Wideoszkolenie: Zarządzanie kryzysowe - zadania starostw

Jak należy aktualizować plan zarządzania kryzysowego w starostwach? Jaki jest podział obowiązków i zadań w sytuacji kryzysowej między organami tj. straż, policja, starostwo czy gmina? Jakie są planowane zmiany w ustawie o zarządzaniu kryzysowym? Jak w praktyce powinny być przeprowadzone ćwiczenia z ewakuacji?

od 549.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland przeznaczone dla pracowników wydziału zarządzania kryzysowego starostw powiatowych.

Jak opracować procedury planu zarządzania kryzysowego?
W trakcie wideoszkolenia doświadczony Inspektor do spraw obronności i zarządzania kryzysowego omówi wiele problematycznych zagadnień zgłaszanych przez pracowników wydziałów zarządzania kryzysowego w starostwach powiatowych na terenie całego kraju. Poruszy między innymi kwestie współpracy z innymi jednostkami np. strażą, czy policją; opracowywania planu operacyjnego i obronnego oraz planu ewakuacji ludności w sytuacji kryzysowej. Zwróci także uwagę na obecną ustawę o zarządzaniu kryzysowym oraz omówi działania, które należy podjąć w sytuacji np. pożaru, czy powodzi. Prelegent przygotował również dla Państwa wzory, które z pewnością ułatwią pracę m. in. plan ewakuacji, kartę realizacji zadań planu operacyjnego, tabelę sygnałów, czy konspekt ćwiczeń.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak wykonać plan zarządzania kryzysowego, aby był on realnie możliwy do wykonania w praktyce?
  • Jak powinna przebiegać współpraca oraz łączność między starostwem a innymi organami w przypadku dużego wypadku na drodze krajowej?
  • Jak prawidłowo realizować obowiązki zarządzania kryzysowego o obronie ludności i ojczyzny w obecnej sytuacji likwidacji tej ustawy?
  • Jak przygotować konspekt używany w momencie ćwiczeń ewakuacyjnych?
  • Co można zrobić, aby polepszyć przepływ informacji na linii powiat-gmina-mieszkańcy?
  • Jak należy sprawnie zarządzać działaniami w sytuacjach kryzysowych? W jaki sposób skonstruować raport związany z wystąpieniem sytuacji kryzysowej?
  • Skąd i na jakich zasad można pozyskać dofinansowanie na modernizację sprzętu przeznaczonego na wypadek sytuacji kryzysowych?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Przykłady ćwiczeń
  • Konspekt ćwiczeń
  • Plan ewakuacji (przykład)
  • Studium przypadku sytuacji kryzysowej oraz omówienie
  • Załączniki do planu zarządzania kryzysowego
  • Plan operacyjny - tabela/karta realizacji zadań
  • Tabela sygnałów
  • Stopnie alarmowe

Szczegółowy program szkolenia:

1. Plan zarządzania kryzysowego - jak opracować plan zarządzania kryzysowego, aby był on użyteczny w praktyce?

  • Jak opracować plan zarządzania kryzysowego? Co powinien on zawierać w kontekście nieistniejącej ustawy o obronie cywilnej? Jakie przełożenie ma to na pracę powiatu, a jakie na gminy?
  • Jak opracować procedury planu zarządzania kryzysowego?
  • Jakie podstawy prawne powinien zawierać plan zarządzania kryzysowego?
  • Jakie wyróżniamy formy planu zarządzania kryzysowego?
  • Jak wykonać aktualizację planu zarządzania kryzysowego?
  • W jaki sposób ująć w planie zarządzania kryzysowego kwestie współdziałania z policją i strażą pożarną?
  • Plan zarządzania kryzysowego, a przepisy prawne związane ze współdziałaniem.
  • Jak koordynować w planie zarządzania kryzysowego zadania dla starostw, straży czy policji?
  • Jak ująć w planie zarządzania kryzysowego podział obowiązków i zadań dla starostwa, straży i policji w przypadku wielkopowierzchniowego pożaru?
  • W jaki sposób przygotować plan zarządzania kryzysowego, aby było on praktycznie możliwy do realizacji w sytuacji wojny?
  • Jakie są zadania powiatu w aspekcie zarządzania kryzysowego na podstawie ustawy?
  • Jakie załączniki powinien zawierać plan zarządzania kryzysowego?
  • O co dokładnie chodzi w planowaniu operacyjnym i obronnym?
  • Jak wykonać plany operacyjne na zagrożenie powodzią?
  • Jak dokonać aktualizacji planu infrastruktury krytycznej?
  • Jak ująć w plan zarządzania kryzysowego oświetlenia dróg i skrzyżowań, bezpieczne przejścia dla pieszych?
  • Jaki jest zakres rezerw przeznaczonych na cele zarządzania kryzysowego? Na co można je przeznaczyć?
  • Jakie są procedury uruchamiania rezerw zarządzania kryzysowego?
  • W jakich przypadkach i kiedy można wykorzystać z rezerwę zarządzania kryzysowego?
  • Jak prawidłowo powinna przebiegać akcja kurierska?
  • Jak przekazywać świadczenia na rzecz akcji kurierskiej?
  • Do kogo starosta ma się zwrócić o zgodę na uruchomienie akcji kurierskiej?

2. Współpraca z organami - jak powinna przebiegać współpraca z jednostkami takimi jak policja, straż czy wojsko? W jakich przypadkach kryzysowych należy informować inne jednostki o zaistniałej sytuacji?

  • Jakie procedury ułatwiają przekazywanie informacji na szczeblu powiat-gmina? Jak przebiega całodobowy przepływ informacji na tym poziomie?
  • Jak przebiega przyjmowanie i nadawanie informacji z jednostką straży pożarnej?
  • Jakich zasad należy przestrzegać podczas przekazywania informacji o zdarzeniach, zagrożeniach innym jednostkom? Na jakich zasadach powinno opierać się współdziałanie z innymi siłami?
  • Jak ulepszyć łączność powiat-gmina? Czy warto jest zakupić radiotelefony cyfrowe?
  • Jak przekazywać informacje bezpośrednio do wójta/burmistrza/prezydenta w sytuacji kryzysowej?
  • Jak prawidłowo przebiega współpraca starostwa powiatowego ze:
    • Strażą
    • Policją
    • Wojskiem
    • ASW
    • WCER
    • Sanepidem
    • Weterynarią
    • Mediami
  • Jakiego zakresu pomocy można oczekiwać od innych jednostek takich jak straż, policja lub wojsko?
  • Jak współpracować z innymi jednostkami w momencie klęsk żywiołowych? Jak w praktyce przebiega współpraca z innymi jednostkami, bazując na notach prawnych?
  • Jak przebiega akcja ratownicza w przypadku dużych wypadków drogowych np. wypadek autokaru, w zależności od warunków atmosferycznych?
  • Przebieg współpracy między starostwem a policją i strażą - jak załatwić sprawy np. plamy oleju na drodze wojewódzkiej - kto za to odpowiada? Jak powinna przebiegać współpraca?
  • Jak przebiega współpraca z organami w momencie sytuacji kryzysowej? Kto kogo ma powiadamiać? O czym należy się wzajemnie powiadamiać? Kto, za co jest odpowiedzialny?
  • Jaki obowiązuje podział i koordynacja zadań zarządzania kryzysowego między organami takimi jak straż, policja, starostwo czy gmina? Jak efektywnie współpracować z tymi organami nad pomocą dla mieszkańców?
  • Jak zwoływać sztab kryzysowy? Jak przeprowadzać takie spotkanie? Jakie działania obejmują zadania sztabu kryzysowego?

3. Ustawa, przepisy - co dalej z ustawą o obronie cywilnej i obronie ojczyzny?

  • Jakie zmiany są planowane w ustawie o zarządzaniu kryzysowym?
  • Czy są przewidziane zmiany w ustawie o ochronie ludności i obronie ojczyzny? Co może się zmienić?
  • Czy mogą zostać one ponownie wzniesione?
  • Jak interpretować i rozumieć obecną ustawę o zarządzaniu kryzysowym?
  • Czy nastąpi przejęcie obowiązków przez straż pożarną?
  • Jak interpretować zjawisko klęsk żywiołowych w perspektywie obecnie istniejącej ustawy o zarządzaniu kryzysowym?
  • Czy nowy projekt ustawy przewiduje zmianę syren alarmowych?
  • Jakie przełożenie na pracę starostw ma usunięcie służby cywilnej?
  • Jakie zadania ciążą na zarządzaniu kryzysowym, a nie są uregulowane prawnie, przez ustawę jak np. ochrona ludności?
  • W związku z zaistniałą sytuacją ustawową, na jakich przepisach powinno się pracować, aby wypełniać wszystkie obowiązki, pomimo braków w ustawie?
  • Jakie przepisy obowiązują w odniesieniu do akcji kurierskiej?
  • Jak powinna przebiegać realizacja zadań zarządzania kryzysowego w momencie wygaśnięcia ustawy?
  • Czym charakteryzują się prace dyżurowe jednostek zarządzania kryzysowego, opierając się na przepisach prawnych?

4. Plan ewakuacji oraz ćwiczenia z zarządzania kryzysowego- jakie ćwiczenia z zarządzania kryzysowego można przeprowadzić? Jak to wygląda w praktyce?

  • Jak opracować plan ewakuacji?
  • Jak przygotować aktualizację planu ewakuacji?
  • Jak sporządzić plan ewakuacji ludności w sytuacji kryzysowej?
  • Co powinien zawierać plan ewakuacji? Co należy w nim ująć?
  • Jak zapewnić schron, miejsce pobytu mieszkańcom w sytuacji uruchomienia planu ewakuacji?
  • Jakie ćwiczenia mogą być organizowane z zakresu zarządzania kryzysowego? Przykłady ćwiczeń z zarządzania kryzysowego oraz ich opis.
  • Jaką dokumentację należy prowadzić podczas przeprowadzania ćwiczeń z zarządzania kryzysowego?
  • Jak przygotować konspekt potrzebny do zorganizowania ćwiczeń z zarządzania kryzysowego?
  • Jak powinny wyglądać ćwiczenia z zarządzania kryzysowego?

5. Sytuacje kryzysowe - jak opracować plan zagrożenia powodziowego? Jakie procedury uruchomić w razie powodzi?

  • Jak należy tworzyć zastępcze punkty szpitalne w przypadku zdarzeń kryzysowych?
  • Jakie procedury i działania należy wdrożyć w sytuacji, gdy na terenie polskich stref powietrznych pojawi się obcy obiekt lotniczy?
  • Jak nie powinno się odpowiadać na potencjalne zagrożenie?
  • Co należy zrobić i jak, aby prawidłowo opracować procedury reagowania w sytuacji kryzysowej?
  • Jakie procedury oraz jakie działania należy uruchomić w sytuacji:
    • pożaru,
    • powodzi,
    • gwałtownych burz,
    • ewakuacji
    • oraz szacowanie ryzyka w takich przypadkach.
  • Jak powinny być stworzone ukrycia dla ludności (nie schrony)?
  • Jaki system obronny powinien zostać uruchomiony w sytuacji konfliktu międzynarodowego?
  • Jak przygotować plan ryzyka powodziowego?
  • Jak powinno się interpretować definicje „powodzi” w kontekście zarządzania kryzysowego?
  • W jaki sposób należy raportować sytuacje kryzysowe?
  • Jak zabezpieczać źródła energii w przypadku zarządzania kryzysowego?
  • Jak można zabezpieczać archiwa dokumentacyjne w momencie konfliktu międzynarodowego tak, aby były odporne na zniszczenia?
  • Jak ma się kwestia zabezpieczania dóbr należących do kościoła w obliczu konfliktu międzynarodowego? Kto jest za to odpowiedzialny? Powiat czy kościół?
  • Czy powiat może zapewnić wsparcie w formie sprzętu w przypadkach kryzysowych takim jednostkom jak OPS, OSP, WOT?
  • Jakie są przepisy funkcjonowania pozamilitarnego?
  • Jakie zadania faktycznie należą do starosty w zakresie kwalifikacji wojskowych?
  • Jak sprawnie i poprawnie podejmować działania w sytuacjach kryzysowych?
  • Jakie procedury wdrożyć w sytuacji pojawienia się zwierzyny na drodze? Co zrobić w sytuacji, gdy w wyniku wypadku jest martwa na miejscu lub taka, którą trzeba “dobić”?
  • Jak przebiega zabezpieczenie powiatu przed zagrożeniami?
  • Skąd powiat może pozyskać dodatkowe fundusze na zakup sprzętu?
  • Na co powiat może przeznaczyć pieniądze z dofinansowania? Jakie działania, kupno sprzętów można pokryć z tych pieniędzy?

Prowadzący

Łukasz Kowalczyk- Inspektor ds. obronności i zarządzania kryzysowego w Starostwie Powiatowym w Kwidzynie. Od 2008 roku zajmuje się sprawami ochrony ludności, zarządzania kryzysowego oraz obronności. W ramach wykonywanych zadań zajmuje się planowaniem obronnym, organizacją ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego, kwalifikacją wojskową, komisją bezpieczeństwa, akcją kurierską oraz szeroko rozumianą tematyką reagowania kryzysowego. Organizował szereg ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego pk.t Tory2012, Kryzys2017 oraz studia podyplomowe "bezpieczeństwo wewnętrzne", szkolenie obronne na Akademii Obrony Narodowej w Warszawie, szkolenie SI PROMIEŃ na Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie, kurs podoficerski w AMW w Ustce. Brał udział w konferencjach poświęconych bezpieczeństwu w ruchu drogowym, terroryzmowi, łączności kryzysowej. Czynnie współpracuje ze stowarzyszeniami paramilitarnymi oraz OSP.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 549.00
20 czerwca 2024

Podobne szkolenia