W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jaka jest krok po kroku procedura wykonywania pomiaru hałasu?
- Czy należy wszcząć postępowanie w momencie skargi, czy w momencie udowodnienia przekroczenia hałasu?
- [PRZYKŁAD] Ludzie chcą, by pomiar hałasu był przeprowadzany bez zapowiedzi (np. ich sąsiad pracuje na zewnątrz i używa głośnych maszyn), a jednak należy poinformować o wizycie. W związku z tym osoba, która tworzy hałas, może się przygotować – jak to rozwiązać? Czy zawsze należy zawiadomić o pomiarze?
- Skąd brać pieniądze na badania pomiarowe?
- Jak chronić przed hałasem zabudowania jednorodzinne w momencie, gdy teren na którym się znajdują należy też do usługowego? W takim momencie zwiększa się dopuszczalna możliwość hałasu. Czy takie tereny w ogóle powinny być łączone?
- Kogo wyszkolić, by mógł wykonywać pomiary?
- Jak po zmianach będzie wyglądał „Program ochrony środowiska przed hałasem”?
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników, na jakie udzieliliśmy odpowiedzi podczas ostatnich szkoleń:
- Budynek chroniony akustycznie znajduje się na działce o powierzchni 1 ha. Czy ochronie akustycznej podlega cały teren?
- Jak skutecznie egzekwować decyzję wydaną w trybie przepisu art. 237 POŚ?
- Jeżeli zakład nie funkcjonuje w nocy, to czy należy wykonać pomiary hałasu w dzień i w nocy?
- Hałas od jednostki zewnętrznej klimatyzatora. Rozmawialiśmy z kierownikiem, który powiedział, że naprawa urządzenia uzależniona jest od zamówionych nowych części, które będą dostarczone za 8 tygodni. Wyłączenie klimatyzatora równa się z zamknięciem marketu, a hałas jest bardzo uciążliwy. Czy należy czekać, czy podjąć działania w oparciu o przepis art. 115a POŚ?
- Jeżeli ktoś prowadzi nielegalny tartak, to czy nie wydajemy decyzji w trybie przepisu art. 115a? Nielegalna działalność. W ciągu tygodnia na działkę dostarczany jest materiał – 1-2 samochody ciężarowe z drewnem. Osoba ma urządzenie typowe do prowadzenia działalności tartaku. Nie ma zarejestrowanej działalności i twierdzi, że wykonuje prace w ramach pomocy sąsiedzkiej.
- Co w przypadku prowadzonej działalności w budynku, gdzie nie ma zmiany sposobu użytkowania budynku?
- Przedsiębiorca świadczący usługi budowlane posiada plac składowy, po którym porusza się ciężki sprzęt – jest on źródłem hałasu. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w innej miejscowości. Czy pojazdy można zaliczyć do instalacji? Plac zgodnie z MPZP znajduje się na terenie mieszkaniowo-usługowym.
- Problem hałasu ze strzelnicy zlokalizowanej w lesie, wykorzystującej naturalne ukształtowanie terenu. Obszar, na którym zlokalizowana jest strzelnica w MPZP oznaczony jest jako ZL – podstawowe przeznaczenie las. Wójt zatwierdził regulamin, ale w żaden sposób nie odniósł się do hałasu czy lokalizacji przedsięwzięcia. Prowadzący strzelnicę nie jest skłonny do uznania hałasu. Grozi, że będzie strzelał z broni pneumatycznej, która nie wykaże przekroczeń. Co w takim przypadku?
- Czy pomiary można wykonywać bez zawiadomienia zakładu?
1.Jak prawidłowo podchodzić do spraw związanych z ochroną przed
hałasem? Jakie są kompetencje starostw w tym zakresie? Jak krok po kroku ma
przebiegać postępowanie w przypadku skarg na hałas?
- Jak reagować na skargi mieszkańców: wizja, kontrola czy od razu pomiar?
- Jak wybrnąć z sytuacji, jeżeli zlecamy przez organ pomiary hałasu i one nie wykazują przekroczeń, a ludzie dalej się skarżą?
- Skąd starostwo ma pobierać pieniądze na wykonywanie pomiarów, na opłacenie laboratorium?
- Co w przypadku, gdy dojdzie do całej procedury pomiaru i normy nie są przekroczone? Czy odpowiedzialność biorą za to osoby skarżące ? Czy organ ponosi koszty?
- Hałas emisji dzwonów kościelnych - jak do tego podejść?
- Czy dzwon kościelny na wieży to instalacja?
- Czy elektryczne dzwony kościelne są instalacją? Jak podejść do takiego problemu?
- Czy powinno być jakieś uwarunkowanie co do tego, jak wysoko powinny znajdować się dzwony na wieży kościelnej?
- Czy dzwony na wieży muszą mieć żaluzje, aby było trochę ciszej?
- Czy należy wykonać pomiar w momencie, gdy ktoś zgłosi skargę na hałas z kościoła, ale okazuję się, że mieszka kilometr od kościoła? Logiczne, że mieszkając koło kościoła, musi zaakceptować hałas.
- Czy pomiary muszą być zawsze połączone z kontrolą? Czy muszą odbywać się na zwykłej wizji lokalnej lub w innym terminie umówionym z osobą emitującą hałas?
- Czy zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli wysyłamy do zakładu, czy również do skarżącego?
- Jak prowadzić kontrole w zakładach i jakie dane zbierać podczas postępowania?
- Czy starostwo musi mieć akredytację na pomiary?
- Ustalenie „stanu faktycznego” by ustalić, jaka jest dopuszczalna głośność. Czy starostwo powinno samo ustalić dopuszczalną głośność, czy należy wystąpić o to do danej gminy? Która ścieżka jest prawidłowa?
- [PRZYKŁAD] Co zrobić w sytuacji, gdy ktoś pisze skargę, że zwierzęta się stresują ze względu na pobliski pokaz sztucznych ogni w domu weselnym? Czy należy wykonać pomiary, a może zabronić w danym domu weselnym organizowania pokazu sztucznych ogni?
- Czy tylko starostwo może zlecić wykonanie pomiaru, czy samo przedsiębiorstwo też?
- Kiedy należy wszcząć postępowanie, w momencie skargi, czy w momencie udowodnienia przekroczenia hałasu ?
- W jaki sposób wójt może pomóc w tematyce wykonywania pomiaru? Czy sam może dogadać się z firmą wykonująca pomiar?
- [PRZYKŁAD] Jakie działanie powinno się podjąć przy hałasie kolejowym ?
- Co w przypadku, gdy chcemy nałożyć przegląd na zarządzającego linią kolejową? Co, jeżeli mieszkańcy dalej będą się skarżyć?
- [PRZYKŁAD] Mieszkańcy zgłaszają problem, że jest hałas przy drogach powiatowych i gminnych. Co starostwo ma dalej z tym robić? Jak to procedować?
- [PRZYKŁAD] Bardziej ekonomiczne jest dla starostwa używanie dmuchawy do liści, jednak ludzie skarżą się na jej hałas. Co można zrobić w takiej sytuacji?
- Czy starosta może przekazać skargę od mieszkańca do sanepidu, by oni przeprowadzili badanie? W jakiej sytuacji można wdrożyć takie działanie?
- [PRZYKŁAD] Co zrobić w związku ze skargami mieszkańców o występującym hałasie ze strzelnicy? Czy strzelnice wymagają przeglądu? Czy wymagają decyzji dotyczącej hałasu?
- [PRZYKŁAD] Właściciel budynku posiada w nim wentylatory i dzierżawi najemcom lokale, które się tam znajdują. Pojawiają się skargi na hałas z wentylatorów. Kto ponosi odpowiedzialność? Właściciel budynku czy konkretni najemcy?
- Przedsiębiorca prowadzący zakład usług leśnych pozyskuje drewno w lesie, następnie na działce w centrum miasta piłuje drewno na klocki opałowe. Mieszkańcy miasta skarżą się na hałas. SKO wyznaczyło starostę do rozwiązania sprawy. Przedsiębiorca nie jest właścicielem działki, ponieważ należy ona do Skarbu Państwa.
- Jeżeli po kontroli okaże się, że przedsiębiorca dysponuje tytułem prawnym do działki, to czy w przypadku użytkowania dwóch pilarek spalinowych spełnia funkcję zakładu, a co za tym idzie możliwe będzie wydanie decyzji na podstawie przepisu art. 115a ustawy Prawo ochrony środowiska?
- Co w przypadku, gdy osoba nie będzie miała tytułu prawnego do działki? Czy należy wydać w tym przypadku decyzję w oparciu o przepis art. 362 ustawy Prawo ochrony środowiska?
- Co w przypadku, gdy okaże się, że jest posiadaczem samoistnym od 30 lat tej działki? Czy wówczas spełni funkcję zakładu?
- Co w przypadku prowadzonej działalności w budynku, gdzie nie ma zmiany sposobu użytkowania budynku?
- Przedsiębiorca świadczący usługi budowlane posiada plac składowy, po którym porusza się ciężki sprzęt – jest on źródłem hałasu. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w innej miejscowości. Czy pojazdy można zaliczyć do instalacji? Plac zgodnie z MPZP znajduje się na terenie mieszkaniowo-usługowym.
2. Proces wykonywania pomiaru hałasu – jaka jest procedura? Kto powinien prowadzić taki pomiar?
- Jak informować właściciela o zamierzonych pomiarach?
- Jakie środki prawne ma zastosować organ, aby mógł przeprowadzić pomiar hałasu w wyznaczonym terminie?
- Czy pomiary można wykonywać bez zawiadomienia zakładu?
- Kto powinien być obecny podczas wykonywania pomiaru? Czy tylko skarżący, czy też właściciele wszystkich działek, na które ten hałas może potencjalnie oddziaływać ?
- W jakich terminach wykonywać pomiary?
- Jaka jest krok po kroku procedura wykonywania pomiaru?
- Gdzie ustawić czujnik hałasu?
- Jak mierzyć hałas instalacji, które pracują w porze nocnej?
- [PRZYKŁAD] Ludzie skarżą się na paralotniarzy. Jak zbadać hałas przez nich wytwarzany?
- Czy w sytuacji, gdy strony sporu nie zgadzają się z wynikami pomiarów, to należy ponownie powtórzyć badanie hałasu
- Czy powinny być zwroty finansowe za kolejny powtórzony pomiar hałasu?
- Jak poprawnie zakwalifikować wyniki pomiarów?
- [PRZYKŁAD] Ludzie chcą, by pomiar hałasu był wykonywany bez zapowiedzi (np. ich sąsiad pracuje na zewnątrz na głośnych maszynach), a należy poinformować o wizycie. W związku z tym osoba, która wydaje hałas, może się przygotować. Jak to rozwiązać?
- Jak “zmusić” przedsiębiorcę, by włączył wszystkie urządzenia, żeby móc zbadać hałas?
- [PRZYKŁAD] Przedsiębiorca mówi, że zawsze ma zamknięte okna i drzwi przy pracy. Jak udowodnić, że ma otwarte, jeśli są świadkowie?
- [PRZYKŁAD] Czy powinno się najpierw wszcząć kontrole na podstawie ustawy prawa przedsiębiorców i po miesiącu pojechać zrobić kontrole, a następnie w jej ramach zlecić laboratorium? Czy jest inna krótsza droga, by wykonać pomiary?
- Czy można wszcząć postępowanie i w toku postępowania zlecić laboratorium wykonanie pomiarów?
- [PRZYKŁAD] Ktoś wyznaczył konkretny dzień na pomiar, ale pogoda się zmieniła (jest deszczowo). Co zrobić, jeśli zawiadomienie jest już wysyłane wcześniej? Jak to odwołać i zmienić? Co zrobić, gdy umowa z firmą wykonującą pomiar była tylko do określonego czasu?
- Czy starosta może przyjąć pomiary hałasu zrobione przez zakład? Czy starostwo musi samodzielnie zrobić swoje pomiary, nie używając tamtych?
- Czy wykonanie pomiaru można zlecić WIOŚ?
- Czy sanepid może przeprowadzać badanie hałasu?
3. Na co zwracać szczególną uwagę przy wyborze firmy zajmującej się wykonywaniem pomiarów? Jakie zapisy zawrzeć w umowie z taką firmą?
- Co powinna zawierać umowa na wykonywanie pomiarów z firmą?
- W jaki sposób powinien odbywać się wybór firmy? Na co zwracać uwagę?
- Jak wybierać firmę do wykonania pomiarów?
4. Jak prawidłowo wydawać decyzje nakładające obowiązki?
- Jak wydawać decyzję ograniczającą emisję hałasu?
- Jak skonstruować orzeczenie ewentualnej decyzji z przepisu art. 362 ustawy Prawo ochrony środowiska, aby wyeliminować lub zmniejszyć uciążliwość hałasową, a jednocześnie, aby była realna możliwość wyegzekwowania zapisów decyzji?
- Jak skutecznie egzekwować decyzję wydaną w trybie przepisu art. 237 POŚ?
- Po jakim czasie firma, której wydano decyzje o co 2-letnim pomiarze kontroli, może domagać się o zniesienie takiej decyzji? Firma nie przekracza już normy hałasowej, do której musi się dostosować. Jak z takiej decyzji zrezygnować?
- Jakie dokumenty należy dostarczyć w przypadku likwidacji zakładu? W jakim trybie kończymy postępowanie?
- [PRZYKŁAD] Na osobę są skargi, że generuje hałas, ale nie jest nigdzie zarejestrowana jej działalność. Czy taką sprawę należy oddać do gminy i traktować taką osobę jako „osobę fizyczną’’, czy też starostwo powinno się zająć tą tematyką jako „osobą będącą przedsiębiorcą”. Jak podchodzić do osób, które posiadają działalność, ale nie są zarejestrowane?
- [PRZYKŁAD] Decyzje wydawane są dla przedsiębiorców, ale pojawił się przypadek, gdzie stroną postępowania jest osoba fizyczna, ponieważ ma instalację, na którą przedsiębiorca musi mieć zezwolenie. Jak powinno przebiegać postępowanie w przypadku osoby fizycznej?
5. Klasyfikacja terenu akustycznego w miejscowych planach zagospodarowania
- Jak chronić przed hałasem zabudowania jednorodzinne w momencie, gdy teren, na którym się znajdują, należy też do terenu usługowego? W takim momencie zwiększa się dopuszczalna możliwość hałasu? Czy takie tereny w ogóle powinny być łączone?
- Budynek chroniony akustycznie znajduje się na działce o powierzchni 1 ha. Czy ochronie akustycznej podlega cały teren?
6. Co nowego dla starostw wprowadzi „Program ochrony środowiska przed hałasem"?
- Jak ta kwestia będzie wyglądała po zmianie?
- Czy tylko marszałek będzie w tym uczestniczył ?
- Czy starostwo dostanie z tego tytułu nowe obowiązki?
- Czy planować środki finansowe w związku z tym na przyszły rok?
Prowadzący
Beata Kempa to ekspertka w zakresie ochrony środowiska i przepisów dotyczących hałasu, doświadczona specjalistka z ponad 25-letnim stażem w administracji publicznej, specjalizująca się w prawie ochrony środowiska – w szczególności w zagadnieniach związanych z hałasem w środowisku. Jej wyjątkowe kompetencje łączą dogłębną znajomość przepisów prawa, wieloletnią praktykę urzędniczą oraz umiejętność skutecznego prowadzenia szkoleń i działań edukacyjnych.
Przez blisko dwie dekady kierowała Referatem Polityki Środowiskowej w Urzędzie Miasta Bydgoszczy, gdzie nadzorowała m.in. wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu, opracowywanie map akustycznych, a także dokumentacji naprawczych w zakresie hałasu . Obecnie pracuje w Centralnym Porcie Komunikacyjnym jako starszy specjalista ds. środowiska oraz w Związku Miast Polskich, prowadząc działania doradcze i szkoleniowe dla administracji lokalnej.
Jako wykładowczyni akademicka i certyfikowana audytorka środowiskowa, Beata Kempa cieszy się dużym uznaniem wśród uczestników szkoleń, ceniona za rzeczowe podejście, przystępny sposób przekazywania wiedzy oraz doskonałą znajomość procedur administracyjnych. Jej warsztaty są szczególnie cenione przez urzędników odpowiedzialnych za decyzje środowiskowe i decyzje o dopuszczalnym poziomie hałasu.
Beata Kempa to osoba, której można zaufać – zarówno w roli szkoleniowca, jak i doradcy instytucjonalnego. Jej wiedza i doświadczenie to realne wsparcie dla administracji dążącej do skutecznej i zgodnej z prawem ochrony środowiska.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.