W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Co powinny przygotować stowarzyszenia przed rejestracją?
- Jak przerejestrować stowarzyszenia zwykłe na stowarzyszenia KRS?
- Jakie obowiązki i uprawnienia ma organ w sprawie nadzoru nad stowarzyszeniami?
- Czy stowarzyszenia z KRS mają obowiązek dostarczać do starostw protokoły z zebrań walnych?
- Co powinny przygotować stowarzyszenia ogrodowe przed rejestracją?
- Jak prawidłowo powinna przebiegać likwidacja stowarzyszeń zwykłych a jak KRS-owych?
- W jaki sposób zlikwidować stowarzyszenie zwykłe, które od kilku lat jest nieaktywne, nie ma kontaktu z członkami stowarzyszenia i nie można wyznaczyć likwidatora?
- Jak powinna przebiegać kontrola stowarzyszeń wedle ustawy dotyczącej prania brudnych pieniędzy oraz finansowania terroryzmu?
- Jakie dokumenty są potrzebne w momencie, gdy stowarzyszenia zmieniają nazwę, składy zarządów?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wzór dokumentu dotyczącego wyboru zarządu dla stowarzyszenia
- Wzór dokumentu rozwiązywania stowarzyszeń KRS
- Wzór dokumentu rozwiązywania stowarzyszeń zwykłych
- Wzór wniosku o zarejestrowanie stowarzyszeń zwykłych
- Wzór dotyczący sprawozdania likwidatora
- Wzór dotyczący udzielenia ostrzeżenia władzom stowarzyszenia
- Wzór dotyczący usunięcia w określonym terminie nieprawidłowości
- Wzór wniosku o zmianę danych
- Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia
Szczegółowy program szkolenia:
1. Na czym polega rejestracja i przerejestrowanie stowarzyszeń? Na co organ powinien zwracać uwagę podczas wykonywania tej czynności?
- Co stowarzyszenia powinny przygotować przed rejestracją?
- Na co zwracać uwagę podczas rejestracji?
- Co powinien zawierać statut?
- Czy stowarzyszenia powinny posiadać NIP i REGON?
- Jak przerejestrować stowarzyszenia zwykłe na stowarzyszenia KRS?
- Jakie dokumenty należy przygotować podczas przerejestrowania do KRS?
2.Jakie czynności związane z nadzorem nad stowarzyszeniami należą do starostwa? Jak bardzo można ingerować w ich sprawy?
- Jakie obowiązki i uprawnienia ma organ w sprawie nadzoru?
- Jak bardzo starosta może ingerować w działania stowarzyszenia?
- Czy starosta jako organ nadzoru nad stowarzyszeniami powinien oczekiwać złożenia dokumentów m.in. np.: sprawozdania finansowego na dzień likwidacji, sprawozdania likwidatora z likwidacji, potwierdzenia zamknięcia konta bankowego, czy wystarczy oświadczenie likwidatora, że dopełnił wszystkich formalności związanych z procesem likwidacji stowarzyszenia?
- Jak radzić sobie z przypadkami, kiedy stowarzyszenia nie przesyłają dokumentów?
- Co zrobić w sytuacji, w której sąd domaga się adresów członków stowarzyszenia, a starostwo nie posiada takiej listy?
- Jak podchodzić do stowarzyszeń, by współpraca była jak najlepsza?
- Czy starosta ma obowiązek weryfikować stowarzyszenia?
- PRZYKŁAD: pani widzi, że skończył się okres, na jaki zostały powołane władze i nie ma informacji - czy ma obowiązek pisać o uzupełnienie danych?
- Jak prawidłowo weryfikować sprawozdania finansowe?
- Ile osób ma podpisywać poszczególne umowy dotyczące różnych spraw stowarzyszenia? Kto powinien być zobligowany do podpisywania umów w stowarzyszeniach?
- Jak radzić sobie w sytuacjach, w których stowarzyszenia nie odpowiadają na wysłane dokumenty?
- Jak pomagać stowarzyszeniom w pozyskiwaniu środków i informacji? Jakie mogą być źródła dofinansowań?
- Gdzie należy szukać informacji na temat dofinansowania dla stowarzyszeń?
- Czy organ ma obowiązek kontrolować kadencyjność?
- Jak liczyć kadencje władz?
- Jakie obowiązki powinny mieć stowarzyszenia względem organu nadzorującego?
3.Czym charakteryzują się stowarzyszenia ogrodowe?
- Co powinny przygotować stowarzyszenia ogrodowe przed rejestracją?
- Jak prawidłowo powinno przebiegać zakładanie stowarzyszeń ogrodowych?
- Jakie są różnice pomiędzy stowarzyszeniem ogrodowym a stowarzyszeniem rejestrowym: m.in. statut, regulamin rodzinnego ogrodu działkowego, cele i sposoby realizacji celów stowarzyszenia ogrodowego)
- Jak powinna wyglądać kwestia nadzoru nad rodzinnymi ogrodami działkowymi a stowarzyszeniami ogrodowymi (orzecznictwo)?Czy starosta (prezydent miasta) sprawuje nadzór nad rodzinnymi ogrodami działkowymi?
- Jak radzić sobie z przypadkami kiedy stowarzyszenie ogrodowe odmawia przesłania dokumentów i wyjaśnień?
- Jak wyodrębnić rodzinny ogród działkowy z PZD i powołać nowe stowarzyszenie ogrodowe?
4.Jak prawidłowo powinna przebiegać współpraca ze stowarzyszeniami zwykłymi?
- Czy stowarzyszenie zwykłe może mieć sponsora?
- Czy stowarzyszenia zwykłe mogą sprzedawać swoje wyroby np. miód?
- Co stowarzyszenia mogą wpisać do statutów?
- Na ile powinno się mieć kontrolę nad regulaminami stowarzyszeń?
5.Jak prawidłowo nadzorować stowarzyszenia KRS? Gdzie kończy się rola sądu, a zaczyna rola starostw?
- Jak prawidłowo powinien wyglądać nadzór nad stowarzyszeniami KRS-owskimi?
- Czym różnią się stowarzyszenia KRS od tych zarejestrowanych w starostwie?
- Jakie są wymagania starostów? Czego mogą wymagać, a czego nie wolno wymagać?
- Gdzie się kończy rola sądu, a zaczyna rola starostwa?
- Czy stowarzyszenia z KRS-u mają obowiązek dostarczać do starostw protokoły z zebrań walnych?
- PRZYKŁAD: dostajemy z sądu dokumenty dotyczące stowarzyszeń KRS, są one wybrakowane. Piszemy o uzupełnienie wybrakowania, ale często ciężko z odzewem. Co należy zrobić w tej sytuacji?
- Jeśli stowarzyszenie jest zlikwidowane w KRS-ie, to czy oni muszą zgłaszać jeszcze gdzieś do skarbówki, GUS-u, że są wykreśleni? Czy sami siebie muszą zgłosić, że zostali wykreśleni?
- Jak prawidłowo odczytywać odpisy z KRS-u? Na co należy zwrócić uwagę w odczytywaniu tych odpisów?
6.Likwidacja – omówienie krok po kroku procesu likwidacji. Jakie dokumenty należy przygotować?
- Jak powinna przebiegać likwidacja stowarzyszeń zwykłych, jak KRS-owych?
- Jakich dokumentów organ nadzoru powinien wymagać, aby procedura likwidacji stowarzyszenia była prawidłowa?
- Ile minimalnie osób musi być za rozwiązaniem, aby uchwała była ważna?
- W jaki sposób należy przekazywać informację o likwidacji stowarzyszenia?
- Ile dni przed zebraniem należy poinformować członków o likwidacji?
- Jak najlepiej wyznaczyć likwidatora?
- Czy istnieje możliwość uproszczenia procedury rozwiązania stowarzyszenia zwykłego, które nie podjęło działalności?
- W jaki sposób zlikwidować stowarzyszenie zwykłe, które od kilku lat jest nieaktywne, nie ma kontaktu z członkami stowarzyszenia i nie można wyznaczyć likwidatora?
- PRZYKŁAD: co należy zrobić w sytuacji, w której dowiedziano się, że stowarzyszenie już nie działa, ale nikt wcześniej tego nie zgłosił?
- Czy są jakieś konsekwencje dla stowarzyszeń, które nie złożyły informacji o zaprzestaniu działania?
- PRZYKŁAD: stowarzyszenie przestaje działać i członkowie się rozchodzą (brakuje z nimi kontaktu) - jak do tego podejść?
- PRZYKŁAD: stowarzyszenia nie składają dokumentacji w terminach - w jaki sposób to stowarzyszenie można by rozwiązać, jeżeli stowarzyszenie nie podejmuje żadnego działania i brakuje dokumentacji?
- PRZYKŁAD: pani przyjęła stowarzyszenia z lat 50.,60. i jest problem z ich zamykaniem - jak to ugryźć? Jak dotrzeć do zarządów w takiej sytuacji?
- PRZYKŁAD: jak złożyć wniosek o rozwiązanie, jak trzeba to udokumentować, jeśli brakuje kontaktu ze stowarzyszeniem?
- Jak powinien wyglądać odpowiedni wniosek do sądu w celu likwidacji?
- Jak dobrze uargumentować wniosek do sądu, by podjął się wykreślania stowarzyszenia?
- Jak postąpić w sytuacji, gdy przy rozwiązaniu okazuje się, że stowarzyszenie nie miało nadanego KRS?
- PRZYKŁAD: kobieta twierdzi, że jej stowarzyszenie jest już dawno rozwiązane, ale w KRS-ie dalej się znajduje - jak się do tego odnieść?
- Co starosta powinien złożyć do sądu w celu likwidacji?
- PRZYKŁAD: dużo jest stowarzyszeń bez kontaktów. Korespondencja wraca i wnioskujemy do sądu o rozwiązanie, ale sąd każe płacić nam pieniądze za likwidatorów (ok. 2 tys. za wynagrodzenie likwidatora) - co zrobić w takiej sytuacji?
- Stowarzyszenie KRS nie funkcjonuje i sąd nie chce go wykreślić - jak to rozwiązać?
- Dlaczego sąd nie chce wykreślić, jeśli wcześniej to robił?
- Czy istnieją jakieś „dobre” argumenty dla sądu, by podjął się wykreślenia?
- Co zrobić, gdy podczas likwidacji brakuje wymaganej liczby osób?
- Co w momencie, gdy sąd każe wybrać likwidatora spośród pracowników starostwa? Nie byliśmy w tym stowarzyszeniu, więc nie mamy nawet wiedzy na ten temat. Kogo w takiej sytuacji najlepiej wybrać?
- Czy da się w jakiś sposób skrócić proces likwidacji?
- PRZYKŁAD: co w przypadku, kiedy stowarzyszenie się zawiązało, ale nigdy nie podjęło działalności - czy wtedy powinno być ogłoszenie o likwidacji? Jak wyznaczyć likwidatora?
- Czy istnieje skrócony proces likwidacji w przypadku, gdy stowarzyszenie nie miało żadnych środków członkowskich (składek)?
- Jak najlepiej pokierować osobę, która zamierza podjąć się likwidacji swojego stowarzyszenia?
- PRZYKŁAD: dużo stowarzyszeń np. nie prowadziło dotychczas księgowość, brak dokumentacji i chcą się zlikwidować - jak do tego podejść? Jak to zlikwidować?
- Czy po dokonanej likwidacji stowarzyszenia mają przynieść protokół ubytków pieczątek? Czy może sami mają je zniszczyć bez protokołu?
7.Co zrobić w momencie, gdy dochodzi do zmiany w zarządzie stowarzyszenia? Jak się przygotować na taka sytuację?
- Co zrobić w momencie, gdy nie dostajemy informacji od stowarzyszenia, że zmienił się zarząd?
- Kiedy i jak rejestrować zmiany?
- Jak wygląda cała procedura zmiany zarządu?
- Jakie dokumenty są potrzebne wtedy, gdy stowarzyszenia zmieniają nazwę, składy zarządów?
- Co należy zgłosić, przygotować, gdy zarząd ma się zmienić?
8.Jak prawidłowo rozpatrywać skargi składane na stowarzyszenia? Jak powinno się je prawidłowo argumentować?
- Kiedy jest moment, że musimy wystąpić do sądu, a kiedy jeszcze to ma być na naszym poziomie organu?
- Kiedy skarga dotyczy starostwa? Co musi zawierać?
- Jakie są dobre argumenty dla stowarzyszeń, że starostwa nie mogą zajmować się skargami dotyczącymi finansów?
- Jak reagować na skargi dotyczące konfliktów między członkami a zarządem? Czy w ogóle organ powinien w to ingerować?
- PRZYKŁAD: musieliśmy zwrócić się o kuratora, bo wpłynęła skarga na stowarzyszenie. Jednak stowarzyszenie nie odpowiada na zapytania. Radca prawny nie chce prowadzić takich spraw, gdyż długo trwają - czy da się je jakoś przyspieszyć?
- PRZYKŁAD: pojawiają się skargi na stowarzyszenia, które zajmują się zwierzętami, np. bezprawnie wchodzą na teren i zabierają kota, psa - co zrobić w takiej sytuacji? Jak się do niej odnieść?
- Kiedy stowarzyszenia mają ze sobą konflikt i piszą skargi na siebie, a także prośby o podjęcie działań nadzorcy - jak dokładnie to nadzorować?
- Czy sąd ma udzielać upomnień? Czy sami mamy próbować stosować artykuł 28?
9.Jakie obowiązki ma starosta w związku z Ustawą dotyczącą przeciwdziałaniu prania brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu?
- Jak powinna wyglądać kontrola stowarzyszeń?
- Kto ma kontrolować takie stowarzyszenia?
- Jak ma brzmieć zapis na stronie, że stowarzyszenie jest zobowiązane?
- Czy wystarczy, że na stronie jest podane, że instytucja jest zobowiązana?
- Czy kontrola powinna przebiegać regularnie, czy może tylko w momencie podejrzeń?
- Stowarzyszenia fundacji są zobowiązywanie do rejestrowania się, ale jak jest rola starostów, by tego pilnowali?
- Jakie obowiązki ma starostwo według tej ustawy?
- Jak powinna wyglądać kwestia upomnień?
- Czy należy kontrolować cały majątek?
- Czy wchodzić w rachunki bankowe? W co w ogóle mamy prawo zaglądać?
- Czy stowarzyszenia muszą wysyłać oświadczenia, że podlegają ustawie?
- Czy raz w ciągu działania mają wysłać taką informację? Czy co jaki czas?
- Jak wystosować odpowiednie pisma?
- Jakie narzędzia posiada starostwo w związku z tą ustawą?
- Co robić, jeżeli stowarzyszenie postępuje niezgodnie w związku z tą ustawą?
10.Na jakich zasadach powinno się prowadzić ewidencję stowarzyszeń?
- Który wpis ma charakter konstytutywny, a który deklaratoryjny ?
- Co należy wpisywać i na jakich zasadach w taką ewidencję?
- Czy można prowadzić to elektronicznie? Jeśli tak, to jak?
- Jakie są dostępne programy do prowadzenia ewidencji?
Prowadzący
Agnieszka Mikołajczyk – Główny specjalista w Oddziale ds. Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu w Biurze Aktywności Miejskiej Urzędu Miasta Łodzi. Nadzorem nad stowarzyszeniami i fundacjami oraz współpracą z organizacjami pozarządowymi zajmuje się od roku 2008. Wcześniej była członkiem oraz pracownikiem organizacji pozarządowych. W ramach obowiązków służbowych m. in. przeprowadza postępowania nadzorcze wynikające z ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy o fundacjach(w tym sporządza wnioski do sądu rejestrowego), pomaga w zakładaniu organizacji pozarządowych, jak i w rozwiązywaniu i likwidacji stowarzyszeń. Uczestniczyła w wielu szkoleniach i warsztatach z zakresu nadzoru i współpracy z organizacjami pozarządowymi. Udziela także konsultacji dla członków trzeciego sektora w ramach działań podejmowanych przez Biuro Aktywności Miejskiej UMŁ. Jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego kierunek administracja.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.