Wideoszkolenie: Zadania i obowiązki rzeczników praw konsumenta

Jakie zmiany zaszły w prawach konsumenta, kiedy stosować stare, a kiedy nowe regulacje? Jak rozwiązywać problemy z usługami cyfrowymi? Kiedy przedsiębiorca jest, a kiedy nie jest konsumentem? Jak rozpatrywać reklamacje wg starego i nowego prawa, jak traktować reklamowanie usługi, której finałem jest produkt: reklamować jako usługę czy jako produkt?

od 599.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do miejskich oraz powiatowych rzeczników praw konsumenta.

Co robić z reklamacjami wakacyjnymi oraz jak rozwiązywać problemy z usługami cyfrowymi?
Chcąc zapewnić jak najbardziej praktyczne oraz dopasowane do Państwa potrzeb warsztaty, przeprowadziliśmy dziesiątki rozmów z pracownikami urzędów z całej Polski. Zebraliśmy wątpliwości oraz problematyczne przypadki związane z obowiązkami rzeczników praw konsumenta i zawarliśmy je w programie szkolenia. Szkolenie rozwieje wszelkie wątpliwości w sprawie między innymi usług cyfrowych, które stanowią nie lada wyzwanie. Praktyczne warsztaty umożliwią Państwu sprawne rozwiązanie wszystkich istniejących problemów w tej tematyce. Dowiedzą się Państwo również kiedy się stosuje się stare a kiedy nowe regulacje? Kiedy przedsiębiorca jest konsumentem, a kiedy nie? oraz jakie są praktyczne aspekty cyberprzestępstwa w konsumenckich działach które szkodzą konsumentom. Na te i inne pytania odpowie nasza doświadczona prelegentka! Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowym programem szkolenia.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Kiedy przedsiębiorca jest konsumentem, a kiedy nie? np. pan mówi, że ma fakturę na osobę fizyczną i zakupił aparat, ale chce złożyć reklamację, pani rzecznik wie, że ten pan jest fotografem i nabył aparat dla swojej firmy fotograficznej i chce skorzystać z rękojmi, a fakturę ma na osobę fizyczną
  • Uszkodzenia podczas transportu przesyłek, temat kluczowy, bo sprzedaż online jest popularna w porównaniu do stacjonarnych zakupów i to jest trudne, bo przewoźnicy zrzucają odpowiedzialność na sprzedawców i odwrotnie, kto ponosi odpowiedzialność? Jak to rozstrzygnąć?
  • Jak z nimi postępować, gdy przedsiębiorca nie ustosunkowuje się do pism rzecznika? Jak „załatwić” sprawę bez sądu?
  • Kwestia zwrotu, odstąpienie od umowy o usługi cyfrowe, często jest trudno udowodnić, że się nie korzystało z tego, doprecyzowanie ustawowe, jakieś przykładowe sposoby, jak sobie radzić z takim problemem?
  • Co z reklamacjami wakacyjnymi? Np. kiedy hotel odbiega od standardów, a był promowany przez biuro podróży
  • Jak wygląda polubowne rozwiązywanie przy izbie handlowej? Różne pozasądowe sposoby rozwiązania sporu, konkretne sądy polubowne, np. przy Inspektoratach Inspekcji Handlowej
  • Co w sytuacjach, gdy firma się zamknęła, a jest brak realizacji podpisanej umowy z konsumentem np. w sprawie fotowoltaiki?

Szczegółowy program szkolenia:

Reklamacje towarów i usług z uwzględnieniem zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy o prawach konsumenta. Rękojmia i niezgodność towaru z umową. Jak się ma rękojmia do niezgodności towaru z ustawy praw konsumenta?

  • Jaka jest praktyczna różnica między tymi pojęciami? Jaka jest linia postępowania między tymi pojęciami?
  • Odnośnie roszczeń gwarancyjnych, które są słabo uregulowane - pod kątem wskazówek jak to rozpatrywać?
  • Odpowiedzialność z rękojmi, jakie informacje powinny być ujawniane? jakie nie?
  • Kiedy przedsiębiorca jest konsumentem, a kiedy nie? np. pan mówi, że ma fakturę na osobę fizyczną i zakupił aparat, ale chce złożyć reklamację, pani rzecznik wie, że ten pan jest fotografem i nabył aparat dla swojej firmy fotograficznej i chce skorzystać z rękojmi, a fakturę ma na osobę fizyczną
  • Jaki jest tryb rozpatrywania reklamacji?
  • Jak wygląda reklamacja usług, nie towarów?
  • Kwestie związane z bankami, transakcje nieautoryzowane, jak pomagać ludziom tych sytuacjach?
  • Rozpatrywanie reklamacji według starego i nowego prawa, jak traktować reklamowanie usługi, której finałem jest produkt, reklamować jako usługę? Czy jako produkt? Produkt według nowych zasad a usługa według starych. Co robić w tych przypadkach?
  • Fotowoltaika, jak jest z oświadczeniami odstąpienia od umowy ? Co mogą podpowiedzieć, jeżeli takie oświadczenie konsument podpisał, ale przed upływem terminu do złożenia oświadczenia odstąpieniu od umowy wykonawca może podjąć czynności, 13 dzień od podpisania umowy, a przychodzi pan i wykonuje dodatkowe zlecenie, za które są naliczone wynagrodzenia za tę czynność?
  • Fotowoltaika, co z roszczeniami do operatorów sieci? Chodzi o zgodność z wadliwie wykonaną instalacją i pompami ciepła, nie ma audytu zrobionego, co zrobić w takich przepadkach?
  • Jaka jest różnica między reklamacją z rękojmi a z gwarancji?
  • Dyrektywa towarowa, są pewne zagadnienia, np. kwestia gwarancji jakość? jak ona teraz wygląda przy towarach? szczegółowe omówienie niezgodności towaru z umową, jak liczyć roszczenia? Termin przedawnienia roszczeń, gwarancja jakości towaru, co to jest towar w rozumieniu ustawy?

Uprawnienia konsumenta związane z zawarciem umowy poza lokalem i na odległość z uwzględnieniem zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy o prawach konsumenta

  • Co zmieniała nowelizacja o prawach konsumenta?
  • Jak w praktyce poprawnie stosować wprowadzoną nowelizację?
  • Czy są jakieś orzeczenia w związku z nowelizacją?
  • Jakie są zmiany w kodeksie cywilnym odnośnie praw konsumenta i jak je interpretować?
  • Jak sprawnie pracować po wejściu nowelizacji?
  • Jak interpretować artykuł 43D PKT.5 z ustawy o prawach konsumenta? - omówienie. [PRZYKŁAD] W momencie, gdy dochodzi do reklamacji towaru, to jest zapis o dostarczeniu go na koszt przedsiębiorcy i konsument dochodził sobie roszczeń od sprzedawcy, a po nowelizacji nie ma już tego zapisu. Mamy bardzo dużo zapytań o zwrot kosztów, co należy zrobić w takich sytuacjach?
  • Jakie informacje konsumenckie powinny być ujawniane, jakie nie?
  • Sprzedaż poza lokalem i na odległość - w jakim celu wyróżniono dwa typy umów? przykłady
  • Omówienie okresu przedawnienia – co się zmieniło po ostatniej nowelizacji?
  • Jakie są pozycje rzeczników w strukturze organu samorządu?
  • Jakimi instrumentami prawnymi może posługiwać się rzecznik, aby jego działania były jak najbardziej skuteczne?
  • Jak funkcjonuje nowa ustawa praw konsumenta? różnice między tym co teraz, a tym co
  • wcześniej. Jak to się ma do umów o dzieło?
  • Jakie są terminy związane z nowymi terminami odstąpienia od umowy zawartej na odległość?
  • Uszkodzenia podczas transportu przesyłek, temat kluczowy, bo sprzedaż online jest popularna w porównaniu do stacjonarnych zakupów i to jest trudne, bo przewoźnicy zrzucają odpowiedzialność na sprzedawców i odwrotnie, kto ponosi odpowiedzialność? Jak to rozstrzygnąć?
  • Problematyka dowodowa, udowodnienie przez przedsiębiorcę, że towar nie posiada wad, jak powinny wyglądać dowody? Jakie są sposoby na udowadnianie, że towar od niego wyszedł w perfekcyjnym stanie?
  • Problem z butelkami po piwie, zwrot kaucji: sprzedawca prosi o paragon, klient przedstawia paragon, ale sprzedawca chce ingerować w paragon, żeby podkreślić, że został zwrócony koszt kaucji. Czy konsument może pozwolić na modyfikację tego paragonu?
  • Jaka jest rola rzecznika jako instytucji?
  • Jaka jest funkcja rzecznika w społeczeństwie i jakie powinni posiadać kwalifikacje: nie wykształcenie, ale kwalifikacje?
  • Jak zdobyć kompetencje związane z rozpoznaniem rzeczywistych potrzeb konsumentów i ich usposobienia?
  • Jak poradzić sobie z tzw. trudnym klientem?
  • Jak przeprowadzić postępowanie w celu ukarania przedsiębiorcę który nie udzieli rzecznikowi odpowiedzi na wystąpienie?
  • Zdarza się, że przedsiębiorcy nie odpowiadają rzecznikom, jaka jest procedura, do kogo rzecznik ma się zwrócić, żeby ukarać przedsiębiorcę?
  • Kwestia pokazów, pod kątem nowych przepisów, co robić w przypadku, gdy przedsiębiorca, który sprzedawał produkt dzwoni po 2 latach do konsumenta jego towaru, przedsiębiorca dzwoni z ofertą serwisowania tego produktów, konsument zgadza się, a gdy przyjeżdża serwisant, oferuje mu zakup innego towaru, w związku że wyraził zgodę na zaproszenie, to jest próba odstąpienia prawa od umowy
  • Praktyczne aspekty cyberprzestępstwa w konsumenckich działach, które szkodzą konsumentom
  • Jak z nimi postępować, gdy przedsiębiorca nie ustosunkowuje się do pism rzecznika? Jak „załatwić” sprawę bez sądu?
  • Problemy ze zmianą cennika dostawy energii, opłatą handlową, jak uniknąć tych problemów? Co radzić konsumentom?

Treści i usługi cyfrowe

  • Czym jest usługa cyfrowa?
  • Czego nie zaliczamy do usługi cyfrowej?
  • Jakie są nowe przepisy związane z usługami cyfrowymi?
  • Udostępnianie usług cyfrowych, kto ponosi koszty?
  • Jaki jest regulamin sprzedaży produktów cyfrowych?
  • Kwestia zwrotu, odstąpienie od umowy o usługi cyfrowe, często jest trudno udowodnić, że się nie korzystało z tego, doprecyzowanie ustawowe, jakieś przykładowe sposoby, jak sobie radzić z takim problemem?
  • Jak unikać zagrożeń związanych z nowymi technologiami wykorzystywanymi w Intrenecie i co radzić konsumentom?

Obowiązki przedkontraktowe z uwzględnieniem Dyrektywy Omnibus

  • Praktyczne przybliżenie dyrektywny omnibus
  • Jakie są nowe wymogi związane z Omnibusem?
  • Jak interpretować tę dyrektywę?

Wakacyjne reklamacje

  • Co z reklamacjami wakacyjnymi? Np. kiedy hotel odbiega od standardów, a był promowany przez biuro podróży
  • Reklamacje imprez turystycznych i usług hotelowych, jaka jest procedura? Z jakich roszczeń mogą korzystać konsumenci w stosunku do operatorów? nie tylko o zagranicznych, tylko również polskich
  • Rezygnacja z urlopów w przypadku pożarów i wykupionych wycieczek - problem z odstąpieniem od umowy, jak to rozwiązać?
  • Jak postępować w przypadku reklamacji z imprez turystycznych? Co z reklamacjami imprez niezgodnych z umową?
  • Jakie działania podejmować w przypadku opóźnienia lotu, odwołania lotu?

Postępowanie cywilne

  • Jakie są etapy sądowego rozwiązywania sporów?
  • Dualizm rękojmi, jaka jest właściwość miejscowa oraz powództwa związane z rękojmia?
  • Uprawnienie rzecznika do przedstawienia sądowi istotnego poglądu w sprawie – kiedy i jak korzystać z tego uprawnienia?
  • Jak wyglądają postępowania sądowe? - sposoby uczestniczenia rzecznika w postępowaniu sądowym?
  • Jakie są procedury sądowe?
  • Jak uniknąć postępowań sądowych?
  • Jak wygląda polubowne rozwiązywanie przy izbie handlowej? Różne pozasądowe sposoby rozwiązania sporu, konkretne sądy polubowne, np. przy Inspektoratach Inspekcji Handlowej
  • Zmiany w kodeksie postępowania cywilnego, dotyczące spraw konsumenckich - wyjaśnienie tego z uwzględnieniem odrębności
  • Procedura cywilna w zakresie postępowania sądowego, jak się poruszać ? jak to działa?

Praktyczne problemy związane z wykonywaniem zadań miejskich/powiatowych rzeczników praw konsumenta (kto jest konsumentem, brak kontaktu z przedsiębiorcą)

  • Zdarza się, że przedsiębiorcy nie odpowiadają rzecznikom, jaka jest procedura, do kogo rzecznik ma się zwrócić, żeby ukarać przedsiębiorcę?
  • Co w sytuacjach, gdy firma się zamknęła, a jest brak realizacji podpisanej umowy z konsumentem np. w sprawie fotowoltaiki?
  • Co ze sprzedażą towarów na portalach społecznościowych? Kupno artykułu przez link i transmisję na żywo. Przykładowo: pani sprzedaje odzież przez transmisję, oglądający kupują i co w sytuacji konsumenckich uprawnień? odstąpienia, wady, realizować to czy nie? jak to ustalić? bo nie ma kontaktu ze sprzedawcą
  • Co w sytuacji, gdy przedsiębiorcy nie odbierają korespondencji i nie można korzystać z prawa odstąpienia od umowy? Jak temu przeciwdziałać?

Prowadzący

Anna Brzozowska- Naczelnik Wydziału Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Urzędzie m.st. Warszawy,radca prawny.

Od 1999 r. pracownik biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w m.st. Warszawie. Jako jego współorganizator czynnie uczestniczyła w wypracowaniu koncepcji funkcjonowania instytucji rzecznika konsumentów oraz zasad i form udzielania konsumentom pomocy. Organizuje i nadzoruje pracę zespołu pracowników, zastępuje Miejskiego Rzecznika Konsumentów i reprezentuje go przed sądami powszechnymi. W latach 1997-1999 pracowała w Departamencie Polityki Konsumenckiej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
04 grudnia 2024

Podobne szkolenia