W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak obliczyć zwrot podatku akcyzowego w drugim półroczu?
- Jak ustalać limit zwrotu podatku za paliwo rolnicze na utrzymywanie świń, kóz, koni i owiec?
- Jak traktować traktować rolników, którzy składają wnioski w drugim półroczu, a nie wykorzystali limitu w pierwszym półroczu? Którą stawkę stosować?
- Jak napisać decyzję i co w niej ująć?
- Czy limit określony w decyzji powinien być określony kwotowo czy w litrach?
- Jak powinno wyglądać rozliczenie składane do wojewody?
- Sprawozdanie z pomocy publicznej do Systemy Rejestracji Pomocy Publicznej i pomoc de minimis - Czy konieczne jest sporządzenie dwóch sprawozdań?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wzory decyzji: wzór decyzji zmieniających, wzór decyzji ustalających, wzór decyzji określającej limit zwrotu podatku na utrzymywane zwierzęta hodowlane, wzór decyzji określającej limit zwrotu podatku na użytki rolne
- Wzory sprawozdań
- Wzory wniosków o dotacje
- Wzory załączników
- Wzory formularzy informacyjnych
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:
- Czy trzeba składać drugi wniosek, jeżeli ktoś nie ma dodatkowych zwierząt? Jeżeli ktoś ma bydło i hektary, to czy składa tylko jeden stary wniosek?
- Jeżeli rolnik wykorzystał limit na użytki, a ma zwierzęta (prosiaki), to czy składa dwa wnioski czy tylko jeden nowy wniosek na zwierzęta?
- Czy informację o DJP koni wydaje ARiMR?
- Czy stawka dla nowych rolników w 2024 roku będzie wynosić 1,46?
- Czy w decyzji należy ująć część limitu niewykorzystaną za rok 2023?
- Czy możemy przyjmować kopie faktur? Czy musimy opieczętować oryginały, zrobić ksero i zostawić w urzędzie?
- Co wpisać w rubryce „podstawa prawna udzielenia pomocy” i „oznaczenie programu pomocowego lub pomocy indywidualnej”?
- Ile należy przechowywać dokumenty związane z akcyzą B10 i B5?
- Czy rolnik może złożyć wniosek, jeżeli zwierzęta znajdują się w naszej gminie, a ziemia na terenie innej?
- Czy przed wydaniem decyzji powinniśmy wysłać informację dot. zapoznania się z dokumentacją zgodnie z przepisami k.p.a.?
- Rolnicy przynoszą umowy zawarte z firmą XXX, w których nie ma informacji o dzierżawie, tylko o sprzedaży trawy. Czy dodatkowo powinni złożyć oświadczenie, że dzierżawią dane ha?
- Czy z systemu podatkowego możemy brać powierzchnię fizyczną?
1. Rozliczanie limitu, stawki - Jak wyglądać będzie kwestia przeliczania limitów zwrotu podatku? Które stawki stosować, jak je przeliczać i jak ująć to w decyzji?
- Czy w 2024 roku będzie przysługiwała stawka 0,54 zł?
- Jak wyliczyć limit roczny od 2024 roku?
- Jakie kwoty powinny znaleźć się w decyzji?
- Czy osoba, która wykorzystała limit w pierwszym półroczu może ubiegać się o zwrot w drugim półroczu?
- Czy faktury VAT z dodatkowego formularza na świnie, owce, kozy i konie można rozliczyć do wniosku na powierzchnię i bydło?
- Jak ustalać limit zwrotu podatku za paliwo rolnicze na utrzymywanie świń, kóz, koni i owiec?
- Czy możliwe jest ponowne wykorzystanie faktur z pierwszego półrocza w 2024 roku?
- Kwestia przeliczania danych w systemach gminnych - czy dane i liczby będą poprawne?
- Jak traktować rolników, którzy składają wnioski w drugim półroczu, a nie wykorzystali limitu w pierwszym półroczu?
- Rozgraniczenie przepisami wykonawczymi - czy limity będą ograniczone przepisami wykonawczymi?
- Jak obliczyć zapotrzebowanie na środki przeznaczane na zwrot podatku?
- Jak rozdzielić pomoc publiczną, a kwotę zwrotu?
2. Wydawanie decyzji i przyjmowanie wniosków- Czy konieczna jest zmiana decyzji pierwotnej? Co powinna zawierać decyzja? Jaką podstawę prawną zastosować?
- Czy do każdego wniosku producent rolny powinien składać komplet dokumentów? Czy producent rolny do każdego wniosku powinien złożyć oświadczenie o pomocy publicznej i klauzulę RODO?
- Jaką podstawę prawną zawrzeć w decyzji?
- Czy do podstawowego wniosku (z 2018 r. na powierzchnię i bydło) producent rolny, który nie składa jednorazowego formularza na świnie, owce, kozy i konie aby uzyskać dodatkową pomoc powinien dołączyć kolejny dokument tj. oświadczenie, że należy do kategorii mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw? Co w przypadku gdy nie załączy takiego oświadczenia?
- Przypadki odwołania od decyzji - Jak sprawy te będzie rozpatrywać Samorządowe Kolegium Odwoławcze?
- Dwa wnioski do jednej decyzji - Jak wyglądać będą przeliczenia?
- Jak wprowadzać wnioski do systemu?
- Czy w przypadku rolników, którzy wykorzystali przysługujący limit w pierwszym półroczu urzędnik zobowiązany jest do wydania decyzji odmownych?
- Czy oświadczenie o DJP koni opublikowane na stronie MRiRW jest obowiązujące w 2024 roku?
- Jaka należy wskazywać wartość DJP jeśli wynik z działania ma więcej niż dwie cyfry po przecinku?
- Gdzie stemplować pieczątki?
- Czy limit określony w decyzji powinien być określony kwotowo czy w litrach?
3. Sprawozdawczość i kontrola - Jak wyglądać będą rozliczenia w sprawozdaniach? Jak rozliczyć dotacje? Czy terminy na złożenie wniosków o dotacje są wystarczające?
- Jak zrobić rozliczenie roczne i półroczne?
- Kontrola sprawozdań - Jaką odpowiedzialność mogą ponieść urzędnicy?
- Jak powinno wyglądać rozliczenie składane do wojewody?
- Kwestia rozliczanie kwot w sprawozdaniach - Jakie kwoty stosować?
- Jak wygląda kontrola przeprowadzana przez Regionalne Izby Obrachunkowe?
- Sprawozdanie z pomocy publicznej do Systemu Rejestracji Pomocy Publicznej i pomoc de minimis - Czy konieczne jest sporządzenie dwóch sprawozdań?
- Co umieszczać w sprawozdaniach?
- Jak rozliczać dotację?
- Sprawozdania składane przez system SHRIMP - Czy programy pomocowe będą dostosowane? Czy konieczne będzie konieczne dwukrotne wprowadzenie tej samej osoby do systemu?
- Załączniki dotyczące pomocy innej niż pomoc de minimis - czy konieczne są oddzielne załączniki do każdego składanego wniosku?
- Potencjalne nieścisłości w sprawozdaniach - czy treści zawarte w sprawozdaniach rocznych i półrocznych będą zgodne? Kto ponosić będzie odpowiedzialność za potencjalne błędy i na jakiej zasadzie?
- Kontrola z Urzędu Wojewódzkiego - jakie konsekwencje mogą ciążyć na urzędnikach w przypadku stwierdzenia nieścisłości interpretacyjnych i niewłaściwego zwrotu podatku?
- Jakie kwoty umieszczać we wnioskach przekazywanych do wojewody?
4. Weryfikacja danych i kwestie techniczne - Jak weryfikować oświadczenia składane przez wnioskodawców?
- Kwestia weryfikacji dokumentów załączanych do wniosku o zwrot podatku akcyzowego, którzy będą się zwracać o zwrot podatku akcyzowego w odniesieniu do hodowli koni - jak zweryfikować prawdziwość danych zawartych w oświadczeniach?
- Jak weryfikować oświadczenia dotyczące hodowców koni w większych gminach?
- Czy odpowiedzialność za weryfikację danych w oświadczeniach składanych przez rolników będzie ciążyć na urzędnikach?
- Jak i czy urzędnicy są zobowiązani do weryfikacji dokumentów składanych przez wnioskodawców?
- Czy konieczne będzie przegranie danych do programów informatycznych używanych przez urzędy?
- Czy programiści i osoby obsługujące systemy informatyczne będą weryfikować zawarte tam dane czy odpowiedzialność za to będzie ciążyć na urzędnikach?
- Jak wyglądać będą zaktualizowane programy podatkowe, z których korzystają urzędy?
- Czy dane będą uaktualnione i czy ich poprawność będzie zweryfikowana? Kto będzie dokonywał weryfikacji?
- Jak poradzić mogą sobie gminy, które nie korzystają z systemów informatycznych i są zobligowane do dokonywania obliczeń ręcznie?
- Czy urzędnicy będą zmuszeni do dokonywania obliczeń ręcznie w przypadku błędów w systemach?
- Informacje zamieszczane na stronach internetowych urzędów - co powinno się tam znaleźć? Jakie informacje przekazywać rolnikom?
Prowadzący
Inspektorka ds. księgowości podatkowej w urzędzie gminy. Magister administracji - studia ukończyła w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Zwrotem podatku akcyzowego zajmuję się od 11 lat, w tym czasie przyjęła oraz zweryfikowała ponad 7 tysięcy wniosków o zwrot podatku akcyzowego.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.