W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak powinien wyglądać plan kont? Jak stworzyć plan kont? Jak go stosować i opisywać? Czy wszystkie konta trzeba opisywać? Jakie są różnice w opisywaniu kont?
- Jak powinna wyglądać polityka rachunkowości? Jakich zapisów należy unikać przy tworzeniu polityki rachunkowości? Wzór polityki rachunkowości
- Jakie załączniki należy umieścić w związku z instrukcją inwentaryzacyjną i środkami trwałymi?
- Jak uniknąć naruszenia dyscypliny finansów publicznych przy zaciąganiu zobowiązań?
- Jak wprowadzić decyzje finansowe oraz plan finansowy Funduszu Pracy, żeby miał swoje odzwierciedlenie w informacji z wykonania planu finansowego FP (Rb-33)?
- Jak prawidłowo zaciągać zobowiązania w ramach środków Funduszu Pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia oraz dyscypliną finansów publicznych?
- Wykazywanie nadpłaty z tytułu składki zdrowotnej w sprawozdawczości budżetowej
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Gotowy wzór polityki rachunkowości gotowy do podpięcia do swojej jednostki
- Przyporządkowanie paragrafów wydatków bieżących do rodzaju kosztów wyszczególnionych w planie kont
- Wzór instrukcji inwentaryzacyjnej
- Wzór instrukcji obiegu dokumentów księgowych
- Wzory sprawozdań budżetowych
- Wzór Rb-27S
- Wzór Rb-28S
- Wzór Rb-N
- Wzór Rb-Z
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników szkolenia, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego terminu:
- Czy główny księgowy powinien podpisywać się na angażach?
- Czy w czasie zastępstwa dokumenty może podpisywać upoważniony pracownik przez głównego księgowego?
- Kto podpisuje zatwierdzenie do wypłaty? Główny księgowy czy dyrektor?
- Czy główny księgowy powinien podpisywać umowy z Funduszem Pracy?
- Czy PUP może ponosić wydatki z przepisu art. 108 pkt 31b i 3 c Ustawy o promocji zatrudnienia i rynku pracy?
- Czy PUP ponosi koszty z Funduszu Pracy na szkolenie pracowników z płac?
- Czy PUP ponosi wydatki z Funduszu Pracy na podróże służbowe (delegacje) na szkolenie opłacane z FP?
- Czy zwrot kosztów dojazdu na konferencje i spotkania w WUP można finansować z Funduszu Pracy?
- Jeżeli w zawiadomieniu wskazane jest „szkolenie bezpłatne”, to czy dojazd można opłacić z Funduszu Pracy?
- Czy diety z tytułu podróży służbowej związanej z wyjazdem pracownika na szkolenie można finansować ze środków Funduszu Pracy?
- Co powinniśmy aktualizować w polityce?
- Czy dodając plan kont dla EFS+ należy wprowadzić zarządzeniem do polityki rachunkowości jako załącznik?
- Czy w EFS+ można wpisać, że jest nowy kod 101 i wszystkie operacje są księgowane tak jak w przypadku Funduszu Pracy?
- Jak wygląda zwrot wydatków poniesionych przez pracowników?
- Otrzymaliśmy fakturę opłaconą przez pracownika. Czy powinien mieć pisemną zgodę od dyrektora do zaciągnięcia tego zobowiązania?
- Jak opisać paragon za drobny zakup?
- Czy zmiany można wprowadzać w trakcie roku? Czy dopiero od nowego?
- Czy można mieć zapis, że dokumenty wpływające w nowym miesiącu są ujmowane w księgach nowego miesiąca?
- Czy przedmiot o wartości równej 10 000 zł to już środek trwały?
- W którym miejscu w polityce rachunkowości zamieścić zapis: „do okresu sprawozdawczego danego miesiąca ujmuje się wszystkie dokumenty księgowe, które dotyczą tego okresu”?
- Podpisywanie dokumentów za głównego księgowego w czasie urlopu lub delegacji. Co powinna mieć osoba zastępująca na pieczątce? „Z upoważnienia dyrektora” czy „w zastępstwie za głównego księgowego”?
- Czy zaangażowanie środków na staże lub szkolenia powinien wyliczać pracownik księgowości czy merytoryczny?
- Czy RIO sprawdza Fundusz Pracy?
- Czy robimy odpis w przypadku, gdy pismo w sprawie bonów na zasiedlenie zostało zgłoszone do sądu i obecnie czekamy na odpowiedź?
- Czy od dopisanej należności naliczamy odsetki?
- Czy jest jakiś termin, po którym należności się przedawniają i można je wyksięgować?
- Należność była na odpisach. Komornik umorzył sprawę z urzędu z powodu stwierdzenia bezskuteczności egzekucji. Jakich księgowań powinniśmy dokonać?
- Czy musimy dokonać odpisu należności?
- Wynajmujemy pomieszczenia biurowe, w których znajduje się PUP. Za zużytą energię elektryczną wystawia nam fakturę właściciel budynku. Czy księgujemy na paragrafie 4260?
- Dlaczego nie finansujemy z Funduszu Pracy skoroszytów i segregatorów? Co ze skoroszytem do wpinania decyzji lub przechowywania akt bezrobotnych?
- Co z radiem samochodzie? Czy trzeba płacić abonament? Czy możemy opłacać abonament pod koniec roku na rok następny?
- Dokonując refundacji zakupu okularów pracownik pobrał fakturę wystawioną na PUP, a następnie otrzymał refundację dokonanych wydatków. Czy pobranie faktury na PUP jest błędem?
- Czy pracownicy merytoryczni muszą dodatkowo kliknąć i dodać listę osób, aby pojawiło się to w sprawozdaniu? Czy muszą to robić w każdym miesiącu do końca roku?
- Czy opłaty pocztowe mogą być finansowane tylko z Funduszu Pracy? Czy tylko budżet powinien ponosić koszt?
- Jaki dokument stosuje się przy rozliczaniu dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej z EFS+? Czy księguje się na ewidencji pozabilansowej?
- Na skutek korekt składki zdrowotnej za bezrobotnych bez prawa do zasiłku nastąpiła nadpłata składki zdrowotnej za okresy wsteczne. Wystąpiliśmy do ZUS o zwrot tej nadpłaty. ZUS rozliczył nasze konto i dokonał zwrotu dotyczącego złożonych korekt. Jednocześnie poinformował nas, że na naszym koncie rozliczeniowym widnieje nadpłata składki w zakresie 51 i 01 wynikająca z rozliczenia całego konta. Czy powinniśmy wystąpić do ZUS o zwrot tej nadpłaty? Jeżeli tak, to jak powinniśmy ją zaksięgować?
- Czy oddajemy do ministerstwa odsetki z KFS, które zwracają pracodawcy?
- Na jakie konto ZUS zwróci składkę zdrowotną?
- Mamy pisma korekt z ewidencji. Czy możemy sami pomniejszyć przelew do ZUS-u, a następnie przekazać na konto budżetu i dalej z konta budżetu na konto powiatu?
- Czy trzeba uzgadniać składkę ze skarbnikiem w planie dochodów?
- Czy zwrot składki zdrowotnej w sprawozdaniu Rb-27S?
- Gdzie wykazujemy należności z ZUS (składka zdrowotna za bezrobotnych bez prawa do zasiłku)?
- Czy zgrywamy księgi na płytę?
- Projekt pilotażowy. Czy wynagrodzenie dla płatnika odprowadzamy do ministerstwa?
- Czy przy odzyskiwaniu nadpłaty składki zdrowotnej z ZUS w pierwszej kolejności należy wysłać do ZUS-u pismo na druku RD-S „wniosek o stanie konta płatnika”, a następnie druk RZS-P „wniosek o zwrot”?
- Czy bony na zasiedlenie na 3030?
- Czy zakupy na obsługę rady rynku pracy to paragraf 4220 i z Funduszu Pracy?
- Czy zakupy na obsługę rady rynku pracy, np. poczęstunek płacimy z BU?
- Jeżeli ZUS rozliczył całe nasze konto i wykazał nadpłatę na zakresie 01 dot. pracowników i zakresie 51 dot. bezrobotnych, to czy należy wystąpić o zwrot tej nadpłaty do ZUS-u, jeżeli nie jesteśmy w stanie określić, jaka część nadpłaty z zakresu 51 dot. osób bezrobotnych z prawem do zasiłku, a jaka część dot. składki zdrowotnej za bezrobotnych bez prawa do zasiłku? Nadpłata powstała w wyniku całościowego rozliczenia naszego konta w ZUS-ie. Czy odzyskaną nadpłatę z zakresu 51 należy w całości przyjąć na dochody FP?
- W jakich pozycjach bilansu jednostki wykazywać Fundusz Pracy (stan konta i funduszu)?
- Czy w nadpłacie w 51 można się ubiegać o zwrot na BU, jeżeli nie wiemy z czego wynika nadpłata?
- Czy koszty zastępstwa procesowego i egzekucji wypłacacie z FP czy BU?
- Jakie księgowania w BU na wypłatę kosztów zastępstwa?
- Co zrobić z kosztami, jeżeli odzyskiwanie należności będzie trwać 2 lata?
- Czy można wydatkować środki Funduszu Pracy na artykuły spożywcze na spotkanie partnerów rynku pracy?
- Czy należy drukować dziennik księgowy?
- Jak wykazywać we wniosku dotacje z VAT?
1. Polityka rachunkowości w PUP – gotowy wzór polityki rachunkowości dla powiatowych urzędów pracy, załącznik do planu kont. Fundusz pracy. Obsługa programów w księgowości typu Syriusz
- Ustawa o rachunkowości – omówienie
- Ustawa o finansach publicznych – omówienie
- Kto jest odpowiedzialny za opracowanie oraz aktualizację polityki rachunkowości?
- Jak powinien wyglądać plan kont? Jak stworzyć plan kont? Jak go stosować i opisywać? Czy wszystkie konta trzeba opisywać? Jakie są różnice w opisywaniu kont?
- Jak budować konta w funduszu pracy? Czy powinno opisywać się konta szczegółowo, czy tylko ogólnie opisywać?
- Jak powinny wyglądać plany kont pod kątem unijnych zmian? Czy należy wyodrębniać rachunki?
- Co oznaczają dane człony w planie kont? Z ilu członów powinien składać się plan kont?
- Czy plany kont należy wyróżniać na podstawie kosztów, rodzajów, czy paragrafów?
- Jak zakładać dodatkowe konta powiązane z innymi działami?
- Jakie elementy powinna zawierać polityka rachunkowości?
- Co należy zapisać w polityce rachunkowości w związku z zapisywaniem i archiwizacją dokumentacji elektronicznej? Jakie są sposoby przechowywania oraz archiwizacji dokumentów?
- Jakie są sposoby obiegu dokumentów? Praktyczne wyjaśnienie instrukcji obiegu dokumentów
- Jakie załączniki należy umieścić w związku ze środkami trwałymi?
- Jakie załączniki należy umieścić w związku z instrukcją inwentaryzacyjną?
- Jakich elementów nie warto zawierać w polityce rachunkowości?
- Jakich błędów unikać przy opracowywaniu polityki rachunkowości? Szczegółowość, niekompletność, nieaktualność, nieadekwatność
- Jak aktualizować politykę rachunkowości?
- Jak często zmieniać politykę rachunkowości?
- Jakie uproszczenia można zapisać w polityce rachunkowości?
- Kiedy i kto dokonuje zmian w polityce rachunkowości?
- Jakich zapisów należy unikać przy tworzeniu polityki rachunkowości?
- Jak przygotować politykę rachunkowości pod kątem kontroli?
- Na co najczęściej zwraca uwagę kontrola, która sprawdza politykę rachunkowości?
- Jakie są kary za nieprzestrzeganie zasad polityki rachunkowości? Jakie kary może nanieść RIO na osobę odpowiedzialną za skonstruowanie polityki rachunkowości?
- Polityka rachunkowości, a klasyfikacja budżetowa
- Jak powinna wyglądać definicja tworzenia kont księgowych?
- Jak klasyfikować konta księgowe?
- Podstawowe operacje gospodarcze
- Finanse publiczne i ZUS w polityce rachunkowości
- Jakie są różnice pomiędzy polityką w budżecie, a polityką w funduszu pracy?
- Czy trzeba księgować zaangażowanie wydatków w Funduszu Pracy?
- Jak obsługiwać programy typu syriusz w księgowości w PUP? Instrukcja na żywo
2. Sprawozdawczość i ewidencja księgowa w PUP. Zdarzenia
gospodarcze pod kątem budżetowym i funduszu pracy
- Skąd wziąć kwotę zaangażowania do sprawozdania MRPiPS-02?
- Jak uniknąć naruszenia dyscypliny finansów publicznych przy zaciąganiu zobowiązań?
- Jak należy rozliczyć zwroty należności z tytułu otrzymanej pomocy w ramach covid-19?
- Rozliczanie nadpłaty z tytułu korekty składki zdrowotnej za bezrobotnych bez prawa oraz zasady ewidencji księgowej
- Sprawozdania pod kątem budżetowym dla urzędów pracy – jak je wypełniać? Opis sprawozdań, przykłady
- Wynagrodzenia płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych – ewidencja księgowa.
- Jakie są okresy sprawozdawcze w roku obrotowym?
- Jak dzielić koszty związane z działalnością programową i administracyjną?
- Na jakich paragrafach i kodach ujmować ewidencję księgową?
- Jak ujmować zdarzenia gospodarcze? Część budżetowa i część funduszu pracy
- Wykazywanie nadpłaty z tytułu składki zdrowotnej w sprawozdawczości budżetowej
- Prawidłowe rozliczanie limitowanych środków Fundusz Pracy (aktywne, fakultatywne, KFS, programy oraz projekty) – kiedy dokonujemy zwrotu środków a kiedy zostawiamy środki na rachunku bankowym, jakie są terminy?
- Jak prawidłowo zaciągać zobowiązania w ramach środków Funduszu Pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia oraz dyscypliną finansów publicznych?
- Czy należności Funduszu Pracy wykazujemy w sprawozdaniu Rb-N?
- Jak wprowadzić decyzje finansowe oraz plan finansowy Funduszu Pracy, żeby miał swoje odzwierciedlenie w informacji z wykonania planu finansowego FP (Rb-33)?
- Jak rozliczać dochody, które wpływają do samorządu? Jak je księgować?
- Jak ewidencjonować wydatki?
- Jak prawidłowo ewidencjonować naliczenia odsetek od nienależnie pobranych świadczeń – kiedy należy dokonać przypisu odsetek.
- Jak rozliczać środki unijne? Dofinansowania z Unii w wysokości 85%
- Jak sprawnie prowadzić księgi rachunkowe?
- Jak księgować wszystkie koszty gospodarcze?
Prowadzący
Bądkowska Dorota – specjalista z zakresu finansów i rachunkowości, Główny Księgowy z długoletnim stażem pracy w księgowości powiatowego urzędu pracy. Posiada wieloletnie doświadczenie z zakresu obsługi finansowej i gospodarki Funduszu Pracy, budżetu, ZFŚS i projektów unijnych
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.