Wideoszkolenie: Usuwanie azbestu

Co zrobić, gdy mieszkaniec nie złożył deklaracji azbestowej? Jak organizować współpracę z firmami zajmującymi się utylizacją azbestu? Co zrobić, gdy gmina nie ma środków na dofinansowanie utylizacji azbestu?

od 649.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane jest do pracownikówurzędów gmin oraz starostw powiatowych, w Wydziale Środowiska, a także innych działach odpowiedzialnych za kwestie ochrony środowiska. Adresatami szkolenia są m.in.: kierownicy wydziałów, specjaliści ds. ochrony środowiska, inspektorzy ochrony środowiska, osoby odpowiedzialne za zarządzanie azbestem, a także pracownicy zajmujący się przyjmowaniem i weryfikowaniem deklaracji dotyczących usuwania azbestu oraz realizacją zadań wynikających z obowiązujących przepisów prawnych w tej dziedzinie.


Bezpieczne usuwanie azbestu – formalności pod kontrolą
Urzędnicy zdobędą kompleksową wiedzę na temat obowiązujących przepisów dotyczących azbestu, w tym zasad jego usuwania oraz konsekwencji prawnych za nieprzekazanie wymaganych informacji. Omówione zostaną również procedury kontrolne i administracyjne, a także skuteczne metody egzekwowania przepisów. Szkolenie pozwoli uczestnikom lepiej rozumieć zagrożenia związane z azbestem oraz unikać potencjalnych sankcji, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i zgodności z regulacjami prawnymi.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak wygląda proces wystawiania upomnień i nakładania kar?
  • Jak organizować odbiór i utylizację azbestu, tak aby zamknąć się w budżecie?
  • Co w sytuacji, kiedy właściciel nie potrafi określić stopnia pilności usunięcia azbestu?
  • Co zrobić, gdy mieszkaniec domaga się dofinansowania, ale programy wsparcia są niepewne?
  • Jak przekazywać mieszkańcom informacje o procedurach usuwania azbestu?
  • Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy zdejmą azbest, ale nie mają pieniędzy na nowy dach?
  • Jak postępować w przypadku nieprawidłowego składowania azbestu przez mieszkańców – kiedy wystarcza pouczenie, a kiedy powinny być podejmowane surowsze kroki?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Informacja o wyrobach zawierających azbest,
  • Ocena użytkowania wyrobów zawierających azbest,
  • Wzór oznakowania instalacji lub urządzeń zawierających azbest,
  • Wzór oznakowania dróg utwardzonych odpadami zawierającymi azbest,
  • Deklaracja uczestnictwa w zdaniu związanym z usuwaniem azbestu i wyrobów zwierających azbest

Szczegółowy program szkolenia:

I. Inwentaryzacja azbestu

  • Jak prowadzić bazę inwentaryzacyjną azbestu, tak żeby ułatwiała weryfikację wniosków (informacji)?
  • Czy wprowadzać dane do bazy mimo dużych rozbieżności, czy wstrzymywać ich wpisanie?
  • Czy bardziej ufać danym podawanym przez mieszkańców, czy tym zebranym przez pracowników terenowych?
  • Co zrobić, jeśli brakuje informacji o tym, co dokładnie zostało zdjęte z dachów?
  • Jak poprawnie obliczyć powierzchnię azbestu, skoro wielu mieszkańców ma z tym problem?

II. Zgłoszenia azbestu i obowiązki mieszkańców

  • Co zrobić, gdy mieszkaniec nie złożył deklaracji azbestowej?
  • Co zrobić, gdy mieszkańcy nie rozumieją, jak wypełnić deklarację, bo w rozporządzeniu brakuje jasnych instrukcji?
  • Jakie są procedury upominania mieszkańców, którzy nie zgłosili azbestu?
  • Jak postępować, gdy mieszkaniec pyta, czy zgłosił azbest związany z jego nieruchomością?
  • Jak sprawdzić, czy zostały złożone obowiązkowe deklaracje azbestowe przez mieszkańców, w sytuacji gdy brakuje do tego narzędzi?
  • Jak dokładnie uwzględniać w dokumentacji azbest już zebrany i spakowany na palety?
  • Jak ułatwić mieszkańcom składanie dokumentów, skoro każda deklaracja wymaga indywidualnego podejścia?
  • Czy mieszkańcy, którzy już nie mają azbestu, muszą składać zerową deklarację?
  • Czy zgłoszenia od osób, które już usunęły azbest, powinny być nadal uwzględniane w ewidencji?

III. Ocena pilności usunięcia azbestu

  • Co w sytuacji, kiedy właściciel nie potrafi określić stopnia pilności usunięcia azbestu?
  • Jak postępować, gdy właściciel nieruchomości nie wie, jak określić stopień pilności usunięcia azbestu?
  • Jakie informacje należy przekazać mieszkańcom, aby pomóc im określić stopień pilności usunięcia azbestu?

IV. Nieprawidłowości w inwentaryzacji i skargi mieszkańców

  • Co zrobić, gdy mieszkaniec zgłasza błąd między inwentaryzacją a stanem budynku?
  • Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy zdejmą azbest, ale nie mają pieniędzy na nowy dach?
  • Jak odpowiadać mieszkańcom, którzy twierdzą, że „nikt ich nie poinformował” o obowiązku zgłaszania azbestu?
  • Czy da się doprecyzować wnioski, żeby azbest na dachu i ten już zdemontowany były uwzględniane oddzielnie?

V. Dofinansowanie usuwania azbestu

  • Co zrobić, gdy mieszkaniec pyta o możliwość dofinansowania na usunięcie azbestu?
  • Jak wyjaśnić mieszkańcom, dlaczego nie mogą otrzymać dofinansowania z programu „Czyste Powietrze”?
  • Co zrobić, gdy mieszkaniec domaga się dofinansowania, ale programy wsparcia są niepewne?
  • Jakie działania można podjąć, gdy nie ma pewności, czy dofinansowanie na usuwanie azbestu zostanie uruchomione?
  • Czy można jakoś połączyć programy utylizacji azbestu z dofinansowaniem na nowe pokrycie dachowe?
  • Co robić, gdy gmina nie ma środków na dofinansowanie, ale mieszkańcy oczekują wsparcia?
  • Jak zabezpieczyć budżet gminy na utylizację azbestu, gdy nie ma pewności co do dostępności środków z funduszy wojewódzkich?
  • Dlaczego tylko rolnicy dostali dofinansowanie na dachy w ubiegłym roku?

VI. Proces usuwania i utylizacji azbestu

  • Jak organizować współpracę z firmami zajmującymi się utylizacją azbestu?
  • Jakie zasady obowiązują przy ustawianiu pojemników na odpady zawierające azbest?
  • Jak organizować odbiór i utylizację azbestu, tak aby zamknąć się w budżecie?
  • W jaki sposób gmina rozlicza usuwanie azbestu i jakie dokumenty są potrzebne do potwierdzenia odbioru?
  • Jak wygląda proces składania wniosków o dofinansowanie i jak długo trwa?

VII. Egzekwowanie przepisów i kary

  • Jak wygląda proces wystawiania upomnień i nakładania kar?
  • Co zrobić, gdy mieszkaniec pyta, kto nakłada kary za brak zgłoszenia azbestu?
  • Jak odpowiedzieć mieszkańcowi, który obawia się kar za brak zgłoszenia azbestu?
  • Jak postępować w przypadku nieprawidłowego składowania azbestu przez mieszkańców – kiedy wystarcza pouczenie, a kiedy powinny być podejmowane surowsze kroki?
  • Jakie kroki należy podjąć w przypadku źle składowanego azbestu?

VIII. Informowanie mieszkańców

  • Jak przekazywać mieszkańcom informacje o procedurach usuwania azbestu?
  • Jak informować mieszkańców o obowiązku deklaracji azbestu?
  • Jak wytłumaczyć procedurę usuwania azbestu osobom, które dzwonią z pytaniami?
  • Jak pomóc mieszkańcom w odnalezieniu swojej działki na mapie, żeby uniknąć błędów we wniosku?

IX. Problemy organizacyjne i administracyjne

  • Jak radzić sobie z natłokiem zgłoszeń, gdy mieszkańcy składają dokumenty na ostatnią chwilę?
  • Co zrobić, gdy Geoportal się zacina lub nie pokazuje poprawnych numerów działek?
  • Co zrobić, gdy baza azbestowa się zacina i utrudnia pracę?
  • Jak rozdzielić dwie działki przypisane do jednego numeru właściciela, żeby uniknąć błędów w bazie?
  • Co zrobić, gdy mieszkańcy zgłaszają dachówkę, a w rzeczywistości okazuje się, że to azbest?
  • Jak wygląda procedura wymiany dachu dla rolników w ramach programów agencyjnych?
  • Jak najprościej wytłumaczyć mieszkańcom, jak obliczyć powierzchnię azbestu?
  • Jak docierać do większej liczby osób i zachęcać ich do składania wniosków?
  • Jak skutecznie oszacować ilość azbestu, skoro często pojawiają się błędy w zgłoszeniach?

Prowadzący

Sandra Konieczna– Inspektor ds. ochrony środowiska w Urzędzie Miejskim w Otyniu. Od prawie 10 lat związana z administracją samorządową, specjalizując się w zagadnieniach ochrony środowiska.

Posiada wieloletnie doświadczenie w gospodarce odpadami niebezpiecznymi, w szczególności w zakresie azbestu– zajmuje się oceną stanu technicznego pokryć dachowych i innych elementów azbestowych, weryfikacją wniosków mieszkańców oraz opracowywaniem Programów usuwania azbestu. Brała udział w inwentaryzacjach oraz prowadziła procedury związane z uzyskaniem dofinansowania z WFOŚiGW na usuwanie odpadów niebezpiecznych.

Na swoim stanowisku odpowiada również za wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, procedury związane z wycinką drzew i kompensacyjnymi nasadzeniami, kontrolę i przeciwdziałanie nielegalnemu składowaniu odpadów, nadzór nad gospodarką nieczystościami ciekłymi oraz kontrolę zbiorników bezodpływowych. Współpracuje także z organizacjami w zakresie opieki nad zwierzętami bezdomnymi. Posiada doświadczenie w realizacji programów "Czyste Powietrze" i "Ciepłe Mieszkanie", wspierając mieszkańców w pozyskiwaniu środków na działania proekologiczne.

Absolwentka studiów wyższych na kierunku Inżynieria Środowiska ze specjalizacją Urządzenia sanitarne, magister inżynier.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 649.00
08 kwietnia 2025

Podobne szkolenia