
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Jakie są warunki przyjęcia wniosku taryfowego? Nowe formularze, nowy tryb postępowania
- Jakie rodzaje decyzji mogą wydać Wody Polskie w stosunku do złożonego wniosku taryfowego? Jak można kwestionować rozstrzygnięcia Wód Polskich?
- Co koniecznie trzeba zweryfikować w obecnych regulaminach? Jakie zapisy mogą być kwestionowane przez organy kontrolne?
- Jak uniknąć sankcji finansowych związanych z zachowaniem terminowości wydania warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej?
- Jakie wdrożyć procedury związane z nadzorem nad procesem wydawania warunków technicznych?
- Co rozumieć przez plan zabudowy lub szkic? Kto taki szkic może opracować na mapie zasadniczej?
- Zakres wydawania nowych warunków technicznych przyłącza. Jak uzgadniać zasady przyłącza, z kim to uzgadniać? Kto ma robić uzgodnienia projektu przyłącza?
- Jakie są obowiązki gmin w zakresie budowy przyłączy wodociągowo-kanalizacyjnych, a jakie są obowiązki przedsiębiorstw?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- wzór wezwania do uzupełnienia wniosku o wydanie warunków przyłączenia
- wzór pisma informującego o wydłużeniu terminu rozpoznania wniosku
- wzór wniosku wydanie warunków przyłączenia do sieci po zmianach
- wzór warunków przyłączenia do sieci uwzględniającego plan zabudowy lub szkic sytuacyjny przyłącza
- wzór pisma o odmowie wydania warunków przyłączenia
- wniosek o zatwierdzenie taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków
- umowa o zaopatrzenie w wodę
- umowa o zwolnienie z długu (odsetki)
- warunki podłączenia do sieci
- wniosek rozwiązanie umowy
- wniosek o przyłączenie do sieci
- zarządzenie w sprawie procedury wydawania decyzji nakazującej przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej
- wezwanie do wykonania obowiązku przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej
- zawiadomienie o kontroli nieruchomości pod kątem obowiązku przyłączenia do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej
- protokół kontroli nieruchomości
- zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego
- zawiadomienie o możliwości wypowiedzenia się strony, co do zebranych dowodów i materiałów
- decyzja nakazująca wykonanie obowiązku przyłączenia tej nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej
- upomnienie w związku z niewykonaniem przyłączenia nieruchomości do kanalizacji sanitarnej
- wniosek o wydanie pozwolenia wodnoprawnego
- przedsądowe wezwanie do zapłaty
- uchwała w sprawie uchwalenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.iInformacja o wodzie pobranej na cele ppoż.
- umowa przejęcia urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych
- protokół awarii
- protokół kontroli u odbiorcy
- protokół odbioru przyłącza
- protokół z odczytu wodomierzy
- protokół zamontowania/wymiany wodomierza
- informacja o odcięciu dostawy wody i zamknięciu przyłączy
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jakie są warunki przyjęcia wniosku taryfowego? Opracowanie wniosków o skrócenie okresu obowiązywania taryfy za wodę i ścieki. Nowe formularze, nowy tryb postępowania
- Kto i kiedy powinien złożyć wniosek taryfowy?
- Z czego składa się wniosek taryfowy?
- Procedury zatwierdzenia taryf
- Jak pisać uzasadnienia do wniosku? Omówienie krok po kroku
- Kiedy zatwierdzone taryfy wchodzą w życie?
- Czy i jak można zmienić zatwierdzone taryfy?
- Jak duża musiałby być strata aby zmienić taryfę?
- Jakie i w jaki sposób gromadzić dane potrzebne do prawidłowego sporządzenia wniosku taryfowego?
- Wniosek o skrócenie taryf i kolejny wniosek taryfowy
- Wniosek po zakończeniu okresu przejściowego
- Jak obliczyć termin składania kolejnego wniosku taryfowego i jakie miesiące należy ująć?
- Czy taryfy mogą wejść w życie z mocy prawa?
- Co to jest taryfa tymczasowa?
- Czy zatwierdzone taryfy można zmienić? Czy należy zmienić taryfę jeśli przychody są wyższe? Jak gromadzić dane potrzebne do prawidłowego sporządzenia wniosku taryfowego?
- Czy w taryfach można lub trzeba uwzględniać dodatkowe opłaty dla dostawców za przekroczenia parametrów w ściekach?
- Jakie są konsekwencje za złożenie oświadczenia do opłaty zmiennej po terminie?
- Czy można złożyć nowy wniosek w trakcie trwania taryfy np. w połowie drugiego roku?
- Jak wygląda procedura zmiany taryf przed upływem trzech lat?
- Na jaki przepis można się powołać, aby gmina podawała zużycie wody przez straż?
- Jak wyliczyć koszty do opłaty abonamentowej aby ją wprowadzić?
- Jak prowadzić kalkulacje opłaty abonamentowej? Jakich kosztów nie wolno ujmować?
- Jak wygląda korygowanie faktury gdy zmniejszamy ilość metrów? Czy zmieniamy terminy płatności czy zostaje stary termin? Czy skorygować całą fakturę czy wystawić nową?
- Zasady konstruowania taryf w oparciu o rozporządzenie „taryfowe”
- Sporządzanie kalkulacji z uwzględnieniem zasady ochrony odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen
- Proces weryfikacji taryf w odniesieniu do opłat za usługi wodne
- Dopłaty do taryf dla poszczególnych lub wszystkich grup taryfowych
- Jak prawidłowo ustalać niezbędne przychody i dokonać ich alokacji na grupy odbiorców?
- Omówienie kalkulacji, kosztów
- Jak prawidłowo wypełnić tabele załączane do wniosku taryfowego? Od której tabelki rozpoczynać wyliczenia?
- Jak wyliczamy, gdy np. mamy 4 grupy odbiorców, woda z wodomierza, gospodarstwa domowe, woda ryczałt, przedsiębiorstwa i użyteczność publiczna. Jak podzielić koszty w księgowości?
- Jak wyliczyć koszty do opłaty abonamentowej aby ją wprowadzić?
- Jakie składniki powinny wchodzić w opłaty stałe? Jak się powinno kalkulować opłaty stałe?
- Jakie koszty uwzględniać na przyszłość w opłatach za wodę np.: za modernizację sieci?
- Czy zawarcie umowy dotyczy tylko samej dostawy wody?
- Jak pisać sprawozdania kwartalne i półroczne?
- Rola wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń́ wodociągowych i kanalizacyjnych
- Jak radzić sobie z błędami systemu?Jakie jest prawne rozwiązanie w kwestii nakładania kar na odbiorów usług za zerwanie plomby na wodomierzu?
- Czy koszty zużycia wody na obiektach własnych np. oczyszczalnia wiejska wykazane notą wewnętrzną mają być ujęte w kosztach taryfowych?
- Czy koszty wody p.poż należy ujmować w taryfie? Czy należy je wyłączyć z wniosku taryfowego?
- Czy przeglądy hydrantów ich wymiany mają być ujęte w kosztach taryfowych?
- Czy koszty oczyszczania ścieków z punktu zlewnego należy ujmować we wniosku taryfowym?
2. Jakie uprawnienia mają Wody Polskie do ingerowania w działalność spółek wodno-kanalizacyjnych? Co podlega ocenie Wód Polskich?
- Jaka jest linia orzecznicza Wód Polskich? Czy w każdym przypadku przychyla się do wniosków czy odmawia skrócenia okresu obowiązywania taryfy i z jakiej przyczyny odmawia? Jaką należy gromadzić dokumentację?
- W jaki sposób Wody Polskie weryfikują wnioski taryfowe, jak wygląda postępowanie w tej sprawie? Kto jest stroną takiego postępowania?
- Jak skonstruować odwołanie od decyzji wydanej przez Wody Polskie?
- Jaki status posiadają Wody Polskie w zakresie taryf dla wody i ścieków?
- Jakie rodzaje decyzji mogą wydać Wody Polskie w stosunku do złożonego wniosku taryfowego? Jak można kwestionować rozstrzygnięcia Wód Polskich?
- Uzupełnianie bądź poprawianie wniosku po wstępnej weryfikacji Wód Polskich
- Przykłady decyzji organu regulacyjnego oraz odwołanie od decyzji Wód Polskich?
- Jakie dokumenty do rozliczeń będzie trzeba przygotować, w razie kontroli?
- Wezwania od Wód Polskich w celu przekazania informacji
3. Jaki jest zakres wydawania nowych warunków technicznych przyłącza i w jakich sytuacjach następuje odmowa wydania tych warunków?
- Co powinny zawierać warunki przyłącza?
- Jak wygląda nowa dokumentacja projektowa?
- Jak powinny być skonstruowane warunki techniczne przyłączenia wody? Jakie punkty powinny zawierać?
- Jakie warunki należy wydać na przyłącze wody przez drogę?
- Jak uzgadniać zasady przyłącza, z kim to uzgadniać? Kto ma robić uzgodnienia projektu przyłącza?Czy można wymagać by mapa nie była nie starsza niż 3 miesiące?
- Co rozumieć przez plan zabudowy lub szkic? Kto taki szkic może opracować na mapie zasadniczej?
- Czy należy wydać warunki przyłączenia dla budynku letniskowego czy też mieszkalnego?
- Co jeśli wnioskodawca występuje o warunki przyłączenia do pola uprawnego lub terenu przeznaczonego w mpzp pod zalesienie?
- Czy można odmówić wydania warunków ze względu na słabe ciśnienie?
- Czy można nałożyć na inwestora obowiązek zintwentaryzowania wybudowanego przyłącza wod-kan?
- Czy można wydać warunki jednoczenie na sieć i przyłącze?
- Kto może sporządzić plan sytuacyjny i na jakiej mapie?
- Czy w przypadku budowy 5 budynków usytuowanych szeregowo inwestor ma obowiązek wystąpić o warunki indywidualnie do każdego budynku?
- Czy można odmówić wydania warunków uzasadniając ze dany teren jest przeznaczony w miejscowym planie pod tereny bez prawa zabudowy?
- Czyli można wydać warunki mimo ze w MPZP jest to teren gdzie nie powinno być zabudowy?
- Co zrobić gdy dochodzi do kolizji urządzeń, przejścia kanalizacji pod drogami np.: powiatowymi lub wojewódzkimi?
- Jakie są warunki techniczne przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz przebudowy istniejącego przyłącza?
- Jakie są warunki techniczne montażu dodatkowego wodomierza głównego na przyłączu wodociągowym?
- Czym różni się wydanie warunków od wydania opinii? Osiedle nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, nadzór budowlany żąda stwierdzenia czy można podłączyć wodę i odprowadzać ścieki chcąc w pozwoleniu na budowę uwzględnić warunki techniczne. Czy jest taka możliwość i jak to zrobić? Jakie punkty niezbędne są aby warunki zostały spełnione w obecnie istniejącej sytuacji prawnej?
- Jak powinien wyglądać obowiązek pisemnego potwierdzania złożenia przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci wniosku o wydanie warunków?
- Czy wydając warunki techniczne można nakazać odbiorcy budowę sieci głównej?
- Po czyjej stronie przyłącze jest w eksploatacji, inwestora czy dostawcy wody?
4. Przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wg. przepisów nowelizacji prawa budowlanego - pierwsze doświadczenia ze stosowania nowych przepisów
- Zmiany w procedurze uchwalania regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków
- Procedura i zakres zmian w regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków
- Kluczowe zapisy w regulaminie - na co szczególnie zwrócić uwagę?
- Co koniecznie trzeba zweryfikować w obecnych regulaminach?
- Jakie zapisy mogą być kwestionowane przez organy kontrolne?
- Czego można wymagać od wnioskodawcy przyłącza?
- W jakich punktach należy zmienić regulaminy w kontekście zmian?
- Co zrobić w przypadku otrzymania negatywnej opinii organu regulacyjnego?
- Nowa procedura przyjmowania regulaminu
- Jak Rada Gminy powinna poprawnie skontrolować nowy regulamin?
- Wytyczne do sporządzenia projektu regulaminu dostarczania wody odprowadzania ścieków
- Przykładowe zapisy i konsekwencje w praktyce
5. Umowy
- Umowa dostawca – odbiorca z uwzględnieniem norm urzędu ochrony konsumentów – dostosowanie umów do obowiązujących przepisów, aby UOKiK nie miał zastrzeżeń
- Umowy za najemcami lokali w budynkach wielolokalowych
6. Windykacja należności za wodę
- Odcinanie wody, jeśli ktoś nie płaci – jak postępować w takich przypadkach?
- Jak egzekwować opłaty od tych, którzy nie płacą za wodę i ścieki? Nieregularne należności i ich egzekwowanie w sądzie
7. Podłączanie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej
- Jak zmuszać niektórych właścicieli nieruchomości do wpięcia się do kanalizacji?
- Jakie są obowiązki gminy w zakresie budowy przyłączy wodociągowo-kanalizacyjnych, a jakie są obowiązki przedsiębiorstw?
- Budowa sieci a budowa przyłącza
- Kwestia własności urządzeń: utrzymanie i eksploatacja
- Jakie i gdzie można otrzymać dofinansowanie na wodociągi?
- Odbieranie przyłączy
- Ponoszenie kosztów, co do własności. Przyłącze wodociągowe jako własność odbiorcy, a przyłącze wodociągowe budowane przez gminę lub przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne. Kto ma ponosić koszty?
- Dokumentacja dotycząca podłączania odbiorców do sieci wodociągowej
- Wydawanie informacji i zezwoleń. Prowadzenie dokumentacji związanej z podłączaniem odbiorców do sieci wodociągowej
- Wejście na teren nieruchomości w związku z awariami. Co zrobić, jeśli osoba, która zarządza nieruchomością nie wyraża zgody?
- Rozdzielność sieci - kto za co odpowiada:, za co odpowiada zarządca, a za co właściciel posesji?
- Gdzie się kończy przyłącze, za które odpowiada i ponosi odpowiedzialność zarządzający, a gdzie zaczyna się odpowiedzialność właściciela nieruchomości, jeśli chodzi o wodociągi i kanalizację? Jakie są stanowiska Sądu Najwyższego w tej kwestii?
- Kontrole w przypadku, kiedy gmina sama jest przedsiębiorstwem w tym rozumieniu
- Główna linia a przyłącze: właściciel posiadanych przyłączy ma zapewnić niezawodne działanie? Właścicielami przyłączy wodociągowych i odcinka łączącego główną linię z nieruchomością odbiorcy: Kto jest odpowiedzialny, czy właścicielem jest ta osoba, która sobie to przyłącze zrobiła? Czy odbiorca usług robi sobie przyłącze na własny koszt, czy na koszt gminy?
- Czy odbiorca usług jest właścicielem przyłączy, skoro gmina na majątku gminnym nie posiada takich przyłączy wodociągowych?
- Kwestia napraw na odcinku łączącym między linią główną a nieruchomością odbiorcy
- Czy zasuwę na głównej linii powinna naprawiać gmina, czy odbiorca usług? Elementy głównej linii i przyłączy – jak je się dzieli? Do kogo należy odpowiedzialność?
- Granice własności – kto, gdzie i co ma wykonywać? Jakie obowiązki należą do spółki a jakie do zakładu budżetowego - kto za co płaci i za co odpowiada?
8. Zmiana kompetencji organów
- Zmiana organu rozpatrującego skargę (prawo wodne)
- Zmiana kompetencji, jeśli chodzi o wniesienie skargi na niespełnianie warunków technicznych
9. Pozostałe
- Planowana jest budowa siedliska, a wodociąg jest oddalony od działki. Czy gmina powinna doprowadzić do działki rurociąg wodociągowy? W okolicy jest kilka działek, których nie można oddać do użytkowania ze względu na brak wodociągu. Jak regulują to przepisy?
- Czy jest możliwość ustanawiania służebności przesyłu jeśli koniecznością jest doprowadzenie wody przez działkę sąsiada? Jak uzyskać zgodę? Czy jest możliwość wycofywania zgód?
- Czy gmina ma obowiązek przejąć nową sieć wodno-kanalizacyjną jeśli jest położona na prywatnej działce zbudowana zgodnie z projektem i wydanymi warunkami? Jeśli gmina nie chce tego przejąć to jak inwestor może ją do tego skłonić? Na jaki przepis się powołać?
- Co robimy w sytuacji podłączenia wody w zabudowaniach indywidualnych jeśli studzienka jest na działce sąsiada? Ludzie kupili kilka działek od sąsiada i nie mogą się dogadać w sprawie podłączenia do kanalizacji i chcą dodatkowych opłat za możliwość podłączenia do kanalizacji.
- Czy gmina może zakazać podlewania ogródków czy napełniania basenów z powodu deficytu wody?
- Czy w świetle obowiązujących przepisów gminy mogą mieszkańcom ograniczyć korzystanie z wody w czasie suszy?
- Czy wydawać i na jakich zasadach podliczniki na podlewanie ogrodu?
- Wzór wniosku o uzgodnienie przyłącza wodociągowego przez drogę gminną
- Czy jest jakiś sposób do mobilizacji odbiorców do założenia wodomierza?
- Dłużnik nie wprowadza inkasenta na posesję od kilku lat, zwodził urząd uniemożliwiając dostęp do wodomierza. Jakie pismo skierować do petenta o ustalenie dogodnego dla niego odczytu wody? Wzór pisma na policję o uniemożliwianie odczytu zużycia wody z wodomierza
- Czy faktura jest ważna po zakończeniu legalizacji wodomierza?
- Czy gmina ma obowiązek przejąć nową sieć wodno-kanalizacyjną jeśli jest położona na prywatnej działce zbudowana zgodnie z projektem i wydanymi warunkami? Jeśli gmina nie chce tego przejąć to jak inwestor może ją do tego skłonić? Na jaki przepis się powołać?
- Czy należy wymienić przyłącze jeśli w badanie wody wykazało przekroczenie parametru ołowiu?
- Kto powinien zapłacić za budowę odcinka leżącego poza nieruchomością przyłączaną np. wodociąg jest prowadzony w pasie drogi?
Prowadzący
Kinga Trzaska – praktyk od 2010 r. na stanowisku inspektora ds. zaopatrzenia w wodę w urzędzie gminy, gdzie zajmuje się kompleksowo prowadzeniem spraw z zakresu zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę w tym m.in. naliczaniem należności za zużytą wodę, wystawianiem faktur oraz obsługą zestawu inkasenckiego, kalkulacją stawki i opracowaniem taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę, monitorowaniem, jakości wody przeznaczonej do spożycia, a także innymi zagadnieniami związanymi z administrowaniem wodociągami gminnymi (SUW, hydrofornia, sieć wodociągowa – rozbudowa i modernizacja, awarie, wymiana wodomierzy). Ukończyła Politechnikę Białostocką jako inżynier ochrony środowiska o specjalności gospodarowanie na obszarach przyrodniczo cennych, oraz magisterium z administracji w specjalności samorząd terytorialny na Wyższej Szkole Administracji Publicznej w Białymstoku. Absolwentka wielu kursów m.in. „Procedury administracyjne, techniki prawodawcze, ochrona środowiska, gospodarka nieruchomościami i zagospodarowanie przestrzenne w JST” na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Podyplomowe Studia Menedżerskie na Wydziale Ekonomii i Finansów Uniwersytetu w Białymstoku oraz Zarządzanie Ochroną Środowiska na Uczelni Jańskiego w Łomży. Na swoim stanowisku zajmuje się jeszcze m.in. ochroną środowiska oraz gospodarką odpadami.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.