Wideoszkolenie: Odpady niebezpieczne

Jak przeprowadzić postępowania wynikające z ustawy 26a? Jakie są procedury? Jak przeprowadzić to technicznie? Jak skutecznie usunąć odpady niebezpieczne i zabezpieczyć teren? Jak pozyskiwać dofinansowania?

od 599.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do osób zajmujących się odpadami niebezpiecznymi – ich identyfikacją, wezwaniami do ich uprzątnięcia, wszczęciem procesu utylizacji. Szczególnie zapraszamy pracowników wydziałów ochrony środowiska i gospodarki odpadami w starostwach powiatowych, urzędach miast i gmin jak również pracowników nadleśnictw.

Schemat postępowania wewnętrznego – procedura prowadzona w przypadku powzięcia informacji odpadów niebezpiecznych
Uczestnicy szkolenia poznają schemat postępowania w razie wystąpienia na terenie gminy odpadów niebezpiecznych, ale nie tylko! Doświadczony prelegent przygotował wzory dokumentów niezbędnych w procesie utylizacji odpadów niebezpiecznych.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak poprawnie określić czy odpad jest niebezpieczny?
  • Jak postępować w przypadku, gdy na terenie gminy występują przypadki zatruć, a nawet zgonów mieszkańców spowodowanych odpadami niebezpiecznymi? Co robić gdy pracownicy nie są w tym zakresie przeszkoleni?
  • Jak postępować, gdy zidentyfikujemy niebezpieczne odpady? Jak powinien wyglądać dalszy proces?
  • Co należy zrobić w przypadku małego budżetu gminy? Przykład: budżet gminy to 5 mln, a usunięcie niebezpiecznych odpadów kosztuje 30 mln - gmina nie jest w stanie sobie sama poradzić z tymi odpadami.
  • Jak należy oczyścić teren po usunięciu odpadów niebezpiecznych? Jak postępować w przypadku działek niemiejskich - prywatnych?
  • Jak na potrzeby artykułu 26a wyznaczyć ilości odpadów do usunięcia przez organ? W jaki sposób oszacować ilość/wagę odpadów niebezpiecznych?
  • Jak egzekwować od firmy zewnętrznej spełnianie wymogów umowy odbioru odpadów? Jak przeprowadzać kontrolę takiej firmy zewnętrznej?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Wzór: Nakaz uprzątnięcia odpadów
  • Wzór: Decyzja 26a po uwzględnieniu różnych opinii
  • Wzór: Przetargu na usunięcie odpadów
  • Wzór: Umowa do przetargu z wykonawcami
  • Wzór: Schemat postępowania wewnętrznego - procedura prowadzona w przypadku powzięcia informacji odpadów niebezpiecznych - wzór edytowalny
  • Wzór: Katalog odpadów
  • Wzór: Wszczęcie postępowania - zebranie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do składania odpadów
  • Wzór: Zawiadomienie z 10.
  • Wzór: Checklista ułatwiająca weryfikację dokumentów przy wszczęciu postępowania o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów niebezpiecznych.


Szczegółowy program szkolenia:

1. Odpady niebezpieczne – identyfikacja i proces postępowania

  • Jakie są obowiązki gminy w zakresie niebezpiecznych odpadów?
  • Czy gmina ma obowiązek przyjmowania niebezpiecznych odpadów?
  • Jak identyfikować odpady niebezpieczne?
  • Jak poprawnie określić czy odpad jest niebezpieczny?
  • Co w przypadku, gdy odpady są porośnięte zielenią i nie jesteśmy w stanie stwierdzić rodzaju odpadów?
  • Jak postępować, gdy zidentyfikujemy niebezpieczne odpady? Jak powinien wyglądać dalszy proces? Jak poprawnie koordynować zespołem, aby skutecznie usunąć odpady niebezpieczne i zabezpieczyć teren?
  • Jak wygląda schemat postępowania w przypadku wykrycia niebezpiecznych odpadów? Jakie decyzje należy podjąć najpierw? Jak wygląda dalszy proces?
  • Jak postępować w przypadku, gdy na terenie gminy występują przypadki zatruć, a nawet zgonów mieszkańców spowodowanych odpadami niebezpiecznymi? Co robić gdy pracownicy nie są w tym zakresie przeszkoleni?
  • W jakich przypadkach i w jakim momencie należy wystąpić do takich organów jak: sanepid, straż pożarna, RDOŚ? Jakie kwestie należy kierować do jakich organów?
  • Jak się przygotować do kontroli WIOŚ czy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska?

2. Egzekucja i szukanie właściciela odpadów

  • Jak przeprowadzić postępowania wynikające z ustawy 26a? Jakie są procedury? Jak przeprowadzić to technicznie?
  • Jak wszcząć postępowanie o uprzątnięcie działki? Jak pisać decyzje i ponaglenia?
  • Jaka jest w tym procesie rola właściciela terenu, na którym składowane są odpady?
  • Jak w praktyce wygląda egzekucja obowiązku usunięcia odpadów z miejsca, które nie jest do tego przeznaczone? Kto i w jaki sposób może egzekwować wskazanie właściwego posiadacza odpadów?
  • Jak wyegzekwować od właściciela odpadów opłatę za utylizację śmieci?
  • Jak prawidłowo ustalić kto jest właścicielem gruntu?
  • Jak wyegzekwować od właściciela działki gdzie składowane są odpady niebezpieczne, aby te odpady rzeczywiście wywiózł? Jak podejść do tego proceduralnie?
  • Jak na potrzeby artykułu 26a wyznaczyć ilości odpadów do usunięcia przez organ? W jaki sposób oszacować ilość/wagę odpadów niebezpiecznych?
  • Właściciel nie odpowiada na żadne z pism. Po egzekucji odpady dalej znajdują się na działce tego właściciela. Jak formalnie doprowadzić do usunięcia odpadów z artykułu 26a – organy opiniujące muszą orzec, że odpad ma status niebezpiecznego i dopiero to jest podstawą, aby go usunąć – takie opiniowanie odbywa się po wszczęciu postępowania, ale jak wejść na taki teren jeżeli właścicielem jest osoba prywatna, jak można oszacować ilość i wielkość takich odpadów, a tym samym koszty utylizacji? Właściciel nie odbiera zwrotki, teren jest zamknięty.
  • Na działce należącej do trzech współwłaścicieli znajduje się duża ilość azbestu, do którego nikt się nie przyznaje. Nie ma możliwości zidentyfikowania właściciela odpadów. Kto w tej sytuacji powinien usunąć azbest?
  • W jaki sposób należy postąpić gdy niebezpieczne odpady znajdują się na gruncie prywatnym w sąsiedztwie do gruntu, którym zarządzamy? Np. grunty leśne.
  • Co w przypadku porzucenia mauzerów z substancją niebezpieczną na terenie lasów należących do Skarbu Państwa? Kto powinien posprzątać odpady?
  • Co w przypadku, gdy podmiot wynajmujący teren pozostawił po sobie odpady niebezpieczne, a spółka została rozwiązana?
  • Jak postępujemy w przypadku, gdy otrzymaliśmy informację o tym, że posiadacz zakopał odpady, zamiast je usunąć?
  • Nielegalne wysypiska czy prywatne składowiska? Niektórzy mieszkańcy odkładają sterty eternitu czy materiałów zawierających azbest. Takie materiały nierzadko są chowane/ukrywane - niby zabezpieczone. Takie osoby uzasadniają swoje działanie tym, że takie materiały ''kiedyś się przydadzą". Czy mogą tak składować wspomniane materiały? W jakich ilościach jest to dozwolone? W jakim momencie należy interweniować?
  • Przedsiębiorca wywiózł odpady z ubojni i wylał je do stawu: zakrwawione rękawiczki i narzędzia - jak należy postępować w takiej sytuacji?

3. Problematyczne sytuacje z różnym rodzajem odpadów

  • Jak utylizować odpady takie jak azbest czy papa? Kto odpowiada za utylizowanie takich odpadów?
  • Jak i gdzie szukać lokalnych firm, które zajmują się zbieraniem papy?
  • Pytanie od mieszkańca: Co zrobić z onduliną na dachu? Gdzie można recyklingować?
  • Nierzadko po remoncie mieszkańcom zostają różne farby, kleje, lakiery - jak wygląda proces utylizacji takich substancji? Gdzie kierować osoby posiadające takie odpady?
  • Gdzie zdawać materiały rolnicze, folie?
  • Tekstylia: niektóre ubrania są w miarę nowe, szkoda je przekazywać od razu na PSZOK, jakie są sposoby dawania drugiego życia tekstyliom, które są nowsze i nadają się do ponownego użytku?
  • Jak powinien wyglądać proces utylizacji gruzu? Jakie są w tej kwestii możliwości?
  • Jak wygląda proces utylizacji styropianu budowlanego?
  • Jak wygląda proces utylizacji wełny mineralnej?
  • Jak wygląda proces utylizacji eternitu?
  • Jak wygląda proces utylizacji podkładów kolejowych?
  • Jak powinno się utylizować trutki na szczury?
  • Jak wygląda proces utylizacji cieczy ropopochodnej?
  • Wylewane oleje i tzw. bomby ekologiczne - odpady ropopochodne, smary: jak gminy muszą się z tym zmierzyć w myśl art. 26a Ustawy o odpadach?
  • Jak radzić sobie z nielegalnym demontażem pojazdów?
  • Urząd Marszałkowski zwraca uwagę na opakowania po środkach ochrony roślin. Środki ochrony roślin to płyny i granulaty, przed użyciem których rolnicy muszą odbyć specjalne przeszkolenie. Jak sprawa wygląda w kwestii osób, które są odpowiedzialne za utylizację takich pojemników? Czy także potrzebują przejść odpowiednie przeszkolenie? Jak zapewnić bezpieczeństwo w takiej sytuacji? Czy tego typu odpady można przyjmować bez uprawnień? Czy te odpady można uwarunkować w PSZOK-u? Jeśli tak to jak to zrobić?

4. Oczyszczanie terenu po utylizacji odpadów niebezpiecznych

  • Jak należy oczyścić teren po usunięciu odpadów niebezpiecznych? Jak postępować w przypadku działek niemiejskich – prywatnych?
  • Sytuacja po pożarze odpadów niebezpiecznych – jak należy postępować w związku z działkami sąsiednimi?

5. Finansowanie procesu utylizacji odpadów niebezpiecznych

  • Gdzie pozyskać środki na utylizowanie takich odpadów?
  • Jak pozyskiwać dofinansowania?
  • Co należy zrobić w przypadku małego budżetu gminy? Przykład: budżet gminy to 5 mln, a usunięcie niebezpiecznych odpadów kosztuje 30 mln - gmina nie jest w stanie sobie sama poradzić z tymi odpadami.
  • Budżet gminy: Jak pozyskiwać środki na wykonania zastępcze?
  • Jakie są rodzaje pożyczek z WFOŚ bądź NFOŚ? Jakie są wymagania?
  • Jakie są wytyczne do kontroli WFOŚ?

6. Inwentaryzacja

  • Jak znaleźć osoby, które rzetelnie wykonują inwentaryzację?
  • Jak poprawnie spisać inwentaryzację?
  • Jak poprawnie przygotować przeliczniki tych odpadów?
  • Katalog odpadów: jak poprawnie ustalić kod odpadów?

7. Współpraca z firmami zewnętrznymi

  • Na co zwrócić uwagę, by znaleźć rzetelną firmę transportową?
  • Jak egzekwować od firmy zewnętrznej spełnianie wymogów umowy odbioru odpadów? Jak przeprowadzać kontrolę takiej firmy zewnętrznej?
  • Jakie kroki należy podjąć przy wszczęciu postępowania o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów niebezpiecznych? Jakie elementy dokumentacji powinny zostać sprawdzone i jakie wymagania musi spełnić wnioskodawca?

8. Profilaktyka – jak zapobiegać składowaniu się odpadów niebezpiecznych?

  • Jak zapobiegać składowaniu odpadów niebezpiecznych?
  • Największym problemem w naszym mieście jest niełatwy dostęp do punktów, gdzie można składować odpady niebezpieczne i elektrosprzęt. Stąd pojawia się problem niestosowania się mieszkańców do zasad recyklingu i ochrony środowiska – elektrosprzęt ląduje pod wiatami śmietnikowymi, w pojemnikach na odpady komunalne czy w miejscach niedozwolonych. Jak skutecznie uświadamiać mieszkańców, aby stosowali się do poprawnego usuwania takich odpadów? W zabudowach wielorodzinnych mieszkańcy czują się bezkarnie – łatwo jest uniknąć odpowiedzialności za takie postępowanie i wtedy odpady są usuwane na wspólny koszt: Jak współpracować ze spółdzielniami mieszkaniowymi, aby uświadamiać mieszkańców?
  • Jak uświadamiać osoby ze starszego pokolenia, które nie zawsze stosują się do wytycznych?
  • Jakie informacje powinny się znajdować na ulotkach edukacyjnych nt. odpowiedzialnego obchodzenia się z odpadami niebezpiecznymi?




Prowadzący

Karolina Nosek - Inspektor Inspekcji Ochrony Środowiska w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Krakowie z wieloletnim doświadczeniem w przeprowadzaniu kontroli u przedsiębiorców. Specjalizuje się w kontrolowaniu firm w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska, głównie w zakresie gospodarowania odpadami.

Kontroluję podmioty korzystające ze środowiska w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska. Nadzoruję Monitoring Wizyjny w przedsiębiorstwach w ramach ustawy o odpadach. Opracowuję protokoły z kontroli, zarządzenia i wystąpienia pokontrolne oraz decyzję. Prowadzę postępowania administracyjne dot. kar pieniężnych (do mln zł). Uczestniczę w przygotowaniu materiałów do udostępnienia w ramach dostępu do informacji publicznej oraz o środowisku. Współpracuję z organami ścigania w tym, z Prokuraturą, Komendą Policji, Inspekcją Transportu Drogowego oraz Krajową Administracją Skarbową. Przeprowadzam analizę danych zawartych w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) – szeroko pojęta ewidencja w tym sprawozdawczość. Udział w grupie interwencyjno-wyjazdowej do walki z przestępczością środowiskową na terenie województwa małopolskiego.

Ponad to jestem:

  • Inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy, audytor wewnętrznego systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy ISO 45001 oraz ISO 19011, szkoleniowiec bhp oraz pełnomocnik systemu zarzadzania bezpieczeństwem i higieną pracy (PCBC).
  • Doradca ADR (transport drogowy oraz kolejowy).

Uprawienia:

  • Doradca ADR – (transport drogowy i kolejowy)
  • Inspektor BHP
  • Szkoleniowiec w zakresie BHP
  • Pełnomocnik Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy (PCBC)
  • Audytor wewnętrznego systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (ISO 45001 oraz ISO 19011)

Wykształcenie:

  • Politechnika Krakowska w Krakowie (2023 – 2024)
    • Studia podyplomowe: Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
  • Politechnika Krakowska w Krakowie (2021– 2022)
    • Studia podyplomowe: Gospodarowanie Odpadami i Substancjami Niebezpiecznymi (ADR)
  • Uniwersytet Rolniczy w Krakowie (2019-2021)
    • Studia magistersko – inżynierskie na kierunku Ochrona Środowiska
  • Uniwersytet Jagieloński w Krakowie (2012 - 2015)
    • Studia licencjackie na kierunku Ochrona Środowiska


Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
29 maja 2025

Podobne szkolenia