
Fragment ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak wyodrębnić poszczególne elementy, np. otwarte kąpielisko, gdzie znajdują się niecki, zjeżdżalnie, plac zabaw, układ elektryczny, pompy? Które urządzenia powinny być traktowane jako oddzielny środek trwały?
- Jakie dokumenty są niezbędne dla gruntów, które są w użytkowaniu gminy, we władaniu gminy lub są własnością gminy?
- Jakie zadanie inwestycyjne potraktować jako remont, a jakie jako ulepszenie?
- Jakie dane w zakresie środków trwałych powinna zawierać informacja dodatkowa do bilansu?
- Jak zaprezentować szczegółowy zakres zmian wartości grup rodzajowych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych?
- Jakie środki trwałe powinna przyjąć gmina w wyniku budowy ogniw fotowoltaicznych?
- Czy każda gmina powinna ustalić w polityce rachunkowości kwoty, od jakiej powinny być ewidencjonowane środki niskocenne?
- Korekty środka trwałego - jak wygląda zmiana wartości środków trwałych, gdzie obniżamy podatek VAT z faktur zakupu?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Przykładowe tabele do informacji dodatkowej do bilansu w formie edytowalnych plików Excel - Dzięki przykładowym tabelom, które stosuje nasz prelegent w swojej codziennej pracy, nie musisz się zastanawiać, jako iż przepisy są nieprecyzyjne, a także oszczędzisz swój czas, ponieważ przechodzą one w nadzorze!
Szczegółowy program szkolenia:
Nowości w programie:
- Stowarzyszenie Koło Gospodyń Wiejskich działające na terenie naszej gminy jest w stanie likwidacji i chce swój majątek rzeczowy przekazać na rzecz naszej gminy. Jak zrobić to zgodnie z przepisami? Czy potrzebna jest umowa darowizny?
- W jaki sposób wprowadzić do ewidencji środka trwałego drogi gminne niezaewidencjonowane w gr. II, które zostały ujawnione w wyniku kontroli? Jakim dokumentem tego dokonać? Czy należy poddać amortyzacji środek trwały w przypadku, gdy jest to droga piaszczysta, nieutwardzona, a przyjęta do ewidencji wartość początkowa środka trwałego, to wartość gruntu według zaleceń kontroli RIO?
- Jaką wartość początkową środka trwałego należy przyjąć w przypadku, gdy jest to droga, która została utwardzona destruktem lub darowanym materiałem? Nakład został poniesiony w ramach kosztów remontowych
- W jaki sposób należy postąpić w przypadku działki gruntowej, na której znajduje się droga gminna? Czy działkę, położoną pod drogą zaewidencjonowaną w grupie 0, należy przeksięgować do grupy 2 i tym samym zwiększyć wartość tej drogi?
- Jak należy postąpić w przypadku zdemontowanych, ale zdatnych do użytku słupów oświetleniowych, będących w amortyzacji, które będą wykorzystane na placach zabaw? Czy włączyć słupy w istniejący środek trwały placu zabaw? Czy należy je potraktować jako odrębny środek trwały? Co z dalszą amortyzacją tych słupów?
- Jaką stawkę należy przyjąć dla placów zabaw? Co zrobić w przypadku, gdy zastosowano stawkę 4,5%, a powinna być stawka 2,5%? Urządzenia w całości wykonane są z drewna
- Gmina zakupiła instrumenty muzyczne. W chwili wystawienia faktury zostały one przekazane do jednostki podległej. Czy gmina musi przyjąć je na stan, jeszcze przed przekazaniem?
- Gmina przekazała stowarzyszeniu w użyczenie budynek świetlicy. Stowarzyszenie będzie korzystać z projektu i ma zamiar dobudować piętro do tej świetlicy. W jaki sposób stowarzyszenie ma zaewidencjonować tę nadbudowę?
- Jaki obowiązek podatkowy ciąży na jednostce oświaty (szkole) w związku z zamontowaniem paneli fotowoltaicznych i jednoczesnym wynajmowaniu pomieszczeń, np. w przypadku wynajmu hali sportowej lub wynajmu pomieszczeń mieszkalnych dla nauczycieli?
- Kto zatwierdza inwentaryzację szkół? Burmistrz czy dyrektor szkoły? Szkoły podlegają pod samorząd gminny, a w gminie jest wydział obsługujący oświatę
- W jakiej wartości przyjąć działki przekazane decyzją wojewody?
- Do jakiej grupy KŚT zaliczyć fotowoltaikę? W jaki sposób zlikwidować basen przeciwpożarowy lub studnie głębinowe?
- Czy tablice informacyjne w inwestycji należy doliczyć do wartości środka trwałego?
- Czy gmina może przyjąć do ewidencji pomnik upamiętniający obrońców miasta, wybudowany przez Towarzystwo Przyjaciół Miasta? Pomnik jest w złym stanie technicznym i wymaga remontu, a Towarzystwo Przyjaciół Miasta nie ma funduszy na jego utrzymanie
- Czy zakup urządzenia o wartości powyżej 10 tysięcy ewidencjonujemy na koncie 011, czy 013?
- W jaki sposób przyjąć na środki trwałe przydomowe oczyszczalnie ścieków, które zostały wybudowane u mieszkańców?
- Jak ewidencjonować zakupy z Funduszu Sołeckiego, które są przekazywane sołectwom?
- W jaki sposób zinwentaryzować drogi?
- W ramach zadania inwestycyjnego w gminie postanowiono przebudować przejścia dla pieszych. Położono nową nawierzchnię, postawiono oznakowanie oraz lampy solarne. Czy można to wszystko wprowadzić jednym dokumentem OT i opisać dokładnie w charakterystyce, czy potrzebnych jest kilka osobnych dokumentów OT?
- Czy oprócz programu do ewidencjonowania środka trwałego musi być prowadzona dodatkowa, papierowa wersja karty środka trwałego?
- Na jakiej podstawie można przekazać komputer podległej jednostce? Co należy wpisać w PT?
- Czy rolety na budynku zwiększają wartość budynku? Czy jest to odrębny ST?
- Czy altanę na placu zabaw traktuje się jako odrębny środek trwały?
- Co w przypadku, gdy zakwalifikowaliśmy plac zabaw w grupie 8?
- Jak zlikwidować zniszczoną ławeczkę na placu zabaw?
- Jeżeli w ramach jednego ogrodzenia jest plac zabaw i siłownia to należy traktować to jako dwa obiekty czy jeden obiekt?
- Czy szambo jest wartością budynku? Czy traktowane jest jako oddzielny obiekt?
- Czy powierzchniowe utrwalenie dróg (emulsja i żwir) należy traktować jako bieżącą konserwację dróg żwirowych czy jako inwestycję? Roboty te nie wymagają projektu.
- Czy pompy zakupione do oczyszczalni ścieków o wartości 8 tysięcy złotych należy przyjąć na 013. Czy zwiększyć wartość istniejącego środka trwałego?
- Co w sytuacji, gdy w środku trwałym stacji uzdatniania wody, wymontowano zepsutą pompę, a następnie zamontowano nową, o wartości 3,5 tysiąca złotych? Starą pompę oddano do regeneracji i jest teraz zdatna do użytku. Jak postąpić w takiej sytuacji?
- Jak ewidencjonować zakupy z Funduszu Sołeckiego? W jaki sposób przekazywać te zakupy? Czy ma to być na podstawie umowy użyczenia? Rzecz fizycznie znajduje się w danym sołectwie i jest przez nią użytkowania
- Czy przy likwidacji środka trwałego wystarczy protokół komisji z oceny mienia i protokół likwidacji? Czy na tej podstawie należy zrobić LT i usnąć środek trwały z ewidencji?
- Czy przy likwidacji faktycznej wystarczy dokument zbiorczy z wypisanymi środkami trwałymi, które zostały wywiezione do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych? Dokument został podpisany przez kierownika Zakładu Gospodarki Komunalnej, że w PSZOK-u w tym konkretnym dniu przyjęto dane środki trwałe. Czy ten dokument wystarczy na odpisanie środka trwałego z konta pozabilansowego jako faktyczna likwidacja? Czy trzeba mieć karty odpadów?
- Jak należy potraktować przydrożne kapliczki KST?
- Czy każdy PSZOK ma obowiązek odbioru zużytego sprzętu?
- Czy można przyjąć do ewidencji pomnik upamiętniający obrońców miasta, wybudowany przez Towarzystwo Przyjaciół Miasta?
- Jak przyjąć działkę, jeśli ma użytek leśny i użytek rolny?
- Z jakim dniem należy przyjąć na stan działki powstałe po podziale?
- Jak ująć w ewidencji służebność na gruncie?
- Czy koszty transportu zakupionych ubrań ochronnych dla OSP, o wartości jednostkowej około 2 tysięcy złotych, zwiększają wartość tych ubrań?
- Czy prawidłowe jest zinwentaryzowanie i zlikwidowanie sprzętu zakupionego dla straży pożarnej na 013?
- Co należy zrobić ze środkami trwałymi w momencie zwiększenia kwoty z 500 zł na tysiąc złotych?
- Środki trwałe w informacji dodatkowej do bilansu
- Przykładowe tabele do informacji dodatkowej do bilansu w formie edytowalnych plików Excel
- Środki trwałe w informacji o stanie mienia w praktyce
1. Środki trwałe, definicja, etapy i proces przyjęcia środka trwałego na majątek jednostki
- Co to są środki trwałe – w ujęciu ustawy o rachunkowości i w ujęciu podatkowym. Wykaz dokumentów, które budują gospodarkę majątkiem jednostki.
- Pojęcie środki trwałe w budowie, w jaki sposób przyjmować zakończone inwestycje do ewidencji środków trwałych, w tym inwestycje z dofinansowaniem z Unii Europejskiej?
- Kto akceptuje przyjęcie środków trwałych i kto odpowiada za majątek jednostki?
- Jakie środki trwałe od razu księgować w koszty, a jakie w ewidencji ilościowo-wartościowej?
2. Jak dany środek trwały sklasyfikować? Jak właściwie rozdzielić i przyjąć na majątek jednostki wybudowany nowy środek trwały?
- Klasyfikacja Środków Trwałych. Do czego zakwalifikować dany środek trwały, w której grupie dokładnie powinien się on znaleźć?
- Do której grupy klasyfikacji środków trwałych zaliczyć konkretne inwestycje?
- Jak wyłuskać poszczególne elementy np. otwarte kąpielisko, gdzie znajdują się niecki, zjeżdżalnie, plac zabaw, układ elektryczny, pompy? Które urządzenia powinny być traktowane jako oddzielny środek trwały, a które nie?
- Do czego zakwalifikować środki wymienialne w przypadku budynku? Która to ma być grupa?
- Jak rozdzielać środki trwałe, zwłaszcza przy zadaniach inwestycyjnych - drogi, oświetlenia, łączenia budynku z wyposażeniem?
- Jak kwalifikować zespoły komputerowe? Czy indywidualnie, czy razem, np.: drukarka, komputer, zasilacz? Jak należy zdjąć tylko zepsuty komputer ze środka trwałego?
- Jak klasyfikować park rekreacyjny? Czy rozbijać na ścieżki i sprzęty?
- Jak postąpić w przypadku siłowni? Jak przeprowadzić likwidację, kiedy zepsuje się jedno z urządzeń na siłowni?
- Jak zaklasyfikować budowę drogi, przy której znajduje się oświetlenie, kanalizacja – razem, czy osobno? Czy to zależy od indywidualnego obiegu dokumentów?
- Jak zaklasyfikować sieci w drogach?
- Do której grupy zaklasyfikować plac zabaw? Czy klasyfikujemy pojedyncze urządzenia, czy razem?
- Jak klasyfikować środek trwały, jeśli inwestycja składa się z różnych elementów: drogi, nasadzenia, pas zieleni, chodniki?
- Czy nasadzenie przy drodze to wykończenie tej drogi? Jak traktować nasadzenia i odcinki zieleni w parkach?
- Jak zaklasyfikować kontenery występujące w sołectwach, przerobione na pomieszczenia gospodarcze z przyłączeniami i zapleczem sanitarnym?
- Klasyfikacja środków trwałych – urządzenia, maszyny, które są środkami trwałymi w klasyfikacji, ale ich wartość jest poniżej 10 000 zł, np. laptop za 2000 zł? Czy to jest środek trwały, czy nie?
- Jak ujmować pierwsze wyposażenie? Czy to jest dobrze naliczone z kontem 080? Jak kwalifikować środek trwały do wyposażenia?
- Czy do wartości zestawu komputerowego wliczamy wartość oprogramowania zakupionego razem z komputerem, czy oprogramowanie zaliczamy do WNiP?
- Jak zakwalifikować wiaty rekreacyjne? Jak zakwalifikować wóz semizacyjny?
- Jak prawidłowo zaklasyfikować panele fotowoltaiczne?
- Dozownik stojący do dezynfekcji rąk - jaki rodzaj klasyfikacji środka trwałego?
- Jak sklasyfikować dany środek trwały, aby prawidłowo naliczyć amortyzację?
3. Zasady i metody amortyzacji środków trwałych.
- Jak ustalić stawki amortyzacyjne.
- Jakich kont powinniśmy używać przy amortyzacji?
- Co to są umorzenia i jak dokonuje się zmiany stawek?
- Jak skorygować błędnie wprowadzoną amortyzację?
- Do czego przydzielić linie energetyczne, aby ustalić właściwą stawkę amortyzacyjną? Jak podchodzi do tego tematu RIO?
4. Grunty w środkach trwałych. Rozgraniczanie gruntów
- Jak klasyfikować grunty?
- Jak ewidencjonować grunty użytkowane wieczyście?
- Jak zrobić wyodrębnioną ewidencje gruntów?
- Rozgraniczenie między właścicielem gruntu i własnością gruntu
- Czy w momencie, kiedy gmina jest właścicielem gruntu i ma kilku użytkowników wieczystych gruntu, powinna zapisywać to w księgach inwentarzowych w ogólnym majątku, czy w księdze pozabilansowej?
- Czy słuszne jest, aby prawo własności klasyfikować i księgować na środkach trwałych, a prawo użytkowania wieczystego w ewidencji pozabilansowej?
- Jak powinniśmy przyjmować działki w użytkowaniu wieczystym, które są częściowo w użytkowaniu wieczystym, a częściowo w użytkowaniu gminy?
- Jakie powinny być uzgodnienia gruntów z zasobem nieruchomości?
- Jakie dokumenty są niezbędne dla gruntów, które są w użytkowaniu gminy, we władaniu gminy lub są własnością gminy?
- Co to jest zasób mienia? Jak przeprowadzić weryfikację gruntów z zasobem mienia?
- Czy prowadzić analitykę, jeśli chodzi o grunty jednostki budżetowej?
- Czy grunty, które gmina otrzymała od państwa, powinna zewidencjonować, czy powinny być na stanie skarbu państwa?
- Czy na koniec roku w potwierdzeniu salda dotyczącego trwałego zarządu powinno się potwierdzać tylko powierzchnię gruntu, czy również kwotę?
- Inwestycja-przebudowa drogi - droga składa się z wielu działek.
- Czy po zakończonej inwestycji zwiększać wartość poszczególnych działek z opisem odpowiednim, czy zewidencjować pod nowym nr inwentarzowym inwestycję i w charakterystyce ująć te działki?
- Czy grunty oddane w wieczyste użytkowanie podlegają umorzeniu? Czy do wartości gruntu należy doliczyć dodatkowe opłaty, np. aktu notarialnego?
5. Jak potraktować wydatek - jako zadanie inwestycyjne czy jako remont?
- Inwestycja a remont różnice i podobieństwa.
- Które remonty uwzględniać jako podnoszące wartość, a które nie?
- Jak postąpić w sytuacji, kiedy na gruncie nanoszone są budynki lub urządzenia? Czy klasyfikować tylko te, które mają większą powierzchnię?
- Czy duży środek trwały do 3500 zł należy przerzucić na wyposażenie?
- Czy w polityce rachunkowości powinniśmy mieć zapis, że inwestycja musi mieć minimum 10 000 zł, czy może mieć mniejszą wartość?
- Analiza i zajęcie stanowiska, aby remonty były traktowane jako wydatki inwestycyjne
- Jakiej terminologii użyć w przypadku remontu drogi na 50 000 zł?
- Jakie parametry muszą być spełnione, aby droga mogła być modernizowana?
6. Ustalenie środków niskocennych - jak je ujmować?
- Czy powinny być ujęte jako wyposażenie?
- Jak ujmować środek niskocenny w sytuacji, gdy patrzymy na użyteczność danego środka?
- Czy każda gmina ustala sobie w polityce rachunkowości kwoty, od jakiej powinny być ewidencjonowane środki niskocenne?
- Inwentaryzacja niskocennych środków trwałych
7. Korekty różnych operacji przy środkach trwałych
- Modernizacja środka trwałego
- Procedura przekwalifikowania
- Jakich zapisów dokonać w księgach rachunkowych w sytuacji likwidacji środka trwałego ze względu na jego zły stan techniczny?
- Jak wygląda zmiana wartości środków trwałych, gdzie obniżamy podatek VAT z faktur zakupu?
- Czy powinniśmy odliczać VAT przy konkretnej inwestycji w środku trwałym?
- W jakiej sytuacji powinniśmy odliczać VAT przy środku trwałym?
8. Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?
- Od czego zacząć?
- Jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona likwidacja według organów kontrolujących RIO? Co sprawdza RIO?
- Czy najpierw powołuje się Komisję Likwidacyjną?
- Czy Komisja Likwidacyjna najpierw dokonuje oględzin i dopiero później dokonuje się likwidacji?
- Kto powinien znaleźć się w składzie Komisji Likwidacyjnej?
- W jaki sposób sporządzić ten dokument? Czy potrzebna jest karta odpadu?
- Jakie potrzebne dokumenty związane z samą likwidacją środka trwałego powinien gromadzić urzędnik?. Instalacje fotowoltaiczne w gminie i inwestycje proekologiczne, jak ująć w księgach rachunkowych urzędu.
9.Jakie środki trwałe powinna przyjąć gmina w wyniku budowy ogniw fotowoltaicznych?
- Czy przyjmować gotowe środki trwałe do ewidencji konta 011, czy 013?
- Z jaką stawką amortyzacyjną wykazać zestawy fotowoltaiczne w księgach rachunkowych?
- Co powinna zawierać umowa z mieszkańcem, aby nie było późniejszych problemów z wyksięgowaniem?
- Jakie KŚT zastosować? Czy połączyć instalację z budynkiem Właściciela” czy przyjąć osobno?
- Co składa się na montaż urządzeń?
- Jak potraktować instalację na budynku gospodarczym, a jak postąpić z tą posadowioną na gruncie mieszkańca
10. Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych
- Jak inwentaryzuje się należności, zobowiązania, środki trwałe?
- Jakie są sposoby inwentaryzacji w przypadku przekształconych gruntów z prawem własności, z wieczystym użytkowaniem?
- Inwentaryzacja pełna i okresowa
- Zasady inwentaryzacji dróg
- Które składniki majątkowe podlegają inwentaryzacji, drogą spisu z natury i drogą weryfikacji?
- Kiedy i jak należy sporządzić spis z natury?
- Inwentaryzacja drogą uzyskania potwierdzenia salda
- Sposoby dokumentowania i rozliczania wyników inwentaryzacji
- Jak inwentaryzuje się jednostki poza urzędem: świetlice, OSP?
- Inwentaryzacja na zasadzie protokołów potwierdzenia
- Jakie informacje powinny znaleźć się w protokole przekazania i umowie użyczenia? Kto powinien je podpisać?
- Jak Zespół Spisowy powinien dokonywać inwentaryzacji w sytuacji pandemii? Jakie są wytyczne?
- Na podstawie jakich dokumentów należy dokonać inwentaryzacji środka trwałego trudno dostępnego?
- Czego gmina powinna wymagać od wydziałów, jakich dokumentów?
- Inwentaryzacja terenów niestrzeżonych np.: ławki parkowe, kosze
- Czy wszystko należy ustalać listownie, czy również potwierdzeniem salda?
Prowadzący
Rafał Jureczko– Skarbnik w Urzędzie Miejskim w Lublińcu. Ekonomista i praktyk z bogatym, 20-letnim doświadczeniem w zakresie środków trwałych i rachunkowości budżetowej, nabytym w trakcie pracy w ośrodkach pomocy społecznej i urzędzie miejskim. W swojej pracy zawodowej wykorzystuje doświadczenie zdobyte na licznych kursach i szkoleniach z tematyki środków trwałych w jednostkach samorządu terytorialnego. Absolwent studiów wyższych z zakresu Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych i Problemów Globalnych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, rachunkowości zarządczej oraz podyplomowych studiów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.