Wideoszkolenie: Zarządzanie kryzysowe

+ 7 dniowe darmowe konsultacje
dostępny również do kupienia 5 dniowy dostęp do nagrania

Jak dobrze tworzyć i aktualizować dokumentację dotyczącą zarządzania kryzysowego i obronności? Jakie zmiany przewiduje ustawa o ochronie ludności? Jak postąpić w przypadku braku zgody podmiotu na nałożenie świadczeń rzeczowych?

od 549.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do pracowników urzędów odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe lub obronność.

Jaki jest kierunek zmian? Jak je interpretować? Czy zmiany również dotyczą gmin?
W ramach naszego wideoszkolenia poznają Państwo zasady tworzenia i aktualizowania planów i procedur z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności. Otrzymają Państwo gotowe szablony planów i procedur oraz dowiedzą się, w jaki sposób je zastosować w prowadzonej dokumentacji - co przyczyni się do skrócenia czasu ich tworzenia od podstaw oraz pomoże w szybkiej aktualizacji obecnych planów i procedur. Rozwiejemy również Państwa wątpliwości związane z ustawą o obronie ojczyzny i o ochronie ludności. Powiemy o działaniach w zakresie zarządzania kryzysowego w kontekście niebezpieczeństwa ataku bronią atomową.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Niebezpieczeństwo ataku bronią atomową, a działania w zakresie zarządzania kryzysowego
  • Jak stworzyć i na co zwrócić uwagę tworząc plany i procedury w konkretnych sytuacjach kryzysowych?
  • Jak wprowadzać stopnie alarmowe? Jak gminy do tego podchodzą i jak sobie z tym radzą? W jakiej ustawie można się z nimi zapoznać?
  • Jak często należy aktualizować dokumentację akcji kurierskiej?
  • Z czym wiąże się wprowadzenie stanu wyjątkowego? Co zmienia w funkcjonowaniu samorządów?
  • Kontrole dokumentacji dotyczące zarządzania kryzysowego i obronności - kto i jakie dokumenty sprawdza?
  • Jakie upoważnienia powinien mieć pracownik, aby móc przetwarzać dokumenty „zastrzeżone”?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Szablony planów i procedur zarządzania kryzysowego w gminie
  • Instruktaż stopni alarmowych
  • Wskazówki do tworzenia dokumentacji akcji kurierskiej
  • Załączniki do dokumentacji akcji kurierskiej
  • Wskazówki do tworzenia planu ewakuacji I, II i III stopnia

Szczegółowy program szkolenia:

1. Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:

  • Co dalej z obroną cywilną?
  • Czy ze środków rezerwy celowej może być sfinansowany zakup łóżek polowych?
  • Czy nadal można wydatkować środki z rezerwy celowej, które zostały uruchomione w związku z kryzysem uchodźczym?
  • Jak przeprowadzić ćwiczenia z akcji kurierskiej? Czy jest to praca z dokumentami i przybliżenie tras kurierskich?
  • Czy pracownik urzędu gminy przeznaczony do funkcji kuriera nie może być w obsadzie stałego dyżuru?
  • Czy można odwołać kurierów powołanych 10 lat temu, którzy nie ukończyli jeszcze 60 lat?
  • Jak sporządzić plan zarządzania kryzysowego? Czy zasadne jest spotkanie się z członkami GCZK i omówienie zagrożeń oraz procedur?
  • Czy wydatki mogą być realizowane w sytuacjach kryzysowych bezpośrednio z podziału rezerwy na zarządzania kryzysowe? Czy muszą być przesunięte na paragrafy wydatków bieżących?

2. Zarządzanie kryzysowe — jak dobrze tworzyć i aktualizować dokumentację? Kiedy i w jaki sposób posługiwać się środkami z rezerwy finansowej? Jak reagować przy wprowadzeniu stopni alarmowych?

  • Czy od 24 października nie ma podstawy prawnej do funkcjonowania stałego dyżuru?
  • Jak pogodzić funkcjonowanie stałego dyżuru dla potrzeb zarządzania kryzysowego z ustawą Kodeks pracy w zakresie czasu pracy?
  • Rezerwa celowa z zarządzania kryzysowego. W pewnym artykule było napisane, że jedna z gmin w województwie opolskim wystąpiła do RIO w Opolu o odpowiedź na pytanie: „Czy można z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe kupić agregaty prądotwórcze dla jednostek organizacyjnych w celu zapewnienia zapasowego źródła energii w przypadku jej braku?” Według RIO w Opolu można kupić agregaty. My wystąpiliśmy do RIO w Warszawie i nie otrzymaliśmy jednoznacznej odpowiedzi. Czy taki zakup można zrobić?
  • Z czego wynika posiadanie poświadczenia dostępu do informacji niejawnych?
  • Co w przypadku, gdy kurier nie jest pracownikiem urzędu gminy?
  • Podział obowiązków – kto i za co jest odpowiedzialny? Jakie są organy nadrzędne? Kto i kiedy wykonuje czyje polecenia?
  • Jak efektywnie komunikować sięz innymi podmiotami?
  • Zastosowanie środków łączności w praktyce - jak posługiwać się środkami łączności radiotelefonicznej między urzędnikami, a służbami ratowniczymi?
  • Kto przejmuje kontrolę nad MOPS-em w sytuacji kryzysowej?
  • Czy w momencie wystąpienia zagrożenia, gdy niezbędna jest pomoc w postaci ciepłego posiłku lub napoju odpowiedzialną osobą jest pracownik urzędu gminy czy OPS-u?
  • Skąd pozyskać środki finansowe?
    • Tworzenie rezerwy z budżetu gminy? Ile powinna wynosić rocznie?
    • Jak rozpoznać sytuację kryzysową aby móc skorzystać ze środków rezerwy?
    • Jak skutecznie skorzystać z rezerwy finansowej?
    • Na co można przeznaczyć rezerwę finansową w 1. etapie?
  • Jak wprowadzać stopnie alarmowe? Jak gminy do tego podchodzą i jak sobie z tym radzą? W jakiej ustawie można się z nimi zapoznać?
  • Z jaką częstotliwością powinny być wykonywane zadania wynikające z obowiązującego i przedłużanego stopnia alarmowego?
  • Jak informować obywateli o zdarzeniach kryzysowych? Jak uspokoić ludność?
  • Stałe dyżury – jak mają wyglądać, ile powinny trwać - 6, 12 czy 24h?
  • Jak interpretować Kodeks pracy w stosunku do osób zaangażowanych w SD, np. matki wychowujące dzieci do 8 roku życia?
  • Czy dokumentacja z treningu SD powinna być zastrzeżona?
  • Dokumentacja SD jest jawna, jednakże przyjmujemy zadania, które są ujęte w dokumentach niejawnych. Czy w dzienniku ewidencji nie powinniśmy rozwijać treści zadań?
  • Plan operacyjny funkcjonowania gminy …. z 2010 a nowy z 2021 r. czy jest przesłanka do zniesienia klauzuli tajności starego planu?
  • Zarządzenie wójta w sprawie stałych dyżurów do aktualizacji?
  • Czy stały dyżur musi być organizowany w jednostkach organizacyjnych gminy?
  • Jak należy archiwizować dokumentację o klauzuli ”zastrzeżone”?
  • Jak skutecznie przeprowadzić akcję kurierską? Na podstawie jakiego rozporządzenia jest przeprowadzana?
  • Dokumentacja akcji kurierskiej. Jakie dokumenty są jawne, a jakie tajne?
  • Czy kurier powinien posiadać poświadczenie bezpieczeństwa?
  • Czy powinien posiadać swoje auto? Co jeżeli kurier sprzedał auto?
  • Koszty i ich zwrot – do kogo się można o nie zwrócić?
  • Od czego należy zacząć przygotowując plany i procedury zarządzania kryzysowego?
  • Jak stworzyć i na co zwrócić uwagę tworząc plany i procedury podczas takich sytuacji jak:
    • wichury
    • gradobicia
    • podtopienia
    • ostre mrozy
    • susze
    • wymrożenia zbóż
    • problemy z owadami
    • ASF/dziki - jaka jest podstawa prawna do powoływania rzeczoznawców?
    • odławianie zwierzyny leśnej w związku z kolizjami drogowymi
    • zatrucia wodociągu E. Coli
    • dostarczanie wody w warunkach specjalnych
    • braki prądu
    • cyberataki
    • informacja o podłożeniu ładunku wybuchowego

3. Niebezpieczeństwo ataku bronią atomową, a działania w zakresie zarządzania kryzysowego

  • Plan dystrybucji jodku potasu - podstawy prawne
  • Na co zwrócić uwagę przy opracowaniu planu?
  • Plan dystrybucji jodku potasu – czy musi być uzgadniany z podmiotem leczniczym?
  • Jak prawidłowo wypełnić karty realizacji do Planu operacyjnego funkcjonowania gminy, jak rozpisać procedury?

4. Zadania gminy według projektu ustawy o ochronie ludności i o stanie klęski żywiołowej

  • Projekt ustawy o ochronie ludności i o stanie klęski żywiołowej
    • Zarządzanie kryzysowe – na czym będzie polegać?
    • Czym jest SI OMNIBUS?
    • Stany według projektu ustawy o ochronie ludności i o stanie klęski żywiołowej:
      • „Stan pogotowia”
      • „Stan zagrożenia”
      • „Stan klęski żywiołowej”
  • Zadania gminy według projektu ustawy o ochronie ludności i o stanie klęski żywiołowej
  • Krajowy System Ratowniczy – zadania
  • Kto będzie odpowiadał za organizację obrony cywilnej?
  • Jak będzie wyglądać finansowanie na ochronę ludności?
  • Schrony dla ludności - Jak szybko schronić ludzi? Jak informować obywateli o naturalnym schronie?
  • Projekt rozwiązań dotyczących schronienia ludności w sytuacji zagrożenia

5. Obronność – jak dobrze pełnić swoje funkcje i obowiązki podczas stanu wyjątkowego? Jak odnieść się do kwestii świadczeń rzeczowych i osobistych?

  • Z czym wiąże się wprowadzenie stanu wyjątkowego? Jak funkcjonują wtedy samorządy?
  • Plany tworzenia stanowiska zapasowego – jak je stworzyć?
  • Świadczenia rzeczowe i osobiste – postępowanie
    • W jaki sposób informować obywateli? Jak ich do tego przygotować? Jak tłumaczyć ludziom konieczność oddania samochodu dla wojska?
    • Jak postąpić w przypadku braku zgody podmiotu na nałożenie świadczeń rzeczowych?
    • Czy należy przeprowadzić oględziny w terenie w przypadku braku zgłoszenia się stron postępowania we wskazanym terminie? Czy od razu nałożyć decyzję?
    • Jak uświadamiać społeczeństwo? Jak zachęcać ludzi do działalności charytatywnej - pomocy jako wolontariusz?

6. Kontrole – jakie jednostki kontrolują plany i procedury? Jak dobrze przygotować swoją dokumentację?

  • Kto kontroluje dokumentację dot. z zarządzaniem kryzysowym, a kto związaną z obronnością?
  • Jakie dokumenty są kontrolowane najczęściej i najdokładniej? Na które plany i procedury należy zwrócić uwagę?
  • Na jakie elementy dokumentacji zwraca się uwagę najczęściej?
  • Jak przygotować się do kontroli?

7. Ustawa o obronie ojczyzny — co powinien o niej wiedzieć pracownik urzędu gminy?

  • Jaki jest kierunek zmian?
  • Jak je interpretować?
  • Czy zmiany również dotyczą gmin?

Prowadzący

Katarzyna Sadowskakierownik Biura Zarządzania Kryzysowego i Obrony Cywilnej w Urzędzie Miasta i Gminy w Górze; od 2009 r. związana z samorządem, najpierw, przez 3 lata, jako strażnik straży miejskiej; od 10 lat pracuje w Biurze Zarządzania Kryzysowego i Obrony Cywilnej. Również niemal od 10 lat pełni funkcję pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych. W swojej codziennej pracy zajmuje się sprawami dotyczącymi m.in. zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, spraw obronnych, OSP oraz ochroną informacji niejawnych. Obecnie również koordynuje i realizuje zadania dotyczące przyjmowania i zakwaterowania uchodźców. Ukończyła studia w zakresie języka polskiego o specjalności: komunikacja społeczna i medialna oraz studia podyplomowe na kierunku „Inżynieria bezpieczeństwa ogólnego i BHP".

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 549.00
20 stycznia 2025

Podobne szkolenia