W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak wygląda proces wystawiania upomnień i nakładania kar?
- Jak organizować odbiór i utylizację azbestu, tak aby zamknąć się w budżecie?
- Co w sytuacji, kiedy właściciel nie potrafi określić stopnia pilności usunięcia azbestu?
- Co zrobić, gdy mieszkaniec domaga się dofinansowania, ale programy wsparcia są niepewne?
- Jak przekazywać mieszkańcom informacje o procedurach usuwania azbestu?
- Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy zdejmą azbest, ale nie mają pieniędzy na nowy dach?
- Jak postępować w przypadku nieprawidłowego składowania azbestu przez mieszkańców – kiedy wystarcza pouczenie, a kiedy powinny być podejmowane surowsze kroki?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Informacja o wyrobach zawierających azbest,
- Ocena użytkowania wyrobów zawierających azbest,
- Wzór oznakowania instalacji lub urządzeń zawierających azbest,
- Wzór oznakowania dróg utwardzonych odpadami zawierającymi azbest,
- Deklaracja uczestnictwa w zdaniu związanym z usuwaniem azbestu i wyrobów zwierających azbest
Szczegółowy program szkolenia:
I. Inwentaryzacja azbestu
- Jak prowadzić bazę inwentaryzacyjną azbestu, tak żeby ułatwiała weryfikację wniosków (informacji)?
- Czy wprowadzać dane do bazy mimo dużych rozbieżności, czy wstrzymywać ich wpisanie?
- Czy bardziej ufać danym podawanym przez mieszkańców, czy tym zebranym przez pracowników terenowych?
- Co zrobić, jeśli brakuje informacji o tym, co dokładnie zostało zdjęte z dachów?
- Jak poprawnie obliczyć powierzchnię azbestu, skoro wielu mieszkańców ma z tym problem?
II. Zgłoszenia azbestu i obowiązki mieszkańców
- Co zrobić, gdy mieszkaniec nie złożył deklaracji azbestowej?
- Co zrobić, gdy mieszkańcy nie rozumieją, jak wypełnić deklarację, bo w rozporządzeniu brakuje jasnych instrukcji?
- Jakie są procedury upominania mieszkańców, którzy nie zgłosili azbestu?
- Jak postępować, gdy mieszkaniec pyta, czy zgłosił azbest związany z jego nieruchomością?
- Jak sprawdzić, czy zostały złożone obowiązkowe deklaracje azbestowe przez mieszkańców, w sytuacji gdy brakuje do tego narzędzi?
- Jak dokładnie uwzględniać w dokumentacji azbest już zebrany i spakowany na palety?
- Jak ułatwić mieszkańcom składanie dokumentów, skoro każda deklaracja wymaga indywidualnego podejścia?
- Czy mieszkańcy, którzy już nie mają azbestu, muszą składać zerową deklarację?
- Czy zgłoszenia od osób, które już usunęły azbest, powinny być nadal uwzględniane w ewidencji?
III. Ocena pilności usunięcia azbestu
- Co w sytuacji, kiedy właściciel nie potrafi określić stopnia pilności usunięcia azbestu?
- Jak postępować, gdy właściciel nieruchomości nie wie, jak określić stopień pilności usunięcia azbestu?
- Jakie informacje należy przekazać mieszkańcom, aby pomóc im określić stopień pilności usunięcia azbestu?
IV. Nieprawidłowości w inwentaryzacji i skargi mieszkańców
- Co zrobić, gdy mieszkaniec zgłasza błąd między inwentaryzacją a stanem budynku?
- Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy zdejmą azbest, ale nie mają pieniędzy na nowy dach?
- Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy twierdzą, że „nikt ich nie poinformował” o obowiązku zgłaszania azbestu?
- Czy da się doprecyzować wnioski, żeby azbest na dachu i ten już zdemontowany były uwzględniane oddzielnie?
V. Dofinansowanie usuwania azbestu
- Co zrobić, gdy mieszkaniec pyta o możliwość dofinansowania na usunięcie azbestu?
- Jak wyjaśnić mieszkańcom, dlaczego nie mogą otrzymać dofinansowania z programu „Czyste Powietrze”?
- Co zrobić, gdy mieszkaniec domaga się dofinansowania, ale programy wsparcia są niepewne?
- Jakie działania można podjąć, gdy nie ma pewności, czy dofinansowanie na usuwanie azbestu zostanie uruchomione?
- Czy można jakoś połączyć programy utylizacji azbestu z dofinansowaniem na nowe pokrycie dachowe?
- Co robić, gdy gmina nie ma środków na dofinansowanie, ale mieszkańcy oczekują wsparcia?
- Jak zabezpieczyć budżet gminy na utylizację azbestu, gdy nie ma pewności co do dostępności środków z funduszy wojewódzkich?
- Dlaczego tylko rolnicy dostali dofinansowanie na dachy w ubiegłym roku?
VI. Proces usuwania i utylizacji azbestu
- Jak organizować współpracę z firmami zajmującymi się utylizacją azbestu?
- Jakie zasady obowiązują przy ustawianiu pojemników na odpady zawierające azbest?
- Jak organizować odbiór i utylizację azbestu, tak aby zamknąć się w budżecie?
- W jaki sposób gmina rozlicza usuwanie azbestu i jakie dokumenty są potrzebne do potwierdzenia odbioru?
- Jak wygląda proces składania wniosków o dofinansowanie i jak długo trwa?
VII. Egzekwowanie przepisów i kary
- Jak wygląda proces wystawiania upomnień i nakładania kar?
- Co zrobić, gdy mieszkaniec pyta, kto nakłada kary za brak zgłoszenia azbestu?
- Jak odpowiedzieć mieszkańcowi, który obawia się kar za brak zgłoszenia azbestu?
- Jak postępować w przypadku nieprawidłowego składowania azbestu przez mieszkańców – kiedy wystarcza pouczenie, a kiedy powinny być podejmowane surowsze kroki?
- Jakie kroki należy podjąć w przypadku źle składowanego azbestu?
VIII. Informowanie mieszkańców
- Jak przekazywać mieszkańcom informacje o procedurach usuwania azbestu?
- Jak informować mieszkańców o obowiązku deklaracji azbestu?
- Jak wytłumaczyć procedurę usuwania azbestu osobom, które dzwonią z pytaniami?
- Jak pomóc mieszkańcom w odnalezieniu swojej działki na mapie, żeby uniknąć błędów we wniosku?
IX. Problemy organizacyjne i administracyjne
- Jak radzić sobie z natłokiem zgłoszeń, gdy mieszkańcy składają dokumenty na ostatnią chwilę?
- Co zrobić, gdy Geoportal się zacina lub nie pokazuje poprawnych numerów działek?
- Co zrobić, gdy baza azbestowa się zacina i utrudnia pracę?
- Jak rozdzielić dwie działki przypisane do jednego numeru właściciela, żeby uniknąć błędów w bazie?
- Co zrobić, gdy mieszkańcy zgłaszają dachówkę, a w rzeczywistości okazuje się, że to azbest?
- Jak wygląda procedura wymiany dachu dla rolników w ramach programów agencyjnych?
- Jak najprościej wytłumaczyć mieszkańcom, jak obliczyć powierzchnię azbestu?
- Jak docierać do większej liczby osób i zachęcać ich do składania wniosków?
- Jak skutecznie oszacować ilość azbestu, skoro często pojawiają się błędy w zgłoszeniach?
Prowadzący
Sandra Konieczna– Inspektor ds. ochrony środowiska w Urzędzie Miejskim w Otyniu. Od prawie 10 lat związana z administracją samorządową, specjalizując się w zagadnieniach ochrony środowiska.
Posiada wieloletnie doświadczenie w gospodarce odpadami niebezpiecznymi, w szczególności w zakresie azbestu– zajmuje się oceną stanu technicznego pokryć dachowych i innych elementów azbestowych, weryfikacją wniosków mieszkańców oraz opracowywaniem Programów usuwania azbestu. Brała udział w inwentaryzacjach oraz prowadziła procedury związane z uzyskaniem dofinansowania z WFOŚiGW na usuwanie odpadów niebezpiecznych.
Na swoim stanowisku odpowiada również za wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, procedury związane z wycinką drzew i kompensacyjnymi nasadzeniami, kontrolę i przeciwdziałanie nielegalnemu składowaniu odpadów, nadzór nad gospodarką nieczystościami ciekłymi oraz kontrolę zbiorników bezodpływowych. Współpracuje także z organizacjami w zakresie opieki nad zwierzętami bezdomnymi. Posiada doświadczenie w realizacji programów "Czyste Powietrze" i "Ciepłe Mieszkanie", wspierając mieszkańców w pozyskiwaniu środków na działania proekologiczne.
Absolwentka studiów wyższych na kierunku Inżynieria Środowiska ze specjalizacją Urządzenia sanitarne, magister inżynier.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.