
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Kiedy planowane są zmiany, dlaczego są wprowadzane i jakie będą ich konsekwencje w pracy urzędnika?
- Jak, krok po kroku, powinien wyglądać schemat postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej? Jaką zebrać dokumentację?
- Kiedy stosować Kartę Informacyjną, a kiedy niezbędny jest raport?
- Wpływ protestów społecznych na realizację inwestycji i zawartość ostatecznej decyzji środowiskowej
- Jakie warunki musi spełniać organizacja ekologiczna jako strona postępowania?
- Analiza kompensacyjna przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
- Kiedy w decyzji warto wspomnieć o nadzorze przyrodniczym lub nadzorze konserwatora?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Po co są decyzje środowiskowe?
- Czy każda inwestycja wymaga podjęcia decyzji środowiskowej?
- Jak powinien wyglądać schemat postępowania krok po kroku w sprawie wydania decyzji środowiskowej? Jaką zebrać dokumentację?
- Pisanie uzasadnienia decyzji środowiskowej - co pominąć? O czym warto wspomnieć?
- Co powinien zawierać wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach ?
- Kiedy można zmienić decyzję środowiskową?
- Jak odmówić wydania decyzji środowiskowej?
- Prawomocność decyzji środowiskowej. Czy można uchylić decyzję środowiskową? Jeśli tak to kiedy można ją uchylić?
UWAGA!!! Wniosek o umorzenie postępowania możliwy na wniosek inwestora
- W jakich przypadkach niezbędna jest zmiana decyzji środowiskowej? Kiedy trzeba decyzję podjąć na nowo?
- W jaki sposób napisać postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z powodu nieuzupełnionych braków w dokumentacji?
- Ile trwa wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach?
- Jak powinna wyglądać procedura ważności decyzji i etapowości przedsięwzięcia wydawanego postanowieniem?
- W jaki sposób skrócić wydanie decyzji środowiskowej? Jaką dokumentację powinien przygotować inwestor? Jaki jest obieg tych dokumentów w różnych organach samorządowych?
- Jakie mogą wystąpić przesłanki do zawieszenia postępowania?
- Wzór typowej decyzji środowiskowej
2. Jakim podmiotom przysługuje status strony w postępowaniu wydania decyzji środowiskowej?
- Jak szeroki może być zakres stron postępowania zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego?
UWAGA!!! Zmiana statusu strony postępowania
- O czym warto pamiętać dobierając strony postępowania przy wydawaniu decyzji środowiskowych?
- Jak powinno być przeprowadzone postępowanie w razie śmierci jednego ze stron postępowania? Co zrobić, jeśli sprawa spadkowa nie jest uregulowana?
UWAGA!!! Zmiana przepisów regulujących sytuację śmierci stron postępowania, innych niż inwestor
- Jak prawidłowo ustalać strony postępowania w przypadku ponadnormatywnego oddziaływania na środowisko?
- W jaki sposób powinny być rozpatrywane wnioski stron postępowania przy udziale społeczeństwa?
- Czy uwzględnia się gminę jako stronę w postępowaniu?
- Jak postępować w sytuacji, w której mieszkańcy nie byli stroną postępowania ale protestują w sprawie nowej inwestycji? Czy i jak uwzględniać opinię społeczeństwa w postanowieniu?
- Czy właściciel działki okolonej drogą w odległości około 15 metrów od inwestycji powinien mieć udział w postępowaniu?
- Jeżeli inwestor określa, że skutki działania przedsięwzięcia będą ograniczały się tylko do jego działki, czy w takim przypadku można dopuścić właścicieli działek sąsiednich jako strony w postępowaniu?
3. W jaki sposób podajemy decyzje środowiskowe do publicznej informacji?
UWAGA!!! Zmiana zawiadomienia stron w toczącym się postępowaniu
- Czy wystarczy informacja umieszczona na BIP? Czy informujemy jedynie o tym, że decyzja została wydana?
- Czy możliwe jest zastosowanie zawiadomienia osobistego o decyzji środowiskowej wydanej później obwieszczeniem?
- Obwieszczenie-gdzie dokładnie je umieścić i jak długo powinno być dostępne?
- Czy przekazujemy informacje obwieszczeniem w postępowaniu z udziałem społeczeństwa?
- Czy w sołectwie wydajemy obwieszczenie?
- Czy jest obowiązek umieszczania obwieszczenia w postępowaniu gdy jest więcej niż 20 stron postępowania? Jak i gdzie umieścić obwieszczenie gdy brakuje tablicy ogłoszeń? Czy wystarczy informacja na stronie internetowej lub tablicy ogłoszeń w urzędzie?
- Jak powinna przebiegać procedura powiadamiania stron postępowania, jeżeli jest poniżej dwudziestu stron, a jak w przypadku kiedy jest ich więcej? Czy każdą ze stron powiadamiamy oddzielnym pismem w obydwu przypadkach? Czy o wszczęciu postępowania, wydanych opiniach i postanowieniach powiadamiamy umieszczeniem informacji na stronie internetowej? Na podstawie czego i jak mamy informować strony postępowania?
4. Kiedy stosować Kartę Informacyjną a kiedy niezbędny jest raport?
- Jakie informacje powinna zawierać Karta Informacyjna Przedsięwzięcia?
- Najczęściej spotykane nieprawidłowości w tworzeniu Kart Informacyjnych?
- Jakich dokumentów należy wymagać od przedsiębiorcy do sporządzenia Karty Informacyjnej?
- Czy jest potrzeba pozyskania pełnej dokumentacji, czy wystarczą tylko oświadczenia?
- Jakie są różnice między kartą a raportem? Z czego one wynikają?
- W jaki sposób tworzyć raport i jakie zagadnienia umieszczać w raporcie?
- Jak powinno przebiegać uzgadnianie raportu oddziaływania na środowisko z RDOŚ?
- Kiedy należy przeprowadzić ponowne konsultacje ze społeczeństwem w przypadku, gdy raport jest nieodpowiedni i trzeba go kilkakrotnie uzupełniać?
- Jak czytać kartę informacyjną, na co zwracać uwagę, jak ją zweryfikować? Jak czytać raport o oddziaływaniu na środowisko?Co w przypadku gdy RDOŚ uważa że raport jest wymagany, a sanepid twierdzi że nie? Którą opinie wziąć pod uwagę wydając decyzje środowiskową? Jaką podstawą prawną można się wspomagać?
- Czy osoba niebędąca stroną postępowania może wnioskować o uzupełnienie raportu?
- Która z instytucji opiniujących może nałożyć raport: RDOŚ, Wody Polskie czy Sanepid?
- Jak postępować w sytuacji, w której wójt lub burmistrz stwierdzi o wydaniu postanowienia o odstąpieniu o wydaniu raportu. Co robić w sytuacji zaskarżenia takiej decyzji środowiskowej?
- Jak zadbać o jakość karty informacyjnej, dokumentacji i wszelkich materiałów dowodowych mających wpływ na jakość decyzji środowiskowej?
- Czy inwestor przy złożeniu raportu może wnieść również zastrzeżenie do wglądu przez osoby trzecie?
- Na czym polega udostępnienie raportu w zależności od opinii na etapie screeningu?
5. Jak sprawdzić czy inwestycja jest dobrze zakwalifikowana?
- Kwalifikacje przedsięwzięcia - jak sobie radzić, kiedy inwestor nie dookreśli szczegółów inwestycji?
- Czy urząd może samodzielnie nanosić korekty przy błędnej kwalifikacji inwestora?
- Jak postępować w przypadku, gdy przedsięwzięcia nie są kwalifikowane a inwestorzy starają się o dofinansowanie?
- Zestawienie przedsięwzięć, dla których należy uzyskać decyzję środowiskową w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
- Czy gmina musi wszczynać postępowanie administracyjne w celu zakwalifikowania przedsięwzięcia?
6. Przy jakich inwestycjach niezbędna jest ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (OOŚ)?
UWAGA!!! Zmiana postanowienia o braku obowiązku oceny oddziaływania na środowisko
- Jakie zmiany wprowadzono w ustawie o ochronie środowiska dotyczące udziału społeczeństwa w postępowaniu?
- Wpływ konfliktów społecznych na realizację inwestycji i odniesienie się tych konfliktów w decyzji środowiskowej? W jaki sposób pisać decyzję środowiskowa aby konflikt społeczny został rozwiązany?
- Jak określić zakres oddziaływania inwestycji? Jak postępować gdy zakres oddziaływania inwestycji przekracza granice nieruchomości przez oddziaływanie hałasem lub emisją do atmosfery?
- Czy jest możliwość przedstawienia przez inwestora stronom postępowania podobnej inwestycji, jej wpływ na społeczeństwo i środowisko? Czy takie stanowisko inwestora możemy dopuścić do argumentacji w decyzji środowiskowej?
- Schemat postępowania przy wydawaniu decyzji dla przedsięwzięć mogących zawsze i potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisk
- Na co organ powinien zwrócić szczególna uwagę pod względem hałasu?
- Czy bierzemy pod uwagę wpływ inwestycji np. budowę chlewni na otoczenie, jeśli sąsiad prowadzi podobną inwestycję? Czy traktujemy obie inwestycje jako oddziaływanie skumulowane?
- Jak uwzględnić wariant alternatywny? Wariant inwestorski zakłada inwestycje w środku wsi ale inwestor dopuszcza możliwość wybudowania tuczarni w znacznej odległości od zabudowań. Jak sporządzić decyzję środowiskowa aby inwestor skorzystał z wariantu alternatywnego?
- Jaka dokumentacja jest niezbędna w decyzji środowiskowej dotyczącej budowy kopalni piasku? Jak badać oddziaływanie na środowisko? Jak uzasadniać taką decyzję?
- W jaki sposób weryfikować nadmierne oddziaływanie na środowisko przy wydaniu decyzji środowiskowych?
- Jakie normy przewidują kwestie oddziaływania trzody chlewnej na środowisko i społeczeństwo?
- Strony postępowania a inwestycje. Jak określić obszar oddziaływania inwestora? W jaki sposób obliczać obszar oddziaływania?
- W jaki sposób inwestor ma zgromadzić dane właścicieli działek, na których wpłynie jego inwestycja?
7. Kiedy przeprowadza się postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia z I i II grupy inwestycji?
- Podział przedsięwzięć i kryteria kwalifikacji w I grupie inwestycji
- Czy zawsze jest wymagane przeprowadzenie oceny przy potencjalnej rozbudowie istniejącej już inwestycji?
- Jak interpretować uzgodnienia wydawane przez Wody Polskie w innym trybie niż opinie na etapie screeningu przy nałożeniu obowiązku ocen oddziaływania?
- Jak prawidłowo sporządzić postanowienie w sprawie braku potrzeby przeprowadzenia ocen oddziaływania na środowisko? Czy dodatkowe obowiązki nałożone na strony postępowania powinny być zawarte w postanowieniu czy w decyzji środowiskowej?
8. Jakie kroki należy podjąć w przypadku sprzecznych decyzji organów opiniodawczych: RZGW, WP i RDOŚ? Kto ma ostatecznie zdecydować o wydaniu decyzji?
- Jak długo urząd może czekać na wniesienie uzupełnień do raportu, czy można zawiesić z urzędu takie postępowanie, jeżeli nie ma opinii RDOŚ?
- Jak interpretować sprzeczne opinie RDOŚ i Sanepidu? Czy jest potrzeba wystąpienia do organu opiniującego, który wezwał inwestora do uzupełnienia Karty Informacyjnej lub raportu po raz drugi, jeśli drugi organ nie miał zastrzeżeń?
- Czy wymagana jest kolejna decyzja środowiskowa jeśli planowana jest jedynie rozbudowa tej inwestycji? Czy wystarczy wcześniejsza decyzja wydana przy budowie?
- Do jakich wydziałów/ jednostek RDOŚ oraz jakim pismem najlepiej zwrócić się aby uzyskać szybką i konkretną odpowiedź?
- W jaki sposób pogodzić stanowiska RDOŚ , Wód Polskich i Sanepidu? Opinia której z nich jest najważniejsza dla gminy w postępowaniu wydawania decyzji środowiskowej?
- Spójność opinii instytucji opiniodawczych i ich argumentacje
- Czy gmina ma prawo do utrzymania swojego stanowiska jeśli RDOŚ ma inne stanowisko w sprawie kwalifikacji przedsięwzięcia?
- Jaki jest właściwy zakres opiniowania przez instytucje opiniujące?
9. Jakie podejmować działania w przypadku zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i brakiem planu zagospodarowania przestrzennego w świetle toczących się protestów społeczeństwa?
Ponadto:
- Czy rozbudowa hali magazynowej wymaga jednorazowej decyzji środowiskowej chociaż ma więcej niż 1 hektar?
- Czy sumować i jak poprawnie sumować moce poszczególnych anten stacji bazowych telefonii komórkowej? Kiedy jest konieczność wydania decyzji środowiskowej?
- Jak uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków w kontekście stosowania przepisów RODO? Z czego wynika problem wydawania wypisów przez starostwo?
- Inwestycje liniowe jako przedsięwzięcia wymagające uzyskania decyzji środowiskowej. Jak ustalać strony postępowania i zasięg inwestycji? Jak poprowadzić postępowanie gdy inwestycja przecina inną działkę?
- Czy można wydać decyzję środowiskową dla przedsięwzięcia, które powstało i potrzebuje legalizacji z powodu kontroli?
- W jaki sposób przepisy prawne regulują sytuację w której została wydana decyzja środowiskowa a ktoś składa zapytanie o środowiskowych uwarunkowaniach? Jakie są konsekwencje dla inwestora? Czy należy wydać taką decyzję?
- Czy potrzebna jest decyzja środowiskowa do wniosku w sprawie zakupu maszyn i urządzeń?
- Czy w przypadku jeśli przedsięwzięcie nie znajduje się w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco wpływać na środowisko wydaje się postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania czy wszcząć postępowanie i umorzyć?
- Jak interpretować zapisy dotyczące instalacji radiowych i pola magnetycznego?
- Kiedy są ustalane obszary ograniczonego użytkowania?
- Mnogość interpretacji rozporządzeń. Na czyje interpretacje najlepiej się powoływać?
- Interpretacja przepisów ustawy ooś dla przedsięwzięć które już istnieją
- Organizacje ekologiczne i ich udział w postępowaniu
Prowadzący
Urszula Drabik - praktyk, inspektor d/s ochrony środowiska w Urzędzie Miejskim w Lubinie; długoletnie doświadczenie w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, w tym decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach; absolwent Wydziału Administracji PWSZ w Legnicy, specjalność: administrowanie ochroną środowiska; studia podyplomowe: Ochrona Atmosfery i Zarządzanie Jakością Powietrza na Uniwersytecie Wrocławskim w Zakładzie Klimatologii i Ochrony Atmosfery
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.