Fragment ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak ustalać właściciela nieruchomości i posiadacza odpadów?
- Nawożenie ziemi - podniesienie poziomu oraz nasypy ziemne traktowane jako odpady
- Problem zalegającej ziemi - z budowy i różnych inwestycji
- Problemy z usuwaniem azbestu
- Wylewane oleje i tzw. bomby ekologiczne - odpady ropochodne, smary: jak gminy musza się z tym zmierzyć w myśl art. 26a ustawy o odpadach?
- Jak wyegzekwować rzetelne dane od firm odbierających odpady - prawa i obowiązki gmin w kontrolowaniu firm odbierających odpady
- Czy wójt powinien wydać decyzję zobowiązującą podmiot do usunięcia odpadów z miejsca na ten cel nieprzeznaczony, które zostało sklasyfikowane jako grunt ŁIV
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania nakazu usunięcia odpadów
- Wezwanie do złożenia wyjaśnień
- Wezwanie na przesłuchanie
- Zawiadomienie stron o przeprowadzeniu dowodu z przesłuchania świadka
- Zawiadomienie stron o zamiarze przeprowadzenia oględzin
- Zawiadomienie o możliwości wypowiedzenia do materiału dowodowego
- Protokół z oględzin nieruchomości
- Protokół z przesłuchania świadka
- Protokół z kontroli firmy
- Zawiadomienie o kontroli
- Zawiadomienie o przedłużeniu terminu załatwienia sprawy
- Decyzja nakazująca usunięcie odpadów
- Decyzja o wymierzeniu kary za brak wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej
- Upomnienie
- Postanowienie o nałożeniu kary
- Pismo do właściciela nieruchomości z informacją o niewłaściwej segregacji odpadów
Szczegółowy program szkolenia:
Jak postępować w przypadku składowania odpadów w miejscach nieprzeznaczonych?
- Jak wszcząć takie postępowanie w różnych przypadkach?
- Jak zmusić do usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego, jeśli mieszkaniec nie poczuwa się do obowiązku?
- Jak prowadzić postępowanie w przypadku zalegania odpadów na posesjach prywatnych, a jak na nieruchomościach będących własnością firmy/spółki?
- Co w przypadku, gdy podmiot wynajmujący teren pozostawił po sobie odpady niebezpieczne, a spółka została rozwiązana?
- Jak prawidłowo przeprowadzić postępowanie egzekucyjne w przypadku wyrzucania śmieci w miejscach niedozwolonych?
- Co zrobić, jeśli nie pomagają najwyższe kary, a mieszkaniec nadal nie chce usunąć odpadów?
- Postępowanie egzekucyjne o charakterze niepieniężnym, czyli grzywna w celu przymuszenia, wykonanie zastępcze - omówienie
- Tytuł wykonawczy niepieniężny
- Jak zobowiązać podmiot do zastosowania wykonania zastępczego?
- Koszty egzekucyjne
- Co zrobić, jeśli mieszkaniec wyrzuca śmieci w krzaki? Jak inaczej sobie poradzić z takim problem nie wzywając policji? Jakie gmina ma możliwości w tym zakresie?
- Co zrobić, jeśli rolnik wyrzuca padłą trzodę?
- Co zrobić, jeśli gmina nigdy nie złapała kogoś na gorącym uczynku? Usuwanie odpadów na koszt gminy. Ciekawe rozwiązania w tym zakresie.
- Co robić w przypadku składowanych nielegalnie odpadów budowlanych?
- Orzecznictwo sądów administracyjnych dotyczące usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania.
- Jak inne gminy radzą sobie z przypadkami wyrzucania śmieci w miejscach niedozwolonych? Dyskusja i wymiana doświadczeń uczestników szkolenia.
- Jak uniknąć sprzątania za każdym razem śmieci z tych samych miejsc, jak sobie z tym radzić?
- Jaki organ będzie właściwy do wydania nakazu usunięcia odpadów nielegalnie zgromadzonych na działce stanowiącej własność Skarbu Państwa?
- W jaki sposób organ może zobowiązać podmiot do usunięcia odpadów?
- Czy organ może zobowiązać podmiot, który zbierał odpady bez stosownego pozwolenia, do ich usunięcia?
- Czy zakład może być adresatem decyzji administracyjnej zobowiązującej do usunięcia odpadów?
- Czy wójt powinien wydać decyzję zobowiązującą podmiot do usunięcia odpadów z miejsca na ten cel nieprzeznaczony, które zostało sklasyfikowane jako grunt ŁIV?
- Jaki organ powinien nakazać usunięcie odpadów z miejsca do tego nieprzeznaczonego, jeśli jest to magazynowanie odpadów naruszające warunki zezwolenia na zbieranie odpadów?
- Czy można egzekwować usunięcie odpadów z nieruchomości od właściciela zamiast od dzierżawcy nieruchomości?
- Czy marszałek województwa jest właściwy do wydania decyzji nakazującej posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do składowania?
- Czy wójt powinien wydać decyzję zobowiązującą do usunięcia odpadów w przypadku, gdy podmiot uzyskał pozwolenie na wykonanie nasypu z opadów?
- Czy istnieje podstawa prawna do usunięcia karmnika postawionego przez spółdzielnię ze względów sanitarno-epidemiologicznych?
- Jaki organ jest właściwy do wydania decyzji nakazującej usunięcie odpadów z terenu nieruchomości należącej do gminy, zanieczyszczonej odpadami budowlanymi i azbestowymi przez osoby znane gminie?
- Czy organ, do którego wpłynął wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie przywrócenia właściwego stanu wody na gruncie, powinien wszcząć także postępowanie w sprawie usunięcia odpadów, których nawiezienie przyczyniło się do zmiany stosunków wodnych?
- Kto powinien usunąć odpady znajdujące się na terenie, którego właścicielem jest gmina?
- Co powinno być ujęte w decyzji wydanej na podstawie art. 363 ustawy Prawo ochrony środowiska dotyczącej nakazania rolnikowi usunięcia obornika składowanego bezpośrednio na gruncie?
- Jaki organ powinien wyegzekwować usunięcie padłego zwierzęcia od właściciela, posiadacza lub zarządzającego nieruchomością?
- Czy wszystkie pojazdy wykorzystywane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości muszą mieć system czujników rejestrujących wyładunek odpadów?
- Jaki organ jest uprawniony do wszczęcia postępowania w sprawie składowania odpadów w miejscu do tego nieprzeznaczonym?
- Co może zrobić gmina w przypadku, gdy mieszkańcy kamienicy złożyli skargę na jedną ze współlokatorek, która hoduje gołębie, a w związku z tym zbiera duże ilości odpadów?
- Jaki podmiot powinien poinformować regionalnego dyrektora ochrony środowiska o zaleganiu odpadów na terenie należącym do gminy?
- Czy rolnik prowadzący gospodarstwo rolne może składować wysłodki buraczane bezpośrednio na ziemi?
- Czy ruiny i zgliszcza zdewastowanych budynków po dawnej fabryce należy uznać za odpady składowane w miejscu nieprzeznaczonym?
- Na jakich przepisach może się oprzeć gmina celem wyegzekwowania od właściciela nieruchomości czynności związanych z jej posprzątaniem?
- Co powinien zrobić starosta w sprawie nielegalnego wykorzystania odpadów w postaci frezu asfaltowego do utwardzenia dwóch działek drogowych, z których jedna stanowi własność gminy, a druga - współwłasność osób fizycznych?
- Jak współpracować ze spółdzielniami mieszkaniowymi w walce z wyrzucaniem odpadów?
Kontrola firm odbierających odpady
- Czego możemy żądać/wymagać od firmy odbierającej odpady?
- Prawa firm odbierających odpady komunalne
- Co sprawdzać podczas kontroli?
- Jakich dokumentów możemy wymagać? Co powinny one zawierać?
- Czy kontroler może wyjść poza zapisy zawarte w upoważnieniu?
- Jak nakładać kary? Kiedy można nakładać kary?
- Jak prowadzić protokół kontroli? Jakie zapisy warto zamieścić w protokole? Jak przekazywać protokół?
- Kiedy i kto podpisuje protokół? Kto otrzymuje protokół?
- Jakie są podstawy prawne do przeprowadzenia kontroli?
- Jakie dokumenty uprawniają do kontroli?
- Co powinien zawierać protokół z kontroli?
- Jakie rodzaje kontroli można stosować?
Prowadzący
dr inż. Radosław Głuchowski– praktyk, doświadczony pracownik administracji samorządowej. Obecnie jest kierownikiem Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Drawsku Pomorskim. Absolwent studiów doktoranckich w zakresie kształtowania i ochrony środowiska; ukończył studia magisterskie na kierunku ochrona środowiska w zakresie oceny stanu i zagrożeń środowiska oraz studia inżynierskie na kierunku ochrona środowiska. Jest również absolwentem studiów podyplomowych w zakresie przygotowania pedagogicznego z pedagogiki ogólnej i szkolnej.
Do jego zadań należy między innymi nadzór nad systemem gospodarowania odpadami komunalnymi. Przeprowadza oraz nadzoruje liczne postępowania administracyjne dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi. Bierze czynny udział w postępowaniach administracyjnych, we współpracy z organami ścigania i biegłymi sądowymi.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.