W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie są zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji? Jakie są kompetencje rady gminy jako organu do przekazywania według właściwości innym organom skarg, wniosków i petycji?
- Skarga, wniosek i petycja - podział i rozróżnienie
- Jak właściwie rozpatrywać skargi, jak wygląda postępowanie skargowe oraz jak wygląda kwestia skargi na radnego? Terminy załatwienia skargi, zakończenie postępowania oraz przykłady uchwały Rady Gminy - gotowe rozwiązania
- Wnioski - termin załatwienia oraz przykłady uchwał
- Co powinna zawierać petycja?
- Jakie zmiany zaszły w KPA w związku z RODO? Jakie zmiany zaszły dotyczące skarg i wniosków?
- Jak powinna wyglądać anonimizacja danych: uchwały, protokoły oraz nagrania?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Protokół z posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady;
- Przyjmowanie wniosków;
- Klauzula informacyjna - petycje;
- Klauzula informacyjna - skargi i wnioski;
- Klauzula informacyjna - inna;
- Petycja w sprawie nagrywania obrazu i dźwięku;
- Zapytanie - przykład;
- Interpretacja w sprawie - przykład;
- Rozstrzygnięcie Nadzorcze - skarga na Przewodniczącego;
- Rozstrzygnięcie Wojewody nieważności statutu;
- Uchwała - dotyczącej zwiększenia częstotliwości odbioru odpadów segregowanych z domów jednorodzinnych;
- Uchwała - w sprawie petycji dotyczącej nagrywania obrazu i dźwięku posiedzeń Komisji Rady;
- Uchwała - w sprawie rozpatrzenia petycji zgłoszonej przez Wojewodę dotyczącej przeznaczenia X kwoty lub innej celem wsparcia odbudowy...;
- Uchwała - w sprawie przekazania skargi Pani X;
- Uchwała - w sprawie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia skargi...przeciw...;
- Uchwała - w sprawie przekazania skargi według właściwości;
- Uchwała - w sprawie przekazania petycji według właściwości;
- Uchwała - w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wprowadzenia Polityki Zarządzania Konfliktem Interesów;
- Uchwała - w sprawie rozpatrzenia skargi na Dyrektora Pomocy Społecznej w...;
- Uchwała - w sprawie rozpatrzenia wniosku stowarzyszenia zwykłego "X";
- Uchwała - w sprawie rozpatrzenia wniosku;
- Postanowienie WSA w sprawie postępowań dotyczących skarg;
- Postępowanie jednoinstancyjne WSA;
- Wyrok WSA - skarga na Przewodniczącego Rady;
- Wyrok WSA - kompetencja Rady Gminy jako organu do przekazania według właściwości innym organom skarg, wniosków i petycji;
- Wyrok w sprawie adresu Internetowego;
- Wyrok w sprawie skargi na pracownika.
Szczegółowy program szkolenia:
1. Wniosek, petycja i skarga – jak odróżnić i jakim trybie je rozpatrywać
- Petycja - co ją wyróżnia i na co zwracać uwagę przy jej rozpatrywaniu?
- Jak prawidłowo rozpatrywać petycje? Jak nie pomylić ich z wnioskiem? Co sprawia największe problemy i jak je rozwiązać?
- Czy do komisji może wpłynąć apel? W jakim trybie rozpatrzyć apel?
- Czym różni się petycja od wniosku? Kwestie problematyczne, na co zwracać uwagę?
- W jaki sposób rozpatrywać wnioski? Jakie mają cechy charakterystyczne i co je wyróżnia?
- Czy skarżący muszą uczestniczyć w posiedzeniach komisji ds. skarg, wniosków i petycji?
- Jak postąpić w sytuacji, gdy okazuje się, że petent określił dany dokument jako skargę, a okazał się on petycją lub wnioskiem, bądź na odwrót? Czy należy informować o tym petenta, czy zwyczajnie rozpatrywać ten dokument w taki sposób, jak wynika z jego tekstu, mimo że tytułowany jest inaczej?
- Jakie są procedury podczas rozpatrywania pism? Kwestie problematyczne w procedurach regulujących rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji.
- W jakim trybie rozpatrywać skargi, wnioski i petycje, czy pismo powinno przejść przez sesję, według właściwości sprawy czy przez uchwałę rady gminy?
- Czy wniosek musi zakończyć się podjęciem uchwały i z czego to wynika?
- Czy uchwała komisji skarg, wniosków i petycji może mieć tę samą treść i uzasadnienie co uchwała rady gminy?
- W jaki sposób odpisywać na wnioski, skargi i petycje? Na co zwrócić uwagę, a czego się wystrzegać?
- Rzeczywiste przykłady skarg:
- Jak rozpatrzeć petycje dotyczącą nagrywania posiedzeń komisji rady gminy?
- Jak rozpatrzeć skargę na radnego złożoną do rady gminy? Jaki status ma radny? – Omówienie dopuszczalności skargi, jak rozpatrywać taką skargę?
- Jak rozpatrzyć skargę, która została złożona na pracownika gminy? Co jeśli skarga została złożona na osobę zarządzającą gminą?
- Na co powinien zwrócić uwagę urzędnik podczas rozpatrywania skargi?
- Jak rozpatrywać skargi? Jak się do nich odnosić i w jakim terminie?
- W jaki sposób urzędnicy powinni kwalifikować wpływające pisma i jak się do nich odnosić?
- Kiedy skarga nie jest skargą? Czy mogą wystąpić sytuacje, gdzie skargi nie trzeba rozpatrywać?
- Jeśli występuje sytuacja, że skargi nie trzeba rozpatrywać to, jakie przepisy to uwzględniają i jak się do nich zastosować?
- Jak zachować terminowość rozpatrywania skarg, wniosków i petycji? Co jeśli termin nie został zachowany?
- Jak poprawnie napisać interpelację? Jak ją odczytać i jak rozumieć?
- Jak rejestrować pisma, które wpływają? W jaki sposób prowadzić rejestr skarg, wniosków i petycji?
2. Kompetencji komisji ds. skarg, wniosków i petycji – uprawnienia i kompetencji komisji
- Jakie zadania i uprawnienia ma komisja ds. skarg, wniosków i petycji? Jaki jest zakres kompetencji tej komisji i czym ona się zajmuje?
- Na jakich zasadach działa komisja ds. skarg, wniosków i petycji? Jak funkcjonuje komisja ds. skarg, wniosków i petycji? Kwestie sporne w zakresie zadań i obowiązków komisji ds. skarg, wniosków i petycji
- Co komisja ds. skarg, wniosków i petycji powinna zrobić z pismem, którego rozpatrzenie nie leży w jej kompetencji?
- [PRZYKŁAD] Komisja otrzymała petycję dotyczącą nieudzielania koncesji na alkohol. Czy rozpatrzenie takiej petycji mieści się w kompetencjach komisji?
- [PRZYKŁAD] Do Przewodniczącego Rady Gminy wpłynął wniosek dotyczący nadania imienia szkole. Czy to Rada Gminy powinna rozpatrzyć ten wniosek, czy dyrektor szkoły?
- [PRZYKŁAD] Wniosek został skierowany do innej komisji niż komisja skarg. Po czym po rozpatrzeniu został on przekazany do komisji skarg. Komisja uznała, że nie ma kompetencji do rozpatrzenia wniosku i przekazała go ponownie do innej komisji. Co w takiej sytuacji? Co w sytuacji, jeżeli ta druga komisja, do której pierwotnie był skierowany wniosek, napisała ostatecznie do wnioskodawcy, ze nie ma kompetencji do rozpatrzenia wniosku?
- Jak przewodniczący komisji ds. skarg, wniosków i petycji powinien przeprowadzać komisję?
- Co robić, gdy komisja ds. skarg, wniosków i petycji nie może podjąć jednoznacznej decyzji? Gdzie wtedy skierować pismo i w jaki sposób?
- Czy pismo powinno trafić do komisji, czy do rady, czy od razu na posiedzenie, czy jednak powinno być rozstrzygnięte poza radą?
- Czy komisja ds. skarg, wniosków i petycji powinna rozpatrywać jedynie skargi, które zostały zgłoszone na innych mieszkańców, czy na pracowników gminy również?
- Czy każdą uchwałę powinna opiniować komisja? Jak opiniować uchwały? Jakie problemy można napotkać podczas opiniowania? Obowiązki komisji w zakresie opiniowania uchwał, jakie działania powinna podjąć?
- [PRZYKŁAD] Co sytuacji kiedy została podjęta uchwała o niepodejmowaniu uchwał. Czy opinia może zastąpić uchwałę?
- Czy do wszystkich radnych powinny być przekazywane dokumenty dotyczące skargi, czy tylko decyzja komisji?
- Czy przy rozpatrywaniu skargi inni radni niż członkowie komisji mogą mieć wpływ na decyzje członków komisji i zabierać głos?
- Czy przy rozpatrywaniu skargi mogą być osoby z zewnątrz i domagać się informacji?
- Czy może być więcej posiedzeń komisji dotyczących jednego pisma, czy tylko jedno? Jak poradzić sobie gdy do urzędu wpływa bardzo dużo pism?
- Jak powinna wyglądać praca komisji ds. skarg, wniosków i petycji oraz praca radnych? Jakie problemy mogą napotkać radni?
- Jakie są obowiązki komisji rewizyjnej, a jakie komisji ds. skarg, wniosków i petycji? Jakie zadania komisja ds. skarg, wniosków i petycji przejęła po komisji rewizyjnej?
- Jakie zadania i uprawnienia ma komisja rewizyjna? Do jakich dokumentów ma dostęp? Co może badać?
- Jak powinno wyglądać rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji przez komisję?
- Ile może trwać rozpatrywanie skargi? Ile powinno trwać rozpatrywanie pism i jak zachować termin rozpatrzenia takich pism? Jakie konsekwencje dla urzędnika ma niedochowanie terminu rozpatrzenia skargi/wniosku/petycji?
- Czy trzeba informować wnioskującego przed rozpoczęciem rozpatrywania skargi? Czy wystarczy, że od czasu złożenia skargi otrzyma on decyzję dopiero po jej rozpatrzeniu? Czy w międzyczasie trzeba informować wnioskującego?
- [PRZYKŁAD] Jeżeli wniosek wpłynął na przełomie roku np. 20.12.2021 r. a sesja jest wyznaczona na koniec stycznia 2022 r. Czy należy powiadamiać o tej sytuacji wnioskodawcę?
- Jak wykonać szczegółowy plan pracy komisji ds. skarg, wniosków i petycji na dany rok? Jakie problemy można tutaj napotkać i jak się z nimi uporać?
- Jakie pisma komisja powinna rozpatrywać samodzielnie, a jakie przekazywać do innych jednostek administracyjnych? Jeśli pismo trzeba przekazać to jak to zrobić i gdzie? Jakich procedur należy przestrzegać podczas przekazywania pisma do innego organu?
- Jaki jest tryb rozpatrywania pism gdy pismo zostało przekazane do sądu administracyjnego i sąd wydał wyrok? Praktyczne aspekty rozpatrywania pism przekazywanych do sądu.
- Czy można odwołać się od decyzji komisji? Jak to zrobić? Jakie pismo trzeba wypełnić, aby się odwołać?
- Jak napisać sprawozdanie z działalności komisji? Jak odczytać takie sprawozdanie i jak je rozumieć? Jakie problemy można napotkać podczas pisania sprawozdania i czego w nim unikać?
- Jak napisać protokół z sesji komisji? Czego się wystrzegać podczas pisania protokołu zważywszy na to, że musi on być później zamieszczony w BIP?
- Przykładowe projekty uchwał komisji ds. skarg, wniosków i petycji.
- Interpelacja i zapytania radnych – opis, porównanie i przykłady.
- Jaki jest czas na publikację w BIP interpelacji?
3. RODO w Biurze Rady - jakie informacje nie mogą być ujawniane?
- Co powinno zostać anonimowe w biurze rady? Co można publikować podczas sesji komisji ds. skarg, wniosków i petycji? Jak uniknąć publikowania danych podczas transmitowania sesji?
- Co można publikować w protokole z sesji komisji na stronie BIP? Czego absolutnie nie można publikować? Jakie mogą być konsekwencje jeśli jakieś dane wyciekną?
- Co musi zostać anonimowe podczas publikacji uchwał komisji?
- Jakie informacje mogą być przekazane do każdej ze stron po sesji? Jakie dane? Czy każda ze stron – oskarżająca oraz oskarżana – może otrzymać wszystkie dane tej drugiej osoby?
- Jakie konsekwencje ponosi pracownik gdy zanonimizuje zbyt dużo treści?
Prowadzący
Łukasz Kowalczyk – pracownik Biura Rady Miasta Lublin, radca prawny; specjalista w zakresie prawa samorządowego, działań i zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz funkcjonowania jej organów, ze szczególnym uwzględnieniem pracy rady gminy i jej komisji; bezpośrednio obsługuje komisję ds. skarg, wniosków i petycji. Absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego na kierunku prawo oraz administracja.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.