W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Poradnictwo zawodowe w świetle obowiązujących przepisów oraz przygotowanie do kontroli i jej przykładowy zakres.
- Coachingowy styl motywacji w poradnictwie zawodowym.
- W jaki sposób przygotowywać Indywidualne Plany Działania? Jak działają formy aktywizacji i dla kogo są przeznaczone?
- Co z IPD, które trwają 3-4 lata albo dłużej?
- Jak powinno się współpracować z osobami, które są długotrwale bezrobotnych oraz/lub mają bardzo niską motywację do podjęcia pracy? Jakich narzędzi aktywizacji należy użyć?
- Czy grupowa informacja zawodowa może być zrealizowana przed utworzeniem Indywidualnego Planu Działania?
- Co z osobami, które oficjalnie mówią, że pracują "na czarno" i że nie ma szans na umowę? Bo ciężkie czasy, a szef boi się skierować na staż
- IPD - czy jest możliwość wprowadzenia narzędzia do kontroli klientów? Jak kontrolować takie osoby?
Szczegółowy program szkolenia:
Nowości w programie:
- Poradnictwo zawodowe w świetle obowiązujących przepisów oraz przygotowanie do kontroli i jej przykładowy zakres.
- Coachingowy styl motywacji w poradnictwie zawodowym.
- W jaki sposób przygotowywać Indywidualne Plany Działania w roku 2024?
- Jak działają formy aktywizacji i dla kogo są przeznaczone?
- Jak powinno się współpracować z osobami, które są długotrwale bezrobotnych oraz/lub mają bardzo niską motywację do podjęcia pracy? Jakich narzędzi aktywizacji należy użyć?
Pytania, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatnich edycji szkoleń:
- Jakie testy diagnostyczne są najczęściej polecane? Gdzie można kupić taki test?
- Czy trzeba mieć uprawnienia do prowadzenia szkoleń z zakresu poszukiwania pracy?
- Czy w trakcie kontroli zwracana jest uwaga na treść zapisów zawartych w poszczególnych formach pod względem merytorycznym?
- Jakie procedury warto wprowadzić w poradnictwie zawodowym?
- Czy i w jaki sposób weryfikować dział do samodzielnej realizacji?
- Czy prawidłowy jest zapis „odbycie stażu” w działaniach do wykonania?
- Jak interpretować termin, kiedy Syriusz wymaga podania konkretnej daty?
- Czy konieczny jest kontakt z osobą odbywającą staż?
- Czy w pracy doradcy dopuszczalne jest korzystanie z metod niestandaryzowanych?
- Co zrobić, gdy strona nie widzi problemu, ponieważ jest mocno zaburzona i metoda grow nie działa?
- Czy grupowa informacja zawodowa może być zrealizowana przed utworzeniem Indywidualnego Planu Działania?
- Czy obywatel Ukrainy, który przerwał szkolenie z własnej winy, nie ponosi kosztów?
1. Indywidualny Plan Działania – efekt pracy doradcy i klienta
- Na jak długo powinny być sporządzane plany IPD?
- Jak wprowadzać IPD do Syriusza? Czy należy zaplanować i wprowadzić cały, czy z każdą wizytę odnotowywać na bieżąco?
- Czy robimy IPD, jeżeli osoba osiągnie wiek emerytalny za 2-3 miesiące?
- Co z IPD, które trwają 3-4 lata albo dłużej? Ciężko zaplanować jakieś formy dla osób chorych lub niedyspozycyjnych
- Jeżeli IPD kończy się po roku i jest niezrealizowane, a osoba nadal widnieje w ewidencji, to w ciągu ilu dni należy sporządzić z klientem nowe IPD? Czy od razu po zakończeniu poprzedniego?
- Czy w Syriuszu trzeba podać konkretne daty? Jeżeli mamy wpisać planowany termin w miesiącach i tygodniach, to jak wprowadzić IPD do Syriusza?
- Co z IPD kobiet po urlopie macierzyńskim?
- Co z IPD osoby, która przyszła i stwierdziła, że nie ma żadnego dojazdu do pracy?
- Na czym polega zmodyfikowanie IPD?
- Jaki jest maksymalny czas, na który można przyznać IPD?
- Co z IPD dla kobiet w ciąży i po urlopie macierzyńskim oraz tych, co osiągają wiek emerytalny za pół roku?
- Rola doradcy zawodowego w opracowaniu i realizacji IPD
- Co powinien zawierać Indywidualny Plan Działania w oparciu o obowiązujące przepisy?
- Jaki jest cel opracowywania IPD?
- Jaki jest maksymalny okres trwania IPD?
- Jaka powinna być prawidłowa struktura IPD?
- Co powinno być warunkiem ukończenia IPD?
- Jak prawidłowo opracować system zakładania IPD w zależności od grupy klientów?
- Jak prawidłowo zastosować formy wsparcia czyniąc IPD skutecznym?
- Jak działają formy aktywizacji i dla kogo są przeznaczone?
- Jak wpisać w IPD cztery etapy nabycia kompetencji?
- Jak dokumentować te etapy, aby instytucja zarządzająca nie miała żadnych zastrzeżeń i wątpliwości, że kompetencje zostały nabyte?
- Co w sytuacji, gdy ustalony został plan, a urząd nie ma środków na jego realizację?
- W jakiej sytuacji i w jakiej formie powinny być robione modyfikacje IPD?
- Czy warunkiem zakończenia IPD może być jedynie rozpoczęcie działalności?
- Czy w IPD można opisać/ wskazać warunkowe i alternatywne rozwiązania?
- Przykłady planowanie działań do samodzielnej realizacji przez klienta wzmacniające jego zaangażowanie
- Planowanie ścieżki kariery zawodowej z uwzględnieniem Indywidualnego Planu Działania
- Problemy i trudności w realizacji IPD – jakie są możliwości ich rozwiązania?
- Czy IPD powinno być tłumaczone na język ukraiński?
- Zaangażowanie Planowanie ścieżki kariery zawodowej z uwzględnieniem Indywidualnego Planu Działania
2. Doradztwo zawodowe w obecnych czasach
- Poradnictwo zawodowe w świetle obowiązujących przepisów.
- Kluczowa rola doradcy zawodowego w zakresie przywracania klienta na rynek pracy.
- Poradnictwo indywidualne czy grupowe? Właściwy dobór form współpracy z klientem i cele do osiągnięcia.
- Dobre praktyki w poradnictwie zawodowym.
- Jaka jest rola testów w poradnictwie zawodowym?
- Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami – cel, możliwości, zasady i oferta współpracy.
- Kontrola poradnictwa zawodowego przez służby wojewody.
3. Profesjonalna obsługa klienta w urzędzie pracy
- Urząd pracy jako przestrzeń do pozytywnej współpracy i dialogu
- Etyka zawodowa doradcy zawodowego
- Specyfika pracy z klientem urzędu pracy w kontekście najnowszych uwarunkowań
- Zindywidualizowanie pomocy jako szansa na podniesienie skuteczności i zdobycie zaufania klienta
- Skąd się bierze agresja u klientów i jak ją rozładowywać?
4. Trudna sztuka motywacji
- Jakie są źródła i czynniki motywacji?
- Idea i założenia coachingu.
- Kluczowe kompetencje coacha wykorzystywane w poradnictwie zawodowym.
- Narzędzie coachingowe stosowane do budowania motywacji wewnętrznej.
- Jak należy pracować z klientem nad motywacją i jakie są sposoby na jej utrzymanie?
- Jak powinno się pracować z klientem trudnym?
- Jak skutecznie wzmacniać poczucie własnej wartości klienta, które pozytywnie wpłynie na motywację?
5. Profesjonalny doradca zawodowy
- Niezbędne
kompetencje doradcy zawodowego
- Jak
powinno podchodzić się do tworzenia relacji z klientem?
- Sztuka
zadawania pytań
- Etyka
zawodowa doradcy zawodowego
- Skąd
się bierze agresja u klientów i jak ją rozładowywać?
- Jaka
jest rola testów w poradnictwie zawodowym?
- Aktywne
słuchanie i inne kluczowe kompetencje doradcy
- Umiejętności indywidualnego podejścia do każdego klienta
Prowadzący
Ekspert i menadżer w zakresie rynku pracy. Dyrektor powiatowego urzędu pracy - od 26 lat związana z publicznymi służbami zatrudnienia. Podczas swojej kariery zdobyła wysokie kompetencje w zakresie zarządzania nowoczesną instytucją rynku pracy oraz bezpośrednim wdrażaniem i realizacją szeroko pojętych usług i instrumentów rynku pracy. Dyplomowany coach, specjalista ds. rynku pracy w zakresie doradztwa zawodowego, a także specjalista rozwoju zawodowego i projektów unijnych na rzecz rynku pracy, prawa pracy oraz zamówień publicznych. Uczy i wspiera pracowników w ich rozwoju, korzystając z własnych doświadczeń menedżerskich, zawodowych i życiowych. Doskonale łączy wiedzę teoretyczną z praktyką. Entuzjazm, otwartość na współpracę i indywidualne podejście sprawia, że prowadzone szkolenia są cennym doświadczeniem zawodowym i dużą dawką wiedzy przekazanej w pozytywnej atmosferze.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.