W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie dokumenty powinien złożyć przedsiębiorca wnioskujący o wydanie licencji? Które z nich w oryginale, a które w kopii?
- W jaki sposób przyjmować informacje o zmianie zgłoszonych do licencji pojazdów i kierowców?
- W jaki sposób postępować z taksówkarzami, którzy nie poddali się weryfikacji?
- W jaki sposób egzekwować wymóg posiadania polskiego prawa jazdy przez obcokrajowców?
- Jak sprawnie przeprowadzić kontrolę przedsiębiorcy (procedura krok po kroku)?
- Jak przebiega procedura zawieszenia działalności przewozowej z urzędu i na wniosek?
- Jakie są przesłanki do cofnięcia wydanej licencji?
- PRZYKŁAD: przy weryfikacji przedsiębiorcy w CEIDG okazało się, że od ponad roku działalność gospodarcza została zawieszona. Czy należy wysyłać wezwania, czy od razu wygasić lub cofnąć licencji?
- Jakie zmiany wprowadzono w nowych drukach licencji i do kiedy można stosować „stare” wzory?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy,
- Wezwanie do uzupełnienia braków we wniosku,
- Ustawowe ostrzeżenie przedsiębiorcy,
- Wezwanie do wznowienia działalności i ostrzeżenie przedsiębiorcy w tym zakresie,
- Zawiadomienie o wygaszeniu licencji (różne przykłady),
- Postanowienie o nałożeniu na przedsiębiorcę obowiązku przedstawienia dokumentów.
Szczegółowy program szkolenia:
Szczegółowy program oparty na pytaniach pracowników organów licencyjnych:
Pojazdy
- Czy powinniśmy sprawdzić w internecie historię pojazdu?
- Czy taksówka może być zgłoszona do dwóch róznych licencji?
- Czy do spełnienia wymagań technicznych pojazdu wystarczy adnotacja TAXI w dowodzie rejestracyjnym?
- Czy taksówka mósi byc oznaczona numerem bocznym?
- Czy jeden przedsiębiorca może mieć trzy różne pojazdy i jeździć nimi naprzemiennie?
- Co, jeżeli na terenie miasta występują pojazdy oznaczone jako TAXI, które nie zostały zgłoszone i nie udzielono im licencji? Kto może je skontrolować?
- Czy kasa fiskalna przy taksometrze jest obowiązkowa?
- Czy taksówkarze aplikacyjni mogą stać na postojach TAXI?
Dokumenty
- Czy zaświadczenie o badaniu taxi włącza się do akt?
- Czy zaświadczenie może być poświadczone notarialnie?
- Czy przy składaniu kolejnych wniosków przedsiębiorca każdorazowo musi przedstawić pełen zaktualizowany wykaz pojazdów i kierowców?
- Jeżeli pojazd jest przedmiotem leasingu, to czy przedsiębiorca musi przedstawić tytuł prawny?
- Czy do wysłanego pocztą zgłoszenia kierowcy, do którego należy przedstawić oryginały do wglądu, wzywa się do uzupełnienia braków formalnych?
- Co z nadawaniem numerów bocznych, jeżeli nie mamy przepisów prawa miejscowego?
- Czy przy składaniu wniosku o zmianę samochodu należy od razu wziąć od przedsiębiorcy świadectwo legalizacji taksometru?
- Jak postepować w przypadku przedłożenia fałszywego orzeczenia lekarskiego?
- Czy nowy rok rozpoczynamy od nowej numeracji licencji I jak numerować wypisy?
- Czy kopie dokumentów zrobionych w urzędzie poświadczamy za zgodność z oryginałem?
- Czy z adnotacji taxi w dowodzie wynika, że pojazd ma taksometr?
- Czy wymagamy świadectwa legalizacji taksometru od taksówkarza jeżdżącego na aplikacji mobilnej? Czy musi posiadać jakiś dokument związany z aplikacją?
- Jakie dokumenty można potwierdzić w urzędzie za zgodność z oryginałem?
- Czy oświadczenie o spełnieniu wymogu dobrej reputacji przez przedsiębiorcę może być podpisane przez pełnomocnika?
- Czy zamiast umowy leasingu może być zgoda leasingodawcy na użytkowanie przez firmę samochodu jako taxi?
- Czy data odbioru licencji wysłanej pocztą jest datą uprawomocnienia?
- Czy należy usunąć z RDR w CEIDG wpis, że przedsiębiorcy wygasły uprawnienia?
- Czy w przypadku zaświadczenia o niekaralności lub badań lekarskich / psychologicznych dopuszczalne są kopie potwierdzone notarialnie?
- Czy kolejność zapisu imienia i nazwiska / nazwy firmy ma znaczenie? Czy należy posługiwać się takim zapisem jak w CEIDG?
Prawa jazdy
- Czy musimy zweryfikować prawa jazdy kierowców którzy już znajdują się w urzędowej ewidencji?
- Czy urzędnik musi mieć dodatkowe uprawnienia do weryfikacji prawa jazdy? Czy wystarczy ogólny dostęp do CEK?
Zawieszenie działalności
- Jest przedsiębiorca, który ma zawieszoną licencję przed wejściem nowego zapisu. Czy aby mógł skorzystać z zawieszenia na 36 miesięcy musi wznowić i z powrotem ją zawiesić?
- Czy w całym okresie trwania licencji można ją zawiesić na maksymalnie 36 miesięcy?
- Czy przedsiębiorca miał obowiązek poddać sie ustawowej weryfikacji w okresie kiedy miał zawieszoną działalność gospodarczą?
- Co, jeżeli przedsiębiorca zawiesił działalność i przez 12 miesięcy nic z tym nie zrobił? Czy musimy wygasić licencję?
- Co zrobić, gdy przedsiębiorca zawiesił działalność i nie poinformował nas o tym, że w CEIDG zawieszona działalność widnieje od 2 lat?
- Zmiana okresu zawieszenia działalności. Od kiedy należy liczyć okres 36 miesięcy?
- Jeżeli przedsiębiorca, któremu wydano licencję w 2014 r., chce zgłosić zawieszenie wykonywania transportu, to czy musimy sprawdzić, czy w latach 2014-2023 nie wykorzystał już 36 miesięcy?
- Czy w przypadku zawieszenia działalności wydajemy decyzję?
- Czy przy każdym zawieszeniu działalności przedsiębiorca powinien zwracać licencję?
- Jeżeli przedsiębiorca zawiesza działalność, to czy musi ten fakt zgłosić w ciągu 14 dni do urzędu?
- Co, jeżeli przedsiębiorca zawiesił przewozy na rok i ten okres już minął, ale w trakcie zaszły zmiany prawne związane z zawieszeniem? Czy może złożyć pismo o wydłużeniu zawieszenia?
- Czy zawieszenie działalności gospodarczej oznacza zawieszenie licencji?
- Jeżeli przedsiębiorca nie zgłosił nam zawieszenia wyk. transportu, ale jest zawieszony w CEIDG, to możemy go wezwać do wznowienia wykonywania działalności?
Badania lekarskie i psychologiczne
- Czy zaświadczenia lekarskie bierzemy w oryginale?
- Jak interpretować wnioski przesłane za pośrednictwem platformy ePUAP, gdzie jako załączniki są skany orzeczeń lekarskich i psychologicznych?
- Czy osoby zarządzające spółką z o.o. przy składaniu wniosku o wydanie licencji muszą okazać badania lekarskie, jeżeli nie będą wykonywali zawodu kierowcy?
- Czy badania lekarskie powinny być wydane na podstawie Ustawy o transporcie drogowym? Czy mogą być wydane tylko na podstawie Kodeksu pracy?
- Co w przypadku, gdy nieuprawniony lekarz wystawia orzeczenie na podstawie Ustawy o transporcie drogowym? Czy mamy obowiązek przyjąć dokument?
- Jeżeli zmiana ustawy nakłada obowiązek przedłożenia przez przedsiębiorcę badań lekarskich i psychologicznych, to czy musi je przekazywać do organu po uzyskaniu przedłużenia badań? Czy tylko w trakcie kontroli?
- Czy w orzeczeniu lekarskim musi być dopisek o rozpoczęciu pracy jako kierowca taksówki, czy może być napisane ogólnie kierowca lub kierowca kat. C, C+E?
- Na czym polegają fałszowania zaświadczeń lekarskich?
- Czy wymagane jest zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu?
- Czy są przeprowadzane badania psychologiczne w Polsce w języku ukraińskim?
- Czy organ ma możliwość weryfikacji prawdziwości składanych badań lekarskich?
Zaświadczenie o niekaralności
- Czy zaświadczenie o niekaralności musi być w oryginale?
- Jeżeli z przyczyn technicznych nie możemy przyjąć elektronicznego zaświadczenia o niekaralności, to czy można wymagać kopii poświadczonej notarialnie?
- Czy przy zgłoszeniu nowego pojazdu przedsiębiorca musi złożyć oświadczenie o niekaralności?
- Jak sprawdzić niekaralność cykliczną przedsiębiorcy? Czy powtórnie wymagając zaświadczenia z KRK?
- Czy można wezwać przedsiębiorcę do złożenia wykazu kierowców wraz z zaświadczeniem z KRK?
- Od kogo wymagamy zaświadczeń o niekaralności członków organu zarządzającego osoby prawnej w przypadku spółki z.o.o. lub spółki komandytowej?
- Co w przypadku zaświadczeń o niekaralności z Ukrainy, które ściągane są przez aplikację? Wydruk z kodem QR. Czy weryfikować kod?
- Czy organ powinien wymagać od przedsiębiorcy aktualnego zaświadczenia z KRK przy kontroli, czy wystarczy oświadczenie o niepopełnieniu przestępstw?
- Co w przypadku, gdy przedsiębiorca nie załączył zaświadczenia o niekaralności obywatela Ukrainy? Czy mamy obowiązek wezwać do uzupełnienia braków formalnych?
- Jeżeli przedsiębiorca wykonujący osobiście transport ma obywatelstwo polskie i ukraińskie, to czy wystarczy zaświadczenie z KRK z Polski?
- Czy zaświadczenie z zagranicy powinno być ważne miesiąc?
- Przed przeprowadzeniem kontroli z urzędu wystąpiliśmy do sądu o wydanie zaświadczeń z KRK dotyczących wszystkich kierowców, jednak od terminu ich wydania do czasu terminu kontroli ten 30-dniowy termin się przedawnił. Brak fizycznej możliwości, aby sąd wydał kilkadziesiąt zaświadczeń, a terminy kontroli nie przesunęły się w czasie, bo ktoś przełożył termin kontroli lub urząd musiał rozłożyć w czasie te kontrole. Jak można to usprawnić w przyszłości, aby termin ważności się nie przedawniał?
- Czy zaświadczenie o niekaralności należy weryfikować co jakiś czas, czy tylko w przypadku kontroli?
- Czy złożenie wniosku o zaświadczenie z KRK przez gminę jest bezpłatne?
- Czy o zaświadczenie z KRK można wystąpić przez ePUAP?
Opłaty
- Jaka jest opłata za wypis przy zmianie samochodu?
- Jaką opłatę należy pobrać w przypadku, gdy kierowca zmienia adres wpisany na druku licencji?
- Czy za potwierdzenie za zgodność z oryginałem trzeba pobrać opłatę skarbową 5 zł od strony?
- Jaką opłatę pobieramy w przypadku zmiany numeru rejestracyjnego?
- Czy powinniśmy pobierać opłatę skarbową za poświadczenie za zgodność badań i prawa jazdy?
- Czy za brak oddania licencji przy wygaszeniu licencji z mocy prawa można nałożyć karę finansową na podstawie przepisu art. 94 Ustawy o transporcie drogowym w związku z przepisem art. 16 ust. 3 i art. 15 ust. 4?
Dowody rejestracyjne
- Czy w dowodzie rejestracyjnym musi być aktualny przegląd techniczny? Czy wystarczy to zweryfikować w CEPiK-u?
- Czy przedsiębiorca ma obowiązek wpisania adnotacji TAXI do dowodu rejestracyjnego?
- Jeśli przedsiębiorca dołączył do wniosku dowód tymczasowy pojazdu, to czy przy odbiorze trzeba wymagać właściwego dowodu, ponieważ dowód tymczasowy jest ważny 30 dni?
Licencje i wypisy
- Czy gotową licencję można wysłać pocztą?
- Co zrobić z niewykorzystanymi drukami licencji, które są już nieaktualne?
- Ile licencji może wydać gmina? Czy określa to uchwała?
- Co, jeżeli adres na wniosku o wydanie licencji jest inny niż adres wskazany w CEIDG?
- Czy należy cofnąć licencję, jeżeli po zweryfikowaniu w KRS-ie okaże się, że brakuje numeru NIP?
- Licencja została wydana na 15 lat. Co, jeżeli 15 lat mija w sobotę, niedzielę lub święto? Czy jest ona ważna do następnego dnia roboczego?
- Czy w przypadku zmiany licencji adnotację „udzielono dnia” powinno zmienić się na datę zmiany licencji? Czy pozostaje cały czas data udzielenia licencji?
- Czy możemy odmówić wydania wypisu, jeżeli przedsiębiorca zgłasza, że nikogo nie zatrudnia, a ma już 2 wypisy?
- Czy przed wydaniem licencji mamy obowiązek sprawdzenia, czy wcześniej żadna inna gmina w Polsce nie cofnęła przedsiębiorcy licencji?
- Czy przez ePUAP można złożyć wniosek o wydanie kolejnych wypisów z licencji?
- Przedsiębiorca złożył wniosek o udzielenie licencji, zgłosił 10 pojazdów. Nie zgłosił żadnego kierowcy. Czy może otrzymać licencję?
- Jeżeli przedsiębiorca zrzeknie się licencji, to czy wydajemy decyzję, czy informację o wygaszeniu licencji dla przedsiębiorcy?
- Kto pilnuje zawieszeń licencji?
- Co, jeżeli osoba dokonała wpisu do CEIDG, a rozpoczyna działalność za dwa miesiące, a złożyła już wniosek o licencję?
- Jeżeli przedsiębiorca miał cofniętą licencję na terenie Krakowa, a okres karencji nie minął, to czy obowiązuje to tylko na terenie Krakowa? Czy może starać się o licencję w innych miastach?
- Czy na jednym wniosku można składać dokumenty na 2 wypisy?
- Czy wymagać od przedsiębiorcy aktualnego badania technicznego pojazdu?
- Czy wymagać od przedsiębiorcy dowodu rejestracyjnego pojazdu?
- Czy mamy obowiązek wpisać do CEIDG do przedsiębiorcy uprawnienia taxi?
- Jakie oświadczenia ma obowiązek dołączyć przedsiębiorca, figurujący w CEIDG, do wniosku o wydanie licencji i wypisu?
- W jakiej formie należy zgłosić wykreślenie dotychczasowego pojazdu z licencji?
Zatrudnianie kierowców
- Jakie dokumenty składa przedsiębiorca, gdy zatrudnia kierowcę?
- Co zrobić w przypadku, gdy przedsiębiorca zaznaczył, że będzie sam pracować, ale zatrudniał kierowców, i nie dostarczył wykazu kierowców i ich zaświadczeń o niekaralności?
- Jak sprawdzić, ilu kierowców zatrudnia przedsiębiorca?
- Co powinien zawierać wykaz kierowców?
- Czy taksówkarz musi mieć identyfikator?
- Jeżeli po uzyskaniu licencji przedsiębiorca zatrudni innego lub dodatkowego kierowcę, to czy musi złożyć dokumenty do gminy, która wydała licencję? Jakie dokumenty musi przedłożyć?
- Czy można zmusić przedsiębiorcę do zgłoszenia kierowców?
Kontrola przedsiębiorcy
- Co, jeśli ktoś nie stawi się do kontroli?
- Czy można przeprowadzić kontrolę w siedzibie urzędu?
- Co w przypadku, gdy siedziba przedsiębiorstwa jest w Warszawie, a my znajdujemy się w Gdańsku? Czy w celu przeprowadzenia kontroli musimy udać się do Warszawy?
- Czy w przypadku zgody przedsiębiorcy na kontrolę przeprowadzoną w urzędzie musi on poinformować nas pisemnie o zgodzie?
- Czy możemy przeprowadzić kontrolę wyrywkowo, jeżeli przedsiębiorca ma dużo taksówek?
- Jak ma przebiegać kontrola i w jakich terminach? Jak się do niej przygotować?
- Co należy weryfikować w trakcie kontroli?
- Czy kontrolować taksówki i taksówkarzy może tylko policja? Czy może również straż miejska?
- Jeżeli kontrola przewidziana jest na II kwartał, to czy musi odbyć się konkretnie w tym
- Co, jeżeli taksówkarz nie odbiera zawiadomień dotyczących kontroli i mija 5 lat od ostatniej kontroli i wydania decyzji?
- Jeżeli do kontroli stawia się pełnomocnik przedsiębiorcy, to czy musi mieć konkretne upoważnienie?
- Raz na 5 lat jest wymóg kontroli. Mamy przedsiębiorców, którzy za każdym razem, gdy kończy się ważność dokumentów, sami przynoszą nowe na czas. Co należy wtedy kontrolować, jeżeli w aktach znajdują się aktualne dokumenty?
- Czy kontrolę możemy przeprowadzić w urzędzie, czy w siedzibie przedsiębiorcy?
- Co, jeżeli firma ma siedzibę oddaloną o 150 km, a nie wyraża zgody na kontrolę w urzędzie?
- Czy taksówkarz musi posiadać książkę kontroli?
- Czy można kontrolować przedsiębiorcę, który ma zawieszoną działalność?
- Czy należy wykonywać kontrolę po zawiadomieniu przedsiębiorcy o zamiarze jej przeprowadzenia? Jak takie zawiadomienie powinno wyglądać?
- Co jest przedmiotem kontroli?
- Jak napisać analizę prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej? Co powinno się znaleźć w takiej analizie?
- Czy plan kontroli jest obowiązkiem? Czy można przeprowadzić kontrolę tylko na podstawie
Podstawy prawne i przepisy porządkowe
- Czy przedsiębiorca powinien zgłosić tylu kierowców, ile posiada samochodów?
- Czy rada gminy ma obowiązek uchwalić uchwałę na podstawie przepisu art. 15 ust. 5 Prawo przewozowe?
- Czy w przypadku braku uchwały obejmującej oznaczania taksówek, taksówkarz może sam nadać numer pojazdowi?
- Co organ może zrobić w przypadku nieprzestrzegania przez taksówkarza przepisów miejscowych?
- Czy gmina ma obowiązek ustalenia przepisów porządkowych, na podstawie przepisów Prawo przewozowe? Art. 15 ust.5 mówi, że rada gminy określa przepisy porządkowe
- Czy miejsca postojowe muszą odpowiadać liczbie taksówek?
- Czy miasto może ustalić jakiś limit na taksówki? W jaki sposób to zrobić?
Prowadzący
Konrad Kuźma —Kierownik Referatu Transportu i Działalności Regulowanej w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa. Doświadczony praktyk z ponad dwudziestoletnim stażem, specjalizujący się m.in. w problematyce związanej z krajowym transportem drogowym, a w szczególności uprawnieniami udzielanymi przez organy samorządowe. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie-kierunku Politologia i Administracja Publiczna na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych.
20-letnie doświadczenie w administracji samorządowej, poparte praktyką na stanowisku kierowniczym w komórce odpowiedzialnej m.in.za udzielanie i cofanie uprawnień transportowych oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością przedsiębiorców wykonujących transport drogowy.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.