Wideoszkolenie: Licencje na przewóz osób taksówką

+ 7 dniowe darmowe konsultacje

Jak udzielać licencji taxi, a następnie wydawać wypisy? Kiedy cofnąć licencję, a kiedy wygasić? Jak kontrolować taksówkarzy? Prowadzenie rejestru, kontrola i sprawowanie nadzoru w praktyce. Nowe przepisy i obowiązki

od 549.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do pracowników urzędów miast i gmin, którzy zajmują się udzielaniem licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką

Uwaga na zmiany przepisów dotyczących licencji taksówkarskiej: nowa procedura udzielania licencji oraz zgłaszania kierowców! Nałożenie nowych obowiązków na przedsiębiorców i organy licencyjne! Problemy z nowym wzorem licencji taxi ! Nowe regulacje!
Dzięki szkoleniu otrzymają Państwo kompleksowe omówienie zmian, które obowiązują już od 2023 r. Prowadzący omówi wpływ zmian na realizację obowiązków związanych z wydawaniem licencji i podsumuje kwestię weryfikacji wymogów ustawowych, spełnianych przez przewoźników, a także nowych obowiązków, które zostały nałożone na organy udzielające licencji. Ponadto prelegent podpowie, jak małe gminy mogą radzić sobie z udzielaniem licencji oraz sprawowaniem nadzoru nad przewoźnikami, korzystającymi zarówno z taksometru jak i tzw. aplikacji mobilnej. Doświadczenie prelegenta zapewnia Państwu praktyczną wiedzę, dotyczącą wydawania i zmiany licencji na taksówki oraz pobierania opłat z tego tytułu. Co ważne, program szkolenia powstał w oparciu o konsultacje z pracownikami urzędów miast i gmin, dlatego rozwiązuje realne problemy, z którymi mierzą się Państwo w codziennej pracy. Podczas wideoszkolenia uczestnicy mogą zadawać pytania już od pierwszych minut spotkania, a prelegent podzieli się sprawdzonymi, praktycznymi rozwiązaniami. Dzięki temu żaden uczestnik nie pozostanie ze swoim problemem sam. Wzory dokumentów oraz autorski skrypt umożliwią Państwu powrót do każdego zagadnienia w dowolnym momencie

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jakie dokumenty powinien złożyć przedsiębiorca wnioskujący o wydanie licencji? Które z nich w oryginale, a które w kopii?
  • W jaki sposób przyjmować informacje o zmianie zgłoszonych do licencji pojazdów i kierowców?
  • W jaki sposób postępować z taksówkarzami, którzy nie poddali się weryfikacji?
  • W jaki sposób egzekwować wymóg posiadania polskiego prawa jazdy przez obcokrajowców?
  • Jak sprawnie przeprowadzić kontrolę przedsiębiorcy (procedura krok po kroku)?
  • Jak przebiega procedura zawieszenia działalności przewozowej z urzędu i na wniosek?
  • Jakie są przesłanki do cofnięcia wydanej licencji?
  • PRZYKŁAD: przy weryfikacji przedsiębiorcy w CEIDG okazało się, że od ponad roku działalność gospodarcza została zawieszona. Czy należy wysyłać wezwania, czy od razu wygasić lub cofnąć licencji?
  • Jakie zmiany wprowadzono w nowych drukach licencji i do kiedy można stosować „stare” wzory?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy,
  • Wezwanie do uzupełnienia braków we wniosku,
  • Ustawowe ostrzeżenie przedsiębiorcy,
  • Wezwanie do wznowienia działalności i ostrzeżenie przedsiębiorcy w tym zakresie,
  • Zawiadomienie o wygaszeniu licencji (różne przykłady),
  • Postanowienie o nałożeniu na przedsiębiorcę obowiązku przedstawienia dokumentów.

Szczegółowy program szkolenia:

Szczegółowy program oparty na pytaniach pracowników organów licencyjnych:

Pojazdy

  • Czy powinniśmy sprawdzić w internecie historię pojazdu?
  • Czy taksówka może być zgłoszona do dwóch róznych licencji?
  • Czy do spełnienia wymagań technicznych pojazdu wystarczy adnotacja TAXI w dowodzie rejestracyjnym?
  • Czy taksówka mósi byc oznaczona numerem bocznym?
  • Czy jeden przedsiębiorca może mieć trzy różne pojazdy i jeździć nimi naprzemiennie?
  • Co, jeżeli na terenie miasta występują pojazdy oznaczone jako TAXI, które nie zostały zgłoszone i nie udzielono im licencji? Kto może je skontrolować?
  • Czy kasa fiskalna przy taksometrze jest obowiązkowa?
  • Czy taksówkarze aplikacyjni mogą stać na postojach TAXI?

Dokumenty

  • Czy zaświadczenie o badaniu taxi włącza się do akt?
  • Czy zaświadczenie może być poświadczone notarialnie?
  • Czy przy składaniu kolejnych wniosków przedsiębiorca każdorazowo musi przedstawić pełen zaktualizowany wykaz pojazdów i kierowców?
  • Jeżeli pojazd jest przedmiotem leasingu, to czy przedsiębiorca musi przedstawić tytuł prawny?
  • Czy do wysłanego pocztą zgłoszenia kierowcy, do którego należy przedstawić oryginały do wglądu, wzywa się do uzupełnienia braków formalnych?
  • Co z nadawaniem numerów bocznych, jeżeli nie mamy przepisów prawa miejscowego?
  • Czy przy składaniu wniosku o zmianę samochodu należy od razu wziąć od przedsiębiorcy świadectwo legalizacji taksometru?
  • Jak postepować w przypadku przedłożenia fałszywego orzeczenia lekarskiego?
  • Czy nowy rok rozpoczynamy od nowej numeracji licencji I jak numerować wypisy?
  • Czy kopie dokumentów zrobionych w urzędzie poświadczamy za zgodność z oryginałem?
  • Czy z adnotacji taxi w dowodzie wynika, że pojazd ma taksometr?
  • Czy wymagamy świadectwa legalizacji taksometru od taksówkarza jeżdżącego na aplikacji mobilnej? Czy musi posiadać jakiś dokument związany z aplikacją?
  • Jakie dokumenty można potwierdzić w urzędzie za zgodność z oryginałem?
  • Czy oświadczenie o spełnieniu wymogu dobrej reputacji przez przedsiębiorcę może być podpisane przez pełnomocnika?
  • Czy zamiast umowy leasingu może być zgoda leasingodawcy na użytkowanie przez firmę samochodu jako taxi?
  • Czy data odbioru licencji wysłanej pocztą jest datą uprawomocnienia?
  • Czy należy usunąć z RDR w CEIDG wpis, że przedsiębiorcy wygasły uprawnienia?
  • Czy w przypadku zaświadczenia o niekaralności lub badań lekarskich / psychologicznych dopuszczalne są kopie potwierdzone notarialnie?
  • Czy kolejność zapisu imienia i nazwiska / nazwy firmy ma znaczenie? Czy należy posługiwać się takim zapisem jak w CEIDG?

Prawa jazdy

  • Czy musimy zweryfikować prawa jazdy kierowców którzy już znajdują się w urzędowej ewidencji?
  • Czy urzędnik musi mieć dodatkowe uprawnienia do weryfikacji prawa jazdy? Czy wystarczy ogólny dostęp do CEK?

Zawieszenie działalności

  • Jest przedsiębiorca, który ma zawieszoną licencję przed wejściem nowego zapisu. Czy aby mógł skorzystać z zawieszenia na 36 miesięcy musi wznowić i z powrotem ją zawiesić?
  • Czy w całym okresie trwania licencji można ją zawiesić na maksymalnie 36 miesięcy?
  • Czy przedsiębiorca miał obowiązek poddać sie ustawowej weryfikacji w okresie kiedy miał zawieszoną działalność gospodarczą?
  • Co, jeżeli przedsiębiorca zawiesił działalność i przez 12 miesięcy nic z tym nie zrobił? Czy musimy wygasić licencję?
  • Co zrobić, gdy przedsiębiorca zawiesił działalność i nie poinformował nas o tym, że w CEIDG zawieszona działalność widnieje od 2 lat?
  • Zmiana okresu zawieszenia działalności. Od kiedy należy liczyć okres 36 miesięcy?
  • Jeżeli przedsiębiorca, któremu wydano licencję w 2014 r., chce zgłosić zawieszenie wykonywania transportu, to czy musimy sprawdzić, czy w latach 2014-2023 nie wykorzystał już 36 miesięcy?
  • Czy w przypadku zawieszenia działalności wydajemy decyzję?
  • Czy przy każdym zawieszeniu działalności przedsiębiorca powinien zwracać licencję?
  • Jeżeli przedsiębiorca zawiesza działalność, to czy musi ten fakt zgłosić w ciągu 14 dni do urzędu?
  • Co, jeżeli przedsiębiorca zawiesił przewozy na rok i ten okres już minął, ale w trakcie zaszły zmiany prawne związane z zawieszeniem? Czy może złożyć pismo o wydłużeniu zawieszenia?
  • Czy zawieszenie działalności gospodarczej oznacza zawieszenie licencji?
  • Jeżeli przedsiębiorca nie zgłosił nam zawieszenia wyk. transportu, ale jest zawieszony w CEIDG, to możemy go wezwać do wznowienia wykonywania działalności?

Badania lekarskie i psychologiczne

  • Czy zaświadczenia lekarskie bierzemy w oryginale?
  • Jak interpretować wnioski przesłane za pośrednictwem platformy ePUAP, gdzie jako załączniki są skany orzeczeń lekarskich i psychologicznych?
  • Czy osoby zarządzające spółką z o.o. przy składaniu wniosku o wydanie licencji muszą okazać badania lekarskie, jeżeli nie będą wykonywali zawodu kierowcy?
  • Czy badania lekarskie powinny być wydane na podstawie Ustawy o transporcie drogowym? Czy mogą być wydane tylko na podstawie Kodeksu pracy?
  • Co w przypadku, gdy nieuprawniony lekarz wystawia orzeczenie na podstawie Ustawy o transporcie drogowym? Czy mamy obowiązek przyjąć dokument?
  • Jeżeli zmiana ustawy nakłada obowiązek przedłożenia przez przedsiębiorcę badań lekarskich i psychologicznych, to czy musi je przekazywać do organu po uzyskaniu przedłużenia badań? Czy tylko w trakcie kontroli?
  • Czy w orzeczeniu lekarskim musi być dopisek o rozpoczęciu pracy jako kierowca taksówki, czy może być napisane ogólnie kierowca lub kierowca kat. C, C+E?
  • Na czym polegają fałszowania zaświadczeń lekarskich?
  • Czy wymagane jest zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu?
  • Czy są przeprowadzane badania psychologiczne w Polsce w języku ukraińskim?
  • Czy organ ma możliwość weryfikacji prawdziwości składanych badań lekarskich?

Zaświadczenie o niekaralności

  • Czy zaświadczenie o niekaralności musi być w oryginale?
  • Jeżeli z przyczyn technicznych nie możemy przyjąć elektronicznego zaświadczenia o niekaralności, to czy można wymagać kopii poświadczonej notarialnie?
  • Czy przy zgłoszeniu nowego pojazdu przedsiębiorca musi złożyć oświadczenie o niekaralności?
  • Jak sprawdzić niekaralność cykliczną przedsiębiorcy? Czy powtórnie wymagając zaświadczenia z KRK?
  • Czy można wezwać przedsiębiorcę do złożenia wykazu kierowców wraz z zaświadczeniem z KRK?
  • Od kogo wymagamy zaświadczeń o niekaralności członków organu zarządzającego osoby prawnej w przypadku spółki z.o.o. lub spółki komandytowej?
  • Co w przypadku zaświadczeń o niekaralności z Ukrainy, które ściągane są przez aplikację? Wydruk z kodem QR. Czy weryfikować kod?
  • Czy organ powinien wymagać od przedsiębiorcy aktualnego zaświadczenia z KRK przy kontroli, czy wystarczy oświadczenie o niepopełnieniu przestępstw?
  • Co w przypadku, gdy przedsiębiorca nie załączył zaświadczenia o niekaralności obywatela Ukrainy? Czy mamy obowiązek wezwać do uzupełnienia braków formalnych?
  • Jeżeli przedsiębiorca wykonujący osobiście transport ma obywatelstwo polskie i ukraińskie, to czy wystarczy zaświadczenie z KRK z Polski?
  • Czy zaświadczenie z zagranicy powinno być ważne miesiąc?
  • Przed przeprowadzeniem kontroli z urzędu wystąpiliśmy do sądu o wydanie zaświadczeń z KRK dotyczących wszystkich kierowców, jednak od terminu ich wydania do czasu terminu kontroli ten 30-dniowy termin się przedawnił. Brak fizycznej możliwości, aby sąd wydał kilkadziesiąt zaświadczeń, a terminy kontroli nie przesunęły się w czasie, bo ktoś przełożył termin kontroli lub urząd musiał rozłożyć w czasie te kontrole. Jak można to usprawnić w przyszłości, aby termin ważności się nie przedawniał?
  • Czy zaświadczenie o niekaralności należy weryfikować co jakiś czas, czy tylko w przypadku kontroli?
  • Czy złożenie wniosku o zaświadczenie z KRK przez gminę jest bezpłatne?
  • Czy o zaświadczenie z KRK można wystąpić przez ePUAP?

Opłaty

  • Jaka jest opłata za wypis przy zmianie samochodu?
  • Jaką opłatę należy pobrać w przypadku, gdy kierowca zmienia adres wpisany na druku licencji?
  • Czy za potwierdzenie za zgodność z oryginałem trzeba pobrać opłatę skarbową 5 zł od strony?
  • Jaką opłatę pobieramy w przypadku zmiany numeru rejestracyjnego?
  • Czy powinniśmy pobierać opłatę skarbową za poświadczenie za zgodność badań i prawa jazdy?
  • Czy za brak oddania licencji przy wygaszeniu licencji z mocy prawa można nałożyć karę finansową na podstawie przepisu art. 94 Ustawy o transporcie drogowym w związku z przepisem art. 16 ust. 3 i art. 15 ust. 4?

Dowody rejestracyjne

  • Czy w dowodzie rejestracyjnym musi być aktualny przegląd techniczny? Czy wystarczy to zweryfikować w CEPiK-u?
  • Czy przedsiębiorca ma obowiązek wpisania adnotacji TAXI do dowodu rejestracyjnego?
  • Jeśli przedsiębiorca dołączył do wniosku dowód tymczasowy pojazdu, to czy przy odbiorze trzeba wymagać właściwego dowodu, ponieważ dowód tymczasowy jest ważny 30 dni?

Licencje i wypisy

  • Czy gotową licencję można wysłać pocztą?
  • Co zrobić z niewykorzystanymi drukami licencji, które są już nieaktualne?
  • Ile licencji może wydać gmina? Czy określa to uchwała?
  • Co, jeżeli adres na wniosku o wydanie licencji jest inny niż adres wskazany w CEIDG?
  • Czy należy cofnąć licencję, jeżeli po zweryfikowaniu w KRS-ie okaże się, że brakuje numeru NIP?
  • Licencja została wydana na 15 lat. Co, jeżeli 15 lat mija w sobotę, niedzielę lub święto? Czy jest ona ważna do następnego dnia roboczego?
  • Czy w przypadku zmiany licencji adnotację „udzielono dnia” powinno zmienić się na datę zmiany licencji? Czy pozostaje cały czas data udzielenia licencji?
  • Czy możemy odmówić wydania wypisu, jeżeli przedsiębiorca zgłasza, że nikogo nie zatrudnia, a ma już 2 wypisy?
  • Czy przed wydaniem licencji mamy obowiązek sprawdzenia, czy wcześniej żadna inna gmina w Polsce nie cofnęła przedsiębiorcy licencji?
  • Czy przez ePUAP można złożyć wniosek o wydanie kolejnych wypisów z licencji?
  • Przedsiębiorca złożył wniosek o udzielenie licencji, zgłosił 10 pojazdów. Nie zgłosił żadnego kierowcy. Czy może otrzymać licencję?
  • Jeżeli przedsiębiorca zrzeknie się licencji, to czy wydajemy decyzję, czy informację o wygaszeniu licencji dla przedsiębiorcy?
  • Kto pilnuje zawieszeń licencji?
  • Co, jeżeli osoba dokonała wpisu do CEIDG, a rozpoczyna działalność za dwa miesiące, a złożyła już wniosek o licencję?
  • Jeżeli przedsiębiorca miał cofniętą licencję na terenie Krakowa, a okres karencji nie minął, to czy obowiązuje to tylko na terenie Krakowa? Czy może starać się o licencję w innych miastach?
  • Czy na jednym wniosku można składać dokumenty na 2 wypisy?
  • Czy wymagać od przedsiębiorcy aktualnego badania technicznego pojazdu?
  • Czy wymagać od przedsiębiorcy dowodu rejestracyjnego pojazdu?
  • Czy mamy obowiązek wpisać do CEIDG do przedsiębiorcy uprawnienia taxi?
  • Jakie oświadczenia ma obowiązek dołączyć przedsiębiorca, figurujący w CEIDG, do wniosku o wydanie licencji i wypisu?
  • W jakiej formie należy zgłosić wykreślenie dotychczasowego pojazdu z licencji?

Zatrudnianie kierowców

  • Jakie dokumenty składa przedsiębiorca, gdy zatrudnia kierowcę?
  • Co zrobić w przypadku, gdy przedsiębiorca zaznaczył, że będzie sam pracować, ale zatrudniał kierowców, i nie dostarczył wykazu kierowców i ich zaświadczeń o niekaralności?
  • Jak sprawdzić, ilu kierowców zatrudnia przedsiębiorca?
  • Co powinien zawierać wykaz kierowców?
  • Czy taksówkarz musi mieć identyfikator?
  • Jeżeli po uzyskaniu licencji przedsiębiorca zatrudni innego lub dodatkowego kierowcę, to czy musi złożyć dokumenty do gminy, która wydała licencję? Jakie dokumenty musi przedłożyć?
  • Czy można zmusić przedsiębiorcę do zgłoszenia kierowców?

Kontrola przedsiębiorcy

  • Co, jeśli ktoś nie stawi się do kontroli?
  • Czy można przeprowadzić kontrolę w siedzibie urzędu?
  • Co w przypadku, gdy siedziba przedsiębiorstwa jest w Warszawie, a my znajdujemy się w Gdańsku? Czy w celu przeprowadzenia kontroli musimy udać się do Warszawy?
  • Czy w przypadku zgody przedsiębiorcy na kontrolę przeprowadzoną w urzędzie musi on poinformować nas pisemnie o zgodzie?
  • Czy możemy przeprowadzić kontrolę wyrywkowo, jeżeli przedsiębiorca ma dużo taksówek?
  • Jak ma przebiegać kontrola i w jakich terminach? Jak się do niej przygotować?
  • Co należy weryfikować w trakcie kontroli?
  • Czy kontrolować taksówki i taksówkarzy może tylko policja? Czy może również straż miejska?
  • Jeżeli kontrola przewidziana jest na II kwartał, to czy musi odbyć się konkretnie w tym
  • Co, jeżeli taksówkarz nie odbiera zawiadomień dotyczących kontroli i mija 5 lat od ostatniej kontroli i wydania decyzji?
  • Jeżeli do kontroli stawia się pełnomocnik przedsiębiorcy, to czy musi mieć konkretne upoważnienie?
  • Raz na 5 lat jest wymóg kontroli. Mamy przedsiębiorców, którzy za każdym razem, gdy kończy się ważność dokumentów, sami przynoszą nowe na czas. Co należy wtedy kontrolować, jeżeli w aktach znajdują się aktualne dokumenty?
  • Czy kontrolę możemy przeprowadzić w urzędzie, czy w siedzibie przedsiębiorcy?
  • Co, jeżeli firma ma siedzibę oddaloną o 150 km, a nie wyraża zgody na kontrolę w urzędzie?
  • Czy taksówkarz musi posiadać książkę kontroli?
  • Czy można kontrolować przedsiębiorcę, który ma zawieszoną działalność?
  • Czy należy wykonywać kontrolę po zawiadomieniu przedsiębiorcy o zamiarze jej przeprowadzenia? Jak takie zawiadomienie powinno wyglądać?
  • Co jest przedmiotem kontroli?
  • Jak napisać analizę prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej? Co powinno się znaleźć w takiej analizie?
  • Czy plan kontroli jest obowiązkiem? Czy można przeprowadzić kontrolę tylko na podstawie

Podstawy prawne i przepisy porządkowe

  • Czy przedsiębiorca powinien zgłosić tylu kierowców, ile posiada samochodów?
  • Czy rada gminy ma obowiązek uchwalić uchwałę na podstawie przepisu art. 15 ust. 5 Prawo przewozowe?
  • Czy w przypadku braku uchwały obejmującej oznaczania taksówek, taksówkarz może sam nadać numer pojazdowi?
  • Co organ może zrobić w przypadku nieprzestrzegania przez taksówkarza przepisów miejscowych?
  • Czy gmina ma obowiązek ustalenia przepisów porządkowych, na podstawie przepisów Prawo przewozowe? Art. 15 ust.5 mówi, że rada gminy określa przepisy porządkowe
  • Czy miejsca postojowe muszą odpowiadać liczbie taksówek?
  • Czy miasto może ustalić jakiś limit na taksówki? W jaki sposób to zrobić?


Prowadzący

Konrad Kuźma —Kierownik Referatu Transportu i Działalności Regulowanej w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa. Doświadczony praktyk z ponad dwudziestoletnim stażem, specjalizujący się m.in. w problematyce związanej z krajowym transportem drogowym, a w szczególności uprawnieniami udzielanymi przez organy samorządowe. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie-kierunku Politologia i Administracja Publiczna na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych.

20-letnie doświadczenie w administracji samorządowej, poparte praktyką na stanowisku kierowniczym w komórce odpowiedzialnej m.in.za udzielanie i cofanie uprawnień transportowych oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością przedsiębiorców wykonujących transport drogowy.


Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 549.00
22 stycznia 2025

Podobne szkolenia