W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy w przypadku klimatyzacji na budynkach, należy traktować ją jako odrębną wartość, czy zwiększenie wartości budynku?
- Jak wyszczególnić poszczególne elementy np. wyposażenie, meble, gdy są na 40 tys. zł. i składają się z kilku elementów, kiedy budujemy budynek? Czy jako środek trwały, czy wyposażenie?
- Jak poklasyfikować duże inwestycje na mniejsze?
- Jak traktować rzeczy, które tworzy się na starych środkach trwałych, np. modernizacja budynku na coś? Jako remont czy duża inwestycja? Czy może lepszym rozwiązaniem byłaby likwidacja? Jaką wartość przyjmować w takich przypadkach?
- Skąd należy brać wartość przy przejmowaniu gruntów ze Skarbu Państwa, które nie mają wartości, ponieważ nie są ewidencjonowane wartościowo? Jak należy je wyceniać?
- Jak przebiega inwentaryzacja w przypadku siłowni zewnętrznej? Czy jest to obiekt chroniony czy nie?
- Jak przebiega inwentaryzacja gruntów?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Przykłady zarządzeń
- Pisma przydatne do likwidacji środka trwałego
- Przykład zarządzenia powołania komisji likwidacyjnej
- Wzory druków OT, LT, PT
Szczegółowy program szkolenia:
Sprawozdanie F03 – wszystko, co należy o nim wiedzieć, aby wykonać je prawidłowo i bez korekt
- Rubryczki do sumowania, odejmowania
- Jak należy wykonać sprawozdanie F03?
- Co jest potrzebne do stworzenia sprawozdania?
- Jakie są programy, które ułatwiają wykonanie sprawozdania F03?
- Co należy zawrzeć w sprawozdaniu?
Klasyfikacja środków trwałych nawet w najtrudniejszych przypadkach – złożonych z wielu elementów, wartości materialnych oraz prawnych. Grupowanie KTŚ
- Jak przyjmować na ewidencję siłownię zewnętrzną? W jakich wartościach? W jakich kompletach? Poszczególne elementy należy klasyfikować oddzielnie czy razem?
- Co w sytuacji, gdy trudno jest dopasować środek trwały do danej grupy?
- Przykłady klasyfikacji problematycznych przypadków
- Co należy zrobić, gdy dostajemy coś do przetworzenia, a nie ma tego w klasyfikacji?
- Jakie są grupy klasyfikacji i co w nie wchodzi?
- Jak klasyfikować boiska sportowe i stadiony, skoro nie są dokładnie określone w KŚT? Czy częściowo powinny być w gruntach, a częściowo infrastruktura? Na co zwracać uwagę przed tworzeniem takich boisk gruntowych?
- Czy zestaw komputerowy należy grupować razem czy rozczłonkowywać?
- Jak klasyfikować instalacje fotowoltaiczne? Czy skoro montujemy je na budynku, to należy je traktować jako zwiększenie wartości budynku, czy jako odrębną wartość?
- Czy w przypadku klimatyzacji na budynkach, należy traktować ją jako odrębną wartość, czy zwiększenie wartości budynku?
- Jak klasyfikować grunty?
- Jak procentowo rozdzielić nieścisłości przy klasyfikacji w przypadku urządzeń wielofunkcyjnych?
- Jak procentowo rozdzielić budynki, które mają ileś lokali?
- Jak procentowo rozdzielić przy klasyfikacji grunty?
- Czy jeśli na fakturze oprogramowanie oraz sprzęt komputerowy są wymienione osobno, to czy powinniśmy brać je osobno, czy dorzucać oprogramowanie do wartości zestawu?
- Jak klasyfikować zakupiony sprzęt ksero lub drukarkę i tonery – razem czy osobno?
- Jak wyszczególnić poszczególne elementy np. wyposażenie, meble, gdy są na 40 tys. zł. i składają się z kilku elementów, kiedy budujemy budynek? Czy jako środek trwały, czy wyposażenie?
- Jak klasyfikować koszt dostawy? Jako środek trwały, pozostałe, czy może brać bez kosztów dostawy?
- Jak klasyfikować środek trwały, który składa się z wielu elementów?
- Grupowanie KTŚ
- Czy wartości materialne i prawne, np. przedłużenie licencji należy wciągać czy nie?
- Czy jeśli mamy nieruchomość z gruntem, to należy ją uznać za środek trwały z gruntem czy bez? W jakiej formie? Czy lepiej jest to uznać razem, czy oddzielnie?
Przyjmowanie, zakup, zbycie środka trwałego – pełne procedury, aby nie mieć wątpliwości. Z jakich systemów warto skorzystać? Jak ustalać wartość początkową środka trwałego?
- Jak przebiega wprowadzenie środka trwałego? Procedura od A do Z
- Jak ustala się wartość początkową środka trwałego?
- Jak traktować środki trwałe w użyczeniu?
- Jaka jest niezbędna dokumentacja przy przyjmowaniu środków trwałych drogowych na stan?
- Jak przebiega wycena środków trwałych, gruntów pod drogami, dróg?
- Jak przyjmować grunty?
- Jak rozwiązać problem z ustaleniem, czy coś należy do środków trwałych, np. oprogramowanie, subskrypcje?
- Jak przebiega kwestia scalenia, przyjęcia i przekazania dróg objętych programem, gdy jest tylko nawierzchnia betonowa na drodze, nie jest to mienie, była robiona inwestycja, a należy to przyjąć albo przekazać, jak to zrobić? Co w przypadku, gdy część jest zrobiona na środku, który należy do kogoś innego? Czy są jakieś przepisy, które to normują?
- Jak liczyć wartość środka trwałego?
- Czy programy materialno-prawne należy wpisywać do zestawu komputerowego? Niektóre mają licencję, niektóre nie. Czy taka licencja powinna być na rok, czy na stałe?
- Jak zdać zwiększoną gwarancję na sprzęt? To jest wartość czy usługa?
- Czy można zaliczać jako środek trwały przedmiot poniżej 10 tys. zł, np. komputer, który kosztuje powyżej 3,5 tys. zł? Czy może być to księgowane?
- Jak przebiega przekazanie środków trwałych aktem notarialnym, gdy nie ma dokumentów PT? Dostajemy dużo takich gruntów od gmin, jak powinno się to odbywać? Czy tak w ogóle można?
- Czy, jeśli kupujemy samochód, ubezpieczenie, dodatkowe koła, licencję do mapy, pokrowce, to wchodzi to w skład środka trwałego?
- Jak przebiega zakup środka trwałego? Co należy wziąć pod uwagę?
- Jak ewidencjonować zmiany: zbycie, nabycie środków?
- Drogi, grunty pod drogami, nieruchomości, samochody jako środki trwałe
- Co należy wiedzieć przy gruntach jako środkach trwałych?
Inwestycje, ulepszenia, remont – jakie są różnice? Szczegółowe przypadki, które ułatwią rozróżnianie Jak rozebrać prawidłowo i zaksięgować inwestycje? Jak rozliczać inwestycje?
- Nakłady inwestycyjne
- Ulepszenia, modernizacje
- Wartości niematerialne i prawne
- Co jest remontem, a co ulepszeniem?
- Co jest kosztem z inwestycji?
- Jak traktować rzeczy, które tworzy się na starych środkach trwałych, np. modernizacja budynku na coś? Jako remont czy duża inwestycja? Czy może lepszym rozwiązaniem byłaby likwidacja? Jaką wartość przyjmować w takich przypadkach?
- Jak rozliczać inwestycje, które są mocno bogate w środki trwałe, np. kompleks szkół, pod kątem przyjmowania środków trwałych na stan?
- Jak finansować inwestycje? Czy mogą być z wydatków bieżących, czy środki trwałe i pozostałe środki trwałe?
- Kiedy kończą się inwestycje?
- Jak modernizować środek trwały?
- Jakie są różnice między ulepszeniem środka trwałego a remontem?
- Czy jeśli remontujemy dach, to jest to remont, czy ulepszenie wartości?
Amortyzacja – procedura, stawki amortyzacyjne, sposoby naliczania Czy są jakieś zmiany prawne w środkach trwałych przy amortyzowaniu? Procedura od A do Z
- Jak ustalać stawki amortyzacyjne?
- Jak umiejętnie wyszukiwać stawki amortyzacyjne?
- Co to amortyzacja?
- Od jakiej wartości się amortyzuje?
- Jak naliczać amortyzację?
- Jakie są sposoby naliczania amortyzacji?
- Jakie środki trwałe powinno się naliczać jaką stawką?
Likwidacja środka trwałego – jak przebiega, jakich dokumentów należy dopilnować, aby wszystko domknąć poprawnie
- Procedura od A do Z
- Jak sporządzać dokumenty przy likwidacji?
- Kto powinien tworzyć dokumenty?
- Kiedy należy tworzyć dokumenty?
- Jak powołać komisję likwidacyjną?
Środki trwałe Skarbu Państwa, którymi zajmuje się starostwo Czym jest trwały zarząd? Jak wygląda użytkowanie Skarbu Państwa?
- Czy Skarb Państwa należy ujmować w ewidencji?
- Skąd należy brać wartość przy przejmowaniu gruntów ze Skarbu Państwa, które nie mają wartości, ponieważ nie są ewidencjonowane wartościowo? Jak należy je wyceniać?
- Jak inwentaryzować grunty Skarbu Państwa?
- Jak ujmować grunty Skarbu Państwa w środkach trwałych?
Inwentaryzacja i rozliczanie środków trwałych – jakie są metody, sposoby, z których warto skorzystać? Inwentaryzacja gruntów i poszczególnych grup. Rozliczanie kosztów pośrednich
- Jak przebiega inwentaryzacja w przypadku siłowni zewnętrznej? Czy jest to obiekt chroniony czy nie?
- Co w przypadku, gdy na stanie mamy znaki turystyczne, które są w pasie drogowym, przytwierdzone do drogi? Czy są one częścią drogi czy jak należy je traktować?
- Jak przeprowadzać inwentaryzację, aby była poprawnie zrobiona?
- Co należy brać pod uwagę przy inwentaryzacji?
- Gdzie szukać potrzebnych informacji?
- Jakie są metody przy inwentaryzacji?
- Jakie aktywa jaką metodą należy inwentaryzować?
- Jak przebiega inwentaryzacja gruntów?
- Jak inwentaryzować poszczególne grupy środków trwałych?
- Które środki trwałe należy inwentaryzować spisem z natury, a które drogą weryfikacji?
- Jak przebiega tworzenie komisji?
- Jak tworzyć spis środków trwałych?
- Jak rozliczać środki trwałe?
- Kiedy należy robić korektę roczną? W grudniu za cały rok czy w styczniu? Robiliśmy w lutym za styczeń – czy jest to prawidłowe?
- Jaka jest wymagana dokumentacja przy rozliczaniu kosztów pośrednich na poszczególne środki trwałe?
- Jak rozliczać koszty pośrednie przy poszczególnych środkach trwałych?
- Jak wygląda księgowanie środka trwałego?
Środki trwałe. Jak naliczać VAT? Dokumentacja, zarządzenia. Jak przeprowadzić nietypowe transakcje? Jak tworzyć OT?
- Gdzie należy szukać informacji o zmianach prawnych? Czy są jakieś strony internetowe, portale, na których publikowane są wszystkie zmiany dotyczące środków trwałych?
- Jak wygląda kwestia VAT przy środkach trwałych?
- Jaki jest standard rachunkowości środków trwałych 11 lub 9?
- Co zrobić w przypadku niekompletnej przekazywanej dokumentacji?
- Jak wygląda kwestia praw autorskich przy np. oprogramowaniach?
- Jak wdrażać stwarzanie zarządzeń np. przełożonych, jeśli chodzi o obieg dokumentów lub likwidację? Jakie są zasady tworzenia takich dokumentów?
- Jak aktualizować zarządzenia?
- Co zmieniły nowe wstawki do umorzeń na lokale i budynki mieszkalne z 1 stycznia 2023?
- Kto powinien podpisywać dokumenty jako osoba odpowiedzialna?
- Co powinna zawierać księga inwentarzowa?
- Czy grunty, którymi zarządzają jednostki samorządu terytorialnego powinny być w ewidencji jednostek powiatowych czy w innych, np. trwałego zarządu? Chodzi o np. grunty pod szkołą
- Elementy składowe środków trwałych od strony technicznej
- Jak przenieść środek trwały składający się z kilku elementów?
- Co ze środkami trwałymi, które wcześniej były ujmowane, a teraz są poniżej 10 tys. zł?
- Jak wprowadzać kwoty? Jak je uregulować? Jakie są sposoby?
- Jak tworzyć OT?
- Czym są środki trwałe?
- Co wchodzi w zakres środków trwałych?
- Co wchodzi w skład środka trwałego?
- Jak należy określić, co jest tylko w ewidencji ilościowej, a co jest środkiem trwałym? Czym to należy określić? Kwotą? Jak to określić?
- Co zrobić, gdy osoba chce wykupić smartfon, który jest wprowadzony na pozabilansową ewidencję
Prowadzący
Michał Pyra - Inspektor ds. kontroli jednostek organizacyjnych w Starostwie Powiatowym w Garwolinie
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.