W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak postępujemy w przypadku, kiedy firma uregulowała zaległe FV, ale nie płaci naliczonych rekompensat 40 euro?
- Co robimy z przyłączem, jeśli użytkownik umiera? Czy szukamy spadkobierców, jeśli posesja jest uzbrojona w wodę i są opłaty stałe? Czy powinny być naliczane opłaty stałe?
- Jaki jest okres przedawnienia płatności wody, ścieków?
- Jakie są procedury w blokowaniu ścieków? Jakie są koszty blokowania ścieków?
- Co w przypadku osób, które nie opłacają faktur za wodę i sprzedadzą dom? Co, jeśli nowy właściciel chce podpisać umowę z ZGK? Czy można podpisać z nim nową umowę? Od kogo w takim wypadku ściągnąć należności? Szukać poprzedniego właściciela czy ściągnąć należności od nowego?
- Gdzie szukać informacji na temat dłużnika? Skąd pozyskać numer PESEL? Jak współpracować z wydziałem ewidencji ludności?
- Czy można naliczać opłaty za ponowne podłączenie do wody? Jakie przepisy to regulują?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Zawiadomienie o zamiarze odcięcia dostaw wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego
- Wniosek o ustanowienie kuratora dla osoby nieznanej z miejsca pobytu
- Zawiadomienie o zamiarze odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, wójt, burmistrz, prezydent / powiatowy inspektor sanitarny
- Zawiadomienie o zamiarze odcięcia dostaw wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego dla dłużnika
- Pouczenie odbiorcy, który uniemożliwia dostęp do urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych
- Zawiadomienie o popełnieniu/podejrzeniu popełnienia wykroczenia
- Ugoda
- Protokół o nieściągalności wierzytelności
- Wniosek o wyjawienie majątku
- Zlecenie poszukiwania majątku dłużnika
- Wniosek o zawieszenie postępowania egzekucyjnego
- Wniosek o umorzenie postępowania egzekucyjnego
Szczegółowy program szkolenia:
1. Zawieranie umów z odbiorcami. Czy wzór umowy na dostarczanie wody musi być zatwierdzony w regulaminie dostarczania i odbioru ścieków?
- Co rozumiemy pod pojęciem kontrahent?
- Czym jest pisemne potwierdzenie o korzystaniu z wody?
- Co, jeśli odbiorca złożył wniosek o zawarcie umowy, umowy nie odbiera, ale korzysta z wody?
- Co w sytuacji, gdy przychodzi nowy właściciel, ma protokół zdawczo-odbiorczy, ale nie mamy już aktualnych danych do starego właściciela?
- Co w przypadku, gdy umowa nie została rozwiązana od półtora roku, a jest nowy właściciel? Faktury zostały wystawiane zgodnie z umową, a zakład dowiedział się o zmianie właściciela dopiero teraz, w związku z dwiema niezapłaconymi fakturami. Jak rozliczyć poprzedniego i nowego właściciela?
- Zgłosił się nowy odbiorca podpisać umowę, a zadłużenie jest na poprzedniego właściciela. Kto powinien zapłacić?
- Jest czterech współwłaścicieli nieruchomości. Czy umowa musi być zwarta ze wszystkimi współwłaścicielami i czy wszyscy muszą ją podpisać? Czy płacić musi tylko jeden współwłaściciel, jeżeli tylko on tam mieszka?
- Czy nowy nabywca nie powinien zainteresować się zadłużeniem na nieruchomości?
- Czy przy przepisywaniu umowy na nowego właściciela możemy prosić o wgląd do aktu notarialnego? Czy odbiorca może odmówić udostępnienia aktu z uwagi na ochronę danych osobowych? Czy do zawarcia umowy odbiorca usług jest zobowiązany do podania nr KW? Czy w umowie powinien być numer PESEL? Jaka jest podstawa prawna, że nie możemy wykonywać kserokopii aktów notarialnych? Co, jeżeli do większości umów mamy dołączone ksero aktu notarialnego?
- Jak postępujemy w sytuacji, gdy osoba nie ma tytułu prawnego do lokalu?
- Czy możemy odmówić najemcy zawarcia umowy, jeżeli umowa jest zawarta z właścicielem?
- Czy właściciel nieruchomości musi wyrazić zgodę zawarcie umowy z najemcą lokalu?
- Co w sytuacji, gdy nabywca nie zgłasza się do podpisania umowy i nie ma możliwości odcięcia wody? W jaki sposób pozyskać dane nabywców, jeśli oni sami nie chcą się zgłosić i zawrzeć umowy, a odciąć wody się nie da?
- Czy przechowywać umowy najmu?
- Jeżeli po wysłaniu pisma z informacją o podpisaniu nowej umowy i wygaśnięciu starej osoba nadal się nie zgłosi, to czy mamy prawo odciąć wodę?
- Czy właściciel może wypowiedzieć umowę bez opłaconych faktur?
- Czy wypowiedzenie umowy nie powinno się wiązać z likwidacją przyłącza?
- Czy poprzedni właściciel musi rozwiązać umowę z przedsiębiorstwem? Czy można rozwiązać umowę poprzedniemu właścicielowi, jeżeli mamy wniosek nowego właściciela i KW? Czy trzeba mieć pisemne wypowiedzenie umowy?
- Co w przypadku, gdy klient nie chce zapłacić odsetek od należności?
2. Faktury VAT za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki.
- Mamy zgodę od odbiorcy na przesyłanie faktur drogą mailową. Czy wysyłając fakturę drogą elektroniczną konieczne jest przesłanie faktury w formie papierowej? Jeżeli klient wyraził zgodę na FV w formie elektronicznej, to czy wezwanie z kwotą można wysłać e-mailem.
- Co w przypadku, gdy odbiorca nie otrzymał faktury VAT? Co z odbiorcami, którzy notorycznie „nie dostają faktur”?
- Jaka jest różnica pomiędzy wystawieniem duplikatu a ponownym wydrukowaniem tej samej faktury VAT.
- Jak długo można wystawiać prognozy?
- Czy powinniśmy mieć potwierdzenie odbioru faktury?
3. Monity telefoniczne, ponaglenia, wezwania do zapłaty procedury z tym związane.
- Czy w przypadku monitów telefonicznych, dla potwierdzenia tego faktu powinniśmy prowadzić rejestr tych rozmów?
- W jakich odstępach czasowych wysyłać powiadomienia o braku wpłat?
- Czy informacja o odcięciu wody dostarczona przez pracownika urzędu za potwierdzeniem odbioru.
- Co w sytuacji, gdy wysłaliśmy zawiadomienie do dłużnika o odcięciu wody, ale dłużnik nie odebrał tego pisma? Jak zachować się gdy wezwanie do zapłaty wraca nieotwarte?
- Co w sytuacji, gdy dłużnik nie odbiera wezwania do zapłaty, jeżeli było podwójne awizo? Czy na podstawie takiego wezwania sąd wyda nakaz zapłaty.
- Co jeśli firma nie ogłosiła upadłości, jest aktywna w KRS-ie, ale nie odbiera korespondencji z adresu tam podanego? Komornik uznał dochodzenie za bezskuteczne. Jak odzyskać pieniądze?
- Dłużnik – spółka zarejestrowana w KRS
- Dłużnik – osoba prowadząca działalność gospodarczą oraz osoba fizyczna
- Jakie są skutki niedoręczenie pisma przez komornika?
- Z jakich przepisów wynika konieczność wysyłki w formie papierowej za potwierdzeniem odbioru?
4. Naliczanie kosztów ponaglenia.
- Czy można naliczyć opłatę za dostarczenie ostatecznego wezwania do zapłaty?
- Czy zakład budżetowy musi naliczać koszty upomnienia?
- Czy jeśli w umowie nie mamy informacji o naliczaniu kosztów za upomnienie?
5. Opłaty wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.
- Czy informacja o naliczeniu kwoty 40 euro musi być zawarta w umowie? Czy w przypadku osób fizycznych koszty rekompensaty trzeba wpisać w regulaminie przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego? Dla przedsiębiorców mamy zapisy ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.
- Jak traktować odbiorcę, którym jest gospodarstwo rolne? Jako przedsiębiorcę czy konsumenta?
6. Windykacja dłużników we wspólnotach mieszkaniowych.
- Powstała duża wspólnota i nigdy nie miała powołanego zarządu ani zarządcy. Powstają różnice między wodomierzem głównym, a poszczególnymi wodomierzami w lokalach. Kogo obciążać za różnicę w zużyciu? Czy dzielimy wg udziałów?
- Co, jeżeli klient nie reaguje na pisma dotyczące zamiaru wymiany wodomierza?
- Czy w momencie utraty ważności legalizacji wodomierza zaczynamy rozliczać na podstawie zużycia wody?
- Co w przypadku, gdy wspólnota mieszkaniowa nie ma zarządcy? Z kim podpisać umowę, jeżeli nie ma zarządcy?
- Co w sytuacji, gdy wspólnota nie odpowiada, a umowa jest na odbiorcę?
- Czy umowę można podpisać tylko z zarządcą wspólnoty mieszkaniowej czy należy zawrzeć osobne umowy z każdym z lokatorów i osobno z zarządcą? Czy zarządca może zawrzeć umowę na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, jeżeli posiada upoważnienie do reprezentowania wspólnoty?
- Co z osobami, które mieszkają w bloku i nie płacą opłaty abonamentowej? Czy możemy odciąć wodę za niepłacenie faktur za abonamenty?
- Jak postępujemy w sytuacji, gdy osoba nie ma tytułu prawnego do lokalu?
- Co wpisać we wniosku? Na jakiej podstawie została zawarta umowa?
- Co z zadłużeniem, gdy było mieszkanie komunalne i zostało przydzielone innemu lokatorowi?
- Od kogo żądać spłaty, jeżeli w wynajmowanym mieszkaniu został dług a najemca nie rozwiązał umowy? Od kogo żądać spłaty – najemcy, czy właściciela?
- Jak prowadzić postępowanie windykacyjne, gdy osoba, która użytkowała wodę wyprowadza się, a ma niezapłacone faktury?
- Odbiorca zawarł umowę, ale nie udostępnia inkasentowi wodomierza.
- Co w przypadku rozmrożenia wodomierza wystarczy protokół pracowników?
- Czy gmina może obciążyć właściciela kosztami wymiany?
- Co w przypadku, jeśli w budynku mieszka rodzina wielopokoleniowa, umowa jest na osobę niewypłacalną i nikt tam nie płaci rachunków? Czy opłaty można ściągać od innych mieszkańców budynku? Jak to zrobić?
- Co, jeśli umowa podpisana jest na męża, a nieruchomość należy do małżeństwa?
- Czy windykacja wtedy dotyczy też żony? Jeżeli pozew skierowany jest do jednego z małżonków - nakaz na jednego z małżonków, bo tak została zawarta umowa, to co z solidarną odpowiedzialnością małżonków?
7. Skuteczne i tanie przerwanie biegu przedawnienia. Po jakim czasie dług się przedawnia? Czy należności z umowy na odprowadzanie ścieków przedawniają się po 2 latach.
- Czy zakład budżetowy może rozkładać zaległości na raty? Jakie są podstawy prawne do uchwały rady gminy o spłacie na raty? Czy opłatę za wodę można rozłożyć na raty lub umarzać? Czy kierownik ZGK może podpisać ugodę?
- Czy zakład budżetowy może rozkładać zaległości na raty? Jakie są podstawy prawne do uchwały rady gminy o spłacie na raty? Czy opłatę za wodę można rozłożyć na raty lub umarzać? Czy kierownik ZGK może podpisać ugodę?
- Co zrobić w sytuacji, jeżeli jednostka medyczna nieopłacanie bieżących faktur, ponieważ spłaca ugodę? Co w sytuacji, gdy jest ugoda i osoba nieregularnie, raz na jakiś czas, spłaca zadłużenie? Czy przy zawartej ugodzie, która nie jest skuteczna, można sprawę skierować do sądu?
- Kontrahent posiada zaległości, złożył wniosek o rozłożenie na raty. Uznał swoje zadłużenie. Przerywa to bieg przedawnienia. Od kiedy powinniśmy liczyć rozpoczęcie biegu w przypadku, gdy nie spłacono tych rat?
- Jak pisać umowy ugodowe? Co w takich umowach powinno być zawarte?
- Czy zakład może przyjmować spłaty długu w ratach? Czy zasądzone kwoty można rozłożyć na raty?
- Jakie są skutki zawarcia ugody?
- Dłużnik wystąpił o ugodę.
- Zawezwanie do próby ugodowej i mediacja już nie przerywają biegu przedawnienia.
8. Postępowanie upadłościowe i likwidacyjne. Co, jeśli odbiorca ogłosił upadłość konsumencką?
- Jak długo syndyk prowadzi postępowanie? Kiedy możemy spodziewać się informacji czy odzyskamy jakieś pieniądze?
- Czy syndyk ma obowiązek spłacać bieżące faktury? Jak mobilizować syndyka do spłaty zadłużenia firmy?
- Co zrobić, gdy przedsiębiorstwo ma zaległości i ogłasza upadłość? Jak zachować się w przypadku firmy, która ogłosiła upadłość, została zlikwidowana, ale ma nieopłacone rachunki?
9. Nielegalny pobór wody i odprowadzanie ścieków.
- Co w sytuacji, gdy wykryto kradzież wody, tzw. „lewe” przyłącze lub w sytuacji, gdy wykryto pobór wody bez wcześniejszego zawarcia umowy? Jeżeli ktoś korzysta z usług, ale nie podpisał umowy, to na kogo wystawimy fakturę?
- Jak windykować osoby, które mają podpisaną umowę, a jak windykować osoby, które umowy podpisanej nie mają? Jakie są różnice i co można zrobić w każdym z takich przypadków?
- Co robić w przypadku osoby, która miała płacone rachunki tylko za wodę, a za ścieki nie, a okazuje się, że do ścieków też była podłączona? Jak ściągnąć należności od takiej osoby za ścieki?
- Czy wystawiona faktura na kontrahenta, który nie ma z nami podpisanej umowy, jest dokumentem, na który możemy powołać się w sądzie?
- Co w sytuacji, gdy właściciel twierdzi, że nie ma przyłącza i nie chce wpuścić pracownika ZGK, aby sprawdzić, czy faktycznie mówi prawdę?
- Czy pracownik ma prawo wejść na posesję podczas nieobecności właściciela, aby zakręcić wodę lub gdy odmawia nam wejścia na nieruchomość?
- Na jakiej podstawie zmusić odbiorcę do założenia licznika do tej pory obciążamy go z ryczałtu.
- Czy można pobierać opłatę za usługę zaplombowania wodomierza dodatkowego do wody bezpowrotnie zużytej?
10. Jak odciąć wodę i/lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne zgodnie z prawem.
- Czy gmina jako podmiot dostarczający wodę może odciąć wodę, jeżeli się tym zajmuje?
- Czy informację o zamknięciu ścieków trzeba również zgłosić do sanepidu i wójta/ burmistrza / prezydenta tak jak w przypadku zamknięcia wody? Czy zawiadomienie o zamiarze odcięciu dopływu wody i zaczopowaniu kanału należy wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru?
- Jakie są procedury w blokowaniu ścieków?
- Co w sytuacji, jeśli dłużnik nie spłaci zadłużenia – najpierw kierujemy sprawę do sądu i odcinamy wodę? Czy wysyłamy przedsądowe wezwanie do zapłaty i pismo ws. ewentualnego odcięcia wody?
- Jeżeli nie odetniemy wody 21 dnia, to musimy wysłać nowe zawiadomienie? Jak długo ważne jest pismo informujące o dacie odcięcia wody? Co w sytuacji, gdy odbiorca co pół roku dostaje pismo o odcięcie wody i reflektuje się dopiero, gdy koparka przyjeżdża pod dom?
- Co musimy zapewnić dłużnikowi po odcięciu wody? W jaki sposób zapewnić źródło wody po odcięciu przyłącza? Jak zapewnić źródło zastępcze z dostępem do wody po jej odcięciu? Jeżeli odetniemy wodę, to czy musimy wyznaczyć inny punkt poboru?
- Czy możemy żądać opłaty za ponowne podłączenie wody?
- Czy częściowa zapłata kwoty z wezwania wstrzymuje windykację. Wstrzymanie usług dostawy wody? Co w sytuacji, gdy po wysłaniu informacji o odcięciu wody dłużnik spłaca tylko część długu? Czy odcięcie jest aktualne, czy zaczynamy procedurę od początku? Co zrobić, gdy wyznaczony został termin odcięcia dopływu wody, a w międzyczasie minął termin zapłaty następnej faktury, która nie została uwzględniona w piśmie?
- Co w sytuacji, gdy pomiędzy wezwaniem do zapłaty a terminem 21 dni, klient wpłacił 1 zł, choć ma dług w wysokości 1500 zł.
- Na jakiej podstawie zwracamy koszty za odcięcie i ponowne uruchomienie?
- Czy wystawiamy fakturę? Czy możemy naliczać opłaty za odcięcie i ponowne przyłączenie do wody?
- Czy za odcięcie wody należy wystawić fakturę? Jak wygląda opłata za odcięcie wody? Czy pracownicy przyjeżdżają z wystawioną fakturą?
- W jaki sposób zmobilizować mieszkańca do zapłaty zadłużenia, jeżeli odłączyliśmy mu wodę i wystąpił z wnioskiem o ponowne podłączenie?
- Wodomierz ogrodowy stracił legalizację. Czy trzeba wysłać pismo do odbiorcy? Czy jedynie zaprzestać uwzględniania w fakturze zużycia z wodomierza ogrodowego?
- Czy możemy trwale zlikwidować przyłącze w przypadku notorycznego wieloletniego zadłużenia i bezskutecznej egzekucji?
11. Wodomierze przedpłatowe - w jakiej sytuacji można je montować?
- Jak używać systemów wodomierzy przedpłatowych, aby nie kolidowało to z ustawą i przepisami?
- Czy można używać systemów marki AMPS? Czy można ich używać bez dokumentacji uprawniającej do odcięcia wody?
12. Terminy przedawnienia, umorzenie należności. Termin płatności, a termin wymagalności?
- Jest odcięta woda, kontrahent nie zapłacił do dnia dzisiejszego. Prawdopodobnie korzysta z prywatnego ujęcia tj. studnia.
- W jaki sposób odpisać zaległości w przypadku przedawnienia? Na jakiej podstawie to zrobić? Jakieś dokumenty wewnętrzne zrobić? Czy w związku z przedawnieniem robimy odpis w zapisach księgowych? Czy umarzamy sprawę?
13. Jakie są regulacje prawne dotyczące windykacji?
- Jakie są procedury, którymi należy się kierować podczas windykacji.
- Do jakiego stopnia może posunąć się pracownik ZGK w postępowaniu windykacyjnym, aby ciągle postępował zgodnie z prawem?
- Jak prowadzić sprawy windykacyjne, aby nie generować dużych kosztów, a odzyskiwać pieniądze za wodę? Jak zminimalizować koszty egzekucji?
- Jeśli na bieżącej fakturze widnieją zapisy o zaległości, to czy możemy uznać te faktury jako upomnienia zapłat?
- Jak przekazać sprawę do sądu?
- Czy kurator daje możliwość uzyskania nakazu?
- Co w sytuacji, gdy postępowanie sądowe jest w toku?
14. Egzekucja komornicza
- Sądowe wyjawienie majątku.
- Konsekwencje „uchylania się” dłużnika od wykonania obowiązków nałożonych na niego postanowieniem sądu.
- Areszt za złożenie niezupełnego wykazu majątku.
- Obowiązek mówienia prawdy przez dłużnika.
- Wyjawienie majątku w przypadku, gdy dłużnik wyzbył się majątku.
- Wpis do rejestru dłużników niewypłacalnych.
- Ponowny wniosek o wyjawienie majątku.
- Czy możemy udzielić informacji, o wysokości długu osobie trzeciej? Co w przypadku, gdy dłużnik żyje, ale jest w ciężkiej sytuacji materialnej, a osoba trzecia chce poznać kwotę długu i spłacić za niego?
- W jaki sposób zmusić dłużnika do uregulowania zaległości, jeżeli ma odciętą wodę, nie spłaca zadłużenia, a na koncie ma wyrok sądowy? Co zrobić w przypadku, gdy odbiorca ma kilka spraw sądowych o zapłatę, brak wpłat od komornika, nie płaci także bieżących faktur, a dalej korzysta z wody? Brak możliwości odcięcia wody, nie wpuszcza nas na posesję.
- Jak postępujemy w sytuacji, gdy komornik nie znajduje dłużnika, a wiemy, że ten mieszka w lokalu, tylko nie odbiera poczty?
- Co może być dowodem, że dłużnik mieszka po tym adresem?
- Co robić w przypadku osoby, która jest właścicielem i na fakturze widnieją jej dane, a okazuje się, że osoba ta przebywa za granicą?
- Jeśli klient jest niewypłacalny, to czy dług można ściągnąć od kogoś z rodziny?
- Są nakazy zapłaty, komornik uznał dochodzenie za bezskuteczne i umorzył postępowanie. Właściciel nieruchomości wyprowadził się. Przyłącze kanalizacyjne zostało zamknięte. Przyszedł syn właścicieli, który nie jest właścicielem, żeby zawrzeć umowę i pisemnie zgodził się spłacić dług matki. W tej chwili nie płaci rat zadłużenia matki, porozumienie wygasło. Czy możemy zamknąć przyłącze kanalizacyjne z powodu długu matki, który zobowiązał się spłacać?
15. Jakie są regulacje prawne prowadzenia windykacji po osobach zmarłych?
- Czy wystawiać faktury na osobę zmarłą, jeżeli nie uzyskamy żadnej informacji o jej zgonie?
- Co w przypadku, gdy jest 5 spadkobierców, sprawa spadkowa w toku, a jeden z nich chce zawrzeć umowę na wodę?
- Co w przypadku, gdy wszyscy spadkobiercy zrzekli się spadku?
- Ile czasu ma nowy odbiorca, aby zgłosić spadkobiercę przyłącza?
- Czy można podpisać ugodę na córkę, która deklaruje, że spłaci dług zmarłego ojca?
- Co w przypadku, gdy właściciel nie żyje, a zostali najemcy?
- Co w przypadku, gdy dłużnik zmarł, a żona przebywa za granicą i nie posiada żadnej własności?
- Nadpłata za pobór wody u osoby, która już nie żyje. Nadpłata powstała w 2016 roku, brak informacji o spadkobiercach. Co można zrobić z taką nadpłatą?
- Zmarł odbiorca. Opłaty uiszczał MOPS i jest nadpłata na koncie. Czy można dopłatę zwrócić na konto syna, który zamieszkuje lokal po śmierci ojca?
- Czy w przypadku dochodzenia zapłaty od spadkobierców wysyłamy do nich wezwanie do zapłaty, wystawione na osobę zmarłą? Wysyłamy wezwanie na adres lokalu bez wpisywania imion i nazwisk.
- Jak znaleźć spadkobierców?
- Czy można umorzyć dług jeśli jest niski, a właściciel zmarł? W jakich przypadkach można umorzyć?
- Co, jeśli właściciel nieruchomości miał długi za wodę i zmarł?
- Czy w umowie powinniśmy zawrzeć zapis, że wygasa ona w przypadku śmierci klienta?
- Obowiązuje nas trzy miesięczny okres wypowiedzenia. Właściciel zmarł a jego córka rozwiązała umowę. Czy możemy z bieżącą datą rozwiązać umowę, czy musimy odczekać 3 miesiące?
- Na jakiej podstawie (podstawa prawna, ustawa) wnioskujemy do Gminy o informację kto jest zameldowany pod danym adresem, jak ustalić adres oraz numer pesel, czy za zaległość za wodę i czynsze reguluje ta sama ustawa aby wnioskować o numer PESEL?
Prowadzący
Jan Kurowski - praktyk; od 2014r. pracuje na stanowisku specjalisty do spraw windykacji w Legnickich Wodociągach. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe związane z windykacją należności za wodę i ścieki oraz koordynuje współpracę pomiędzy: wydziałem księgowości, kancelarią radców prawnych oraz służbami technicznymi na poziomie Spółki. W latach ubiegłych przez 6 lat zajmował stanowisko specjalisty ds. windykacji w Zakładzie Energetycznym w Legnicy, gdzie odpowiadał za prawidłowy przebieg postępowań sądowych, komorniczych, likwidacyjnych, układowych oraz upadłościowych. Zakres działania Spółki obejmował obszar byłego województwa legnickiego. Absolwent dwóch kierunków studiów: mgr prawa oraz mgr administracji - specjalność zarządzanie - na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Ponadto ukończył studia podyplomowe: Psychologia zarządzania w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Nowoczesne zarządzanie kadrami na Wydziale Zarządzania, Informatyki i Finansów Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Fundusze Unii Europejskiej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Kurs pedagogiczny oraz liczne kursy zawodowe z zakresu windykacji i obsługi klienta. Prelegent posiada wpis na listę radców prawnych prowadzoną przez: Okręgową Izbę Radców Prawnych w Wałbrzychu pod numerem WŁ/LG/548
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.