W programie m.in., wybrane zagadnienia:
• Przeprowadzenie kontroli firmy odbierającej nieczystości ciekłe krok po kroku. Jak wykonać plan kontroli?
• Jakie zasady powinny znać osoby, które będą przeprowadzać kontrolę?
• W jaki sposób komunikować się z firmami odbierającymi nieczystości?
• Czego wymagać od firmy w czasie kontroli? Czego nie można wymagać od firm?
• Jakie kroki podjąć, gdy firma nie spełni danych warunków?
• Czy będzie określony termin na wykonanie kontroli?
• Jak ma wyglądać cała dokumentacja z przeprowadzonej kontroli?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
• Protokół z kontroli
• Zawiadomienie firmy o planowanej kontroli
• Umowa na przekazanie ścieków
Szczegółowy program szkolenia:
Nowości w programie:
- Z jakiego przepisu prawnego wynika, że co 2 lata musimy kontrolować przedsiębiorcę odbierającego nieczystości ciekłe?
- Skąd przedsiębiorcy mają uzyskać informację o ilości ścieków odebranych z terenów aglomeracji?
- Czy gmina musi mieć uchwałę dot. szczegółów wydawania zezwolenia na odbiór ścieków? Czy możemy nie mieć takiej uchwały i opierać się tylko na ustawie i rozporządzeniach?
- Czy kontrola przedsiębiorcy powinna odbywać się na takich zasadach jak kontrola firm odbierających odpady?
- Czy będą nowe wzory sprawozdań przedsiębiorców?
- W jaki sposób skontrolować, czy przedsiębiorca oddał ścieki do nieodpowiedniej stacji zlewnej?
- Czy firma asenizacyjna może mieć kontrolę z kilku gmin?
- Czy bez zawiadomienia kontrolę może wykonać sam pracownik organu, czy musi być ktoś z WIOŚ?
- Jak wygląda kontrola zza biurka? Czy polega ona na wezwaniu do okazania umowy oraz dowodów opłat?
- Co powinniśmy sprawdzić, będąc u przedsiębiorcy?
- Na jakiej podstawie gmina ma prowadzić ewidencję zbiorników/POŚ?
- Jak postępujemy w przypadku, gdy na wsi nie ma kanalizacji ani wodociągu?
- Czy mamy obowiązek skontrolować wszystkie firmy asenizacyjne, odbierające ścieki w gminie?
- W jaki sposób pracownik urzędu ma sprawdzić, czy zbiornik jest szczelny?
- W jaki sposób urzędnik ma sprawdzić warunki techniczne urządzenia? Czy powinien to zrobić PINB?
- Czy w zawiadomieniu powinniśmy podawać konkretną datę kontroli, a godzinę tylko doprecyzować telefonicznie?
- Czy każda z firm asenizacyjnych, która chce opróżniać przydomowe oczyszczalnie ścieków, musi złożyć wniosek o aktualizację obowiązującej decyzji o osady ściekowe?
- Ile będzie ważne oświadczenie przedsiębiorcy o gotowości i zamiarze odbioru osadów?
- Czy należy wymagać zaświadczenia z US lub ZUS o braku zaległości? Czy wystarczające jest samo oświadczenie?
- Kto zawiera umowę z firmą asenizacyjną w zakresie odbioru zastępczego? Czy na odbiór zastępczy decyzję wydaje gmina?
- Czy zezwolenie na prowadzenie działalności na odbiór nieczystości ciekłych wymaga przeprowadzenia pełnego postepowania administracyjnego na podstawie przepisów k.p.a., czyli zawiadomienie o wszczęciu postępowania i zawiadomienie przed wydaniem decyzji?
- Gdzie należy przekazywać informacje o wydaniu decyzji na odbiór i transport nieczystości ciekłych? Z jakich przepisów to wynika?
Omówienie najnowszych zmian w przepisach
• Przeprowadzenie kontroli firmy odbierającej nieczystości ciekłe krok po kroku. Jak wykonać plan kontroli?
• Na jakich podstawach prawnych pracować i jakie wykorzystać?
• Jakie zasady powinny znać osoby, które będą przeprowadzać kontrolę?
• Co zrobić, jeśli dokumenty wystawiane przez firmy odbierające nieczystości są źle wypełnione?
• Jak sprawdzić prawidłowość wystawianych dokumentów przez firmę odbierającą nieczystości?
• W jaki sposób komunikować się z firmami odbierającymi nieczystości?
• Jakie są wymagania od przedsiębiorców - jakie sprawozdania mają sporządzać?
• Co powinno znajdować się w rejestrze zawartych umów?
• Czy sprawdzać umowy firm z mieszkańcami? Na jakie zapisy zwracać uwagę?
• Jak weryfikować liczbę zawartych umów przez firmy?
• Czy sprawdzać to, czy firma wystawia potwierdzenia odebrania nieczystości?
• Czy firmy mają obowiązek ewidencjonowania umów?
• Jak powinno przebiegać właściwe ewidencjonowanie umów?
• Jak sprawdzać czy firmy na bieżąco ewidencjonują umowy?
• Czego wymagać od firmy w czasie kontroli? Czego nie można wymagać od firm?
• Co w przypadku, gdy firma nie robi sprawozdań?
• Co zrobić, gdy firma nie chce udostępnić dokumentów?
• W jaki sposób sprawdzić, jak firma świadczy usługi?
• Jakie kroki podjąć, gdy firma nie spełni danych warunków?
• Jakie kary grożą firmie za niedopełnienie wymagań?
• Czy firma podlega pod prawo przedsiębiorców i należy informować ją np. 7 dni przed kontrolą, czy nie?
• Praktyczne rozwiązania w zakresie weryfikacji świadczenia usług przez firmy
• Co ma zrobić gmina, gdy mieszkańcy nie mają podpisanych umów z firmą wywożącą nieczystości?
• Co zrobić, jeśli firma nie ma podpisanej umowy z oczyszczalnią?
• W jakich terminach robić kontrolę i na co warto zwrócić uwagę?
• Jakie będą ewentualne kary za nieprzeprowadzenie kontroli przez jednostki administracji publicznej?
• Jakie dokumenty są potrzebne do przeprowadzenia kontroli?
• Jakie dane sprawdzać i na co najbardziej zwrócić uwagę?
• Co w przypadku, gdy w dokumentach nie ma wpisanego numeru KP?
• Jak ma wyglądać cała procedura kontroli?
• Jak powinna przebiegać kontrola?
• Ile powinna trwać kontrola?
• Jak ma wyglądać protokół z takiej kontroli, co powinien zawierać? Czy po każdej kontroli powinien być sporządzony?
• Kto podpisuje protokół, jeśli pracownik nie ma upoważnienia do kontroli?
• Jak ma wyglądać cała dokumentacja z przeprowadzonej kontroli?
• Czego dokładnie ma dotyczyć kontrola, jakie są wymagania?
• Czy będzie określony termin na wykonanie kontroli?
• Jak często mają być przeprowadzane kontrole?
• Czy jest obowiązek powiadomienia firmy o kontroli? Jak powiadomić firmę o planowanej kontroli? Ile wcześniej trzeba powiadomić firmę o planowanej kontroli?
• Jak zweryfikować dokumenty ze stacją zlewną?
• Czy ilość ścieków odebranych = ilość na stacji zlewnej?
• Jak sprawdzić, czy firmy spełniają warunki sanitarne?
• Jak sprawdzić, czy samochody spełniają wszystkie wymagania?
• Jak powinno wyglądać miejsce przechowywania pojazdu? Jak sprawdzić, czy nie jest to uciążliwe dla środowiska i otoczenia? Gdzie powinien być garażowany?
• Jakie oznaczenia powinny znajdować się na samochodach?
• W jaki sposób sprawdzać czy beczkowozy są myte? Czy firmy mają obowiązek to robić i jak często powinny to robić?
• Czy kontrola ma przebiegać na podobnej podstawie jak przy wydawaniu zezwoleń dla firm?
• Jak wydawać zezwolenia firmom? Jakimi kryteriami się kierować przyznając takie zezwolenia?
• Jak sprawdzić czy zaplecze techniczno-administracyjne firmy jest odpowiednie?
• Jak przeprowadzić postępowanie administracyjne?
• Jak postępować w przypadkach, gdy w nieruchomościach brakuje kanalizacji, a także szamba - jaka jest procedura działania?
• Jak wszcząć kontrolę przedsiębiorstw spoza gminy?
• Czy można przeprowadzić kontrolę przedsiębiorstwa zdalnie?
• Czy firmy kontrolujemy z uwzględnieniem prawa przedsiębiorców?
• Kontrolowanie osób fizycznych pod kątem zbiorników - czy strona musi być zawiadomiona pisemnie? Czy z art. 379 można bez zawiadomienia?
• Są firmy, które mają zezwolenie w gminie i odbierają ścieki z kabin WC. Czy takie firmy też mamy kontrolować?
Czy właściciel nieruchomości musi mieć umowę z firmą odbierającą nieczystości? Jak skutecznie wpłynąć na świadomość mieszkańców i nakłonić ich, aby odpowiednio pozbywali się nieczystości i by podpisywali umowy z firmami odbierającymi nieczystości?
• Czy firma zawiera umowy z mieszkańcami?
• Czy firma wystawia potwierdzenia odebrania nieczystości?
• Jak kontrolować umowy między mieszkańcami a podmiotami odbierającymi nieczystości? Jaka jest odpowiedzialność finansowa urzędnika za brak kontroli?
• Czy właściciel może powołać się na zawarcie umowy ustnej z przedsiębiorcą, jeżeli przedstawia rachunki za odbiór nieczystości?
• Czy umowa jest konieczna? Niektórzy mieszkańcy nie posiadają umowy, bo przedsiębiorcy nie chcą jej z nimi podpisać.
• Czy są jakieś sposoby, aby zmuszać przedsiębiorców do podpisywania umów z mieszkańcami?
• Czy można uznać, że ktoś wywozi ścieki zgodnie z przepisami w następującym przypadku: jest umowa ustna na odbiór ścieków, nie ma rachunków, ale mamy dane ze stacji zlewnej, że z tego adresu są przywożone ścieki do stacji zlewnej? Ewidencja zlewni wskazuje adres, skąd, jak, ile i datę przywozu
• Czy mieszkaniec, który nie posiada udokumentowanej umowy z firmą, może otrzymać mandat?
• Czy kontrola musi zostać przeprowadzona w terenie, czy można wezwać mieszkańca do okazania umów z firmą w urzędzie?
• Czy może być podpisanych więcej umów na jedną posesję, nie tylko z jednym przedsiębiorcą?
• Czy mieszkaniec może wywozić ścieki z uprawnionym przedsiębiorcą, z którym nie ma podpisanej umowy, a posiada ją podpisaną z innym?
• Czy wystarczy, że właściciel będzie miał tylko umowę z jedną firmą asenizacyjną? A będzie korzystał z usług różnych firm?
• Czy zgodnie z ustawą co 2 lata należy kontrolować oprócz podmiotów również osoby fizyczne?
• Czy dla um/ug nie będzie wystarczające okazanie faktury za usługę opróżnianie, tylko będzie wymagana umowa? Klienci mają od pewnego czasu kontrole z um/ug. Do tej pory część klientów nie miało podpisanej umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych. Odbywało się to na zasadzie zagłoszonego zlecenia. Czy dla um/ug nie jest wystarczająca wystawiona faktura? Czy od teraz musi być jednak spisana umowa i jednocześnie faktura?
• Jak urzędnik może reagować na skargi mieszkańców, że ktoś wylewa szambo (u siebie, na działkę zgłaszającego lub w nieokreślone miejsce, ale jest nieprzyjemny zapach)? Co może zrobić gmina w przypadku donosów sąsiedzkich, że ktoś wylewa na pole/ na działkę/ do rowu?
• Co należy rozumieć przez okazanie umów i dowodów opłat - jak udokumentować to podczas przeprowadzania oględzin/ kontroli?
• Czy w nowym sprawozdaniu do WIOŚ i Wód Polskich należy wykazać kabiny Toi Toi?
• Co zrobić w sytuacji, gdy mieszkaniec z szamba "robi sobie" oczyszczalnię, czyli do zbiornika dodaje rury drenażowe? Jak kontrolować i jak reagować z urzędu?
• Na jakiej podstawie prawnej rolnik może zagospodarować ścieki we własnym zakresie?
• Od czego zacząć ewidencję zbiorników bezodpływowych? Czy od dokonania zgłoszeń na drukach a potem kontroli?
Prowadzący
Małgorzata Gołąb - starszy specjalista z zakresu gospodarki wodno-ściekowej. Od ponad 10 lat do jej obowiązków służbowych należy kontrola przestrzegania przez przedsiębiorców oraz organy administracji publicznej przepisów ustawy Prawo wodne oraz Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Prowadzi także postępowania administracyjne w sprawie nakładania kar pieniężnych. Jest absolwentką Politechniki Krakowskiej na kierunku Inżynieria Środowiska, specjalność zaopatrzenie w wodę, oczyszczanie i unieszkodliwianie ścieków i odpadów oraz ochrona jakości wód. Współautorka artykułów w prasie technicznej.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.