W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Kalkulacjaiobsługazabezpieczeniaroszczeń
–wyliczaniestawekimas,wybórformy (gwarancja,polisa,depozyt),korektyizwroty,sporyzprzedsiębiorcą. - Operatprzeciwpożarowyipalnośćodpadów
–kiedyoperatjestobligatoryjny,jakweryfikowaćpalność (np.kody170604,metalepalne),corobićprzybrakachlubsprzecznychopiniach. - Wydawanie,zmianaiprzedłużaniezezwoleń
–terminy,art.41ai226a,ciągłośćdecyzji,kompletdokumentów,postępowaniazawieszone/odwieszone. - Utratastatusuodpaduiuznanieproduktu
–procedura „end-of-waste”,wymaganenormy,badania,dowódpopytu,postępowaniewbrakuregulacji. - Kompetencjeorganówvs.pozwoleniezintegrowane
–granicamiędzywłaściwościąmarszałka (IPPC)astarosty,zwłaszczaprzyrekultywacjiiinstalacjachmobilnych. - Monitoringwizyjnywgospodarceodpadami
–kiedyjestobowiązkowy,minimalneparametry,egzekwowanieupodmiotówniechętnychkamerom. - Egzekucjausuwaniaodpadówpowygaśnięciuzezwoleńlubupadłości
–procedury,odpowiedzialność,finansowanieusunięcianielegalnieporzuconychczypowypadkowychodpadów.
Szczegółowy program szkolenia:
1. ZABEZPIECZENIE ROSZCZEŃ
- Co
należy brać pod uwagę przy wyliczaniu zabezpieczenia roszczeń?
- Rodzaj
odpadu (obojętny, niebezpieczny, inny niż niebezpieczny) – są odpady
zwolnione z tego obowiązku
- Jakie
warunki musi spełniać odpad, żeby został uznany za obojętny?
- Co
zrobić, jeżeli przedsiębiorca upiera się, że jego odpady są obojętne,
jednak nie spełniają kryteriów?
- Czy
odpad o niewiadomym pochodzeniu można uznać za obojętny?
- Czy
w toku postępowania należy żądać karty charakterystyki odpadu obojętnego
od interesanta? Czy organ ma do tego prawo?
- Jak
mieć pewność, że odpad obojętny faktycznie jest obojętny, a nie zmieszany
z zanieczyszczeniem?
- Co
zrobić w sytuacji, gdy nie wiemy, jaki kod odpowiada magazynowanym
odpadom?
- Czy
ziemia z humusem powinna być traktowana jak zwykła gleba, czy inaczej?
- W
jaki sposób należy ustalać stawki?
- Co
zrobić, gdy nie jesteśmy pewni, jaką stawkę należy przyporządkować do
danego kodu?
- Czy
do kodu 17 01 81 można przyporządkować stawkę 1 zł czy 300 zł?
- Jak
określić masy podczas liczenia zabezpieczenia roszczeń?
- Jak
określić masy przy obliczaniu zabezpieczenia roszczeń?
- Jaka
jest definicja największej masy?
- Jaka
jest definicja „Największa masa odpadów” przy zabezpieczeniu roszczeń i co
to oznacza w praktyce?
- Jak
ustalić największą masę?
- Jaka
jest definicja maksymalnej masy?
- Jaka
jest definicja maksymalnej pojemności?
- Jak
ustalić maksymalną masę?
- W
jakiej formie firma powinna podać największą masę odpadów, jaka może być
magazynowana? Czy może to być pojemność?
- Jak
w łatwy sposób obliczyć zabezpieczenie roszczeń?
- Który
sposób obliczania zabezpieczenia roszczeń jest najłatwiejszy?
- Jak
oblicza się zabezpieczenie roszczeń, gdy odpady są magazynowane
- w
pomieszczeniu?
- na
zewnątrz?
- w
kontenerach?
- W
jaki sposób wyliczyć zabezpieczenie roszczeń, gdy jest kilkanaście miejsc
magazynowania, a jak kiedy jest jedno?
- Jak
poprawnie wyliczyć zabezpieczenie roszczeń? / Jak obliczyć zabezpieczenie
roszczeń?
- Jak
upewnić się, że poprawnie obliczyliśmy zabezpieczenie roszczeń?
- Co
robić w przypadku, gdy obliczenia zabezpieczenia roszczeń firmy i
starostwa różnią się diametralnie, a firma upiera się, że to jej
obliczenia są poprawne?
- Jeżeli
zezwolenie jest wydawane np. na 10 lat, czy można przyjąć zabezpieczenie
roszczeń w formie gwarancji bankowej lub polisy ubezpieczeniowej? W jaki
sposób rozpatrzyć taką sytuację? Czy można odmówić wydania decyzji w takim
przypadku?
- Co
zrobić w sytuacji, gdy przedsiębiorca chce dokonać zmiany formy
zabezpieczenia roszczeń po złożeniu wniosku?
- W
jaki sposób należy zmienić formę zabezpieczenia?
- Jakie
warunki musi spełniać polisa ubezpieczeniowa, żeby móc przyjąć ją jako
zabezpieczenie roszczeń?
- W
jakich przypadkach można dokonać zwrotu zabezpieczenia roszczeń?
- Kiedy
należy zwrócić zabezpieczenie i na jakiej podstawie?
- Jak
dokonać zwrotu zabezpieczenia roszczeń i na jakiej podstawie?
- Jak
powinien wyglądać proces zwrotu zabezpieczenia roszczeń?
- W
jaki sposób należy zwrócić zabezpieczenie roszczeń?
- W
jaki sposób należy przeprowadzić zwrot depozytu?
- Kiedy
firma powinna złożyć wniosek o zwrot zabezpieczenia roszczeń, jeśli chce
je otrzymać od razu po wygaśnięciu decyzji?
- Czy
po zakończeniu decyzji zawsze powinien być dokonany zwrot roszczeń?
- Czy
należy dokonać zwrotu zabezpieczenia roszczeń po wydaniu nowego
zezwolenia?
- Czy
zabezpieczenie roszczeń można zwrócić jedynie na wniosek firmy?
- Czy
zabezpieczenie roszczeń można zwrócić jeszcze podczas trwania zezwolenia?
- Czy
jest możliwość zachowania tego samego zabezpieczenia roszczeń na koncie w
przypadku przedłużenia zezwolenia? Czy należy je na początku zwrócić i
ponownie wpłacić?
- Przy
zabezpieczeniu roszczeń, gdy kończy się decyzja i będzie ona przedłużana,
czy powinno się dokonać zwrotu zabezpieczenia?
- W
jaki sposób przenieść zabezpieczenie roszczeń na następne zezwolenie? Czy
można tak zrobić?
- W
przypadku nowego zezwolenia i większej kwoty zabezpieczenia roszczeń, czy
można zostawić stare zabezpieczenie na koncie i ewentualnie wpłacić
dodatkową kwotę lub wypłacić nadwyżkę?
- Czy
o zwrot starego depozytu na wniosek strony musimy zwrócić się z pismem do
wydziału księgowości?
- Czy
można zastosować przepis art. 41a ust. 6 w sytuacji, gdy we wniosku o zmianę
zezwolenia na zbieranie odpadów zaznaczono, że maksymalne masy odpadów
magazynowanych w tym czasie nie zmieniają się i nie podano wysokości
roszczeń?
- Wnioskodawca
został wezwany do opisu metodologii wyliczenia pojemności miejsca
magazynowania odpadów z uwzględnieniem wymiarów miejsca składowania
odpadów oraz masy i objętości odpadów. Informacje są niezbędne do
prawidłowego zweryfikowania prawidłowości wyliczenia zabezpieczenia
roszczeń. Pełnomocnik odpisał, że wartości i ilości są podane we wniosku i
zostały oszacowane na podstawie doświadczenia wnioskodawcy. Odpowiedzi
pełnomocnika na wezwanie są wymijające i nie na temat. W naszej ocenie
braki nie zostały uzupełnione. Jak dalej postąpić w tym przypadku?
2. OPERATY
- W
jaki sposób należy weryfikować operaty?
- Czy
można zakwestionować operat?
- Czy
można odesłać operat do poprawy?
- Czy
można wezwać do doprecyzowania operatów?
- Czy
można przyjąć operat opisany ogólnikowo?
- Jak
powinien wyglądać operat, który można przyjąć?
- Co
zrobić w sytuacji, gdy dane z wniosku nie pokrywają się z operatami? Kogo
należy wezwać do zmian?
- Co
zrobić w przypadku innego nazewnictwa w operatach i wniosku?
- Co w
przypadku, gdy w operacie i wniosku są inne miejsca magazynowania?
- Czy
jeśli operat obejmuje większą ilość miejsca niż wniosek, to czy możemy
normalnie rozpatrywać wniosek bez korekty?
- W
jaki sposób postępować, gdy w operacie jest informacja o mniejszej ilości
miejsca niż we wniosku?
- Czy
operat może być poprawiony? Czy można go poprawić, jeśli był zatwierdzony
przez strażaka?
- Czy
operaty są konieczne w przypadku przetwarzania poza instalacją?
- Strona
złożyła wniosek na przetwarzanie odpadów i dołączyła operat na wytwarzanie
oraz postanowienie, które stwierdza zgodność tego operatu i pozytywnie
opiniuje wytwarzanie odpadów. Czy należy to potraktować jako brak formalny
i wezwać stronę o przedłożenie operatu na przetwarzanie?
- Czy
wysyłając do komendanta straży pożarnej kopię wniosku, operat i
postanowienia (art. 183 ustawy – Prawo ochrony środowiska) należy
potwierdzić dokumenty za zgodność z oryginałem?
3. DODATKOWE DOKUMENTY PRZY ZEZWOLENIACH NA ZBIERANIE I
PRZETWARZANIE ODPADÓW
- Czy
można wydać zezwolenie na osobę fizyczną?
- Czy
przy wydawaniu decyzji rolnika postrzega się go jako osobę fizyczną, czy
raczej jako przedsiębiorcę?
- Kiedy
konieczne jest dodanie do zezwolenia decyzji środowiskowej? / Kiedy przy
wydawaniu decyzji wymagana jest decyzja środowiskowa?
- Kiedy
konieczne jest załączenie do zezwolenia decyzji o warunkach zabudowy?
- Kiedy
przy wydawaniu decyzji wymagane jest dołączenie miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego?
- Co
zrobić w sytuacji, gdy interpretacja WIOŚ różni się od interpretacji
starostwa?
- W
jakich przypadkach można wycofać zezwolenie?
- Do
urzędu wpłynął wniosek na zbieranie odpadów o kodzie 17 04 06 – żelazo i
stal (PSZOK + działalność komercyjna). Czy w takim przypadku należy
wymagać dołączenia do wniosku decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?
- Czy
w przypadku zmiany zezwolenia na zbieranie odpadów, gdy nastąpi tylko
zwiększenie masy dla dwóch rodzajów odpadów o 100 %, wymagana jest decyzja
środowiskowa?
- Do
urzędu wpłynął wniosek na przetwarzanie odpadów w celu polepszenia jakości
gleby. W MPZP teren oznaczony jest jako górniczy, rekultywacja w kierunku
leśnym została zakończona. Czy zapis MPZP należy zmienić, aby możliwe było
wydanie decyzji?
- Czy
przy wydawaniu decyzji zmieniającej pozwolenie na wytwarzanie odpadów
muszą być dołączone zgody stron postępowania?
- Czy
przed wydaniem zezwolenia na planowane przetwarzanie odpadów 17 05 04 w
rozdrabniaczu wymagana jest decyzja środowiskowa?
- Czy
rozdrabniacz jest instalacją?
- Czy
wydając decyzję na podstawie art. 193 ust. 1d ustawy Prawo ochrony
środowiska należy ten przepis uwzględnić w podstawie prawnej i
uzasadnieniu decyzji?
- Czy
po podjęciu zawieszonego postępowania o zmianę zezwolenia na zbieranie
odpadów przed upływem 3 lat należy żądać nowego zaświadczenia i
oświadczenia o niekaralności?
- Kiedy
oświadczenie i zaświadczenie są aktualne?
- Podczas
procedowania wniosku o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów dla
instalacji zlokalizowanej w dwóch zakładach wyszło, że podmiot przewoził
odpady z jednej lokalizacji do drugiej. Czy powinien złożyć nowy wniosek
na wytwarzanie i zbieranie odpadów, czy uzupełnić wniosek o kwestię
zbierania i dodać załączniki?
4. PRZEDŁUŻANIE I ZMIANY ZEZWOLEŃ
- Jak
należy procedować wniosek o przedłużenie zezwolenia?
- W
jaki sposób należy przedłużać zezwolenia?
- Czy
do przedłużenia zezwolenia konieczne jest dostarczenie przez firmę
wszystkich dokumentów?
- Czy
można wydać nowe zezwolenie w trakcie obowiązywania starego, aby zachować
ciągłość? Czy trzeba czekać do wygaśnięcia poprzedniego?
- Jak
wcześnie musi być złożony wniosek przed końcem zezwolenia, żeby zezwolenie
było ciągłe?
- Co
zrobić, gdy wniosek o przedłużenie zezwolenia został złożony za późno, aby
zachować ciągłość? Co zrobić z odpadami?
- Czy
nowe zezwolenia będą wydawane na 10 lat, czy jedynie do 2025 r.?
- Co w
sytuacji, gdy podczas procedowania wniosku w trybie art. 226a ustawy o
odpadach okaże się, że zapadnie decyzja o odmowie wydania nowego
zezwolenia?
- W
2014 r. wydano zezwolenie na zbieranie odpadów (ważne do 14.03.2024 r.). W
2020 r. wnioskodawca wystąpił o zmianę zezwolenia (ustawa nowelizująca),
postępowanie zawieszono, odwieszono w 2023 r. Ze względu na aktualizację
operatu ppoż. i zaświadczeń o niekaralności decyzji jeszcze nie wydano.
Czy można coś zrobić, aby wnioskodawca działał legalnie po upływie
ważności zezwolenia?
- Wnioskodawca
prowadzący punkt zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji chce zmienić
zezwolenie (kod 16 01 04) – roczna masa z 500 Mg do 800 Mg, warunki
zbierania bez zmian. Czy jest to zmiana istotna i należy zastosować art.
41a ust. 6?
5. PRZETWARZANIE ODPADÓW
- Czy
decyzja na przetwarzanie wymaga posiadania instalacji?
- Jakie
są metody przetwarzania odpadów?
- Jakie
są sposoby przetwarzania odpadów bez instalacji?
- Czy
rolnikowi można wydać zezwolenie na przetwarzanie odpadów poza
instalacjami?
- Czy
można wydać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, jeżeli podmiot, któremu
wydajemy zezwolenie, nie znajduje się w CEIDG?
- Jakie
dokumenty powinno przedstawić przedsiębiorstwo chcące przetwarzać odpady?
- Jakie
dokumenty powinna przedstawić osoba, która chce przetwarzać odpady poza
instalacją?
- Co
zrobić, gdy przedsiębiorstwo chce przetwarzać odpady, ale nie informuje,
skąd one pochodzą?
- Kiedy
osad ściekowy staje się odpadem?
- Czy
w przypadku, gdy oczyszczalnia przewozi osady ściekowe z drugiej
oczyszczalni i chce je przetwarzać, potrzebna jest decyzja o przetwarzaniu
odpadów?
- Jakie
wymagania muszą spełniać komposty? Czy w przypadku zezwolenia na kompost
należy dodać decyzję środowiskową? Jak upewnić się, że jest on bezpieczny
dla środowiska?
- Jakie
dokumenty należy przedstawić, chcąc uzyskać zezwolenie na przetwarzanie
odpadów wykorzystując np. kiszonkę? (co tu jest odpadem – biomasa czy
kiszonka?)
- Jakie
metale są palne? Jakie to będą kody odpadów?
- Co w
przypadku, gdy wnioskodawca upiera się, że odpad o kodzie 17 06 04 jest
niepalny, ale nie przedstawia opinii rzeczoznawców i twierdzi, że operat
ppoż. nie jest potrzebny?
- Spółka
posiada pozwolenie zintegrowane wydane przez marszałka. Czy starosta jest
organem właściwym do zezwolenia na przetwarzanie odpadów na tym terenie,
jeżeli dotyczy to odpadów do rekultywacji?
- Czy
można zastosować przepis art. 41a ust. 6 (brak zmian masy, bez podania
wysokości roszczeń) przy zmianie zezwolenia na zbieranie, gdy równolegle
wprowadzane są nowe metody przetwarzania?
- Czy
rozdrabniacz lub urządzenie mobilne do odzysku odpadów niebezpiecznych
(kody 19 01 15, 19 01 07) stanowi instalację?
- Czy
monitoring wymagany jest tylko przy magazynowaniu wstępnym, tj.
wytworzonych odpadów?
- Czy
wszystkie rodzaje odpadów wymienione w pkt 22 załącznika do rozporządzenia
w sprawie odzysku poza instalacjami dotyczą wszystkich odpadów
wymienionych w katalogu odpadów?
- Co w
sytuacji, gdy podmiot złożył wniosek o zezwolenie na przetwarzanie odpadów
niebezpiecznych w urządzeniu mobilnym – czy to wciąż odzysk w instalacji?
- Płuczki,
odpady wiertnicze, żużle, popioły, ustabilizowane osady ściekowe z
rekultywacją – czy to nie jest zbyt kontrowersyjna działalność?
- Czy
podmiot może we wniosku wskazać odpady 15 01 01, 15 01 02 i 15 01 03 jako
powstające w instalacji? Czy organ może zażądać wskazania źródła
pochodzenia odpadów?
- Czy
przetwarzanie odpadów 17 05 04 polegające na ocenie i klasyfikacji gleby
może prowadzić do utraty statusu odpadu?
- Firma
opatentowała metodę przetworzenia bitumu; ma powstać bitum i piasek. Nie
podano kodów i ilości odpadów powstających w trakcie procesu. Co w takim
przypadku?
- Rolnik
chce użyć zużytych opon jako obciążników na pryzmach kiszonek. Czy może
uzyskać jakieś zezwolenie?
- Wnioskodawca
chce zbierać złom (rury), czyścić i sprzedawać jako produkt. Czy powinien
złożyć osobny wniosek na zbieranie i osobny na przetwarzanie?
- Wnioskodawca
składa wniosek o zmianę zezwolenia na przetwarzanie, bo chce nowe sposoby
wykorzystania wytwarzanych odpadów. Czy do wniosku trzeba dołączyć
wszystkie dokumenty jak przy wniosku pierwotnym?
6. MAGAZYNOWANIE ODPADÓW
- Jak
magazynować odpady?
- Jak
powinno być przygotowane miejsce magazynowania? Jakie pojemniki można wykorzystać
i jak je skontrolować?
7. MONITORING
- Jakie
wymogi musi spełniać monitoring wizyjny w firmie?
- Jakie
wymagania powinien spełniać monitoring przy magazynowaniu?
- Czy
firmy, które przetwarzają lub zbierają odpady, muszą mieć monitoring? Co z
firmami, które przetwarzają, ale nie magazynują odpadów?
- W
jaki sposób rozmawiać z firmą, która nie chce u siebie monitoringu
wizyjnego?
- Czy
monitoring wymagany jest wyłącznie przy magazynowaniu wstępnym
(wytworzonych odpadów)?
8. OPŁATY
- W
jakich przypadkach należy pobrać opłatę skarbową od interesanta?
- Czy
przy dokonywaniu zmian po wydaniu decyzji należy pobierać opłatę skarbową?
- Czy
przy dokonywaniu zmian po złożeniu wniosku, a przed wydaniem decyzji
należy pobierać opłatę?
- Wnioskodawca
został wezwany do wniesienia opłaty za pełnomocnictwo do nowego wniosku;
pełnomocnik wniósł o przepisanie opłaty ze starego, wycofanego wniosku.
Czy przy nowym, odrębnym postępowaniu wymagana jest nowa opłata?
- Firma
złożyła wniosek, uiściła opłatę skarbową, lecz wniosek pozostawiono bez
rozpoznania. Składa nowy wniosek i chce „przenieść” starą opłatę – czy to
dopuszczalne?
9. UTRATA STATUSU ODPADU
- Jak wygląda procedura rozpatrywania wniosku
o utratę statusu odpadu od „a” do „z”?
- W jaki sposób należy analizować wnioski o
utracie statusu odpadu?
- Od czego należy zacząć analizę wniosków o
utratę statusu odpadu?
- W jaki sposób procedować wniosek o utratę
statusu odpadu destruktu asfaltowego? Jak się do tego zabrać?
- Kiedy odpad traci status odpadu?
- Jak stwierdzić, że dany odpad stał się
produktem?
- Jakie normy musi spełniać odpad, żeby zyskać
status produktu?
- Jak stwierdzić, czy odpad faktycznie traci
cechę odpadu i staje się produktem w przypadku, gdy nie ma regulacji
prawnych co do norm?/W jaki sposób należy rozpatrywać wnioski o utratę
statusu odpadu w przypadku, gdy nie jest to uregulowane rozporządzeniem?/jakie
są warunki, aby odpad mógł uzyskać status produktu?/Na jakiej podstawie
odpad traci swój status i zostaje produktem?/Co zrobić w przypadku braku
norm?/Jak ustalić normy, jeśli nie ma do nich rozporządzeń unijnych lub
krajowych?
- Jakie są metody sprawdzania, czy dany odpad
nadaje się do przekształcenia w produkt?
- Czy metoda organoleptyczna jest
wystarczająca, żeby stwierdzić, że odpad może być produktem?
- Czego powinno się żądać w sprawach
dotyczących utraty statusu odpadu? Jakich dokumentów?/Czy przy zmianie
statusu odpadu na produkt należy wymagać jakichś dokumentów?/Jakie
dokumenty musi dostarczyć firma, jeśli chce, żeby odpad stał się
produktem??Jakie dokumenty mogą potwierdzać, że odpad jest już produktem?
- Jak należy weryfikować dokumenty
przedstawiane prze firmę?
- Jak się upewnić przy wydawaniu decyzji bez
norm, że odpad na pewno może być produktem?
- Czego można wymagać od firmy w ramach
wyjaśnień?
- Jakich dokumentów i badań można wymagać od
firmy?
- Co zrobić, jeżeli firma odmówi np.
dodatkowych badań?
- Jak stwierdzić, czy odpady powstałe podczas
przebudowy drogi mogą ponownie zostać wykorzystane do budowy, remontów i
prac utrzymaniowych na drogach?
- Czy norm związanych z odpadami z remontów
należy szukać w rozporządzeniach budowlanych? Jak stwierdzić, czy odpad
faktycznie może nabyć status produktu?
- Jak można uzyskać dostęp do norm, które musi
spełniać odpad, aby zyskać status produktu?
- Skąd należy czerpać wiedzę o normach
dotyczących odpadów z remontów?
- W jakich przypadkach starostwo ustala normy,
jakie musi spełnić odpad?
- Czy masa bitumiczna może zostać uznana za
produkt? Jakie dokumenty mogą o tym świadczyć? Jaki dokument będzie
świadczył o tym, że jest na nią popyt?
- Jakie normy musi spełniać odpad, który ma
być wykorzystany na rynku farmaceutycznym?
- Czy opony mogą być wykorzystywane jako
odbijacze np. na strzelnicy?
- Czy opona, która wykorzystuje się jako
odbijacz powinna być wbudowana w wał, czy może jednak nie?
- Jakie normy musi spełniać odpad, który ma
być wykorzystany na rynku budowlanym?
- Czy oględziny wzrokowe mogą wystarczyć do
stwierdzenia, że gruz, który ma posłużyć do utwardzania drogi może zostać
uznany za produkt? A co z ropopochodnymi, które mogą się tam znajdować?
Czy można żądać badań?
- Jaki dokument potwierdza, że na produkt
będzie popyt?/Jaki dokument potwierdza, że produkt będzie miał nabywcę?
- Jak udowodnić, że na nowy produkt będzie
popyt?
- Czy badania prowadzone w innych krajach mogą
być poświadczeniem, że na dany produkt będzie popyt? Czy takie badania
należy dołączyć do wniosku? Czy muszą być one przetłumaczone?
- Co zrobić, jeżeli firma nie chce udostępnić
zapewnienia, że będzie gwarantowany zbyt wspomnianego odpadu?
- Czy można wymagać przy utracie statusu
odpadu badań akredytowanych?
- Kiedyś w przypadku, gdy na budowie
wydobywano duże ilości mas ziemnych wywożono poza tern budowy Okręgowy
Urząd Górniczy uznał to za nielegalne wydobycie. Czy w przypadku, gdy
firma wnioskuje o utratę statusu odpadu, to czy możemy ją wydać? Czy wtedy
będzie możliwość wywiezienia piasku/żwiru z budowy legalnie?
- Kiedy można odmówić wydania decyzji o
utracie statusu odpadu?
- Co w przypadku, gdy firma nie ma instalacji
przetwarzającej odpady? Czy taka firma może zgłosić chęć uzyskania decyzji
o utracie statusu odpadu?
- Do jakich celów może być wykorzystany odpad?
- Czy
wszystkie rodzaje odpadów wymienione w pkt 22 załącznika do rozporządzenia
w sprawie odzysku poza instalacjami odnoszą się do wszystkich odpadów
katalogu, czy tylko do tych wymienionych w akcie?
- Czy
przetwarzanie odpadów 17 05 04 (gleba i ziemia inne niż 17 05 03)
prowadzące do oceny zanieczyszczeń może skutkować utratą statusu odpadu?
- Płuczki,
odpady wiertnicze, żużle, popioły, ustabilizowane osady ściekowe tworzące
mieszankę rekultywacyjną – czy to działalność zbyt kontrowersyjna?
- Firma
opatentowała przetworzenie bitumu; czy bitum po oczyszczeniu może utracić
status odpadu, a piasek stać się produktem? Jakie dokumenty to potwierdzą?
- Rolnik
wykorzystujący opony jako obciążniki – czy opony tracą status odpadu?
10. USUWANIE ODPADÓW
- Co
zrobić w przypadku, gdy firma upadła, a odpady zostały?
- W
jaki sposób wyegzekwować usunięcie odpadów po wygaśnięciu zezwolenia?
- Kto
odpowiada za usunięcie nielegalnie porzuconych odpadów?
- Jak
postępować z odpadami, których właściciel nie jest znany?
- W
jaki sposób pozbyć się odpadów zgromadzonych nielegalnie?
- Jaka
jest procedura usuwania nielegalnie porzuconych odpadów np. w lesie?
- Skąd
pozyskać środki na usunięcie odpadów?
- Skąd
pozyskać środki na usuwanie nielegalnie porzuconych odpadów?
- Jaka
jest procedura usuwania odpadów z wypadków?
- Kto
odpowiada za usunięcie odpadów z wypadku?
- Kogo
należy obciążyć kosztami usuwania odpadów z wypadku?
- Czy
gromadzenie różnych przedmiotów i odpadów komunalnych na prywatnej posesji
przez „zbieracza” to nielegalne składowanie odpadów w miejscu do tego
nieprzeznaczonym?
Prowadzący
Anna Owczarska-Ożóg- od 1999 do chwili obecnej – główny specjalista ds. gospodarki odpadami w Wydziale Ochrony Środowiska w Starostwie Powiatowym w Rzeszowie, w ramach prowadzonych spraw rocznie wydaje kilkadziesiąt decyzji. W latach 1994 – 1998 – starszy referent ds. gospodarki odpadami w Wydziale Ochrony Środowiska w Urzędzie Wojewódzkim w Rzeszowie. Absolwentka kierunku Technologia Chemiczna Politechniki Rzeszowskiej oraz podyplomowego studium „Technologia wód, ścieków i odpadów” Politechniki Wrocławskiej. Od 2000 roku biegła w zakresie sporządzania ocen oddziaływania na środowisko Wojewody Podkarpackiego.
Ważniejsze zrealizowane projekty, lub takie w których uczestniczyła:
Oceny oddziaływania na środowisko różnych inwestycji, np. kompostownia w Paszczynie (k. Tarnowa, dla „Proeko” Rzeszów), Ekologiczne audycje w lokalnym radio („Via”), wykładowca na licznych szkoleniach dla firm (zwł. w zakresie prawa ekologicznego, obowiązków przedsiębiorców w ochronie środowiska oraz opłat za korzystanie ze środowiska), 3 publikacje w biuletynach ekologicznych (m. in. dla Polskiego Klubu Ekologicznego), autorstwo broszury edukacyjnej do ogólnopolskiej kampanii recyklingu wraków samochodowych (dla PIAP Warszawa, materiały dla dzieci i dorosłych), udział jako specjalista/doradca w Warsztatach planów gospodarki odpadów komunalnych w ramach projektu przygranicznej współpracy pn. „Niskonakładowe rozwiązania w zagospodarowaniu odpadów komunalnych – model dla małych miast ukraińskich” dotowanych przez TACIS/PAUCI.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.