W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Co zrobić, jeśli wcześniejszy pracownik nie przekazał wszystkich dokumentów i nagle w szafie znaleziono teczkę, która nie ma spisu spraw, nie wiadomo, jaki ma znak?
- Jak przekwalifikować dokumentację, która była do 2011 roku, do nowej, wyższej kategorii?
- Jak przebiega proces brakowania dokumentów?
- Co warto wiedzieć już teraz o nadchodzącym obowiązku elektronicznej dokumentacji?
- Na jakiej podstawie wydzielić prawo jazdy, samochody?
- Co należy wiedzieć przed kontrolą z Archiwum Państwowego?
- Co zrobić, jeśli zwrotka wraca za tydzień? Gdzie należy ją włożyć?
Szczegółowy program szkolenia:
Archiwizacja poszczególnych dokumentów, opisywanie i numerowanie, kwalifikacja. Jak tworzyć nowe grupy w jednolitym wykazie? Jak dobierać znaki sprawy? Jak archiwizować akta zmarłych kierowców?
- Jak należy archiwizować dokumentację w postaci ksero jednej strony gazety, która jest załącznikiem do umowy? Czy należy zarchiwizować całość (umowę i załącznik), czy tylko umowę?
- Czy stosujemy klipsy archiwalne dopuszczone atestem w przypadku dokumentów kategorii A?
- Jak poprawnie opisać dokument?
- Jak poprawnie numerować dokumenty?
- Co należy wiedzieć o spisach zdawczo-odbiorczych?
- W jaki sposób uświadomić pracowników, że to oni odpowiadają za przekazaną dokumentację do archiwum, a nie archiwista?
- Jak należy segregować stare mapy z lat 39/40?
- Dany wydział w 2010 roku prowadził sprawę pod danym numerem i w 2012 roku zmienił, choć nie mógł, sprawa nadal się toczy - co w takim przypadku? Co jeśli jest już zmieniona numeracja?
- Jak przygotować dokumenty przy zmianie klasyfikacji archiwalnej?
- Jak przygotować dokumenty związane z dofinansowaniami unijnymi?
- Jak udostępniać dokumenty?
- Ile czasu należy przechowywać dokumentację?
- Jak wygląda nadawanie znaku sprawy?
- Jak prowadzić wykazy spisów?
- Jak przebiega przeprowadzenie kwerend archiwalnych?
- Jak archiwizować materiały promocyjne?
- Jak archiwizować stare płyty, nośniki?
- Jak archiwizować projekty budowlane, np. 10 lat po zburzeniu budynku, gdy nawet starostwo nie wie, że budynek został zburzony?
- Jak archiwizować akta zmarłych kierowców?
- Jak archiwizować formaty projektów budowlanych, jeśli są to duże płachty, a część jest w formie elektronicznej?
- Jak odpisywać dokumenty?
- Co w przypadku rozbudowy jednolitego wykazu symboli klasyfikacyjnych, gdy okazuje się, że są zadania nieujęte i należy go rozszerzyć?
- Jak rozszerzyć jednolity wykaz w przypadku brakujących haseł?
- Jak przyjmować akta do archiwum?
- Jak wygląda wydzielenie dokumentów? Na jakiej podstawie należy je robić?
- Co zrobić, jeśli wcześniejszy pracownik nie przekazał wszystkich dokumentów i nagle w szafie znaleziono teczkę, która nie ma spisu spraw, nie wiadomo, jaki ma znak?
- Jak porządkować stare dokumenty?
- Co zrobić ze starymi teczkami, które nie mają znaków lub żaden znak do nich nie pasuje?
- Jak czytać instrukcję archiwalną?
- Jak archiwizować dokumenty projektów, gdy różne wydziały biorą w tym udział? Jak połączyć to w grupę?
- Jak przeprowadzić wartościowanie?
- Co zrobić, jeśli ktoś źle zakwalifikuje dokumenty?
- Jak rozwiązać problem tego, że różnie się archiwizuje dokumentację w zależności od wydziału? Jak to ujednolicić?
- Jak archiwizować dokumenty z wydziału budownictwa?
- Jak wygląda dzielenie dokumentów?
- W jaki sposób dobierać znaki sprawy?
- Jak kwalifikować dokumenty?
- Jak klasyfikować sprawy?
- Jak nadawać znaki spraw?
- Co zrobić, jeśli pracownicy nie potrafią zrozumieć, że jeśli dokument wpływa do nich i jest tylko do ich wiadomości, to nie tworzy im sprawy, a oni uparcie nadają im znaki spraw?
- Co jest sprawą, a co nią nie jest?
- Co zrobić, jeśli sprawa zaczyna się w jednym roku, a kończy w drugim? Czy należy łamać np. 2023/2024?
- Jak się opisuje dokumenty?
- Jak prowadzić kartotekę wypożyczonych dokumentów?
- Jak przebiega proces przekwalifikowania dokumentów?
- Jak przekwalifikować dokumentację, która była do 2011 roku, do nowej, wyższej kategorii?
- Jak wybrać numer dokumentu?
- Jak ustalić kolejność w przypadku protokołów, gdy mamy trzy symbole w protokole?
- Jak przechowywać dokumentację projektów wydziału budownictwa?
- Jak gromadzić dokumenty?
- Jak archiwizować wnioski urlopowe i ewidencję pracy?
- Jak tworzyć nowe grupy w jednolitym wykazie?
- Czy tworzenie zarządzania protokołu z komisji wydzielania dokumentów jest obowiązkowe?
- Jak archiwizować dokumentację z pozyskanych funduszy do rozliczania? Od jakiej daty je wpisywać?
- Instrukcja kancelaryjna - rozszerzanie o nowe hasła
- Co zrobić ze starymi aktami, które są odziedziczone po poprzednich instytucjach?
- Jak wygląda tworzenie list przy starych aktach?
- Jak robić spisy?
- Jak odnaleźć przepisy, które kiedyś obowiązywały?
- Jak wygląda prowadzenie sprawy?
- Jak wygląda zakończenie sprawy?
- Co należy wiedzieć o sygnaturze?
- Jaki jest czas przechowywania dokumentów?
- Co należy wiedzieć o spisie spraw?
- Jak ułożyć dokumenty zgodnie ze spisem spraw?
- Na co zwrócić szczególną uwagę przy instrukcji kancelaryjnej?
- Jak się zakłada sprawę?
- Ile czasu powinno się przechowywać dokumentację pracowniczą?
Brakowanie i niszczenie dokumentów. Kiedy można zniszczyć dokument? Czego potrzebujemy, aby otrzymać zgodę na brakowanie?
- Co zrobić w przypadku brakowania dokumentacji jeszcze z czasów urzędu rejonowego, gdy zgoda z archiwum dotyczy jedynie jednostek z teczki archiwalnej? Jak należy wydzielić, jeśli dokumenty są w teczce B5 i część z nich należy zaliczyć do kategorii A? Jak wygląda wtedy przekwalifikowanie?
- Co zrobić, jeśli przez wymogi Archiwum Państwowego, brakowanie się przeciąga? Czy są inne możliwości?
- Jak przebiega proces brakowania dokumentów?
- Jak przebiega proces w przypadku brakowania dokumentacji niearchiwalnej?
- Jak przebiega procedura niszczenia dokumentów?
- Jak przebiega proces wnioskowania o niszczenie dokumentacji?
- Co zrobić w przypadku braku niektórych dokumentów?
- Co zrobić, gdy osoba objęła archiwum po kimś, kto nie do końca wszystko zweryfikował i posprawdzał, przyjmował wszystko, a teraz teczki są źle opisane?
- Jakie spisy należy dołączyć do brakowania?
- Jak uzyskać zgodę od Archiwum Państwowego na brakowanie?
- Jakie warunki od Archiwum Państwowego należy spełnić, aby doszło do brakowania?
- Jak przebiega brakowanie składów chronologicznych?
- Jak brakować dokumentację z pozyskanych funduszy do rozliczania?
- Jak przebiega brakowanie przy starych aktach?
- Co zrobić, jeśli przekazywane są akta, ale jednego brakuje?
- Jak napisać uzasadnienie, dlaczego nie ma pisma, a jest zarejestrowana sprawa?
- Co zrobić, jeśli osoby boją się brakowania, ponieważ są same, przerasta ich to, a wysyłając do Archiwum Państwowego, otrzymują odpowiedź, że wszystko jest źle?
- Co zrobić, jeśli długo czeka się na zgodę na brakowanie od Archiwum Państwowego?
- Czy konieczne jest wynajęcie firmy do brakowania?,
Elektroniczna obsługa dokumentacji obowiązkowa od 2026. Nie czekaj na ostatni moment, już teraz dowiedz się, jak postępować z dokumentami elektronicznymi i nośnikami
- Jaki system będzie obowiązywał, gdy wejdzie elektroniczna dokumentacja?
- Co warto wiedzieć już teraz o nadchodzącym obowiązku elektronicznej dokumentacji?
- Jak wdrożyć elektroniczną obsługę dokumentów?
- Jak przygotować się na elektroniczną obsługę dokumentów?
- Które dokumenty mogą pozostać w wersji papierowej, a które muszą być elektroniczne?
- Jak postępować z dokumentami elektronicznymi?
- Jak przebiega proces archiwizacji i brakowania nośników elektronicznych?
- Jakie są zasady przy elektronicznej dokumentacji, o których należy pamiętać?
- Jak przesyłać dokumenty z wydziałów do archiwum?
- Co, gdzie wprowadzić?
- Jakie są polecane programy do pracy w związku z elektroniczną obsługą dokumentów?
- Jak przebiega archiwizacja elektroniczna?
- Jak zarządzać elektroniczną dokumentacją?
- Jak tworzyć elektroniczną dokumentację?
- Jak powinna wyglądać składnica nośników informatycznych?
- Co zrobić, jeśli sprawa wpłynie w EZD i nie skanują już dokumentów papierowo, a w EZD wpisują, że jest to sprawa poza EZD?
- Co zrobić, jeśli z wydziału oświaty wpływają dokumenty od szkół z błędami, są korekty i już nie wiadomo, bo w EZD robi się mnóstwo kolejnych poprawianych dokumentów?
- Jak rozwiązać problem braku środków na rozwinięcie sprzętu do elektronicznej obsługi dokumentów?
- Jak rozwiązać problem, gdy w wydziałach lecą terminy, a muszą prowadzić dokumenty dwutorowo: papierowo i elektronicznie? Niektórzy czasowo tego nie pilnują i robi się bałagan, bo zakładana jest sprawa w jednym roku, ciągnie się do kolejnego i zaciągają kolejny rok sprawy?
- Jak wygląda przekazywanie dokumentów elektronicznych?
- Jakimi nośnikami należy przekazywać dokumenty?
- Jakie okresy obowiązują przy archiwizacji dokumentów elektronicznych?
Dokumenty kategorii A i B. Czym się różnią? Jak je rozdzielić?
- Jak odróżnić kategorię A od B?
- Co zrobić w przypadku, gdy trudno jest dopasować pod kategorię daną sprawę?
- Czy można archiwizować kategorię B w segregatorach?
- Jak wygląda kategoria A?
- Jak należy rozdzielić kategorie A i B?
- Co zrobić przy zdaniu kategorii A, kiedy mija 25 lat? Jak się za to zabrać? Od czego zacząć?
- Jak przygotować kategorię A do oddania, jeśli są to stare dokumenty z lat wojennych?
- Jak układać sprawy pod dobrą kategorię?
- Co zrobić jeśli do kategorii A pracownicy wkładają kopie i dokumenty, które nie powinny tam być?
- Po jakim czasie przechowywania, akta kategorii B są niszczone?
- Jak wydzielić kategorię A?
- Na jakiej podstawie wydzielić prawo jazdy, samochody?
- Jak układać kategorię A, a jak kategorię B?
- Jak uświadomić pracowników, że dokumenty dzielą się na 2 kategorie akt?
Komunikacja z Archiwum Państwowym. Jak przygotować się na kontrolę? Na co zwrócić uwagę? Jak przygotować akta do przekazania?
- Co należy wiedzieć przed kontrolą z Archiwum Państwowego?
- Jak się przygotować na kontrolę?
- Co sprawdza Archiwum Państwowe podczas kontroli?
- Jak przebiega proces przekazywania dokumentów do Archiwum Państwowego?
- Co zrobić, jeśli Archiwa Państwowe różnie interpretują kwestie archiwum?
- Jak przygotować wniosek o przekazywanie kategorii A do archiwum?
- Jak uprościć korespondencję z Archiwum Państwowym?
- Co zrobić, jeśli z Archiwum Państwowego ciągle wracają listy bez uzasadnienia?
- Jak przygotować akta do archiwum zakładowego?
- Jaki jest czas przekazywania akt do Archiwum Państwowego?
Bezbłędne teczki. Jak należy je przygotować? Nadawanie numeru. Co powinny zawierać? Jak prowadzić teczki projektów?
- Jak powinny wyglądać poszczególne teczki?
- Jak się numeruje dokumenty?
- Czy można stworzyć główną teczkę, grupy spraw i zrobić podkategorie?
- Jak należy przygotować teczki?
- Jak prowadzić poprawnie teczki projektów?
- Jak układać według spisu zawartości teczki?
- Jak zakwalifikować teczkę?
- Jak nadać numer teczce?
- Jak zakładać teczki w wydziałach?
- Jak przygotować teczki do spisów odbiorczych?
- Jak archiwizować teczki osobowe?
- Jak dzielić teczki na kategorie A i B?
- Które dokumenty powinny się znaleźć w której teczce?
- Jak tworzyć teczki archiwalne?
- Co powinna obejmować teczka?
- Jak zakładać podteczki?
Co należy wiedzieć o ekspertyzie? Jak się do niej przygotować?
- Jak przebiega ekspertyza archiwalna?
- Kiedy należy wystąpić o ekspertyzę?
- Jak wystąpić o ekspertyzę?
- Jak przygotować się do ekspertyzy?
- Dlaczego niektóre dokumenty są wymagane przy ekspertyzie, mimo że nie powinny być? Co należy wtedy zrobić?
Chronologiczne składnice akt. Jak się przechowuje i archiwizuje? Jakie warunki powinny być spełnione w składnicy akt? Co powinno stanowić wyposażenie archiwum, aby uniknąć negatywnych konsekwencji podczas kontroli?
- Jak archiwizować składy chronologiczne?
- Co zrobić, jeśli zwrotka wraca za tydzień? Gdzie należy ją włożyć?
- Co zrobić, jeśli nie każda jednostka prowadzi chronologiczne składnice akt?
- Jak prowadzić chronologiczne składnice akt?
- Jak się przechowuje chronologiczne składnice akt?
- Jak archiwizuje się chronologiczne składnice akt? Całość czy wyciąga się sprawy?
- Jakie warunki powinny panować w składnicy akt?
- Jaka temperatura powinna być w składnicy akt?
- Jaka wilgotność powinna być w składnicy akt?
- Jakie warunki związane z oświetleniem, ilością miejsca, regałami, oknami muszą być zapewnione?
- Ile miejsca powinno być w składnicy akt na następne, przyszłe dokumenty?
- Jak przechowywać poprawnie dokumenty w archiwum?
- Co powinno stanowić wyposażenie archiwum?
- Jak układać dokumenty na półkach, regałach?
- Jakie są sposoby na uporządkowanie dokumentów w archiwum?
- Jak układać dokumenty? Według spisów czy wydziałów?
Prowadzący
Aneta Kura – archiwistka zakładowa i koordynatorka czynności kancelaryjnych w Starostwie Powiatowym w Brzegu. W przeszłości pracowała także w archiwum Starostwa Powiatowego we Wrocławiu – praca w dwóch urzędach na tym samym stanowisku pozwoliła jej na dogłębne poznanie problemów związanych z pracą archiwisty. Absolwentka szkoły policealnej na kierunku technik archiwista oraz studiów administracyjnych.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.