Wideoszkolenie: Szacowanie szkód w gospodarstwach rolnych

Jak powinna przebiegać procedura wyceniania szkód? Czy istnieje jeden ogólnopolski wzór protokołu? Co zrobić w sytuacji rozbieżności między szacowaniem szkód przez aplikacje a komisję?

od 599.00 zł

Widoeszkolenie PCC Poland skierowane dla osób zajmujących się szacowaniem strat, spowodowanych przez zjawiska atmosferyczne oraz osób przyjmujących wnioski związane z występującymi klęskami powodującymi straty w gospodarstwach rolnych.

Dowiedzą się Państwo, jak powinna przebiegać procedura wyceniania szkód.
Zapraszamy na szkolenie, które dostarczy Państwu niezbędnych informacji dotyczących szacowanie szkód w gospodarstwach rolnych, spowodowanych przez zjawiska atmosferyczne takich jak: susza, przymrozki czy też intensywne opady. W trakcie szkolenia omówimy procedury i warunki składania wniosku o odszkodowanie za straty w uprawach rolnych. Dowiedzą się Państwo również, jakie są zasady działania komisji do spraw szacowania szkód w gospodarstwach rolnych oraz jak należy weryfikować i rozwiązywać problemy związane z szacowaniem szkód rolnych przez aplikację. Uczestnicy naszego szkolenia otrzymają również odpowiedz na pytanie co w przypadku posiadania przez rolników gruntów na obszarze kilku gmin?

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jakie warunki powinien spełniać rolnik, by mógł składać wniosek o odszkodowanie?
  • Czy urzędnik wchodzący w skład komisji musi mieć wykształcenie rolnicze lub 5 lat doświadczenia w prowadzeniu gospodarstwa?
  • Jak powinno przebiegać szacowanie przy intensywnych opadach?
  • Przykład: Są skargi rolników, że jest za duża rozbieżność w diagnozie suszy. Jeden rolnik dostanie odszkodowanie za susze a jego sąsiad już nie- Jak sobie radzić skargami rolników? Jak to rozstrzygnąć? Kto ma się tym zając?
  • Jak tworzyć protokół i co należy w nim wpisać w przypadku szkód powodziowych, suszy czy też przymrozków?
  • Co w przypadku gdy rolnik posiada grunty w dwóch gminach? Czy są potrzebne dwa protokoły? Kto sporządza protokół cząstkowy a kto zbiorczy?
  • Jak prawidłowo zakwalifikować uprawy do odpowiednich kodów w wykazie np. w przypadku zielonki?

Szczegółowy program szkolenia:

1.Procedury i warunki składania wniosku o odszkodowanie za straty w uprawach rolnych.

  • Jakie warunki powinien spełniać rolnik, by mógł składać wniosek o odszkodowanie?
  • Co rolnik może oczekiwać przy składaniu wniosku o odszkodowanie?
  • Czy we wniosku rolnik wskazuje wszystkie swoje ziemie, które posiada, czy tylko te, które uległy zniszczeniu?
  • Czy do wniosku o szacowanie szkód powinna być obligatoryjnie załączona informacja o posiadaniu ubezpieczonych upraw?
  • Czy rolnik ma obowiązek złożyć wraz z wnioskiem o szacowanie szkód aktualny wniosek o płatności bezpośrednie?
  • Czy na jednym wniosku można zaznaczyć suszę i przymrozki?
  • Co jeżeli rolnik złożył wniosek o szacowanie strat, a nie złożył wniosku o dopłaty bezpośrednie?
  • Jeżeli rolnik wpisał kilka dat we wniosku wystąpienia zjawiska (przymrozki były przez kilka dni), to czy musimy uwzględnić wszystkie, czy wpisujemy tylko jedną?
  • Jeżeli rolnik składa drugi raz wniosek o szacowanie strat w danym roku, to czy w drugim wniosku dopisujemy procent strat? Jeżeli w jednym roku podał 80% strat, to czy w drugim może podać maksymalnie 20%, niezależnie od tego czy pierwsza strata była spowodowana przymrozkiem, a druga gradobiciem?
  • Co w sytuacji gdy rolnik złożył wniosek przez aplikację i został on odrzucony przez zaniżenie szacowania i ponownie składa wniosek w urzędzie drogą tradycyjną? Czy jest taka możliwość?

2. Zasady działania komisji do spraw szacowania szkód w gospodarstwach rolnych.

  • Kto występuje z wnioskiem o powołanie komisji?
  • Co musi się znajdować we wniosku o powołaniu komisji?
  • Gdzie można znaleźć wzór wniosku o powołanie komisji?
  • Z ilu osób składa się komisja?
  • Kto powinien być przewodniczącym komisji?
  • Czy rolnik musi być obecny podczas szacowania szkód przez komisję?
  • Kiedy złożyć wniosek do Wojewody o powołanie komisji ds. szacowania strat skoro rolnik nie musi informować gminy, że złożył wniosek przy pomocy aplikacji?
  • Czy są wymagania dotyczące wykształcenia członków komisji – wyższe lub średnie w zakresie rolnictwa, wykształcenie/doświadczenie zawodowe w zakresie budownictwa?
  • Czy urzędnik wchodzący w skład komisji musi mieć wykształcenie rolnicze lub 5 lat doświadczenia w prowadzeniu gospodarstwa?
  • Jeżeli członek komisji ma gospodarstwo rolne, ale nie ma wykształcenia rolniczego, to czy musi przedstawić zaświadczenie od sołtysa? Czy takim zaświadczeniu należy określić: do kogo należy gospodarstwo, gdzie leży i ile lat na nim ktoś pracował?
  • Czy członkiem komisji może być urzędnik, który nie ma wykształcenia rolniczego, ale jego rodzice posiadali kiedyś gospodarstwo?
  • Czy w składzie komisji mogą być urzędnicy niemających doświadczenia w rolnictwie?
  • Co w przypadku, gdy członek izby rolniczej nie ma wykształcenia rolniczego?
  • Czy członek komisji, który posiada własne gospodarstwo rolne, może brać udział w pracach komisji we własnym gospodarstwie?
  • Czy po podaniu kwoty szacowanych szkód przez rolnika, komisja powinna ją zweryfikować?
  • Czy komisja powinna mieć zwrot za kilometrówkę w momencie, gdy jeździ do szacowania szkód?
  • Czy gmina może zwrócić koszty delegacji komisji, która w celu szacowania szkód korzysta z prywatnego samochodu?
  • Czy raport w sprawie suszy może wypełnić urzędnik, czy tylko członek komisji?

3. Procedura szacowania szkód w uprawach rolnych w wyniku różnych zjawisk atmosferycznych.

  • Czy oszacowanie strat w wyniku suszy przez komisję musi być poprzedzone złożeniem wniosku przez rolnika w aplikacji?
  • Jak powinna przebiegać procedura wyceniania szkód?
  • Jak powinno przebiegać szacowanie przymrozków?
  • Jak powinno przebiegać szacowanie przy intensywnych opadach?
  • Jak powinno przebiegać szacowanie suszy?
  • Co ma być podstawą podczas szacowania szkody związanej z suszą?
  • Gdzie rolnik może sprawdzić, czy faktycznie jest susza? W jaki sposób ma wykorzystać ta wiedze?
  • Jak rozpoznać, czy deszcz był nawalny, czy ulewa? Jakie są różnice między nimi i jak określić, kiedy deszcz uznaje się za nawalny?
  • Czy przymrozki szacujemy w ciągu 2 miesięcy od dnia wystąpienia zjawiska, czy od dnia złożenia wniosku przez rolnika?
  • Co komisja powinna brać pod uwagę podczas szacowania szkód?
  • Jak prowadzić szacowanie szkód w przypadku zalanych budynków gospodarczych, zwłaszcza w wyjątkowych sytuacjach, gdy osoba prowadziła działalność ogrodniczą i nie była rolnikiem?
  • Jakie są wytyczne, co do wyboru metody w wyliczeniu szkód w zależności od jej rodzaju np. podczas suszy, przymrozki, deszcze?
  • Jak poprawnie wpisywać powierzchnie gruntów w przypadku powodziowych szacunków szkód? Jak należy wypisywać procenty?
  • Przykład: Wiele osób nie osiągnęło 30% (co jest wymagane przez IUNG), a miały około 28% suszy? Czy w takim przypadku można wnioskować o dofinansowanie?
  • Czy w przypadku szacowania szkód z powodu deszczu nawalnego obowiązuje ekspertyza?
  • Czy szacując straty w związku z przymrozkami wiosennymi powinno się spisać skrócony protokół na miejscu?
  • Czy należy szacować straty w szkółkach ozdobnych?
  • Czy na gruntach dzierżawionych można zgłaszać szkody?
  • Jak powinien wyglądać przelicznik na zbożach w razie mrozu? PRZYKŁAD
  • Kto ponosi odpowiedzialność za koszty związane z utylizacją zniszczonych upraw po powodzi?

4. Procedura sporządzania protokołu szacowania szkód w rolnictwie.

  • Jak należy sporządzać protokół przy szacowaniu szkód?
  • Jak tworzyć protokół i co należy w nim wpisać w przypadku szkód powodziowych, suszy czy też przymrozków?
  • Czy jest jeden ogólnopolski wzór protokołu obowiązujący na terenie kraju? Czy każda gmina ma inny wzór, przekazany przez / właściwą Komisję Rejonową?
  • Jak wypełniać protokół w przypadku szkód powodziowych, suszy, przymrozków?
  • Czy wypełniamy go pismem drukowanym?
  • W ilu egzemplarzach sporządzamy protokół?
  • Kto powinien podpisać protokół?
  • Czy data sporządzenia protokołu musi być taka sama jak data szacowania upraw?
  • Jak prawidłowo zakwalifikować uprawy do odpowiednich kodów w wykazie np. w przypadku zielonki?
  • Pod jaką uprawą należy uwzględnić rośliny miododajne?
  • Do jakich roślin zakwalifikować w protokole szparagi i rabarbar?
  • Jak rozumieć pojęcie koszty poniesione i nieponiesione w protokole - produkcja zwierzęca?
  • Co w sytuacji jeśli rolnik odmawia podpisania protokołu, ponieważ nie zgadza się z wysokością szacowania strat? Czy powtarzamy szacowanie czy pozostawiamy bez podpisu? Czy ten protokół ma moc sprawczą?
  • Jaki mamy termin na przekazanie protokołu do Wojewody/ właściwej Komisji Rejonowej od momentu jego sporządzenia?
  • Czy po weryfikacji protokołu przez Wojewodę przekazujemy protokół producentowi rolnemu?
  • Czy kserokopia protokołu potwierdzająca zgodność z oryginałem pozostaje w aktach urzędu?
  • Czy w protokole umieszczamy informację dotyczące tego, kto jest dzierżawcą gospodarstwa, mimo że nie jest jego właścicielem?
  • Gdzie w protokole należy wpisać uprawy, które rolnik posiada, ale dokonał szacowania części z nich w innej gminie? Czy powierzchnia ta ma wpływ na prawidłowe wyliczenie łącznej wysokości oszacowanych szkód?
  • Co zrobić w sytuacji, w której protokoły od urzędów są niekompatybilne z tym, co przedstawiają rolnicy?
  • Co w przypadku, gdy w kilku wnioskach jest wpisany sad znajdujący się na kilku działach, ale na każdej z nich nie ma jednego rodzaju drzew? Jak to ująć w protokole?
  • PRZYKŁAD: Rolnik złożył wniosek przez aplikację na suszę. Później złożył do komisji o grad. Czy sporządzamy dwa odrębne protokoły? Czy sporządzamy jeden łączny?
  • Jeżeli wniosek został złożony w dwóch gminach, to czy sporządzamy protokół zbiorczy współpracując z inną gminą?
  • Jeżeli rolnik posiada grunty w kilku gminach, to czy w naszej gminie w załączniku o stratach w uprawach wpisujemy wszystko, czy tylko znajdujące się na terenie naszej gminy?
  • Podczas szacowania szkód w sprawie przymrozków wiosennych okazało się, że producent rolny nie ma jeszcze wysianych na gruncie wszystkich upraw. Czy wpisujemy je do protokołu?
  • Czy przed uzgodnieniem u wojewody powinniśmy wysłać wszystkie protokoły do ARiMR w celu weryfikacji ich poprawności?
  • Czy sporządzając protokół mamy obowiązek przekazać go do agencji lub wojewody? Czy tylko do gospodarza?
  • Przykład: Część gruntu znajduje się w naszej gminie. Jeżeli szacowane są straty tylko z jednej gminy, to czy na pierwszej stronie protokołu zaznaczamy, że szacowanie jest z całego gospodarstwa, czy tylko z jego części? Kto ma sporządzić protokół?

5. Weryfikacja i rozwiązywanie problemów związanych z szacowaniem szkód rolnych przez aplikację.

  • Jak należy weryfikować podaną susze przez system?
  • Przykład: Co należy zrobić w sytuacji, gdy rolnicy zgłaszają wątpliwości co do oszacowania szkód przez IUNG, szczególnie gdy rok wcześniej zbierali 5 ton, a w tym roku tylko 2 tony, co może wskazywać na rozbieżność w szacunkach sięgającą nawet 50%?
  • Przykład: Są skargi rolników, że jest za duża rozbieżność w diagnozie suszy. Jeden rolnik dostanie odszkodowanie za susze a jego sąsiad już nie- Jak sobie radzić skargami rolników? Jak to rozstrzygnąć? Kto ma się tym zając?
  • Co zrobić w sytuacji rozbieżności między szacowaniem szkód przez aplikacje a komisję?
  • Co należy zrobić w sytuacji, gdy dwie sąsiednie działki mają różny procent starty (15% i 6%), podany przez Instytut Pława?
  • Co należy zrobić w sytuacji, gdy jednemu z sąsiadów aplikacja oszacowała starte na ponad 50%, a drugiemu na 5%, co prowadzi do powstawania konfliktów? Jak radzić sobie z takim konfliktem?
  • Jak postępować w sytuacji, gdy dwie komisje oceniają startą suszę różnymi metodami, przy czym jedna ocenia ją na 30%, a druga na 50%?
  • Przykład: Na powiecie jest 30 gmin i w niektórych gminach jest zbiornik wody np. rzeka i te opady są przez to większe. Wtedy nie przekłada się to na cały powiat- jak do tego podejść? Zwiększyć ilość stacji diagnostycznych? Czy inaczej należy w takim przypadku szacować szkody?
  • Co należy zrobić w sytuacji, gdy w jednym końcu wioski pada deszcz i znajduje się tam stacja meteorologiczna, a we wiosce obok nie ma opadów, co prowadzi do błędnych szacunków?
  • Czy komisja ma obowiązek sporządzić dwa protokoły zbiorcze? Jeśli tak, to jakie dane umieszcza w protokołach?

6. Co w przypadku posiadania przez rolników gruntów na obszarze kilku gmin?

  • Gdzie są powołane komisje? Czy szacowania dokonuje się w swoim zasięgu terytorialnym?
  • Co w przypadku, gdy w gminie właściwej ze względu na siedzibę gospodarstwa rolnika nie została powołana przez Wojewodę komisja lub komisja powołana zakończyła już pracę, to kto sporządza ostateczny protokół?
  • Co w przypadku, gdy gospodarstwo rolne jest położone na obszarze dwóch województw, w którym wystąpiły szkody? Czy komisja powołana przez Wojewodę, właściwego dla miejsca położenia największej części tego gospodarstwa, sporządza protokół końcowy na podstawie protokołu oszacowania szkód, przedłożonego przez producenta rolnego? W jakim terminie przekazujemy protokół Wojewodzie?
  • W przypadku, gdy rolnik ma grunty w innej gminie, ale ma tam zerowe straty to w protokole w pkt. 7 zaznaczamy, że zostały uwzględnione straty z innych gmin?
  • PRZYKŁAD: Jeżeli rolnik z siedzibą w naszej gminie ma straty w innym województwie, to czy protokół z całego gospodarstwa sporządza nasz urząd, czy gmina, w której znajduje się większa część gospodarstwa?
  • Co w przypadku gdy rolnik posiada grunty w dwóch gminach? Czy są potrzebne dwa protokoły? Kto sporządza protokół cząstkowy a kto zbiorczy?

7. Kryteria eliminacji uszkodzonych upraw owocowych.

  • Jakie uszkodzenia na owocach je eliminuję?
  • Co eliminuje daną uprawę?
  • Jakie uszkodzenia eliminują jabłka?

Prowadzący

Barbara Ratowska - inspektor ds. ochrony środowiska i rolnictwa w Urzędzie Gminy w Żukowicach. Posiada ponad siedmioletnie doświadczenie w pracy w Urzędzie, związane bezpośrednio z rolnictwem i ochroną środowiska. Prowadzi sprawy związane z szacowaniem start w gospodarstwa rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, poszkodowanych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.

Ponadto zajmuję się szeregiem spraw związanych z przestrzeganiem przepisów ochrony środowiska, w szczególności w zakresie ochrony powierzchni ziemi, ochrony roślin i zwierząt, ochrony wód czy też ochrony powietrza atmosferycznego (realizacja programów). W ramach obowiązków służbowych odpowiada również za kontrolę stanu i bieżącego utrzymania urządzeń melioracji wodnych.

Absolwentka studiów magisterskich w kierunku Ochrona Środowiska (specjalność - Ochrona Zasobów Naturalnych) na Uniwersytecie Zielonogórskim.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
07 maja 2025

Podobne szkolenia