W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Kto powinien sprawować nadzór nad projektem – nauczyciel czy dyrektor?
- W jakim wieku uczniowie mogą brać udział w takich projektach?
- Czy JST jednostka samorządu terytorialnego może pomóc w nawiązaniu kontaktu ze szkołą z miasta partnerskiego?
- Jak rozwiązać problem bazy noclegowej w przypadku, gdy nie ma chętnych rodzin na przyjęcie dzieci?
- Jak rozliczać i dokumentować wydatki związane z projektem?
- Na jakie działania można wnioskować o dodatkowy grand?
- Czy należy wtmagać od uczniów biorących udział w projekcie aktualnych szczepień?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Przykładowy projekt
- Dokumenty potrzebne do rozpoczęcia współpracy ze szkołą zagraniczną
- Arkusz do spisywania i weryfikowania kosztów
Szczegółowy program szkolenia:
1.Projekt dotyczący współpracy szkoły z placówką zagraniczną- tworzenie, zasady, nadzór pedagogiczny, współpraca z rodzicami
- Jak stworzyć taki projekt?
- Jakie są podstawowe zasady, które muszą znaleźć się w każdym projekcie?
- Czy różnice w systemach nauczania między szkołami są przeciwskazaniem do podjęcia współpracy?
- Czy różnice systemowe powinny być ujęte w projekcie?
- Kto powinien sprawować nadzór nad projektem – nauczyciel czy dyrektor?
- Jak wybrać opiekuna projektu?
- W jakim wieku uczniowie mogą brać udział w takich projektach?
- Jak długie wyjazdy można organizować w ramach takiego programu?
- Jak radzić sobie z niechęcią rodziców/uczniów/ nauczycieli do wzięcia udziału w takim projekcie?
- Jak zachęcić rodziców do takiej współpracy i pomocy w organizacji takiej wymiany?
- Jakie są korzyści podjęcia takiej współpracy?
- Które (i w jaki sposób) jednostki mogą włączyć się do takiej współpracy?
- Czy jednostka samorządu terytorialnego może wspomagać szkołę w takich działaniach?
- Gdzie można szukać wsparcia/ pomocy w przypadku podjęcia się zorganizowania takiego projektu?
- Czy lepiej zacząć współpracę w ramach zorganizowanego projektu typu Erasmus, czy stworzyć warunki do takiej współpracy samodzielnie (plusy i minusy obu rozwiązań)?
- Czy i jak można stworzyć sieć współpracujących szkół?
- Jakie są formy współpracy w ramach takiego projektu?
- Jakie są formy poznawania tradycji i kultury naszego kraju?
2. Nawiązywanie współpracy z placówką zagraniczną – weryfikacja, baza noclegowa
- W ramach jakich obszarów można nawiązać taką współpracę?
- Ze szkołami z jakich krajów najlepiej współpracować?
- Gdzie można szukać szkół, z którymi można nawiązać współpracę?
- Czy JST jednostka samorządu terytorialnego może pomóc w nawiązaniu kontaktu ze szkołą z miasta partnerskiego?
- Czy są jakieś bazy, gdzie można szukać partnerskich szkół?
- Jak nawiązać kontakt ze szkołą zagraniczną?
- Jakie kryteria musi spełniać szkoła, żeby można było rozpocząć z nią współpracę?
- Jak zweryfikować szkołę, z którą podejmuje się współpracę?
- Jak poznać szkołę (rodziców, nauczycieli) ze szkoły zagranicznej?
- Czy warto obdarować szkołę współpracującą? Jak dowiedzieć się, co warto im dać?
- Jak zorganizować i przeprowadzić wizytację w szkole (zarówno swojej jak i partnerskiej)
- Jak weryfikować rodziny, które chcą przyjąć uczniów?
- Jak rozwiązać problem bazy noclegowej w przypadku, gdy nie ma chętnych rodzin na przyjęcie dzieci?
- Dobre praktyki w ramach współpracy szkoły z placówką zagraniczną
3. Finanse – źródła finansowania, rozliczanie kosztów, dodatkowe fundusze
- Jakie są najpopularniejsze i najłatwiej dostępne źródła finansowania?
- Jak pozyskać sponsorów?
- Jak rozliczać i dokumentować wydatki związane z projektem?
- Na jakie działania można dostać dofinansowanie?
- Czy tylko uczniowie mogą korzystać z finansów przyznanych w ramach projektu?
- Czy można dostać dofinansowanie na kurs językowy dla nauczycieli?
- Erasmus – jak napisać projekt, żeby uzyskać wsparcie finansowe?
- Na jakie działania można wnioskować o dodatkowy grand?
- Jak rozliczać nauczycieli w przypadku podjęcia się nadzoru?
4. Nawiązywanie współpracy – jak konstruować regulamin współpracy
- Jak konstruować regulamin współpracy?
- Czy w ogóle można nawiązywać taką współpracę w czasach zagrożenia epidemicznego?
- Jaka dokumentacja jest potrzebna?
- Czy jest zgodne z prawem wymaganie od uczniów biorących udział w projekcie aktualnych szczepień?
- Jakie formy współpracy są dopuszczalne w czasie pandemii lub zagrożenia epidemicznego?
- Jak rozliczać finanse projektu?
- Finansowanie na wypadek stanu epidemii/zagrożenia epidemicznego –co, jeżeli wyjazd nie doszedł do skutku, to czy wtedy są jakieś konsekwencje finansowe? Co z poniesionymi kosztami (np. za bilety)?
- Czy można wnioskować o dodatkowe finanse np. na stworzenie wirtualnego spaceru po szkole (motywując to brakiem możliwości spotkania na żywo)
- Rodzina w Polsce przyjęła ucznia z zagranicy. W trakcie jego wizyty okazało się, że jeden z członków rodziny ma wynik dodatni. Uczeń ma wynik ujemny. Co należy zrobić w takiej sytuacji?
Prowadzący
Elżbieta Bronisz- od 16 lat nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego. Od 5 lat dyrektor szkoły. Od 5 lat współpracuje z miastem partnerskim Winsen/Luhe w Niemczech, dzięki czemu dzieci czterokrotnie skorzystały z możliwości wyjazdu za granicę. Prezes Stowarzyszenia Lotos, które było organizacją goszczącą dla projektu "See Me Through" realizowanego w ramach Programu Erasmus+ w listopadzie 2021 roku w Drezdenku. Jako Prezes stowarzyszenia "Lotos" odpowiedzialna za zorganizowanie wymiany polsko-niemieckiej dla zespołu tanecznego "Pasjonata" z Drezdenka oraz Klubu Piłkarskiego "Lubuszanin" Drezdenko.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.