W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Zapewnienie dostępu alternatywnego - co w przypadku jak nie można zapewnić dostępu alternatywnego, a jest jeden budynek? Jakie kroki należy podjąć?
- Jak powinna przebiegać ewakuacja w sytuacjach kryzysowych, np. podczas pożaru w budynkach zabytkowych, w których są wąskie korytarze?
- Ile powinno być miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych? Jak to jest obliczane?
- Jak napisać instrukcje ewakuacji? Odpowiednie instruowanie, wielkość znaków.
- Czy każdą usługę świadczoną przez urząd należy tłumaczyć na język migowy? Co w sytuacji jak jest ich ponad 100?
- Jak wygląda procedura rozpatrywania skarg z zapewniania dostępności?
- Jakie są dobre praktyki w postępowaniu z osobą ze szczególnymi potrzebami?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jak zapewnić dostępność architektoniczną przy posiadaniu ograniczonego budżetu? Jak rozwiązać kwestię dostępności w budynkach powojennych?
- Na jaki okres czasu należy stworzyć plan działania? Dlaczego?
- Jak powinien wyglądać plan działania? Jakie elementy powinien zawierać? Co powinien pokazać?
- Na co zwrócić uwagę przy dostępności architektonicznej? Jakie informacje przekazywać administratorom budynków? Czego wymagać od administratorów budynków?
- Jak przekazywać informacje dla obsługi obiektów na temat dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami?
- Czy warto współpracować z firmami doradczymi przy zamiarze zakupu sprzętu na zapewnienie dostępności?
- Jak przygotować umowę na realizację przedsięwzięcia z wykonawcą?
PRZYKŁAD: Budynek urzędu jest zabytkiem. Drzwi wejściowe są duże, dwuskrzydłowe i ciężkie - posiadają wysoki próg przy wejściu, osoba poruszająca się na wózku nie ma możliwości wjechać. Nie ma jak zapewnić alternatywnego dostępu np. z tyłu budynku, a ciężko jest się porozumieć z konserwatorem obiektu. Mimo powyższych nieudogodnień, urząd ma obowiązek zapewnić dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami. Jak rozwiązać taką sytuację? - PRZYKŁAD: Korytarz oraz klatka schodowa uniemożliwiają zamontowanie windy w kilkupiętrowym budynku, obiekt nie jest dostosowany pod windę. Elewacja na zewnątrz również nie pozwala na instalację windy. Jak zapewnić dostępność do obiektu w takiej sytuacji?
- W jaki sposób zapewnić alternatywny dostęp do budynku w trudnych przypadkach?
- Zapewnienie dostępu alternatywnego - co w przypadku jak nie można zapewnić dostępu alternatywnego, a jest jeden budynek? Jakie kroki należy podjąć?
- Jak zapewnić dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami, jeżeli usługi urzędu oraz przyjmowanie interesantów odbywa się w kilku budynkach?
- Jak powinna przebiegać ewakuacja w sytuacjach kryzysowych, np. podczas pożaru w budynkach zabytkowych, w których są wąskie korytarze?
- Jakich kolorów użyć wewnątrz budynku, aby ułatwić poruszanie się osobom niedowidzącym? Na jakiej wysokości mają być umieszczone tabliczki informacyjne?
- Jaki powinien być odstęp między guzikami/przyciskami np. na windzie? Ile powinno być miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami? Jak to jest obliczane?
- PRZYKŁAD: Pracownicy, którzy mają orzeczenie o niepełnosprawności przyjeżdżają do pracy samochodem i parkują na miejscu dla osób niepełnosprawnych. Interesanci, którzy chcą załatwić sprawę w urzędzie stacjonarnie, przyjeżdżają i nie mają gdzie zaparkować, a najbliższe miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych jest 1km dalej. Interesant składa skargę - jak rozwiązać taką sytuację? Jak to wyegzekwować?
- Jak ma wyglądać miejsce parkowania dla osób ze szczególnymi potrzebami?
- Jak napisać instrukcje ewakuacji? Odpowiednie instruowanie, wielkość znaków.
- Jak postępować z konserwatorem budynku, żeby uzyskać zgodę na dokonywanie zmian w budynku?
2. Jak skutecznie porozumiewać się z osobami ze szczególnymi potrzebami? Na co należy zwrócićuwagę przy komunikacji z taką osobą?
- Na co należy zwracać uwagę, jeżeli chodzi o konkretną niepełnosprawność?
- Jak stworzyć procedurę obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami?
- W jaki sposób odnosić się do osoby niesłyszącej?
- Jak odnosić się do osoby niedowidzącej?
- Jak odnosić się do osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim?
- Na co należy zwrócić uwagę, tworząc rozwiązania przychylne dla osób niesłyszących?
- Na co należy zwrócić uwagę, tworząc rozwiązania przychylne dla osób słabowidzących?
- W jaki sposób tworzyć treści dla osób z niepełnosprawnością intelektualną?
- Tłumacz języka migowego w urzędzie - dlaczego obecność takiej osoby jest istotna?
- Jaka jest alternatywa, jeżeli na miejscu w urzędzie nie można zapewnić osoby władającej językiem migowym?
- Czy każdą usługę świadczoną przez urząd należy tłumaczyć na język migowy? Co w sytuacji, jak jest ich ponad 100?
- Gdzie powinny być zamieszczane informacje w języku Braille?
- Jak wygląda procedura rozpatrywania skarg z zapewnienia dostępności?
- W jaki sposób obsługiwać osoby ze szczególnymi potrzebami?
- W jaki sposób rozmawiać z osobami z niepełnosprawnościami?
- Jakie są dobre praktyki w postępowaniu z osobą ze szczególnymi potrzebami?
- Jak opisywać elementy w systemach dźwiękowych?
- Jakie istotne elementy powinna zawierać tabliczka informacyjna?
- W jaki sposób uświadamiać osoby ze szczególnymi potrzebami o tym, że mają zapewnioną konkretną dostępność?
- Jak wykorzystać pętle indukcyjne w obsłudze interesantów ze szczególnymi potrzebami?
- W jaki sposób promować urząd wśród osób ze szczególnymi potrzebami, żeby przełamać ich bariery psychologiczne i zachęcić ich do korzystania z usług urzędu stacjonarnie?
- PRZYKŁAD: Interesantem jest osoba bez ręki – Jak się zachować w takiej sytuacji? Jak się przywitać?
3. Jak sporządzać raporty i sprawozdania?
- Jak często należy aktualizować deklarację dostępności? Co powinna zawierać?
- Z jaką częstotliwością trzeba dokonywać przeglądu deklaracji dostępności?
- Jak interpretować ustawy, żeby stworzyć dokument o standardach dostępności dla osób z niepełnosprawnościami?
- Z jaką częstotliwością powinno się składać sprawozdanie o dostępności do GUS’u?
- Dlaczego warto co jakiś czas przeprowadzać audyt zewnętrzny? Co wychodzi podczas takiego audytu?
- W jaki sposób analizować, czy plan działania idzie zgodnie z założeniami?
- W jaki sposób przygotować się do raportu? Jakie dane należy posiadać? Czy trzeba wdrożyć jakieś procedury?
- W jaki sposób zbierać zgłoszenia o zapewnienie dostępności?
- W jaki sposób analizować czy zapewniono dostępność, jeżeli nie ma wpływających wniosków o zapewnienie dostępności?
- Problemem jest monitorowanie samej dostępności, w ustawie nie ma wprost napisanie w jaki sposób to zrobić - co rozumiemy pod hasłem “monitorowanie”?
- Jakie zapisy powinny być umieszczone w umowie z oferentem po wygranym konkursie związane z realizacją zadań?
- Gdzie się udać, żeby zasięgnąć informacji na temat audytu? Gdzie znaleźć sprawdzone i doświadczone osoby, które przeprowadzą dokładny audyt?
4. Obowiązek zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami a brak funduszu - jaksobie z tym poradzić? Gdzie sięgnąć po pomoc?
- Jakie są możliwości dofinansowania?
- W jaki sposób pozyskiwać środki na zapewnienie dostępności?
- W jakich miejscach można ubiegać się o dofinansowanie? Czy są jakieś warunki, jakie należy spełnić? Jak wygląda taka procedura?
- Z niektórych programów finansowania, samorząd nie może skorzystać ze względu na to, że jest to forma pożyczki, a urząd jest zadłużony - jak rozwiązać taką sytuację?
- Czy samorząd może korzystać ze środków z BGK?
- Jak pozyskiwać środki nie mając wkładu własnego?
- Gdzie i jak szukać programów oferujących dotacje?
- Jednostki samorządowe przeszły procedurę grantową - jak te pieniądze wpłynęły na poprawę dostępności w urzędach?
- Dlaczego warto uświadamiać ludzi czym jest ustawa o zapewnieniu dostępności i jaki jest jej cel?
- Kiedy dodawać klauzule dostępnościowe w Zamówieniach Publicznych? W jakich sytuacjach? Przy jakich zamówieniach?
Prowadzący
Anna Zubko - od września 2020 roku pełni funkcję koordynatora do spraw dostępności w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej oraz jednostkach organizacyjnych miasta.Do jej zadań należy monitorowanie działalności Urzędu Miejskiego w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, współpraca z wydziałami urzędu, instytucjami oraz jednostkami organizacyjnymi miasta a także monitorowanie stanu dostępności obiektów użyteczności publicznej.
Uczestniczy wraz z Powiatową Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych oraz przedstawicielami Rady Seniorów w konsultacjach dot. projektów miejskich w przestrzeniach publicznych. Brała udział w pracach związanych z przyjęciem Procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim oraz Programu działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi działania edukacyjne, w zakresie rozpowszechniania wiedzy o obowiązkach wynikających z Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz realizuje wnioski o zapewnienie dostępności.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.