W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Niebezpieczeństwo ataku bronią atomową, a działania w zakresie zarządzania kryzysowego
- Jak stworzyć i na co zwrócić uwagę tworząc plany i procedury w konkretnych sytuacjach kryzysowych?
- Jak wprowadzać stopnie alarmowe? Jak gminy do tego podchodzą i jak sobie z tym radzą? W jakiej ustawie można się z nimi zapoznać?
- Jak często należy aktualizować dokumentację akcji kurierskiej?
- Z czym wiąże się wprowadzenie stanu wyjątkowego? Co zmienia w funkcjonowaniu samorządów?
- Kontrole dokumentacji dotyczące zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i obronności - kto i jakie dokumenty sprawdza?
- Jakie upoważnienia powinien mieć pracownik, aby móc przetwarzać dokumenty „zastrzeżone”?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Szablony planów i procedur zarządzania kryzysowego w gminie
- Instruktaż stopni alarmowych
- Wskazówki do tworzenia dokumentacji akcji kurierskiej
- Załączniki do dokumentacji akcji kurierskiej
- Wskazówki do tworzenia planu ewakuacji I, II i III stopnia
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników, na które udzieliliśmy odpowiedzi podczas ostatniego szkolenia:
- Czym sugerować się przy wskazaniu sił i środków do planu zarządzania kryzysowego? Liczba ludności się zmienia, a nie da się przewidzieć wszystkich zagrożeń.
- Czy folie na dach nie powinna mieć zakupiona PSP w pierwszej kolejności? Kto w pierwszej kolejności ma być pomocą - PSP czy UM?
- Co zrobić gdy kierownik jedynego podmiotu medycznego odmawia podpisania porozumienia i planu akcji jodowej?
- Czy plan dystrybucji jodku musi być wprowadzony zarządzeniem burmistrza?
- Czy radiostacja musi być obsługiwana przez UM w momencie, gdy jest do zadań wyznaczona jedna osoba? Czy można zrezygnować z tej formy komunikacji?
- Czy w momencie katastrofy drogowej, gdy niezbędna jest pomoc w postaci ciepłego posiłku lub herbaty osoba odpowiedzialna jest pracownik UM? Czy może pracownik MOPS?
- Czy stały dyżur musi być organizowany w jednostkach organizacyjnych gminy? Czy należy to do decyzji burmistrza?
- Z jaką częstotliwością powinny być wykonywane zadania wynikające z obowiązującego i przedłużanego stopnia alarmowego?
- Jak interpretować Kodeks pracy w stosunku do osób zaangażowanych w SD, np. matki wychowujące dzieci do 8 roku życia?
- Czy dokumentacja z treningu SD powinna być zastrzeżona?
- Co sprawia, że wszyscy kurierzy mają mieć upoważnienia do informacji o klauzuli „zastrzeżone”, jeżeli na dokumentach niejawnych pracują kurierzy-wykonawcy?
- Czy plan zarządzania kryzysowego powinien być przyjęty zarządzeniem wójta?
- Jak często przeprowadzać ćwiczenia FOC? Na co zwracać uwagę przy takich szkoleniach/ćwiczeniach?
- Plan dystrybucji jodku potasu - na co zwracać uwagę przy sporządzaniu takiego planu? Jaka podstawa prawna? Z kim uzgadniać?
- Czy będą jakieś wytyczne, aby w urzędach była zatrudniona osoba wyłącznie do omawianych zagadnień? Obecnie w gminach jest to tylko część zakresu obowiązków
- Czy możemy omijać stanowiska kierowania komend powiatowych PSP odnośnie dysponowania jednostkami OSP?
- Jaka jest podstawa prawna do powoływania rzeczoznawców?
- Jak teoria ma się do stanu realnego zagrożenia? Czy w przypadku realnego zagrożenia ktokolwiek będzie wypełniał karty, sprawdzał plany?
- Czy nowa legislacja będzie miała wpływ na plan operacyjny i załączniki do planu?
- Czy możemy szkolić i wymieniać członków formacji obrony cywilnej lub aktualizować plan OC?
- Czy można zlikwidować przestarzałe formacje? Jeśli tak, to nas jakiej podstawie?
- Czy można usunąć formacje obrony cywilnej?
- Co z kartami wcielenia do formacji OC?
- Kto wcześniej był dysponowany do klęsk żywiołowych?
- Czy powinniśmy mieć opracowane wszystkie plany każdego stopnia?
- Czy istniejące dotychczas formacje obrony cywilnej nie mają na ten moment podstaw, by funkcjonować?
- Jakie upoważnienia powinien mieć pracownik, aby móc przetwarzać dokumenty „zastrzeżone”?
- Jak często należy aktualizować dokumentację akcji kurierskiej?
- Jeśli mamy zarządzenie wójta z zeszłego roku odnośnie stałej dyżury na podstawie starej ustawy, to czy zarządzenie trzeba teraz zmienić na podstawie nowej ustawy?
- Jak należy archiwizować dokumentację o klauzuli „zastrzeżone”?
- Czy obrona cywilna nadal istnieje w samorządach?
- Czy istnieje podstawa prawna, na podstawie której gmina musi posiadać plan obrony cywilnej wraz z planami ewakuacji?
- Czy gmina powinna posiadać schrony lub inne budynki ochronne? Jak zapewnić schronienie mieszkańcom w przypadku braku takich miejsc?
- Czy plany obrony cywilnej można zarchiwizować?
- Jaką podstawę prawną stosować do aktualizacji składu osobowego Drużyny Wykrywania i Alarmowania?
- Jak postąpić w przypadku braku zgody podmiotu na nałożenie świadczeń rzeczowych?
- Czy należy przeprowadzić oględziny w terenie w przypadku braku zgłoszenia się stron postępowania we wskazanym terminie? Czy od razu nałożyć decyzję?
1. Zarządzanie kryzysowe - jak dobrze tworzyć i aktualizować dokumentację? Kiedy i w jaki sposób posługiwać się środkami z rezerwy finansowej? Jak reagować przy wprowadzeniu stopni alarmowych?
- Podział obowiązków – kto i za co jest odpowiedzialny? Jakie są organy nadrzędne? Kto i kiedy wykonuje czyje polecenia?
- Jak efektywnie się komunikować z innymi podmiotami?
- Zastosowanie środków łączności w praktyce - jak posługiwać się środkami łączności radiotelefonicznej między urzędnikami, a służbami ratowniczymi?
- Kto przejmuje kontrolę nad MOPS-em w sytuacji kryzysowej?
- Skąd pozyskać środki finansowe?
- Tworzenie rezerwy z budżetu gminy? Ile powinna wynosić rocznie?
- Jak rozpoznać sytuację kryzysową aby móc skorzystać ze środków rezerwy?
- Jak skutecznie skorzystać z rezerwy finansowej?
- Na co można przeznaczyć rezerwę finansową w 1. etapie?
- Jak wprowadzać stopnie alarmowe? Jak gminy do tego podchodzą i jak sobie z tym radzą? W jakiej ustawie można się z nimi zapoznać?
- Jak informować obywateli o zdarzeniach kryzysowych? Jak uspokoić ludność?
- Stałe dyżury – jak mają wyglądać, ile powinny trwać - 6, 12 czy 24h?
- Jak skutecznie przeprowadzić akcję kurierską? Na podstawie jakiego rozporządzenia jest przeprowadzana?
- Dokumentacja akcji kurierskiej. Jakie dokumenty są jawne, a jakie tajne?
- Koszty i ich zwrot - do kogo się można o nie zwrócić?
- Od czego należy zacząć przygotowując plany i procedury zarządzania kryzysowego?
- Jak stworzyć i na co zwrócić uwagę tworząc plany i procedury podczas takich sytuacji jak:
- wichury
- gradobicia
- podtopienia
- ostre mrozy
- susze
- wymrożenia zbóż
- problemy z owadami
- ASF/dziki
- odławianie zwierzyny leśnej w związku z kolizjami drogowymi
- zatrucia wodociągu E.Coli
- dostarczanie wody w warunkach specjalnych
- braki prądu
- cyberataki
- informacja o podłożeniu ładunku wybuchowego
- Jak monitorować lokalne zagrożenia? Na co zwrócić uwagę?
2. Jakie są założenia projektu ustawy o ochronie ludności i o stanie klęski żywiołowej? Jak stworzyć plany ewakuacji?
- Plany i procedury jakie będą obowiązywać
- Na podstawie jakich dokumentów prawnych lub poleceń będzie można je tworzyć?
- W jaki sposób napisać je przystępnie dla każdego?
- Jak to dobrze zrobić od podstaw?
- Jak szybko i prawidłowo je zaktualizować?
- Jakie są sposoby skutecznego ich wdrażania?
- Plany ewakuacji I, II i III stopnia:
- W jakiej kolejności kogo i co ewakuować?
- Na co powinna zwrócić uwagę gmina miejska, a na co wiejska?
- Magazyny obrony cywilnej:
- Co powinno się w nich znaleźć?
- Na kim leży obowiązek zakupu wyposażenia magazynu?
- Projekt ustawy o ochronie ludności i o stanie klęski żywiołowej
- Zarządzanie kryzysowe – na czym będzie polegać?
- Czym jest SI OMNIBUS?
- Kto będzie odpowiadał za zadania zarządzania kryzysowego?
- Stany według projektu ustawy
- „Stan pogotowia”
- „Stan zagrożenia”
- „Stan klęski żywiołowej”
- Krajowy System Ratowniczy – zadania
- Kto będzie odpowiadał za organizację obrony cywilnej?
- Obrona cywilna w świetle projektu ustawy o ochronie ludności i o stanie klęski żywiołowej
- Jak będzie wyglądać finansowanie na ochronę ludności?
- Schrony dla ludności:
- Jak szybko i skutecznie schronić ludność?
- Jak informować obywateli o naturalnym schronie?
3. Obronność – jak dobrze pełnić swoje funkcje i obowiązki podczas stanu wyjątkowego? Jak odnieść się do kwestii świadczeń rzeczowych i osobistych?
- Z czym wiąże się wprowadzenie stanu wyjątkowego? Jak funkcjonują wtedy samorządy?
- Plany tworzenia stanowiska zapasowego – jak je stworzyć?
- Świadczenia rzeczowe i osobiste – postępowanie
- W jaki sposób informować obywateli? Jak ich do tego przygotować? Jak tłumaczyć ludziom konieczność oddania samochodu dla wojska?
- Jak uświadamiać społeczeństwo? Jak zachęcać ludzi do działalności charytatywnej - pomocy jako wolontariusz?
4. Kontrole – jakie jednostki kontrolują plany i procedury? Jak dobrze przygotować swoją dokumentację?
- Kto kontroluje dokumentację dot. z zarządzaniem kryzysowym i obroną cywilną, a kto związaną z obronnością?
- Jakie dokumenty są kontrolowane najczęściej i najdokładniej? Na które plany i procedury należy zwrócić uwagę?
- Na jakie elementy dokumentacji zwraca się uwagę najczęściej?
- Jak przygotować się do kontroli?
5. Niebezpieczeństwo ataku bronią atomową, a działania w zakresie zarządzania kryzysowego
- Plan dystrybucji jodku potasu
- Na co zwrócić uwagę przy opracowaniu planu
- Wydawać czy podawać jodek potasu?
- Jak zorganizować dystrybucję na terenie całej gminy? Co należy mieć przygotowane?
6. Ustawa o obronie ojczyzny - co powinien o niej wiedzieć pracownik urzędu gminy?
- Jaki jest kierunek zmian?
- Jak je interpretować?
- Czy zmiany będą również dotyczyć poziomu gmin?
Prowadzący
Katarzyna Sadowska – kierownik Biura Zarządzania Kryzysowego i Obrony Cywilnej w Urzędzie Miasta i Gminy w Górze; od 2009 r. związana z samorządem, najpierw, przez 3 lata, jako strażnik straży miejskiej; od 10 lat pracuje w Biurze Zarządzania Kryzysowego i Obrony Cywilnej. Również niemal od 10 lat pełni funkcję pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych. W swojej codziennej pracy zajmuje się sprawami dotyczącymi m.in. zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, spraw obronnych, OSP oraz ochroną informacji niejawnych. Obecnie również koordynuje i realizuje zadania dotyczące przyjmowania i zakwaterowania uchodźców. Ukończyła studia w zakresie języka polskiego o specjalności: komunikacja społeczna i medialna oraz studia podyplomowe na kierunku „Inżynieria bezpieczeństwa ogólnego i BHP”
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.