
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Jak przygotować nieruchomość do sprzedaży/dzierżawy? Jak odpowiednio udokumentować przeprowadzenie procedury sprzedaży nieruchomości? Czy wycinki z prasy, ogłoszenia o przetargu powinny zostać dołączone do dokumentacji?
- Czy można przenieść koszt przygotowania nieruchomości do sprzedaży na nabywcę?
- Rokowania po drugim negatywnym przetargu – co zrobić w sytuacji, gdy przychodzi osoba ze swoimi warunkami, innymi niż ustalone przy przetargach na rokowania i chce kupić taką nieruchomość? Czy gmina może przyjąć taką ofertę? Czy gmina musi zmieniać uchwałę?
- Sprzedaż nieruchomości w drodze bezprzetargowej – kiedy gmina może zastosować sprzedaż nieruchomości w trybie bezprzetargowym?
- Jak liczyć opłaty VAT przy sprzedaży nieruchomości/nabywaniu? Kiedy jest się zwolnionym z VAT?
- Kiedy i jak naliczyć VAT przy zamianie nieruchomości? Kogo można zwolnić z obowiązku płacenia podatku?
- Na jakiej zasadzie można zamienić nieruchomość od osoby prywatnej? A na jakiej zasadzie od Skarbu Państwa? Czy są może te same zasady w obydwu przypadkach?
Szczegółowy program szkolenia:
1) Gminny (powiatowy, wojewódzki) zasób nieruchomości – omówienie najważniejszych zagadnień
- Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków – jak odpowiednio prowadzić? Jakie są zasady określania wartości nieruchomości dla celu wprowadzenia do ewidencji?
- Jakie dane i informacje powinny zostać zawarte w ewidencji nieruchomości gminnych?
- Grunty jako środki trwałe - jak inwentaryzować środki trwałe – jak powinno to wyglądać?
2) Postępowanie przy sprzedaży nieruchomości
- Jak wygląda procedura sprzedaży nieruchomości?
- Jaka powinna być poprawna kolejność przy sprzedaży nieruchomości/ dzierżawy – uchwała Rady Gminy i wykaz czy wykaz i Uchwała Rady Gminy?
- Jak przygotować nieruchomość do sprzedaży/dzierżawy? W jaki sposób udokumentować czynności dotyczące procedury sprzedaży/dzierżawy? Czy wycinki z prasy z ogłoszenia o przetargu powinny zostać dołączone do dokumentacji?
- Jakie czynniki powinna obejmować cena nieruchomości, oprócz wartości orzeczonej przez rzeczoznawcę na podstawie art.67 i 68 Ustawy o gospodarce nieruchomościami? Czy trzeba doliczać koszty do cen nieruchomości?
- Kto ponosi koszty wyceny w trakcie sprzedaży nieruchomości? Gmina czy kupujący?
- Czy można przenieść koszt przygotowania nieruchomości do sprzedaży na nabywcę?
- Jak rozliczyć nakłady przy zbyciu/sprzedaży nieruchomości? Co trzeba uwzględnić?
3) Bonifikaty od ceny nieruchomości – kiedy mogą być udzielone ?
- Jak wygląda zwrot bonifikaty przy sprzedaży mieszkania komunalnego? Jak weryfikować, czy te mieszkania komunalne zostały sprzedane?
- Zwrot bonifikaty ze sprzedaży nieruchomości – jak to zrobić?
4) Wykaz nieruchomości – na podstawie art. 35 i 34 ustawy o gospodarce nieruchomości omówienie najważniejszych elementów wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia lub oddania w użytkowanie, najem, dzierżawę lub użyczenie. Na co zwrócić uwagę przy sporządzaniu wykazu nieruchomości ?
- Co powinien zawierać wykaz nieruchomości? Jak ustalić wartość nieruchomości? Co robić aby gmina nie zapłaciła za dużo, gdy w jest dużo nieruchomości do wyceny ?
- Czy przy użyczeniu nieruchomości trzeba przygotowywać wykaz takiej nieruchomości? Jeżeli tak, to co powinien zawierać?
- Na ile dni przed przetargiem trzeba udostępnić wykaz nieruchomości?
- Na jaki okres wywiesza się wykaz?
5) Sposoby zawarcia umowy sprzedaży
- Jakie są przesłanki do sprzedaży nieruchomości w trybie bezprzetargowym i przetargowym?
- Sprzedaż nieruchomości w drodze bezprzetargowej – kiedy gmina może zastosować sprzedaż nieruchomości w trybie bezprzetargowym?
- Jakie najczęstsze błędy popełniają urzędnicy przy sprzedaży przetargowej i bezprzetargowej?
- Przetarg na sprzedaż nieruchomości – Jak powinna wyglądać poprawna procedura przetargowa? Jakie błędy popełniają najczęściej urzędnicy?
- Ogłoszenie o przetargach – z jakich elementów powinno się składać? Czego nie można pominąć? Jakie są odpowiednie terminy ogłoszenia przetargu? W jakim terminie od publikacji wykazu trzeba ogłosić 1 przetarg?
- Czy gazeta elektroniczna spełnia wymagania gazety lokalnej?
- Sprzedaż nieruchomości rolnej powyżej 30 arów – jaki przetarg ogłosić – ograniczony czy nieograniczony?
- Rokowania po drugim negatywnym przetargu – co zrobić w sytuacji, gdy przychodzi osoba ze swoimi warunkami, innymi niż ustalonymi przy przetargach na rokowania i chce kupić taką nieruchomość? Czy gmina może przyjąć taką ofertę? Czy gmina musi zmieniać uchwałę?
- Co powinien zawierać protokół ze sprzedaży?
6) Użytkowanie wieczyste – charakter prawny
- Jakie są różnice między użytkowaniem wieczystym/użytkowaniem/użyczeniem/zarządem? Jak to rozróżnić?
- Na podstawie art. 77. Ustawy o gospodarce nieruchomościami, omówić aktualizację opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego. Jak liczyć taką opłatę?
- Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego we własność na podstawie ustawy z lipca 2018 – omówienie najistotniejszych zagadnień
- Opłaty przekształceniowe – jak poprawnie liczyć po nowelizacji przepisów? Jak dużo się zmieniło po nowelizacji?
7) Dzierżawa nieruchomości
- Kiedy można przeprowadzić dzierżawę przetargową, a kiedy bezprzetargową?
- Jak wycenić nieruchomości pod dzierżawę?
- Umowy dzierżawy – jakie są terminy zawierania takich umów? Jak sprawdzić czy to jest 1 umowa czy kolejna?
- Jak poprawnie sformułować umowę dzierżawy?
- Dzierżawa nieruchomości przez współmałżonka po upływie 3 lat – czy można zawierać umowę dzierżawy po 3 latach bez przetargu?
- Jak poprawnie naliczyć podatki z dzierżawy?
- Jak płacić za dzierżawy? Czy z góry, czy z dołu za dany rok?
- Jak obliczyć wysokość czynszu dzierżawnego na cele rolne?
8) Zamiana nieruchomości – omówienie procedury
- Jak wyceniać nieruchomości przeznaczone do zamiany? Jakie dokumenty przygotować przy zamianie nieruchomości?
- Na jakiej zasadzie można zamienić nieruchomość od osoby prywatnej? A na jakiej zasadzie od Skarbu Państwa? Czy są może te same zasady w obydwu przypadkach?
- Czy nie lepszym wyjściem jest sprzedaż nieruchomości osobie, zamiast zamieniać się nieruchomościami?
- Czy przy zamianie nieruchomości w wykazie musi być zawarty termin 6 tygodni do złożenia wniosku o pierwokup?
- Czy przy zamianie nieruchomości musi być wycena czy protokół?
9) Podatek VAT – w kontekście gospodarki nieruchomościami?
- Jak stosować VAT przy zbyciu nieruchomości? Kto jest zwolniony z takiego VAT-u?
- Jak liczyć opłaty VAT przy sprzedaży nieruchomości/nabywaniu? Kiedy jest się zwolnionym z VAT?
- Jak nadzorować zmianę przeznaczenia w kontekście podatku VAT? Jak to zrobić?
- Kiedy naliczać VAT przy zamianie nieruchomości?
- Kiedy i jak VAT naliczyć przy zamianie nieruchomości? Kogo można zwolnić z obowiązku płacenia podatku?
- Czy opłatę przekształceniową trzeba liczyć z VAT czy bez? Jak ją poprawnie naliczyć?
10) Opłaty adiacenckie – omówienie zagadnienia
- Kiedy gmina może pobrać takie opłaty? Jak dobrze wyliczać wysokość opłaty?
- Co powinna zawierać uchwała adiacencka? Jakie są najważniejsze elementy?
- Jak liczyć opłatę adiacencką? Na co kontrola zwraca uwagę? Jakie są terminy płatności takiej opłaty?
11) Jak na podstawie art. 25. ust.2a Ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami sporządzić dokładny plan wykorzystywania zasobów gminy?
- Jak sporządzić plan wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości?
- W jakiej formie musi być sporządzony taki plan? Jakie są najważniejsze elementy, które powinien zawierać?
- Co ma być ujęte w takim planie? Jak robić prognozy do planu?
- Jak dobrze gospodarować mieniem gminy przez 3 lata?
12) Pozostałe zagadnienia, które często sprawiają problemy urzędnikom
- Odpłatne i nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz jednostki organizacyjnej – jak wygląda cała procedura zgodnie z przepisami?
- Uregulowane formy władania nieruchomościami będącymi w posiadaniu jednostek organizacyjnych np. trwały zarząd – jak to inne gminy robią? Co w takiej sytuacji robić? Jak gminy sobie z tym radzą?
- Czy w trwałym zarządzie trzeba sporządzić operaty do wyceny wartości?
- Jak wygląda zbywanie i nabywanie nieruchomości na rzecz jednostki organizacyjnej? Jak prawidłowo przeprowadzić taką procedurę?
- Kiedy i w jakim trybie gmina może nabywać nieruchomości?
- Czy przy zakupie nieruchomości gmina musi robić tą wycenę na swój koszt?
- Przekazanie nieodpłatne na rzecz gminy – jak to zrobić prawidłowo?
- Jak postępować w sytuacji, gdy bank przysyła zawiadomienie o martwych kontach? Co zrobić w sytuacji, gdy bank przysyła informację, że osoba nie zamknęła konta, zmarła, a gmina jest potencjalnym spadkobiercą? Jak sprawdzić, czy ta osoba ma spadkobiercę?
- Czy można zakwalifikować licytacje nieruchomości mienia komunalnego jak zamówienie publiczne?
- Jak poprawnie liczyć opłaty planistyczne? Kiedy gmina może pobrać te opłaty?
- Jak rozliczyć koszty geodety przy rozgraniczaniu nieruchomości? Jak dzielić takie koszty między ludźmi?
- Czy gmina mając nieruchomość może tę nieruchomość zabudować garażami a potem sprzedać te garaże? Czy to jest już działalność gospodarcza?
- Mieszkania komunalne – na jakich podstawach przydzielać mieszkania komunalne/ socjalne?
- Regulacja wspólnoty mieszkaniowej, w których współwłaścicielem jest gmina – jakie koszty ponosi gmina jako współwłaściciel i jako podmiot, który realizuje zasady własne?
Prowadzący
Bożena Tymura - prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.