W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie są zasady i tryb działania komisji ds. skarg, wniosków i petycji? Jakie są kompetencje rady gminy, jako organu do przekazywania według właściwości innym organom skarg, wniosków i petycji?
- Skarga, wniosek i petycja - podział i rozróżnienie
- Jak właściwie rozpatrywać skargi, jak przebiega postępowanie skargowe oraz jak wygląda kwestia skargi na radnego?
- Wnioski - termin załatwienia oraz przykłady uchwał
- Jakie pisma komisja powinna rozpatrywać samodzielnie, a jakie przekazywać do innych jednostek administracyjnych? Jeśli pismo trzeba przekazać to jak to zrobić i gdzie? Jakich procedur należy przestrzegać podczas przekazywania pisma do innego organu?
- Czy w przypadku, gdy petycja wpłynie do rady miejskiej od osób prowadzących działalność gospodarczą, bez klauzuli dotyczącej zgody na publikację danych osobowych, należy dane zanonimizować?
- Co powinno zostać anonimowe w biurze rady? Co można publikować podczas sesji komisji ds. skarg, wniosków i petycji? Jak uniknąć publikowania danych podczas transmitowania sesji?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Protokół z posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady
- Przyjmowanie wniosków
- Klauzula informacyjna - petycje
- Klauzula informacyjna - skargi i wnioski
- Klauzula informacyjna - inna
- Petycja w sprawie nagrywania obrazu i dźwięku;
- Zapytanie - przykład
- Interpretacja w sprawie - przykład
- Rozstrzygnięcie Nadzorcze - skarga na Przewodniczącego
- Rozstrzygnięcie Wojewody nieważności statutu
- Uchwała dotycząca zwiększenia częstotliwości odbioru odpadów segregowanych z domów jednorodzinnych
- Uchwała w sprawie petycji dotyczącej nagrywania obrazu i dźwięku posiedzeń Komisji Rady
- Uchwała w sprawie rozpatrzenia petycji zgłoszonej przez Wojewodę dotyczącej przeznaczenia X kwoty lub innej celem wsparcia odbudowy ...
- Uchwała w sprawie przekazania skargi Pani X
- Uchwała w sprawie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia skargi ... przeciw ...
- Uchwała w sprawie przekazania skargi według właściwości
- Uchwała w sprawie przekazania petycji według właściwości
- Uchwała w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wprowadzenia Polityki Zarządzania Konfliktem Interesów
- Uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi na Dyrektora Pomocy Społecznej w ...
- Uchwała w sprawie rozpatrzenia wniosku stowarzyszenia zwykłego "X"
- Uchwała w sprawie rozpatrzenia wniosku
- Postanowienie WSA w sprawie postępowań dotyczących skarg
- Postępowanie jednoinstancyjne WSA
- Wyrok WSA - skarga na Przewodniczącego Rady
- Wyrok WSA - kompetencja Rady Gminy jako organu do przekazania według właściwości innym organom skarg, wniosków i petycji
- Wyrok w sprawie adresu Internetowego
- Wyrok w sprawie skargi na pracownika
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:
- Czy przy rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji należy ściśle stosować przepisy k.p.a. i zawiadamiać wnioskodawcę/skarżącego o tym, w jaki sposób zostało zakwalifikowane pismo i zawiadamiać o wszczęciu postępowania?
- Czy brakiem usuwalnym jest petycja podpisana tylko imieniem i nazwiskiem oraz złożona w sekretariacie?
- Czy wycofana petycja dot. ulicy X została wycofana z publikacji w BIP? Czy wersja zanonimizowana została nadpisana na wersję niezanonimizowana?
- Skarżąca żąda obecności na posiedzeniu komisji w celu uzupełnienia zarzutów, których nie opisała w skardze. Czy komisja może to zignorować?
1. Wniosek, petycja i skarga – jak odróżnić, w jakim trybie rozpatrywać? Jak postąpić w przypadku apelu? Jakie są terminy
- Jak rozpatrywać skargi, na co należy zwrócić szczególną uwagę? Jak je interpretować?
- Czym różni się petycja od wniosku? Kwestie problematyczne, na co zwracać uwagę?
- W jaki sposób urzędnicy powinni kwalifikować wpływające pisma ? Problemy związane z właściwością.
- Jak rozpatrzyć skargę na radnego złożoną do rady gminy? Jaki status ma radny? Omówienie dopuszczalności skargi, jak rozpatrywać taką skargę?
- Jak rozpatrzyć skargę, która została złożona na pracownika gminy? Co jeśli skarga została złożona na osobę zarządzającą gminą?
- W jaki sposób odpisywać na wnioski, skargi i petycje? Na co zwrócić uwagę, a czego się wystrzegać?
- Kiedy skarga nie jest skargą? Czy mogą wystąpić sytuacje, gdzie skargi nie trzeba rozpatrywać?
- Jak rejestrować pisma, które wpływają? W jaki sposób prowadzić rejestr skarg, wniosków i petycji?
- Jak postąpić w sytuacji, gdy okazuje się, że petent określił dany dokument jako skargę, a okazał się on petycją lub wnioskiem, bądź na odwrót? Czy należy poinformować o tym petenta, czy zwyczajnie rozpatrywać ten dokument w taki sposób, jak wynika z jego tekstu, mimo że tytułowany jest inaczej?
- W jakiej formie przekazujemy skargę, wniosek czy petycję, jeżeli wpłynęły do rady miejskiej, a powinien je rozpatrzyć burmistrz?
- Ile może trwać rozpatrywanie skargi? Ile powinno trwać rozpatrywanie pism i jak zachować termin rozpatrzenia takich pism? Jakie konsekwencje dla urzędnika ma niedochowanie terminu rozpatrzenia skargi/wniosku/petycji?
- Jakie są terminy rozpatrywania skarg?
- Kogo musimy wskazać w pouczeniu za organ, do którego należy złożyć ponaglenie, w kwestii zawiadomienia o wydłużeniu terminu?
- Która data decyduje o wpłynięciu skargi do organu - data wysłania e-maila czy data wpływu? Od jakiej daty płynie termin?
- Jeśli występuje sytuacja, że skargi nie trzeba rozpatrywać, to jakie przepisy to uwzględniają i jak się do nich zastosować?
- Jak zakończyć postępowanie skargowe?
- Jak rozpatrywać wnioski, na co należy zwrócić szczególną uwagę?
- Czy wniosek musi zakończyć się podjęciem uchwały i z czego to wynika?
- Petycja - jak ją rozpatrzyć? Co ją wyróżnia i na co zwracać uwagę przy jej rozpatrywaniu? Jak nie pomylić ich z wnioskiem? Co sprawia największe problemy i jak je rozwiązać?
- Jakie są terminy rozpatrzenia petycji?
- Jeśli petycja nie spełnia wymogów formalnych, to czy należy podjąć uchwałę w sprawie pozostawienia petycji bez rozpatrzenia?
- Jak kończy się postępowanie dotyczące petycji?
- Jakie są obowiązki związane z petycjami?
- Obowiązki dotyczące rozpatrywania skarg, wniosków i petycji związane z RODO.
- Jak rozpatrzyć petycję dotyczącą nagrywania posiedzeń komisji rady gminy?
- Rzeczywiste przykłady skarg
2. Kompetencje komisji ds. skarg, wniosków i petycji – uprawnienia i kompetencji komisji
- Jakie obowiązki zadania i uprawnienia należą do komisji rewizyjnej, a jakie komisji ds. skarg, wniosków i petycji? Jakie zadania komisja ds. skarg, wniosków i petycji przejęła po komisji rewizyjnej? Do jakich dokumentów ma dostęp? Co może badać?
- Na jakich zasadach działa komisja ds. skarg, wniosków i petycji? Jak funkcjonuje komisja ds. skarg, wniosków i petycji? Kwestie sporne w zakresie zadań i obowiązków komisji ds. skarg, wniosków i petycji
- Czy o terminie posiedzenia komisji ds. skarg wniosków i petycji należy zawiadomić wnoszącego wniosek lub petycję?
- Czy w przypadku skargi, wniosku czy petycji anonimowej rada musi podjąć uchwałę o pozostawieniu ich bez rozpatrzenia?
- Co komisja ds. skarg, wniosków i petycji powinna zrobić z pismem, którego rozpatrzenie nie leży w jej kompetencji?
- Czy skarżący muszą uczestniczyć w posiedzeniach komisji ds. skarg, wniosków i petycji?
- Czy trzeba informować wnioskującego przed rozpoczęciem rozpatrywania skargi? Czy wystarczy, że od czasu złożenia skargi otrzyma on decyzję dopiero po jej rozpatrzeniu? Czy w międzyczasie trzeba informować wnioskującego?
- Kiedy petycja jest rozpatrywana przez wójta, a kiedy przez radę gminy?
- Czy petycję podpisaną przez wielu mieszkańców należy traktować jako petycję wnoszoną przez grupę podmiotów?
- W jakim trybie rozpatrywać skargi, wnioski i petycje, czy pismo powinno przejść przez sesję, według właściwości sprawy czy przez uchwałę rady gminy?
- Czy uchwała komisji skarg, wniosków i petycji może mieć tę samą treść i uzasadnienie co uchwała rady gminy?
- Czy w urzędzie konieczne jest wywieszenie informacji, że w sprawach skarg i wniosków przewodniczący rady przyjmuje w określony dzień i w wyznaczonych godzinach dyżuru?
- Jeżeli skarga została skierowana do komisji skarg, to pismo o przedłużenie terminu podpisuje przewodniczący rady?
- PRZYKŁAD: komisja otrzymała petycję dotyczącą nieudzielania koncesji na alkohol. Czy rozpatrzenie takiej petycji mieści się w kompetencjach komisji?
- PRZYKŁAD: do Przewodniczącego Rady Gminy wpłynął wniosek dotyczący nadania imienia szkole. Czy to Rada Gminy powinna rozpatrzyć ten wniosek, czy dyrektor szkoły?
- PRZYKŁAD: wniosek został skierowany do innej komisji niż komisja skarg. Po czym po rozpatrzeniu został on przekazany do komisji skarg. Komisja uznała, że nie ma kompetencji do rozpatrzenia wniosku i przekazała go ponownie do innej komisji. Co w takiej sytuacji? Co w sytuacji, jeżeli ta druga komisja, do której pierwotnie był skierowany wniosek, napisała ostatecznie do wnioskodawcy, że nie ma kompetencji do rozpatrzenia wniosku?
- PRZYKŁAD: Dostaliśmy petycję w sprawie zmilitaryzowania samoobrony i zakup broni. Niektórzy wójtowie odpisali, że nie będą tworzone takie oddziały i broń nie zostanie zakupiona. My planujemy rozpatrzyć petycję na KSIW i uchwalić uchwałę. Jak należy postąpić w takiej sytuacji?
- Jak przewodniczący komisji ds. skarg, wniosków i petycji powinien przeprowadzać komisję?
- Co robić, gdy komisja ds. skarg, wniosków i petycji nie może podjąć jednoznacznej decyzji? Gdzie wtedy skierować pismo i w jaki sposób?
- Czy pismo powinno trafić do komisji, czy do rady, czy od razu na posiedzenie, czy jednak powinno być rozstrzygnięte poza radą?
- Czy komisja ds. skarg, wniosków i petycji powinna rozpatrywać jedynie skargi, które zostały zgłoszone na innych mieszkańców, czy na pracowników gminy również?
- Czy każdą uchwałę powinna opiniować komisja? Jak opiniować uchwały? Jakie problemy można napotkać podczas opiniowania? Obowiązki komisji w zakresie opiniowania uchwał, jakie działania powinna podjąć?
- Czy w uchwale o nieuwzględnieniu wniosku wpisuje się pouczenie o przysługującej skardze w tej sprawie?
- Czy uchwalamy uchwałę o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia, jeżeli są braki nieusuwalne?
- PRZYKŁAD: co w sytuacji, kiedy została podjęta uchwała o niepodejmowaniu uchwał? Czy opinia może zastąpić uchwałę?
- Czy do wszystkich radnych powinny być przekazywane dokumenty dotyczące skargi, czy tylko decyzja komisji?
- Czy przy rozpatrywaniu skargi inni radni niż członkowie komisji mogą mieć wpływ na decyzje członków komisji i zabierać głos?
- Czy przy rozpatrywaniu skargi mogą być osoby z zewnątrz i domagać się informacji?
- Czy może być więcej posiedzeń komisji dotyczących jednego pisma, czy tylko jedno? Jak poradzić sobie gdy do urzędu wpływa bardzo dużo pism?
- Jak powinna wyglądać praca komisji ds. skarg, wniosków i petycji oraz praca radnych? Jakie problemy mogą napotkać radni?
- PRZYKŁAD: jeżeli wniosek wpłynął na przełomie roku np. 20.12.2022r., a sesja jest wyznaczona na koniec stycznia 2023r., czy należy powiadamiać o tej sytuacji wnioskodawcę?
- PRZYKŁAD: Gminna OSP wysłała radzie wnioski z prośbą o zabezpieczenie środków na zakup sprzętu z nagrody otrzymanej przez gminę za szczepienia. Czy przewodniczący może przekazać je do burmistrza pismem, czy powinien skierować je do komisji skarg, w celu podjęcia uchwały o przekazaniu tych wniosków burmistrzowi?
- Jak wykonać szczegółowy plan pracy komisji ds. skarg, wniosków i petycji na dany rok? Jakie problemy można tutaj napotkać i jak się z nimi uporać?
- Jakie pisma komisja powinna rozpatrywać samodzielnie, a jakie przekazywać do innych jednostek administracyjnych? Jeśli pismo trzeba przekazać to jak to zrobić i gdzie? Jakich procedur należy przestrzegać podczas przekazywania pisma do innego organu?
- Jaki jest tryb rozpatrywania pism gdy pismo zostało przekazane do sądu administracyjnego i sąd wydał wyrok? Praktyczne aspekty rozpatrywania pism przekazywanych do sądu
- Czy można odwołać się od decyzji komisji? Jak to zrobić? Jakie pismo trzeba wypełnić, aby się odwołać?
- Jak napisać sprawozdanie z działalności komisji? Jak odczytać takie sprawozdanie i jak je rozumieć? Jakie problemy można napotkać podczas pisania sprawozdania i czego w nim unikać?
- Jak napisać protokół z sesji komisji? Czego się wystrzegać podczas pisania protokołu zważywszy na to, że musi on być później zamieszczony w BIP?
- Jeżeli w statucie nie ma zawartej informacji o publikacji protokołu z posiedzenia komisji ds. skarg, wniosków i petycji, to konieczne jest umieszczanie protokołu z pracy komisji w BIP-ie gminy?,
- W statucie sołectwa jest zapis, że sołtys odpowiada przed zebraniem wiejskim. Czy powinno się przekazać skargę na sołtysa do zebrania wiejskiego?
- Przykładowe projekty uchwał komisji ds. skarg, wniosków i petycji
- Czy do komisji może wpłynąć apel i w jakim trybie należy go rozpatrzyć?
- Interpelacja i zapytania radnych – opis, porównanie i przykłady
- Jaki jest czas na publikację w BIP interpelacji?
3. RODO w Biurze Rady - jakie informacje nie mogą być ujawniane?
- Co powinno zostać anonimowe w biurze rady? Co można publikować podczas sesji komisji ds. skarg, wniosków i petycji? Jak uniknąć publikowania danych podczas transmitowania sesji?
- Co można publikować w protokole z sesji komisji na stronie BIP? Czego absolutnie nie można publikować? Jakie mogą być konsekwencje jeśli jakieś dane wyciekną?
- Co musi zostać anonimowe podczas publikacji uchwał komisji?
- Jakie informacje mogą być przekazane do każdej ze stron po sesji? Jakie dane? Czy każda ze stron – oskarżająca oraz oskarżana – może otrzymać wszystkie dane tej drugiej osoby?
- Czy w uzasadnieniu uchwały należy podawać dane osobowe?
- Jakie konsekwencje ponosi pracownik, gdy zanonimizuje zbyt dużo treści?
- Czy w przypadku, gdy petycja wpłynie do rady miejskiej od osób prowadzących działalność gospodarczą, bez klauzuli dotyczącej zgody na publikację danych osobowych, należy dane zanonimizować?
- Czy w przypadku, gdy petycja wpłynie do rady miejskiej od rady sołeckiej i sołtysa, bez klauzuli dotyczącej zgody na publikowanie danych osobowych, to należy dane zanonimizować, czy można je pozostawić
- Co z publikacją wizerunku osoby, której skargę rozpatrywano na sesji?
Prowadzący
Łukasz Kowalczyk – pracownik Biura Rady Miasta Lublin, radca prawny; specjalista w zakresie prawa samorządowego, działań i zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz funkcjonowania jej organów, ze szczególnym uwzględnieniem pracy rady gminy i jej komisji; bezpośrednio obsługuje komisję ds. skarg, wniosków i petycji. Absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego na kierunku prawo oraz administracja.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.