W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak wykonać plan zarządzania kryzysowego, aby był on realnie możliwy do wykonania w praktyce?
- Jak powinna przebiegać współpraca oraz łączność między starostwem a innymi organami w przypadku dużego wypadku na drodze krajowej?
- Jak prawidłowo realizować obowiązki zarządzania kryzysowego o obronie ludności i ojczyzny w obecnej sytuacji likwidacji tej ustawy?
- Jak przygotować konspekt używany w momencie ćwiczeń ewakuacyjnych?
- Co można zrobić, aby polepszyć przepływ informacji na linii powiat-gmina-mieszkańcy?
- Jak należy sprawnie zarządzać działaniami w sytuacjach kryzysowych? W jaki sposób skonstruować raport związany z wystąpieniem sytuacji kryzysowej?
- Skąd i na jakich zasad można pozyskać dofinansowanie na modernizację sprzętu przeznaczonego na wypadek sytuacji kryzysowych?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Przykłady ćwiczeń
- Konspekt ćwiczeń
- Plan ewakuacji (przykład)
- Studium przypadku sytuacji kryzysowej oraz omówienie
- Załączniki do planu zarządzania kryzysowego
- Plan operacyjny - tabela/karta realizacji zadań
- Tabela sygnałów
- Stopnie alarmowe
Szczegółowy program szkolenia:
1. Plan zarządzania kryzysowego - jak opracować plan zarządzania kryzysowego, aby był on użyteczny w praktyce?
- Jak opracować plan zarządzania kryzysowego? Co powinien on zawierać w kontekście nieistniejącej ustawy o obronie cywilnej? Jakie przełożenie ma to na pracę powiatu, a jakie na gminy?
- Jak opracować procedury planu zarządzania kryzysowego?
- Jakie podstawy prawne powinien zawierać plan zarządzania kryzysowego?
- Jakie wyróżniamy formy planu zarządzania kryzysowego?
- Jak wykonać aktualizację planu zarządzania kryzysowego?
- W jaki sposób ująć w planie zarządzania kryzysowego kwestie współdziałania z policją i strażą pożarną?
- Plan zarządzania kryzysowego, a przepisy prawne związane ze współdziałaniem.
- Jak koordynować w planie zarządzania kryzysowego zadania dla starostw, straży czy policji?
- Jak ująć w planie zarządzania kryzysowego podział obowiązków i zadań dla starostwa, straży i policji w przypadku wielkopowierzchniowego pożaru?
- W jaki sposób przygotować plan zarządzania kryzysowego, aby było on praktycznie możliwy do realizacji w sytuacji wojny?
- Jakie są zadania powiatu w aspekcie zarządzania kryzysowego na podstawie ustawy?
- Jakie załączniki powinien zawierać plan zarządzania kryzysowego?
- O co dokładnie chodzi w planowaniu operacyjnym i obronnym?
- Jak wykonać plany operacyjne na zagrożenie powodzią?
- Jak dokonać aktualizacji planu infrastruktury krytycznej?
- Jak ująć w plan zarządzania kryzysowego oświetlenia dróg i skrzyżowań, bezpieczne przejścia dla pieszych?
- Jaki jest zakres rezerw przeznaczonych na cele zarządzania kryzysowego? Na co można je przeznaczyć?
- Jakie są procedury uruchamiania rezerw zarządzania kryzysowego?
- W jakich przypadkach i kiedy można wykorzystać z rezerwę zarządzania kryzysowego?
- Jak prawidłowo powinna przebiegać akcja kurierska?
- Jak przekazywać świadczenia na rzecz akcji kurierskiej?
- Do kogo starosta ma się zwrócić o zgodę na uruchomienie akcji kurierskiej?
2. Współpraca z organami - jak powinna przebiegać współpraca z jednostkami takimi jak policja, straż czy wojsko? W jakich przypadkach kryzysowych należy informować inne jednostki o zaistniałej sytuacji?
- Jakie procedury ułatwiają przekazywanie informacji na szczeblu powiat-gmina? Jak przebiega całodobowy przepływ informacji na tym poziomie?
- Jak przebiega przyjmowanie i nadawanie informacji z jednostką straży pożarnej?
- Jakich zasad należy przestrzegać podczas przekazywania informacji o zdarzeniach, zagrożeniach innym jednostkom? Na jakich zasadach powinno opierać się współdziałanie z innymi siłami?
- Jak ulepszyć łączność powiat-gmina? Czy warto jest zakupić radiotelefony cyfrowe?
- Jak przekazywać informacje bezpośrednio do wójta/burmistrza/prezydenta w sytuacji kryzysowej?
- Jak prawidłowo przebiega współpraca starostwa powiatowego ze:
- Strażą
- Policją
- Wojskiem
- ASW
- WCER
- Sanepidem
- Weterynarią
- Mediami
- Jakiego zakresu pomocy można oczekiwać od innych jednostek takich jak straż, policja lub wojsko?
- Jak współpracować z innymi jednostkami w momencie klęsk żywiołowych? Jak w praktyce przebiega współpraca z innymi jednostkami, bazując na notach prawnych?
- Jak przebiega akcja ratownicza w przypadku dużych wypadków drogowych np. wypadek autokaru, w zależności od warunków atmosferycznych?
- Przebieg współpracy między starostwem a policją i strażą - jak załatwić sprawy np. plamy oleju na drodze wojewódzkiej - kto za to odpowiada? Jak powinna przebiegać współpraca?
- Jak przebiega współpraca z organami w momencie sytuacji kryzysowej? Kto kogo ma powiadamiać? O czym należy się wzajemnie powiadamiać? Kto, za co jest odpowiedzialny?
- Jaki obowiązuje podział i koordynacja zadań zarządzania kryzysowego między organami takimi jak straż, policja, starostwo czy gmina? Jak efektywnie współpracować z tymi organami nad pomocą dla mieszkańców?
- Jak zwoływać sztab kryzysowy? Jak przeprowadzać takie spotkanie? Jakie działania obejmują zadania sztabu kryzysowego?
3. Ustawa, przepisy - co dalej z ustawą o obronie cywilnej i obronie ojczyzny?
- Jakie zmiany są planowane w ustawie o zarządzaniu kryzysowym?
- Czy są przewidziane zmiany w ustawie o ochronie ludności i obronie ojczyzny? Co może się zmienić?
- Czy mogą zostać one ponownie wzniesione?
- Jak interpretować i rozumieć obecną ustawę o zarządzaniu kryzysowym?
- Czy nastąpi przejęcie obowiązków przez straż pożarną?
- Jak interpretować zjawisko klęsk żywiołowych w perspektywie obecnie istniejącej ustawy o zarządzaniu kryzysowym?
- Czy nowy projekt ustawy przewiduje zmianę syren alarmowych?
- Jakie przełożenie na pracę starostw ma usunięcie służby cywilnej?
- Jakie zadania ciążą na zarządzaniu kryzysowym, a nie są uregulowane prawnie, przez ustawę jak np. ochrona ludności?
- W związku z zaistniałą sytuacją ustawową, na jakich przepisach powinno się pracować, aby wypełniać wszystkie obowiązki, pomimo braków w ustawie?
- Jakie przepisy obowiązują w odniesieniu do akcji kurierskiej?
- Jak powinna przebiegać realizacja zadań zarządzania kryzysowego w momencie wygaśnięcia ustawy?
- Czym charakteryzują się prace dyżurowe jednostek zarządzania kryzysowego, opierając się na przepisach prawnych?
4. Plan ewakuacji oraz ćwiczenia z zarządzania kryzysowego- jakie ćwiczenia z zarządzania kryzysowego można przeprowadzić? Jak to wygląda w praktyce?
- Jak opracować plan ewakuacji?
- Jak przygotować aktualizację planu ewakuacji?
- Jak sporządzić plan ewakuacji ludności w sytuacji kryzysowej?
- Co powinien zawierać plan ewakuacji? Co należy w nim ująć?
- Jak zapewnić schron, miejsce pobytu mieszkańcom w sytuacji uruchomienia planu ewakuacji?
- Jakie ćwiczenia mogą być organizowane z zakresu zarządzania kryzysowego? Przykłady ćwiczeń z zarządzania kryzysowego oraz ich opis.
- Jaką dokumentację należy prowadzić podczas przeprowadzania ćwiczeń z zarządzania kryzysowego?
- Jak przygotować konspekt potrzebny do zorganizowania ćwiczeń z zarządzania kryzysowego?
- Jak powinny wyglądać ćwiczenia z zarządzania kryzysowego?
5. Sytuacje kryzysowe - jak opracować plan zagrożenia powodziowego? Jakie procedury uruchomić w razie powodzi?
- Jak należy tworzyć zastępcze punkty szpitalne w przypadku zdarzeń kryzysowych?
- Jakie procedury i działania należy wdrożyć w sytuacji, gdy na terenie polskich stref powietrznych pojawi się obcy obiekt lotniczy?
- Jak nie powinno się odpowiadać na potencjalne zagrożenie?
- Co należy zrobić i jak, aby prawidłowo opracować procedury reagowania w sytuacji kryzysowej?
- Jakie procedury oraz jakie działania należy uruchomić w sytuacji:
- pożaru,
- powodzi,
- gwałtownych burz,
- ewakuacji
- oraz szacowanie ryzyka w takich przypadkach.
- Jak powinny być stworzone ukrycia dla ludności (nie schrony)?
- Jaki system obronny powinien zostać uruchomiony w sytuacji konfliktu międzynarodowego?
- Jak przygotować plan ryzyka powodziowego?
- Jak powinno się interpretować definicje „powodzi” w kontekście zarządzania kryzysowego?
- W jaki sposób należy raportować sytuacje kryzysowe?
- Jak zabezpieczać źródła energii w przypadku zarządzania kryzysowego?
- Jak można zabezpieczać archiwa dokumentacyjne w momencie konfliktu międzynarodowego tak, aby były odporne na zniszczenia?
- Jak ma się kwestia zabezpieczania dóbr należących do kościoła w obliczu konfliktu międzynarodowego? Kto jest za to odpowiedzialny? Powiat czy kościół?
- Czy powiat może zapewnić wsparcie w formie sprzętu w przypadkach kryzysowych takim jednostkom jak OPS, OSP, WOT?
- Jakie są przepisy funkcjonowania pozamilitarnego?
- Jakie zadania faktycznie należą do starosty w zakresie kwalifikacji wojskowych?
- Jak sprawnie i poprawnie podejmować działania w sytuacjach kryzysowych?
- Jakie procedury wdrożyć w sytuacji pojawienia się zwierzyny na drodze? Co zrobić w sytuacji, gdy w wyniku wypadku jest martwa na miejscu lub taka, którą trzeba “dobić”?
- Jak przebiega zabezpieczenie powiatu przed zagrożeniami?
- Skąd powiat może pozyskać dodatkowe fundusze na zakup sprzętu?
- Na co powiat może przeznaczyć pieniądze z dofinansowania? Jakie działania, kupno sprzętów można pokryć z tych pieniędzy?
Prowadzący
Łukasz Kowalczyk- Inspektor ds. obronności i zarządzania kryzysowego w Starostwie Powiatowym w Kwidzynie. Od 2008 roku zajmuje się sprawami ochrony ludności, zarządzania kryzysowego oraz obronności. W ramach wykonywanych zadań zajmuje się planowaniem obronnym, organizacją ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego, kwalifikacją wojskową, komisją bezpieczeństwa, akcją kurierską oraz szeroko rozumianą tematyką reagowania kryzysowego. Organizował szereg ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego pk.t Tory2012, Kryzys2017 oraz studia podyplomowe "bezpieczeństwo wewnętrzne", szkolenie obronne na Akademii Obrony Narodowej w Warszawie, szkolenie SI PROMIEŃ na Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie, kurs podoficerski w AMW w Ustce. Brał udział w konferencjach poświęconych bezpieczeństwu w ruchu drogowym, terroryzmowi, łączności kryzysowej. Czynnie współpracuje ze stowarzyszeniami paramilitarnymi oraz OSP.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.