W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Rozliczanie czasu pracy i urlopów przy niepełnych etatach (0,25-0,8) – praktyczne wzory i tabele.
- Nadgodziny i oddawanie wolnego kadrze kierowniczej (sekretarz, skarbnik, kierownik) – soboty, dyżury, imprezy gminne.
- Migracja z papierowych do elektronicznych akt osobowych (teczki A-D) – krok-po-kroku, łączenie starych i nowych akt.
- Jawność wynagrodzeń i nowe wymogi ogłoszeń o pracę w samorządzie (2024-2025) – co trzeba podać w BIP i ogłoszeniu.
- Badania profilaktyczne i skierowania po zmianie stanowiska lub długim L-4 – najczęstsze błędy przy orzeczeniach lekarskich.
- Dokumentowanie wyjść prywatnych/służbowych oraz czasu pracy zdalnej – zgodnie z aktualnymi przepisami.
- Przygotowanie dokumentacji na kontrolę PIP/ZUS – check-lista rejestrów, sprawozdawczość GUS, typowe „pułapki”.
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Dane osobowe do celów podatkowych i ubezpieczeń społecznych
- Kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie
- Kwestionariusz osobowy dla pracownika
- Regulamin naboru na wolne stanowiska urzędnicze i kierownicze + Jak prawidłowo stworzyć ogłoszenie o naborze na stanowisko urzędnicze? GOTOWY WZÓR
- Skierowania na badania lekarskie wstępne
- Wzór świadectwa pracy
Szczegółowy program szkolenia:
Blok 1. Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy
Zagadnienia programowe
- Techniczny
proces zatrudnienia w urzędzie (procedury, dokumenty, obowiązki)
- Współpraca
i komunikacja z płacami – oświadczenia przy umowach cywilno-prawnych
- Zatrudnienie
na innej podstawie niż stosunek pracy – umowy cywilno-prawne
- Zatrudnienie
w ramach robót publicznych i staży z urzędu pracy
- Specyfika
zatrudnienia w JST (wygasanie stosunku pracy, osoby wyznaczone do
pełnienia funkcji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta)
- Nabór
na stanowiska urzędnicze – regulamin, ogłoszenie, jawność wynagrodzenia
- Jawność
płac w ogłoszeniach o pracę – nowe obowiązki
- Zgłaszanie
pracownika do ZUS i podstawowe formalności przyjęcia do pracy
- Świadectwo
pracy – wystawianie i analiza, dodatki, odprawy, jubileusze
- Najczęstsze
błędy przy zatrudnianiu i rozwiązywaniu stosunku pracy
Pytania
- Nie
mamy regulaminu naboru w urzędzie, ale tworzymy regulaminy do ogłaszanych
naborów na stanowiska urzędnicze lub na czas zastępstwa. Czy jest to
prawidłowe?
- Czy
oferta pracy musi być zamieszczona na BIP-ie?
- Gdzie
umieszczać ogłoszenia o wolnym stanowisku pracy nie urzędniczym?
- Czy
w ogłoszeniu o naborze powinna znaleźć się informacja o kandydatach,
którzy zgłosili się do naboru i które zostanie umieszczona na BIP?
- Jeśli
konkurs wygra pracownik zatrudniony w jednostce samorządu terytorialnego,
to zawieramy nową umowę o pracę, a poprzednią umowę rozwiązujemy? Czy za
porozumieniem stron aneksujemy aktualną umowę o pracę?
- Czy
złożenie przez pracownika wypowiedzenia jest już podstawą do ogłoszenia
naboru na wolne stanowisko?
- W
przypadku zastępstwa w zakresie czynności zastępujemy konkretnego
pracownika czy stanowisko?
- Czy
pracowników fizycznych zatrudniamy na okres próbny?
- Czy
zmiana zaszeregowania wynikająca z ostatniej zmiany powinna być na piśmie?
- Czy
w umowie o pracę musi być pieczątka urzędu miejskiego lub zakładu
gospodarki komunalnej?
- Czy
dyrektor jednostki organizacyjnej musi złożyć ślubowanie przed podpisaniem
umowy na stałe?
- Jeżeli
osoba pracowała już na stanowisku urzędniczym, to czy zatrudniając ją
powinna ponownie złożyć ślubowanie?
- Czy
powinniśmy wymagać zaświadczenia o niekaralności czy wystarczy
oświadczenie? Czy wymagane jest posiadanie zaświadczenia?
- Czy
zaświadczenie z KRK powinno być wystawione przed podpisaniem umowy? Czy
można wystąpić do KRK po podpisaniu umowy?
- Czy
osoby zatrudnione na stanowisku pomocniczym powinny mieć zaświadczenie o
niekaralności?
- Czy
pomoc administracyjna powinna mieć zaświadczenie o niekaralności?
- Czy
inkasent wystawiający faktury za wodę powinien mieć zaświadczenie o
niekaralności?
- Czy
musi być oświadczenie o stanie zdrowia?
- PRZYKŁAD:
pracownik zatrudniony na umowę o pracę, potem powołany na stanowisko
skarbnika występuje z wnioskiem o urlop bezpłatny na poprzednie
stanowisko. Jak postąpić w świetle przepisów?
- PRZYKŁAD:
pracownik zatrudniony od 2015 r. jest na stanowisku ds. ewidencji ludności
i dowodów osobistych, a od listopada 2024 r. zmienia się regulamin
organizacyjny i pracownik ma zajmować się ewidencją ludności i obsługą
rady gminy. Czy należy przekazać mu zmianę warunków zatrudnienia z nowym
zakresem czynności?
- Jeżeli
pracownik złoży wypowiedzenie, to czy powinniśmy odpowiedzieć na nie
wskazując termin ustania stosunku pracy?
- Jeżeli
pracownik przebywa na chorobowym do końca roku i chce złożyć
wypowiedzenie, to czy składa je po powrocie? Co z urlopem, którego nie
wykorzystał?
- PRZYKŁAD:
pracownik zatrudniony za granicą. Przedłożył jedynie zaświadczenie o
płaceniu składki ubezpieczeniowej w Wielkiej Brytanii, natomiast nie
przedłożył świadectwa pracy lub umowy o pracę. Pracodawca odrzucił wniosek
o wliczenie tych okresów do stażu pracy. Czy pracodawca postąpił
właściwie?
Blok 2. Staż pracy i ewidencja czasu pracy
Zagadnienia programowe
- Obliczanie
i dokumentowanie stażu pracy: dodatek stażowy, nagroda jubileuszowa
- Systemy
i rozkłady czasu pracy w JST, grafiki i ewidencja
- Nadgodziny,
dyżury, praca w dni wolne, oddawanie wolnego
- Praca
zdalna i nowe zasady ewidencji
- Zatrudnienie
w niepełnym wymiarze i dla osób niepełnosprawnych
- Zadaniowy
czas pracy kadry kierowniczej i burmistrza
- Kontrole
ZUS i PIP związane z czasem pracy
- Sprawozdawczość
GUS w zakresie przepracowanych godzin
Pytania
- Jeżeli
pracownik podjął zatrudnienie w 31 dniu po odbyciu służby wojskowej u
innego pracodawcy, to czy służbę wojskową odlicza się od nagrody
jubileuszowej?
- Czy
pracownik będący pod telefonem w domu powinien mieć oddany dzień wolny?
Nie jest to dyżur, tylko ustne ustalenie.
- Czy
za 2 godziny pracy w sobotę lub niedzielę przysługuje jeden dzień wolny?
- Czy
sekretarz będący na dożynkach w sobotę powinien odebrać dzień wolny?
- Czy
sekretarzowi należy się dzień wolny, jeżeli wykonywał zadania w sobotę?
- Czy
kierownikowi przysługuje dzień wolny, jeśli jest obecny w sobotę przy
awarii?
- Czy osoba,
która na stanowisku kierowniczym udziela ślubów, ma nadgodziny z tego
tytułu?
- Co z
pracownikiem, który był na zebraniu wiejskim lub zebraniu rocznym OSP po
godzinach lub w sobotę?
- Co,
jeśli pracownik obsługiwał imprezę w godzinach wieczornych w sobotę aż do
godzin porannych w niedzielę? Czy należy oddać mu dwa dni wolne?
- Co w
przypadku, gdy w niedzielę są wybory i pracownik ewidencji ludności pełni
dyżur od godziny 7 do 21? Ile dni wolnego mu się należy?
- Jak
ewidencjonować nadgodziny, które są od 17, a praca skończyła się
oficjalnie o 15?
- Co
zrobić w przypadku, gdy ktoś w 4-miesięcznym okresie rozliczeniowym nie
wykorzysta wolnego za nadgodziny?
- PRZYKŁAD:
pracownik ma nieodebrane nadgodziny z poprzednich okresów rozliczeniowych
i odmawia ich odbioru tłumacząc się nadmiarem pracy. Czy pracodawca może
go zobowiązać do ich odbioru w konkretnym terminie?
- Czy
wyjścia prywatne muszą być widoczne w ewidencji czasu pracy?
- Czy
na liście papierowej będzie można wpisać PZ przy pracowniku, który
wykonywał pracę zdalnie?
- Czy
wprowadzamy zarządzenie w sprawie pracy zdalnej czy wpisujemy w regulamin?
Czy dokumentacja dotycząca pracy zdalnej powinna znajdować się w aktach
osobowych?
- Czy
zadaniowy czas pracy burmistrza powinien być zawarty w regulaminie?
- Co z
pracownikiem zatrudnionym z dwoma umowami na 1/2 etatu, jeżeli jego czas
pracy to 7:30-11:30 i 11:30-15:30?
- Czy
pracownik z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności zatrudniony na 1/4
etatu, 2 godziny dziennie, też ma mieć obniżony czas pracy z tych 2
godzin?
- Jak
liczyć staż, jeżeli pracownik został dodatkowo zatrudniony – jedna umowa
na pełny etat, a druga ¼?
- Czy
do stażu pracy w gospodarstwie rolnym można zaliczyć okres, w którym osoba
była zarejestrowana w urzędzie pracy jako bezrobotna?
- Czy
należy wyrównać dodatek stażowy za 3 lata wstecz w związku ze złożeniem
dokumentów potwierdzających pracę na roli i podwyższeniem dodatku
stażowego?
- PRZYKŁAD:
kontrola ZUS wykazała nieprawidłowe wykorzystanie zwolnienia. Pracownik
przebywa na zasiłku ZUS i jest na zwolnieniu od października. Kontrola
miała miejsce w listopadzie. Czy można rozwiązać stosunek pracy?
- Czy
pracownik przebywający na L4 od września ma obowiązek poinformowania
kierownika o tym jak długo przewiduje być na zwolnieniu?
Blok 3. Urlopy, zwolnienia i inne uprawnienia pracownicze
Zagadnienia programowe
- Obliczanie,
dzielenie i proporcjonalne naliczanie urlopów (pełny i niepełny etat)
- Plany
urlopów – obowiązek, metody rozplanowania, zaległe urlopy
- Urlop
bezpłatny – skutki i powrót do pracy
- Urlopy
macierzyński, rodzicielski, wychowawczy – aktualne i planowane zmiany
- Nowe
uprawnienie: dni wolne dla członków obwodowych komisji wyborczych – prawo
i dokumentowanie
- Zwolnienia
„siła wyższa” oraz urlop opiekuńczy
- Ekwiwalenty
urlopowe, także w razie śmierci pracownika
Pytania / case’y
- ·Jak policzyć urlop pracownikowi, jeżeli etat wynosi 0,8 i przysługuje mu 26 dni urlopu rocznie?
- ·Sprzątaczki pracujące na 5/8 etatu po 5 godzi dziennie powinny mieć 26 czy 17 dni urlopu?
- ·Co w sytuacji, gdy mamy pozostałości z poprzednich lat i urlop należny w liczbie 10,325?
- ·Czy niewykorzystany urlop z okresu próbnego przechodzi dalej, jeśli pracownik dostał umowę na stałe?
- ·Czy w przypadku zmiany wymiaru urlopu wypoczynkowego powinniśmy poinformować pracownika o warunkach zatrudnienia z podaniem ilości dni urlopowych?
- ·Czy nawiązując kolejną umowę o pracę z tym samym pracodawcą przysługują mu na nowo dwie opieki na dzieckiem?
- ·Czy co roku zbieramy oświadczenia od rodziców, którzy chcą skorzystać z uprawnień przepisu art. 188 k.p.?
- ·Kiedy rodzic składa oświadczenie w sprawie korzystania z uprawnień związanych z rodzicielstwem?
- ·Jeżeli jest opracowany plan urlopów na 2025 r., to w jaki sposób rozliczyć kilkugodzinne wyjścia pracowników w ciągu dnia?
- ·PRZYKŁAD: pracownik zatrudniony na umowę o pracę, potem powołany na stanowisko skarbnika występuje z wnioskiem o urlop bezpłatny na poprzednie stanowisko. Jak postąpić w świetle przepisów?
- ·PRZYKŁAD: pracownica na urlopie rodzicielskim – zmiana regulaminu organizacyjnego i powrót do pracy na zmienione stanowisko. Czy pracownica wracając z urlopu może nie wyrazić zgody na przyjęcie zmienionych warunków?
- ·Jak rozliczyć urlopy oraz ekwiwalenty w przypadku śmierci pracownika?
- ·Co w przypadku członków obwodowych komisji wyborczych – jak dokumentować przysługujący im dzień wolny?
Blok 4. Akta osobowe – prowadzenie, przechowywanie,
archiwizacja
Zagadnienia programowe
- Struktura
teczek A-D i dokumentacji dodatkowej
- Migracja
z wersji papierowej do elektronicznej
- Archiwizacja:
10- i 50-letnie okresy, łączenie starych i nowych akt
- Dokumenty
medycyny pracy i BHP – oryginały vs. kserokopie
- Akta
kierowców i innych stanowisk „specjalnych”
- Dokumentacja
sporów sądowych i kontroli
- Informacja
podstawowa o warunkach zatrudnienia – aktualizacja i przechowywanie
Pytania / case’y
- Czy
orzeczenia lekarskie i zaświadczenia ze szkoleń BHP mają być w aktach w
oryginale czy poświadczone kserokopie?
- Czy
deklarację o rezygnacji z PPK powinno się umieścić w części B, czy w
osobnym segregatorze?
- Czy
w teczce kierowcy powinny się znaleźć dodatkowe dokumenty, inne niż u
pracowników biurowych?
- Co
z dokumentacją, jeżeli w wyniku sporu sprawa znalazła się w sądzie? Czy
powinna znaleźć się w części B?
- Czy
powinno zakładać się nowe akta osobowe w przypadku, gdy jedna umowa się
kończy, a zaczyna kolejna?
- Prowadzenie
akt osobowych: kiedy pracownik odchodzi, a miał umowę przed 2019 r. i mija
50 lat przechowywania akt, a po pół roku wraca ponownie na pół etatu – czy
nową umowę dołączyć do starych akt?
- Co
zrobić w przypadku, gdy były pracownik (pracujący w latach 90.) potrzebuje
obecnie świadectwa pracy do ZUS-u, ale urząd nie ma go w archiwum?
- Czy
informacje o pracy zdalnej powinny znajdować się w aktach osobowych?
- Jeśli
w informacji podstawowej jest wskazana podstawa prawna urlopu, to czy po
kolejnej umowie należy sporządzić informację podstawową?
- Czy
należy uaktualniać informację podstawową dla już zatrudnionych
pracowników?
- Czy
na świadectwie piszemy okresy nieskładkowe z całego okresu zatrudnienia?
- Czy
przyznając nagrodę jubileuszową należy wykazać wszystkie okresy pracy,
wskazując historie zatrudnienia?
- Czy
przy obecnym stanie prawnym możemy w oparciu o przepisy covidowe zlecić
bądź wyrazić zgodę na pracę zdalną, jeżeli jest brak uregulowań w
regulaminach wewnętrznych?
- Pracownik
będący ochotnikiem strażakiem. Czy w aktach osobowych musi być
informacja, że jest strażakiem? Czy pracodawca musi każdorazowo wyrazić
zgodę na udział w akcjach? Czy pracodawca może odmówić udziału w akcjach?
Jak rozliczyć czas pracy i wynagrodzenie strażaka?
Blok 5. Dokumentacja kadrowa i kontrole – najnowsze
wymagania
Zagadnienia programowe
- Pełna
paczka wzorów: umowy, formularze, skierowania (wydawane uczestnikom)
- Harmonogramy
pracy i ewidencja wyjść – dokumentowanie, odpracowywanie
- Porozumienia
zmieniające – kiedy, dlaczego, jak archiwizować
- Badania
profilaktyczne (wstępne, okresowe, po zmianie stanowiska) – prawidłowe
skierowania i orzeczenia
- Formalności
po zwolnieniu lekarskim > 30 dni
- Kontrole
PIP i ZUS – przygotowanie dokumentacji, najczęstsze „potknięcia”
- Sprawozdawczość
GUS – liczenie etatów, korekty i e-narzędzia
- Mobbing,
BHP, RODO – obowiązkowe oświadczenia, terminy szkoleń
- Dokumentacja
powypadkowa i „trudne” przypadki (COVID-owe zgody na pracę zdalną, wypadki
w drodze → w pracy)
Pytania / case’y
- Na
jakie badania powinien zostać wysłany pracownik w związku z dodatkowym
zakresem czynności (sporadyczne kierowanie pojazdem służbowym)?
- Czy
po powrocie z urlopu macierzyńskiego powinny zostać wykonane badania
lekarskie?
- Czy
może zostać ta sama treść w skierowaniu na badania, gdy pracownik
przeszedł ze stanowiska pomocniczego na urzędnicze?
- Czy
trzeba mieć wpis w orzeczeniu lekarskim dotyczącym korzystania z
samochodu prywatnego do celów służbowych?
- Jak
przeliczyć liczbę pracowników w sprawozdaniu GUS?
- Czy
kierownicy referatów mają 5 lat, a zwykły pracownik 6 lat na odbycie
szkolenia BHP? Czy po upływie terminu trzeba je odnowić?
- Mobbing – jakie oświadczenie musi wypełnić pracownik i czy każdy nowo zatrudniony
musi je podpisać?
- Czego
dotyczy porozumienie zmieniające? Jaki tryb i powód należy wskazać?
- W
jaki sposób dokumentować wyjścia prywatne i służbowe?
- Jaka
dokumentacja obowiązuje w razie wypadku przy pracy?
- Jakich
formalności wymaga powrót ze zwolnienia lekarskiego przekraczającego
30 dni (skierowanie, orzeczenie, wpis do akt)?
- Jak
przygotować się do kontroli PIP? Jakich dokumentów i rejestrów
inspektorzy żądają najczęściej?
Prowadzący
Damian Posiłek - Inspektor ds. płac, kadr i BHP w Urzędzie Gminy i Miasta w Stawiszynie. Od 2004 r. zajmuje się płacami w urzędzie w zakresie naliczania wynagrodzeń wraz z pochodnymi - ZUS i US - początkowo również wynagrodzeniami oświaty; prowadzi wszelką ewidencję dot. płac oraz rozliczenia z PFRON. Od 2009 r. prowadzi sprawy kadrowe, począwszy od nawiązania stosunku pracy (w tym opiekun służby przygotowawczej) poprzez pełną dokumentację kadrową w trakcie trwania zatrudnienia, jak również dokumenty związane z rozwiązaniem stosunku pracy. Przygotowuje również umowy cywilno-prawne oraz prowadzi wymagane przepisami prawa ewidencje. Pełni obowiązki służby BHP w Urzędzie. W 2006 r. ukończył Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu na kierunku Zarządzanie i Marketing w zakresie zarządzania w instytucjach samorządowych. W 2008 r. ukończył również studia w zakresie inżynierii komunikacji interpersonalnej i public relations na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Poznańskiej. W 2010 r. podjął studia podyplomowe w zakresie Bezpieczeństwa i higieny pracy w Wyższej Inżynierskiej Szkole Bezpieczeństwa i Organizacji Pracy w Radomiu. Zatrudnienie w JST oraz funkcjonowanie w obszarze finansów publicznych przyczyniły się do podjęcia studiów podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości budżetowej, które ukończył w 2013 r. na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.