W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie warunki powinien spełniać rolnik, by mógł składać wniosek o odszkodowanie?
- Czy urzędnik wchodzący w skład komisji musi mieć wykształcenie rolnicze lub 5 lat doświadczenia w prowadzeniu gospodarstwa?
- Jak powinno przebiegać szacowanie przy intensywnych opadach?
- Przykład: Są skargi rolników, że jest za duża rozbieżność w diagnozie suszy. Jeden rolnik dostanie odszkodowanie za susze a jego sąsiad już nie- Jak sobie radzić skargami rolników? Jak to rozstrzygnąć? Kto ma się tym zając?
- Jak tworzyć protokół i co należy w nim wpisać w przypadku szkód powodziowych, suszy czy też przymrozków?
- Co w przypadku gdy rolnik posiada grunty w dwóch gminach? Czy są potrzebne dwa protokoły? Kto sporządza protokół cząstkowy a kto zbiorczy?
- Jak prawidłowo zakwalifikować uprawy do odpowiednich kodów w wykazie np. w przypadku zielonki?
Szczegółowy program szkolenia:
1.Procedury i warunki składania wniosku o odszkodowanie za straty w uprawach rolnych.
- Jakie warunki powinien spełniać rolnik, by mógł składać wniosek o odszkodowanie?
- Co rolnik może oczekiwać przy składaniu wniosku o odszkodowanie?
- Czy we wniosku rolnik wskazuje wszystkie swoje ziemie, które posiada, czy tylko te, które uległy zniszczeniu?
- Czy do wniosku o szacowanie szkód powinna być obligatoryjnie załączona informacja o posiadaniu ubezpieczonych upraw?
- Czy rolnik ma obowiązek złożyć wraz z wnioskiem o szacowanie szkód aktualny wniosek o płatności bezpośrednie?
- Czy na jednym wniosku można zaznaczyć suszę i przymrozki?
- Co jeżeli rolnik złożył wniosek o szacowanie strat, a nie złożył wniosku o dopłaty bezpośrednie?
- Jeżeli rolnik wpisał kilka dat we wniosku wystąpienia zjawiska (przymrozki były przez kilka dni), to czy musimy uwzględnić wszystkie, czy wpisujemy tylko jedną?
- Jeżeli rolnik składa drugi raz wniosek o szacowanie strat w danym roku, to czy w drugim wniosku dopisujemy procent strat? Jeżeli w jednym roku podał 80% strat, to czy w drugim może podać maksymalnie 20%, niezależnie od tego czy pierwsza strata była spowodowana przymrozkiem, a druga gradobiciem?
- Co w sytuacji gdy rolnik złożył wniosek przez aplikację i został on odrzucony przez zaniżenie szacowania i ponownie składa wniosek w urzędzie drogą tradycyjną? Czy jest taka możliwość?
2. Zasady działania komisji do spraw szacowania szkód w gospodarstwach rolnych.
- Kto występuje z wnioskiem o powołanie komisji?
- Co musi się znajdować we wniosku o powołaniu komisji?
- Gdzie można znaleźć wzór wniosku o powołanie komisji?
- Z ilu osób składa się komisja?
- Kto powinien być przewodniczącym komisji?
- Czy rolnik musi być obecny podczas szacowania szkód przez komisję?
- Kiedy złożyć wniosek do Wojewody o powołanie komisji ds. szacowania strat skoro rolnik nie musi informować gminy, że złożył wniosek przy pomocy aplikacji?
- Czy są wymagania dotyczące wykształcenia członków komisji – wyższe lub średnie w zakresie rolnictwa, wykształcenie/doświadczenie zawodowe w zakresie budownictwa?
- Czy urzędnik wchodzący w skład komisji musi mieć wykształcenie rolnicze lub 5 lat doświadczenia w prowadzeniu gospodarstwa?
- Jeżeli członek komisji ma gospodarstwo rolne, ale nie ma wykształcenia rolniczego, to czy musi przedstawić zaświadczenie od sołtysa? Czy takim zaświadczeniu należy określić: do kogo należy gospodarstwo, gdzie leży i ile lat na nim ktoś pracował?
- Czy członkiem komisji może być urzędnik, który nie ma wykształcenia rolniczego, ale jego rodzice posiadali kiedyś gospodarstwo?
- Czy w składzie komisji mogą być urzędnicy niemających doświadczenia w rolnictwie?
- Co w przypadku, gdy członek izby rolniczej nie ma wykształcenia rolniczego?
- Czy członek komisji, który posiada własne gospodarstwo rolne, może brać udział w pracach komisji we własnym gospodarstwie?
- Czy po podaniu kwoty szacowanych szkód przez rolnika, komisja powinna ją zweryfikować?
- Czy komisja powinna mieć zwrot za kilometrówkę w momencie, gdy jeździ do szacowania szkód?
- Czy gmina może zwrócić koszty delegacji komisji, która w celu szacowania szkód korzysta z prywatnego samochodu?
- Czy raport w sprawie suszy może wypełnić urzędnik, czy tylko członek komisji?
3. Procedura szacowania szkód w uprawach rolnych w wyniku różnych zjawisk atmosferycznych.
- Czy oszacowanie strat w wyniku suszy przez komisję musi być poprzedzone złożeniem wniosku przez rolnika w aplikacji?
- Jak powinna przebiegać procedura wyceniania szkód?
- Jak powinno przebiegać szacowanie przymrozków?
- Jak powinno przebiegać szacowanie przy intensywnych opadach?
- Jak powinno przebiegać szacowanie suszy?
- Co ma być podstawą podczas szacowania szkody związanej z suszą?
- Gdzie rolnik może sprawdzić, czy faktycznie jest susza? W jaki sposób ma wykorzystać ta wiedze?
- Jak rozpoznać, czy deszcz był nawalny, czy ulewa? Jakie są różnice między nimi i jak określić, kiedy deszcz uznaje się za nawalny?
- Czy przymrozki szacujemy w ciągu 2 miesięcy od dnia wystąpienia zjawiska, czy od dnia złożenia wniosku przez rolnika?
- Co komisja powinna brać pod uwagę podczas szacowania szkód?
- Jak prowadzić szacowanie szkód w przypadku zalanych budynków gospodarczych, zwłaszcza w wyjątkowych sytuacjach, gdy osoba prowadziła działalność ogrodniczą i nie była rolnikiem?
- Jakie są wytyczne, co do wyboru metody w wyliczeniu szkód w zależności od jej rodzaju np. podczas suszy, przymrozki, deszcze?
- Jak poprawnie wpisywać powierzchnie gruntów w przypadku powodziowych szacunków szkód? Jak należy wypisywać procenty?
- Przykład: Wiele osób nie osiągnęło 30% (co jest wymagane przez IUNG), a miały około 28% suszy? Czy w takim przypadku można wnioskować o dofinansowanie?
- Czy w przypadku szacowania szkód z powodu deszczu nawalnego obowiązuje ekspertyza?
- Czy szacując straty w związku z przymrozkami wiosennymi powinno się spisać skrócony protokół na miejscu?
- Czy należy szacować straty w szkółkach ozdobnych?
- Czy na gruntach dzierżawionych można zgłaszać szkody?
- Jak powinien wyglądać przelicznik na zbożach w razie mrozu? PRZYKŁAD
- Kto ponosi odpowiedzialność za koszty związane z utylizacją zniszczonych upraw po powodzi?
4. Procedura sporządzania protokołu szacowania szkód w rolnictwie.
- Jak należy sporządzać protokół przy szacowaniu szkód?
- Jak tworzyć protokół i co należy w nim wpisać w przypadku szkód powodziowych, suszy czy też przymrozków?
- Czy jest jeden ogólnopolski wzór protokołu obowiązujący na terenie kraju? Czy każda gmina ma inny wzór, przekazany przez / właściwą Komisję Rejonową?
- Jak wypełniać protokół w przypadku szkód powodziowych, suszy, przymrozków?
- Czy wypełniamy go pismem drukowanym?
- W ilu egzemplarzach sporządzamy protokół?
- Kto powinien podpisać protokół?
- Czy data sporządzenia protokołu musi być taka sama jak data szacowania upraw?
- Jak prawidłowo zakwalifikować uprawy do odpowiednich kodów w wykazie np. w przypadku zielonki?
- Pod jaką uprawą należy uwzględnić rośliny miododajne?
- Do jakich roślin zakwalifikować w protokole szparagi i rabarbar?
- Jak rozumieć pojęcie koszty poniesione i nieponiesione w protokole - produkcja zwierzęca?
- Co w sytuacji jeśli rolnik odmawia podpisania protokołu, ponieważ nie zgadza się z wysokością szacowania strat? Czy powtarzamy szacowanie czy pozostawiamy bez podpisu? Czy ten protokół ma moc sprawczą?
- Jaki mamy termin na przekazanie protokołu do Wojewody/ właściwej Komisji Rejonowej od momentu jego sporządzenia?
- Czy po weryfikacji protokołu przez Wojewodę przekazujemy protokół producentowi rolnemu?
- Czy kserokopia protokołu potwierdzająca zgodność z oryginałem pozostaje w aktach urzędu?
- Czy w protokole umieszczamy informację dotyczące tego, kto jest dzierżawcą gospodarstwa, mimo że nie jest jego właścicielem?
- Gdzie w protokole należy wpisać uprawy, które rolnik posiada, ale dokonał szacowania części z nich w innej gminie? Czy powierzchnia ta ma wpływ na prawidłowe wyliczenie łącznej wysokości oszacowanych szkód?
- Co zrobić w sytuacji, w której protokoły od urzędów są niekompatybilne z tym, co przedstawiają rolnicy?
- Co w przypadku, gdy w kilku wnioskach jest wpisany sad znajdujący się na kilku działach, ale na każdej z nich nie ma jednego rodzaju drzew? Jak to ująć w protokole?
- PRZYKŁAD: Rolnik złożył wniosek przez aplikację na suszę. Później złożył do komisji o grad. Czy sporządzamy dwa odrębne protokoły? Czy sporządzamy jeden łączny?
- Jeżeli wniosek został złożony w dwóch gminach, to czy sporządzamy protokół zbiorczy współpracując z inną gminą?
- Jeżeli rolnik posiada grunty w kilku gminach, to czy w naszej gminie w załączniku o stratach w uprawach wpisujemy wszystko, czy tylko znajdujące się na terenie naszej gminy?
- Podczas szacowania szkód w sprawie przymrozków wiosennych okazało się, że producent rolny nie ma jeszcze wysianych na gruncie wszystkich upraw. Czy wpisujemy je do protokołu?
- Czy przed uzgodnieniem u wojewody powinniśmy wysłać wszystkie protokoły do ARiMR w celu weryfikacji ich poprawności?
- Czy sporządzając protokół mamy obowiązek przekazać go do agencji lub wojewody? Czy tylko do gospodarza?
- Przykład: Część gruntu znajduje się w naszej gminie. Jeżeli szacowane są straty tylko z jednej gminy, to czy na pierwszej stronie protokołu zaznaczamy, że szacowanie jest z całego gospodarstwa, czy tylko z jego części? Kto ma sporządzić protokół?
5. Weryfikacja i rozwiązywanie problemów związanych z szacowaniem szkód rolnych przez aplikację.
- Jak należy weryfikować podaną susze przez system?
- Przykład: Co należy zrobić w sytuacji, gdy rolnicy zgłaszają wątpliwości co do oszacowania szkód przez IUNG, szczególnie gdy rok wcześniej zbierali 5 ton, a w tym roku tylko 2 tony, co może wskazywać na rozbieżność w szacunkach sięgającą nawet 50%?
- Przykład: Są skargi rolników, że jest za duża rozbieżność w diagnozie suszy. Jeden rolnik dostanie odszkodowanie za susze a jego sąsiad już nie- Jak sobie radzić skargami rolników? Jak to rozstrzygnąć? Kto ma się tym zając?
- Co zrobić w sytuacji rozbieżności między szacowaniem szkód przez aplikacje a komisję?
- Co należy zrobić w sytuacji, gdy dwie sąsiednie działki mają różny procent starty (15% i 6%), podany przez Instytut Pława?
- Co należy zrobić w sytuacji, gdy jednemu z sąsiadów aplikacja oszacowała starte na ponad 50%, a drugiemu na 5%, co prowadzi do powstawania konfliktów? Jak radzić sobie z takim konfliktem?
- Jak postępować w sytuacji, gdy dwie komisje oceniają startą suszę różnymi metodami, przy czym jedna ocenia ją na 30%, a druga na 50%?
- Przykład: Na powiecie jest 30 gmin i w niektórych gminach jest zbiornik wody np. rzeka i te opady są przez to większe. Wtedy nie przekłada się to na cały powiat- jak do tego podejść? Zwiększyć ilość stacji diagnostycznych? Czy inaczej należy w takim przypadku szacować szkody?
- Co należy zrobić w sytuacji, gdy w jednym końcu wioski pada deszcz i znajduje się tam stacja meteorologiczna, a we wiosce obok nie ma opadów, co prowadzi do błędnych szacunków?
- Czy komisja ma obowiązek sporządzić dwa protokoły zbiorcze? Jeśli tak, to jakie dane umieszcza w protokołach?
6. Co w przypadku posiadania przez rolników gruntów na obszarze kilku gmin?
- Gdzie są powołane komisje? Czy szacowania dokonuje się w swoim zasięgu terytorialnym?
- Co w przypadku, gdy w gminie właściwej ze względu na siedzibę gospodarstwa rolnika nie została powołana przez Wojewodę komisja lub komisja powołana zakończyła już pracę, to kto sporządza ostateczny protokół?
- Co w przypadku, gdy gospodarstwo rolne jest położone na obszarze dwóch województw, w którym wystąpiły szkody? Czy komisja powołana przez Wojewodę, właściwego dla miejsca położenia największej części tego gospodarstwa, sporządza protokół końcowy na podstawie protokołu oszacowania szkód, przedłożonego przez producenta rolnego? W jakim terminie przekazujemy protokół Wojewodzie?
- W przypadku, gdy rolnik ma grunty w innej gminie, ale ma tam zerowe straty to w protokole w pkt. 7 zaznaczamy, że zostały uwzględnione straty z innych gmin?
- PRZYKŁAD: Jeżeli rolnik z siedzibą w naszej gminie ma straty w innym województwie, to czy protokół z całego gospodarstwa sporządza nasz urząd, czy gmina, w której znajduje się większa część gospodarstwa?
- Co w przypadku gdy rolnik posiada grunty w dwóch gminach? Czy są potrzebne dwa protokoły? Kto sporządza protokół cząstkowy a kto zbiorczy?
7. Kryteria eliminacji uszkodzonych upraw owocowych.
- Jakie uszkodzenia na owocach je eliminuję?
- Co eliminuje daną uprawę?
- Jakie uszkodzenia eliminują jabłka?
Prowadzący
Barbara Ratowska - inspektor ds. ochrony środowiska i rolnictwa w Urzędzie Gminy w Żukowicach. Posiada ponad siedmioletnie doświadczenie w pracy w Urzędzie, związane bezpośrednio z rolnictwem i ochroną środowiska. Prowadzi sprawy związane z szacowaniem start w gospodarstwa rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, poszkodowanych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.
Ponadto zajmuję się szeregiem spraw związanych z przestrzeganiem przepisów ochrony środowiska, w szczególności w zakresie ochrony powierzchni ziemi, ochrony roślin i zwierząt, ochrony wód czy też ochrony powietrza atmosferycznego (realizacja programów). W ramach obowiązków służbowych odpowiada również za kontrolę stanu i bieżącego utrzymania urządzeń melioracji wodnych.
Absolwentka studiów magisterskich w kierunku Ochrona Środowiska (specjalność - Ochrona Zasobów Naturalnych) na Uniwersytecie Zielonogórskim.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.