W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak wygląda proces wystawiania upomnień i nakładania kar?
- Jak organizować odbiór i utylizację azbestu, tak aby zamknąć się w budżecie?
- Co w sytuacji, kiedy właściciel nie potrafi określić stopnia pilności usunięcia azbestu?
- Co zrobić, gdy mieszkaniec domaga się dofinansowania, ale programy wsparcia są niepewne?
- Jak przekazywać mieszkańcom informacje o procedurach usuwania azbestu?
- Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy zdejmą azbest, ale nie mają pieniędzy na nowy dach?
- Jak postępować w przypadku nieprawidłowego składowania azbestu przez mieszkańców – kiedy wystarcza pouczenie, a kiedy powinny być podejmowane surowsze kroki?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Informacja o wyrobach zawierających azbest,
- Ocena użytkowania wyrobów zawierających azbest,
- Wzór oznakowania instalacji lub urządzeń zawierających azbest,
- Wzór oznakowania dróg utwardzonych odpadami zawierającymi azbest,
- Deklaracja uczestnictwa w zdaniu związanym z usuwaniem azbestu i wyrobów zwierających azbest
- Wezwanie do złożenia informacji o wyrobach zawierających azbest
Szczegółowy program szkolenia:
1. Inwentaryzacja azbestu
- Jak prowadzić bazę inwentaryzacyjną azbestu, tak żeby ułatwiała weryfikację wniosków (informacji)?Czy wprowadzać dane do bazy mimo dużych rozbieżności, czy wstrzymywać ich wpisanie?
- Czy bardziej ufać danym podawanym przez mieszkańców, czy tym zebranym przez pracowników terenowych?
- Co zrobić, jeśli brakuje informacji o tym, co dokładnie zostało zdjęte z dachów?
- Jak poprawnie obliczyć powierzchnię azbestu, skoro wielu mieszkańców ma z tym problem?
- Co, jeżeli na działce jest kilka budynków gospodarczych, to który należy wybrać do zaznaczenia na mapie w systemie GeoAzbest?
- Jak instruować mieszkańców odnośnie wskazania ilości w przypadku zakładek na płytach falistych?
- Czy mieszkańcy powinni co roku składać informację o wyrobach?
- Czy trzeba co roku weryfikować i poprawiać dane wpisane w bazie podane przez właściciela, jeżeli dane są inne?
- Co, jeżeli gminy nie zbierały do tej pory deklaracji?
- Co w przypadku, gdy w informacji podana jest suma eternitu i właściciel wpisał „budynek mieszkalny i budynek gospodarczy” bez żadnych szczegółowych informacji o ilości przypadającej na każdy budynek?
- Co w sytuacji, gdy budynek gospodarczy jest podzielony na kilka komórek, ale tylko umownie między sąsiadami z bloku, a w ewidencji wszyscy widnieją jako współwłaściciele budynku bez wydzielonych części?
- Jeżeli mieszkaniec samodzielnie realizuje procedurę utylizacji, to czy musi przedstawić fakturę lub kartę przekazania odpadu?
- Jak wprowadzić do bazy budynek, który znajduje się na dwóch działkach?
- Czy baza azbestowa może być bazą inwentaryzacyjną?
- Czy jest określone co ile gmina powinna przeprowadzać inwentaryzację?
- Czy firma, która przeprowadza inwentaryzację sprawdza jedynie lokalizacje, które zostały już zgłoszone?
- Jeżeli informację o wyrobach azbestowych składa się do 31 stycznia, a waga się nie zmieniła, to czy trzeba wprowadzić to do bazy?
2. Zgłoszenia azbestu i obowiązki mieszkańców
- Co zrobić, gdy mieszkaniec nie złożył deklaracji azbestowej?
- Co zrobić, gdy mieszkańcy nie rozumieją, jak wypełnić deklarację, bo w rozporządzeniu brakuje jasnych instrukcji?
- Jakie są procedury upominania mieszkańców, którzy nie zgłosili azbestu?
- Jak postępować, gdy mieszkaniec pyta, czy zgłosił azbest związany z jego nieruchomością?
- Jak sprawdzić, czy zostały złożone obowiązkowe deklaracje azbestowe przez mieszkańców, w sytuacji gdy brakuje do tego narzędzi?
- Jak dokładnie uwzględniać w dokumentacji azbest już zebrany i spakowany na palety?
- Jak ułatwić mieszkańcom składanie dokumentów, skoro każda deklaracja wymaga indywidualnego podejścia?
- Czy mieszkańcy, którzy już nie mają azbestu, muszą składać zerową deklarację?
- Czy zgłoszenia od osób, które już usunęły azbest, powinny być nadal uwzględniane w ewidencji?
- Czy można wymagać numeru telefonu od władającego wyrobami azbestowymi bezpośrednio przy składaniu informacji o wyrobach azbestowych, zamiast szukać w innych systemach?
- Właściciel nieruchomości poinformował urząd o tym, że zmienił poszycie dachowe, zdjął azbest i zmagazynował go na palecie. Czy należy zweryfikować magazynowanie azbestu na palecie?
- Mieszkaniec złożył informację o wyrobach, w której podał ilość usuniętych wyrobów zawierających azbest przekazanych do unieszkodliwienia. Nie załączył dokumentu potwierdzającego przekazanie do utylizacji. Co organ gminy powinien zrobić?
- Co w przypadku, gdy mamy kilka budynków mieszkalnych o stopniu pilności 1? Czy trzeba przeprowadzić kontrolę terenową w celu zweryfikowania jakości eternitu? Czy mamy ku temu podstawy prawne? Czy jako organ samorządowy powinniśmy pilnować jakości azbestu, jeżeli jest to budynek mieszkalny?
- Co, jeżeli osoba do 2032 r. nie ściągnie azbestu z dachu?
- Kto składa informację, jeżeli nieruchomość jest we współwłasności?
- Co, jeżeli ktoś składa informację zerową, a nie ma dokumentów potwierdzających odbiór?
- Czy wyroby azbestowe zgłaszane są corocznie do 31 stycznia?
- Co w przypadku, gdy mieszkaniec przyjdzie do urzędu w celu złożenia informacji po 31 stycznia i pyta o konsekwencje niezłożenia w odpowiednim terminie? Czy przyjmujemy informację o wyrobach zawierających azbest po 31 stycznia?
- Czy pracownicy urzędu gminy powinni weryfikować czy mieszkaniec cyklicznie dokonuje informacji o stopniu pilności zgodnie z rozporządzeniem? Czy termin 31 stycznia dotyczy wyłącznie mieszkańca i urzędu marszałkowskiego?
- Jeżeli ilość azbestu nie uległa zmianie od zeszłego roku, to czy ponownie należy złożyć informację o wyrobach w styczniu?
- Czy mieszkaniec ma obowiązek oprócz informacji o wyrobach zawierających azbest złożyć również informację o ocenie stanu wyrobisk?
- Czy każdy mieszkaniec ma obowiązek corocznie składać informacje o wyrobach zawierających azbest, jeżeli nic nie uległo zmianie? Czy gmina ma obowiązek wymagać tej informacji od wszystkich corocznie, czy tylko, gdy coś się zmieni?
- Czy informację o wyrobach zawierających azbest mieszkaniec składa co roku do 31 stycznia aż do momentu jego unieszkodliwienia? Czy ocenę pilności mieszkaniec składa do nadzoru budowlanego?
- Co, jeżeli w bazie azbestowej trzeba uwzględnić obrys budynku pokrytego azbestem do danego zgłoszenia wyrobu, a w informacji przekazanej przez mieszkańca o wyrobach zawierających azbest tej informacji nie ma? Baza azbestowa bez tej informacji nie chce zaakceptować edycji wyrobu.
- Czy mieszkaniec posiadający dwa dachy budynków pokrytych azbestem musi złożyć dwie informacje o wyrobach oddzielnie dla dwóch budynków?
- Jak radzić sobie z wnioskami, gdzie mieszkańcy sumują całość ilość posiadanego azbestu z wielu budynków?
- Na mapie nie można zaznaczyć kilku budynków. Czy mieszkańcy powinni załączać do informacji o wyrobach zawierających azbest mapkę poglądową jako załącznik?
- Jeżeli nikt ze współwłaścicieli nie złożył informacji, to czy wzywamy wszystkich do uzupełnienia dokumentów?
- Na co zwrócić uwagę przy wybieraniu firmy do przeprowadzenia inwentaryzacji wyrobów azbestowych?
- Jeżeli gmina aktualizuje program utylizacji azbestu co 4 lata przez firmę zewnętrzną i aktualizowana jest baza azbestowa, to czy każdy mieszkaniec musi składać tę informację do 31 stycznia?
- Co w przypadku, gdy mieszkaniec zawarł ilość 100 m2, a faktycznie po odbiorze przez firmę utylizującą okazało się, że miał 150 m2?
- Czy gmina może zostać ukarana, jeżeli mieszkańcy niechętnie składają informacje?
- Czy można akceptować zgłoszenia mailowe lub skany deklaracji?
- Czy mieszkańcy mogą zgłaszać informacje telefonicznie, jeżeli mieszkają za granicą?
- Jeżeli nie otrzymaliśmy informacji o wyrobach azbestowych od mieszkańców, od których wiemy, że został odebrany eternit, to czy powinniśmy wezwać do uzupełnienia?
3. Ocena pilności usunięcia azbestu
- Co w sytuacji, kiedy właściciel nie potrafi określić stopnia pilności usunięcia azbestu?
- Jak postępować, gdy właściciel nieruchomości nie wie, jak określić stopień pilności usunięcia azbestu?
- Jakie informacje należy przekazać mieszkańcom, aby pomóc im określić stopień pilności usunięcia azbestu?
- Czy każda ocena stanu powinna być zgłoszona do nadzoru budowlanego?
- Z czego wynika zgłoszenie oceny stanu do nadzoru?
- Jeśli mieszkaniec złoży do urzędu gminy informację i ocenę to, czy informację o wyrobach wraz oceną należy przekazać do nadzoru budowlanego?
- Zgodnie ze wzorem informacji o wyrobach musimy podać stopień pilności, który wynika z oceny stanu. Co w przypadku, gdy wyjdzie, że ocenę trzeba powtórzyć dopiero za 5 lat? Jeżeli obowiązek informacyjny jest co roku, to jaki stopień pilności ma wpisać właściciel? Od którego roku liczone będzie 5 lat?
- Jeżeli mieszkańcy przekazali do gminy tylko ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania, to czy należy je przekazać do nadzoru budowlanego?
4. Nieprawidłowości w inwentaryzacji i skargi mieszkańców
- Co zrobić, gdy mieszkaniec zgłasza błąd między inwentaryzacją a stanem budynku?
- Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy zdejmą azbest, ale nie mają pieniędzy na nowy dach?
- Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy twierdzą, że „nikt ich nie poinformował” o obowiązku zgłaszania azbestu?
- Czy da się doprecyzować wnioski, żeby azbest na dachu i ten już zdemontowany były uwzględniane oddzielnie?
5. Dofinansowanie usuwania azbestu
- Co zrobić, gdy mieszkaniec pyta o możliwość dofinansowania na usunięcie azbestu?
- Jak wyjaśnić mieszkańcom, dlaczego nie mogą otrzymać dofinansowania z programu „Czyste Powietrze”?
- Co zrobić, gdy mieszkaniec domaga się dofinansowania, ale programy wsparcia są niepewne?
- Jakie działania można podjąć, gdy nie ma pewności, czy dofinansowanie na usuwanie azbestu zostanie uruchomione?
- Czy można jakoś połączyć programy utylizacji azbestu z dofinansowaniem na nowe pokrycie dachowe?
- Co robić, gdy gmina nie ma środków na dofinansowanie, ale mieszkańcy oczekują wsparcia?
- Jak zabezpieczyć budżet gminy na utylizację azbestu, gdy nie ma pewności co do dostępności środków z funduszy wojewódzkich?
- Dlaczego tylko rolnicy dostali dofinansowanie na dachy w ubiegłym roku?
- Gmina chce przeznaczyć pewną kwotę na odbiór i utylizację zmagazynowanego eternitu. Czy taką akcję należy opisać jako program na rok 2025 z wykorzystaniem środków własnych, czy lepiej przyjąć to w formie uchwały i regulaminu?
- Czy wniosek o dofinansowanie mieszkańcy składają do urzędu?
- Czy zawsze musi być podjęta uchwała w sprawie odebrania wyrobów azbestowych zdemontowanych przez mieszkańca, jeżeli są zabezpieczone i przygotowane do odebrania i utylizacji wyrobów azbestowych?
- Jeżeli wojewódzki fundusz ogłosi konkurs, to czy trzeba podjąć uchwałę?
- Czy do wniosku trzeba wymagać zgłoszenia do starostwa?
- Czy zgłoszenie robót ze starostwa mieszkańcy muszą dołączyć do każdego wniosku? Czy dopiero wówczas, gdy wnioskują o demontaż i odbiór azbestu?
- Czy zmianę pokrycia dachowego trzeba zgłaszać do starostwa?
- Jaka jest podstawa prawna do zgłoszenia wymiany tylko pokrycia dachowego, jeżeli starostwo nie przyjmuje innych zgłoszeń?
- Jeżeli mieszkaniec nie zgłosił zdjęcia azbestu do starostwa, to czy nie można odebrać zdjętego?
- Czy przy każdej nieruchomości z azbestem do odbioru trzeba mieć kopie zgłoszenia do starostwa?
- Czy musi być oddzielnie uchwała o dofinansowanie tylko na odbiór azbestu?
- Jeżeli gmina skorzysta ze swoich środków finansowych, to czy musi być podjęta uchwała?
- Na kogo wystawiamy zaświadczenie o pomocy de minimis w przypadku kilku współwłaścicieli nieruchomości?
6. Proces usuwania i utylizacji azbestu
- Jak organizować współpracę z firmami zajmującymi się utylizacją azbestu?
- Jakie zasady obowiązują przy ustawianiu pojemników na odpady zawierające azbest?
- Jak organizować odbiór i utylizację azbestu, tak aby zamknąć się w budżecie?
- W jaki sposób gmina rozlicza usuwanie azbestu i jakie dokumenty są potrzebne do potwierdzenia odbioru?
- Jak wygląda proces składania wniosków o dofinansowanie i jak długo trwa?
- Czy zamiast karty przekazania odpadów można uwzględnić protokół odbioru?
7. Egzekwowanie przepisów i kary
- Jak wygląda proces wystawiania upomnień i nakładania kar?
- Co zrobić, gdy mieszkaniec pyta, kto nakłada kary za brak zgłoszenia azbestu?
- Jak odpowiedzieć mieszkańcowi, który obawia się kar za brak zgłoszenia azbestu?
- Jak postępować w przypadku nieprawidłowego składowania azbestu przez mieszkańców – kiedy wystarcza pouczenie, a kiedy powinny być podejmowane surowsze kroki?
- Jakie kroki należy podjąć w przypadku źle składowanego azbestu?
- Czy należy nałożyć karę na mieszkańca, który nie zgłosił azbestu?
- Jeżeli WIOŚ nałoży karę, to czy pieniądze wpłyną na konto gminy?
8. Informowanie mieszkańców
- Jak przekazywać mieszkańcom informacje o procedurach usuwania azbestu?
- Jak informować mieszkańców o obowiązku deklaracji azbestu?
- Jak wytłumaczyć procedurę usuwania azbestu osobom, które dzwonią z pytaniami?
- Jak pomóc mieszkańcom w odnalezieniu swojej działki na mapie, żeby uniknąć błędów we wniosku?
9. Problemy organizacyjne i administracyjne
- Jak radzić sobie z natłokiem zgłoszeń, gdy mieszkańcy składają dokumenty na ostatnią chwilę?
- Co zrobić, gdy Geoportal się zacina lub nie pokazuje poprawnych numerów działek?
- Co zrobić, gdy baza azbestowa się zacina i utrudnia pracę?
- Jak rozdzielić dwie działki przypisane do jednego numeru właściciela, żeby uniknąć błędów w bazie?
- Co zrobić, gdy mieszkańcy zgłaszają dachówkę, a w rzeczywistości okazuje się, że to azbest?
- Jak wygląda procedura wymiany dachu dla rolników w ramach programów agencyjnych?
- Jak najprościej wytłumaczyć mieszkańcom, jak obliczyć powierzchnię azbestu?
- Jak docierać do większej liczby osób i zachęcać ich do składania wniosków?
- Jak skutecznie oszacować ilość azbestu, skoro często pojawiają się błędy w zgłoszeniach?
- Gdzie sprawdzić czy do bazy jest dodany program usuwania azbestu dla danej gminy?
- Gdzie w bazie otrzymamy łączną ilość azbestu na terenie gminy zgodnie z wprowadzonymi danymi?
- Czy istnieje konkretny zapis, który wskazuje obowiązki gminy w zakresie usuwania azbestu?
- Czy gmina ma obowiązek wymagać od mieszkańca zgłoszenia budowlanego, jeżeli zgłasza utylizację?
- Czy jest podstawa prawna zobowiązująca do jakiego czasu powinien zostać odebrany azbest, który jest zdemontowany i zabezpieczony na paletach?
- Czy chcąc zaktualizować program, trzeba przeprowadzić aktualizację?
Prowadzący
Sandra Konieczna– Inspektor ds. ochrony środowiska w Urzędzie Miejskim w Otyniu. Od prawie 10 lat związana z administracją samorządową, specjalizując się w zagadnieniach ochrony środowiska.
Posiada wieloletnie doświadczenie w gospodarce odpadami niebezpiecznymi, w szczególności w zakresie azbestu– zajmuje się oceną stanu technicznego pokryć dachowych i innych elementów azbestowych, weryfikacją wniosków mieszkańców oraz opracowywaniem Programów usuwania azbestu. Brała udział w inwentaryzacjach oraz prowadziła procedury związane z uzyskaniem dofinansowania z WFOŚiGW na usuwanie odpadów niebezpiecznych.
Na swoim stanowisku odpowiada również za wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, procedury związane z wycinką drzew i kompensacyjnymi nasadzeniami, kontrolę i przeciwdziałanie nielegalnemu składowaniu odpadów, nadzór nad gospodarką nieczystościami ciekłymi oraz kontrolę zbiorników bezodpływowych. Współpracuje także z organizacjami w zakresie opieki nad zwierzętami bezdomnymi. Posiada doświadczenie w realizacji programów "Czyste Powietrze" i "Ciepłe Mieszkanie", wspierając mieszkańców w pozyskiwaniu środków na działania proekologiczne.
Absolwentka studiów wyższych na kierunku Inżynieria Środowiska ze specjalizacją Urządzenia sanitarne, magister inżynier.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.