Wideoszkolenie: Polityka rachunkowości

+ 7 dniowe darmowe konsultacje

Polityka rachunkowości 2025 w OPS – najczęstsze błędy, nieprawidłowości i aktualizacja. Czy nowe zadania wymagają zmian? Czy AOON potrzebuje odrębnej polityki? Jak ujmować programy z Funduszu Solidarnościowego?

od 599.00 zł

Szkolenie dedykowane księgowym, oraz głównym księgowym ośrodków pomocy społecznej – zarówno początkującym jak i zaawansowanym.

Nowa polityka rachunkowości 2025!
Zapraszamy do udziału w unikalnym wideoszkoleniu, które otwiera nowe możliwości dla każdego księgowego ośrodka pomocy społecznej. Oferujemy nie tylko teoretyczną wiedzę, ale przede wszystkim praktyczne narzędzia, które odmienią Twoje podejście do rachunkowości. Korzyści z uczestnictwa: Macie Państwo możliwość zadawania pytań od pierwszych minut szkolenia, co zapewnia dynamiczną wymianę wiedzy i bezpośrednią pomoc eksperta. Otrzymacie Państwo pełny zestaw dokumentów, w tym najnowsza polityka rachunkowości na 4 kwartał roku 2024, przygotowana z myślą o specyfice pracy w ośrodkach pomocy społecznej, a także informacje zgodne z najnowszymi przepisami, pozwalające na bieżące śledzenie zmian w prawie rachunkowym. Każdy uczestnik otrzyma gotowe wzorce i procedury, które można natychmiast wdrożyć w codziennej pracy.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jakie są zasady sporządzania polityki rachunkowości? Co dokładnie powinna zawierać?
  • Jakie są metody wyceny aktywów, pasywów oraz ustalania wyniku finansowego?
  • Fundusz Solidarnościowy powinien być jako środki pozabudżetowe czy budżetowe?
  • Czy dla programu AOON który jest księgowany pozabudżetowo, też jest potrzebna odrębna polityka?
  • Jaki zastosować zapis w polityce rachunkowości odnośnie ustalenia poziomu istotności? Jaką przyjąć wartość poziomu istotności?
  • Usługi opiekuńcze, asystent osoby niepełnosprawnej – jak powinno się księgować te programy? Czy księgować je poza budżetem, czy w budżecie? Na jakich kontach powinny być ujęte? Czy w ogóle powinno się ujmować w polityce?
  • Na jakich kontach powinno księgować się środki unijne, a na jakich środki COVIDowskie? Jaka jest to struktura i powiązanie z budżetem? Jak powinno się je przyjmować? Jak powinno się je ujmować w budżecie? Czy powinna być do nich wyodrębniona księgowość?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Procedury i zasady ewidencji oraz dokumentacji zaangażowania wydatków budżetowych
  • Instrukcja magazynowa
  • Instrukcja obiegu kontroli dokumentów księgowych
  • Karta wzorów podpisów
  • Spis z natury - załącznik w EXCEL - aktywny, edytowalny arkusz kalkulacyjny, można wstawić swoje dane
  • Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz funkcjonowanie kont ksiąg pomocniczych
  • Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych
  • Przykładowy wzór zasad (polityki) rachunkowości
  • Przykładowy wzór zmian przyjętych zasad poprzez wprowadzenie nowego załącznika
  • Przykładowy wzór zmian przyjętych zasad
  • Rozliczenie zadań zleconych - załącznik w EXCEL -aktywny, edytowalny arkusz kalkulacyjny, można wstawić swoje dane
  • Zasady prowadzenia gospodarki środkami pieniężnymi
  • Zasady prowadzenia i rozliczenia ewidencji szczegółowej oraz instrukcja obiegu i kontroli, oraz archiwizowania dokumentów w związku z realizacją Projektu
  • Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
  • Zasady rozliczenia podatku VAT
  • Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego

Szczegółowy program szkolenia:

1. Jakie są zasady polityki rachunkowości? Kto jest odpowiedzialny za opracowanie i aktualizowanie polityki rachunkowości?

  • Kto jest odpowiedzialny za opracowanie oraz aktualizację polityki rachunkowości?
  • Jaka jest odpowiedzialność kierownika jednostki?
  • Jaka jest odpowiedzialność pracowników merytorycznych?
  • Jakie są zasady i wytyczne dobrej polityki rachunkowości dla OPS? Co powinna zawierać dobra polityka rachunkowości?
  • Od czego powinno się zacząć i czego nie można pominąć?

2. Jakie są najważniejsze elementy polityki rachunkowości? Co koniecznie należy zawrzeć w polityce rachunkowości, a co można pominąć?

  • Czy w polityce powinien być zapis dotyczący finansowania zakupów? (świadczenia rodzinne)
  • Czy powinny być uwzględnione w polityce operacje, które są realizowane przez ośrodek uwzględnione, np. księgowania? Przykład: nienależnie pobrane świadczenia
  • Czy odzyskane nienależnie zaliczki powinny znajdować się w polityce?
  • Czy programy z funduszu solidarnościowego powinny być zarządzeniem wpisane do polityki? Jak należy je księgować?
  • Co należy zapisać w polityce rachunkowości w związku z zapisywaniem i archiwizacją dokumentacji elektronicznej? Jakie są sposoby przechowywania oraz archiwizacji dokumentów?
  • Jakie są sposoby obiegu dokumentów? Praktyczne wyjaśnienie instrukcji obiegu dokumentów
  • Jakie załączniki/dokumenty wchodzą w skład polityki rachunkowości?
  • Jakie załączniki należy umieścić w związku ze środkami trwałymi?
  • Jakie załączniki należy umieścić w związku z instrukcją inwentaryzacyjną?
  • Jakich elementów nie warto zawierać w polityce rachunkowości?
  • Czego nie potrzeba opisywać w polityce rachunkowości?
  • Jak zakładać dodatkowe konta powiązane z innymi działami?

3. Jakich błędów należy unikać w OPS tworząc politykę rachunkowości? Jakie uproszczenia można stosować?

  • Jakie są przyjęte uproszczenia w polityce rachunkowości?
  • Na co zwrócić szczególną uwagę tworząc politykę w ośrodku?
  • Jakich błędów unikać przy opracowywaniu polityki rachunkowości? Szczegółowość, niekompletność, nieaktualność, nieadekwatność

4. Kto powinien aktualizować politykę rachunkowości? Jak nanosić zmiany w polityce?

  • Sytuacja: ośrodek ma nowe zadanie, którego wcześniej nie było. Czy polityka powinna być zaktualizowana lub zmieniona? Czy za każdym razem, jeśli dojdzie nowe zadanie, należy aktualizować/zmieniać politykę?
  • Czy nowe zadania powinny być dopisywane, czy nie?
  • Czy co roku należy sporządzić nową politykę rachunkowości?
  • Czy polityka rachunkowości może być taka sama w OPS jak np. dla szkoły, czy przedszkola?
  • Jak prawidłowo nanosić zmiany w polityce rachunkowości?
  • Co nie podlega zmianom w polityce rachunkowości?
  • Kiedy i jakie zmiany wprowadza się do polityki rachunkowości?
  • Kiedy może to być aktualizacja, a kiedy nowy dokument?

5. Jak napisać politykę rachunkowości, do której kontrola nie będzie miała zastrzeżeń? Jak klasyfikować konta księgowe?

  • Jak przygotować politykę rachunkowości pod kątem kontroli?
  • Na co najczęściej zwraca uwagę kontrola, która sprawdza politykę rachunkowości?
  • Polityka rachunkowości, a klasyfikacja budżetowa
  • Jak klasyfikować konta księgowe?
  • Podstawowe operacje gospodarcze
  • Czy na koniec każdego miesiąca robimy wydruki zestawienia obrotów i sald? Czy można zrobić to tylko na koniec roku? Jak zawrzeć taki zapis w polityce rachunkowości?
  • Jaki zastosować zapis w polityce rachunkowości odnośnie ustalenia poziomu istotności? Jaką przyjąć wartość poziomu istotności?

6. Specyfika księgowania w OPS - gdzie wpisywać wydatki, jak powinien wyglądać plan kont? Opieka wytchnieniowa, fundusz solidarnościowy, AOON

  • Wydatki – jakie są i do jakiego paragrafu należy każde z nich zaksięgować?
  • W jakich instytucjach powinno się je księgować? W OPS, DPS, czy dziennych domach wsparcia?
  • Jakie są koszty obsługi świadczeń wychowawczych?
  • Jakie są przyjęte uproszczenia w polityce rachunkowości dotyczące podziału środków trwałych?
  • Jaki jest sposób przeprowadzenia inwentaryzacji? Zasady, terminy
  • Jakie są metody wyceny aktywów, pasywów oraz ustalania wyniku finansowego?
  • Czy dla projektów unijnych musimy mieć osobną politykę rachunkowości, dla każdego projektu osobną?
  • Czy dla programu AOON który jest księgowany pozabudżetowo, też jest potrzebna odrębna polityka?
  • W jakim rozdziale ująć opiekę wytchnieniową?
  • Czy opieka wytchnieniowa jest ujmowana pozabudżetowo?
  • Czy w polityce rachunkowości powinien być zapis: odpłatności za usługi opiekuńcze, odpłatności za pobyt w DPS, odpłatności za pobyt w schronisku? Czy stanowią one dochody własne gminy?
  • Jeśli otwieramy nowe konto i będziemy je przełamywać przez 1, z uwagi na wyodrębnienie analityki, to czy musimy stworzyć nową politykę nowym zarządzeniem? Czy wystarczy tylko aneks informujący o zmianie kont
  • Jak powinien wyglądać plan kont? Jak stworzyć plan kont? Jak go stosować i opisywać? Czy wszystkie konta trzeba opisywać?
  • Jak powinny wyglądać plany kont pod kątem zmian? Czy należy wyodrębniać rachunki?
  • Czy plany kont należy wyróżniać na podstawie kosztów, rodzajów, czy paragrafów?
  • Konta syntetyczne i analityczne – jak umieścić je w planie kont? Jaki powinien być podział?
  • Jak często zmieniać politykę rachunkowości?

7. Księgowanie dochodów i wydatków OPS, zasady ewidencjonowania

  • Fundusz Solidarnościowy powinien być jako środki pozabudżetowe czy budżetowe?
  • Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej - czy jeżeli wydatkujemy coś z tego programu, to faktura powinna być wystawiona na gminę, czy na opiekuna, jeżeli jest to pozabudżetowo?
  • Na jakich kontach należy księgować opisane dochody OPS?
  • Usługi opiekuńcze, asystent osoby niepełnosprawnej – jak powinno się księgować te programy? Czy księgować je poza budżetem czy w budżecie? Na jakich kontach powinny być ujęte? Czy w ogóle powinno się ujmować w polityce?
  • Środki unijne i projekty, które coraz częściej występują w ośrodkach – jakie są zasady ewidencjonowania? Na jakich kontach należy je ujmować? Jak powinno się je prawidłowo rozliczać?
  • Na jakich kontach powinno księgować się środki unijne, a na jakich środki COVIDowskie? Jaka jest to struktura i powiązanie z budżetem? Jak powinno się je przyjmować? Jak powinno się je ujmować w budżecie? Czy powinna być do nich wyodrębniona księgowość?
  • Wskazówki opisywania dokumentów księgowych do projektów unijnych
  • Na jakich kontach należy księgować opisane dochody OPS?
  • Czy w instrukcji obiegu dokumentów wpisujemy konkretne osoby z nazwiska czy wskazujemy stanowiska osób, które się zajmują sprawdzaniem faktur?
  • Czy fakturę zakupową można zaksięgować od razu poprzez konto 401/130 pomijając konto 201?
  • Czy wielkim błędem jest księgowanie zasiłku stałego 410/130. czy też powinno być 410/240 240/130?
  • Jak ktoś ma świadczenia z paragrafu 3110 księgowane na konto kosztów 409, a nie 410 czy to jest błąd?
  • Czy w przypadku zaliczki alimentacyjnej nie powinien być paragraf 0970?
  • Czy można księgować fundusz na koncie 225 , a nie na 720?
  • Czy możliwa jest sytuacja, kiedy w OPS jest zasądzone do wypłaty przez sąd wynagrodzenie dla kuratora osoby częściowo ubezwłasnowolnionej? WUW twierdzi, że nie możemy otrzymać na to dotacji w 85219 par.2010, bo dotacja dotyczy tylko opiekuna prawnego. Nie wiemy teraz w jakiej formie powinniśmy wypłacić takie wynagrodzenie ze środków gminy
  • Czy dekretuje się wyciągi bankowe długopisem i dopiero później wprowadza do programu, czy tylko drukuje dekret z programu i podpina do wyciągu? Czy do tego jest potrzebny zapis w polityce rachunkowości?

8. Procedury księgowe i kontrola

  • Jak wygląda kontrola? Jak się do niej przygotować?
  • Księgowanie na kontach zespołu 0
  • Księgowanie zaangażowania
  • Jakie są zasady wyceny aktywów i pasywów?


Prowadzący

Marzena Wojtyła - główna księgowa w MOPS w Bielsku-Białej. Posiada 26 -letnie doświadczenie. Kieruje całym działem księgowości w MOPS. W zakresie obowiązków posiada również kontrolę zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym w zakresie zadań realizowanych przez Ośrodek oraz zapewnienie prawidłowości, terminowości i zgodności sprawozdań składanych na zewnątrz przez Ośrodek. Ukończyła Wyższą Szkołę Bankowości i Finansów w Bielsku- Białej z tytułem magistra, kierunek: Finanse i Bankowość.


Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
25 czerwca 2025

Podobne szkolenia