W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy okres 3 lat na utworzenie planu będzie wystarczający? Czy będzie można wydłużyć ten okres? Do kogo będzie można kierować wnioski o wydłużenie okresu na przygotowanie planu ogólnego i co może działać na korzyść takiej prośby?
- Czy ustawodawca przewiduje kary dla urzędów, które w wyznaczonym czasie od wejścia ustawy w życie nie opracują planu ogólnego?
- Czy będzie możliwe przeniesienie części dokumentacji ze studium do planu ogólnego? Jakie dokumenty i w jakim stopniu można wykorzystać?
- Co z gminami/miastami, które są w trakcie tworzenia/uchwalania studium zagospodarowania? Czy należy te prace wstrzymać i poczekać do wejścia nowelizacji, czy lepiej je zakończyć (uchwalić studium) mimo zbliżających się zmian i zniesienia studium?
- Co w sytuacji, gdy gmina nie posiada na całym terenie miejscowych planów zagospodarowania? Czy brak takiej dokumentacji wiąże się z większymi trudnościami po wejściu nowelizacji?
- W jaki sposób będzie funkcjonował Rejestr Urbanistyczny? Od kiedy będzie obowiązywał? Czy będzie można połączyć go z np. wewnętrznym systemem, tak aby dane zaciągały się automatycznie bez konieczności ponownego ich wprowadzania?
- Jakie dokumenty będą obowiązywały w czasie od wejścia ustawy do momentu opracowania planu?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- wzór uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy,
- formularz pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii,
- wzór zgłoszenia zbioru danych przestrzennych dla planu ogólnego do ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych.
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:
- Czy na BIP-ie zamieszczamy wszystkie wnioski o zmianę planu miejscowego? Czy tylko te po ogłoszeniu o przystąpieniu do tego opracowania? W jaki sposób zakryć dane osobowe?
- Miasto posiada plan miejscowy dla całego miasta, który został uchwalony w 2022 r., co za tym idzie, nie spieszymy się do uchwalenia planu ogólnego. Czy w związku z przekroczeniem terminu mogą nałożyć na nas karę?
- Czy gmina uwzględnia w planie ogólnym wydane wcześniej decyzje o warunkach zabudowy?
- Czy do roku 2026 powinniśmy uchwalić strategię?
- Czy podejmując uchwałę intencyjną o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego sporządzamy także załącznik graficzny?
- Co z odległościami zabudowy mieszkaniowej od wiatraków?
- Czy do końca 2025 r. nie ustalamy nowych parametrów zgodnych z przepisem art. 61 ust. 7?
- Jeżeli w obowiązującym studium nie mamy wskazanych terenów pod OZE, to czy możemy skorzystać z trybu uproszczonego dla zmiany pod taką inwestycję?
- Które parametry przy WZ ustalamy do czasu uchwalenia planu ogólnego?
- Obowiązki gminy w zakresie sporządzania danych przestrzennych po podjęciu uchwały intencyjnej?
- Jak zgłosić zbiór danych przestrzennych dla planu ogólnego do ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych?
Jakie zmiany niesie za sobą nowelizacja w planowaniu przestrzennym? Najważniejsze zmiany po wejściu nowelizacji
- Jak bardzo planowane zmiany zmienią zadania planowania przestrzennego?
- Co da urzędnikom nowelizacja ustawy o planowaniu przestrzennym?
- Czy i jakimi nowymi obowiązkami zostaną obciążeni? Jak zmiany wpłyną na wykonywanie bieżących czynności przez pracowników?
- Czy i w jaki sposób można przekształcić aktualne dokumenty pod nowe wymogi zawarte w nowelizacji ustawy?
- Co zrobić w przypadku konieczności dokonania aktualizacji dokumentacji planistycznej - czy czekać na wejście zmian na nowelizację, czy podejmować działania nad zmianą studium i uchwalać zmiany?
- Czy dokonując aktualizacji bądź innych zmian w studium zagospodarowania przestrzennego w chwili obecnej będzie można wykorzystać zebrane dane do utworzenia planu ogólnego po zamianie przepisów?
- Co z gminami/miastami, które są w trakcie tworzenia/uchwalania studium zagospodarowania?
- Co w sytuacji, gdy okres na uchwalenie studium minie, a inwestycja, która rozpoczęła się jeszcze przed wszystkimi zmianami pozostanie bez wymaganej dokumentacji?
- Czy planowane zmiany przełożą się na większą swobodę inwestorów? Czy uzyskanie przez nich odpowiedniej dokumentacji pod inwestycje będzie łatwiejsze i szybsze?
- Czy i w jaki sposób nowelizacja pozwoli zapanować gminie/miastu nad przestrzenią?
- W jaki sposób nowelizacja przewiduje tworzenie inwestycji np. farm fotowoltaicznych?
- Czy nowelizacja ogranicza realizację inwestycji np. farm fotowoltaicznych, które zabierają miejsce pod inne, możliwe inwestycje gminy/miasta?
- Czy zmiany w prawie ograniczą samowolę budowlaną inwestorów i dadzą gminom/miastom większą kontrolę nad zagospodarowaniem przestrzenią?
- Co w związku z nowelizacją muszą opracować urzędy? Jakie szczegółowe działania będą musiały podjąć?
Strategia rozwoju gminy
- Strategie rozwoju - czy będzie to konieczny dokument po nowelizacji? Jaki status zostanie nadany takiej strategii? Czy będzie to dokument wykonawczy?
- W jakim czasie gminy/miasta będą zobowiązane do utworzenia/zaktualizowania strategii rozwoju?
- Czy strategia rozwoju stała się dokumentem obligatoryjnym?
- Czy po wejściu przepisów strategia rozwoju będzie konieczna do zaktualizowania?
- Czy każda gmina/miasto ma obowiązek stworzenia strategii rozwoju lokalnego i ponadlokalnego?
- Strategia rozwoju lokalnego i ponadlokalnego - w jaki sposób dokumenty te będą powiązane z planem ogólnym?
- Czy organ ustawodawczy przewiduje kary za niewykonanie strategii rozwoju i jej brak po wejściu nowelizacji?
Konsultacje społeczne – jak zarządzać coraz większą rolą społeczeństwa w planistyce
- Konsultacje społeczne - w jaki sposób będą przebiegały? Jak będą wyglądały? W jaki sposób je przygotować, aby nie wydłużały całego procesu?
- Kiedy będą konieczne konsultacje społeczne? Czy każda nowa uchwała i zmiana będzie obligowała urząd do organizowania konsultacji? Jaką formę będą one przybierać?
- Czy konsultacje społeczne będą konieczne do zrealizowania przy każdej inwestycji bądź planowanych zmianach w dokumentacji?
- W jakiej formie będą realizowane konsultacje społeczne? W jaki sposób gmina/miasto będzie musiało powiadomić o takich konsultacjach?
Plan ogólny – najważniejsze aspekty związane z jego opracowaniem oraz wdrożeniem
- Kto będzie odpowiedzialny za opracowanie planu ogólnego? Kto i w jaki sposób będzie rozliczony z dopełnienia obowiązku zmiany dokumentacji planistycznej?
- Jakie elementy będą obligatoryjne dla planu ogólnego? Z czego będzie się on składać?
- W jakim czasie urzędy będą zobligowane do zmiany i przejścia ze studium na plan ogólny? Czy urząd będzie mógł przekroczyć wyznaczony termin?
- Czy okres 2 lat na utworzenie planu będzie wystarczający? Czy będzie można wydłużyć ten okres? Do kogo będzie można kierować wnioski o wydłużenie okresu na przygotowanie planu ogólnego i co może działać na korzyść takiej prośby?
- Czy ustawodawca przewiduje kary dla urzędów, które do końca 2025r. nie opracują planu ogólnego?
- Czy będzie możliwe przeniesienie części dokumentacji ze studium do planu ogólnego? Jakie dokumenty i w jakim stopniu można wykorzystać?
- Czy zespoły projektowe w urzędach będą w stanie poradzić sobie z samodzielnym opracowaniem planu ogólnego?
- Czy do utworzenia całego planu ogólnego trzeba korzystać ze wsparcia firmy zewnętrznej, czy urzędnicy mogą sami przygotować jakąś część dokumentacji?
- Gdzie i w jaki sposób można znaleźć specjalistów, którzy podejmą się opracowania nowego dokumentu, według nowych wytycznych i do tego w stosunkowo krótkim czasie? Czy jest to realne, aby wykonać plan ogólny w ciągu trzech lat?
- Jak znaleźć dobrego wykonawcę? Czy gminy/miasta już powinny szykować przetargi pod opracowanie planu ogólnego?
- Na ile gmina/miasto jest w stanie poradzić sobie z samodzielnym opracowaniem planu ogólnego?
- Czy i jakie trudności mogą wystąpić w związku z pozyskaniem wykonawcy planu ogólnego?
- Jakie zmiany wprowadza nowelizacja w zakresie odległości zabudowy mieszkaniowej od szkół czy ośrodków zdrowia?
- W jaki sposób wprowadzenie planu ogólnego uniemożliwi deweloperom podejmowanie niekorzystnych inwestycji?
- W jaki sposób i gdzie będzie można określić funkcje działki po wejściu w życie nowelizacji?
Plany miejscowe
- Co w sytuacji, gdy gmina nie posiada na całym terenie miejscowych planów zagospodarowania? Czy brak takiej dokumentacji wiąże się z większymi trudnościami po wejściu nowelizacji?
Wydawanie decyzji o warunkach zabudowy a nowelizacja ustawy
- Okres przejściowy - jak będzie wyglądać? Jakie przepisy będą obowiązywały?
- Jak w czasie przejściowym będzie wyglądało wydawanie decyzji o warunkach zabudowy?
- Jakie wytyczne będą obowiązywały w okresie przejściowym? Czy zostaną one określone, czy każdy urząd powinien opracować takie zasady samodzielnie w odniesieniu do ogólnych wytycznych?
- Jakie dokumenty będą obowiązywały do momentu opracowania planu ogólnego?
- W jaki sposób nowelizacja ujmuje decyzje o warunkach zabudowy? Co się zmieni?
- Jak wydawać WZ po nowelizacji przepisów?
- Co z wydawaniem decyzji o warunkach zabudowy w okresie przejściowym?
- Co stanie się z dotychczas wydanymi decyzjami o warunkach zabudowy? Czy one też będą ograniczone czasowo?
- Na jakiej podstawie będą wydawane decyzje o warunkach zabudowy w okresie przejściowym? Czy bez planu miejscowego na etapie przejścia ze studium na plan ogólny będzie można wydawać takie decyzje?
- Czy okres przejściowy pomiędzy wprowadzeniem planu ogólnego, a utratą mocy studium będzie czasem zatrzymania inwestycji? Co może zrobić gmina/miasto, żeby temu zapobiec?
- Co z inwestycjami rozpoczętymi przed wejściem nowelizacji? Czy będą one dokończone według starych zasad, czy po wejściu zmian zawartych w nowelizacji będzie konieczna zmiana dokumentacji takiej inwestycji?
- Czy nowe wytyczne będą obowiązywały także stare plany miejscowe, jeżeli będzie konieczność ich aktualizacji? Czy konieczne zmiany będą wprowadzane według starych wytycznych?
- Co zrobić, gdy inwestor, aby przyspieszyć realizację inwestycji np. farmy fotowoltaicznej, składa 30 wniosków na mniejsze inwestycje (zgodnie z przepisami, aby każda nie przekraczała mocy umownej do 50 kW)? Czy urząd może potraktować to jako jedną inwestycję? Czy każdy z dokumentów rozpatrzyć osobno i nie zwracać uwagi, że działki zlokalizowane są obok siebie i docelowo wszystko tworzy jedną dużą inwestycję?
Funkcjonowanie Rejestru Urbanistycznego
- W jaki sposób będzie funkcjonował Rejestr Urbanistyczny? Od kiedy będzie obowiązywał? Czy będzie można połączyć go z np. wewnętrznym systemem, tak aby dane zaciągały się automatycznie bez konieczności ponownego ich wprowadzania
Opłaty planistyczne – kto będzie płacić więcej? Zasady naliczania opłat
- Co w związku z nowelizacją zmieni się w kontekście opłat planistycznych? Jak będą one wyliczane?
- Opłata planistyczna - co zmieni się wraz z wejściem nowelizacji?
- Na jakich zasadach będzie pobierana opłata planistyczna? Od czego będzie zależała? Jaka będzie podstawa do jej wyliczenia?
- Czy w kosztach tworzenia planu ogólnego będą mogli uczestniczyć inwestorzy?
- W jaki sposób będzie ustalana wysokość opłaty planistycznej po nowelizacji przepisów?
Pozyskanie dotacji na utworzenie planu ogólnego, możliwości dodatkowego finansowania. Co w sytuacji gdy gmina/miasto nie posiada funduszy na zmianę dokumentacji planistycznej?
- Dofinansowanie do inwestycji - co zmienia nowelizacja? Jakie kryteria trzeba będzie spełnić, aby takie dofinansowanie uzyskać? Czy uzyskanie dofinansowania do działań inwestycyjnych będzie możliwe, jeżeli zostanie ona rozpoczęta w czasie przejściowym?
- Czy będą dofinansowania z KPO do planu ogólnego?
- Czy dofinansowanie z KPO wystarczy na pokrycie kosztów opracowania planu?
- Czy będą dostępne inne środki na utworzenie planu ogólnego?
- Czy gmina dostanie dofinansowanie do utworzenia planu ogólnego?
- Jak gmina/miasto może poradzić sobie z wysokimi kosztami opracowania planu ogólnego?
- Jaka jest gwarancja uzyskania środków z KPO? Co mają zrobić urzędy, gdy takich środków na utworzenie planu ogólnego nie dostaną? W jaki inny sposób mogą pokryć koszty opracowania planu ogólnego?
- Jak mogą poradzić sobie urzędy bez dofinansowania z utworzeniem planu ogólnego?
- Jakie kryteria będzie musiała spełnić gmina/miasto, aby uzyskać dofinansowanie do utworzenia planu ogólnego?
- Czy gminy/miasta dostaną dofinansowanie na zmianę dokumentacji planistycznej? Skąd pozyskać wsparcie finansowe, aby opracować plan ogólny?
- Co w sytuacji, gdy nie będzie możliwe uzyskanie jakiejkolwiek dotacji? Jak mają poradzić sobie urzędy?
- Do kogo urzędy mogą zwrócić się o pomoc finansową?
- Czy gminy dostaną fundusze, czy będą musiały się o nie ubiegać? Jakie warunki będą musiały spełnić, aby uzyskać wsparcie?
- Co w sytuacji, gdy gminy/miasta nie stać na wykonanie planu ogólnego?
- Na jakich warunkach będzie udzielane wsparcie finansowe? Co muszą wykazać urzędy, aby je otrzymać?
- Czy urzędy zostaną obciążone wszystkimi kosztami związanymi ze zmianami i opracowaniem planu ogólnego? Gdzie składać wnioski i w jakich terminach?
Prowadzący
Wojciech Watycha – wieloletni naczelnik Wydziału Rozwoju i Urbanistyki Urzędu Miasta Nowy Targ, urbanista. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Ukończył studia podyplomowe na Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach oraz na Politechnice Krakowskiej. Autor i współautor m.in. projektów zmian planów miejscowych i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, ocen aktualności studium i planów miejscowych, gminnych programów opieki nad zabytkami. Wiceprzewodniczący Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej w Nowym Targu.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.