W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie zapisy powinny zostać uwzględnione w nowej wersji umowy w momencie, gdy chcemy zmienić wynagrodzenie?
- Jak należy prawidłowo porównać oferty z różnymi stawkami VAT?
- Jak powinno się prawidłowo umieszczać w aneksie informację o dodatkowych robotach budowlanych?
- PRZYKŁAD: Wykonawca błędnie wpisał kwotę w momencie składania swojej oferty– czy w takim przypadku będzie mógł skorygować tę kwotę po złożeniu oferty? Czy tej kwoty zamawiający nie może już skorygować?
- Jak należy oceniać wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, które nie są poparte dowodami?
- Co należy wpisać do umowy z prawem opcji?
- Jakie są kluczowe różnice między umową kosztorysową a ryczałtową, i w jakich sytuacjach każda z nich jest korzystniejsza?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wyjaśnienie rażąco niskiej ceny
Szczegółowy program szkolenia:
1. Procedura przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
- Jak stworzyć specyfikację warunków zamówienia, która umożliwi właściwe dopuszczenie do udziału w zamówieniu i klasyfikację ofert?
- Jakie elementy można uwzględnić w OPZ (opisie przedmiotu zamówienia), a co niekoniecznie?
2. Oceny ofert w postępowaniach przetargowych – jak należy klasyfikować oferty?
- Jak powinna przebiegać ocena wykonawców w zakresie podmiotowych środków dowodowych?
- Jakie należy stosować kryteria w przypadku pozacenowej ocenie ofert?
- Kiedy mamy do czynienia z oczywistą omyłką pisarską, a kiedy z oczywistą omyłką rachunkową i innymi omyłkami?
- PRZYKŁAD: Wykonawca błędnie wpisał kwotę w momencie składania swojej oferty– czy w takim przypadku będzie mógł skorygować tę kwotę po złożeniu oferty? Czy tej kwoty zamawiający nie może już skorygować?
- Czy w momencie, gdy okaże się, że oferta zawiera omyłki rachunkowe, które powinny prowadzić do jej odrzucenia, należy ją odrzucić, czy jednak zostawić?
- Czym różni się omyłka rachunkowa od omyłki pisarskiej w kontekście ocen ofert?
- Jakie są kluczowe cechy omyłki rachunkowej, a jakie omyłki pisarskiej?
3. Różne stawki podatku VAT w ofertach.
- PRZYKŁAD: Roboty budowlane mają obniżony VAT, który może wynosić 5% lub 8%. Jak zatem osoba zamawiająca powinna ustalać te stawki podatku VAT?
- PRZYKŁAD: Jedna oferta może mieć 23% VAT, a inna tylko 8%, co utrudnia bezpośrednie porównanie tych ofert z uwagi na różne stawki VAT. Jak należy prawidłowo porównać wtedy takie oferty?
4. Zarządzanie umowami w zamówieniach publicznych: Typy umów, waloryzacja i zmiany wynagrodzenia?
- Jakie są kluczowe różnice między umową kosztorysową a ryczałtową, i w jakich sytuacjach każda z nich jest korzystniejsza?
- Jakie kroki powinny zostać podjęte w celu przeprowadzenia waloryzacji umowy?
- Jakie zapisy powinny zostać uwzględnione w nowej wersji umowy w momencie, gdy chcemy zmienić wynagrodzenie?
- W jakich sytuacjach można zmienić umowę?
5. Zarządzanie umowami i procedurami związanymi z robotami budowlanymi
- Jak należy przeprowadzać zamówienia związane z robotami budowlanymi?
- Jakie są możliwości w sytuacji, gdy starostwo nie zgadza się na przedłużenie terminu wykonania umowy o prace budowlane, mimo posiadania zabezpieczenia umownego? Czy są zobowiązani do przedłużenia terminu, czy mogą podjąć inne działania?
- Jak aneksować umowę na roboty budowlane?
- W jaki sposób tworzy się aneks do umowy?
- Czy możliwe jest zwiększenie kwoty w umowie?
- Kiedy można zwiększyć taki zakres kwoty w umowy?
- Jak powinno się prawidłowo umieszczać w aneksie informację o dodatkowych robotach budowlanych?
- Klauzula waloryzacyjna - jak ją prawidłowo określić w umowie?
6. Zarządzanie dokumentami elektronicznymi w postępowaniach przetargowych:
- Jakie dokumenty są uznawane za ważne w procedurze elektronicznej?
- Czy można używać pieczęci elektronicznej przy podpisach dokumentów?
- Jaki rodzaj podpisu elektronicznego jest uznawany za prawidłowy w postępowaniach przetargowych?
- W jaki sposób należy wnosić wadium w ramach postępowania przetargowego w sposób elektroniczny?
7. Procedury i zasady postępowania w negocjacjach
- Jak należy przeprowadzić postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym z negocjacjami?
- Jaka jest procedura postępowania w przypadku negocjacji trybu drugiego?
- Jakie są prawa i obowiązki związane z tym trybem drugim?
8. Unieważnienia postępowania przetargowego
- Jak powinno przebiegać unieważnienie postępowania w przypadku, gdy cena oferty przewyższa środki, które zamawiający wpisał w dokumentacji przetargowej?
- Jak powinno się sankcjonować wykonawców, którzy są nieuczciwi i nie wywiązują się ze swoich umów?
- Jakich procedur należy przestrzegać zgodnie z przepisami w celu rozwiązania umowy?
9. Zasoby trzecie- oświadczenia, wezwania i orzecznictwo
- Kiedy składane są oświadczenia dotyczące zasobów trzecich?
- W jakich sytuacjach wzywa się podmiot trzeci do uzupełnienia wezwania oświadczeń/ podmiotowych środków dowodowych?
- Dysponowanie bezpośrednie osobami zdolnymi do wykonania zamówienie, a dysponowanie pośrednie?
10. „Rażąco niska cena oferty” w zamówieniach publicznych:
- Jak należy oceniać wyjaśnienia rażąco niskich cen, które nie są poparte dowodami?
- Czy w przepisach dotyczących rażąco niskiej ceny jest jasno określone, że dotyczy ona wszystkich oferentów, czy należy brać pod uwagę tylko jednego?
11. Prawo opcji w zamówieniach publicznych: zasady, wartości i kryteria
- Jaki jest zakres prawa opcji w zamówieniach publicznych?
- Jak należy ustalać wartość prawa opcji w kontekście zamówień publicznych?
- Jakie kryteria powinny być brane pod uwagę przy określaniu przedmiotów prawa opcji?
- Co należy wpisać do umowy z prawem opcji?
12. Tajemnica przedsiębiorstwa, co nią jest, a co nie
13. Sprawozdania
- Co powinny zawierać sprawozdania z zamówień publicznych?
Prowadzący
Magdalena Kucharska - od 2018 roku pełni funkcjęDyrektora Wydziału Zamówień Publicznych w Urzędzie Miasta Płocka. Zamówieniami publicznymi zajmuje się od 2003 roku. “Pomimo, że to trudny obszar do zarządzania, niezmiennie robię to z pasją”. Dwukrotna prelegentka Kongresu Zamówień Publicznych.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.