W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak w praktyce wygląda przerwanie imprezy masowej?
- Jakie wydarzenia są, a jakie nie są imprezą masową w rozumieniu ustawy (omówienie na przykładach)?
- Jaka powinna wyglądać — krok po kroku — procedura przyjmowania wniosków o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej?
- Na co zwracać szczególną uwagę w trakcie przeprowadzania kontroli imprezy masowej?
- Jak prawidłowo sporządzić protokół kontroli bezpieczeństwa imprezy masowej i kto powinien go podpisać?
- Czy kwestia sprzedaży alkoholu na terenie imprezy masowej może lub powinna być ujęta w decyzji?
- Jak wymusić na organizatorach wydarzeń w obiektach organu gminy organizację imprez zgodnie z zasadami prawa?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Impreza masowa
- Jakie wydarzenia są, a jakie nie są imprezą masową w rozumieniu ustawy (omówienie na przykładach)?
- Jaka jest różnica między zgromadzeniem a imprezą masową?
- Jak określić charakter wydarzenia (impreza masowa, impreza artystyczna lub rozrywkowa, zgromadzenie, inne)?
- Jakie wydarzenia winny być organizowane jako imprezy masowe?
- Jakie są różnice między imprezami masowymi organizowanymi wewnątrz budynków i na otwartej przestrzeni?
- Czy juwenalia mogą zostać zorganizowane w formule imprezy masowej?
- Czy organ gminy ma możliwość wymuszenia na organizatorze organizacji wydarzeń w formule imprezy masowej?
- Jaka jest różnica w zabezpieczeniu sportowych imprez masowych oraz imprez masowych o charakterze kulturalno-rozrywkowym?
- Kto jest administratorem danych w ramach procedury wydawania zezwolenia na organizację imprez masowych?
- Kogo i w jaki sposób powiadomić o zasadach przetwarzania danych osobowych w ramach procedury wydawania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej?
2. Obowiązki organizatora imprezy masowej a obowiązki administracji publicznej
- Jakie obowiązki w zakresie bezpieczeństwa spoczywają bezpośrednio na organizatorze?
- Jakie obowiązki w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych spoczywają na organie gminy?
- Jak wymusić na organizatorach wydarzeń w obiektach organu gminy organizację imprez zgodnie z zasadami prawa?
- Czy można organizować imprezy masowe na terenie gminy, jeśli gmina nie posiada odpowiedniej hali widowiskowej lub innej infrastruktury umożliwiającej organizację imprez masowych?
- Czy organ gminy musi powiadamiać podmioty zewnętrzne o wydaniu decyzji na przeprowadzenie imprezy masowej? Jeśli tak, to jakie?
- Czy i w jaki sposób poinformować państwowe służby i inspekcje o planowanej imprezie masowej, gdy nie została jeszcze wydana decyzja?
3. Bezpieczeństwo imprezy masowej
- Jak wyliczyć minimalną i maksymalną liczbę uczestników imprezy masowej?
- Jaka jest różnica między służbą informacyjną, a służbą bezpieczeństwa?
- Jak prawidłowo obliczyć ilość pracowników służby bezpieczeństwa i służby informacyjnej na imprezie masowej?
- Jak powinna wyglądać prawidłowa instrukcja przeciwpożarowa?
- Jak powinien wyglądać prawidłowo napisany regulamin obiektu?
- Jak powinien wyglądać prawidłowo napisany regulamin imprezy masowej?
- Jak powinien być stworzony plan zabezpieczenia imprezy masowej?
- Czy organ gminy może wymusić na organizatorze zmiany regulaminu imprezy masowej w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa uczestników imprezy?
- Czy organ gminy może wymusić na organizatorze formę i sposób prezentacji regulaminu imprezy masowej jej uczestnikom?
- Jakich dokumentów wymagać, w przypadku wykorzystania na imprezie masowej niestandardowej infrastruktury (pirotechnika sceniczna, obiekty ruchome)?
- Czy wykorzystanie w trakcie imprezy masowej materiałów pirotechnicznych wymaga uzyskania dodatkowych zgód?
- Jak radzić sobie z zagrożeniem bombowym i ewakuacją w trakcie imprezy masowej?
- Jakie oznaczenia winny znajdować się na terenie imprezy masowej?
4. Wniosek o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej
- Jaka powinna wyglądać — krok po kroku — procedura przyjmowania wniosków o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej?
- Na co zwracać szczególną uwagę w trakcie przyjmowania wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej?
- Czy wniosek można złożyć telefonicznie?
- Czy jeśli dokumenty przesłane są jedynie pocztą elektroniczną, to czy należy traktować je tak samo, jak dokumentację dostarczoną do urzędu w oryginale?
- Czy terminy określone w ustawie należy traktować jako ostateczne, czy można do nich podejść instruktażowo?
- Czy organ wydający decyzję musi trzymać się terminów określonych w ustawie, czy może wydać decyzję bez ich zachowania?
- W jakich przypadkach można zastosować skrócony, 14-dniowy termin procedowania wniosku o zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej?
- Czy jeśli organizator nie dostarczy w terminie 30 dni kompletu dokumentacji wymienionej w ustawie, to czy należy wydać decyzję odmowną lub umorzyć postępowanie, czy można zezwolić na uzupełnienie dokumentacji?
- Czy istnieją szczególne przypadki umożliwiające skrócenie lub wydłużenie terminów określonych w ustawie? Jeśli tak, to jakie są podstawy prawne takiego działania?
- Czy jeśli wniosek zostanie złożony bez zachowania terminu określonego w ustawie, to czy postępowanie może zakończyć się wydaniem zezwolenia?
- Czy dokumenty złożone po czasie należy traktować jako korektę, czy jako uzupełnienie dokumentacji sprawy?
- W jaki sposób weryfikować prawdziwość i dokładność graficznych planów zabezpieczenia przedstawianych przez organizatorów?
- Czy w przypadku zachowania terminu złożenia wniosku, ale występowaniu braków w dokumentacji można żądać uzupełnienia dokumentacji, czy należy sprawę umorzyć?
- Jakie opłaty skarbowe wiążą się z procedurą wydawania zezwolenia na organizację imprezy masowej?
- Czy w przypadku, gdy organizator nie wniesie wymaganych prawem opłat skarbowych można wydać zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej?
- Czy opłata za pełnomocnictwo musi być wnoszona każdorazowo, gdy wniosek składany jest przez pełnomocnika?
- W jaki sposób można wymusić na organizatorze przedłożenie kompletu dokumentów?
5. Opinie podmiotów opiniujących (Policja, PSP, Sanepid, dysponent środków ratownictwa medycznego)
- Czy treść opinii jest wiążąca dla organu gminy w przypadku wydawania decyzji zezwalającej na organizację imprez masowych?
- Jakie mogą być konsekwencję wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej mimo negatywnych opinii jednego lub więcej podmiotów opiniujących?
- Czy w przypadku zawarcia w opiniach dodatkowych obowiązków nie wynikających bezpośrednio z ustawy, organ gminy winien w decyzji zobligować organizatora do wypełnienia tych obowiązków?
- Czy organ gminy ma uprawnienia do weryfikacji opinii służb?
- Czy w celu weryfikacji opinii służb można powołać biegłego?
- Jak i w jakiej formie przeprowadzić można wizję lokalną obiektu, na którym ma odbyć się impreza masowa?
- Co zrobić w przypadku, gdy opinia traci ważność po 6 miesiącach, a organizator wciąż dysponuję zezwoleniem na organizację imprez masowych?
- W jaki sposób można wyegzekwować od organizatora nowe opinie?
- Kiedy powiadomić organizatora o konieczności przedłożenia nowych opinii?
- Ile czasu dać organizatorowi na dostarczenie nowych opinii?
- Czy w przypadku otrzymania nowych opinii należy wystawić nową decyzję?
6. Decyzja
- Kiedy wydać decyzję w przypadku, gdy organizator nie przedłożył kompletu wymaganych ustawą dokumentów?
- Czy zawsze należy wydać decyzję odmowną, czy można jedynie napisać pismo informujące o zakończeniu procedury?
- Jeśli organizator nie przedłożył kompletnej dokumentacji, to czy należy wydać decyzję odmowną, czy też można poczekać aż doniesie brakujące dokumenty?
- Jakie są konsekwencje wydania decyzji po ustawowym terminie?
- Czy organ wydający decyzję ma prawo do wprowadzenia do niej dodatkowych warunków, które organizator musi wypełnić (nie wynikających bezpośrednio z ustawy)?
- Jak powinna wyglądać decyzja zmieniająca? Jakie elementy decyzji mogą podlegać zmianie?
- Kiedy można, a kiedy należy wydać decyzję zmieniającą?
- Czy wydawanie decyzji zmieniającej jest obligatoryjne, czy fakultatywne?
- Czy można wydać decyzję zmieniającą bez zgody podmiotu dysponującego zezwoleniem na przeprowadzenie imprezy masowej?
- Czy zamiast wydania decyzji zmieniającej można dołączyć adnotację do dokumentacji sprawy lub odnieść się do meritum pismem zwykłym?
- Organ gminy zobligowany jest do dostarczenia decyzji o zezwoleniu na przeprowadzenie imprezy masowej do właściwego terytorialnie urzędu wojewódzkiego w terminie 3 dni od daty wydania — czy ze względu na to, że poczta nie zawsze dostarcza oryginał w terminie, można wcześniej wysłać do urzędu wojewódzkiego skan decyzji?
- Czy kwestia sprzedaży alkoholu na terenie imprezy masowej może lub powinna być ujęta w decyzji?
7. Odmowa wydania zezwolenia
- Jakie są podstawy wydania odmowy wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej?
- W jaki sposób prawidłowo wydać odmowę wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej?
- Jak przygotować się do odwołania od decyzji od wydanej odmowy zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej?
- Jak postępować z odwołaniem od decyzji odmownej?
- Czy organ gminy może zmienić decyzję odmowną na zezwolenie, w przypadku, gdy organizator uzupełni braki w dokumentacji?
- Czy można odmówić wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej, gdy tylko jedna z opinii podmiotów opiniujących jest negatywna, a reszta dokumentacji jest kompletna?
8. Imprezy masowe podwyższonego ryzyka
- W jakich wypadkach należy określić w decyzji, że impreza masowa jest imprezą masową podwyższonego ryzyka?
- Co zrobić, gdy zmieniły się przesłanki, które zdecydowały o wskazaniu lub nie imprezy masowej jako imprezy masowej podwyższonego ryzyka?
- Czy można dokonywać modyfikacji decyzji pod kątem statusu imprezy masowej jako imprezy masowej podwyższonego ryzyka?
9. Kontrola bezpieczeństwa imprezy masowej
- Czym jest i na czym polega kontrola bezpieczeństwa imprezy masowej?
- Jak powinna przebiegać kontrola bezpieczeństwa imprezy masowej?
- Na co zwracać szczególną uwagę w trakcie przeprowadzania kontroli imprezy masowej?
- Kto może przeprowadzić kontrolę imprezy masowej w imieniu organu wydającego decyzję?
- Jakimi uprawnieniami dysponuję kontrolujący imprezę masową?
- Jakimi upoważnieniami (i przez kogo wystawionymi) winien legitymować się kontrolujący imprezę masową?
- Jak wcześnie przed imprezą powinien zostać wyznaczony kontrolujący imprezę masową?
- Czy podmiotem kontrolującym może być właściwy miejscowo komendant powiatowy policji?
- Jak prawidłowo sporządzić protokół kontroli bezpieczeństwa imprezy masowej i kto powinien go podpisać?
- Co zrobić w przypadku, gdy impreza masowa przeciągnie się poza godziny określone w zezwoleniu?
- Jak postąpić w przypadku, w którym w trakcie kontroli bezpieczeństwa imprezy masowej kontrolujący dostrzeże rzeczy lub zachowania niezgodne z prawem, ale nie odnoszące się do warunków określonych w zezwoleniu?
10. Przerwanie imprezy masowej
- Jakie organu administracji publicznej mają uprawnienia do przerwania imprezy masowej?
- W jakich przypadkach można podjąć decyzję o przerwaniu imprezy masowej?
- Czy — w przypadku wystąpienia odpowiednich przesłanek — przerwanie imprezy masowej jest obligatoryjne, czy też fakultatywne?
- Jak podjąć decyzję o przerwaniu imprezy masowej?
- Jakie podstawy prawne powinny znaleźć się w decyzji o przerwaniu imprezy masowej?
- Jakie są konsekwencje przerwania imprezy masowej?
- W jakiej formie wydać decyzję o przerwaniu imprezy masowej?
- Jak w praktyce wygląda przerwanie imprezy masowej?
11. Gmina jako organizator imprezy masowej
- Czy organ gminy może sam sobie wydać zezwolenie na organizację imprezy masowej?
- Jak zabezpieczyć imprezy organizowane przez gminę, aby uniknąć ewentualnych kar?
- Na co zwracać szczególną uwagę wybierając firmę świadczącą usługi ochrony w trakcie imprez organizowanych przez organ gminy?
- Jakie podmioty mogą zostać zaangażowane do zapewnienia zabezpieczenia medycznego imprezy masowej?
- Czy gmina może zwrócić się o zapewnienie zabezpieczenia medycznego imprezy masowej do szpitala w danym mieście lub do właściwej wojewódzkiej stacji ratownictwa medycznego?
- Jak rozwiązać kwestię utrwalania wizerunku i wyrażenia zgody na ewentualne jego rozpowszechnianie? Na kim powinien spoczywać ten obowiązek?
12. Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych, a inne akty prawne
- Czy wciąż obowiązują przepisy epidemiologiczne wpływające na organizację imprez masowych?
- Czy w związku z wprowadzeniem na terenie kraju stanu zagrożenia epidemiologicznego istnieją jakieś dodatkowe przepisy regulujące kwestię organizacji imprez masowych?
- Czy właściwe jest dołączanie do decyzji klauzuli obligującej organizatora do dostosowania działań do zmieniających się przepisów epidemiologicznych?
- Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania jednorazowych zezwoleń na sprzedaż alkoholu w trakcie imprez masowych?
- W jaki sposób ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych odnosi się do prawa o ruchu drogowych (decyzja na wykorzystanie dróg w sposób szczególny)?
- W jaki sposób można zorganizować imprezę masową na terenie dróg publicznych?
- Czy od podmiotu starającego się o zezwolenie na wykorzystanie dróg w sposób szczególny można wymagać również zezwolenia na organizację imprezy masowej?
Prowadzący
Karol Dziuda - urzędnik samorządowy, koordynator Zespołu ds. Imprez i Zgromadzeń w Wydziale Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa w Departamencie Prezydenta Urzędu Miasta Łodzi, ekspert Centrum Europejskiego Natolin, historyk, historyk filozofii, doktor nauk humanistycznych, członek Polskiego Towarzystwa Historycznego. Autor licznych publikacji, w tym monografii, wydawnictw źródłowych, artykułów; jeden z redaktorów wydawnictwa Leksykon piłsudczykowski. Inicjator i realizator projektów edukacji historycznej o zasięgu regionalnym i ogólnokrajowym.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.