
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Jak kontrolować umowy między mieszkańcami, a podmiotami odbierającymi nieczystości? Odpowiedzialność finansowa urzędnika za brak kontroli
- Jak powinno wyglądać postępowanie w przypadku gdy, mieszkańcy nie przedstawiają rachunku za odbiór nieczystości? Jak to egzekwować? W jaki sposób naliczać kary?
- Elektroniczna ewidencja, wprowadzenie techniczne. Jak ją tworzyć, jak ją aktualizować?
- Co robić w przypadku nielegalnego podłączenia przyłącza sanitarnego do kanałów deszczowych?
- Czasem ilość wody zużytej, nie równa się z ilością ścieków, co wtedy robić i skąd wziąć eksperta?
- Co gmina może zrobić w przypadku nielegalnie odprowadzanych ścieków?
- Jak postępować z mieszkańcami, którzy nie chcą się podłączyć do sieci kanalizacyjnej?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- decyzja nakazująca art.5 ust. 1 pkt 2
- decyzja za nierzetelne sprawozdanie
- decyzja zobowiązująca właściciela nieruchomości do uiszczenia opłaty
- wezwanie do przedstawienia dokumetnów dot. opróżniania szamb
- wzór upoważnienia do kontroli
- protokół kontroli - osoba fiz.uchwała w sprawie wymagań przedsiębiorcy
- protokół kontroli - przedsiębiorca
- wezwanie do uzupełnienia braków i nieścisłości w dokumentacji
- wzór umowy na opróżanienie zbiorników bezodpływowych
- zawiadomienie o kontroli
- zgłoszenie szamba
- postanowienie powołania biegłego specjalistę
- postanowienie w o dopuszczeniu dowodu w spr.obowiązku uiszczenia opłaty
- postanowienie w o dopuszczeniu dowodu w spr.przyłączenia nieruchom.do sieci kanalizacyjnej
- warunki techniczno-budowlane dotyczące przydomowej oczyszczalni ścieków
- orzeczenie sądu art. 363 POŚ
- NIK Wystąpienia pokontrolne
- uchwała w sprawie górnych stawek
- uchwała w sprawie przejęcia nieczystości ciekłych
- uchwała w sprawie przejęcia od właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie utrzymania czystości
Szczegółowy program szkolenia:
1. Kontrole mieszkańców, umów i firm odbierających nieczystości ciekłe. Jak je przeprowadzać i jak reagować na wynikające z nich nieprawidłowości?
- Jak powinna wyglądać kontrola umów i dowodów wnoszenia opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych?
- Co ma zrobić gmina w przypadku braku umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych?
- Jakie dokumenty powinna posiadać osoba fizyczna? Faktura i umowa wystarczy?
- Czy umowa ustna też jest umową zawartą z wykonawcą, który odbiera nieczystości ciekłe?
- Jakie informacje musi zawierać rachunek z odbioru nieczystości?
- Jak uzyskać listy osób, które mają podpisane umowy z firmami wywożącymi nieczystości, gdy te zasłaniają się ustawą RODO ?
- Jak współpracować z firmami odbierającymi nieczystości płynne, aby otrzymywać od nich rzetelne dane? Czy gmina ma obowiązek prowadzenia dokumentacji wywozu nieczystości z firmą odbierającą odpady?
- Jak walczyć z nieuprawnionymi prywatnymi firmami, które przewożą/odbierają odpady od mieszkańców bez umowy z gminą?
- Jak wyłapywać osoby próbujące uniknąć podpisania umowy o odbiór nieczystości płynnych?
- Jak powinno wyglądać postępowanie w przypadku gdy, mieszkańcy nie przedstawiają rachunku za odbiór nieczystości? Jak to egzekwować? W jaki sposób naliczać kary?
- Kto może przeprowadzić kontrole?
- Jak zorganizować kontrole mieszkańców i na co zwracać uwagę podczas takiej kontroli?
- Z jaką częstotliwością powinny odbywać się kontrole?
- Jak powinna wyglądać kontrola „zza biurka”?
- Jakie są zadania gminy w przypadku kontroli zbiorników bezodpływowych?
- Jak kontrolować przydomowe oczyszczalnie? W jaki sposób? Na podstanie dokumentacji? Czy została dobrze zamontowana? Jak kontrolować z punktu widzenia gminy?
- Czy trzeba informować o kontroli, kiedy trzeba, kiedy nie trzeba?
- Co zrobić, jeśli mieszkaniec nie chce wpuścić urzędnika na posesję? Czy dzwonić na policję?
- Co jest niezbędne do przeprowadzenia kontroli? Czy wystarczające jest upoważnienie wójta? Ilu pracowników gminy powinno uczestniczyć w kontroli? Czy przedstawiciel służb mundurowych np. policji czy straży miejskiej/gminnej powinien również być obecny?
- W jaki sposób przeprowadzać kontrole bez straży miejskiej ?
- Czy przy kontroli musi być właściciel? Z kim można dokonać lustracji? Z pełnomocnikiem,/os. upoważnioną, co jeśli go nie ma? Odstępować od kontroli?
- Czy wizje lokalną można uznać za kontrole?
- Jakie kary grożą gminie za niekontrolowanie zbiorników bezodpływowych?
- Jak weryfikować sprawozdania kwartalne składane przez przedsiębiorców?
- W jaki sposób nakłonić przedsiębiorców odbierających nieczystości do składania sprawozdań gminie? Czy gmina może żądać od przedsiębiorców imiennego sprawozdania (ile, od kogo odebrali, jaka była częstotliwość)?
- W jaki sposób egzekwować oddawanie nieczystości z lokalnych przedsiębiorstw np. lokali gastronomicznych - jako ścieków przemysłowych, a nie bytowych, jak to zazwyczaj bywa? Jakie sankcje gmina może nałożyć na takiego przedsiębiorcę?
- Jak gmina powinna kontrolować podmioty gospodarcze w zakresie zagospodarowania nieczystości ciekłych i stałych?
- W jaki sposób rozwiązać problemy z nieruchomościami niezamieszkałymi? Co zrobić, jeśli właściciele twierdzą, że nie mieszkają, więc nie płacą?
- Jak z ramienia urzędu, kontrolować przewoźników odbierających nieczystości ciekłe ?
2. Elektroniczna ewidencja. Jak ją tworzyć, jakie programy mogą okazać się pomocne?
- Jak powinna wyglądać ewidencja nieczystości ciekłych, krok po kroku?
- Czy ewidencjonować przydomowe zbiorniki, gdzie to robić i jak?
- Jakie dane powinny się znaleźć w ewidencji?
- Jak ewidencjonować nieczystości z budynków wielorodzinnych?
- Elektroniczna ewidencja, wprowadzenie techniczne. Jak ją tworzyć, jak ją aktualizować?
- Jakie programy mogłyby być ułatwieniem dla pracowników przy wprowadzaniu danych do elektronicznej ewidencji?
- Czy dane dotyczące nieczystości ciekłych można wprowadzać do tej samej bazy, co gospodarkę odpadami?
- Jak wprowadzić elektroniczną ewidencję zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków? Jak, krok po kroku, utworzyć ewidencję zbiorników i przydomowych oczyszczalni ścieków?
- W jaki sposób egzekwować od mieszkańców przystąpienie do ewidencji?
- Czy możemy nakazać mieszkańcom przystąpienie do ewidencji? Czy istnieje taki obowiązek?
- Mieszkańcy posiadają przydomowe oczyszczalnie, a tego nie zgłosili, jak ich do tego zmotywować?
- Jak zmobilizować mieszkańców do składania deklaracji, o posiadaniu zbiorników bezodpływowych ? Czy są jakieś konsekwencje podania nieprawdy w deklaracji, jakie?
- Jaka powinna być częstotliwość wywozu osadów z przydomowych oczyszczalni ścieków? Czy gmina może taką częstotliwość narzucić posiadaczom przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Czy istnieje przepis, dzięki któremu gmina może ukarać mieszkańca za niezgłoszenie zbiornika do ewidencji?
- W jaki sposób mobilizować gminę/ współpracowników do działania w temacie ewidencji nieczystości ciekłych?
- Czy są jakieś sankcje za brak ewidencji?
3. Nielegalne odprowadzanie ścieków, nieszczelne zbiorniki, niechęć mieszkańców do podłączania się do sieci kanalizacyjnych- Jak sobie z tym radzić, gdzie szukać wsparcia?
- Co gmina może zrobić w przypadku nielegalnie odprowadzanych ścieków?
- Jak karać osoby, które nielegalnie odprowadzają ścieki?
- Jakie sankcje karne należy nałożyć w przypadku, gdy nieczystości trafiają do gruntu?
- W jaki sposób zniwelować ilość nielegalnych zbiorników bezodpływowych?
- Jak skutecznie wpłynąć na świadomość mieszkańców i nakłonić ich, aby odpowiednio zagospodarowywali nieczystości ciekłe oraz podpisali umowy z firmą odbierającą nieczystości?
- Jaki organ gmina, czy nadzór budowlany ma sprawdzać szczelność obiektów?
- W jaki sposób i kto powinien posiadać próby szczelności? Gmina, czy właściciel?
- Czy pracownicy urzędu są w stanie sprawdzić szczelność szamba?
- Co robić w przypadku nieszczelnych szamb?
- Jak poradzić sobie z problemem przeciekających zbiorników, które przez powodzie czy deszcz powodują zanieczyszczenie środowiska?
- Czy w przypadku podejrzenia, że przydomowa oczyszczalnia nie działa prawidłowo, gmina ma uprawnienia do przeprowadzenia badania? Jakie postępowanie przeprowadzić w ramach sprawdzenia?
- Jak zwiększyć poziom skanalizowania gminy?
- Jak przeprowadzić postępowanie w sprawie przyłączenia mieszkańców do kanalizacji?
- Jak przeprowadzić procedurę podłączenia mieszkańców do sieci kanalizacyjnej?
- Jakie czynności ma wykonać gmina w przypadku niewykonania przyłącza kanalizacyjnego?
- Jak sprawdzić, czy mieszkaniec nie wykonał nielegalnego przyłączenia do sieci kanalizacyjnej
- Jak zorganizować odbiór zastępczy?
- W jaki sposób nakładać na właścicieli nieruchomości decyzje związane z nakazem wywozu nieczystości?
- Zbiorniki bezodpływowe, podłączenie do kanalizacji – cała procedura, wezwania, zawiadomienia, egzekwowanie wywozu. Jakie dokumenty potrzebne są podczas postępowania?
- Co montować zbiorniki bezodpływowe, czy przydomowe oczyszczalnie ? Jeśli miejscowe plany przyjmują montaż zbiorników bezodpływowych przed wybudowaniem sieci, a inwestor chce przydomową oczyszczalnie? Kto powinien decydować? Sąd, orzecznictwo, czy miasto?
- Czy w przypadku sławojek jest obowiązek wywożenia gromadzonych tam nieczystości? Czy jeżeli ktoś ma wychodek - czy powinno być wszczęte postępowanie w sprawie wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy?
- Jakie są obowiązki właścicieli nieruchomości, którzy posiadają przydomowe oczyszczalnie ścieków?
- Czasem ilość wody zużytej, nie równa się z ilością ścieków, co wtedy robić i skąd wziąć eksperta?
- Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu ilości ścieków?
- Jak ustalać odpowiednią ilość zużytej wody i jak określać jej stawkę za metr kwadratowy?
- Jak postępować z mieszkańcami, u których widać, że zużycie wody jest bardzo duże, a odbiór bardzo mały?
- Z jaką częstotliwością mieszkaniec powinien opróżniać szambo? Czy należy regulować częstotliwość opróżniania?
- Jaka powinna być częstotliwość wywozu osadów z przydomowych oczyszczalni ścieków? Czy gmina może taką częstotliwość narzucić posiadaczom przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Co z osobami, które nie mieszkają na działce przez część roku lub oszczędnie gospodarują wodą - jaka powinna być częstotliwość wywozu nieczystości?
- Co zrobić, gdy mieszkaniec mówi, że nie wie, jaka jest pojemność zbiornika bezodpływowego?
- Skąd wziąć dane techniczne zbiornika bezodpływowego?
- Czy odległości wskazane w rozporządzeniu są jednakowe dla wszystkich działek, bez względu na to gdzie zbiornik będzie ustawiony, czy i kiedy można zastosować łagodniejsze zasady?
- Nowe uchwały dotyczące aglomeracji ściekowej – jakie zmiany ze sobą niosą
- Jak urzędnik może reagować na skargi mieszkańców, dotyczące zalewania przez sąsiada posesji, czy nieprzyjemnego zapachu? Jakie gmina ma możliwości w tym zakresie?
- Jak postępować w przypadku donosów sąsiedzkich, że ktoś wylewa ścieki w grunt, do rowu, na pole?
- Czy gmina ma prawo zażądać wyników badań nieczystości odprowadzanych do rowu z oczyszczalni ścieków?
- Jak przeprowadzić procedurę, gdy ktoś nie ma szamba? Jak ją prawidłowo przeprowadzić?
- Czy gmina może/powinna angażować się wymianę szamb? Jak później zmusić właścicieli do opłaty?
- Jak ustalać wysokość opłat za wywóz nieczystości płynnych od mieszkańców?
Prowadzący
Ewa Łabno - wieloletni pracownik administracji samorządowej od ponad 10 lat w zakresie gospodarki odpadami oraz nieczystości ciekłych, kierownik Referatu Gospodarki Odpadami i spraw Wodno-Ściekowych w Urzędzie Miasta Radzionków, a wcześniej praca w firmie prywatnej z zakresu ochrony środowiska, gospodarki odpadami i nieczystości ciekłych. Absolwentka Inżynierii Środowiska Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz Uniwersytetu Śląskiego z zakresu ochrony środowiska.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.