Fragment ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak rozpatrywać wnioski mieszkańców dotyczące oznakowania dróg publicznych i gminnych?
- Na co zwrócić uwagę podczas prowadzenia ewidencji dróg?
- Co zrobić w przypadku, gdy droga wewnętrzna nie ma ustalonego prawa do użytkowania?
- Jaka dokumentacja jest potrzebna do uzgodnienia wjazdu z drogi wewnętrznej na drogę publiczną?
- Diagnostyka stanu technicznego przepustów, kładek, mostów
- Na jakiej podstawie przeprowadza się aktualizację książki obiektu?
- Wyjaśnienie procedury wystawiania pozwoleń na przejazdy nienormatywne – omówienie przykładowej decyzji
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wzór zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego
- Wzór odmowy przejazdu pojazdu nienormatywnego
- Wzór opinii dotyczącej przejazdu pojazdu nienormatywnego
- Rozpiska kategorii dróg
- Wytyczne tworzenia książki obiektu
Szczegółowy program szkolenia:
Najbardziej problematyczne przypadki w związku z drogami gminnymi:
- Czy zmiana znaku drogowego na drodze gminnej wymaga podjęcia uchwały, w przypadku zmiany z terenu zabudowanego na strefę zamieszkania na podstawie petycji mieszkańców? Co zrobić w przypadku, gdy mieszkańcy chcą, aby postawić znak „strefa zamieszkania”?
- Jak postępować w przypadku problemów z deweloperami, którzy niszczą drogi gruntowe, a Policja nie pomaga?
- Co w przypadku, gdy deweloper nie podpisze porozumienia o remoncie drogi po skończonej inwestycji? Czy możemy nałożyć taki obowiązek?
- Co zrobić w sytuacji, kiedy wydano decyzję w 2009 r. na lokalizację zjazdu, okazuje się, że zjazd został wykonany niezgodnie z wydaną decyzją, a teraz właściciele chcą zalegalizować wykonany zjazd? Czy muszą złożyć wniosek o przebudowę zjazdu, z załączeniem poprzedniej decyzji?
- Jak ustanawiać nowe przystanki autobusowe na drodze wewnętrznej, jaka jest procedura?
- W jakich odległościach mogą być sytuowane przystanki?
- Jaka jest procedura zmiany klasy technicznej drogi gminnej z L na D?
- Jakie działania możemy podjąć w przypadku, gdy chcemy dokonać przebudowy drogi, której pas drogowy nie ma wymaganej szerokości do uzyskania przepisowych 5,5 m dla klasy drogi L. Jak możemy przejąć działki znajdujące się wzdłuż drogi celem wymaganego poszerzenia?
- Czy w uchwale o zaliczeniu nowego odcinka drogi, w którego ciągu leży, czy wystarczy ustalenie przebiegu, skoro dana ulica jest już publiczna?
- Co z drogami dojazdowymi do gruntów rolnych, też trzeba dla tych dróg robić przeglądy?
- Co jeśli wystąpi nagła potrzeba ustawienia znaków z powodu awarii drogi, na jaki czas możemy taki znak ustawić?
- Jak wygląda procedura postępowania w przypadku powzięcia informacji o nielegalnym zajęciu pasa drogowego w celu prowadzenia robót? Czy o tym nielegalnym zajęciu pasa należy zawiadamiać Policję, czy nie ma takiej potrzeby?
- Czy oznakowanie D-46 i D-47 obowiązuje również przy drogach wewnętrznych gruntowych?
- Czy Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne odpowiedzialne za utrzymanie i wykonywanie sieci wodociągowych powinno występować do gminy o zajęcie pasa i umieszczenie urządzenia i czy musi wnosić opłaty do gminy?
- Czy tymczasowy kabel energetyczny do zasilania budynku mieszkalnego powinien być zgłoszony przez właściciela nieruchomości czy przez energetykę? Mamy sytuację, w której zakład energetyczny zrzuca na właściciela procedury i koszty umieszczenia urządzenia i zajęcia pasa drogowego.
- Jaka jest procedura zmiany nazwy drogi, w sytuacji gdy jest ona już nieaktualna? Numer nadal obowiązuje, jednak nazwy nadawane były z początkiem lat 90
- Czy w przypadku pozbawienia kategorii drogi powiatowej do kategorii drogi gminnej wymagany jest akt notarialny przejęcia?
- W jaki sposób wydawać zgody na lokalizację "zjazdu" z drogi wewnętrznej, na jakiej podstawie prawnej właściciel ma o to wnioskować a my odpowiadać?
- Co w przypadku budowy sieci i przyłączy na drogach wewnętrznych? Czy obowiązuje opłata za zajęcie i umieszczenie?
- Co zrobić, jeśli właściciel, który uzyskał decyzję na lokalizację zjazdu z drogi publicznej, nie wybudował go w ciągu 3 lat, zgodnie z przepisami taka decyzja wygasa…teoretycznie, a jak to wygląda w praktyce, czy właściciel jest wzywany do wypełnienia obowiązków decyzji? Co zrobić w takich przypadkach?
- Do kogo nalezy kierowac pismo w sprawie wydania zezwolenia na ponadgabryt?
- W jaki sposób nadać numer dla przepustu i gdzie lub do kogo go zgłosić?
- Czy jest dopuszczalne prowadzenie przeglądów dróg z których protokoły spisywane są jedynie w wersji elektronicznej i podpisane są kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę wykonującą przegląd?
- Co w przypadku, gdy działka drogowa nie posiada dokumentu własności?
- Czyli zezwolenie na przejazd o masie większej niż przewidziana dla danej drogi jest dopuszczalna w formie zwykłego pisma czy zezwolenia?
- Czy na drogach wewnętrznych nieobjętych strefą ruchu lub strefą zamieszkania można stosować znaki drogowe, skoro znaki drogowe i sygnały drogowe - ich stosowanie i egzekwowanie określa ustawa prawa o ruchu drogowym i odpowiednie rozporządzenia do tej ustawy? Na drogach wewnętrznych nie obowiązują przepisy prawa o ruchu drogowym. Jeśli na drodze wewnętrznej są ustawione znaki drogowe i są „nielegalne” to musimy je respektować?
- Jedna firma miała zajęcie pasa drogi wewnętrznej, której gmina była właścicielem, a droga okazała się bardzo trudnym "gliniastym" terenem. Firma już dwa razy poprawiała tę drogę, wyrównywała i utwardzała. Po ulewie i przejechaniu np. śmieciarki znowu samochody się zapadają i "toną" w błocie. Wykonawca przekonuje, że jeżeli zrobił wykop otwarty to tym samym materiałem będzie utwardzać drogę, i nie będzie dowozić np. kruszywa, aby to bardziej utwardzić. Niestety droga "gliniasta" jeżeli raz się ją ruszy to jest ciężko doprowadzić do ładu. Co w takiej sytuacji. Czy mogę przymusić wykonawcę aby dostarczył i utwardził tę drogę?
- Czy jako gmina możemy uzgadniać lokalizacje przyłączy albo sieci w drodze wewnętrznej, gdzie właścicielem jest Skarb Państwa?
- Czy do jednej posesji może być więcej wjazdów, jeżeli chodzi o drogi publiczne jak i drogi wewnętrzne?
- Często w naszej gminie właściciele nieruchomości przylegających do dróg mają płoty przesunięte na naszą działkę drogową. Sadzą na naszej nieruchomości drzewa i krzewy. Co w takiej sytuacji zrobić?
- Jaka jest podstawa prawna do obowiązku uzgadniania lokalizacji płotu z zarządcą drogi?
- Od jakiego miejsca najlepiej liczyć km drogi w momencie, gdy krzyżują się droga gminna z powiatową?
- Czy możemy wydawać zezwolenia uzgodnienia na prowadzenie sieci na drogach wewnętrznych?
- Czy w przypadku dróg gminnych również muszą być tak szczegółowe protokoły wykonane przez firmę?
- Czy wydawanie zezwolenia na zjazd z drogi wewnętrznej będącej w zarządzie lub własnością gminy wydawane jest w formie decyzji, pomimo że jest to droga wewnętrzna?
Organizacja ruchu i bezpieczeństwo – formy, wytyczne, rozpatrywanie wniosków
- Kiedy można odstąpić od czasowej organizacji ruchu?
- Czy gmina opiniuje projekt czasowej organizacji ruchu w przypadku budowy mostu w ciągu drogi powiatowej?
- Co w przypadku, kiedy na terenie gminy są drogi, na których obowiązuje projekt organizacji ruchu o dopuszczalnym tonażu 5 ton? Czy wydaje się zezwolenie w formie umowy cywilno-prawnej, czy nic nie wydajemy?
- Czy projekt czasowej organizacji ruchu do zaopiniowania w gminie musi być w 4 egzemplarzach?
- Co z projektem organizacji ruchu na czas wykonywania robót metodą podwiertu spoza pasa drogowego?
- Czy przy zajęciu pasa drogowego (droga publiczna) powinien zawsze być projekt organizacji ruchu?
- Organizacja ruchu w trakcie wykonywania robót budowlanych i utrzymaniowych
- Czy do dróg wewnętrznych gruntowych z bardzo małym ruchem też musimy wymagać zmiany organizacji ruchu?
- W jakich wypadkach stosuje się zmianę organizacji ruchu?
- Kto może planować zmianę organizacji ruchu?
- Jak planować zmianę organizacji ruchu?
- Kiedy jaką organizację stosować?
- Jakie elementy mają zawierać projekty stałe, a jakie tymczasowe?
- Jakie urzędy/ jednostki muszą mieć wgląd w projekt organizacji ruchu?
- Jakie organy są potrzebne do wprowadzenia organizacji ruchu?
- Jak wygląda kontakt ze starostwem w sprawie zmiany organizacji ruchu?
- Jakie dokumenty należy złożyć w starostwie, jeżeli chce się zmienić organizację ruchu?
- Jakie są schematy i znaki wykorzystywane podczas zmiany organizacji ruchu?
- Na co zwrócić szczególną uwagę przy zastosowaniu oznakowania poziomego i pionowego?
- Jak przejść kontrolę?
- Jak rozpatrywać wnioski mieszkańców dotyczące oznakowania dróg publicznych i gminnych?
- Kwestia ograniczenia prędkości i bezpieczeństwa ruchu drogowego – jakie są normy i wytyczne?
- Co zrobić w sytuacji, gdy gmina chce wprowadzić progi zwalniające, a mieszkańcy ich nie chcą?
Prowadzenie ewidencji dróg i książek obiektów krok po kroku
- Czy książkę drogi prowadzi się tylko do dróg publicznych, czy również do dróg wewnętrznych będących własnością lub w zarządzie gminy?
- Czy przepusty drogowe zaliczane są do obiektów mostowych i wymagane są dla nich książki obiektów?
- Czy Powiatowy Zarząd Dróg ma obowiązek prowadzić ewidencję działek w pasie drogowym?
- Wyjaśnienie procedury ewidencji dróg krok po kroku
- Wymogi administracyjne dotyczące ewidencji dróg
- Kiedy można samemu przeprowadzić ewidencję, a kiedy się ją zleca?
- Na co zwrócić uwagę podczas prowadzenia ewidencji dróg?
- Jak nadaje się numery JNI?
- Jak liczyć kilometraż drogi?
- Jakie obiekty powinny być ujęte w książkach obiektów?
- Jakie obiekty powinny być ujęte tylko w ewidencji?
- Jak prowadzić książki obiektów?
- Kto ma prowadzić książkę obiektu?
- Jakie są wymaganie kancelaryjne dotyczące prowadzenia książek obiektów?
- Kiedy się aktualizuje książkę obiektu?
- Na jakiej podstawie przeprowadza się aktualizację książki obiektu?
Drogi wewnętrzne i klasyfikacja dróg – zmiany nr dróg, wytyczne, regulacje prawne
- Jaka jest procedura nadania numeru drogi?
- Jak pozbawić drogę numeru?
- Jak zmienić przebieg drogi?
- Jak wygląda procedura przejęcia prywatnej drogi na rzecz gminy?
- Jak zmienić nr drogi, która przeszła z powiatowej na gminną?
- Na jakich zasadach określa się drogę jako wewnętrzną?
- Jakie przepisy są wykorzystywane w przypadku dróg wewnętrznych?
- Jak oznakować drogi wewnętrzne?
- Czy drogi wewnętrzne podlegają przeglądom technicznym?
- Jaka dokumentacja jest potrzebna do uzgodnienia wjazdu z drogi wewnętrznej na drogę publiczną?
- Prawa i obowiązki zarządcy drogi
- Co zrobić w przypadku, gdy droga wewnętrzna nie ma ustalonego prawa do użytkowania?
- Jak określić własność drogi? W Małopolsce mają statut „władanie” (to nie jest równorzędne z właścicielem gruntu) – jak to rozwiązać?
Kontrola dróg - praktyczne wskazówki
- Kiedy można wykonać objazdy kontrolne dróg gminnych?
- Jak powinien wyglądać dziennik objazdów?
- Kto może przeprowadzić kontrolę dróg?
- Jak napisać protokół z takiej kontroli?
- Diagnostyka stanu technicznego nawierzchni dróg, ulic i placów
- Diagnostyka stanu technicznego przepustów, kładek, mostów
- Utrzymanie i modernizacja dróg i ulic oraz obiektów mostowych
- Kosztorysowanie robót drogowych – remonty cząstkowe nawierzchni
- Drogi gruntowe -profilowanie, zabezpieczenie dróg gruntowych, dobór materiałów wykorzystywanych do uzupełniania ubytków
- Jakie są standardy dla dróg gruntowych?
- Skąd czerpać środki na utwardzanie dróg?
- Zakup kruszywa – czy są jakieś specjalne wytyczne i procedury?
- Jakie działanie prewencyjne można podjąć, by zapobiec niszczeniu dróg?
- Jakie są trwałe materiały, które można wykorzystać, by przeciwdziałać niszczeniu dróg
- Przejazdy kolejowe w praktyce – obowiązki zarządcy drogi
- Czyszczenie znaków, przystanków, uzupełnianie – czy są jakieś wymogi, np. co ile trzeba to robić?
- Co można wymagać od mieszkańców a co od zarządcy?
- Jak uświadomić mieszkańców co do ich praw i obowiązków związanych z utrzymaniem czystości chodników?
- Jak w przypadku posiadłości prywatnych egzekwować obowiązki związane z utrzymaniem chodników?
- Kto ma sprzątać drogi?
- Jaka jest procedura w przypadku otrzymania zgłoszenia o padłym zwierzęciu?
Przejazdy pojazdów nienormatywnych – zgody, odmowy i wytyczne
- Jakie są standardy normatywności – interpretacje prawne i przykładowe wyroki
- Jakie są zmiany w ograniczeniach tonażowych po wejściu w życie nowych przepisów?
- Jak wydawać zezwolenia na przejazdy, kiedy droga nie jest odpowiednio oznaczona?
- Jak rozpatrywać odwołania od odmowy wydania zezwolenia?
- Wyjaśnienie procedury wystawiania pozwoleń na przejazdy nienormatywne – omówienie przykładowej decyzji
- Jak wygląda od strony organizacyjnej wydawanie opinii potrzebnej do uzyskania zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego?
- Co muszą dostarczyć osoby chcące uzyskać zgodę na przejazd pojazdu nienormatywnego
- Na co zwrócić uwagę przy wystawianiu opinii dotyczącej przejazdu pojazdu nienormatywnego?
- Względy bezpieczeństwa: na co trzeba zwrócić uwagę w przypadku przejazdów pojazdów nienormatywnych?
- Kiedy nie można wydać zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego?
- Kiedy można zastosować znaki B-5,B-18 B-19? Jakie warunki, obostrzenia muszą być spełnione, żeby można było je zastosować?
- Jak stosować nowe zmiany przepisów mówiące o wydawaniu opinii na temat przejazdu pojazdu nienormatywnego przez teren danej gminy w praktyce?
Sezonowe utrzymanie dróg i ulic
- Czy można podpisać umowę na zimowe utrzymanie dróg na podstawie ilości zużytego pisaku bądź mieszanki i czasu trwania odśnieżania tj. ilości godzin? Jak kontrolować wykonawcę w takim przypadku?
- Co w przypadku, gdy w Gminie nie ma Straży Miejskiej, czy Policja też może nałożyć mandat lub pouczenie mieszkańcowi, który nie odśnieża chodnika?
- Podstawy prawne zimowego utrzymania dróg
- Kto ma obowiązek utrzymania dróg i ulic w zimie?
- Zakres obowiązków sezonowego utrzymania dróg poszczególnych jednostek jako zarządców
- Jaki jest standard odśnieżenia drogi gminnej?
- Kto ma obowiązek zająć się chodnikami rowerowymi w czasie zimy?
- Umowy na odśnieżanie – jak je konstruować, żeby gmina była zabezpieczona
- Przechowywanie materiałów: jak zabezpieczyć sól, piach?
- Jakiego materiału używać do zimowego utrzymania alejek w parkach?
- Jak rozpatrywać wnioski o odszkodowanie za upadek na śliskim chodniku, za kolizję drogową na śliskiej nawierzchni drogi?
Prowadzący
Kornelia Michno - Od 2009 r. pracuje w Urzędzie Miasta Bochnia, obecnie na stanowisku Podinspektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Od 2017 r. jej zakres obowiązków obejmuje między innymi: prowadzenie ewidencji dróg gminnych i obiektów mostowych oraz prowadzenia książek obiektów dla nich; prowadzenie zadań z zakresu utrzymania dróg i chodników; opiniowanie decyzji WZ; uzgadnianie lokalizacji zjazdów i ogrodzeń; wyrażanie zgód na przejazd pojazdów nienormatywnych; opiniowanie projektów organizacji ruchu. Członek komisji ds. opiniowania projektu organizacji ruchu na drogach lub zmiany organizacji ruchu przy Starostwie Powiatowym w Bochni.
Prawnik, absolwentka Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Wydział Prawa i Administracji, kierunek Prawo. W 2018 r. ukończyła studia podyplomowe Inżynieria Ruchu Drogowego w Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Wydział Inżynierii Lądowej.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.