W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jeżeli rolnik składa drugi raz wniosek o szacowanie strat w danym roku, to czy w drugim wniosku procent dopisujemy procent strat? Jeżeli w jednym roku podał 80% strat, to czy w drugim może podać maksymalnie 20%, niezależnie od tego czy pierwsza strata była spowodowana przymrozkiem, a druga gradobiciem?
- Co jeżeli do 15 listopada rolnik nie złoży informacji o złożeniu wniosku w aplikacji? Czy protokół z przymrozków mamy wysłać 15 listopada?
- Jak rozwiązać problem wynikający z braku możliwości edytowania protokołu? Co zrobić w sytuacji, w której są trudności w zakwalifikowaniu roślin do odpowiedniej grupy upraw?
- Jeżeli rolnik z siedzibą w naszej gminie ma straty w innym województwie, to czy protokół z całego gospodarstwa sporządza nasz urząd, czy gmina, w której znajduje się większa część gospodarstwa?
- Jak radzić sobie z brakiem precyzyjnych zasad szacowania szkód np.: uprawy ekologiczne m.in. łąki jednokośne?
- Szacowanie w uprawach ekologicznych - czy powinny być tak samo szacowane jak normalne uprawy, czy jednak uwzględniana % strata powinna być mniejsza?
- Jak rozwiązać problem wynikający z ograniczeń sprzętowych? Gminy nie są w stanie zapewnić pojazdów do dotarcia do trudnych terenów objętym szacunkiem, co znacząco utrudnia realizację zadań i wydłuża czas procesu szacowania.
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Prowadzący jest współautorem ujednoliconego wzoru protokołu szacowania strat wprowadzonego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi do stosowania na terenie całego kraju.Przygotował materiał w postaci prezentacji z odpowiedziami na wszystkie szczegółowe zagadnienia znajdujące się w programie, którą otrzymają Państwo podczas wideoszkolenia jako materiał do wykorzystania w codziennej pracy.
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:
- Czy rolnik musi być obecny podczas szacowania szkód przez komisję?
- Czy pole może być zaorane? Czy wystarczą zdjęcia zalanego pola?
- Za który rok rolnicy muszą dołączyć wniosek składany do ARiMR?
- Podczas szacowania szkód w sprawie przymrozków wiosennych okazało się, że producent rolny nie ma jeszcze wysianych na gruncie wszystkich upraw. Czy wpisujemy je do protokołu?
- Czy wniosek do ARiMR może być złożony w wersji roboczej?
- Czy wniosek ARiMR musi być złożony z załączonymi mapami?
- Czy wiadomo kiedy zostanie uruchomiona aplikacja dot. szacowania szkód?
- Pod jaką uprawą uwzględnić rośliny miododajne?
- Jeżeli wniosek został złożony w dwóch gminach, to czy sporządzamy protokół zbiorczy współpracując z inną gminą?
- Czy oszacowanie strat w wyniku suszy przez komisję musi być poprzedzone złożeniem wniosku przez rolnika w aplikacji?
- Czy komisja będzie mogła dopiero od sierpnia podjąć działania?
- Czy sporządzając protokół mamy obowiązek przekazać go do agencji lub wojewody? Czy tylko do gospodarza?
- Czy na jednym wniosku można zaznaczyć suszę i przymrozki?
- Co w przypadku, gdy członek izby rolniczej nie ma wykształcenia rolniczego?
- Czy osoba wchodząca w skład komisji musi posiadać wykształcenie związane z rolnictwem?
- Czy w składzie komisji nie powinno być urzędników niemających doświadczenia w rolnictwie?
- Czy urzędnik wchodzący w skład komisji musi mieć wykształcenie rolnicze lub 5 lat doświadczenia w prowadzeniu gospodarstwa?
- Czy studia wyższe z architektury krajobrazu można zakwalifikować jako wykształcenie rolnicze?
- Jeżeli rolnik składa drugi raz wniosek o szacowanie strat w danym roku, to czy w drugim wniosku procent dopisujemy procent strat? Jeżeli w jednym roku podał 80% strat, to czy w drugim może podać maksymalnie 20%, niezależnie od tego czy pierwsza strata była spowodowana przymrozkiem, a druga gradobiciem?
- Co jeżeli do 15 listopada rolnik nie złoży informacji o złożeniu wniosku w aplikacji? Czy protokół z przymrozków mamy wysłać 15 listopada?
- Czy przed uzgodnieniem u wojewody powinniśmy wysłać wszystkie protokoły do ARiMR w celu weryfikacji ich poprawności?
- Czy gmina może zwrócić koszty delegacji komisji, która w celu szacowania szkód korzysta z prywatnego samochodu?
- Czy raport w sprawie suszy może wypełnić urzędnik, czy tylko członek komisji?
- Co jeżeli w urzędzie nie ma pracownika z wykształceniem rolniczym, ani z 5 letnim doświadczeniem w prowadzeniu gospodarstwa?
- Czy rolnik ma obowiązek złożyć wraz z wnioskiem o szacowanie szkód aktualny wniosek o płatności bezpośrednie?
- Czy szacując straty w związku z przymrozkami wiosennymi mamy obowiązek spisać skrócony protokół na miejscu?
- Czy do wniosku o szacowanie szkód powinna być obligatoryjnie załączona informacja o posiadaniu ubezpieczonych upraw?
- Co jeżeli rolnik zaznaczył, że będzie składać wniosek o szacowanie strat suszowych? Czy w takim przypadku można wysłać protokół do wojewody w ciągu 30 dni?
- Czy przymrozki szacujemy w ciągu 2 miesięcy od dnia wystąpienia zjawiska, czy od dnia złożenia wniosku przez rolnika?
- Rolnik złożył wniosek przez aplikację na suszę. Później złożył do komisji o grad. Czy sporządzamy dwa odrębne protokoły? Czy sporządzamy jeden łączny?
- Do jakich roślin zakwalifikować w protokole szparagi i rabarbar?
- Czy orzech włoski jest w katalogu?
- Skąd mamy powziąć informację o tym jaki przychód ma dana uprawa?
- Jeżeli rolnik nie wpisał zwierząt, czy nie wpisujemy nic w protokole?
- Czy szacujemy straty w szkółkach ozdobnych?
- Co jeżeli rolnik złożył wniosek o szacowanie strat, a nie złożył wniosku o dopłaty bezpośrednie?
- Czy we wniosku rolnik wskazuje wszystkie swoje ziemie, które posiada, czy tylko te, które uległy zniszczeniu?
- Czy data sporządzenia protokołu musi być taka sama jak data szacowania upraw?
- Co w przypadku, gdy w kilku wnioskach jest wpisany sad znajdujący się na kilku działach, ale na każdej z nich nie ma jednego rodzaju drzew? Jak to ująć w protokole?
- Skąd mamy uzyskać sumę do kolumny wysokość szkód w uprawach uwzględnianych w produkcji zwierzęcej?
- Czy na gruntach dzierżawionych można zgłaszać szkody?
- Jeżeli rolnik wpisał kilka dat we wniosku wystąpienia zjawiska (przymrozki były przez kilka dni), to czy wpisujemy tylko jedną?
- Jeżeli na działce o powierzchni 2 ha znajdują się jabłonie i grusze, to jaką należy wpisać powierzchnię dla poszczególnych upraw?
- Jakie koszty wpisujemy w kolumnie 13?
- Jeżeli rolnik posiada grunty w kilku gminach, to czy w naszej gminie w załączniku o stratach w uprawach wpisujemy wszystko, czy tylko znajdujące się na terenie naszej gminy?
- Co jeżeli rolnik nie dostarczy danych dotyczących reszty gruntów, na których wystąpiła szkoda? Czy gmina ma obowiązek zasięgania informacji w ARMiR?
- Czy wiadome jest w jaki sposób będzie przebiegać wprowadzania strat przez komisje gminne?
- Czy trzeba założyć konto dla urzędu w aplikacji susza?
- Załącznik nr 9 (województwo mazowieckie) dla komisji szacującej straty na temat oświadczenia o braku powiązania z rolnikiem. Weszło to od tego roku. Kiedy będziemy podpisywać ten dokument? Czy do każdego protokołu przy każdym rolniku należy załącznik podpisać?
- Czy w przypadku szacowania szkód z powodu deszczu nawalnego obowiązuje ekspertyza?
- Czy w załączniku nr 1 wpisujemy wszystkie uprawy, które są na terenie naszej gminy?
- Część gruntu znajduje się w naszej gminie. Jeżeli szacowane są straty tylko z jednej gminy, to czy na pierwszej stronie protokołu zaznaczamy, że szacowanie jest z całego gospodarstwa, czy tylko z jego części? Kto ma sporządzić protokół?
- Czy rolnik ma obowiązek dostarczenia protokołu częściowego z innej gminy?
- Jeżeli rolnik z siedzibą w naszej gminie ma straty w innym województwie, to czy protokół z całego gospodarstwa sporządza nasz urząd, czy gmina, w której znajduje się większa część gospodarstwa?
- Czy członkiem komisji może być urzędnik, który nie ma wykształcenia rolniczego, ale jego rodzice posiadali kiedyś gospodarstwo?
- Jeżeli członek komisji ma gospodarstwo rolne, ale nie ma wykształcenia rolniczego, to czy musi przedstawić zaświadczenie od sołtysa? Czy takim zaświadczeniu należy określić do kogo należy gospodarstwo, gdzie leży i ile lat na nim ktoś pracował?
- Kto powinien być przewodniczącym komisji?
1. Zadania gmin w procedurze szacowania szkód
- Kto zbiera wnioski od rolników w sprawie przeprowadzenia szacowania?
- Czy podczas zbierania wniosków trzeba zebrać również informację o poniesionych stratach?
- Czy należy sprawdzać, czy informacje zawarte w dokumentach składanych przez rolnika, dotyczą całego gospodarstwa i wszystkich rodzajów produkcji?
- Kto odpowiada za poinformowanie rolnika o terminie przeprowadzenia szacowania szkód?
- W jakiej formie przekazać rolnikom informację o terminie przeprowadzenia szacowania szkód? Czy takie informacje może przekazać sołtys?
- Czy jest koniecznością weryfikacja powierzchni gospodarstwa w oparciu o dane, będące w posiadaniu gminy?
- Czy szacowanie szkód u rolników odbywa się wyłącznie w oparciu o lustrację w terenie? Czy można dokonać szacowania zdalnie?
- Czy istnieje możliwość, aby rolnik przekazał bezpośrednio do urzędu wniosek, który składał w ramach wsparcia bezpośredniego do ARiMR, w celu weryfikacji danych?
- Do procesu szacowania szkód jest zaangażowanych pięć instytucji, co znacząco spowalnia sprawne rozpoznawanie wniosków – czy można w jakiś sposób skrócić tę drogę?
- Co jeśli producent rolny np. w czerwcu/lipcu złoży e-wniosek o wystąpieniu suszy w uprawach dot. zbóż, a we wrześniu stwierdzi, że susza dotknęła również buraki cukrowe? Czy nadal będzie mógł zgłosić dodatkowe uprawy?
- Co w przypadku, gdy jedna uprawa znajduje się na więcej niż jednej kategorii glebowej i według danych z systemu susza występuje tylko w części uprawy, co jest niezgodne ze stanem faktycznym?
- Czy w oświadczeniu o wielkości produkcji zwierzęcej rolnik podaje tylko zwierzęta zgłoszone do ARiMR?
- W jakim terminie rolnik musi zgłosić straty w uprawach? Mówi się, że niezwłocznie po wystąpieniu zjawiska lub niezwłocznie po stwierdzeniu skutków niekorzystnego zjawiska - w ciągu ilu dni od wystąpienia straty rolnik musi zgłosić straty w uprawach?
- Czy liczbę zwierząt podajemy na dzień szacowania czy na dzień wystąpienia szkody?
- Czy średnią roczną produkcję zwierzęcą liczymy z okresu 3 lat?
- Jak zakwalifikować w rodzaju produkcji zwierzęcej krowy trzymane do rozrodu (mamki) ?
- Czy jeśli weźmiemy stan zwierząt to formularz wylicza przychód złotówkowy ze sprzedaży? Czy wpływa to na procentową stratę w gospodarstwie?
- Czym różni się całkowita powierzchnia upraw w gospodarstwie rolnym od całkowitej powierzchni gospodarstwa rolnego?
- Szacowanie w uprawach ekologicznych - czy powinny być tak samo szacowane jak normalne uprawy, czy jednak uwzględniana % strata powinna być mniejsza?
- Prace związane ze sporządzaniem protokołów często zajmują bardzo dużo czasu, kosztem bieżących obowiązków – czy w ramach godzin nadliczbowych można ubiegać się o dodatkowe wynagrodzenie?
2. Zasady działania komisji do spraw szacowania szkód w gospodarstwach rolnych
- Kto występuje z wnioskiem o powołanie komisji?
- Co musi się znajdować we wniosku o powołaniu komisji?
- Gdzie można znaleźć wzór wniosku o powołanie komisji?
- Z ilu osób składa się komisja?
- Kiedy złożyć wniosek do Wojewody o powołanie komisji ds. szacowania strat skoro rolnik nie musi informować gminy, że złożył wniosek przy pomocy aplikacji?
- Czy wśród komisji musi być przedstawiciel ośrodka doradztwa rolniczego, izby rolniczej?
- Czy są wymagania dotyczące wykształcenia członków komisji – wyższe lub średnie w zakresie rolnictwa, wykształcenie/doświadczenie zawodowe w zakresie budownictwa?
- Czy członek komisji, który posiada własne gospodarstwo rolne, może brać udział w pracach komisji we własnym gospodarstwie?
- Czy istnieje możliwość, aby w skład komisji wchodził członek z ARiMR, który mógłby na bieżąco weryfikować uprawy podane przez rolnika w podanym wniosku o płatność?
- Czy możemy powołać do pracy w komisji ds. szacowania szkód przymrozkowych i gradowych pracownika ARiMR?
- Kiedy komisja przystępuje do szacowania strat, jeżeli uległ zmianie skład osobowy?
- Czy komisja czeka na zarządzenie Wojewody, czy przystępuje do szacowania jak najszybciej?
- Czy jest konieczność powołania komisji przy szacowaniu szkód spowodowanych przez suszę?
- Jaki czas ma komisja gminna na oszacowanie strat i sporządzenie dokumentów?
- Czy komisja ma czas do zbioru plonu głównego danej uprawy?
- Czy komisja może szacować cały areał uprawy jeśli na polu zostało np. 0.2 ha poletka kontrolnego?
- Czy komisje mogą ubiegać się o dodatkowe wsparcie kosztów pracy?
- Na czym polegał weryfikacja wniosków 5%?
- Czy weryfikacja tych 5 % gospodarstw wylosowanych będzie spoczywać na komisji?
- Czy weryfikację 5% wniosków musi przeprowadzić cała komisja, czy wystarczy jeden członek komisji?
- Czy Wojewoda losuje 5% wniosków do weryfikacji przez komisję pod kątem potwierdzenia, że na danej działce rośnie zadeklarowana uprawa? Co w przypadku, jeśli rolnik w międzyczasie zebrał plon i na polu nie ma żadnej uprawy?
3.W jaki sposób wypełniamy protokół?
- Czy wypełniamy go pismem drukowanym?
- W ilu egzemplarzach sporządzamy protokół?
- Jak rozumieć pojęcie koszty poniesione i nieponiesione w protokole - produkcja zwierzęca?
- Czy jest jeden ogólnopolski wzór protokołu obowiązujący na terenie kraju? Czy każda gmina ma inny wzór, przekazany przez / właściwą Komisję Rejonową?
- Kto podpisuje protokół?
- Co w sytuacji jeśli rolnik odmawia podpisania protokołu, ponieważ nie zgadza się z wysokością szacowania strat? Czy powtarzamy szacowanie czy pozostawiamy bez podpisu? Czy ten protokół ma moc sprawczą?
- Jaki mamy termin na przekazanie protokołu do Wojewody/ właściwej Komisji Rejonowej od momentu jego sporządzenia?
- Czy po weryfikacji protokołu przez Wojewodę przekazujemy protokół producentowi rolnemu?
- Czy kserokopia protokołu potwierdzająca zgodność z oryginałem pozostaje w aktach urzędu?
- Czy komisja ma obowiązek sporządzić dwa protokoły zbiorcze? Jeśli tak, to jakie dane umieszcza w protokołach?
- Czy w protokole umieszczamy informację dotyczące tego, kto jest dzierżawcą gospodarstwa, mimo że nie jest jego właścicielem?
- Gdy rolnik posiada hodowlę koni z przeznaczeniem na rekreację, sport, jak uwzględnić je w protokole?
- Gdzie w protokole należy wpisać uprawy, które rolnik posiada, ale dokonał szacowania części z nich w innej gminie? Czy powierzchnia ta ma wpływ na prawidłowe wyliczenie łącznej wysokości oszacowanych szkód?
- Czy protokół ostateczny sporządza komisja powołana przez Wojewodę ze względu na siedzibę gospodarstwa rolnika? Czy sporządzamy go na podstawie protokołów indywidualnych, sporządzonych przez komisję w innych gminach?
- Czy jest konieczna wymiana informacji między gminami w sprawie przekazania cząstkowych protokołów szkód?
- Czy indywidualne protokoły szkód oraz zbiorcze protokoły strat sporządza się w formie elektronicznej i papierowej?
- Czy do protokołów indywidualnych rolników wraz z załącznikami trzeba dołączyć dwa egzemplarze w formie papierowej?
- Czy do zbiorczych protokołów strat obowiązuje forma elektroniczna – Excel oraz papierowa?
- Czy protokoły indywidualne muszą być ułożone w segregatorach oraz ponumerowane w sposób zgodny ze zbiorczym protokołem szkód?
- Kto może dokonać korekty protokołów indywidualnych?
- Czy korekta może polegać na skreśleniu i złożeniu podpisu oraz daty dokonania korekty?
- Czy komisja robi korektę protokołu z winy rolnika, który podał niewłaściwe powierzchnie? Rolnik powinien znać powierzchnie swoich działek - czy jest możliwe, aby nie było korekty, przecież rolnik podpisuje oświadczenie o prawdziwości danych?
- Jaki termin od dnia oszacowania szkód przysługuje na złożenie protokołu wojewodzie właściwemu?
- W jakim przypadku sporządzamy protokół końcowy? Gdzie składamy protokół oraz w jakim terminie od dnia oszacowania szkód?
- W załączniku nr 1 po uzupełnieniu kol. nr 9 czy należy uzupełnić kol. nr 13? Podobna sytuacja załącznik nr 2 - uzupełnienie kol. nr 10 i 11? Czy rolnicy mogą się odwoływać od oszacowanych strat do Komisji, czy powinni to zrobić do Wojewody?
- Jakie zwierzęta należy uwzględnić w załączniku nr 2? Czy należy uwzględnić zwierzęta, które posiada rolnik, czy też średnią liczbę zwierząt, sprzedanych przez niego w ciągu trzech ostatnich lat?
- Kiedy uzupełniamy dane w kolumnie "Wysokość szkód w uprawach uwzględnionych w produkcji zwierzęcej" w zakładce - produkcja roślinna?
- "Prosięta od jednej maciory" - liczbę jakich zwierząt należy wpisać w załączniku dotyczącym produkcji zwierzęcej?
- Mleko krowie – co należy wpisać w złączniku?
- W jakiej pozycji umieścić facelię? Jak przyporządkować inne rośliny?
- Gdy rolnik wskazuje że posiada facelię na nasiona to czy uwzględniamy ją w protokole jako pozostałe plantacje nasienne?
4. Co w przypadku posiadania przez rolników gruntów na obszarze kilku gmin?
- Gdzie są powołane komisje? Czy szacowania dokonuje się w swoim zasięgu terytorialnym?
- Co w przypadku, gdy w gminie właściwej ze względu na siedzibę gospodarstwa rolnika nie została powołana przez Wojewodę komisja lub komisja powołana zakończyła już pracę, to kto sporządza ostateczny protokół?
- Co w przypadku, gdy gospodarstwo rolne jest położone na obszarze dwóch województw, w którym wystąpiły szkody? Czy komisja powołana przez Wojewodę, właściwego dla miejsca położenia największej części tego gospodarstwa, sporządza protokół końcowy na podstawie protokołu oszacowania szkód, przedłożonego przez producenta rolnego? W jakim terminie przekazujemy protokół Wojewodzie?
- W przypadku, gdy rolnik ma grunty w innej gminie ale ma tam zerowe straty to w protokole w pkt. 7 zaznaczamy że zostały uwzględnione straty z innych gmin?
- Jeśli siedziba gospodarstwa jest w gminie, w której jest prowadzony chów zwierząt, a producent rolny ma grunty położone w sąsiednim województwie i straty szacowane są w tej drugiej gminie, czy trzeba uwzględnić produkcję zwierzęcą, z gminy w której jest siedziba gospodarstwa?
- Co w przypadku gdy rolnik posiada grunty w dwóch gminach? Czy są potrzebne dwa protokoły? Kto sporządza protokół cząstkowy a kto zbiorczy?
5. Jakie są zasady działania aplikacji do szacowania strat spowodowanych suszą?
- Jakie zmiany pojawią się w związku z aktualizacją aplikacji? Czy pojawią się nowe funkcjonalności?
- Czy aplikacja jest jedyną możliwością szacowania strat suszowych przez rolników?
- Czy, jeśli komisja nie będzie miała dostępu do aplikacji, to gmina nie będzie wiedzieć jakie uprawy podał rolnik?
- Czy aplikacja po planowanej aktualizacji nadal będzie dotyczyć tylko suszy czy też innych zjawisk atmosferycznych? Czy będzie opcja zapisania wniosku w wersji roboczej?
- Czy pisać protokół z oszacowania strat, jeżeli rolnik zadeklarował, że będzie składał wniosek na suszę przez aplikację, a jednak złożył wniosek na deszcz nawalny?
- Czy pomysł z aplikacją faktycznie usprawnił szacowanie szkód spowodowanych przez suszę?
- Czy rolnicy mają obowiązek założenia profilu zaufanego i składania wniosku przez aplikację? Jeśli tak, to kto będzie odpowiedzialny za szkolenie rolników?
- Czy urzędnicy zobowiązani są do pomocy osobom, które chcą szacować szkody przy pomocy aplikacji?
- Co w sytuacji, gdy rolnik nie zgadza się z oszacowaniem dokonanym w aplikacji? Czy może się od tego odwołać? Czy urzędnicy mają obowiązek rozwiązywania takich sytuacji, czy wychodzi to poza ich kompetencje?
- Czy są przeszkody, aby zamiast profilu zaufanego wykorzystać nr rejestracyjny gospodarstwa nadany przez ARiMR?
- Co w sytuacji gdy rolnik złożył wniosek przez aplikację i został on odrzucony przez zaniżenie szacowania i ponownie składa wniosek w urzędzie drogą tradycyjną? Czy jest taka możliwość?
Prowadzący
Jarosław Haleniuk – pracownik Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego z 20-letnim doświadczeniem w tematyce szacowania strat w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, poszkodowanych w wyniku wystąpienia niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Absolwent Akademii Rolniczej w Lublinie. Współtwórca ujednoliconego wzoru protokołu szacowania strat wprowadzonego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi do stosowania na terenie całego kraju. Osoba doskonale zorientowana w tematyce szacowania strat i problemach jakie napotykają członkowie komisji szacujących straty w gospodarstwach rolnych. Dzięki równoległemu z pracą w administracji prowadzeniu gospodarstwa rolnego, łączy wiedzę teoretyczną z praktyką.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.