Wideoszkolenie: Sprawozdawczość budżetowa

+ 7 dniowe darmowe konsultacje

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać należności wynikające ze sprawozdania Rb-27ZZ dotyczące udziałów w dochodach JST? Jak wykazywać ulgi w sprawozdaniach sporządzanych przez gminy i miasta? Jak sporządzić sprawozdanie jednostkowe jednostki budżetowej, a jak zbiorcze jednostki samorządu terytorialnego? Jakie są metody przenoszenia z OPS-u dochodów należnych dla JST z paragrafu 0980 na 2360?

od 549.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do osób zajmujących się sprawozdawczością budżetową, do księgowych, głównych księgowych, skarbników

Na żywo sprawozdania za 3 kwartał 2024!
Uczestnicy mają szansę upewnić się, jak efektywnie zarządzać budżetem, poprzez dokładne omówienie sprawozdań takich jak RB-N czy RB-27S. Szkolenie prowadzi przez proces przypisywania należności do odpowiednich grup, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak sporządzić sprawozdanie jednostkowe i zbiorcze, a także jak rozróżnić dochody ujmowane w różnych paragrafach. Ekspert prowadzący szkolenie podzieli się wiedzą na temat właściwego księgowania należności wynikających z realizacji zadań zleconych, co jest kluczowe dla utrzymania przejrzystości finansów publicznych. Dodatkowo, szkolenie oferuje 7-dniowe darmowe konsultacje po jego zakończeniu, co jest nieocenioną wartością dodaną, pozwalającą na pogłębienie zdobytej wiedzy i wyjaśnienie wszelkich wątpliwości, które mogą pojawić się w praktyce zawodowej. Uczestnicy otrzymują również edytowalne wzory pism i instrukcje, które są praktycznym narzędziem wspomagającym codzienną pracę.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak liczyć nadwyżkę z lat ubiegłych, niewykorzystane środki pieniężne oraz wolne środki?
  • Jakie są podobieństwa i różnice między sprawozdaniami Rb-N i Rb-27S?
  • Jak sporządzić sprawozdanie jednostkowe jednostki budżetowej, a jak zbiorcze jednostki samorządu terytorialnego?
  • Czy dochody ujmowane w paragrafie 218 winny być księgowane w organie czy też w jednostce budżetowej?
  • Na jakich kontach powinniśmy zaewidencjonować w organie należności wynikające z realizacji zadań zleconych § 2360?
  • Czy w sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać należności wynikające ze sprawozdania Rb-27ZZ dotyczące udziałów w dochodach JST?
  • Kto wykazuje w sprawozdaniu Rb-N należności UG od dłużników alimentacyjnych, jeżeli zadanie realizuje GOPS?


Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

Edytowalny wzór zarządzeniawójta/burmistrza/prezydenta regulującego zasady sporządzania (w formie elektronicznej) oraz sposób i terminy przekazywania sprawozdań jednostkowych przez jednostki organizacyjne, w tym instytucje kultury do urzędu.

Wdrożenie takiej instrukcji pozwoli na jednoznaczne ustalenie reguł, jakimi mają się kierować jednostki organizacyjne sporządzając i przekazując swoje sprawozdania jednostkowe zarządowi JST, tak aby sprawnie i bezbłędnie agregować dane do sprawozdań zbiorczych i łącznych.

Szczegółowy program szkolenia:

Pytania uczestników szkolenia, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego terminu:

  • Czy w urzędzie na paragrafach 2360 po stronie dochodów powinien być plan, jeżeli jest plan pozabudżetowy widoczny w Rb-ZZ?
  • Czy w Rb-Z w zakresie poręczeń i gwarancji z każdym mijającym rokiem pomniejszamy kwotę zobowiązań?
  • W której grupie w Rb-N należy wpisać kwotę udzielonej pożyczki krótkoterminowej dla spółki, w której gmina posiada 100% udziałów?
  • Czy w Rb-z należy wykazywać odsetki od kredytów długoterminowych?
  • Czy nadając dostęp jednostkom do BESTI@ jest możliwość zaznaczenia, aby dana jednostka miała wgląd tylko do swojego planu i sprawozdania?
  • Czy należy ewidencjonować w systemie księgowym dane wykazane w informacji US? Czy tylko uzupełniać sprawozdanie zgodnie z informacjami?
  • Kiedy należy przeksięgować z konta 226 na 221 kwotę dotyczącą roku 2025?
  • Czy wpłaty od rodziców w jednostce oświatowej za zniszczone podręczniki powinny być ujęte w sprawozdaniu Rb-27ZZ?
  • Czy wpływy z tytułu wyżywienia uczniów ujęte w paragrafie 083 powinny być ujęte w sprawozdaniu Rb-27ZZ?
  • Czy można mieć zobowiązanie bez planu na koniec roku?
  • Czy plan COVID-19 i Ukraina muszą być aktualizowane w trakcie roku?
  • Jeżeli jednostka prosi o zwrot w marcu bieżącego roku kwoty wypłaconej przez rodzica na WRD w poprzednim roku, to czy możemy to zwrócić?
  • Czy w III kwartale w Rb-N wykazujemy pożyczkę krótkoterminową, która została wypłacona 01.10.2024 r., ale uchwała o wprowadzeniu przychodów i umowa pożyczki zostały podpisane we wrześniu 2024 r.?

1. Omówienie sprawozdania RB-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. Jak poprawnie przypisywać należności i do jakich grup je zaliczać?

  • Jak poprawnie przypisywać należności i do jakich grup je zaliczać?
  • Gdzie ująć pożyczkę udzieloną stowarzyszeniu?
  • Czy akcje Portu Lotniczego wykazujemy w papierach wartościowych?
  • Czy i jak ujmować przyznane środki lub dotacje przeznaczone na dofinansowanie inwestycji?
  • Ujmowanie depozytów w bankach, jak je ujmować na koniec roku?
  • Należności z tytułu rozliczenia podatku VAT.
  • Czy w sprawozdaniu należy ujmować kwoty netto czy brutto?
  • Kto wykazuje w kolumnie „należności” kwoty należne dla JST?
  • Czy w sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać należności wynikające ze sprawozdania Rb-27ZZ dotyczące udziałów w dochodach JST?
  • Czy w sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać środki pozabudżetowe z Funduszu Solidarnościowego?
  • Kto wykazuje w sprawozdaniu Rb-N należności UG od dłużników alimentacyjnych, jeżeli zadanie realizuje GOPS?
  • Czy w sprawozdaniu Rb-ZN nie wykazujemy salda należności z tytułu odsetek od funduszu alimentacyjnego tylko samą należność z tytułu funduszu alimentacyjnego i ewentualnie zaliczki?
  • Relacje pomiędzy sprawozdaniami RB-N i RB-27S
  • Czy jest jakiś sposób wyliczenia prawidłowości Rb-N ze sprawozdania Rb-27s?
  • Czy opłata za odpady komunalne powinna być w Rb-N, w wierszu N5.2 czy N5.3?
  • Jeżeli należność w podatku rolnym rozłożono na raty, które zakończą się w roku następnym, to czy raty z roku przyszłego należy przeksięgować na konto 226 i nie wykazywać ich w należnościach w RB-27S w roku bieżącym?
  • Omówienie sprawozdania RB-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji
  • Czy obligacje gminy wykazujemy w sprawozdaniu Rb-Z?
  • Czy w Rb-ZN w należnościach pozostałych wykazujemy odsetki od nienależnie pobranego dodatku węglowego z roku 2022? Czy należne odsetki od dodatku węglowego wykazujemy tylko w Rb-27S, w paragrafie 094?

2. Omówienie sprawozdania RB-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego, w tym w szczególności:

  • Jakie dochody budżetowe ujmowane są w sprawozdaniu RB-27S?
  • Omówienie poszczególnych pozycji sprawozdania,
  • Czy w sprawozdaniu Rb-27 gmina w paragrafie 2360 wykazuje zgodnie z Rb-27ZZ MOPS należności i zaległości według udziału JST? Czy w sprawozdaniu Rb-N również należy wykazywać te należności?
  • Kto wykazuje należności w Rb-27? Gmina czy GOPS?
  • Czy w RB-N i RB-27 s w kolumnie „należności” należy wykazywać należności pomniejszone o wystawione korekty?
  • Plan i jego zmiany, ze szczególnym uwzględnieniem środków w Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, Funduszu Pomocy dla Ukrainy oraz wydatków gminy na zakup węgla na podstawie ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych
  • Czy plan na wydatki dla Ukrainy księgujemy w poszczególnych jednostkach realizujących poszczególne zadania z Funduszu Pomocy?
  • Dochody w jakich kwotach – brutto czy netto, wykazywane są w sprawozdaniu?
  • Jak wykazywać ulgi w sprawozdaniach sporządzanych przez gminy i miasta na prawach powiatu?
  • Jeżeli gmina ma jeden rachunek dochodów, tym samym sprawozdanie Rb-27 jest generowane z organu, to czy należności powinny wynikać z księgowości urzędu?
  • Czy w skutkach rozłożenia na raty wykazujemy opłatę prolongacyjną?

3. Omówienie sprawozdania RB-28S z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego, w tym w szczególności:

  • Jakie wydatki budżetowe ujmowane są w sprawozdaniu RB-28S?
  • Czy w Rb-28 ujmujemy zobowiązania długoterminowe?
  • Omówienie poszczególnych pozycji sprawozdania,
  • Zaangażowanie planu wydatków budżetowych,
  • Co zrobić, jeżeli nie ma zaplanowanych pozycji wydatków w danej klasyfikacji budżetowej?
  • Planowanie wydatków dotacyjnych w planie finansowym urzędu gminy.
  • System Monitorowania Usług Publicznych

4, Omówienie sprawozdania RB-27ZZ z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, a w szczególności:

  • Jakie dochody ujmujemy w sprawozdaniu, a jakie nie?
  • Klasyfikacja źródła pochodzenia dochodów,
  • Relacja sprawozdania RB-27ZZ ze sprawozdaniem RB-27S,
  • Jak sporządzić sprawozdanie jednostkowe jednostki budżetowej, a jak zbiorcze jednostki samorządu terytorialnego?
  • Kto wykazuje plan w Rb-27ZZ?

5. Omówienie sprawozdania RB-NDS o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego, a w szczególności:

  • Jak liczyć nadwyżkę z lat ubiegłych, niewykorzystane środki pieniężne oraz wolne środki?
  • Co to jest nadwyżka budżetowa?
  • W jaki sposób finansowany jest deficyt?
  • Przekazywanie sprawozdań drogą elektroniczną:
  • Jak prawidłowo przekazywać sprawozdania drogą elektroniczną?
  • Mając na uwadze obowiązek elektronicznego przesyłania sprawozdań, to czy jest obowiązek ich drukowania i „trzymania” kopii drukowanej w urzędzie?
  • Jak przekazywać sprawozdania pomiędzy jednostkami drogą elektroniczną?
  • System ePUAP – czy w sytuacji gdy jednostka jest obsługiwana przez urząd, to czy urząd ma sam przesyłać sprawozdania w systemie ePUAP?
  • Centrum Usług Wspólnych funkcjonujące w urzędzie jako referat – czy trzeba przesyłać sprawozdania ePUAPem osobom pracującym razem w danej jednostce?
  • „Wczytywanie” sprawozdań instytucji kultury do systemu BESTIA@ - jak przekazywać oraz podpisywać sprawozdania do systemu?

6. Jak klasyfikować wydatki związane z finansowaniem pobytu w RP obywateli Ukrainy:

  • Dochody budżetowe – sprawozdanie RB-27S – jak traktować środki na pomoc obywatelom Ukrainy?
  • Na jakie konkretnie cele przeznaczać środki na pomoc obywatelom Ukrainy i jak je rozliczać?
  • Jak prawidłowo rozliczać środki za nadanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy?
  • Jak klasyfikować wydatki w związku z finansowaniem pobytu obywateli Ukrainy?
  • W jakim terminie ma zostać udzielona pomoc obywatelom Ukrainy?
  • Jak rozliczać środki oświatowe na pomoc dla obywateli Ukrainy?
  • Wyciąg bankowy z Ukrainy powinien być księgowany w jednostce UG czy w organie?

Pozostałe zagadnienia

  • Czy dochody ujmowane w paragrafie 218 winny być księgowane w organie czy też w jednostce budżetowej?
  • Pracownicy fizyczni, np. pracownicy zieleni miejskiej – czy koszty związane z ich zatrudnieniem mają być ujęte w dziale usługowym dla danej działalności?
  • Czy paliwo ma być ujęte jako koszty pracownicze?
  • W jaki sposób ujmować koszty związane z np. naprawą ciągnika czy innych urządzeń używanych przez pracowników zieleni miejskiej?
  • Jak księgować zakup i sprzedaż węgla w organie, a jak w jednostce?
  • Przepis art. 217 ust. 2 pkt 8 Ustawy o finansach publicznych - jakie kategorie tam zaliczamy?
  • Jeżeli gmina posiada jeden rachunek bankowy do dochodów budżetowych, to czy środki, takie jak dodatki węglowe, pomoc dla Ukrainy powinny być księgowane na organie jako dochody wykonane i na jednostce urzędu jako przychody jednocześnie, czy tylko na jednostce organu?
  • Na jakich kontach powinniśmy zaewidencjonować wpływy środków z Funduszu Pomocy?
  • Czy fizycznie przekazujemy wpłaty z wyodrębnionego konta na konto budżetowe gminy?
  • Jak prawidłowo zaksięgować środki w drodze biorąc pod uwagę, że mogą one stanowić zaległość lub nadpłatę?
  • Jak pomniejszyć zaległość w sprawozdaniu o środki w drodze?
  • Czy koszty upomnienia wykazujemy w zaległościach netto? Jeśli tak, to na podstawie jakiego artykułu?
  • Czy należności wykazane przez US należy zaksięgować na koncie 221 w jednostce UG?
  • Jak prawidłowo przedstawić w sprawozdaniach korekty faktur za prąd w 2022 r., które będą korygowane w 13. okresach do faktur bieżących?
  • Co w przypadku, gdy na rachunku bankowym (wydatkowym) naliczyły się odsetki bankowe?
  • Czy rozróżniamy należności przypisane z decyzji i nieprzypisane, np. opłatę za reklamę?
  • Na jakich kontach powinniśmy zaewidencjonować w organie należności wynikające z realizacji zadań zleconych § 2360?
  • Czy subwencje i należności z urzędów skarbowych księgujemy w organie czy urzędzie?
  • Jak sprawdzać sprawozdania jednostek pod względem formalnym i rachunkowym? Czy wszystkie sprawozdania powinny być drukowane?
  • Czy subwencja wodno-kanalizacyjna otrzymana w 2020 r. jest środkiem specjalnego przeznaczenia?
  • Czy dochody zaewidencjonowane na wyciągu bankowym z dnia 01.04.2023 z datą nadania 31.03.2023 są dochodem wykonanym w marcu czy kwietniu?
  • Jakie są metody przenoszenia z OPS-u dochodów należnych dla JST z paragrafu 0980 na 2360?

Prowadzący

Roman Żuk - Skarbnik Miastaod 2005 r.; wieloletni praktyk w zakresie samorządowych finansów publicznych oraz szeroko rozumianego prawa administracyjnego, w tym w szczególności dotyczącego samorządu terytorialnego. Niezależnie, od 2016 r. radca prawny. Posiada uprawnienia audytora wewnętrznego potwierdzone złożonym w 2004 r. egzaminem państwowym. Absolwent studiów podyplomowych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w zakresie bankowości i finansów.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 549.00
13 grudnia 2024

Podobne szkolenia