W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie przepisy regulują kwestie, związane z kontrolą przedsiębiorcy, posiadającego licencję taksówkarską?
- Jakie dokumenty przedsiębiorca musi okazać do kontroli?
- Jakie informacje powinien zawierać protokół kontroli przedsiębiorcy?
- Czy przedsiębiorca, który zawiesił działalność gospodarczą musi/może być skontrolowany?
- Czy jeśli przedsiębiorca nie podda się kontroli to można cofnąć licencję?
- Co to jest analiza prawdopodobieństwa naruszenia prawa? Czy i jak należy ją napisać?
- Co to jest postanowienie o nałożeniu na przedsiębiorcę obowiązku przedstawienia dokumentu i kiedy należy je wydawać?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy,
- Upoważnienie pracownika do kontroli,
- Protokół kontroli,
- Postanowienie o nałożeniu na przedsiębiorcę obowiązku przedstawienia dokumentów
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników szkolenia, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego terminu:
- Co w przypadku, gdy po odebraniu przez przedsiębiorcę zawiadomienia o wszczęciu kontroli złoży wniosek o rezygnację z licencji?
- Czy przedsiębiorca może nie wyrazić zgody na przeprowadzenie kontroli w siedzibie organu gminy?
- Czy kontrolę może przeprowadzić tylko jedna osoba?
- Jeżeli przedsiębiorca zatrudnia kilkunastu kierowców, to czy powinniśmy skontrolować dokumenty wszystkich, czy wyszczególnić których kierowców chcemy skontrolować?
- Czy na jednym upoważnieniu może być wskazanych dwóch pracowników?
- Jak ustalić datę kontroli?
- Co, jeżeli siedziba przedsiębiorcy jest znacznie oddalona?
- Czy przed kontrolą trzeba wystąpić do KRK, aby sprawdzić niekaralność kierowcy?
- Co, jeżeli przedstawione kopie budzą wątpliwości? Czy można żądać przedłożenia oryginałów?
- Czy kopie umów potwierdzających zatrudnienie jest wymagane?
- Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca przedstawił wykaz kierowców i okazało się, że trzech z nich nie zostało zgłoszonych do licencji?
- Jeżeli miasto nie ma uchwały dot. oznaczenia taksówki, to czy wymagany jest na niej cennik, jeżeli kierowca jeździ na aplikację?
- Czy mamy obowiązek żądania zgłoszenia kierowców?
- Nowy Dwór Mazowiecki i Warszawa mają taki sam układ oklejenia. Warszawskie taksówki nie chcą oklejenia oznaczeniami Nowego Dworu Mazowieckiego, twierdząc, że warszawska licencja jest główna. Nie korzystają z postojów w Nowym Dworze Mazowieckim, nie zatrzymują się nigdzie, a jest to jedynie kwestia wyłącznie odebrania osoby z punktu A w Nowym Dworze Mazowieckim i zabranie jej do Warszawy. Jak rozwiązać kwestię oklejenia taksówki przy kontroli?
- Jeżeli samochód jest w leasingu, to czy wymagamy przedłożenia umowy leasingu?
- Czy w przypadku większych firm, która nie ma takiej samej liczby pojazdów jak kierowców, to czy można wezwać na podstawie przepisu art. 83 do przedstawienia wykazu zatrudnionych kierowców?
- Jeżeli przedsiębiorca zmienia adres, to czy wydajemy nowe drugi licencji?
- Czyli przez kontrolę przedsiębiorcy rozumiemy wszystkich kierowców i wszystkie samochody?
- Na czym polegają oględziny pojazdu?
- Jak zmusić przedsiębiorcę do zwrotu licencji i wypisu, jeżeli już nie jeździ?
- Co, jeżeli ktoś się zrzekł licencji i nie zwrócił jej do organu?
- Czy drukujemy uprawnienia i załączamy je do akt?
- Jeżeli zalecenia pokontrolne nie zostaną wykonane, to czy wszczynamy ponownie kontrolę?
- Czy można wysłać zawiadomienie o wszczęciu kontroli do przedsiębiorcy, który ma zawieszoną działalność?
- Co, jeżeli okaże się w trakcie kontroli, że kierowca był karany?
- Co w przypadku, gdy przedsiębiorca zmienił w KRS adres siedziby i nie został ten fakt zgłoszony do urzędu, a próba nawiązania kontaktu jest nieskuteczna?
1. Podstawy prawne i organizacyjne kontroli
- Jakie przepisy regulują kwestie, związane z kontrolą przedsiębiorcy posiadającego licencję taksówkarską?
- Czy plan kontroli jest obowiązkiem?
- Co to jest analiza prawdopodobieństwa naruszenia prawa?, czy i jak należy ją napisać?
- Jakie są konsekwencje dla urzędu w przypadku nie przeprowadzania kontroli?
2. Przygotowanie do kontroli
- Czy zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli jest obowiązkiem, czy też można przeprowadzić kontrolę bez zawiadomienia?
- Czy jest wzór zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli, a jeśli nie to co musi zawierać?
- Jak należy przygotować się do kontroli przedsiębiorcy?
- Jak często należy przeprowadzać kontrolę jednego przedsiębiorcy?
- Jak długo może trwać kontrola jednego przedsiębiorcy?
- Czy kontrola może odbyć się w siedzibie urzędu?
- Czy należy posiadać legitymację urzędową i okazywać kontrolowanemu przedsiębiorcy?
- Czy upoważnienie do kontroli jest obowiązkowe?
3. Zakres i przebieg kontroli
- W jakim zakresie należy kontrolować przedsiębiorcę?
- Jakie dokumenty przedsiębiorca musi okazać do kontroli?
- Czy podczas kontroli przedsiębiorca musi okazywać oryginalne dokumenty?
- Czy należy dokonywać oględzin taksówki podczas kontroli? Jeśli tak to co należy sprawdzać?
- Czy taksówkarz musi posiadać książkę kontroli?
- Czy jeśli przedsiębiorca posiada dużo taksówek i wielu kierowców to musimy kontrolować wszystkich?
4. Problemy i sytuacje szczególne w trakcie kontroli
- Co zrobić jeśli przedsiębiorca nie stawi się na kontrolę?
- Czy przedsiębiorca może odmówić poddania się kontroli?
- Czy przedsiębiorca może poprosić o zmianę terminu kontroli?
- W jaki sposób postępować z taksówkarzami, którzy nie poddali się kontroli?
- Czy można odstąpić od kontroli, a jeśli tak to na skutek jakich okoliczności?
- Co jeśli taksówkarz nie odbiera zawiadomień o kontroli i upływa 5 lat od poprzedniej kontroli?
- PRZYKŁAD: przedsiębiorca posiada adres swojej siedziby w innym mieście niż obszar na który uzyskał licencję – czy podlega również kontroli, a jeśli tak to jak należy ją przeprowadzić?
- Czy przedsiębiorca, który zawiesił działalność gospodarczą musi/może być skontrolowany?
5. Dokumentacja pokontrolna i działania po kontroli
- Jakie informacje powinien zawierać protokół kontroli przedsiębiorcy?
- W jaki sposób zredagować zalecenia pokontrolne?
- Czy należy przeprowadzić drugą kontrolę aby zweryfikować realizację zaleceń pokontrolnych?
- Czy w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podczas kontroli należy wydać przedsiębiorcy ostrzeżenie?
- Czy jeśli przedsiębiorca nie podda się kontroli to można cofnąć licencję?
6. Uprawnienia i reprezentacja
- Czy podczas kontroli przedsiębiorca może dokonywać zmian w zakresie swojej licencji?
- Czy podczas kontroli przedsiębiorcę może reprezentować pełnomocnik?
- Czy muszę kontrolować przedsiębiorcę jeżeli w aktach mam wszystkie aktualne dokumenty?
7. Elastyczne formy kontroli
- Jeśli kontrola została zaplanowana na II kwartał to czy może być przeprowadzona wcześniej lub później?
- Czy można przeprowadzić kontrolę na odległość, np. e-mailem lub poprzez video spotkanie?
- Co to jest postanowienie o nałożeniu na przedsiębiorcę obowiązku przedstawienia dokumentu i kiedy należy je wydawać?
Prowadzący
Konrad Kuźma —Kierownik Referatu Transportu i Działalności Regulowanej w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa.Doświadczony praktyk z ponad dwudziestoletnim stażem, specjalizujący się m.in. w problematyce związanej z krajowym transportem drogowym, a w szczególności uprawnieniami udzielanymi przez organy samorządowe. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie-kierunku Politologia i Administracja Publiczna na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych.
20-letnie doświadczenie w administracji samorządowej, poparte praktyką na stanowisku kierowniczym w komórce odpowiedzialnej m.in.za udzielanie i cofanie uprawnień transportowych oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością przedsiębiorców wykonujących transport drogowy.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.