Wideoszkolenie: Zezwolenia na alkohol

+ 7 dniowe darmowe konsultacje
dostępny również do kupienia 5 dniowy dostęp do nagrania

Jakie zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz kodeksie postępowania administracyjnego planowano wprowadzić dnia 01.01.2024 r.? Jak nowe zasady zaskarżania zezwoleń i innych decyzji administracyjnych wpłynęły na terminy przekazywania danych o zezwoleniach, wygaśnięciach i cofnięciach zezwoleń do CEIDG? Co należy ujmować w protokole z kontroli, zaleceniach pokontrolnych i jak sprawdzać ich realizację?

od 599.00 zł

Jeżeli zajmujesz się wydawaniem zezwoleń na sprzedaż alkoholów, kontrolujesz takie punkty i chcesz zdobyć wiedzę w oparciu o rady doświadczonego eksperta, to to wideoszkolenie jest właśnie dla Ciebie!

Powiemy z jaką datą należy dodawać informację do CEIDG o zezwoleniach alkoholowych w rubryce „data uprawomocnienia” po zmianie przepisów
Na szkoleniu zostaną omówione najnowsze zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz kodeksie postępowania administracyjnego, które zostaną wprowadzone. Otrzymają państwo również odpowiedzi na pytania - jakie nowe zasady wyprzedaży zapasów magazynowych napojów alkoholowych oraz nowe zasady zaskarżania zezwoleń i innych decyzji administracyjnych weszły w życie 12.05.2023 r.? W jakich przypadkach wszczynać postępowania w sprawie cofnięcia zezwoleń? Masz przed sobą kompendium wiedzy dotyczącej wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Nasz ekspert, Paweł Madej, pracuje w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu. Omówi każdy aspekt związany z wydawaniem, wygaszaniem i cofaniem zezwoleń oraz kontrolą punktów sprzedających alkohol.

Fragment ze szkolenia

Zobacz wideo >>

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Czy jest jakieś konkretne rozgraniczenie, kiedy ogródek piwny jest tylko ogródkiem i można sprzedawać na zezwoleniu lokalu, a kiedy ogródek jest na tyle autonomiczny, że potrzebuje odrębnego zezwolenia?
  • Opłaty dodatkowe. Jak prawidłowo policzyć powiększenie opłaty o 30%?
  • Czy można wydać zezwolenie na przyczepę gastronomiczną (albo foodtrucka) mającą dowód rejestracyjny i decyzję sanepidu na mobilny punkt gastronomiczny?
  • Jeżeli przedsiębiorca zapłacił w styczniu za cały rok, ale za mało o kilka złotych? Czy możemy mu zaliczyć opłatę na poczet 1, 2 i części 3 raty i przyjąć dopłatę do 3 raty bez opłat dodatkowych?
  • Zasady lokalizacji punktów sprzedaży wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości... oraz z uchwał rad gmin – kiedy lokalizację ocenia KRPA, a kiedy organ zezwalający?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Zezwolenie na wyprzedaż zapasów magazynowych z uprawnieniem do jednorazowej odsprzedaży całego zapasu innemu przedsiębiorcy
  • Decyzja dla zarządcy sukcesyjnego potwierdzająca możliwość wykonywania zezwolenia
  • Zezwolenie jednorazowe z zakresem procentowym alkoholu dostosowanym do imprez masowych
  • Zezwolenie kateringowe
  • Decyzja wygaszająca zezwolenie - brak oświadczenia / opłaty
  • Decyzja wygaszająca zezwolenie - likwidacja punktu
  • 4 wzory nowych pouczeń o odmiennej treści - zupełnie nowe pouczenia do wszystkich rodzajów zezwoleń i zaktualizowane pouczenia do innych decyzji administracyjnych. Każdy wzór ma 2 warianty, gdyż pouczenia w zezwoleniach / innych decyzjach, które kończą postępowania administracyjne powadzone wobec jednej strony i wobec więcej niż jednej strony (wspólników spółek cywilnych) mają odmienną treść
  • Wnioski o udzielenie wszystkich rodzajów zezwoleń
  • Inne formularze przydatne w pracy urzędnika zajmującego się zezwoleniami
  • Różne warianty pouczeń RODO
  • Wzory niektórych pism procesowych
  • Wzór protokołu pokontrolnego

Szczegółowy program szkolenia:

Najnowsze zmiany dot. zezwoleń alkoholowych:

  • Planowane nowe brzmienie przesłanki wygaśnięcia zezwolenia - zmiana składu osobowego wspólników spółki cywilnej
  • Planowane ułatwienia proceduralne w wydawaniu zarządcom sukcesyjnym decyzji umożliwiających wykonywanie zezwoleń, a właścicielom przedsiębiorstw w spadku decyzji o przeniesieniu na nich zezwoleń alkoholowych
  • Planowane zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego - m.in. korzystanie z pełnomocnictw dostępnych w rejestrach, zmiana terminu przekazywania do SKO akt spraw z zaskarżonymi decyzjami, doprecyzowanie rodzajów decyzji podejmowanych przez organy zezwalające w przypadku uznania odwołań (w przypadku samokontroli)
  • Obowiązujące od dnia 12.05.2023 r. nowe pouczenia we wszystkich decyzjach administracyjnych, w tym zezwoleniach na sprzedaż napojów alkoholowych (wzory pouczeń, wyjaśnienie, kiedy skarga do WSA, a kiedy odwołanie do SKO)
  • Z jakiego przepisu wynika, że opłata od skargi wynosi 500 zł?
  • Co z decyzjami administracyjnymi wydanymi po dniu 12.05.2023 r., w których znalazły się nieaktualne pouczenia?
  • Jak nowe zasady zaskarżania zezwoleń i innych decyzji administracyjnych wpłynęły na terminy przekazywania danych o zezwoleniach, wygaśnięciach i cofnięciach zezwoleń do CEIDG?
  • Obowiązujące od 12.05.2023 r. nowe zasady wyprzedaży zapasów magazynowych napojów alkoholowych (jednorazowa wyprzedaż całego zapasu innemu przedsiębiorcy – analiza możliwości)
  • Czy pośrednicy typu Glovo, którzy dostarczają także alkohol, mają do tego prawo? Czy potrzebują zezwolenia?
  • Wyrok NSA z dnia 08.09.2022 r. w sprawie wykorzystywania Internetu i kurierów/dostawców w procesie sprzedaży napojów alkoholowych – omówienie wyroku i reakcji na niego Samorządowych Kolegiów Odwoławczych (przykłady orzeczeń SKO z 2023 roku wydanych po wyroku)

Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:

  • Jak wydać duplikat, jeżeli nie ma już w urzędzie osoby, która podpisała zezwolenie?
  • Czy w sklepie wielkopowierzchniowym może być więcej niż jedno wydzielone stoisko z alkoholem powyżej 4,5%?
  • Jeżeli przedsiębiorca likwiduje punkt sprzedaży 28 maja, a zapłacił tylko 1 ratę, to czy musi proporcjonalnie dopłacić za maj?
  • Co w przypadku zakładów barberskich, które swoich klientów częstują napojami alkoholowymi, natomiast nie odbywa się tam fizycznie sprzedaż? Czy przedsiębiorca powinien posiadać zezwolenie?
  • Jeżeli chcemy zweryfikować oświadczenie przedsiębiorcy, który oświadczył, że nie sprzedał alkoholu i wpisał 0 zł, to jakich dokumentów należy wymagać?
  • Jakich dokumentów należy wymagać przy weryfikacji oświadczeń?
  • Czy wartość sprzedaży uzyskana w czasie imprezy, na którą przedsiębiorca otrzymał zezwolenie jednorazowe, powinna zostać przez niego podana w oświadczeniu rocznym o wartości sprzedaży uzyskanym w punkcie sprzedaży, dla którego wydane było zezwolenie stałe, przedłożone do wniosku o wydanie jednorazówki?
  • Czy w trakcie weryfikacji oświadczenia o wartości sprzedaży przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie cateringowe, należy go wezwać do przedstawienia wszystkich umów przez niego zawartych, na podstawie których wyliczył wartość sprzedaży podaną w oświadczeniu?
  • Czy można wydać zezwolenie cateringowe na 2 miesiące?
  • Czy do wniosku o wydanie zezwolenia przedsiębiorca dołącza decyzję sanepidu oraz aktualne zaświadczenie o wpisie do rejestru zakładów?
  • Przedsiębiorca ubiega się o wydanie zezwolenia jednorazowego na imprezę, w czasie której planuje mieć dwa punkty sprzedaży. Czy wydajemy dwa zezwolenia, czy może prowadzić sprzedaż na podstawie jednego?
  • Przedsiębiorca posiadał zezwolenie detaliczne wydane przez inną gminę. Sklep zlikwidował i nie wystąpił o zezwolenie na wyprzedaż. Obecnie ubiega się o zezwolenie na punkt znajdujący się na naszym terenie. Czy w tej sytuacji przedsiębiorca ma prawo wprowadzić do sprzedaży napoje alkoholowe, które zostały mu z poprzedniego sklepu?
  • Organ wydał decyzję o wygaśnięciu zezwolenia z powodu braku opłaty II raty 16 sierpnia. Przedsiębiorca odwołał się do SKO, które 15 lutego następnego roku utrzymało w mocy decyzję organu. Czy to oznacza, że przedsiębiorca 16 lutego może złożyć wniosek o wydanie nowego zezwolenia, a sankcja w postaci zakazu ubiegania się o nowe zezwolenie w praktyce nie wystąpi? Czy organ ma podstawy do odmowy wydania zezwolenia?
  • Przedsiębiorca może podać we wniosku / w zgłoszeniu datę likwidacji punktu do przodu. Jak ma się to do przepisu art. 18 ust. 7 pkt 7, który mówi o tym, że zgłasza się zmiany stanu faktycznego i prawnego w ciągu 14 dni od dnia powstania zmiany?
  • Co w przypadku, gdy przedsiębiorca we wniosku o wydanie zezwoleń wskazuje kilka magazynów dystrybucyjnych?

1. Procedura kontroli prawidłowości oświadczeń o wartości sprzedaży alkoholu składanych przez przedsiębiorców:

  • Czy podając zawyżone dane w oświadczeniu, przedsiębiorca podał dane fałszywe?
  • Kiedy wszczynać postępowania w sprawie cofnięcia zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przy wykryciu rozbieżności?
  • Kiedy wszczęte postępowania w sprawie cofnięcia zezwoleń kończyć umorzeniami, a kiedy decyzjami o cofnięciu uprawnień do sprzedaży alkoholu?
  • Czy gminna komisja alkoholowa może kontrolować wiarygodność oświadczeń?
  • Czy kwoty w oświadczeniach mogą być zaokrąglone do pełnych złotówek?
  • Czy można wymagać wydruków fiskalnych przy składaniu oświadczenia?

2. Jak powinna przebiegać procedura kontroli sprzedaży napojów alkoholowych?

  • Czy przed kontrolą trzeba wysłać zawiadomienie?
  • Kiedy podjęcie kontroli zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych trzeba poprzedzić analizą prawdopodobieństwa naruszenia prawa, a kiedy od tej analizy można odstąpić?
  • Co należy ujmować w protokole z kontroli, zaleceniach pokontrolnych i jak sprawdzać ich realizację?
  • W jakich przypadkach wszczynać po kontroli postępowania w sprawie cofnięcia zezwoleń?
  • Czy okazanie podczas kontroli faktur przez przedsiębiorcę jest konieczne?
  • Czy to bardzo duże uchybienie nie przeprowadzać kontroli w ogóle?

3. Jak wygląda prawidłowy proces wydania zezwolenia na sprzedaż alkoholu?

  • Jak postępujemy w przypadku, gdy sanepid nie chce wydawać nowych decyzji o zatwierdzeniu zakładu, a jedynie dokonuje aktualizacji w rejestrze zakładów, wystawiając zaświadczenia?
  • Wezwanie do uzupełnienia braków – kiedy stosować art. 64, a kiedy art. 50 k.p.a.?
  • Czy przed wydaniem decyzji odmownej wysyłamy do strony pismo na podstawie przepisu art. 79a k.p.a.?
  • Skąd wynika konieczność opiniowania przez GKRPA wniosków o wydanie zezwoleń pod kątem zgodności z uchwałą dot. limitów?
  • Przedsiębiorca zgubił zezwolenia. Czy można mu skserować zezwolenia, które znajdują się u nas w urzędzie? Czy powinien wpłynąć wniosek z prośbą o kserokopię zezwoleń?
  • Czy przy składaniu wniosku lub oświadczenia przez pełnomocnika pobieramy opłatę skarbową?
  • Co, jeżeli ktoś ma zezwolenie na sprzedaż wina na terenie obiektu gastronomicznego, a sprzedaje butelki wina na wynos?
  • Pozostawienie wniosku bez rozpoznania - upływ terminu z wezwania, czy osobne pismo?
  • Zasady lokalizacji punktów sprzedaży wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości... oraz z uchwał rad gmin – kiedy lokalizację ocenia KRPA, a kiedy organ zezwalający?
  • Przedsiębiorca otrzymał zezwolenie w 2018 r. i przedłożył decyzję z sanepidu z 2018 r. W 2024 r. skończyło mu się zezwolenie i teraz zawnioskował o nowe. Czy musi dostarczyć nową decyzję z sanepidu?
  • Wnioskodawcą jest podnajemca lokalu. Czy oprócz umowy podnajmu pomiędzy podnajemcą, a podnajmującym możemy wymagać umowy głównej, zawartej z właścicielem lokalu? Na jakiej podstawie?
  • Przedsiębiorcy kończą się zezwolenia na sprzedaż piwa oraz wódki w tym samym roku, jednak w różnych miesiącach - w marcu i październiku. Czy w takim przypadku można „wyrównać” okresy ważności zezwoleń?
  • Czy można wydać zezwolenie na przyczepę gastronomiczną (albo foodtrucka) mającą dowód rejestracyjny i decyzję sanepidu na mobilny punkt gastronomiczny?
  • Czy adres magazynu dystrybucyjnego musi być wskazany w zezwoleniu?
  • Czy jest jakieś konkretne rozgraniczenie, kiedy ogródek piwny jest tylko ogródkiem i można sprzedawać na zezwoleniu lokalu, a kiedy ogródek jest na tyle autonomiczny, że potrzebuje odrębnego zezwolenia?
  • Jakie są maksymalne ramy czasowe (długość okresu obowiązywania) zezwolenia dla handlu detalicznego i lokali gastronomicznych?
  • Czy nowe pouczenia obowiązują tylko dla spraw wszczętych po dacie 12 maja, czy również spraw wcześniejszych?
  • Co w przypadku, gdy strona złożyła wniosek na sprzedaż alkoholu z kategorii A, B, C, a mamy wolne limity tylko na A i C? Czy wtedy ma zastosowanie pouczenie do SKO, czy do WSA?
  • Jak postąpić, jeżeli zezwolenie kończy się 31 grudnia, a wolelibyśmy tego uniknąć? Czy możemy na wniosek przedsiębiorcy wydać decyzję zmieniającą, wydłużając je np. o 6 miesięcy?
  • Czy przy kontynuacji zezwoleń każdorazowo należy sporządzać dokumentację z oględzin?
  • Jeżeli sklep „Żabka” dostarczy do urzędu rozwiązanie umowy podnajmu lokalu, ale sam przedsiębiorca jeszcze nie otrzymał decyzji wygaszającej, to czy można wydać zezwolenie nowemu franczyzobiorcy na ten lokal?
  • Do wniosku o zezwolenie złożono tylko umowę najmu na przyczepę gastronomiczną. Co z umową dzierżawy gruntu? Czy powinna zostać załączona do wniosku? Co, jeśli jej strona nie dołączy? Na podstawie jakiego przepisu wezwać do uzupełnienia?
  • Jak wygląda sprawa zezwolenia, jeśli wniosek zostanie negatywnie zaopiniowany przez komisję alkoholową (KRPA)?


4. Zezwolenia jednorazowe:

  • Jakie zezwolenia jednorazowe wydawać na imprezach niemasowych, na imprezach masowych oraz w punktach sprzedaży posadowionych poza terenem imprez masowych?
  • Jak obsługiwać zezwoleniami jednorazowymi imprezy trwające dłużej niż 2 dni oraz imprezy cykliczne?
  • Jakie tzw. zezwolenia stałe uprawniają do wnioskowania o wydanie zezwoleń jednorazowych?
  • Ile wynosi opłata za wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających nie więcej niż 3,5% alkoholu (dotyczy wyłącznie imprez masowych)?
  • Czy mamy jakieś narzędzia, które nakłoniłyby przedsiębiorcę do wystąpienia o wydanie zezwolenia stałego w sytuacji, gdy przedsiębiorca występuje o zezwolenie jednorazowe prawie w sposób ciągły, czyli co tydzień na sprzedaż w piątek, sobotę i niedzielę?
  • Jak wygląda sprzedaż domowych nalewek na imprezach plenerowych przez koła gospodyń? Czy potrzebują zezwoleń? Jeśli tak, to w jaki sposób mają je otrzymać?
  • Czy zezwolenia jednorazowe mogą być wydawane tylko na imprezy?
  • Czy do wniosku o jednorazowe zezwolenie wymagamy zgody organizatora imprezy na piśmie?
  • Czy na sprzedaż alkoholu na imprezie masowej musi być oddzielny wniosek? Czy można dopisać punkt (zakres alkoholu) na wniosku o zezwolenie jednorazowe, który mamy do innych (standardowych) typów alkoholi?

5. Zezwolenie cateringowe:

  • Jak ustala się właściwość organu zezwalającego dla tzw. zezwoleń cateringowych?
  • Czy zasadne są zapisy o obowiązywaniu tzw. zezwoleń cateringowych tylko na terenie gminy, w której wydano te zezwolenia?
  • Co zrobić z przedsiębiorcą, jeżeli ma wydane zezwolenie cateringowe na jeden dzień? Czy powinien w styczniu przedstawić oświadczenie za rok poprzedni?
  • Jeśli na weselu para młoda wstawia swój alkohol, to czy trzeba zezwolenia cateringowego?
  • Czy przedsiębiorca, mający lokal gastronomiczny ze stałym zezwoleniem, może zwrócić się o zezwolenie na imprezy zamknięte?

6. Zezwolenia na wyprzedaż alkoholu:

  • Czy wydawanie zezwoleń na wyprzedaż zapasów w postępowaniu uproszczonym (nowelizacja weszła w życie w dniu 10.11.2022 r.) oznacza, że można korzystać z dokumentów znajdujących się w aktach sprawy (aktach punktu sprzedaży)?
  • Jakie są nowe możliwości wyprzedaży zapasów magazynowych, które weszły w życie w dniu 12.05.2023 r.?
  • Czy jest możliwa wyprzedaż zapasów w innym miejscu niż punkt, w którym była wcześniej prowadzona sprzedaż alkoholu?
  • Jak przy wyprzedaży naliczamy opłatę?
  • Nowy przedsiębiorca zakupił alkohol z wyprzedaży zapasów zrealizowanej przez poprzedniego przedsiębiorcę działającego w punkcie sprzedaży. Jednak zezwolenia nowego jeszcze nie obowiązują (nie nastała data, od której zaczynają obowiązywać), gdyż jest jeszcze ważne zezwolenie na wyprzedaż poprzednika w tym miejscu. Czy jest to dopuszczalne?
  • W jakiej cenie przedsiębiorca podaje zinwentaryzowane zapasy? Czy w cenie zakupu?


7. Opłaty za korzystanie z zezwoleń:

  • Przedsiębiorcy muszą złożyć oświadczenia do 31 stycznia. Co, jeżeli wyślą listem nadanym przez Pocztę Polską dnia 31 stycznia, a list wpłynie do urzędu 2 lutego?
  • Otrzymujemy opłaty za zezwolenia w formie przelewu bankowego. W jaki sposób odróżnić, czy to płatność ratalna, czy roczna, jeżeli w tytule nie ma takiej informacji?
  • Czy nadpłaconą opłatę można zaliczyć na poczet częściowej opłaty raty na inny punkt?
  • Czy naliczanie opłat za korzystanie z zezwoleń to czynności materialno-techniczne, czy obowiązuje tryb samoobliczenia, czy wydawać należy decyzje naliczeniowe?
  • Czy terminem wpłaty jest data wpływu na rachunek gminy, czy data zlecenia przelewu (analiza wyroków sądów administracyjnych)?
  • Czy zwracamy opłatę za niewykorzystane zezwolenie?
  • Jak reagować na wnioski o zwroty opłat (analiza orzecznictwa sądowo-administracyjnego)?
  • Jak naliczać opłatę przedsiębiorcy, któremu kończy się zezwolenie w ciągu roku?
  • Opłaty dodatkowe. Jak prawidłowo policzyć powiększenie opłaty o 30%?
  • Jeżeli ktoś wpłaci ratę o jeden grosz mniejszą, to czy można doliczyć ten grosz przy następnej racie?
  • Czy może być wniesiona opłata w dniu wydania zezwolenia (data wydania i okres ważności „od” takie same)? Czy przedsiębiorca musi wnieść opłatę dzień przed wydaniem zezwolenia?
  • Wystawiono druk zezwolenia, natomiast strona nie dokonała opłaty i nie pojawia się przez dłuższy czas. Czy wezwać do uiszczenia opłaty? Czy sprawę pozostawić bez rozpoznania?
  • Czy raty muszą być równe co do grosza?
  • Przedsiębiorcy kończy się zezwolenie 30 marca. Od 1 kwietnia posiada nowe zezwolenia. Czy opłatę za nowe zezwolenia od 1 kwietnia do 31 grudnia opłaca w całości, czy można podzielić ją na raty?
  • Jeśli w październiku kończy się zezwolenie, to czy przedsiębiorca może zapłacić za korzystanie z niego w 3 równych ratach?
  • Jeżeli przedsiębiorca zapłacił w styczniu za cały rok, ale za mało o kilka złotych? Czy możemy mu zaliczyć opłatę na poczet 1, 2 i części 3 raty i przyjąć dopłatę do 3 raty bez opłat dodatkowych?
  • Jeżeli przedsiębiorca wpłacił opłatę roczną po terminie, a nie wpłacił 30% opłaty dodatkowej, to czy możemy sami pobrać tą opłatę dodatkową, a wpłatę zaliczyć jako I ratę? Czy nie mamy takiego prawa, jeżeli w przelewie jest zapis, że jest to opłata roczna?
  • Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie dopłacił 100 zł do opłaty za zezwolenie?
  • W lutym przedsiębiorca dopatrzył się, że błędnie wpisał kwoty w oświadczeniu. Przyznał, że wpisał netto zamiast brutto. Opłatę uiścił jednorazowo do 31 stycznia. Co zrobić w takim przypadku?
  • Jeśli przedsiębiorcy zezwolenie wygasło w czerwcu, a opłatę płacił podwyższoną (przekroczył progi ustawowe) i nie ma prostej kontynuacji, a tylko 2-3 miesiące przerwy, to czy za nowe zezwolenie płaci opłatę podwyższoną (nawiązującą do oświadczenia)?
  • Jeżeli przedsiębiorca przenosi lokal mieszczący się w tym samym budynku do innego lokalu, to czy traktujemy go jako nowy punkt czy jako kontynuację?

8. Spółki cywilne – przekształcenie punktu w spółkę:

  • Czy na wniosku składanym przez spółkę cywilną konieczne są podpisy wszystkich wspólników?
  • Przedsiębiorca prowadzący działalność jednoosobową przekształcił ja w spółkę z o.o. W KRS – rubryka 6 „sposób powstania spółki” jest pusta, czyli podmiot jest nowy? Ponadto nową spółkę reprezentują dwie osoby, które mają udziały 50/50. Czy w tej sytuacji wygaszamy poprzednie zezwolenia i wydajemy nowe, na nowy podmiot (spółkę z o.o.)?
  • Czy przekształcenie przedsiębiorcy, będącego osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, w jednoosobową spółkę z o.o., powinno być potraktowane wygaszeniem zezwoleń, czy decyzjami zmieniającymi oznaczenie podmiotu w zezwoleniach?
  • Czy gdy do spółki z o.o. wejdzie nowy udziałowiec (właściciel), to czy powoduje to wygaśniecie zezwoleń wydanych spółce z o.o.? Czy trzeba takie zakupy udziałów, zmiany właścicielskie zgłaszać organowi zezwalającemu?


9. Zgon przedsiębiorcy:

  • Jakie kroki podejmuje organ, gdy umrze posiadacz zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych?
  • Czy decyzja dla zarządcy sukcesyjnego musi być podparta nową decyzją sanepidu i opinią komisji alkoholowej?

10. Wygaszanie i zmiany w treści zezwoleń:

  • Jaki jest charakter decyzji wygaszających (deklaratoryjne czy konstytutywne)?
  • Po sprawdzeniu przedsiębiorcy w CEIDG okazało się, że w listopadzie ubiegłego roku zlikwidował działalność. Czy w takim przypadku wydajemy decyzję wygaszającą z urzędu z powodu likwidacji punktu sprzedaży, pomimo że przedsiębiorca nie zgłosił tego faktu?
  • Jeżeli ktoś nie zapłaci i wydajemy decyzję wygaszającą zezwolenie, to czy trzeba najpierw wszcząć postępowanie? Czy z urzędu możemy wydać od razu decyzję wygaszającą?
  • Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zachowuje terminu 14 dni i zgłasza likwidację punktu po dwóch miesiącach?
  • Przedsiębiorca ma zezwolenie na sprzedaż wódki i piwa. Chce zrezygnować ze sprzedaży wódki i zostawić tylko zezwolenie na sprzedaż piwa, ponieważ wódka mu się nie sprzedaje. Jaką podać podstawę prawna wygaszenia zezwolenia?
  • Z jaką datą wygaszamy zezwolenie po 30 dniach, gdy nie otrzymamy oświadczenia lub nie otrzymamy raty?
  • Jeśli upływa termin ważności zezwolenia, to czy konieczne jest jeszcze wydanie decyzji stwierdzającej wygaśnięcie?
  • Przedsiębiorca podjął decyzję o zaprzestaniu sprzedaży alkoholu w swoim sklepie, ale sklep funkcjonuje. Czy we wniosku jako powód podaje likwidację punktu sprzedaży?
  • W związku z zakończeniem działalności gospodarczej z dniem 27.07.2023 r. przedsiębiorca przesłał listem poleconym wniosek o wydanie decyzji wygaszającej zezwolenia kat. A i B. We wniosku przedsiębiorca wniósł o wygaszenie zezwolenia z dniem otrzymania pisma lub z dniem zakończenia działalności. Jaką datę należy przyjąć za właściwą?
  • Jeśli przyjmiemy oświadczenie, że strona po zakończeniu aktualnej umowy dołączy nową umowę, a jej nie dostarczyła, to czy wygaszamy zezwolenie?
  • Co w przypadku zmiany nazwy (firmy) spółki? Czy zmieniamy/aktualizujemy pod kątem nazwy (firmy) przedsiębiorcy zezwolenia?
  • Czy data likwidacji na wniosku o wygaszenie zezwolenia może być późniejsza niż data wpływu wniosku? Czy można podać przyszłą datę likwidacji?


11. Warunki prowadzenia sprzedaży i procedura cofania zezwoleń:

  • Jaki jest charakter decyzji cofających (deklaratoryjne czy konstytutywne)?
  • Jaki jest termin zakończenia legalnej sprzedaży alkoholu przy cofnięciu zezwoleń?

12. Wpływ rozporządzenia RODO na procedurę wydawania zezwoleń:

  • Jakie są najważniejsze obowiązki informacyjne RODO wprowadzone nowelizacją do KPA?
  • Czy na wniosek o udzielenie informacji publicznej udostępniamy rejestry przedsiębiorców? Czy nie chroni ich RODO? Czy w takim wykazie można podać imię i nazwisko przedsiębiorcy z CEIDG?

13. Inne regulacje ustawowe wydawania zezwoleń:

  • Jakie zezwolenia powinny być objęte limitem?
  • Czy uchwały ograniczające nocną sprzedaż alkoholu w sklepach są obligatoryjne?
  • Czy uchwały wprowadzające odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych są obligatoryjne?

14. Obowiązki organu wobec CEIDG:

  • Jak wprowadzić do CEIDG korekty wynikające z przekształceń przedsiębiorców (zmian formy prawnej)?
  • Jaką datę wpisujemy w CEIDG w rubryce „data uprawomocnienia”?
  • Czy uprawomocnienie wpisujemy w CEIDG dopiero 31 dnia?
  • Czy tzw. zezwolenia cateringowe też wprowadzamy do CEIDG?
  • Czy jednorazowe zezwolenia wpisujemy do CEIDG?


Najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych. Omówienie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w oparciu o praktyczne przykłady. Wzory licznych dokumentów w materiałach szkoleniowych. Czasowy dostęp do portalu PCC Porada dla uczestników szkoleń (zadawanie pytań, przedstawianie casusów do rozwiązania prelegentowi, dostęp do kolejnych wzorów dokumentów).

Prowadzący

Paweł Madejpracuje w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu od 2001 roku, od początku zajmując się obszarem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Od 2013 roku zajmuje stanowisko Kierownika Działu Zezwoleń. Absolwent kierunku administracja na Uniwersytecie Wrocławskim, Prowadzeniem szkoleń z przedstawionej tematyki zajął się w 2015 roku i od tamtej pory podnosi swoje kompetencje w tej roli. Praktyk, który opisywane zagadnienia i procedury często ilustruje przykładami z życia oraz prezentuje adekwatne do omawianych przypadków orzeczenia sądów administracyjnych.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
08 października 2024
od 599.00
08 listopada 2024

Podobne szkolenia