W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy w sprawozdaniu należy wykazać tylko te nieruchomości, które zostały skontrolowane w roku 2023?
- Czy do CEEB wprowadzać kontrole zbiorników?
- Jakie dane są potrzebne do opracowania sprawozdania? Skąd je pozyskać?
- Jakie inne dane mogą być wymagane do przedstawienia, których nie określa ustawa, a mogą pojawić się we wzorze?
- Jak ująć w sprawozdaniu nieruchomości, które nie są podłączone do wodociągu bądź nie posiadają zbiornika bezodpływowego na nieczystości?
- Jak kontrolować firmy? Czy na zasadzie prawa przedsiębiorców? Jak podejść do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością? Jak ująć je w sprawozdaniu?
- Co w sytuacji, gdy nieruchomość jest wynajmowana i osoba zamieszkująca nie posiada podpisanej umowy na wywóz nieczystości - jak ująć to w sprawozdaniu? Czy w związku z tym nakładać kary na właściciela czy na osoby wynajmujące?
- Czy w sprawozdaniu należy ująć prowadzone kontrole z przydomowych oczyszczalni ścieków?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Prelegentka przedstawi i omówi punkt po punkcie wzór sprawozdania z zakresu gospodarowania nieczystościami ciekłymi, który zostanie przekazany uczestnikom szkolenia
Szczegółowy program szkolenia:
100 pytań pracowników urzędów, na które udzieliliśmy odpowiedzi w roku 2024:
- Jaka jest podstawa prawna żądania okazania faktur za wodę?
- Czy błędem jest określenie w regulaminie częstotliwości raz w roku?
- Czy w sprawozdaniu można przyjąć średnie zużycie wody od mieszkańców, którzy mają wodociąg? Czy jednak należy przyjąć to z rozporządzenia?
- Czy w przypadku studni należy przyjąć dane z rozporządzenia, nawet jeżeli średnia dla osób podłączonych jest niższa?
- Czy w sprawozdaniu ujmujemy tylko zakończone kontrole?
- Czy należy zawrzeć w sprawozdaniu nieruchomości nieużytkowane?
- Czy powinniśmy kontrolować toi-toie? Czy tylko wykazać je w sprawozdaniu?
- Co, jeżeli osoba ma starą oczyszczalnię z 2011 r., która nie został zgłoszona do budowy, a później do eksploatacji?
- Czy należy ująć w sprawozdaniu toi-toi postawiony tylko na czas budowy domu, który był podłączony do kanalizacji?
- Co z nieruchomościami zamieszkanymi, w których nikt się nie zameldował?
- Czy w sprawozdaniu wpisujemy liczę osób zameldowanych z bazy, czy tylko tam, skąd był odbiór nieczystości w 2023 r.?
- Czy wykazujemy w sprawozdaniu działki ogrodowe?
- Czy umowy zawarte w formie ustnej również są brane pod uwagę?
- W regulaminie o utrzymaniu czystości i porządku w gminie mamy zapis, że „właściciele nieruchomości są zobowiązani do regularnego ich opróżniania przez przedsiębiorców posiadających zezwolenie w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych”. Na rynku pojawiła się nowa oferta polegająca na usłudze opróżniania nieczystości ciekłych przez platformę elektroniczną powiedzmy o nazwie X, która działa na szeroką skalę. Polega to na tym, że potencjalni klienci przez stronę zawierają umowę z firmą X na wywóz nieczystości, za pośrednictwem też strony internetowej zamawiają wywóz ścieków, a spółka X zleca wykonanie tej usługi lokalnym przedsiębiorcom, po czym podwykonawca wystawia fakturę na firmę X, a ta refakturuje na odbiorcę końcowego. Czy taka forma umowy jest honorowana, skoro firma X nie posiada zezwolenia na opróżnianie i transport nieczystości, a jest jedynie pośrednikiem?
- Co, jeżeli na jednej nieruchomości zamieszkują osoby i jest prowadzona działalność gospodarcza? Jak należy skontrolować taką nieruchomość?
- Jeżeli rozpoczęliśmy kontrolę dopiero od 2024 r., to czy wpisujemy 0 w liczbie właścicieli, od których odebrano nieczystości ciekłe?
- Co, jeżeli kontrola zaczęła się w roku 2023, a kończy się w marcu 2024 r.?
- Co w przypadku, gdy mamy 5 nieruchomości podłączonych do jednego zbiornika – jeden licznik wody na wszystkie nieruchomości, brak osób zameldowanych, jedna umowa na wywóz nieczystości? Czy wykazujemy jako jedną nieruchomość, czy 5 osobnych kontroli?
- Czy dane o ilości zużytej wody można pozyskać od gminnego zakładu komunalnego?
- Jak rozróżnić dane wpisane za okres sprawozdawczy, a kiedy dane ogólne?
- Czy możemy wskazać ilość wody zadeklarowanej przez właściciela nieruchomości w deklaracji śmieciowej?
- Czy decyzje bez wskazania terminu są nieprawidłowe?
- Czy kontrolę zza biurka powinniśmy udokumentować?
- Jakie są obligatoryjne elementy protokołu?
- Gmina otrzymała ankietę / sprawozdanie z Wód Polskich, w którym są dane takie jak: liczba nieruchomości, z których odebrano i nie odebrano nieczystości ciekłych z podziałem na nieruchomości wyposażone w zbiorniki i oczyszczalnie, a także m3 wody z podziałem na nieruchomości wyposażone w zbiorniki i oczyszczalnie. Czy to nie wykracza poza zakres sprawozdania?
- Co zrobić z nierzetelnym sprawozdaniem, jeżeli podmiot nie chce w ciągu 14 dni poprawić danych?
- Istnieje możliwość przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, ale jest ona współwłasnością 8 osób, z których jedna zmarła i nie zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe. Co w takim przypadku?
- Czy informację o samowoli budowlanej powinniśmy przesłać do nadzoru budowlanego?
- Co zrobić w przypadku nieszczelnego zbiornika bezodpływowego?
- Z czego wynika, że mamy złożyć to sprawozdanie w formie papierowej?
- Czy konieczne jest przeprowadzenie kontroli wszystkich właścicieli nieruchomości w cyklu dwuletnim?
- W którym miejscu sprawozdania mamy podać liczbę skontrolowanych zbiorników i POŚ?
- Skąd pozyskać informację o liczbie osób zameldowanych?
- Co, jeżeli w deklaracji śmieciowej jest 5 osób, a oświadczono, że nieruchomość zamieszkują 2?
- Jaka jest podstawa prawna do wykonywania kontroli „zza biurka”?
- Co w sytuacji, gdy właściciel nie zareagował na wezwanie, a kontrola w terenie nie powiodła się z uwagi na fakt, że nikogo nie zastano w domu?
- Czy w sprawozdaniu można wpisać zużycie wody na podstawie normy dla wszystkich?
- Czy wzywamy przedsiębiorców do przedłożenia dokumentów, na podstawie których zostały opracowane sprawozdania kwartalne?
- Czy przedsiębiorca mieszkający na terenie naszej gminy i mający zezwolenie na wywóz nieczystości ciekłych w naszej gminie musi podpisać umowę z kimś innym?
- Jak wpisać dane dot. zużycia wody nie mając tych danych?
- Jeżeli wysłaliśmy 150 pism, a do kontroli stawiło się tylko 120 właścicieli, to czy w sprawozdaniu uwzględniamy 120, z których mamy sporządzone protokoły?
- Dlaczego liczba zawartych umów w okresie sprawozdawczym musi równać się liczbie osób zameldowanych, a nie liczbie właścicieli nieruchomości?
- Zużycie wody ze studni na podstawie normy czy oświadczenia mieszkańca?
- Opróżnianie POŚ – czy powinniśmy stosować się do regulaminu, czy do instrukcji przedstawianej przez właściciela, która mówi o wywozie raz na 3 lata?
- Co w przypadku, gdy zmieni się najemca?
- Czy do sprawozdania możemy wpisać dane o zużyciu wody pozyskane ze spółki?
- Jeżeli właściciel składa oświadczenie na piśmie, że posesja jest niezamieszkała, to nie czy podlega ona kontroli?
- Co w przypadku, gdy ktoś nam oświadczył, że nieruchomość jest niezamieszkała, ale po weryfikacji okazało się, że występuje zużycie wody?
- Na terenie gminy funkcjonuje zakład naprawy samochodów, który ma zbiorniki. Czy gmina może ich skontrolować?
- Co, jeżeli w sprawozdaniach od firm asenizacyjnych mamy dużo zawartych umów, a nie mamy jeszcze skontrolowanych wszystkich nieruchomości? Co podajemy w sprawozdaniu?
- W jaki sposób określić, ile ścieków zostało odebranych z nieruchomości wyposażonych w zbiorniki, a ile w POŚ?
- Czy kontrolujemy zakład produkcyjny działający na terenie gminy?
- Czy w całkowitej ilości ścieków powstałych na terenie gminy nie może znaleźć się ilość wytworzona przez nieruchomości niezamieszkałe, na których prowadzone są działalności gospodarcze?
- Jaka jest dopuszczalna różnica pomiędzy ilością zużytej wody, a ilością odprowadzanych ścieków?
- Kto może wykonać próbę szczelności zbiornika?
- Na jakiej podstawie gmina może żądać próby szczelności?
- Na podstawie jakich przepisów wydajemy decyzję nakazującą wykonanie nowego zbiornika w przypadku, gdy obecny jest nieszczelny?
- Czy kontrolę ujmujemy w sprawozdaniu tylko za 2023 r., czy również kontrole przeprowadzone w 2024 r.?
- Czy bierzemy pod uwagę umowy w formie ustnej?
- Kto może nałożyć mandat w przypadku braku straży miejskiej?
- Jeżeli ktoś posiada wychodek, to czy musi wykonać zbiornik bezodpływowy?
- Z którego przepisu wynika 30-dniowy okres na doniesienie umowy?
- Czy można przymusić właściciela nieruchomości do założenia podlicznika?
- Co w przypadku mieszkańca, który w trakcie kontroli posiada umowę i pojedynczy dowód wywozu nieczystości, a wcześniejszych dowodów nie zbierał?
- Czy w sprawozdaniu wpisujemy zużycie wody w rozbiciu na poszczególne adresy nieruchomości, czy ogółem?
- Co, jeżeli właściciele nie reagują na wezwanie do kontroli zza biurka?
- Czy w ciągu 2-letniego okresu ustawowego mają być skontrolowane wszystkie nieruchomości ze zbiornikami, czy tylko te ujęte w planie kontroli?
- Czy wzór tabeli sprawozdawczej od Wód Polskich jest obowiązkowy?
- Co w przypadku, gdy właściciel miał zawartą umowę z danym przedsiębiorstwem, a rachunki były od innej firmy?
- Jak przymusić firmy asenizacyjne, aby podpisywały umowy z mieszkańcami?
- Co, jeżeli na jednej działce jest budynek, który ma dwa zbiorniki?
- Czy sprawozdanie ma zawierać dane tylko z kontrolowanych nieruchomości, czy dane z całej gminy?
- Co, jeżeli pojawiają się błędy w wyliczeniach w sprawozdaniu? Czy pracownik odpowiada karnie?
- Jaka jest podstawa prawna tego, że wykonanie zastępcze musi być wydane na rok?
- Jeżeli podlegamy terytorialnie pod dwa RZGW, to czy sporządzamy 2 sprawozdania?
- Dlaczego ścieki odebrane mają się równać ilości wszystkich ścieków powstałych na terenie gminy?
- Czy można pozyskać dane z zakładu wodociągowego?
- Czy w sprawozdaniu w liczbie ZB i POŚ podajemy stan na 31.12.2023 r.?
- Co w przypadku, gdy kontrolujemy 200 nieruchomości, a umów mamy zawartych 150?
- Czy złożone zgłoszenie do gminnej ewidencji wraz z umową z podmiotem asenizacyjnym i ostatnim rachunkiem za wywóz nieczystości można potraktować jako kontrolę?
- W którym miejscu w sprawozdaniu po kontroli wpisujemy osoby, które na swojej nieruchomości nie posiadają zbiornika?
- Co, jeżeli umowa jest zawarta na gospodarstwo rolne?
- Czy kontrolujemy szamba z produkcji zwierzęcej w gospodarstwie rolnym?
- Co, jeżeli nie ma meldunku na nieruchomości, a ktoś faktycznie ją zamieszkuje?
- Jeżeli skontrolujemy zbiornik na nieruchomości, na której prowadzona jest działalność gospodarcza, to czy ujmujemy zbiornik w sprawozdaniu?
- Jeżeli właścicielem nieruchomości jest sp. z o.o., która wynajmuje budynki innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą i każdy z nich korzysta z innych ZB, to kogo należy skontrolować?
- Czy przy kontroli konieczne jest zastosowanie regulacji zawartych w ustawie Prawo przedsiębiorców, jeżeli kontrola dotyczy ścieków bytowych?
- Jeżeli firma ma dla pracowników toaletę i zbiornik, to w jaki sposób traktować takie ścieki? Jak ująć taki zbiornik w sprawozdaniu?
- Czy ilość nieczystości mamy podawać ze sprawozdań kwartalnych dla wszystkich nieruchomości, z których zostały odebrane? Czy powinniśmy wykazać tylko ilość nieczystości odebranych z nieruchomości, które zostały skontrolowane w 2023 r.?
- Czy w sprawozdaniu przedsiębiorca wykazuje sumarycznie ilość odebranych ścieków i nie musi wpisywać jaką ilość odebrał z poszczególnych nieruchomości?
- Jak mają się dane z meldunków do faktycznego zamieszkiwania?
- Czy liczba osób zamieszkujących i zameldowanych na danej nieruchomości ma być na stan 31.12.2023 r.?
- Czy liczby osób zamieszkałych nie możemy określić na podstawie deklaracji śmieciowych?
- Czy liczba zbiorników i POŚ jest tożsama z liczbą przeprowadzonych kontroli?
- Z jakich źródeł korzystać do pozyskania danych dot. poboru wody i produkcji ścieków? Czy dane dot. poboru wody można pozyskać z przedsiębiorstwa?
- Jakie działania podjąć w przypadku samowoli budowlanej?
- Co, jeżeli spółka przekazała nam dane dot. nieruchomości i zużycia wody bez danych osobowych?
- Co w przypadku, gdy ktoś oświadcza, że wodę z mycia wylewa do ogródka, a wywozi tylko nieczystości z toalety?
- Jak weryfikować certyfikaty zbiorników?
- Co w przypadku POŚ, kiedy właściciel twierdzi, że osad to odpad gospodarczy wg instrukcji użytkowania?
- Czy w przypadku samowoli budowlanych wszczynamy postępowanie, czy kierujemy pismo do inspektoratu budowlanego?
- Czy KPOŚK dotyczą gmin, które nie przyjęły uchwały o aglomeracji?
- Jakie dane dokładnie wpisujemy w kolumnie 6 i 7?
- Pozycja 38 w sprawozdaniu – czy umowa powinna mieć wpisaną częstotliwość
1. Jak powinno wyglądać sprawozdanie? Jakie dane powinny zostać w nim zawarte? Jaki okres sprawozdawczy obowiązuje urzędników? Przykładowy wzór sprawozdania
- Jakie dane będą potrzebne do opracowania sprawozdania z gospodarowania nieczystościami ciekłymi?
- Jakie dane zawrzeć w sprawozdaniu? Jakie dane zbierać podczas kontroli?
- Jak ma wyglądać sprawozdanie z gospodarowania nieczystościami ciekłymi? Jakie dane powinny się w nim zawrzeć? Skąd je pozyskać?
- Wygląd i skład sprawozdania - czy sprawozdanie ma być przedstawione na zasadzie danych zebranych w tabelę? W jaki sposób dołączyć protokoły?
- Od czego zacząć opracowanie sprawozdania z gospodarowania nieczystościami ciekłymi?
- W jakiej formie opisać zebrane dane i do kiedy należy je złożyć?
- Jakie dane zbierać podczas kontroli, aby nie okazało się, że pominięty aspekt będzie obligatoryjny do ujęcia w sprawozdaniu?
- Do kogo należy przedłożyć sprawozdanie?
- W jakiej formie składać to sprawozdanie: papierowo czy elektronicznie?
- Od kiedy do kiedy trwa okres sprawozdawczy?
- Jak ująć w sprawozdaniu wszystkie zbiorniki bezodpływowe w sytuacji, gdy jest ich bardzo dużo? Jak to opisać?
- Jak zawrzeć w sprawozdaniu fakt, iż połowa gminy nie ma wodociągu?
- Kto będzie organem kontrolującym składanie sprawozdań z gospodarowania nieczystościami ciekłymi?
- Jakie inne dane mogą być wymagane do przedstawienia, których nie określa ustawa, a mogą pojawić się we wzorze?
- Za jaki okres należy złożyć sprawozdanie?
- Kiedy pojawi się rozporządzenie ze wzorem sprawozdania?
2. Skąd i w jaki sposób pozyskać odpowiednie dane do sprawozdania? Jak prowadzić kontrolę, aby pozyskać wszystkie niezbędne dane, które mogą być pomocne w opracowaniu sprawozdania?
- Z jakich danych należy skorzystać?
- Co w przypadku gdy umowa na wywóz nieczystości została zawarta przed rokiem sprawozdawczym: czy należy wziąć ją pod uwagę?
- Czy sprawozdanie przekazujemy w formie papierowej czy elektronicznej?
- Skąd wziąć dane o liczbie przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Czy bierzemy pod uwagę oczyszczalnie zgłoszone?
- Czy liczba właścicieli nieruchomości ma być wzięta z EGiB-u?
- Czy podczas kontroli mamy pytać o liczbę osób zameldowanych, czy tylko o liczbę osób rzeczywiście zamieszkujących?
- Skąd wziąć dane o liczbie zawartych umów?
- Co w przypadku, gdy przedsiębiorca nie dawał wykazu umów, które teraz należy wykorzystać?
- Skąd mamy wiedzieć czy dana umowa była realizowana w roku obejmującym okres sprawozdawczy?
- Co jeśli nie było wykonań zastępczych na terenie gminy?
- Skąd wziąć dane o częstotliwości opróżniania zbiornika lub oczyszczalni?
- Czy w sprawozdaniu zawrzeć częstotliwość z protokołu kontroli, czy z Regulaminu?
- Czy częstotliwość opróżniania osadnika bierzemy z instrukcji użytkowania?
- Czy ilość pobranych ścieków bytowych można wziąć ze sprawozdań kwartalnych?
- Czy należy samemu wyliczać odebrane ścieki?
- Skąd wziąć dane o ilości pobranej wody?
- Czy wykaz stacji zlewnych będzie załącznikiem do sprawozdania?
- Co należy zawrzeć w pkt.9?
- Co należy rozumieć pod nazwą ”wynikach tych kontroli”?
- Czy dane w sprawozdaniu mają być tożsame z aktualizacją KPOŚK?
- Czy w sprawozdaniu należy ująć prowadzone kontrole z przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Czy w sprawozdaniu powinny być również zawarte dane dotyczące pobierania próbek z osadów z POŚ?
3. Jakie kary mogą zostać nałożone na urzędy za niewywiązanie się z obowiązku sprawozdawczości? Co zrobić, aby uniknąć tych kar? Czy urzędy mogą karać mieszkańców za niedopilnowywanie terminów wywozów i jakie mają możliwości w tym zakresie Jak ująć to w sprawozdaniu?
- Jaka kara może być nałożona na gminę, jeśli nie wywiąże się ze złożenia sprawozdania?
- Kary dla urzędników - czy będą mogły być nakładane wielokrotnie?
- Kto zostanie ukarany: urzędnik, gmina czy włodarz gminy?
- Jak poradzić sobie z karami, które mogą spaść na urzędy?
- Jak rozpatrywać i jak ująć w sprawozdaniu rozbieżności między poborem wody a wywozem nieczystości? Czy nakładać kary na mieszkańców za te rozbieżności i na jakiej podstawie?
- Jakie kary grożą gminom za niespełnienie obowiązku sprawozdawczości?
- Co w sytuacji, gdy nieruchomość jest wynajmowana i osoba zamieszkująca nie posiada podpisanej umowy na wywóz nieczystości - jak ująć to w sprawozdaniu? Czy w związku z tym nakładać kary na właściciela, czy na osoby wynajmujące?
- Czy organ kontrolujący składanie sprawozdań z gospodarowania nieczystościami ciekłymi będzie od razu nakładał kary na urzędy za niezłożenie sprawozdania w terminie?
- Czy przewidziane są również kary za niedostosowanie się do ewentualnych wytycznych pokontrolnych?
- Co w sytuacji, gdy urząd nie zdąży z opracowaniem sprawozdania w wyznaczonym terminie?
4. Co zrobić, gdy nieruchomość nie ma podłączenia do wodociągu? Czy nakładać kary na mieszkańców nieposiadających zbiorników bezodpływowych – jaka jest podstawa do nałożenia kary? Jak ująć to w sprawozdani? Jak w sprawozdaniu zawrzeć firmy posiadające toi toi?
- Jak egzekwować od mieszkańców, aby dostosowywali się do norm wywozu?
- Jak ująć w sprawozdaniu nieruchomości, które nie są podłączone do wodociągu, bądź nie posiadają zbiornika bezodpływowego na nieczystości?
- Jak pozyskać dane o poborze wody, jeżeli mieszkaniec podłączony jest do wodociągu innej gminy?
- Co zrobić, gdy nieruchomość nie jest podłączona do wodociągu? Jak ująć to w sprawozdaniu?
- Jak podejść do osób zameldowanych a liczby osób zamieszkałych - kogo brać pod uwagę podczas opracowania sprawozdania?
- Jak ujmować w sprawozdaniu posesje niezaopatrzone w sanitaria, a co za tym idzie, zbiorniki bezodpływowe czy POŚ?
- Jak podejść do określenia osób zamieszkujących nieruchomość? Czy w sprawozdaniu należy podać liczbę osób zameldowanych zgodnie z ustawą, czy faktycznie zamieszkujących, które realnie produkują nieczystości?
- Które nieruchomości: zamieszkałe czy niezamieszkałe ująć w sprawozdaniu, skoro ustawa mówi o osobach zameldowanych, ale nie rozgranicza faktycznego zamieszkania?
- Co z osobami, które są zameldowane, a nie zamieszkują pod wskazanym adresem zameldowania?
- Jak w sprawozdaniu z gospodarowania nieczystościami ciekłymi ująć nieruchomości z nieuregulowanym stanem prawnym - gdy inna osoba jest właścicielem, a inna użytkuje daną nieruchomość?
- Jak podejść do firm, które posiadają toi toi?
- Jak kontrolować firmy? Czy na zasadzie prawa przedsiębiorców? Jak podejść do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością? Jak ująć je w sprawozdaniu?
- Czego może wymagać urząd od firm odbierających nieczystości?
5. Do kogo kierować opracowane sprawozdania? Kto będzie odpowiedzialny za sprawdzenie poprawności złożonych sprawozdań?
- Kto będzie kontrolował złożenie sprawozdań?
- Kto będzie odpowiedzialny za kontrolę poprawności sprawozdania?
- Czy sprawozdanie musi być spójne z BDO?
- Czy sprawozdanie powinno zostać skierowane tylko do WIOŚ-u czy do Wód Polskich, czy tu i tu?
- Czy sprawozdania będą rzeczywiście weryfikowane?
- Kiedy można spodziewać się wytycznych pokontrolnych? Jaki będzie czas na ich wdrożenie?
- Jak radzić sobie z zadaniami stawianymi przed urzędnikami w sytuacji ograniczonych zasobów ludzkich?
Prowadzący
Anna Sobczuk- Błaszczuk —Inspektor ds. gospodarki wodnej i geologii w Wydziale Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miasta Chełm.
Swoje zainteresowania skupia wokół zagadnień dotyczących gospodarki wodno- ściekowej. Od kilku lat pracuje w terenie, realizując zapisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku dotyczące kontroli właścicieli nieruchomości w zakresie usuwania nieczystości ciekłych.
Na swoim stanowisku pracy zajmuje się głównie postępowaniami z zakresu zmiany stosunków wodnych na gruncie, postępowaniami egzekucyjnymi wszczynanymi w związku z przyłączeniem nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, kontrolami właścicieli nieruchomości posiadających zbiorniki bezodpływowe oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków, a także udzielaniem dotacji na działania proekologiczne. Realizuje również zagadnienia związane z zatwierdzaniem projektów robót geologicznych i hydrogeologicznych.
Przez 6 lat pracowała jako wykładowca akademicki. Nauczała wówczas między innymi Prawa europejskiego, Europejskiego Systemu Ochrony Praw Człowieka, czy Polityki społecznej i Gospodarczej.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.