W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy w przypadku zastępstwa w zakresie czynności zastępujemy konkretnego pracownika czy stanowisko?
- Jak liczyć staż, jeżeli pracownik został dodatkowo zatrudniony - jedna umowa na pełny etat, a druga ¼?
- Czy złożenie przez pracownika wypowiedzenia jest już podstawą do ogłoszenia naboru na wolne stanowisko?
- Czy powinniśmy wymagać zaświadczenia o niekaralności czy wystarczy oświadczenie?
- Czy sporządzanie planu urlopu zależy od regulaminu wewnętrznego jednostki?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Dane osobowe do celów podatkowych i ubezpieczeń społecznych
- Kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie
- Kwestionariusz osobowy dla pracownika
- Regulamin naboru na wolne stanowiska urzędnicze i kierownicze + Jak prawidłowo stworzyć ogłoszenie o naborze na stanowisko urzędnicze? GOTOWY WZÓR
- Skierowania na badania lekarskie wstępne
- Wzór świadectwa pracy
Szczegółowy program szkolenia:
Kadry:
- jak ważna jest współpraca i komunikacja z płacami (na co zwrócić uwagę, co warto doprecyzować, o czym informować, istota oświadczeń w przypadku umówcywilno-prawnych)
Ostatnie zmiany w roku 2024:
- nowa treść świadectwa pracy, uwzględniająca okoliczności wprowadzone ostatnimi zmianami Kodeksu pracy – pracujemy już na aktualnym wzorze
- rozszerzony zakres akt osobowych w części B
- rozszerzony zakres dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy
- odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego: szkolenia BHP, ważność orzeczeń lekarskich, brak możliwości udzielenia zaległego urlopu wypoczynkowego w terminie wyznaczonym przez pracodawcę
- Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie wniosków dotyczących uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem oraz dokumentów dołączanych do takich wniosków
- Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej
Pytania uczestników, na jakie udzieliliśmy odpowiedzi podczas ostatnich szkoleń:
- Jeżeli pracownik podjął zatrudnienie w 31 dniu po odbyciu służby wojskowej u innego pracodawcy, to czy służbę wojskową odlicza się od nagrody jubileuszowej?
- Nie mamy regulaminu naboru w urzędzie, ale tworzymy regulaminy do ogłaszanych naborów na stanowiska urzędnicze lub na czas zastępstwa. Czy jest to prawidłowe?
- Czy pracownik będący pod telefonem w domu powinien mieć oddany dzień wolny? Nie jest to dyżur, tylko ustne ustalenie.
- Czy za 2 godziny pracy w sobotę lub niedzielę przysługuje jeden dzień wolny?
- Czy sekretarz będący na dożynkach w sobotę, powinien odebrać dzień wolny?
- Czy pracownik z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności zatrudniony na 1/4 etatu, 2 godziny dziennie, też ma mieć obniżony czas pracy z tych 2 godzin?
- Sprzątaczki pracujące na 5/8 etatu po 5 godzi dziennie powinny mieć 26 czy 17 dni urlopu?
- Co z pracownikiem zatrudnionym z dwoma umowami na 1/2 etatu, jeżeli jego czas pracy to 7:30-11:30 i 11:30-15:30?
- Czy zmiana zaszeregowania wynikająca z ostatniej zmiany powinna być na piśmie?
- Czy po powrocie z urlopu macierzyńskiego powinny zostać wykonane badania lekarskie?
- Czy w przypadku zmiany wymiaru urlopu wypoczynkowego powinniśmy poinformować pracownika o warunkach zatrudnienia z podaniem ilości dni urlopowych?
- Gdzie umieszczać ogłoszenia o wolnym stanowisku pracy nie urzędniczym?
- Czy musi być oświadczenie o stanie zdrowia?
- Czy oferta pracy musi być zamieszczona na BIP-ie?
- Czy do stażu pracy w gospodarstwie rolnym można zaliczyć okres, w którym osoba była zarejestrowana w urzędzie pracy jako bezrobotna?
- Czy należy wyrównać dodatek stażowy za 3 lata wstecz w związku ze złożeniem dokumentów potwierdzających pracę na roli i podwyższeniem dodatku stażowego?
- Jak liczyć staż, jeżeli pracownik został dodatkowo zatrudniony - jedna umowa na pełny etat, a druga ¼?
- Czy wyjścia prywatne muszą być widoczne w ewidencji czasu pracy?
- Czy deklarację o rezygnacji z PPK powinno się umieścić w części B, czy w osobnym segregatorze?
- Czy co roku zbieramy oświadczenia od rodziców, którzy chcą skorzystać z uprawnień przepisu art. 188 k.p.?
- Czy wprowadzamy zarządzenie w sprawie pracy zdalnej czy wpisujemy w regulamin? Czy dokumentacja dotycząca pracy zdalnej powinna znajdować się w aktach osobowych?
- Czy orzeczenia lekarskie i zaświadczenia ze szkoleń BHP mają być w aktach w oryginale czy poświadczone kserokopie?
- Jeśli w informacji podstawowej jest wskazana podstawa prawna urlopu, to czy po kolejnej umowie należy sporządzić informację podstawową?
- Co zrobić w przypadku, gdy ktoś w 4-miesięcznym okresie rozliczeniowym nie wykorzysta wolnego za nadgodziny?
- Co zrobić w sytuacji, gdy mamy pozostałości z poprzednich lat i urlop należny w liczbie 10,325?
- Czy na liście papierowej będzie można wpisać PZ przy pracowniku, który wykonywał pracę zdalnie?
- Czy należy uaktualniać informację podstawową dla już zatrudnionych pracowników?
- Czy może zostać ta sama treść w skierowaniu na badania w przypadku, gdy pracownik pracował na stanowisku pomocniczym, a w obecnie pracuje na stanowisku urzędniczym?
- Czy osoby zatrudnione na stanowisku pomocniczym powinny mieć zaświadczenie o niekaralności?
- Czy w ogłoszeniu o naborze powinna znaleźć się informacja o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru i które zostanie umieszczona na BIP?
- Czy pracowników fizycznych zatrudniamy na okres próbny?
- Czy na świadectwie piszemy okresy nieskładkowe z całego okresu zatrudnienia?
- Czy przyznając nagrodę jubileuszową należy wykazać wszystkie okresy pracy, wskazując historie zatrudnienia?
- Czy osoba, która na stanowisku kierowniczym udziela ślubów, ma nadgodziny z tego tytułu?
- Czy kierownikowi przysługuje dzień wolny, jeśli jest obecny w sobotę przy awarii?
- Czy sekretarzowi należy się dzień wolny, jeżeli wykonywał zadania w sobotę?
- Co z pracownikiem, który był na zebraniu wiejskim lub zebraniu rocznym OSP po godzinach lub w sobotę?
- Co, jeśli pracownik obsługiwał imprezę w godzinach wieczornych w sobotę aż do godzin porannych w niedzielę? Czy należy oddać mu dwa dni wolne?
- Jak policzyć urlop pracownikowi, jeżeli etat wynosi 0,8 i przysługuje mu 26 dni urlopu rocznie?
- Czy niewykorzystany urlop z okresu próbnego przechodzi dalej, jeśli pracownik dostał umowę na stale?
- Czy nawiązując kolejną umowę o pracę z tym samym pracodawcą przysługują mu na nowo dwie opieki na dzieckiem?
- Czy w teczce kierowcy powinny się znaleźć dodatkowe dokumenty, inne niż u pracowników biurowych?
- Co z dokumentacją, jeżeli w wyniku sporu sprawa znalazła się w sądzie? Czy powinna znaleźć się w części B?
- PRZYKŁAD: pracownik zatrudniony na umowę o pracę, potem powołany na stanowisko skarbnika występuje z wnioskiem o urlop bezpłatny na poprzednie stanowisko. Jak postąpić w świetle przepisów?
- Czy przy obecnym stanie prawnym możemy w oparciu o przepisy covidowe zlecić bądź wyrazić zgodę na pracę zdalną, jeżeli jest brak uregulowań w regulaminach wewnętrznych?
- Czy zaświadczenie z KRK powinno być wystawione przed podpisaniem umowy? Czy można wystąpić do KRK po podpisaniu umowy?
- Jeśli konkurs wygra pracownik zatrudniony w jednostce samorządu terytorialnego, to zawieramy nową umowę o pracę, a poprzednią umowę rozwiązujemy? Czy za porozumieniem stron aneksujemy aktualną umowę o pracę?
- Czy dyrektor jednostki organizacyjnej musi złożyć ślubowanie przed podpisaniem umowy na stałe?
- Czy w umowie o pracę musi być pieczątka urzędu miejskiego lub zakładu gospodarki komunalnej?
- PRZYKŁAD: pracownik zatrudniony za granicą. Przedłożył jedynie zaświadczenie o płaceniu składki ubezpieczeniowej w Wielkiej Brytanii, natomiast nie przedłożył świadectwa pracy lub umowy o pracę. Pracodawca odrzucił wniosek o wliczenie tych okresów do stażu pracy. Czy pracodawca postąpił właściwie?
- PRZYKŁAD: pracownik ma nieodebrane nadgodziny z poprzednich okresów rozliczeniowych i odmawia ich odbioru tłumacząc się nadmiarem pracy. Czy pracodawca może go zobowiązać do ich odbioru w konkretnym terminie?
- Czy zadaniowy czas pracy burmistrza powinien być zawarty w regulaminie?
- W przypadku zastępstwa w zakresie czynności zastępujemy konkretnego pracownika czy stanowisko?
- Czy złożenie przez pracownika wypowiedzenia jest już podstawą do ogłoszenia naboru na wolne stanowisko?
- Czy powinniśmy wymagać zaświadczenia o niekaralności czy wystarczy oświadczenie? Czy wymagane jest posiadanie zaświadczenia?
- Na jakie badania powinien zostać wysłany pracownik w związku z dodatkowym zakresem czynności (sporadyczne kierowanie pojazdem służbowym)? Będą to badania okresowe? Z informacją o nowym zakresie czynności?
1. Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy – formy umów, dodatki do wynagrodzenia, zmiany w prawie pracy
- Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy – prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy samorządowego
- Jakie są zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy w przypadku zmiany pracodawcy lub upływu terminu umowy?
- Jaka dokumentacja jest wymagana w przypadku zwalniania i zatrudniania pracowników?
- Procedura zatrudnienia pracownika (nabór, bez naboru); jakie dokumenty obowiązują przy zatrudnieniu?
- Najczęściej popełniane błędy, „potknięcia” – jak ich uniknąć?
- Jak wygląda proces oraz jakie są etapy przy naborze na stanowiska urzędnicze?
- Jakie są wymagane dokumenty przy naborze na nowe stanowisko urzędnicze?
- Jak zgłosić pracownika do ZUS-u?
- Jak przeprowadzić procedurę naboru w samorządach krok po kroku?
- Jak poprawnie stworzyć regulamin naboru na nowe stanowisko urzędnicze? Gotowy wzór
- Wskazanie najczęściej popełnianych błędów, podpowiedzi i wskazówki
- Jak prawidłowo stworzyć ogłoszenie o naborze na stanowisko urzędnicze? Gotowy wzór
- Czy ogłoszenie ograniczyć jedynie do niezbędnych informacji wymaganych przepisami?
- Umowy - zlecenia: zawieranie, zgłaszanie do ZUS, ewidencje oraz kwestie „techniczno-formalne”
- Jak dokonać okresowej oceny pracownika? Czy jest to konieczność? Jak zorganizować procedurę oceny pracowniczej? Praktyczne wskazówki
- Jubileusze i odprawy: jak realizować jubileusze oraz odprawy? Komu przysługują i ile wynoszą - omówienie praktycznych aspektów, np. dostarczenie dokumentów potwierdzających staż pracy w trakcie zatrudnienia
- Jakie są stanowiska pracy, na których wykonywane są prace w szczególnych warunkach? Gdzie szukać odpowiedzi: ustawa, ZUS, PIP, a może inne instytucje?
- Ustanie stosunku pracy: jak napisać świadectwo pracy? Szczegółowa instrukcja
- Jak powinno wyglądać prawidłowo sporządzone świadectwo pracy? Przykładowy wzór
- Jakie dokumenty pracodawca musi dostarczyć pracownikowi, który przechodzi na emeryturę?
2. Staż pracy i ewidencja czasu pracy
- Jakie okresy wlicza się do stażu pracy? Omówienie praktycznych przykładów i najczęściej spotykanych okresów zaliczanych do stażu
- Jak obliczać czas pracy?
- Jak prawidłowo ustalać czas pracy w samorządzie?
- Jak dobrze ustalić grafik i kiedy jest on wymagany?
- Nadgodziny w samorządzie, praca w dniu wolnym od pracy, a systemy czasu pracy i zapisy regulaminów
- Jak dostosować godziny w przypadku umowy zlecenia?
- Jak oddawać wolne za pracę w soboty w przypadku kadry zarządzającej?
- Jak dokumentować czas pracy po zmianie przepisów?
- Jak ewidencjonować czas pracy w świetle obowiązujących przepisów?
- Jak ewidencjonować czas pracy kierowców?
- Jak wykonać sprawozdanie do GUS z przepracowanych godzin? Instrukcja krok po kroku - omówienie najczęstszych „potknięć”, podpowiedzi jak korygować sprawozdania oraz praktyczne wskazówki
- W jakich przypadkach musi być prowadzona ewidencja wykonywanych czynności?
- Jak prowadzić ewidencję wykonywanych czynności w przypadku umowy zlecenia?
3. Urlopy - zasady udzielania, obliczanie wymiaru, ekwiwalenty
- Jak rozliczać dni urlopowe?
- Jak prawidłowo obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego?
- Jak proporcjonalnie naliczać urlopy wypoczynkowe?
- Jak naliczać urlop wypoczynkowy przy niepełnym etacie?
- Jak wyliczyć wymiar urlopu przy ½ i ¼ etatu?
- Jak dzielić urlop?
- Czy przywileje w formie niewykorzystanego urlopu z poprzedniego miejsca pracy przechodzą wraz z pracownikiem do nowego miejsca pracy?
- Plany urlopów: w jakich przypadkach muszą być, jak je rozplanować: na miesiąc, czy na dłużej; ilościowo, czy podając konkretne daty?
- Czy sporządzanie planu urlopu zależy od regulaminu wewnętrznego jednostki?
- Czy w nowy plan urlopu należy wpisywać urlopy z poprzedniego roku, opiekę nad dzieckiem oraz urlop szkoleniowy?
- Urlop bezpłatny – na co zwrócić uwagę po zakończeniu urlopu bezpłatnego przez pracownika?
- Jak rozliczać urlopy rodzicielskie?
- Jakie prawa i wymiary urlopu wychowawczego ma pracownik, który chce na niego przejść od razu po zakończeniu urlopu macierzyńskiego?
- Urlop macierzyński, urlop rodzicielski - omówienie oraz wskazanie planowanych zmian
- Nowy urlop opiekuńczy – omówienie planowanych zmian
- Nowe zwolnienia od pracy (siła wyższa) – omówienie planowanych zmian
- Jak są rozliczane urlopy oraz ekwiwalenty w przypadku śmierci pracownika?
4. Akta osobowe – prowadzenie, przechowywanie, archiwizacja
- Czy akta osobowe prowadzić w wersji papierowej, czy przejść do wersji elektronicznej?
- Czy trzeba robić kopie całej dokumentacji?
- Jak sprawnie przejść z wersji papierowej akt osobowych na wersję elektroniczną?
- Jak prowadzić teczki i podteczki akt osobowych ewidencjonujące czas pracy?
- Jak należy prowadzić akta osobowe pracowników wg aktualnie obowiązujących przepisów?
- Czy powinno zakładać się nowe akta osobowe w przypadku, gdy emeryt idzie na emeryturę i wraca do pracy po jakimś czasie?
- Czy powinno zakładać się nowe akta osobowe w przypadku, gdy jedna umowa się kończy, a zaczyna kolejna?
- Czy przy ponownym zatrudnieniu pracownika trzeba zakładać nowe akta osobowe, czy można kontynuować prowadzenie poprzednich?
- Co zrobić w przypadku, gdy były pracownik (pracujący w latach 90.) potrzebuje obecnie świadectwa pracy do ZUS-u, ale urząd nie ma go w swoim archiwum?
- Prowadzenie akt osobowych np.: kiedy pracownik odchodzi, a miał umowę przed 2019 rokiem i mija 50 lat przechowania akt, a po pół roku od odejścia z pracy wraca ponownie na pół etatu, gdzie okres przechowywania trwa 10 lat. Czy dokumentację (nową umowę) po powrocie można dołączyć do starych akt?
5. Dokumentacja kadrowa z uwzględnieniem zmian w przepisach
- Omówienie wzorów umów i formularzy niezbędnych w kadrach
- Jak prowadzić dokumentację według aktualnych przepisów?
- Jak układać harmonogramy, aby były zgodne z Kodeksem pracy?
- Czego dotyczy porozumienie zmieniające?
- Jaki występuje tryb i powód w porozumieniu?
- Jak przeliczyć liczbę pracowników w sprawozdaniu GUS?
- Jak przygotować się do kontroli PIP?
- Czy trzeba mieć wpis w orzeczeniu lekarskim dotyczący korzystania z samochodu prywatnego do celów służbowych?
- Jakich formalności należy dokonać w przypadku powrotu ze zwolnienia lekarskiego z badaniami po 30 dniach?
- W jaki sposób dokumentować wyjścia prywatne i służbowe? - omówienie najczęstszych wyjść służbowych i prywatnych – wskazanie sposobów dokumentowania tych wyjść, „odpracowywanie”
- Jaka dokumentacja obowiązuje w razie wypadku przy pracy?
- Czy kierownicy referatów mają 5 lat, a zwykły pracownik 6 lat na wzięcie udziału w szkoleniu BHP? Czy po minionym czasie trzeba to szkolenie odnowić?
- Mobbing – jakie oświadczenie musi wypełnić pracownik na wypadek mobbingu przez inną osobę w miejscu pracy? Czy każda nowo zatrudniona osoba powinna podpisać takie oświadczenie?
Prowadzący
Damian Posiłek - Inspektor ds. płac, kadr i BHP w Urzędzie Gminy i Miasta w Stawiszynie. Od 2004 r. zajmuje się płacami w urzędzie w zakresie naliczania wynagrodzeń wraz z pochodnymi - ZUS i US - początkowo również wynagrodzeniami oświaty; prowadzi wszelką ewidencję dot. płac oraz rozliczenia z PFRON. Od 2009 r. prowadzi sprawy kadrowe, począwszy od nawiązania stosunku pracy (w tym opiekun służby przygotowawczej) poprzez pełną dokumentację kadrową w trakcie trwania zatrudnienia, jak również dokumenty związane z rozwiązaniem stosunku pracy. Przygotowuje również umowy cywilno-prawne oraz prowadzi wymagane przepisami prawa ewidencje. Pełni obowiązki służby BHP w Urzędzie. W 2006 r. ukończył Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu na kierunku Zarządzanie i Marketing w zakresie zarządzania w instytucjach samorządowych. W 2008 r. ukończył również studia w zakresie inżynierii komunikacji interpersonalnej i public relations na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Poznańskiej. W 2010 r. podjął studia podyplomowe w zakresie Bezpieczeństwa i higieny pracy w Wyższej Inżynierskiej Szkole Bezpieczeństwa i Organizacji Pracy w Radomiu. Zatrudnienie w JST oraz funkcjonowanie w obszarze finansów publicznych przyczyniły się do podjęcia studiów podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości budżetowej, które ukończył w 2013 r. na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.