 9 czy należy uzupełnić kol. nr 13? Podobna sytuacja załącznik nr 2 - uzupełnienie kol. nr 10 i 11? Czy rolnicy mogą się odwoływać od oszacowanych strat do Komisji, czy powinni to zrobić do Wojewody?
- Kiedy uzupełniamy dane w kolumnie "Wysokość szkód w uprawach uwzględnionych w produkcji zwierzęcej" w zakładce produkcja roślinna?
- Gdzie w protokole należy wpisać uprawy, które rolnik posiada, ale nie dokonał ich szacowania w innej gminie? Czy powierzchnia ta ma wpływ na prawidłowe wyliczenie łącznej wysokości oszacowanych szkód?
- Czy istnieje możliwość, aby rolnik przekazał bezpośrednio do urzędu wniosek, który składał w ramach wsparcia bezpośredniego do ARiMR, w celu weryfikacji danych?
- Prace związane ze sporządzaniem protokołów często zajmują bardzo dużo czasu, kosztem bieżących obowiązków – czy w ramach godzin nadliczbowych można ubiegać się o dodatkowe wynagrodzenie?
- W jaki sposób domagać się finansowania? – gminy są zmuszane do pokrywania z własnych środków kosztów pracy komisji, korzystania z prywatnych samochodów, materiałów biurowych oraz obiegiem dokumentów między urzędami
- Czy komisje mogą ubiegać się o dodatkowe wsparcie kosztów pracy?
- W jaki sposób wypełniamy protokół – czy wypełniamy go pismem drukowanym?
- W ilu egzemplarzach sporządzamy protokół?
- Czy jest jeden ogólnopolski wzór protokołu obowiązujący na terenie kraju? Czy każda gmina ma inny wzór, przekazany przez / właściwą Komisję Rejonową?
- Kto podpisuje protokół?
- Co w sytuacji jeśli rolnik odmawia podpisania protokołu? ponieważ nie zgadza się z wysokością szacowania strat?
- Jeżeli rolnik nie podpisze protokołu bo nie zgadza się z szacunkami to co dalej czy powtarzamy szacowanie czy pozostawiamy bez podpisu? Czy ten protokół ma moc sprawczą?
- Jaki mamy termin na przekazanie protokołu do Wojewody/ właściwej Komisji Rejonowej od momentu jego sporządzenia?
- Czy po weryfikacji protokołu przez Wojewodę przekazujemy protokół producentowi rolnemu?
- Czy kserokopia protokołu potwierdzająca zgodność z oryginałem pozostaje w aktach urzędu?
- Czy komisja ma obowiązek sporządzić dwa protokoły zbiorcze? Jeśli tak, to jakie dane umieszcza w protokołach?
- Do procesu szacowania szkód jest zaangażowanych pięć instytucji, co znacząco spowalnia sprawne rozpoznawanie wniosków – czy można w jakiś sposób skrócić tę drogę?
- Co w przypadku posiadania przez rolników gruntów na obszarze kilku gmin? Gdzie są powołane komisje? Czy szacowania dokonuje się w swoim zasięgu terytorialnym?
- Czy protokół ostateczny sporządza komisja powołana przez Wojewodę ze względu na siedzibę gospodarstwa rolnika? Czy sporządzamy go na podstawie protokołów indywidualnych, sporządzonych przez komisję w innych gminach?
- Czy jest konieczna wymiana informacji między gminami w sprawie przekazania cząstkowych protokołów szkód?
- Co w przypadku, gdy w gminie właściwej ze względu na siedzibę gospodarstwa rolnika nie została powołana przez Wojewodę komisja lub komisja powołana zakończyła już pracę, to kto sporządza ostateczny protokół?
- Co w przypadku posiadania przez rolnika gruntów w kilku gminach? Czy komisja powołana przez Wojewodę dokonuje oszacowania szkód w skali całego gospodarstwa rolnego danego rolnika?
- Co w przypadku, gdy gospodarstwo rolne jest położone na obszarze dwóch województw, w którym wystąpiły szkody? Czy komisja powołana przez Wojewodę, właściwego dla miejsca położenia największej części tego gospodarstwa lub obszaru, sporządza protokół końcowy na podstawie protokołu oszacowania szkód, przedłożonego przez producenta rolnego? W jakim terminie przekazujemy protokół Wojewodzie?
- W przypadku, gdy rolnik ma grunty w innej gminie ale ma tam zerowe straty to w protokole w pkt. 7 zaznaczamy że zostały uwzględnione straty z innych gmin?
- Jeśli siedziba gospodarstwa jest w gminie w której jest prowadzony chów zwierząt, a producent rolny ma grunty położone w sąsiednim Województwie i w tej drugiej gminie są szacowane straty to czy trzeba uwzględnić produkcję zwierzęcą, z gminy w której jest siedziba gospodarstwa?
- Czy w oświadczeniu o wielkości produkcji zwierzęcej rolnik podaje tylko zwierzęta zgłoszone do ARiMR?
- W jakim terminie rolnik musi zgłosić straty w uprawach, mówi się, że niezwłocznie po wystąpieniu zjawiska lub niezwłocznie o stwierdzeniu skutków niekorzystnego zjawiska - w jakim czasie w ilości dni od wystąpienia straty?
- Czy liczbę zwierząt podajemy na dzień szacowania czy na dzień wystąpienia szkody?
- Jak rozumieć pojęcie koszty poniesione i nieponiesione w protokole - produkcja zwierzęca?
- Czy średnią roczną produkcję zwierzęcą liczymy z okresu 3 lat?
- Jak zakwalifikować w rodzaju produkcji zwierzęcej krowy trzymane do rozrodu (mamki) ?
- Czy jeśli weźmiemy stan zwierząt to formularz wylicza przychód złotówkowy ze sprzedaży? Czy wpływa to na procentową stratę w gospodarstwie?
- Co w przypadku gdy rolnik posiada grunty w dwóch gminach? Czy są potrzebne dwa protokoły? Kto sporządza protokół cząstkowy a kto zbiorczy?
- Czy indywidualne protokoły szkód oraz zbiorcze protokoły strat sporządza się w formie elektronicznej i papierowej?
- Czy do protokołów indywidualnych rolników wraz z załącznikami trzeba dołączyć dwa egzemplarze w formie papierowej?
- Czy do zbiorczych protokołów strat obowiązuje forma elektroniczna – Excel oraz papierowa?
- Czy protokoły indywidualne muszą być ułożone w segregatorach oraz ponumerowane w sposób zgodny ze zbiorczym protokołem szkód?
- Jaką numerację posiadają szkody powyżej 30% strat? Jaką numerację posiadają szkody wynoszące poniżej 30%?
- Kto może dokonać korekty protokołów indywidualnych?
- Czy korekta może polegać na skreśleniu i złożeniu podpisu oraz daty dokonania korekty?
- Czy komisja robi korektę protokołu z winy rolnika, który podał niewłaściwe powierzchnie? Rolnik powinien znać powierzchnie swoich działek - czy jest możliwe, aby nie było korekty, przecież rolnik podpisuje oświadczenie o prawdziwości danych?
- Jaki czas ma komisja gminna na oszacowanie strat i sporządzenie dokumentów?
- Czy komisja ma czas do zbioru plonu głównego danej uprawy?
- Czy komisja może szacować cały areał uprawy jeśli na polu zostało np. 0.2 ha poletka kontrolnego?
- Jaki termin od dnia oszacowania szkód przysługuje na złożenie protokołu wojewodzie właściwemu?
- W jakim przypadku sporządzamy protokół końcowy? Gdzie składamy protokół oraz w jakim terminie od dnia oszacowania szkód?
- Czym różni się całkowita powierzchnia upraw w gospodarstwie rolnym od całkowitej powierzchni gospodarstwa rolnego?
Prowadzący
Jarosław Haleniuk – pracownik Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego z 20 letnim doświadczeniem w tematyce szacowania strat w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, poszkodowanych w wyniku wystąpienia niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Absolwent Akademii Rolniczej w Lublinie. Współtwórca ujednoliconego wzoru protokołu szacowania strat wprowadzonego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi do stosowania na terenie całego kraju. Osoba doskonale zorientowana w tematyce szacowania strat i problemach jakie napotykają członkowie komisji szacujących straty w gospodarstwach rolnych. Dzięki równoległemu z pracą w administracji prowadzeniu gospodarstwa rolnego, łączy wiedzę teoretyczną z praktyką.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.