
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie są zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji? Jakie są kompetencje rady gminy jako organu do przekazywania według właściwości innym organom skarg, wniosków i petycji?
- Skarga, wniosek i petycja - podział i rozróżnienie
- Jak właściwie rozpatrywać skargi, jak wygląda postępowanie skargowe oraz jak wygląda kwestia skargi na radnego? Terminy załatwienia skargi, zakończenie postępowania oraz przykłady uchwały Rady Gminy - gotowe rozwiązania
- Wnioski - termin załatwienia oraz przykłady uchwał w tej spr.
- Co powinna zawierać petycja?
- Jakie zmiany zaszły w Kpa w związku z RODO? Jakie zmiany zaszły dotyczące skarg i wniosków?
- Jak powinna wyglądać anonimizacja danych: uchwały, protokoły oraz nagrania?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Ustawa o petycjach;
- Przyjmowanie wniosków;
- Rozstrzygnięcie Nadzorcze - skarga na Przewodniczącego;
- Wyrok w sprawie adresu Internetowego;
- Wyrok w sprawie skargi na pracownika;
- Wyrok WSA - skarga na Przewodniczącego Rady;
- Petycja w sprawie nagrywania obrazu i dźwięku;
- Uchwała - dotyczącej zwiększenia częstotliwości odbioru odpadów segregowanych z domów jednorodzinnych;
- Uchwała - w sprawie petycji dotyczącej nagrywania obrazu i dźwięku posiedzeń Komisji Rady;
- Uchwała - w sprawie rozpatrzenia petycji zgłoszonej przez Wojewodę dotyczącej przeznaczenia X kwoty lub innej celem wsparcia odbudowy...;
- Uchwała - w sprawie przekazania skargi Pani X;
- Uchwała - w sprawie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia skargi...przeciw...;
- Uchwała - w sprawie przekazania skargi według właściwości;
- Uchwała - w sprawie przekazania petycji według właściwości;
- Uchwała - w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wprowadzenia Polityki Zarządzania Konfliktem Interesów;
- Uchwała - w sprawie rozpatrzenia skargi na Dyrektora Pomocy Społecznej w...;
- Uchwała - w sprawie rozpatrzenia wniosku stowarzyszenia zwykłego "X";
- Uchwała - w sprawie rozpatrzenia wniosku;
- Protokół z posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady;
- Klauzula informacyjna - petycje;
- Klauzula informacyjna - skargi i wnioski;
- Klauzula informacyjna - inna;
- Postanowienie WSA w sprawie postępowań dotyczących skarg;
- Postępowanie jednoinstancyjne WSA;
- Rozstrzygnięcie Wojewody nieważności statutu;
- Wyrok WSA - kompetencja Rady Gminy jako organu do przekazania według właściwości innym organom skarg, wniosków i petycji;
- Interpretacja w sprawie - przykład;
- Zapytanie - przykład.
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jakie są różnice między wnioskiem, petycją i skargą? Kwestie problematyczne
- Petycja jako nowość, co ją wyróżnia i na co zwracać uwagę
przy jej rozpatrywaniu?
- Jak prawidłowo rozpatrywać petycje? Jak nie pomylić
ich z wnioskiem? Co sprawia największe problemy i jak je rozwiązać?
- Czym różni się petycja od wniosku? Kwestie
problematyczne, na co zwracać uwagę?
- W jaki sposób rozpatrywać wnioski? Jakie mają cechy
charakterystyczne i co je wyróżnia?
- Czy skarżący muszą uczestniczyć w posiedzeniach
komisji ds. skarg, wniosków i petycji?
- Jak postąpić w sytuacji, gdy okazuje się, że petent
określił dany dokument jako skargę, a okazał się on petycją lub wnioskiem, bądź
na odwrót? Czy należy informować o tym petenta, czy zwyczajnie rozpatrywać ten
dokument w taki sposób, jak wynika z jego tekstu, mimo, że tytułowany jest
inaczej?
- Jakie są procedury podczas rozpatrywania pism? Kwestie
problematyczne w procedurach regulujących rozpatrywanie skarg, wniosków i
petycji.
- W jakim trybie rozpatrywać skargi, wnioski i petycje,
czy pismo powinno przejść przez sesję, według właściwości sprawy czy przez
uchwałę rady gminy?
- W jaki sposób odpisywać na wnioski, skargi i petycje?
Na co zwrócić uwagę, a czego się wystrzegać?
- Rzeczywiste przykłady skarg:
- Jak rozpatrzeć petycje dotyczącą nagrywania posiedzeń
komisji rady gminy?
- Jak rozpatrzeć skargę na radnego złożoną do rady
gminy? Jaki status ma radny? – Omówienie dopuszczalności skargi, jak
rozpatrywać taką skargę?
- Jak rozpatrzyć skargę, która została złożona na pracownika gminy? Co jeśli skarga została złożona na osobę zarządzającą gminą?
- Na co powinien zwrócić uwagę urzędnik podczas
rozpatrywania skargi?
- Jak rozpatrywać skargi? Jak się do nich odnosić i w
jakim terminie?
- W jaki sposób urzędnicy powinni kwalifikować
wpływające pisma i jak się do nich odnosić?
- Kiedy skarga nie jest skargą? Czy mogą wystąpić
sytuacje, gdzie skargi nie trzeba rozpatrywać?
- Jeśli występuje sytuacja, że skargi nie trzeba
rozpatrywać to jakie przepisy to uwzględniają i jak się do nich zastosować?
- Jak zachować terminowość rozpatrywania skarg, wniosków
i petycji? Co jeśli termin nie został zachowany?
- Jak poprawnie napisać interpelację? Jak ją odczytać i
jak rozumieć?
- Jak rejestrować pisma, które wpływają? W jaki sposób prowadzić rejestr skarg, wniosków i petycji?
2. Jakie kompetencje ma komisja ds. skarg, wniosków i petycji?
- Jakie zadania i uprawnienia ma komisja ds. skarg,
wniosków i petycji? Jaki jest zakres kompetencji tej komisji i czym ona się
zajmuje?
- Na jakich zasadach działa komisja ds. skarg, wniosków
i petycji? Jak funkcjonuje komisja ds. skarg, wniosków i petycji? Kwestie
sporne w zakresie zadań i obowiązków komisji ds. skarg, wniosków i petycji
- Co komisja ds. skarg, wniosków i petycji powinna
zrobić z pismem, którego rozpatrzenie nie leży w jej kompetencji?
- Jak przewodniczący komisji ds. skarg, wniosków i
petycji powinien przeprowadzać komisję?
- Co robić, gdy komisja ds. skarg, wniosków i petycji
nie może podjąć jednoznacznej decyzji? Gdzie wtedy skierować pismo i w jaki
sposób?
- Czy pismo powinno trafić do komisji, czy do rady, czy
od razu na posiedzenie, czy jednak powinno być rozstrzygnięte poza radą?
- Czy komisja ds. skarg, wniosków i petycji powinna
rozpatrywać jedynie skargi, które zostały zgłoszone na innych mieszkańców, czy
na pracowników gminy również?
- Czy każdą uchwałę powinna opiniować komisja? Jak
opiniować uchwały? Jakie problemy można napotkać podczas opiniowania? Obowiązki
komisji w zakresie opiniowania uchwał, jakie działania powinna podjąć?
- Czy do wszystkich radnych powinny być przekazywane
dokumenty dotyczące skargi czy tylko decyzja komisji?
- Czy może być więcej posiedzeń komisji dotyczących
jednego pisma, czy tylko jedno? Jak poradzić sobie gdy do urzędu wpływa bardzo
dużo pism?
- Jak powinna wyglądać praca komisji ds. skarg, wniosków
i petycji oraz praca radnych? Jakie problemy mogą napotkać radni?
- Jakie są obowiązki komisji rewizyjnej, a jakie komisji
ds. skarg, wniosków i petycji? Jakie zadania komisja ds. skarg, wniosków i
petycji przejęła po komisji rewizyjnej?
- Jakie zadania i uprawnienia ma komisja rewizyjna w
świetle nowych zasad? Do jakich dokumentów ma dostęp? Co może badać?
- Jak powinno wyglądać rozpatrywanie skarg, wniosków i
petycji przez komisję?
- Ile może trwać rozpatrywanie skargi? Ile powinno trwać
rozpatrywanie pism i jak zachować termin rozpatrzenia takich pism? Jakie
konsekwencje dla urzędnika ma niedochowanie terminu rozpatrzenia
skargi/wniosku/petycji?
- Czy trzeba informować wnioskującego przed rozpoczęciem
rozpatrywania skargi? Czy wystarczy, że od czasu złożenia skargi otrzyma on decyzję
dopiero po jej rozpatrzeniu? Czy w międzyczasie trzeba informować
wnioskującego?
- Jak wykonać szczegółowy plan pracy komisji ds. skarg,
wniosków i petycji na dany rok? Jakie problemy można tutaj napotkać i jak się z
nimi uporać?
- Jakie pisma komisja powinna rozpatrywać samodzielnie,
a jakie przekazywać do innych jednostek administracyjnych? Jeśli pismo trzeba
przekazać to jak to zrobić i gdzie? Jakich procedur należy przestrzegać podczas
przekazywania pisma do innego organu?
- Jaki jest tryb rozpatrywania pism gdy pismo zostało
przekazane do sądu administracyjnego i sąd wydał wyrok? Praktyczne aspekty
rozpatrywania pism przekazywanych do sądu.
- Czy można odwołać się od decyzji komisji? Jak to
zrobić? Jakie pismo trzeba wypełnić aby się odwołać?
- Jak napisać sprawozdanie z działalności komisji? Jak
odczytać takie sprawozdanie i jak je rozumieć? Jakie problemy można napotkać
podczas pisania sprawozdania i czego w nim unikać?
- Jak napisać protokół z sesji komisji? Czego się
wystrzegać podczas pisania protokołu zważywszy na to, że musi on być później
zamieszczony w BIP?
- Przykładowe projekty uchwał komisji ds. skarg,
wniosków i petycji.
- Interpelacja i zapytania radnych – opis, porównanie i przykłady.
- Jaki jest czas na publikację w BIP interpelacji?
3. Jakie informacje nie mogą być ujawniane? RODO w Biurze Rady – wyjaśnienie rzeczywistych sytuacji z pracy biura rady
- Co powinno zostać anonimowe w biurze rady? Co można
publikować podczas sesji komisji ds. skarg, wniosków i petycji? Jak uniknąć
publikowania danych podczas transmitowania sesji?
- Co można publikować w protokole z sesji komisji na
stronie BIP? Czego absolutnie nie można publikować? Jakie mogą być konsekwencje
jeśli jakieś dane wyciekną?
- Co musi zostać anonimowe podczas publikacji uchwał
komisji?
- Jakie informacje mogą być przekazane do każdej ze stron po sesji? Jakie dane? Czy każda ze stron – oskarżająca oraz oskarżana – może otrzymać wszystkie dane tej drugiej osoby?
- Jakie konsekwencje ponosi pracownik gdy zanonimizuje zbyt dużo treści?
Prowadzący
Łukasz Kowalczyk – pracownik Biura Rady Miasta Lublin, radca prawny; specjalista w zakresie prawa samorządowego, działań i zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz funkcjonowania jej organów, ze szczególnym uwzględnieniem pracy rady gminy i jej komisji; bezpośrednio obsługuje komisję ds. skarg, wniosków i petycji. Absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego na kierunku prawo oraz administracja.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.