W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy organy administracji publicznej mogą prowadzić postępowania dotyczące urządzeń wodnych, a jeśli tak, to w jakim zakresie?
- Procedury, jak postępować w przypadku nielegalnego odprowadzania wody. Jakie są kroki w takim postępowaniu? Jakie działania należy podjąć, aby skutecznie rozwiązać ten problem?
- Samo egzekwowanie przyłączenia się – szczegółowo omówione postępowanie oraz procedura sprawdzania podłączenia deszczówki do kanalizacji, krok po kroku. Jakie działania należy podjąć, aby prawidłowo skontrolować takie podłączenia? Jakie kroki są niezbędne w przypadku stwierdzenia niezgodności?
- Zmiana obowiązującego pozwolenia, mamy modernizować oczyszczalnię i zwiększyć przepływ, unowocześniając ją. Musimy zmienić pozwolenie. Jak to zrobić? W trakcie obowiązywania pozwolenia, kiedy i jak zgłaszać zmiany? Jaki wniosek należy złożyć?
- Jakie środki są dostępne, procedura aplikacji o dofinansowanie
- Ścieki bytowe, opadowe – w takich przypadkach, gdy są nielegalnie podłączone, jakie działania należy podjąć? Krok po kroku, co zrobić w sytuacji stwierdzenia nielegalnego podłączenia?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Zagospodarowanie wód opadowych
- Czy gmina może w jakikolwiek sposób przymusić osoby do montowania podliczników na wodę bezpowrotnie zużytą? Niektóre osoby mówią, że dużo poszło na ogród i że 40 metrów poszło. Czy takie wytłumaczenie jest do przyjęcia?
- Jak rozpatrywać tłumaczenia mieszkańców dotyczące zużycia wody (np. na podlewanie)? Czy wymagane są dodatkowe oświadczenia?
2. Postępowania i kary w sprawie nielegalnego odprowadzania wód
- Jak krok po kroku prowadzić postępowania w sprawie nielegalnego odprowadzania wód?
- Postępowanie, jak wymusić odłączenie, a następnie nałożyć kary.
- Czy organy administracji publicznej mogą prowadzić postępowania dotyczące urządzeń wodnych, a jeśli tak, to w jakim zakresie?
- Czy organy administracji publicznej mają kompetencje do oceny prawidłowości wylotu wód, a jeśli tak, to w jakim zakresie
- Jakie są procedury związane z wydawaniem pozwolenia wodnoprawnego i jakie obowiązki wynikają z tego pozwolenia?
- Procedury, jak postępować w przypadku nielegalnego odprowadzania wody. Jakie są kroki w takim postępowaniu? Jakie działania należy podjąć, aby skutecznie rozwiązać ten problem?
- Postępowania odnośnie nielegalnych podłączeń, krok po kroku.
- Samo egzekwowanie przyłączenia się – szczegółowo omówione postępowanie oraz procedura sprawdzania podłączenia deszczówki do kanalizacji, krok po kroku. Jakie działania należy podjąć, aby prawidłowo skontrolować takie podłączenia?
- Jakie kroki są niezbędne w przypadku stwierdzenia niezgodności?
- Ścieki bytowe, opadowe – w takich przypadkach, gdy są nielegalnie podłączone, jakie działania należy podjąć? Krok po kroku, co zrobić w sytuacji stwierdzenia nielegalnego podłączenia?
- Po jakim czasie nałożyć karę, żeby nie odrzuciło? Kiedy gmina wybuduje zbiornik i przepisuje na osobę, która robi to sama?
3. Procedury i problemy w prawie wodnym
- Pan miał sprawę, w której doszło do naruszenia stosunków wodnych poprzez wybudowanie studni, która miała pełnić funkcję chłonną. W przypadku urządzeń wodnych orzecznictwo jest różne. Pan spotkał się z sytuacją, gdzie zgodnie z ustawą, organem odpowiednim do tego typu spraw są tylko Wody Polskie, ponieważ to one wydają decyzje wodnoprawne, a urzędy nie powinny orzekać. Pan zgłosił to i przekazał do nadzoru, czekając na dalsze rozstrzygnięcie. Czasami jednak pojawiają się niejasności, czy w ogóle mogą wstrzymać postępowanie. Jak powinno się zakończyć taką sprawę?
- Jak poprawnie interpretować artykuł 234?
- Jako urząd nie możemy wymagać wybudowania zbiornika, jest sprzeczność. Naruszenie stosunków wodnych, art. 224. Na jakim etapie i w jakim zakresie prowadzi to urząd, a na jakim nadzór budowlany? Nadzór budowlany, gdy tylko zobaczy napis 'deszczówka', od razu wysyła sprawę do urzędu
- Po 2-3 latach od wydania decyzji, sprawa jest odrzucana. Wówczas włącza się dwóch biegłych do postępowania, przeprowadzają oględziny, a mimo to sprawa trafia ponownie do rozpatrzenia. Co zrobić w takich sytuacjach, gdy zarzuty są zgłaszane, mimo że wszystkie możliwe kroki zostały podjęte przez biegłych?
- Zmiana obowiązującego pozwolenia, mamy modernizować oczyszczalnię i zwiększyć przepływ, unowocześniając ją. Musimy zmienić pozwolenie. Jak to zrobić? W trakcie obowiązywania pozwolenia, kiedy i jak zgłaszać zmiany? Jaki wniosek należy złożyć?
- Jakie są procedury związane ze ściągalnością wsteczną w przypadku braku składania wymaganych informacji lub wystawienia decyzji? Krok po kroku, jak należy postępować w takich sytuacjach i jakie działania należy podjąć, aby cofnąć bądź poprawić wcześniejsze decyzje?
- Jaka jest procedura w przypadku, gdy np. osoba wzywająca ma wątpliwości, a adresat twierdzi, że nie spełnia warunków (np. 70%)? Czy w takiej sytuacji wzywająca strona musi kontynuować wyjaśnienia, czy osoba ta powinna przedstawić oświadczenie, jeśli jej przypadek nie podlega?
- Po 2-3 latach od wydania decyzji, sprawa jest odrzucana. Wówczas włącza się dwóch biegłych do postępowania, przeprowadzają oględziny, a mimo to sprawa trafia ponownie do rozpatrzenia. Co zrobić w takich sytuacjach, gdy zarzuty są zgłaszane, mimo że wszystkie możliwe kroki zostały podjęte przez biegłych?
- Kwota opłaty stałej budziła wątpliwości, ponieważ została naliczona od daty ostatecznej decyzji. Co należy zrobić w takim przypadku?
- Woda z rury zalewa, wydajemy nakaz zbudowania zbiornika retencyjnego, ponieważ pan nie jest w stanie zatrzymać wody - czy to jest poprawna metoda?
4. Dofinansowania
- Jakie środki są dostępne, procedura aplikacji o dofinansowanie
- Krok po kroku, jak przygotować wnioski o dotacje
5. Kompetencje organów w zakresie melioracji i rowów
- Jakie są kompetencje poszczególnych organów w zakresie melioracji i utrzymania rowów w kontekście inwestycji drogowych?
- Czy przebudowa rowu z istniejącym przepustem wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego? Jeśli tak, to w jakich przypadkach?
- Czasami rów przydrożny pełni również funkcję rowu melioracyjnego. Co wtedy?
6. Zakłócenia wody na gruncie
- Jakie przepisy Prawa wodnego regulują kwestie zalewania gruntów pomiędzy sąsiadami oraz inne związane z tym sytuacje? Jakie są możliwe formy rozwiązywania takich problemów i kto jest odpowiedzialny za egzekwowanie przepisów w tym zakresie?
- Zalewanie sąsiadów, do kogo to kierować? Gdzie składać wnioski?
7. Terminologia prawna
- Jakie są kluczowe różnice w terminologii prawnej między 'wodą' a 'wodami' w kontekście przepisów dotyczących gospodarki wodnej, i jak samorządowcy powinni rozumieć te różnice przy prowadzeniu postępowań administracyjnych?
Prowadzący
Sandra Wichłacz – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie ukończyła kierunki Geologia oraz Ochrona Środowiska. Od dziesięciu lat związana z Urzędem Miasta i Gminy, obecniepełni funkcjęzastępcy kierownika wydziału.
W ramach swoich obowiązków zajmuje się m.in. prowadzeniem spraw dotyczących utrzymania kanalizacji deszczowej, problematyki zalewania nieruchomości oraz naliczaniem opłat związanych ze zmniejszeniem naturalnej retencji terenowej.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.