W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak radzić sobie ze sprzecznościami między FRPA a UoTZ?
- Jak i skąd uzyskać dodatkowe środki na realizację zadań związanych z transportem publicznym?
- Jakie są wytyczne dotyczące dofinansowania transportu przekazywanego przez wojewodę?
- Jak stworzyć plan transportowy w ramach Publicznego Transportu Zbiorowego?
- Optymalizacja kursów: jak tworzyć linie, żeby były efektywne, ekonomicznie i spełniały oczekiwania mieszkańców?
- Jaka jest najlepsza formuła wyboru przewozów i dlaczego?
- Jak nadzorować i kontrolować prywatnych przewoźników?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Lista dokumentów potrzebnych do pozyskania dofinansowania z FRPA
- Wzory najważniejszych pism potrzebnych do pozyskania dofinansowania z FRPA
- Wzór umowy z przewoźnikiem opartej na art. 22
- Wzór umowy z operatorem
- Wzór rozliczenia kwartalnego
- Wzory raportów składanych do wojewody
- Wzory załączników dla operatorów w ramach rozliczeń końcowych i kwartalnych
- Umowy – wzory i konstruowanie z przewoźnikiem – najważniejsze
Szczegółowy program szkolenia:
1.Ustawa o transporcie zbiorowym, Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych – różnice
- Jak radzić sobie ze sprzecznościami między FRPA a UoTZ?
- Jak pozyskać dofinansowanie z FRPA?
- FRAP - Jak napisać wniosek o dofinansowanie w ramach FRAP, żeby dostać fundusz np. do 2028 r?
- Jakie są wyznaczniki ubiegania się o dofinansowanie w ramach FRAP?
- Jakie są kwoty dofinansowania w ramach FRAPPA? kwoty dofinansowania?
- Jak wygląda wybór operatora w świetle Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?
- Czy w przypadku Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych trzeba tworzyć plan transportowy? Jeżeli tak, to jakie warunki powinny zostać tam uwzględnione
- Jak interpretować rozporządzenie 13.70/2007 dotyczące weryfikacja podmiotu publicznego, a w szczególności art.5? Jak ono się ma do nowelizacji tego rozporządzenia?
- Jak wdrożyć wytyczne zawarte w Ustawie o Transporcie Zbiorowym w przypadku, gdy nie ma na to funduszy?
- Jak się przygotować do zmiany Ustawy o Transporcie Zbiorowym (czy ona nastąpi)?
- Jak wprowadzać w życie kolejne nowelizacje Ustawy o Transporcie Zbiorowym?
- Ustawa o Transporcie Zbiorowym a kwestia przedłużania zezwoleń
- Rozliczenia w perspektywie nowelizacji ustawy o Transporcie Publicznym i o Funduszu Autobusowym: kwestia wyrównywania funduszu przewoźnika a rekompensaty za linie nierentowne: które prawo stosować?
- Jak ma wyglądać wyłanianie operatora w świetle nowych przepisów? Czy nadal będzie można robić wskazanie na danego operatora?
2.Finansowanie transportu publicznego i
rozliczanie kosztów – zasady, warunki, dokumenty, formy rozliczenia
- Jak i skąd uzyskać dodatkowe środki na realizację zadań związanych z transportem publicznym?
- Jakie są wytyczne dotyczące dofinansowania transportu przekazywanego przez wojewodę?
- Omówienie terminarza składania wniosków, rozliczeń i raportów w przypadku dofinansowania
- Jak napisać i złożyć wniosek do wojewody o dotację dla transportu?
- Jak naliczać dofinansowanie od wojewody?
- Jak precyzyjnie przeprowadzić szacowanie linii przed złożeniem wniosku do wojewody?
- Jak liczyć poszczególne arkusze potrzebne do dofinansowania od wojewody?
- W jaki sposób rozliczać się w ramach dotacji od wojewody?
- Na które koszty należy zwrócić szczególną uwagę podczas miesięcznego rozliczenia przewozów?
- Jak rozróżniać koszty organizowania przewozów rozliczane w ramach dofinansowania od wojewody?
- Jak obliczać tabele w ramach dofinansowania od wojewody?
- Jakie załączniki od operatorów należy złożyć do wojewody w ramach rozliczeń kwartalnych i końcowego?
- Omówienie krok po kroku wniosku o rekompensatę poniesionych kosztów z uwzględnieniem praktycznych wskazówek ułatwiających wyliczanie
- Co to jest rozsądny zysk? W którym miejscu go ująć? Jak obliczyć jego wartość? Jak powinien zostać ujęty w umowie?
- Jakie są kryteria wyliczania deficytu?
- Jak wyliczyć deficyt?
- Jak operator ma udokumentować deficyt?
- Jak monitorować jakie zmiany i nowe wytyczne wprowadzane przez wojewodę?
- Jak obliczać rekompensatę w ramach Ustawy o Transporcie transporcie publicznym: uwzględniając VAT?
3.Organizacja transportu publicznego –
plany transportowe, współpraca między podmiotami, dofinansowania biletów
- Jak stworzyć plan transportowy w ramach Publicznego Transportu Zbiorowego?
- Optymalizacja kursów: jak tworzyć linie, żeby były efektywne, ekonomicznie i spełniały oczekiwania mieszkańców?
- Jakie warunki są obligatoryjne dla projektów linii realizowanych przez firmy zewnętrzne? Na co uważać przy zlecaniu i odbiorze takiego planu? Co jest wytyczną konieczną, a co inwencją twórczą wykonawcy? Co kontrolować w takim planie?
- Jak pisać zrównoważone plany rozwoju transportowego i wpleść w to uwagi mieszkańców?
- Układy sieci transportowych – jak zrównoważyć taki układ? W jakim stopniu brać pod uwagę roszczenia mieszkańców?
- Skąd pozyskać fundusze na założenie spółki przewozowej?
- Jak stworzyć związek transportowy powiatowo-gminny?
- Jak osiągnąć porozumienie między gminami w sprawie transportu?
- Jak gmina może podpisać porozumienie z aglomeracją w sprawie transportu?
- Jakie są formy współpracy między gminami ościennymi dużych miast i samego miasta?
- Czy rozliczenie kosztów transportu na podstawie porozumienia gmin ościennych z miastem jest zgodne z prawem europejskim?
- Jak wprowadzać długoterminowo rozwiązania zawarte w porozumieniach (np. na 10 lat)?
- Jak można zmienić formę linii, którą ZTM wypuszcza na dany teren?
- Jakie są formy dystrybucji biletów i jaki to ma wpływ na wysokość dofinansowania?
- Jakie są wytyczne dotyczące dofinansowania biletów?
- Łączenie przewozów szkolnych z transportem mieszkańców – wady i zalety takiego rozwiązania
4.Przewoźnicy – podpisywanie umów, forma
wyłonienia operatora
- Jaka jest najlepsza formuła wyboru przewozów i dlaczego?
- Wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów publicznych
- Terminarz podpisywania umów i rozliczania przewozów
- Jak stworzyć umowę bez przetargu ukierunkowaną na podmiot wewnętrzny?
- Jak skonstruować umowę z przewoźnikiem?
- Jak wygląda zawarcie umowy bezpośredniej? Kto jest podmiotem wewnętrznym?
- Jakie dokumenty powinien składać operator w powiecie?
- Jak wybrać przewoźnika, jeżeli w powiecie jest tylko jeden?
- Jak skonstruować umowę, żeby forma rozliczenia była jak najprostsza i przejrzysta?
- Jakie zapisy o kontroli powinny znaleźć się w umowie z przewoźnikiem?
- Wady i zalety wyboru operatora z wolnej ręki w ramach Publicznego Transportu Zbiorowego
- Jakie są sposoby wyłonienia operatora w oparciu o koncesję na roboty budowlane i usługi?
- Jakie zapisy broniące powiatu/gminy przed nadużyciami ze strony przewoźnika powinny znaleźć się w umowie?
- Jak sprawdzić dobrą reputację przedsiębiorcy?
- ile najdłużej można przedłużyć licencje na przewozy?
- Po co zawierane są umowy zakłóceniowe?
- Kiedy są zawierane umowy zakłóceniowe?
- Czy umowa zakłóceniowa ma mieć charakter koncesji?
- Jak cofnąć zezwolenie i w jakim przypadku można zrobić?
- Jak ustalać ceny biletów z przewoźnikiem?
- Rozliczanie biletów miesięcznych – jak to się łączy z dotacjami i umową zakłóceniową? -
- Jak i gdzie prywatni przewoźnicy mogą starać się o dofinansowanie?
- Co zrobić, gdy przewoźnik nie jeździ zgodnie z rozkładem?
- Miejska komunikacja (która ma płacone za wozokilometry) ma prywatnego konkurenta. Jak miasto może kształtować ofertę przewozową, żeby pozbyć się przewoźnika prywatnego? Jak stworzyć warunki dla zdrowej konkurencji?
5.Kontrole firm/ kontrole urzędów
- Jakie są formy kontroli przewoźnika?
- Jak nadzorować i kontrolować prywatnych przewoźników?
- Jakie uprawnienia ma urzędnik jeżeli chodzi o przeprowadzanie kontroli przewoźnika?
- Jak przebiega kontrola firm przewozowych: co warto weryfikować w pierwszej kolejności? Na co zwrócić szczególną uwagę?
- Czy można kontrolować pracę biura spółki, czy tylko realizację zadań? Jeżeli tak, to co można kontrolować?
- Jak przeprowadzić kontrolę regularnych linii: kto może to zrobić? Czy są potrzebne specjalne uprawnienia do przeprowadzenia takiej kontroli?
- Jak napisać protokół z kontroli linii regularnych?
- Jak kontrolować i weryfikować rozliczenia przekazywane przez przewoźników?
- Jakie dokumenty mogą być wymagane podczas kontroli przewoźnika?
- Jak weryfikować i kontrolować poprawność danych przekazywanych w ramach zwrotu za bilety?
- Jak powinien być przeprowadzony audyt?
- Jakie są wytyczne w przypadku zlecania audytu firmie zewnętrznej?
- Co powinien zawierać raport z audytu?
- Kto i w jakim zakresie może kontrolować urząd pod kątem wydatków związanych z transportem?
- Jak się przygotować do kontroli NIK-u?
- Jak przebiega kontrola wojewody?
- Jak się przygotować do kontroli wojewody?
Prowadzący
Kamil Groszewski - wójt Gminy Staroźreby, praktyk, który posiada znajomość realiów prawnych, organizacyjnych i wykonawczych z zakresu administracji samorządowej. Posiada wykształcenie administracyjne oraz ukończone studia podyplomowe m.in. z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, audytu oraz Master of Business Administration (MBA). W ramach obowiązków służbowych skutecznie wdrażał i nadzorował publiczny transport zbiorowy oraz reformował już istniejący dowóz dzieci do szkół. Z uwagi na praktyczne oraz merytoryczne doświadczenie prowadzący szkolenie będzie w stanie przybliżyć wiele ciekawych rozwiązań i możliwości w Państwa samorządzie lub firmie.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.