W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Roczna sprawozdawczość budżetowa: kluczowe różnice między sprawozdaniami Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-50, Rb-N, i Rb-ZN oraz ich szczegółowa analiza.
- Rozliczanie dotacji: ewidencja przypisów, zwrotów i nadpłat oraz klasyfikacja kosztów obsługi programów rządowych (np. AOON, OW, „Posiłek w szkole i w domu”).
- Zakończenie roku budżetowego: harmonogram prac, weryfikacja sald kont oraz zamknięcie ksiąg rachunkowych.
- Praktyczne przeksięgowania: zasady i przykłady przeksięgowań na koniec roku, w tym na kontach 800, 223, i 229.
- Sprawozdanie finansowe: przygotowanie bilansu, rachunku zysków i strat oraz zestawienia zmian w funduszu.
- Odpisy aktualizujące należności: zasady wyliczania i ujmowania w księgach rachunkowych oraz w bilansie.
- Problematyka nienależnie pobranych świadczeń: ewidencja, rozliczenia zwrotów i ich ujęcie w sprawozdaniach budżetowych.
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- AKTYWA – lewa strona bilansu – prezentacja w formie tabeli zawierająca opis poszczególnych wierszy bilansu ze wskazaniem kont, z których salda powinny być przeniesione do poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego
- PASYWA – prawa strona bilansu – prezentacja w formie tabeli zawierająca opis poszczególnych wierszy bilansu ze wskazaniem kont, z których salda powinny być przeniesione do poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego
- BILANS jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego
- Harmonogram prac bilansowych za 2024r.
- Informacja dodatkowa do bilansu
- Paragrafy wydatków do rodzaju kosztów
- Rachunek zysków i strat
- Rachunek zysków i strat - opis
- Salda kont księgowych
- Zestawienie zmian funduszu
- Rozliczenie wynagrodzenia dla opiekuna prawnego, dodatku terenowego
- Rozliczenie zadań własnych dofinansowanych przez budżet państwa
- Rozliczenie Programu Asystent rodziny
- Rozliczenie kosztów zadania realizacji świadczeń alimentacyjnych i dłużnika alimentacyjnego
- Przykład praktyczny - odpis aktualizacyjny należności
Szczegółowy program szkolenia:
Blok I: Roczna sprawozdawczość
1. Przegląd obowiązkowych sprawozdań budżetowych:
- Rb-27S – plan i wykonanie dochodów budżetowych.
- Rb-27ZZ -plan i wykonanie dochodów zleconych
- Rb-28S – plan i wykonanie wydatków budżetowych.
- Rb-50 – rozliczenie dotacji i zadań zleconych.
- Różnice między sprawozdaniami kwartalnymi, miesięcznymi i rocznymi – zasady sporządzania, najważniejsze terminy, odpowiedzialność osób przygotowujących dokumenty.
2. Szczegółowe omówienie sprawozdań budżetowych
Rb-27S,Rb -27ZZ – szczegółowe omówienie pozycji w kolumnach i wierszach:
- Jak prezentować zaległości i nadpłaty?
- Ujmowanie wpłat komorniczych w sprawozdaniu.
- Problematyka dochodów nienależnie pobranych.
- Jak prawidłowo przypisać dochody z funduszu alimentacyjnego, usług opiekuńczych i DPS?
- • Przykłady przeksięgowań na koniec okresu sprawozdawczego.
Rb-28S – zaangażowanie, wykonanie wydatków,zobowiązania :
- Czy na koniec roku zaangażowanie może przekraczać wykonane wydatki?
- Omówienie kosztów obsługi otrzymanych dotacji oraz realizowanych programów
- Przykłady przeksięgowań na koniec okresu sprawozdawczego.
Rb-50 – dotacje i zadania zlecone:
- Jakie zadania wchodzą w sprawozdanie, a jakie są wyłączone?
- Problematyka zwrotów dotacji w przypadku niewykonania zadań.
3. Sprawozdania w zakresie operacji finansowych
Rb-N – należności i aktywa finansowe:
- Jak prawidłowo klasyfikować nienależnie pobrane świadczenia i odsetki?
- Czy środki z Funduszu Pomocy i Funduszu Solidarnościowego ujmujemy w Rb-N?
- Ujmowanie zwrotów świadczeń wypłaconych w bieżącym roku oraz w latach ubiegłych.
Rb-ZN – zobowiązania Skarbu Państwa:
- Jak wykazywać saldo należności z tytułu Funduszu Alimentacyjnego?
- Czy środki niewykorzystane z dotacji powinny być prezentowane w Rb-ZN?
Rb-Z – zobowiązania krótkoterminowe i długoterminowe
Blok II: Rozliczanie dotacji
1. Dotacje na zadania zlecone i własne
- Rozliczanie Funduszu Alimentacyjnego:
- Ewidencja przypisów, wpłat i odsetek.
- Jak księgować zwroty z tytułu nienależnie pobranych świadczeń?
- Programy rządowe (np. AOON, OW, „Posiłek w szkole i w domu”):
- Koszty obsługi – zasady rozliczeń.
- Ewidencja wynagrodzeń, ubezpieczeń i kosztów dojazdów asystentów.
- Problematyka dotacji na świadczenia rodzinne ,fundusz alimentacyjny
- Czy 3% kosztów obsługi zawsze muszą być wydatkowane w pełnej wysokości?
2. Przykłady rozliczeń dotacji
- Zwroty do wojewody – terminy zwrotów dotacji niewykorzystanych ?
- Jak księgować nadpłaty składek ZUS wynikające z korekt?
- Rozliczenie kosztów obsługi programów (np. dodatek gazowy, bon energetyczny).
- Jak rozliczyć dotację na wypłatę dodatku motywacyjnego
4. Problemy z klasyfikacją budżetową
- Jak klasyfikować środki z Funduszu Pomocy i Funduszu Solidarnościowego?
- Koszty wyposażenia i inwestycji w projektach – jak prawidłowo ujmować w budżecie?
- Przykłady rozliczeń wydatków związanych z zakupami dla OPS i DPS.
Blok III: Zakończenie roku budżetowego
1. Przygotowanie do zamknięcia roku
- Harmonogram prac związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych:
- Weryfikacja sald na kontach zespołów 0, 2, 4, 7 i 8.
- Zamknięcie ksiąg pomocniczych i ich zgodność z księgami głównymi.
2. Czynności zamykające rok budżetowy
- Problematyka odpisów aktualizujących należności – kiedy są wymagane i jak je wyliczać?
- Nienależnie pobrane świadczenia i ich rozliczenie w bilansie otwarcia.
3. Rozliczenie dochodów i wydatków na koniec roku
- Zasady przeksięgowań na kontach 800, 223 i 229.
- Co zrobić z nadpłatami wynikającymi z braku kontaktu z rodziną podopiecznego?
- Jak ująć dochody z odsetek od niewykorzystanych dotacji?
4. Praktyczne wskazówki
- Jak prawidłowo ujmować wydatki i dochody dotyczące okresu przejściowego?
- Problemy z księgowaniem wpłat i wydatków z końca grudnia i początku stycznia.
5. Sprawozdanie finansowe
Bilans jednostki budżetowej:
- Jakie salda kont powinny być przeniesione do aktywów, a jakie do pasywów?
- Klasyfikacja aktywów trwałych – problemy na przykładach (np. środki trwałe w budowie, przeksięgowania inwestycji).
- Klasyfikacja aktywów obrotowych (należności długoterminowe,krótkoterminowe)
Rachunek zysków i strat:
- Ujmowanie kosztów i przychodów w poszczególnych pozycjach
- Problematyka kosztów korekt ZFŚS i dodatkowych wynagrodzeń.
. Zestawienie zmian w funduszu
- Co ujmujemy w poszczególnych pozycjach?
- Na co zwrócić uwagę przy sporządzaniu?
Informacja dodatkowa:
- Co powinna zawierać informacja dodatkowa?
Prowadzący
Marzena Wojtyła-główna księgowa w MOPS w Bielsku-Białej od 2008 roku. Praktyk z 26 letnim doświadczeniem, kieruje całym Działem Księgowości w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej. W latach 1995 – 2008, pełniła tę samą funkcję w Ośrodku Pomocy Dziecku i Rodzinie w Czechowice-Dziedzice.
W zakresie obowiązków posiada również kontrolę zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym w zakresie zadań realizowanych przez Ośrodek oraz zapewnienie prawidłowości, terminowości i zgodności sprawozdań składanych na zewnątrz przez Ośrodek. Ukończyła Wyższą Szkołę Bankowości i Finansów w Bielsku-Białej z tytułem magistra, kierunek: Finanse i Bankowość.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.