
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Klasyfikacja środków trwałych – urządzenia, maszyny, które są środkami trwałymi w klasyfikacji, ale ich wartość jest poniżej 10 000 zł, np. laptop za 2000 zł? Czy to jest środek trwały, czy nie?
- Czy w momencie, kiedy gmina jest właścicielem gruntu i ma kilku użytkowników wieczystych gruntu, powinna zapisywać to w księgach inwentarzowych w ogólnym majątku, czy w księdze pozabilansowej?
- Jakie informacje powinny znaleźć się w protokole przekazania i umowie użyczenia? Kto powinien je podpisać?
- Korekty wieloletnie środka trwałego - Jak wygląda zmiana wartości środków trwałych, gdzie obniżamy podatek VAT z faktur zakupu?
- Które składniki majątkowe podlegają inwentaryzacji, drogą spisu z natury i drogą weryfikacji?
- Jak przenosi się dane do sprawozdania zbiorczego? Jak to zrobić, aby było to zgodne ze sprawozdaniami jednostkowymi?
- W jaki sposób przyjmować na środki trwałe duże inwestycje z dofinansowaniem z Unii Europejskiej?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Czy potraktować zadanie inwestycyjne jako remont, czy ulepszenie?
- • Remont a inwestycja.
- • Czy remonty można uwzględniać jako podnoszące wartość środka trwałego?
- • Czy remonty mogą być traktowane jako wydatki inwestycyjne?
- • Jakiej terminologii użyć w przypadku remontu drogi o wartości 50 000 zł?
- • Jakie parametry muszą być spełnione, aby droga mogła być modernizowana?
- • Jak postąpić w sytuacji, kiedy na gruncie nanoszone są budynki lub urządzenia? Czy klasyfikować tylko te, które mają większą powierzchnię?
- • Czy wydatki ponoszone na piece w formie dotacji kwalifikujemy jako inwestycja?
- • Czy w polityce rachunkowości powinniśmy mieć zapis, że inwestycja musi mieć minimum 10 000 zł, czy może mieć mniejszą wartość?
2. Proces przyjęcia środka trwałego
- Dokumentacja związana ze środkami trwałymi.
- Kto powinien znaleźć się w komisji akceptującej dane środki ?
- W jaki sposób przyjmować na środki trwałe duże inwestycje z dofinansowaniem z Unii Europejskiej?
3. Ewidencja środków trwałych „niskocennych”
- Czy „niskocenne„ środki trwałe powinny być ujęte jako wyposażenie?
- Klasyfikacja środków trwałych – urządzenia, maszyny, które są środkami trwałymi w klasyfikacji, ale ich wartość jest poniżej 10 000 zł, np. laptop za 2000 zł? Czy to jest środek trwały, czy nie?
- Czy środek trwały do 3500 zł należy zakwalifikować jako wyposażenie?
- Jak ujmować środek „niskocenny” z punktu widzenia jego użyteczności?
- Jakie środki trwałe od razu księgować w koszty, a nie w ewidencji ilościowo-wartościowej?
- Czy każda jednostka ustala sobie w polityce rachunkowości kwoty od jakiej powinny być ewidencjonowane środki „niskocenne”?
- Inwentaryzacja „niskocennych” środków trwałych.
4. Jak klasyfikować środki trwałe?
- Do której grupy Klasyfikacji Środków Trwałych zaklasyfikować dany składnik majątkowy
- Jak wyodrębnić poszczególne elementy np. otwarte kąpielisko, gdzie znajdują się niecki, zjeżdżalnie, plac zabaw, układ elektryczny, pompy? Które urządzenia powinny być traktowane jako oddzielny środek trwały?
- Jak zakwalifikować elementy wymienialne w przypadku budynku? Która to ma być grupa KŚT?
- Jak rozdzielać środki trwałe, zwłaszcza przy zadaniach inwestycyjnych - drogi, oświetlenia, łączenia budynku z wyposażeniem?
- Jak kwalifikować zespoły komputerowe? Czy indywidualnie, czy razem, np.: drukarka, jednostka centralna, zasilacz? Jak należy rozchodować zepsutą jednostkę centralną?
- Jak klasyfikować park rekreacyjny? Czy wyodrębniać ścieżki i urządzenia?
- Jak zaklasyfikować budowę drogi, przy której znajduje się oświetlenie, kanalizacja – razem, czy osobno?
- Jak zaklasyfikować sieci w drogach?
- Do której grupy zaklasyfikować plac zabaw? Czy klasyfikujemy pojedyncze urządzenia, czy razem?
- Co jest środkiem trwałym, jak kwalifikować, jeśli inwestycja składa się z różnych elementów: drogi, nasadzenia, pas zieleni, chodniki?
- Czy nasadzenie przy drodze to wykończenie tej drogi? Jak traktować nasadzenia i odcinki zieleni w parkach?
- Jak zaklasyfikować kontenery, przerobione na pomieszczenia gospodarcze z przyłączeniami i zapleczem sanitarnym?
- Klasyfikacja inwestycji dofinansowywanych z UE
- Jak ujmować pierwsze wyposażenie? Jak kwalifikować środek trwały do wyposażenia?
- Jak sklasyfikować dany środek trwały, aby prawidłowo naliczyć amortyzację?
5. Amortyzacja i umorzenie
- Wymagana dokumentacja.
- Ustalenie stawki amortyzacji.
- Umorzenie i zmiany stawek amortyzacyjnych
- Jak skorygować błędnie wprowadzoną amortyzację?
- KŚT dla linii energetycznych, w celu ustalenia właściwej stawki amortyzacji?
- Księgowanie umorzenia i amortyzacji.
6. Ewidencja gruntów
- Jak klasyfikować grunty?
- Jak ewidencjonować grunty użytkowane wieczyście?
- Jak prowadzić wyodrębnioną ewidencje gruntów?
- Czy w momencie, kiedy gmina jest właścicielem gruntu i ma kilku użytkowników wieczystych gruntu, powinna zapisywać to w księgach inwentarzowych w ogólnym majątku, czy w księdze pozabilansowej?
- Czy prawo własności gruntu należy ewidencjonować w ewidencji bilansowej środków trwałych, a prawo użytkowania wieczystego w ewidencji pozabilansowej?
- Jak powinniśmy przyjmować działki w użytkowaniu wieczystym, które są częściowo w użytkowaniu wieczystym, a częściowo w użytkowaniu gminy?
- Jakie należy dokonać uzgodnienia gruntów z zasobem nieruchomości?
- Co to jest zasób nieruchomości?
- Jakie dokumenty są niezbędne dla gruntów, które są w użytkowaniu gminy, we władaniu gminy lub są własnością gminy?
- Jak ewidencjonować wartości niematerialne i prawne? Ewidencja gruntów oddanych w trwały zarząd jednostce budżetowej?
- Czy grunty, które gmina otrzymała od państwa powinna zaewidencjonować, czy powinny być na stanie skarbu państwa?
7. Operacje na środkach trwałych
- Modernizacja środka trwałego.
- Procedura przekwalifikowania środka trwałego.
- Zasady przekazywania środków trwałych.
- Jakie informacje powinny znaleźć się w protokole przekazania i umowie użyczenia? Kto powinien je podpisać?
- Korekty wieloletnie środka trwałego - Jak wygląda zmiana wartości środków trwałych, gdzie obniżamy podatek VAT z faktur zakupu?
- Czy powinniśmy odliczać VAT przy konkretnej inwestycji w środku trwałym?
- W jakiej sytuacji powinniśmy odliczać VAT przy środku trwałym?
8. Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?
- Jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona likwidacja. Czy najpierw powołuje się Komisję Likwidacyjną?
- Czy Komisja Likwidacyjna najpierw dokonuje oględzin i dopiero później dokonuje się likwidacji?
- Kto powinien znaleźć się w składzie Komisji Likwidacyjnej?
- Dokumentacja związana z likwidacją środka trwałego. Czy potrzebna jest karta odpadu?
- Jakich zapisów dokonać w księgach rachunkowych w sytuacji likwidacji środka trwałego ze względu na jego zły stan techniczny?
- Jak postąpić w przypadku siłowni? Jak przeprowadzić likwidację, kiedy zepsuje się jedno z urządzeń na siłowni?
9. Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych
- Jak inwentaryzuje się środki trwałe?
- Jakie są sposoby inwentaryzacji w przypadku gruntów z przekształconym prawem użytkowania wieczystego w praw własności ?
- Inwentaryzacja pełna i okresowa.
- Zasady inwentaryzacji.
- Które składniki majątkowe podlegają inwentaryzacji, drogą spisu z natury i drogą weryfikacji?
- Kiedy i jak należy sporządzić spis z natury?
- Inwentaryzacja drogą uzyskania potwierdzenia salda.
- Sposoby dokumentowania i rozliczania wyników inwentaryzacji.
- Jak inwentaryzuje się jednostki poza urzędem: świetlice, OSP?
- Jak Zespół Spisowy powinien dokonywać inwentaryzacji w sytuacji pandemii? Jakie są wytyczne?
- Na podstawie jakich dokumentów należy dokonać inwentaryzacji środka trwałego trudno dostępnego?
- Jakich dokumentów należy wymagać od komórek organizacyjnych?
- Inwentaryzacja terenów niestrzeżonych np.: ławki parkowe, kosze.
- Tworzenie instrukcji inwentaryzacyjnej w zakładzie pracy.
10. Roczne sprawozdanie SG01- środki trwałe, środki trwałe w budowie
- Szczegółowa analiza sprawozdania i załączników
- Jak przenosi się dane do sprawozdania zbiorczego? Jak to zrobić, aby było to zgodne ze sprawozdaniami jednostkowymi?
- Czy koszty ponoszone na wymianę pieców, które służą ochronie środowiska można umieścić w załączniku dotyczącym ochrony środowiska?
- Jak klasyfikować inwestycje dotyczące odprowadzania i oczyszczania ścieków na przestrzeni kilku lat?
Prowadzący
Tomasz Tkaczyk – Od 15 lat jest kierownikiem referatu zajmującego się ewidencją mienia, księgowością wydatków majątkowych, środków trwałych w budowie oraz projektów współfinansowanych ze środków bezzwrotnych w Wydziale Budżetu i Księgowości Urzędu Miasta Lublin. Ekonomista i praktyk z ponad 20-letnim doświadczeniem w zakresie środków trwałych, księgowości wydatków majątkowych oraz projektów współfinansowanych ze środków UE. Od 7 lat jest wykładowcą Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, gdzie prowadził zajęcia na kursie rachunkowości budżetowej z zakresu majątku trwałego, rachunkowości projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz podstaw rachunkowości budżetowej. Zdobywca tytułu „Wicemistrza Finansów Publicznych w jednostkach samorządowych” w 2020 r., w corocznym konkursie organizowanym przez miesięcznik „Finanse Publiczne”.
Absolwent studiów wyższych na kierunku Ekonomia Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a także studiów podyplomowych: o specjalizacji rachunkowość oraz o specjalizacji zarządzanie projektami współfinansowanymi z Unii Europejskiej. Posiadacz Certyfikatu Księgowego Ministerstwa Finansów oraz certyfikatu zarządzania projektami - PRINCE2 Foundation.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.