Wideoszkolenie: Środki trwałe

Jak sklasyfikować dany środek trwały, aby prawidłowo naliczyć amortyzację? Czy wszystkie nakłady powodują ulepszenie środka trwałego? Jak ewidencjonować grunty użytkowane wieczyście? Podział gruntu w księgach rachunkowych. Jak pokazać środki trwałe w bilansie? Fotowoltaika w gminie - jakie środki trwałe powstają w wyniku montażu instalacji OZE? Jak ująć inwestycje proekologiczne w księgach rachunkowych urzędu?

od 399.00 zł

Wideoszkolenie PCC Polandskierowane do pracowników działów finansowo-księgowych jednostek budżetowych, urzędów miast i gmin prowadzących ewidencję składników majątkowych, pracowników działów ewidencji mienia, skarbników, głównych księgowych i kierowników

Do jakiej grupy Klasyfikacji Środków Trwałych zaliczyć panele słoneczne i jak je amortyzować?
Szkolenie poprowadzi ekonomista i praktyk z 20-letnim doświadczeniem w zakresie środków trwałych i rachunkowości budżetowej, Inspektor w Referacie Księgowości Budżetowej i Płac. Podczas szkolenia prelegent przedstawi zasady prowadzenia właściwej ewidencji, poprawnej klasyfikacji majątku, jej likwidacji oraz inwentaryzacji środków trwałych. Podpowie, jakie dane w zakresie środków trwałych powinna zawierać informacja dodatkowa do bilansu, kiedy dany wydatek stanowi remont lub ulepszenie środka trwałego. Dodatkowo uczestnicy otrzymają obszerne materiały szkoleniowe, które mogą okazać się pomocne w powtórzeniu, ugruntowaniu i poszerzeniu zdobytej wiedzy.​​

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak wyodrębnić poszczególne elementy, np. otwarte kąpielisko, gdzie znajdują się niecki, zjeżdżalnie, plac zabaw, układ elektryczny, pompy? Które urządzenia powinny być traktowane jako oddzielny środek trwały?
  • Jakie dokumenty są niezbędne dla gruntów, które są w użytkowaniu gminy, we władaniu gminy lub są własnością gminy?
  • Jakie zadanie inwestycyjne potraktować jako remont, a jakie jako ulepszenie?
  • Jakie dane w zakresie środków trwałych powinna zawierać informacja dodatkowa do bilansu?
  • Jak zaprezentować szczegółowy zakres zmian wartości grup rodzajowych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych?
  • Jakie środki trwałe powinna przyjąć gmina w wyniku budowy ogniw fotowoltaicznych?
  • Czy każda gmina powinna ustalić w polityce rachunkowości kwoty, od jakiej powinny być ewidencjonowane środki niskocenne?
  • Korekty środka trwałego - jak wygląda zmiana wartości środków trwałych, gdzie obniżamy podatek VAT z faktur zakupu?

Szczegółowy program szkolenia:

1. Środki trwałe, definicja, etapy i proces przyjęcia środka trwałego na majątek jednostki

  • Co to są środki trwałe – w ujęciu ustawy o rachunkowości i w ujęciu podatkowym. Wykaz dokumentów, które budują gospodarkę majątkiem jednostki.
  • Pojęcie środki trwałe w budowie, w jaki sposób przyjmować zakończone inwestycje do ewidencji środków trwałych, w tym inwestycje z dofinansowaniem z Unii Europejskiej?
  • Kto akceptuje przyjęcie środków trwałych i kto odpowiada za majątek jednostki?
  • Jakie środki trwałe od razu księgować w koszty, a jakie w ewidencji ilościowo-wartościowej?

2. Jak dany środek trwały sklasyfikować? Jak właściwie rozdzielić i przyjąć na majątek jednostki wybudowany nowy środek trwały?

  • Klasyfikacja Środków Trwałych. Do czego zakwalifikować dany środek trwały, w której grupie dokładnie powinien się on znaleźć?
  • Do której grupy klasyfikacji środków trwałych zaliczyć konkretne inwestycje?
  • Jak wyłuskać poszczególne elementy np. otwarte kąpielisko, gdzie znajdują się niecki, zjeżdżalnie, plac zabaw, układ elektryczny, pompy? Które urządzenia powinny być traktowane jako oddzielny środek trwały, a które nie?
  • Do czego zakwalifikować środki wymienialne w przypadku budynku? Która to ma być grupa?
  • Jak rozdzielać środki trwałe, zwłaszcza przy zadaniach inwestycyjnych - drogi, oświetlenia, łączenia budynku z wyposażeniem?
  • Jak kwalifikować zespoły komputerowe? Czy indywidualnie, czy razem, np.: drukarka, komputer, zasilacz? Jak należy zdjąć tylko zepsuty komputer ze środka trwałego?
  • Jak klasyfikować park rekreacyjny? Czy rozbijać na ścieżki i sprzęty?
  • Jak postąpić w przypadku siłowni? Jak przeprowadzić likwidację, kiedy zepsuje się jedno z urządzeń na siłowni?
  • Jak zaklasyfikować budowę drogi, przy której znajduje się oświetlenie, kanalizacja – razem, czy osobno? Czy to zależy od indywidualnego obiegu dokumentów?
  • Jak zaklasyfikować sieci w drogach?
  • Do której grupy zaklasyfikować plac zabaw? Czy klasyfikujemy pojedyncze urządzenia, czy razem?
  • Jak klasyfikować środek trwały, jeśli inwestycja składa się z różnych elementów: drogi, nasadzenia, pas zieleni, chodniki?
  • Czy nasadzenie przy drodze to wykończenie tej drogi? Jak traktować nasadzenia i odcinki zieleni w parkach?
  • Jak zaklasyfikować kontenery występujące w sołectwach, przerobione na pomieszczenia gospodarcze z przyłączeniami i zapleczem sanitarnym?
  • Klasyfikacja środków trwałych – urządzenia, maszyny, które są środkami trwałymi w klasyfikacji, ale ich wartość jest poniżej 10 000 zł, np. laptop za 2000 zł? Czy to jest środek trwały, czy nie?
  • Jak ujmować pierwsze wyposażenie? Czy to jest dobrze naliczone z kontem 080? Jak kwalifikować środek trwały do wyposażenia?
  • Czy do wartości zestawu komputerowego wliczamy wartość oprogramowania zakupionego razem z komputerem, czy oprogramowanie zaliczamy do WNiP?
  • Jak zakwalifikować wiaty rekreacyjne? Jak zakwalifikować wóz semizacyjny?
  • Jak prawidłowo zaklasyfikować panele fotowoltaiczne?
  • Dozownik stojący do dezynfekcji rąk - jaki rodzaj klasyfikacji środka trwałego?
  • Jak sklasyfikować dany środek trwały, aby prawidłowo naliczyć amortyzację?

3. Zasady i metody amortyzacji środków trwałych.

  • Jak ustalić stawki amortyzacyjne.
  • Jakich kont powinniśmy używać przy amortyzacji?
  • Co to są umorzenia i jak dokonuje się zmiany stawek?
  • Jak skorygować błędnie wprowadzoną amortyzację?
  • Do czego przydzielić linie energetyczne, aby ustalić właściwą stawkę amortyzacyjną? Jak podchodzi do tego tematu RIO?

4. Grunty w środkach trwałych. Rozgraniczanie gruntów

  • Jak klasyfikować grunty?
  • Jak ewidencjonować grunty użytkowane wieczyście?
  • Jak zrobić wyodrębnioną ewidencje gruntów?
  • Rozgraniczenie między właścicielem gruntu i własnością gruntu
  • Czy w momencie, kiedy gmina jest właścicielem gruntu i ma kilku użytkowników wieczystych gruntu, powinna zapisywać to w księgach inwentarzowych w ogólnym majątku, czy w księdze pozabilansowej?
  • Czy słuszne jest, aby prawo własności klasyfikować i księgować na środkach trwałych, a prawo użytkowania wieczystego w ewidencji pozabilansowej?
  • Jak powinniśmy przyjmować działki w użytkowaniu wieczystym, które są częściowo w użytkowaniu wieczystym, a częściowo w użytkowaniu gminy?
  • Jakie powinny być uzgodnienia gruntów z zasobem nieruchomości?
  • Jakie dokumenty są niezbędne dla gruntów, które są w użytkowaniu gminy, we władaniu gminy lub są własnością gminy?
  • Co to jest zasób mienia? Jak przeprowadzić weryfikację gruntów z zasobem mienia?
  • Czy prowadzić analitykę, jeśli chodzi o grunty jednostki budżetowej?
  • Czy grunty, które gmina otrzymała od państwa, powinna zewidencjonować, czy powinny być na stanie skarbu państwa?
  • Czy na koniec roku w potwierdzeniu salda dotyczącego trwałego zarządu powinno się potwierdzać tylko powierzchnię gruntu, czy również kwotę?
  • Inwestycja-przebudowa drogi - droga składa się z wielu działek.
  • Czy po zakończonej inwestycji zwiększać wartość poszczególnych działek z opisem odpowiednim, czy zewidencjować pod nowym nr inwentarzowym inwestycję i w charakterystyce ująć te działki?
  • Czy grunty oddane w wieczyste użytkowanie podlegają umorzeniu? Czy do wartości gruntu należy doliczyć dodatkowe opłaty, np. aktu notarialnego?

5. Jak potraktować wydatek - jako zadanie inwestycyjne czy jako remont?

  • Inwestycja a remont różnice i podobieństwa.
  • Które remonty uwzględniać jako podnoszące wartość, a które nie?
  • Jak postąpić w sytuacji, kiedy na gruncie nanoszone są budynki lub urządzenia? Czy klasyfikować tylko te, które mają większą powierzchnię?
  • Czy duży środek trwały do 3500 zł należy przerzucić na wyposażenie?
  • Czy w polityce rachunkowości powinniśmy mieć zapis, że inwestycja musi mieć minimum 10 000 zł, czy może mieć mniejszą wartość?
  • Analiza i zajęcie stanowiska, aby remonty były traktowane jako wydatki inwestycyjne
  • Jakiej terminologii użyć w przypadku remontu drogi na 50 000 zł?
  • Jakie parametry muszą być spełnione, aby droga mogła być modernizowana?

6. Ustalenie środków niskocennych - jak je ujmować?

  • Czy powinny być ujęte jako wyposażenie?
  • Jak ujmować środek niskocenny w sytuacji, gdy patrzymy na użyteczność danego środka?
  • Czy każda gmina ustala sobie w polityce rachunkowości kwoty, od jakiej powinny być ewidencjonowane środki niskocenne?
  • Inwentaryzacja niskocennych środków trwałych

7. Korekty różnych operacji przy środkach trwałych

  • Modernizacja środka trwałego
  • Procedura przekwalifikowania
  • Jakich zapisów dokonać w księgach rachunkowych w sytuacji likwidacji środka trwałego ze względu na jego zły stan techniczny?
  • Jak wygląda zmiana wartości środków trwałych, gdzie obniżamy podatek VAT z faktur zakupu?
  • Czy powinniśmy odliczać VAT przy konkretnej inwestycji w środku trwałym?
  • W jakiej sytuacji powinniśmy odliczać VAT przy środku trwałym?

8. Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?

  • Od czego zacząć?
  • Jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona likwidacja według organów kontrolujących RIO? Co sprawdza RIO?
  • Czy najpierw powołuje się Komisję Likwidacyjną?
  • Czy Komisja Likwidacyjna najpierw dokonuje oględzin i dopiero później dokonuje się likwidacji?
  • Kto powinien znaleźć się w składzie Komisji Likwidacyjnej?
  • W jaki sposób sporządzić ten dokument? Czy potrzebna jest karta odpadu?
  • Jakie potrzebne dokumenty związane z samą likwidacją środka trwałego powinien gromadzić urzędnik?. Instalacje fotowoltaiczne w gminie i inwestycje proekologiczne, jak ująć w księgach rachunkowych urzędu.

9.Jakie środki trwałe powinna przyjąć gmina w wyniku budowy ogniw fotowoltaicznych?

  • Czy przyjmować gotowe środki trwałe do ewidencji konta 011, czy 013?
  • Z jaką stawką amortyzacyjną wykazać zestawy fotowoltaiczne w księgach rachunkowych?
  • Co powinna zawierać umowa z mieszkańcem, aby nie było późniejszych problemów z wyksięgowaniem?
  • Jakie KŚT zastosować? Czy połączyć instalację z budynkiem Właściciela” czy przyjąć osobno?
  • Co składa się na montaż urządzeń?
  • Jak potraktować instalację na budynku gospodarczym, a jak postąpić z tą posadowioną na gruncie mieszkańca?

Prowadzący

Rafał Jureczko– Inspektor w Referacie Księgowości Budżetowej i Płac w Urzędzie Miejskim w Lublińcu. Ekonomista i praktyk z bogatym, 20-letnim doświadczeniem w zakresie środków trwałych i rachunkowości budżetowej, nabytym w trakcie pracy w ośrodkach pomocy społecznej i urzędzie miejskim. W swojej pracy zawodowej wykorzystuje doświadczenie zdobyte na licznych kursach i szkoleniach z tematyki środków trwałych w jednostkach samorządu terytorialnego. Absolwent studiów wyższych z zakresu Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych i Problemów Globalnych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, rachunkowości zarządczej oraz podyplomowych studiów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 399.00
11 sierpnia 2021

Podobne szkolenia