W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Niebezpieczeństwo ataku bronią atomową, a działania w zakresie zarządzania kryzysowego
- Jak stworzyć i na co zwrócić uwagę tworząc plany i procedury w konkretnych sytuacjach kryzysowych?
- Jak wprowadzać stopnie alarmowe? Jak gminy do tego podchodzą i jak sobie z tym radzą? W jakiej ustawie można się z nimi zapoznać?
- Jak często należy aktualizować dokumentację akcji kurierskiej?
- Z czym wiąże się wprowadzenie stanu wyjątkowego? Co zmienia w funkcjonowaniu samorządów?
- Kontrole dokumentacji dotyczące zarządzania kryzysowego i obronności - kto i jakie dokumenty sprawdza?
- Jakie upoważnienia powinien mieć pracownik, aby móc przetwarzać dokumenty „zastrzeżone”?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Szablony planów i procedur zarządzania kryzysowego w gminie
- Instruktaż stopni alarmowych
- Wskazówki do tworzenia dokumentacji akcji kurierskiej
- Załączniki do dokumentacji akcji kurierskiej
- Wskazówki do tworzenia planu ewakuacji I, II i III stopnia
Szczegółowy program szkolenia:
1. Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:
- Co dalej z obroną cywilną?
- Czy ze środków rezerwy celowej może być sfinansowany zakup łóżek polowych?
- Czy nadal można wydatkować środki z rezerwy celowej, które zostały uruchomione w związku z kryzysem uchodźczym?
- Jak przeprowadzić ćwiczenia z akcji kurierskiej? Czy jest to praca z dokumentami i przybliżenie tras kurierskich?
- Czy pracownik urzędu gminy przeznaczony do funkcji kuriera nie może być w obsadzie stałego dyżuru?
- Czy można odwołać kurierów powołanych 10 lat temu, którzy nie ukończyli jeszcze 60 lat?
- Jak sporządzić plan zarządzania kryzysowego? Czy zasadne jest spotkanie się z członkami GCZK i omówienie zagrożeń oraz procedur?
- Czy wydatki mogą być realizowane w sytuacjach kryzysowych bezpośrednio z podziału rezerwy na zarządzania kryzysowe? Czy muszą być przesunięte na paragrafy wydatków bieżących?
2. Zarządzanie kryzysowe — jak dobrze tworzyć i aktualizować dokumentację? Kiedy i w jaki sposób posługiwać się środkami z rezerwy finansowej? Jak reagować przy wprowadzeniu stopni alarmowych?
- Czy od 24 października nie ma podstawy prawnej do funkcjonowania stałego dyżuru?
- Jak pogodzić funkcjonowanie stałego dyżuru dla potrzeb zarządzania kryzysowego z ustawą Kodeks pracy w zakresie czasu pracy?
- Rezerwa celowa z zarządzania kryzysowego. W pewnym artykule było napisane, że jedna z gmin w województwie opolskim wystąpiła do RIO w Opolu o odpowiedź na pytanie: „Czy można z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe kupić agregaty prądotwórcze dla jednostek organizacyjnych w celu zapewnienia zapasowego źródła energii w przypadku jej braku?” Według RIO w Opolu można kupić agregaty. My wystąpiliśmy do RIO w Warszawie i nie otrzymaliśmy jednoznacznej odpowiedzi. Czy taki zakup można zrobić?
- Z czego wynika posiadanie poświadczenia dostępu do informacji niejawnych?
- Co w przypadku, gdy kurier nie jest pracownikiem urzędu gminy?
- Podział obowiązków – kto i za co jest odpowiedzialny? Jakie są organy nadrzędne? Kto i kiedy wykonuje czyje polecenia?
- Jak efektywnie komunikować sięz innymi podmiotami?
- Zastosowanie środków łączności w praktyce - jak posługiwać się środkami łączności radiotelefonicznej między urzędnikami, a służbami ratowniczymi?
- Kto przejmuje kontrolę nad MOPS-em w sytuacji kryzysowej?
- Czy w momencie wystąpienia zagrożenia, gdy niezbędna jest pomoc w postaci ciepłego posiłku lub napoju odpowiedzialną osobą jest pracownik urzędu gminy czy OPS-u?
- Skąd pozyskać środki finansowe?
- Tworzenie rezerwy z budżetu gminy? Ile powinna wynosić rocznie?
- Jak rozpoznać sytuację kryzysową aby móc skorzystać ze środków rezerwy?
- Jak skutecznie skorzystać z rezerwy finansowej?
- Na co można przeznaczyć rezerwę finansową w 1. etapie?
- Jak wprowadzać stopnie alarmowe? Jak gminy do tego podchodzą i jak sobie z tym radzą? W jakiej ustawie można się z nimi zapoznać?
- Z jaką częstotliwością powinny być wykonywane zadania wynikające z obowiązującego i przedłużanego stopnia alarmowego?
- Jak informować obywateli o zdarzeniach kryzysowych? Jak uspokoić ludność?
- Stałe dyżury – jak mają wyglądać, ile powinny trwać - 6, 12 czy 24h?
- Jak interpretować Kodeks pracy w stosunku do osób zaangażowanych w SD, np. matki wychowujące dzieci do 8 roku życia?
- Czy dokumentacja z treningu SD powinna być zastrzeżona?
- Dokumentacja SD jest jawna, jednakże przyjmujemy zadania, które są ujęte w dokumentach niejawnych. Czy w dzienniku ewidencji nie powinniśmy rozwijać treści zadań?
- Plan operacyjny funkcjonowania gminy …. z 2010 a nowy z 2021 r. czy jest przesłanka do zniesienia klauzuli tajności starego planu?
- Zarządzenie wójta w sprawie stałych dyżurów do aktualizacji?
- Czy stały dyżur musi być organizowany w jednostkach organizacyjnych gminy?
- Jak należy archiwizować dokumentację o klauzuli ”zastrzeżone”?
- Jak skutecznie przeprowadzić akcję kurierską? Na podstawie jakiego rozporządzenia jest przeprowadzana?
- Dokumentacja akcji kurierskiej. Jakie dokumenty są jawne, a jakie tajne?
- Czy kurier powinien posiadać poświadczenie bezpieczeństwa?
- Czy powinien posiadać swoje auto? Co jeżeli kurier sprzedał auto?
- Koszty i ich zwrot – do kogo się można o nie zwrócić?
- Od czego należy zacząć przygotowując plany i procedury zarządzania kryzysowego?
- Jak stworzyć i na co zwrócić uwagę tworząc plany i procedury podczas takich sytuacji jak:
- wichury
- gradobicia
- podtopienia
- ostre mrozy
- susze
- wymrożenia zbóż
- problemy z owadami
- ASF/dziki - jaka jest podstawa prawna do powoływania rzeczoznawców?
- odławianie zwierzyny leśnej w związku z kolizjami drogowymi
- zatrucia wodociągu E. Coli
- dostarczanie wody w warunkach specjalnych
- braki prądu
- cyberataki
- informacja o podłożeniu ładunku wybuchowego
3. Niebezpieczeństwo ataku bronią atomową, a działania w zakresie zarządzania kryzysowego
- Plan dystrybucji jodku potasu - podstawy prawne
- Na co zwrócić uwagę przy opracowaniu planu?
- Plan dystrybucji jodku potasu – czy musi być uzgadniany z podmiotem leczniczym?
- Jak prawidłowo wypełnić karty realizacji do Planu operacyjnego funkcjonowania gminy, jak rozpisać procedury?
4. Zadania gminy według projektu ustawy o ochronie ludności i o stanie klęski żywiołowej
- Projekt ustawy o ochronie ludności i o stanie klęski żywiołowej
- Zarządzanie kryzysowe – na czym będzie polegać?
- Czym jest SI OMNIBUS?
- Stany według projektu ustawy o ochronie ludności i o stanie klęski żywiołowej:
- „Stan pogotowia”
- „Stan zagrożenia”
- „Stan klęski żywiołowej”
- Zadania gminy według projektu ustawy o ochronie ludności i o stanie klęski żywiołowej
- Krajowy System Ratowniczy – zadania
- Kto będzie odpowiadał za organizację obrony cywilnej?
- Jak będzie wyglądać finansowanie na ochronę ludności?
- Schrony dla ludności - Jak szybko schronić ludzi? Jak informować obywateli o naturalnym schronie?
- Projekt rozwiązań dotyczących schronienia ludności w sytuacji zagrożenia
5. Obronność – jak dobrze pełnić swoje funkcje i obowiązki podczas stanu wyjątkowego? Jak odnieść się do kwestii świadczeń rzeczowych i osobistych?
- Z czym wiąże się wprowadzenie stanu wyjątkowego? Jak funkcjonują wtedy samorządy?
- Plany tworzenia stanowiska zapasowego – jak je stworzyć?
- Świadczenia rzeczowe i osobiste – postępowanie
- W jaki sposób informować obywateli? Jak ich do tego przygotować? Jak tłumaczyć ludziom konieczność oddania samochodu dla wojska?
- Jak postąpić w przypadku braku zgody podmiotu na nałożenie świadczeń rzeczowych?
- Czy należy przeprowadzić oględziny w terenie w przypadku braku zgłoszenia się stron postępowania we wskazanym terminie? Czy od razu nałożyć decyzję?
- Jak uświadamiać społeczeństwo? Jak zachęcać ludzi do działalności charytatywnej - pomocy jako wolontariusz?
6. Kontrole – jakie jednostki kontrolują plany i procedury? Jak dobrze przygotować swoją dokumentację?
- Kto kontroluje dokumentację dot. z zarządzaniem kryzysowym, a kto związaną z obronnością?
- Jakie dokumenty są kontrolowane najczęściej i najdokładniej? Na które plany i procedury należy zwrócić uwagę?
- Na jakie elementy dokumentacji zwraca się uwagę najczęściej?
- Jak przygotować się do kontroli?
7. Ustawa o obronie ojczyzny — co powinien o niej wiedzieć pracownik urzędu gminy?
- Jaki jest kierunek zmian?
- Jak je interpretować?
- Czy zmiany również dotyczą gmin?
Prowadzący
Katarzyna Sadowska – kierownik Biura Zarządzania Kryzysowego i Obrony Cywilnej w Urzędzie Miasta i Gminy w Górze; od 2009 r. związana z samorządem, najpierw, przez 3 lata, jako strażnik straży miejskiej; od 10 lat pracuje w Biurze Zarządzania Kryzysowego i Obrony Cywilnej. Również niemal od 10 lat pełni funkcję pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych. W swojej codziennej pracy zajmuje się sprawami dotyczącymi m.in. zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, spraw obronnych, OSP oraz ochroną informacji niejawnych. Obecnie również koordynuje i realizuje zadania dotyczące przyjmowania i zakwaterowania uchodźców. Ukończyła studia w zakresie języka polskiego o specjalności: komunikacja społeczna i medialna oraz studia podyplomowe na kierunku „Inżynieria bezpieczeństwa ogólnego i BHP".
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.